Turun psykiatrinen sairaala, Kupittaan sairaalaksikin kutsuttu asiakaspalvelupiste on siirtänyt asiakaspalveluotettaan yhä enemmän vauhdikkaiden pakkokeinojen puolelle.
Vapaaehtoista hoitoa on esimerkiksi masennus- tai ahdistuspotilaan miltei mahdotonta saada. Se on ajan julma henki Turussa. Hoitoon lopulta päästäkseen on odotettava sairuden pahenemista niin pitkälle, ettei toiveita työkyvyn palautumisesta millään keinoin enää ole.
Sairaalaa tunnutaan käytettävän aikuiskasvatuslaitoksena paikkakunnan kirjoittamattomien sosiaalisten lakien rikkomisesta. Toki aidostikin sairaita joukossa on.
Ainoa sairaalassa saatava "hoito" on vahvojen pillereiden jatkuva nieleminen ja käytävällä istuskelu. Tietyntyyppisille potilaille suunnatuilla tapakasvatusosastoilla käytetään myös ilmaista pakkotyötä.
Sairaalassa työskentelee jonkin verran asiallista väkeä. Mutta joukossa on myös sellaisia, joilla ei olisi mitään käyttöä markkinatalouden asiakaspalveluammatissa. Lääketiede on asiakaspalveluammatti.
Turun Kupittaan sairaala
54
7914
Vastaukset
- pilleriä naamaan
siinä koko "hoito".
hyvä, että näistä kirjoitetaan.
kiitos sinulle.- Voo Doo
Voodoo on Haitin kansallisuskonto. Turun mielisairaalassa on otettu mallia Haitin voodookäsittelyistä.
Turussa mielisairaanhoitajan käyttämiin parannusmenetelmiin voivat jo lukeutua tuijottava möllöttäminen, kiljahtelu, ryntäily ja ovien paiskominen.
- Teppo
Olen ylläkirjoittaneen kanssa samaa mieltä siitä, että osa hoitajista tosiaan ei ole kiinnostunut hoitamaan potilaita. Jotkut vaikuttavat jopa vihamielisiltä, tai kontaktia potilaisiin otetaan vastenmielisesti ja vain silloin, kun on pakko. Potilaita ei pidetä ihmisinä samanarvoisina. Kertaakaan ei kuulunut siellä kysymystä: Mitä sinulle kuuluu?
Eristyshuoneessa ei pääse vessaan, ja kun on tarpeensa tehnyt siihen lattialle, tarjotaan siltä samalta lattialta ruokaa. Ainoat käytettävät "hoito"keinot (tai kontrollikeinot) ovat tosiaan kemiallisia tai fyysisiä. Keskustelun voimaan ei tällä osastolla uskota.
En suosittele kenellekään. - Varpunen
Hei,
olen ihan samaa mieltä Kupittaan sairaalan touhusta.
Kun vielä satun tuntemaan naapurustosta yhden niiden hoitajan, niin ihmettelen miten siellä kukaan voi toipua paremmaksi. Vapaa-ajan keskustelukin on pelkkää eritteistä kertomista.
Toivottavasti asioihin tulee joskus parannus.
Parempaa kevättä kaikille- nasuoj
Jos me kansalaiset vaadimme yhteisvoimin parannusta tilanteeseen, niin kyllä me se muutos saadaan aikaiseksi. Kansan tahtoa ei voi demokratiassa ohittaa!
Hyvää syksyä ja vointia kaikille! - Anonyymi
Otetaanko hoitajilta alkoholi koe kun tulevat töihin , sillä monella on alkoholi ongelmia etekkin yötuurilaisilla . Yksi mies kertoi että hoitaja oli ollut päissään ja nukkunut seurustelu huoneen sohvalla koko yön .ä sekin mies menehtyi lopulta sairauteensa, olis ollut hyvä saada kuunnella
Hänen kokemuksiaan enemmänkin sillä hän oli hyvin viisas ja älykäs ihminen tosin herkkä luonteeltaan .
- ________________....
mutta,....
http://www.youtube.com/watch?v=Jbr3qX6dWoQ&feature=related- Ei jää tähän
Jopa muodollisen hoitohierarkian korkealtakin asteelta saatetaan Turun sairaalassa kriminalisoida vihaa tihkuvien huutojen ja pilkkalaulujen säestämänä AUTISMIKIN.
Turussa "hoito" on, että pidätetyltä puristetaan tunnustus, että hän häpeää itseään ja lupaa jatkossa matkia ja imitoida enemmistöihmistä.
- Isofaija
En ole nähnyt yhdessäkään lööpissä revittävän uutta suomalaista maailmanennätystä, eli varhaiseläkkeelle siistymisen maailmanennätystä mielenterveyssyistä. Kyllä saunomisen maailmaennätyksistä ja kahden hullun saunojan kohtaloista jaksettiin kirjoittaa, mutta ei Suomessa tehdyista lähes 200 maailman-, euroopan- tai pohjoismaiden kyseenalaisista ennätyksistä?
Suomi on juuri tehdyn analyysin mukaan maailman sairain maa, kun verrataan mielenterveyssyistä johtuvia eläkkeelle siirtymisä, itsemurhia tai euroopanennätysmäistä juovuksissa ajamista ja varsinkin nuorten mielenterveysongelmia muiden maailman maihin verrattuna.
Ei se ole mikään ihme, koska mielenterveysasiat ovat olleet Suomessa liian kauan tabu: Sairaat on suljettu neljän seinän sisälle ja pumpattu pökerryksiin lääkkeillä, että vähäinen ja lähes kouluttamaton nuori henkilökunta voi rauhassa katsoa telkkaria ja pitää omaa teriapiaansa!
Suomalainen mielenterveystyö kaipaisikin mitä pikimmin täysremonttia ja ammattilaisten uusharkintaa! Mutta, kun iltapäivälehdet lähes määräävät, mistä suomalaiset ovat kiinnostuneita. Niitä lukee n. miljoona suomalaista päivittäin ja odottaa uusia vain juoruja. Urheilijoista, korttien hyllyttämisisistä, poliitikkojen töppäyksistä, misseistä, idoleista jne.
Kuvaavaa onkin, että yksi kyseenalaisista Suomen maailmanennätyksistä on aikakausilehtien määrä asukaslukuun suhteutettuna. Määrä on Suomessa maailman suurin? Eikö jo se kerro meistä aika paljon?
Isofaija- häiriöinen
Turun mielenterveysyhdistys ITU on oikea paikka viedä tätä viestiä eteenpäin, he nimittäin ovat kontaktissa sairaalaan johtoportaaseen ja kertovat millaista palautetta potilailta on tullut. Että ottakaa sinne yhteyttä!!! Ehdottomasti.
Olen itsekkin ollut kupittaalla hoidossa useammalla osastolla ja ikinä en sinne mene. Hoitoa siellä ei ole.
- ingariina76
Olin erittäin masentunut ja ahdistunut ja sain kun sainkin psykiatrilta lähetteen Kupittaan sairaalaan osastolle A6.Vastaanottava osaston lääkäri oli erittäin tyly ja tajusin kyllä että minua ei sinne kaivata. Hän tarjosi minulle 4 päivän (vai olikohan se 5) hoitosopimusta, jonka mukaan minulla ei ole vapaakävelyä, ei hoitoryhmää, ei tehdä lääkemuutoksia, ei vieraita. Mitä tällainen hoito ketään hyödyttää?
Kerran itkin pahaa oloani ja menin kanslian ovelle. Hoitaja näki selvästi että itkin,mutta hän kysyi "mitä sä täällä teet" ? Eräällä toisella kerralla menin kanslian ovelle pyytämään keskusteluapua. Hoitajat pelasiva kansliassa jatsi -peliä.Oven avannut hoitaja sanoi, että kukaan ei voi nyt puhua kanssani, koska on sunnuntai ja hoitajia liian vähän. Kerran pyytäessäni keskusteluapua hoitajat sanoivat,että istu tähän meidän kanssa katsomaan telkkaria. Sieltä tuli kalastusohjelma.
Tällaista apua A6:lla.Miten voimme vaikuttaa asioihin?- oik.asiamiehelle
Valita asiasta eduskunnan oikeusasiamiehelle sähköisellä lomakkeella. Kupittaan A6 on yhtä huono potilasoikeuksissa ja ihmisoikeuksissa kuin mm. Harjavallan sairaala.
- Anonyymi
No on se kummallista ettei ihmistä huomata ihmisenä siellä missä apua pitäisi saada . Oikein tulee paha mieli kun ajattelee ainun tilannetta kun itkit ja siltikin vaan ohitetaan asiat.
En ymmärrä mitä sellainen hoito auttaa jos ei ihminen saa edes puhua asioista jotka painaa sydäntä .
Luuleeko ne että masentunut ihminen on jotenkin niin typerä ei ymmärrä mitään.
- häiriöinen
Kupittaan sairaalaan hoito on tosiaan ala-arvoista. Pääasiallinen hoito taitaa olla rauhoittavien lääkkeiden syöttäminen. Keskusteluapua on turha pyytää. Hoitajia kyllä on mutta motivaatio kunnon auttamiseen taitaa olla kadonnut aikoja sitten. Osastot ovat varmasti jonkinlaisia suojatyöpaikkoja niillä jotka eivät ole jaksaneet avohoidossa.
Henkilökunta voi kohdella todelle ilkeästi potilaista. Omista sairaalvuosistani muistan sen nöyryytetyksi tulemisen tunteen, joka oli omiaan lisämään ahdistusta. Nyt varmasti osaisin jo pitää puoleni mutta sillon en osannut. Kaikkiin potilaisiin riippumatta diagoosista tai ongelmasta suhtauduttiin kuin he olisivat tiellä tai haittana.
Itselläni oli pitkään väärät diagnoosit, koska ei kenelläkään ollut "aikaa" perehtyä asioihini. Eihän hoitajat voineetkaan tietää minusta mitään, kun kontakti rajoittui lähinnä lääkkeiden antamiseen. Akuutilla avo-osastolla lääkärin tapasi yleensä kerran viikossa ja hoitajan kanssa oli sovitusti keskustelu kerran viikossa. Minulla oli usein omahoitajana hoitaja joka käytti koko 45 minuutin ajan siihen, että esitteli omia näkemyksiään tilanteestani ja minä sitten kuuntelin. En saanut kerrottua mitään olostani tai tilanteestani. Joten en edes tiedä mihin ne hänen näkemyksensä sitten perustuivat...
Mielenterveyshoito on jo pitkään ollut Suomessa ala-arvoista eikä ole kehittynyt muun terveydenhuollon kanssa samaan tahtiin. Nyt julkisuudessa puhutaan paljon siitä kuinka nuoria jää mt.syistä eläkkeelle. Syyksi sanotaan osin liian pitkiä sairaslomia. Olisikohan kuitenkin syynä olematon hoito osaksi siksi, että ei ole resursseja ja toisaalta siksi että ammattilaisille ei ole motivaatiota eikä välttämättä riittävää ammattitaitoakaan. Jotenkin aika vastuutonta syyttää sairaslomia nuorten eläköitymisestä. Aivan kun haluttaisiin löytää ongelmaan syy joka on ratkaistavissa yksinkertaisella toimenpiteellä. Tällä olisi kuitenkin vain hetkellinen käytännössä placebo vaikutus. Lopulta tilanne olisi alkuperäistä pahempi. Ainoa ratkaisu on mielenterveyshoidon tason nostaminen muun terveydenhuollon kanssa samalle tasolle.- AvutonRahaton
Tottahan toki sairaslomat menee liian pitkiksi kun ei lääkäriä pääse näkemään kuin vain kerran kuussa. Oma sairaslomani päättyi ja nyt ei ole melkein mitään tuloja, jos minulla ei olisi 2000€ säästössä olisin jo nääntynyt nälkään. Muutin juuri turkuun ja olen vain yrittänyt saada jotain apua jostain mutta eihän täällä mitään tapahdu, minulle sanottiin että saattaa mennä muutama kuukausi
- xsedfvbgt
AvutonRahaton kirjoitti:
Tottahan toki sairaslomat menee liian pitkiksi kun ei lääkäriä pääse näkemään kuin vain kerran kuussa. Oma sairaslomani päättyi ja nyt ei ole melkein mitään tuloja, jos minulla ei olisi 2000€ säästössä olisin jo nääntynyt nälkään. Muutin juuri turkuun ja olen vain yrittänyt saada jotain apua jostain mutta eihän täällä mitään tapahdu, minulle sanottiin että saattaa mennä muutama kuukausi
Hei, ota yhteyttä paikkakunnan potilasjärjestöön, Turussa taitaa olla ITU. Kysy sieltä tietävätkö kannattaako psykiatrian puolelta apua odotella, ehkä terveyskeskuslääkäri olisi parempi vaihtoehto.
- Anonyymi
Ei kukaan vissiin Voikkaan parantua välinpitämättömyyttä kohdatessaan .
Ei ole helppoa olla ihminen , mutta muualla päin pojåhjoismaissa en ole kuullut tälläisiä tarinoita hoitoalalta.
Eikö juuri se että saa kertoa mikä ihmistä stressaa olisi hyvä alku paranemiseen .
Näkeehän sen vanhustenkin hoidossa kun antaa heille hieman aikaa jutteleminen niin voivat paremmin .
Samoin pienet lapset jotka ovat herkkiä , kun he saavat mahdollisuuden muodostaa vointinsa sanoiksi niin helpottaa.
Minä en tiedä miten psykiatria toimii, mutta vaikka tämä ketju on vanha niin se on karmeaa luettavaa jos nytkin hoito on sellaista että laitetaan edistykseen , eikö se jo aiheuta kovan paniikin . Ja sanotaan ilkeitä kommentteja potilaille , josta jokainen pahoittaa mielensä .
- jaksamaton enkeli
itsekin olen joutunut kupittaalle. burnoutin takia. mä käytän pyörätuolia, kun olin siellä yhden yön ja mulle tuli wc-hätä, mä huusin yökköä että tulisi auttamaan mut pissalle niin mul huudettiin mitä vittua sä täällä teet mee pois täältä. aamulla sänky oli märkä niin aamuvuorolainen nauroi ja sanoi hyvä yökkö kun teki näin. jos on samanlaisia kokemuksia mailatkaa mulle: [email protected]
- Turku 2012
TOIVOTON on sana joka kuvaa parhaiten psykiatrista hoitotyötä nimenomaan kyseisellä osastolla. Ei uskoisi, että eletään vuotta 2012!!
Omaisten näkemystä potilaan tilasta ei oteta huomioon. Mielipide ehkä kuunnellaan, mutta sitä ei kuitenkaan huomioida. Omaisen kertomaa mielipidettä potilaan voinnista ei välttämättä edes kirjata raporttiin, vaikka omainen on niin kehottanut tekemään. Jos mielipide onkin kirjattu raporttiin, niin joko sitä eivät kaikki hoitajat ole lukeneet tai sitten mielipiteelle ei ole annettu mitään arvoa --siis mielipide on sivuutettu. Omainen saa kuulla, että henkilökunta on ammattitaitoista, osaavaa ja että kyllä he tietävät mitä tekevät.
Ammattitaitoon pitäisi kyllä kuulua tietääkseni myös omaisten mielipiteiden huomioiminen ja kunnioittaminen. Potilas ja hänen omaisensa ovat potilaan elämän asiantuntijoita, eivät hoitajat tai lääkäri, jotka tekevät omat analyysinsä erittäin lyhyen "tutustumisen" perusteella.
Kertokaapas, eikö suljettu osasto ole heitä varten, joiden katsotaan olevan vaaraksi itselleen tai muille? Eikö omaisen pitäisi voida luottaa, että hänen läheisensä on kyseisellä osastolla turvassa??? Ilmeisesti olen väärässä luullessani niin.
Omainen tuntee suurta tuskaa ja pelkoa läheisensä puolesta. Omainen pyrkii auttamaan läheistään selviytymään pahan ajan yli. Mitä tekee hoitajat? Kokemukseni mukaan hoitaja hoitaa konemaisesti rutiinihommat, eikä edes yritä perehtyä yksittäisen potilaan ongelmiin..näennäisesti kyllä, muttei oikeasti.
Paljon on kehittämisen varaa turkulaisessa psykiatrisessa hoitotyössä!!
Ottakaa kantaa. - Paskapsykiatria
Kyllä muuallakin on tuollaista, kuin Kupittaalla. Esim. Peijaksen p3 osasto on maanpäällinen helvetti. Oli todella paha virhe aikoinani hakeutua sinne.
On mahdollista, että huonoja osastoja on ympäri Suomen, eikä vain Turussa. Ongelma on todella iso ja laaja. Sadistisen hoitohenkilökunnan lisäksi ongelmana on psykiatrinen "hoito" ylipäänsä. Psyykenlääkkeiden haitoista pitäisi puhua vielä enemmän. Koko psykiatria pitäisi lakkauttaa ja tilalle kehittää jotain muuta. - Kuinka_pitkään_vielä
Paskapsykiatria kirjoitti:
Kyllä muuallakin on tuollaista, kuin Kupittaalla. Esim. Peijaksen p3 osasto on maanpäällinen helvetti. Oli todella paha virhe aikoinani hakeutua sinne.
On mahdollista, että huonoja osastoja on ympäri Suomen, eikä vain Turussa. Ongelma on todella iso ja laaja. Sadistisen hoitohenkilökunnan lisäksi ongelmana on psykiatrinen "hoito" ylipäänsä. Psyykenlääkkeiden haitoista pitäisi puhua vielä enemmän. Koko psykiatria pitäisi lakkauttaa ja tilalle kehittää jotain muuta.Psykiatrialta on saatava poistettua poliisivaltuudet; lupa tehdä ihmisille asioita tahdonvastaisesti. Kun psykiatrialta on riisutta pakottamisvaltuudet, kansa keksii tilalle ensimmäistä kertaa Suomenkin historiassa järjestelmän, joka ei opressoi lakia rikkomattomia kansalaisia vaan on tarjoamassa aidosti apua eikä vain hiljentämässä kärsimyksen äänen. Muutokseen tarvitaan kuitenkin kansan herääminen ja protesti valtion toimintaa vastaan.
Valitettavasti aika ei taida olla riittävän kypsä. Liian harva ihminen tuntuu olevan vielä valmis kunnioittamaan toisten ihmisoikeuksia. Yhdysvalloissa mustien orjuuden lakkauttamiseen meni pitkään. Psykiatrinen orjuus (psykiatrian nimen alla) on ollut voimassa nyt yli 150 vuotta (Suomessa koko itsenäisyytemme ajan). Eikö olisi jo aika lakkauttaa orjuus ja antaa kaikille kansalaisillemme se vapaus, jonka Suomen perustuslaki kaikille lupaa? Kauanko ihmisten pitää teidän mielestänne vielä kärsiä? Seuraavatkin 150 vuotta?
Thomas Szasz, Psykiatrian Emeritus Professori (1920-2012)
https://www.youtube.com/watch?v=z_Dw89awXzc - Anonyymi
Onko tuo ihan totta , vaikea ymmärtää jos asia on kuten sanot .eikö siellä edes sivistyneempää kieltä käytetä edes
- Kuppis Dårehus
Kupittaan sairaala on ollut legenda jo kauan. Se on umpilääkityksen, laiskan ja osin sadistisen henkilökunnan paikka. Mitään kuntoutusta toimintaa tai keskusteluapua yms. sieltä ei saa.
Ystäväni veti itsensä hengiltä Kupittaan "hoitojakson" jälkeen. Pyysi päästä kolmen kuukauden aikan psykologin pakeille, eikä koskaan päässyt... - A1satanistien paikka
Henkilökuntaan tuntui pesiytyneen sadistisia "vasemman käden" adepteja, joten en suosittele puhumaan mitään henkisistä asioista mikäli ne tulevat suoran kokemuksen kautta tai saat näiden vihat päällesi. Oikealla asenteella tuolta kuitenkin voi saada apua elämäntilanteeseensa, joskin psykoosia siellä ei suostuta perustelemaan potilaalle ja syötetään vain lääkkeitä, kunnes potilas sanoo parantuneensa ja myöntää olleensa psykoosissa.
Väärät ajatukset maailman tilanteesta kelpaavat osalle siellä toimivista lääkäreistä psykoosin perusteeksi, mutta ainakin nyt vuonna 2012 siellä oli selvästi myös ihmisiä jotka ajattelivat omilla aivoillaan, eivätkä vain toistelleet robotin omaisesti päähänsä indoktrinoituja todella pelkistettyjä käsityksiä siitä mikä on sairaus ihmismielelle ja mikä ei.
Paljon se riippuu omasta itsestä miten tuolta suljetulta pääsee pois ja mitä sinulle tapahtuu sen jälkeen. - Karkurityttö
Hahaa. Minäpä olen karannut Kupittaan suljetulta 1997! En tiedä missä se nyt on, mutta silloin oli alin kerros.. Natkutin pleksin ikkunasta irti ja löin rikki ulkoruudun ja pudottauduin maahan.. Vähän sattui.. 1,5m pudotusta kumminkin. Suututti se pakkohoito niin. Ahdisti, että jään sinne maailman tappiin, kun muka kaikki mitä sanoin ja tein oli psykoottista. Uskosin, että "tervekin" panikois jouduttuaan "vangiksi" ilman selityksiä ja keskusteluapua määräämättömäksi ajaksi. Palasin tosin suht vapaaehtosesti takaisin ja pääsin 2 viikon päästä poiskin.. En mielelläni menis enää ikinä, enkä nyt oo ollukaan lataamossa yli 10 vuoteen. Suomalainen mt-hoito on kyllä ihan avutonta varsinkin nyt, kun parin laman leikkaukset on tehny tehtävänsä.
- Mies miinus-60 v.
Otan mukaan kokemukseen nuoren TK-lääkärin, joka vierasti minua, psykiatrian
pl:n vuoden takaisen masennus/ahdistus lausunnon vuoksi, jolla siirryin
eläkeläiseksi.
Jo kolmas käynti oli Tk-lääkärille liikaa. Hän kirjoitti lähetteen psyk.sairaalaan,
akuuttiosastolle, syystä että puhelen epätodellisia juttuja.
Jutut liittyi ihosairauteen, TK diagnoosi on taliköhnä.
Vastailin TK-lääkärin kysymyksiin omilla tuntemuksilla, kuten kirkkaan mahlamaisen nesteen vuotamisesta päänahan pintaan, kuivuen kovaksi,
syhyäväksi aineeksi. Ainetta kynsin raaputtaen, lentää hiuskraatereista KRISTALLI-kiteiden kaltaista kovaa talia, kuten "System 4" tuoteseloste kertoo.
TK-lääkäri katsoi hullua ja toisti, "väitätkö päästäsi tulevan kristallia".
Oma tuntemus oli myös, päätä raapiessa, talin erityksen päänahan alla
kiihtyneen, pään päällä ja takana, muodostuen yhtenäiseksi, levyn kaltaiseksi
alueeksi, jättäen sinne tänne reikiä. Reikien tunnustelu onnistuu helpommin,
kunhan REIKÄLEVY on hetken jämäköitynyt.
Tk-lääkäri katsoi hullua ja kysyi, oliko sinisiä vai punaisia reikälevyjä.
Lääkäri kertoi myös psyk.sairaalassa lääkärin arvioivan hoidon tarpeen
Ajattelin, tuskin kahdella lääkärillä samana perjantai-aamuna on huono aamu,
tiesin jälkimmäisen päästävän takaisin kotiin, vaan eikä ollut lääkäri eri mieltä
kuin lääkäri.
Hyviä kirjoituksia edellä, tässä on vaikeaa tekstiä, ellei samaa sairautta.
Psykiatrisessa sairaalassa näkyy luultavasti myös henkilöstöpula.
Mikäli hoidettaisiin todellisia hulluja, olisi oltava tuntuvasti enemmän hoitajia.
Akuuttiosastolla on äärettömän kilttejä, pääosa nuoria, huijattuja asiakkaita.
Ruoka on hyvää ja lääkkeet halpoja. Huono asia on, vähäinen ulkoilu lupa.
Pari kuukautta sitten oli puhetta tahdon vastaisesta hoidosta.
Mietin sitä käytettävän huumeäideille.
Pienen pieni shokki oli löytää itsensä suljetulta osastolta perjantaiaamuna. - Näin 2000-luvulla
No huh huh, eipä siinä ole tk-lääkärillä tosiaan ollu hyvä aamu. Mun pojalla on kattos samanlaista ongelmaa hiuspohjassa ja hän luojan kiitos suht samankaltaisten ongelmankuvausten jälkeen sai tk-lääkäriltä lähetteen ihotautien erikoislääkärille. Pojalla oli näiden levymäisten katteiden raapimisen takia vertavuotavia laikkuja päässä, jokseenkin kamalaa katottavaa. Ne sitte tulehtuivat.
Mä itse ihan syystä olen aikoinaan joutunut suljetulle osastolle. Tuli tunne, kuin et ovessa ois voinut lukea, että "ihmisoikeudet ei päde täällä". Jos oli sinne mennessä kurjat fiilarit, eipä ollu kehuttavat sieltä lähtiessäkään. Sairastuin silloin bipoon, siksi olin siellä. - 3+15
Ei ole näköjään Kupittaan "sairaala" muuttunut mihinkään. Olin siellä avo- ja suljetuilla osastoilla 90-luvun puolivälistä alkaen vuoteen 2000 erinäisiä aikoja. Avo-osasto nyt oli aavistuksen parempi, sinne tuntui sentään eksyneen muutama oikea hoitajakin.
Suljettu siellä kellarissa oli kyllä sellainen ihmisvarasto, että ei voi kuin ihmetellä, että sellaisia paikkoja voi olla olemassa.
Hoitosanan käyttäminen tuon suljetun osalta on vitsi. - Masentunut hoitsu
Olen ollut psykiatri Erkki Ensiön potilaana masennuksen vuoksi. Ja en suosittele tätä lääkäriä kenellekään. Hän ei ota vastuuta potilaistaan, uusii reseptit kerta toisensa jälkeen näkemättä ja kuulematta potilasta. Kaikki masentuneet eivät jaksa vaatia asioita ja siksi lääkärin pitäisi kantaa vastuu potilaistaan. Suosittelen hakeutumaan toisen lääkärin vastaanotolle.
- Tiedättekö
että sairaalan osastoilla hoidetaan lääkkeiden tuomia sivuvaikutuksia ei itse potilaita.
Sinne myös joudutaan useimmiten lääkkeiden tuomien haittojen takia. Lääkärit ja hoitajat eivät tietysti tajua tätä eivätkä usko vaikka heille siitä sanoisikin. Kun hoitajat joutuvat päivästä toiseen kohtaamaan potilaassa olevia lääkeiden tuomia oireita, ei heillä ole taitoa kohdata itse potilasta eikä kuunnella häntä. Hoitajat tietävät, että vaikka istuisivat tuntikausia potilaan vierellä kuuntelemassa häntä ei se auta tippaakaan tilannetta. Ei, heidän täytyy taas pian antaa lääkärin määrämär lääkkeet potilaalle, ja tilanne jatkuu samana. Puhe ei oireita poista. Ei ole kehuttavaa hommaa hoitaminen.
Joidenkin potilaiden kohdalla hoitajat pystyvät psyykkaaman potilaan niin ,että hän pystyy elämään lääkittynä ja vaikuttamaan normaalilta. Sitten kun lääkkeiden sivuvaikutukset tai vieroitusoireet pahenevat, hän palaa taas osastolle ja kierre jatkuu....
Huomion tehnyt omainen.- 191925i-
Puhut täyttä asiaa 100pros ja näin se on ihan joka kerta.
Tämä fakta pitäisi ihmisten ymmärtää ja taas ymmärtää että raha ja muut ovat masennus"lääke" myrkkyjen perusta ja ne tuottavat "mieli sairauksia" joita ei ole olemassakaan. ellei todella todella harvinaista skizofreniaa lasketa. kaikki muut ovat jostain johtuvia tilapäisiä häiriöitä ellei jatka häiriö tekijöitä, silloin häiriö saattaa näyttää krooniselta.
Lääkärit(pseudolääkärit=psykiatrit) eivät tätä edes kysy vaan sanovat ADHD tai masennus tai kaikkein naurettavin kaksisuuntainen mieliala häiriö diagnoosin jostain aivan kaukaa haetusta valheesta joka on fakta
"kemiallinen epätasapaino" on huonoin tekosyy ikinä mutta ihmiset uskovat paljon joten tuota on helppo helposti-uskovan uskoa kun eri esitteet jossa sama pseudo-teoria mutta kaikki lääkefirmojen rahoittamia esitteitä yms kotisivuja ja jopa tv mainoksia
esim "masennussattuu" (nimelllä) oleva suuri huijaus tuli joskus tveestä älkää kuunnelko tuollaisista mitään heidän halunsa on saada ensin tuntemaan että teidän oireille on vihdoin syy ja ratkaisu on aina IHAN JOKA KERTA lääkkeisiiin(myrkkyihin) liittyvä ratkaisu ssri/snri tai antipsykootit yms. Niillä kyllä saa loppu elämänne pilattua ja aivo kemianne sekaisin helposti pysyvästi.
Sitten alkaa tekosyyt (sinun sairaus vaan pahenemassa tai sairautesi tuli pinnalle) mikä tosiasiassa tarkoittaa nuo mieliala myrkyt = sekoittivat kehonne.
Toivon kaikille teille!!!! että voisitte pelastaa läheisenne/lapsenne tai tuttavanne ja muut rakkaimpanne näistä lääke myrkky rikoksista!!
joita voisi verrata henkiseen murhaan ja erittäin raakaan fyysiseen kärsimykseen (uhrille ja läheisille)
- Savumyrkytystä
En ota kantaa siihen, mitä hoitajat huoneessaan puuhaavat. En siihenkään, onko heillä aikaa keskustella potilaan kanssa.
Minä olen vihainen kyseisen sairaalan käytäntöön, jossa ikänsä tupakansavusta kärsinyt ihminen pakotetaan ilmastoimattoman röökikopin vieressä olevaan huoneeseen.
Potilaan pyyntöä muuhun huoneeseen EI noteerata.
Omaisen pyytäessä siirtoa, vastaa hoitaja: "Toiset ihmiset nyt vaan tupakoivat".
.... ja kävelee itsekin röökille.
Nikotinisteja siellä enimmäkseen potilaat ja hoitajat ovatkin.
Mutta. Mikä estää sen, että esim. kaksi savutonta miespotilasta saisivat majoittua samaan huoneeseen??? - mites_muual
Näin turuus..
- kettttu221
Jaa nyt rikostutkinta
- enriko
Kaikki työntekijät poliisikuulusteluun,niin alkaa totuus selvitä.oikeuteen koko henkilökunta,Sadistisia työntekijöitä.oikeudessa tavataan..Myös seksuaalista hyväksikäyttöä.ps.sama työpaikka joskus?
- loimi
Harmittaa niiden puolesta, jotka ovat hyviä hoitajia ja oikeasti tarkoituksena auttaa ja hoitaa sairaita. Eipä niitä hyviä kokemuksia nyt vaan julkisuudessa ole esille. Ihan varmasti on tyytyväisiä, apua saaneita.
Enkä lainkaan puolusta näitä idiootteja hoitajia, jotka pitäisi laittaa samanlaiseen kärsimykseen kuin heidän hoidettavansa!! Sairaita hoitajia ja lääkäreitä! Ja koko johto läpimätä, yrittävät pestä kätensä... - Traumatisoitunut
www adressit com issa allekirjoitettavana
Suomen mielenterveyshoidon muutostarve / Tukipyyntö Juha Kurviselle
JK avasi helmikuussa keskustelut Kupittaa osastojen ihmisoikeusloukkauksista, -rikoksista, jolloin poliisin, Valviran, Aluehallintoviraston, kaupungin tutkinnat alkoivat.
Auta häntä, itseäsi, suomalaisia mielenterveyspotilaita ja -kuntoutujia allekirjoittamalla adressin. Se löytyy uusimpien joukosta. - realiasalasamaza
Kupittaan ylilääkäri:"Toimimme Suomen mielenterveyslain mukaan"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016033021340451_uu.shtml
Artikkelissa nimettömänä pysyvä Kupittaan ylilääkäri kirjoittaa:
"- Meitä sitoo vaitiolovelvollisuus ja tulemme tässä rajusti leimatuiksi. Toivon, että meillä on perinpohjaisen tutkinnan jälkeen mahdollisuus kertoa oma näkemyksemme.
Lääkäri muistuttaa, että kyseessä ovat tahdosta riippumattomaan hoitoon määrätyt potilaat. Silloin ihminen ei itse koe tarvitsevansa hoitoa.
- Tämä tuo tilanteeseen heti vastakkainasettelun. Mutta en tunnista meidän toimintaamme kokousmuistiosta, jonka ex-potilaat ovat laatineet. Osalla syyttelyistä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa."
Siinä on taas hyvä esimerkki siitä, miten psykiatria käyttää esimerkiksi sairaudentunnottomuus-käsittettä omien toimintansa ja pakkokäytöksen oikeuttamiseksi. Myös vaitiolovelvollisukseen vetoaminen on hieman samankaltainen väite. He ovat jo itsevaltaisesti kirjoittaneet virallisina auktoriteetteina ja virkamiehinä omat tulkintansa potilaasta potilaan tietokantoihin, ja ne tulkinnat pysyvät siellä koko loppuelämän, eikä potilaalla ole juuri mitään mahdollisuutta korjata siellä olevia tietoja tai kertoa omaa näkemystään.- psyykikko
Näinhän se on. Aina voidaan vedota potilaan sairauteen, olet sairaudentunnoton, luulosairas, hysteerinen jne. Aika turhauttavaa. Parasta pysyä mahdollisimman kaukana psykiatrisesta "hoidosta".
- voivoiturkuoioioi
Käräjäoikeuden päätöksistä voi lukea että ei ole kaikin puolin lain mukaan Kupittaalla toimittu. Tälläkin hetkellä poliisin rikosepäilytutkinnassa sairaalan johdonkin toimintaa ja rikosepäilytutkinnassa myös Kupittaaseen liittyvää Turun kaupungin toimintaa.
- fjsdxvxcx
Jouduin vakavan masennusoireilun takia tuonne. "Psykiatri" laittoi m1-lähetteellä A1:lle, mutta koska "siellä ei ollut tilaa", jouduin A3:lle, suljetulle päihdepsykiatriselle osastolle, missä kaikki muut olivat joko huumepsykoosissa tai odottamassa metadon-hoitoa.
Paljon pahempi kokemus, kuin suljettu vankila.
Osa hoitajista oli ok, osa taas täysin vittumaisia ja ylenkatsovia, ja pitivät minuakin "paskanarkkina", koska eivät tienneet taustaani. Kaikki sinulle reseptillä kirjoitetut lääkkeet (varsinkin rauhoittavat) jouduit anelemaan kaikkien edessä kanslian luukulta, eikä niitä saanut ellet "vakuuttanut sille olevan hyvä syy".
Sisään tullessa otettiin Kaikki omat vaatteet pois, seistiin alasti hoitajan edessä, käytiin suihkussa ja pukeuduttiin sairaalan rätteihin.
Juomavettä sai ainoastaan vessan hanasta, kahvinkeitintä ei ollut (kahvia sai ainoastaan kupillisen aamulla ja yhden klo14 aikaan), vyö ja kengät, avaimet ja lompakko, about kaikki, otettiin pois ja sen jälkeen olitkin "ihmisen puolikas" hoitsujen silmissä muiden joukossa.
Ruokaa oli juuri ja juuri riittävästi, lisää ei saanut hakea.
Tunsin sen olevan rangaistus siitä, että avasin suuni masennusoireilustani. "Jos uhkaat itsemurhalla, joudut lusimaan".
Hoidosta se oli vastakohta.
Jos tarvitsette apua ahdistukseenne/masennukseen, ÄLKÄÄ KOSKAAN LÄHTEKÖ OSASTOLLE. Tai jos lähdette, niin tulette huomaamaan miksi varoitin.
Oikea apu ahdistukseen/masennukseen on ystävät, ravinto, ylös ulos ja lenkille, lisäravinteet ja mahd. lievä mielialalääkitys.- LäksytOliTekemättä
Toiminta sinua kohtaan nimen omaan oli rangaistus. Et ole ymmärtänyt psykiatrian yhteiskunnallista funktiota, jos kuvittelet yhtä toisin. Lisää psykiatriasta voit lukea mm. sivustolta szasz com. Opit nopeasti miten järjestelmä toimii ja mistä on oikeasti kysymys. Psykiatrisessa kontekstissa käsite hoito on eufemismi kontrolli- ja/tai rankaisutoimenpiteille. Tämä on perusasia oppia nopeasti, jos haluaa itsensä tai läheisensä suojata.
Toisin sanoen, sait sen minkä psykiatrian oli tarkoituskin toimittaa: opetuksen siitä, että tässä maassa ei kitistä tai saat valtiolta selkääsi. Isoilla kirjaimilla kirjoittamasi perusteella taisit oopia läksysi kerrasta. - Anonyymi
LäksytOliTekemättä kirjoitti:
Toiminta sinua kohtaan nimen omaan oli rangaistus. Et ole ymmärtänyt psykiatrian yhteiskunnallista funktiota, jos kuvittelet yhtä toisin. Lisää psykiatriasta voit lukea mm. sivustolta szasz com. Opit nopeasti miten järjestelmä toimii ja mistä on oikeasti kysymys. Psykiatrisessa kontekstissa käsite hoito on eufemismi kontrolli- ja/tai rankaisutoimenpiteille. Tämä on perusasia oppia nopeasti, jos haluaa itsensä tai läheisensä suojata.
Toisin sanoen, sait sen minkä psykiatrian oli tarkoituskin toimittaa: opetuksen siitä, että tässä maassa ei kitistä tai saat valtiolta selkääsi. Isoilla kirjaimilla kirjoittamasi perusteella taisit oopia läksysi kerrasta.😂 ei jumalauta mikä idiootti. Taidat olla näitä alansa väärin valinneita kupittaan "hoitsuja"?
- palbgalva
Onko tää niin kun se viimenen paikka. Jos vaikka katsotaan ettei jostain muusta sairaalasta saa tarpeeksi hoitoa? Miten se sitten erooa esim Halikon sairaalasta.
- kenfehfuh
Jorvi espoossa se paikka vasta onki....
- EiPsykoottinen
Komppaan edellistä ja varsinkin leppävaaran psykiatrian pkl.
- Anonyymi
Muistakaa aina; jos teitä kohdellaan kupittaalla asiattomasti, käyttäytykää "hoitajia" kohtaan vielä asiattomammin. Ne ei kansliassa makaamalla palkkaansa ole ansainnut :)
- Anonyymi
Tätähän ei voi tehdä. Nehän voivat evätä pääsyn pois sairaalasta tai estää psykiatrisen avun saamisen jatkossa. Et voi tehdä mitään kuin kääntää toisen posken. Tämä Kupittaan touhu on muutenkin aivan sanonko mistä. Muistanko väärin, että Kupittaan sietämättömistä törkeyksistä vanhuspsykiatrian osastolla sai varoituksen kolme kaupungin virkamiestä. Onko niin, että yksi näistä valittiin juuri psykiatrian johtoon? Jos näin, niin tuntuu kyllä, että psykiatrisen asiakkaan tai potilaan hyvinvointi tai asianmukainen hoito ei kiinnosta yhtään ketään koko sairaalassa.
- Anonyymi
Henkilöä on pyöritetty osastoilla vuosikausia akselilla Vammala Nokia Tampere. Tästä on pidetty päiväkirjaa https://marjattamakela.blogspot.com. Osuvaa kuvausta sairaaloiden hoitokäytännöistä suljettujen ovien takana. Tampereella "hoidot" jatkuvat kotona vielä senkin jälkeen kun potilas on päässyt sairaalasta pois.
- Anonyymi
Olen täysin samaa mieltä sairaalan suljetun osaston toiminnasta. Siellä on osastonylilääkäri ja kaksi erikoistuvaa lääkäripoikaa osastonlääkäreinä. En enää kestä sitä paikkaa.
- Anonyymi
Olen itse Kupittaalla hoidossa en voi muuta kuin enää nauraa tälle toiminnalle...😁 Hoitsut ja lääkärit lääkitsevät potilaan hiljaiseksi mitä äänekkäämpi olet sut viedään koppiin...eristykseen...! Tiedän ettei huutaminen ole perusta eristää mm. Itse kokeneena tiedän mistä puhun... Mut on eristetty kaksi kertaa huutamista olen sanonut ihan suoraan että huutaminen ei ole perusta eristää lääkäri sanoi siihen että kyllä on ja ovi kiinni...! Täällä yksi potilas puhuu harhoille olin tupakalla kun tuli kauhee lössi hoitajia yhdellä oli piikit kädessä lääkäri oli siinä myös pyysi mua poistumaan vähän sen jälkeen tuo potilas kannettiin huoneeseen ja piikki perseeseen... Itselleni on tällä hetkellä sellainen tilanne että odotan paikkaa valtiolle kysyin lääkäriltä mikä on syynä että lähetätte mut sinne hän selitti joskus tapahtuneita asioita heillä ei ole nykytilanteesta mitään perusteita siihen... En käytä tällä hetkellä mitään psyyke lääkkeitä ja kaiken kukkuraksi mut on tehty psyykottisesti itsetuhoinen... Kupittaa väittää että olen vaikea hoitoinen mitä en ole siitä on Kellokosken ja Hesperian lausunnot... Mutta mennään sinne toteamaan mikä olen daapahan Kupittaa meille jos sitä vertaa kaipaavat itseppähän kuoppansa kaivaa...
- Anonyymi
Nenille piti kirjoittaa...
- Anonyymi
Sitähän sitä aina ollaan ihmeteltykkin, kun moni potilas haluaa vapaaehtoisesti hoitoon masennuksensa kanssa , niin. Pääsisi nopeammin eroon vaivastaan , mutta ei ole missään sitä hoksattu että aikainen apu , on aikainen terveys. Kun masennus katkaistaan hoidolla
Kun yksikin potilas oli yrittänyt päästä hoitoon niin hänelle oli sanottu ettet ole vielä niin huonossa kunnossa että tarvitsisit laitoshoitoa. Joten mies yritti kaikkensa päästäkseen irti masennuksestaan ja sitten muuttuikin sairaus psykoosiksi kun ei enää jaksanut omin voimin.
Joutui sairaalaan ja silloin otettiin kyllä vastaan viikkokausiksi, että hieman väärässä järjestyksessä nekin asiat, vaikka kaikilla luulisi olevan tieto siitä että kun saa avun aikaisin niin potilas ei pääse tulemaan huonoksi .
Monessa tapauksessa ei potilas edes halua hoitoon koska on niin sairas ettei itsekään sitä käsitä , käyttäytyy oudosti ja naapurit soittaa apua, mutta saavat kuulla että potilas ei halua sairaalaan . Kunnes tapahtuu jotain hirveää silloin ottavat hänet ilomielin.
Äymmäreän että lakipykälät ovat tässäkin asiassa haittana, mutta hoitohenkilökunnan on nostettava kissa pöydälle jos he nyt sattuvat tietämään että pikainen sisälle otto sairaalaan auttaa potilaan taas jaloilleen ja ei tarvitse kauaa olla edes sairaalassa. Sillä viisas ihminen tietää koska hän tarvitsee hoitoa , se vaikeasti sairas ei omaa tietoa itsestään - Anonyymi
Olen itse kupittaalla hoidossa tosin pääsemässä pois mulla on monta sairautta ja yhtäkään ei oteta huomioon koskaan ei ole syytä mennä lääkäriin. Sain tässä flunssan ja se veti mul tulehduksen keuhkoihin mul vaan toitotettiin ku happi on hyvä ni ei mitään hätää ole. Ei se vitun happi kaikkea kerro. Menin terveyskeskukseen sieltä ambulanssilla sairaalaan nyt antibiootti. Psykiatri vaatii multa lääkinnällistä perustaa että hän voisi kuunnella keuhkoni. Vittu on Han mulla vajaa keuhkosairaus. Nämä kaikki psykiatrit ovat kieltäneet hoitamasta mua monisairasta potilasta. Mitä vittua tämä on? Jos en olisi mennyt terveysasemalle ni olisin jäänyt vaille hoitoa ja joka kerta on sanottu ettei tarvitse mennä onneksi olen pitänyt oman pääni. Että tälläistä hoitoa kupittaan sairaalassa. Monisairasta ei tarvitse näyvä hoitaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212237- 701136
- 107990
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r72969- 46956
Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p54915KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.12891Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55888Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31880Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(47820