Mehitähden talvi

Leena1234

Mehitähtiryppääni voi hyvin monitasoruukussa parvekkeellani. Itseasiassa se kukkii parhaillaan. Huoleni onkin miten saisin sen talvehtimaan. Partsi ei ole lasitettu mutta ajattelin olisikohan jollain materiaalilla (styroksi, kangas, lehti tms.) "eristetty" laatikko tarpeeksi suojaisa?

En ole yrityksistäni huolimatta löytänyt kunnon ohjetta netistä, joten kokemuksia ja tietoa vastaanotetaan mielellään.

4

2570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +maksaruohot

      Minulla mehitähdet ym. mehikasvit ovat talvehtineet lehtikasassa useana talvena, aina hyvin. Saisitko mistään puun lehtiä, joiden sekaan laittaisit ruukun vaikka pahvilaatikkoon? Minulla ruukkujen päällä on ollut parikymmentä senttiä lehtiä, mutta siihen päällehän on vielä satanut lumen. En usko, että tarvitset kuitenkaan ihan mahdottomia vuorauksia, koska kasvithan saavat jäätyä, niinhän ne jäätyvät kukkapenkissäkin.

      • Leena1234

        Kiitos vastauksestasi ja hyvästä ideasta.

        Missähän vaiheessa syksyä teet tuon paketin? Nyt kasvit ovat aika pienissä ruukuissa (sellainen yrittiruukku-tyyppinen kerrosruukku), joten jos pakkanen iskee niin ovat kyllä umpijäässä ilman muita apuja, joten vuoraus tulee tarpeeseen.


      • hhhhhhhhhhhhh
        Leena1234 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi ja hyvästä ideasta.

        Missähän vaiheessa syksyä teet tuon paketin? Nyt kasvit ovat aika pienissä ruukuissa (sellainen yrittiruukku-tyyppinen kerrosruukku), joten jos pakkanen iskee niin ovat kyllä umpijäässä ilman muita apuja, joten vuoraus tulee tarpeeseen.

        Tuskin niitä puunlehtiä sentään parvekkeelle kannattaa kantaa :-)

        Rypistä sanomalehdesta paperitolloja ja eristä niillä.


    • kestää pakkasta

      Heips,
      minulla on ollut mehitähtiä jo useamman vuoden parvekkeella. Ovat nyt kahdessa laakeassa vadissa.
      Kun alkaa olla yöpakkasia, lopetan kastelun ihan kokonaan.
      Kun luvataan kylmempiä pakkasia, olen heittänyt koko ruukkun päälle vanhan froteepyyhkeen ja leutona pvänä vähän raotellut taas ruukkua.

      Oli vähän suojaa, mutta ei haudutusta tai tukahdutusta sinne pyyhkeen alle.

      Toinen hyvä keino on ottaa sisälle jos mahtuu johonkin ikkunalle - sitten kasvatus kuin kaktuksilla.

      Tai tuo vähän sanomalahdillä vuoraus ja styroksilaatikko myös ok. Iso pahvilaatikko ja pyyheliina ja/tai sanomalehtiä ajaa varmasti myös saman asian.
      ideana lienee, että ei jäätyisi juuristaan kokonaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe