kofeiinistako johtuvaa?

paniikkihäiriöinen

Huomenna menen ensimmäistä kertaa lääkärin vastaanotolle paniikkihäiriön takia. Olen kärsinyt yli vuoden paniikkihäiriöistä ja täältä olen lukenut että kofeiini saattaa aiheuttaa paniikkihäiriöitä?

Itse olen ollut 2v kaupassa töissä (pääosin kassalla) ja viime vuoden kesällä on alkanut tulla niitä kohtauksia. Suunnilleen siihen aikaan aloin juomaan aina välillä energiajuomia. Kuitenkin olen aina juonut joka päivä teetä, joka sekik sisältää kofeiinia, sekä esim. pepsiä aina välillä. Niin voiko nämä oireet silti johtua juuri näistä energiajuomista? Olen kuitenkin aina ollut kova jännittämään (esitelmät, uudet tilanteet/ihmiset), viime aikoina oireet vaan pahenivat niin että tulee erittäin huono olo (huimaa, pyörryttää, kuulo heikkenee, silmissä sumenee, kuumottaa, punastun, kädet tärisee ja sydän hakkaa) näitä oireita tulee aika usein töissä, muissa jännittävissä tilanteissa kuten esim. työhaastattelu, treffit jne jännittää kanssa muttei niin pahasti.

Työpaikan vaihto olisi kyllä paikallaan, mutta jotaim rauhoittavaa haluaisin kuitenkin saada jännitykseen erikoistilanteita varten (esim. se propral, mitä yksi kaverinikin käyttää), en sitten tiiä kannattaako sitä varsinaista paniikkihäiriöääkitystä aloittaa, jos varsinaisia pahoja oireita tulee pääosin töissä?..

42

4278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtauksen,

      MUTTA SE EI AIHEUTA SAIRAUTTA NIMELTÄ PANIIKKIHÄIRIÖ=) Eikä mitään muutakaan psyyken sairautta!!

      Propral ei sitten ole mikään rauhoittava, vaan beetasalpaaja. "mutta jotaim rauhoittavaa haluaisin kuitenkin saada jännitykseen erikoistilanteita varten (esim. se propral, mitä yksi kaverinikin käyttää)"....

      • paniikkihäiriöinen

        Aika ristiriitaista tekstiä?


      • se oli :)
        paniikkihäiriöinen kirjoitti:

        Aika ristiriitaista tekstiä?

        Ei se ollut ristiriitaista tekstiä. Siinä nimenomaan sanottiin asiat niin kuin ne ovat.
        Jos joku saa paniikkikohtauksen se ei suinkaan tarkoita sitä, että hänelle olisi paniikkihäiriö.Mutta paniikkikohtauksen laukeamiseen voi olla vaikuttamassa mm kofeiini.Tosin tapauksessai ajattelisin, että se ei ehkä ole ainoa asia.

        Ja Propral ei ole rauhoittava lääke, sen on beetasalpaaja,joka poistaa vain jännittämisen fyysiset oireet. Mutta sillä tavalla se kyllä helpottaa oloa osaltaan.


      • paniikkihäiriöinen
        se oli :) kirjoitti:

        Ei se ollut ristiriitaista tekstiä. Siinä nimenomaan sanottiin asiat niin kuin ne ovat.
        Jos joku saa paniikkikohtauksen se ei suinkaan tarkoita sitä, että hänelle olisi paniikkihäiriö.Mutta paniikkikohtauksen laukeamiseen voi olla vaikuttamassa mm kofeiini.Tosin tapauksessai ajattelisin, että se ei ehkä ole ainoa asia.

        Ja Propral ei ole rauhoittava lääke, sen on beetasalpaaja,joka poistaa vain jännittämisen fyysiset oireet. Mutta sillä tavalla se kyllä helpottaa oloa osaltaan.

        No kyllä luulisin että mulla on paniikkihäiriö, sillä kohtauksia tulee aika usein, yleensä töissä ja sitten vapaalla joskus mutta lievempiä.Veikkaisin että kohtauksen laukeamiseen vaikuttaa suuri joukko ihmisiä, sillä töissä ruuhka-aikana oon ihan paniikissa ja meinaan pyörtyä, samoin saan esim. tyännä olevassa junassa ahdistuskohtauksia.


    • osalla meistä

      niin suuria muutoksia aivotoiminnassa, että kehittyy hitaasti depressio, ahdistuneisuus ja paniikkihäiriö.

      Kofeiini muuttaa myös persoonallisuutta mutta se tekee sen niin hitaasti, ettei sitä huomaa ennen kuin lopettaa käytön äkkiä kokonaan.

      Kofeiinin aiheuttamat muutokset aivoissa palautuvat hitaasti, ensin poistuu paniikkihäiriö, sitten ahdsitus ja masennus ja koko ajan tuntee voimakkaasti paranevansa ja saavansa selvästi omaa persoonaansa takaisin.

      Kofeiini aiheuttaa yli 50% kaikista Suomen tämän tyyppisistä mielialaongelmista.

      • ruth67

        Mulla alkoi paniikkikohtausket 17v. En juonut kahvia.
        Siitä olen kuitenkin samaa mieltä, että kahvi voi laukaista paniikkikohtauksen mutta sen alku syy se ei ole.. Enhän mä juonut kahvia nuorena ja mulla alkoi tää kammotus. Se on mulla traumaperäienen vaikka luulin ett se vois olla "vaan" kemiallinen reaktia (gaba pitoisuus liian pieni aivoissa. Yks tutkimus)..


      • kofeiini ei aiheuta
        ruth67 kirjoitti:

        Mulla alkoi paniikkikohtausket 17v. En juonut kahvia.
        Siitä olen kuitenkin samaa mieltä, että kahvi voi laukaista paniikkikohtauksen mutta sen alku syy se ei ole.. Enhän mä juonut kahvia nuorena ja mulla alkoi tää kammotus. Se on mulla traumaperäienen vaikka luulin ett se vois olla "vaan" kemiallinen reaktia (gaba pitoisuus liian pieni aivoissa. Yks tutkimus)..

        kaikkia tapauksia mutta se on yleisin yksittäinen aiheuttaja muodossa tai toisessa, kahvi, tee, kaakao, guaranaa ja kolaa sisältävät juomat ja makeiset jne.


      • ruth67
        kofeiini ei aiheuta kirjoitti:

        kaikkia tapauksia mutta se on yleisin yksittäinen aiheuttaja muodossa tai toisessa, kahvi, tee, kaakao, guaranaa ja kolaa sisältävät juomat ja makeiset jne.

        tiedän että näin todellakin on. kaikki noi laukaisee aivokemiassa sellaista aktiviteettia mitä me ph:laiset ei kaivata. Tää sairaus on sellainen ett tää pakottaa elämään terveellisesti.
        Alkoholi on yks sellanen kirous tässä myös. Moni saa helpotuksen kun voi jutella normaalisti muiden kanssa ettei tartte jännittää. Ja ainoa paikka mistä saa sosiaalisen kontaktin on ravintola. Itse lopetin baarit ja vinkut. Nää on sellasia juttuja ett pitää oikeesti funtsia haluaako pitää tän taudin edes jollain lailla aisoissa koska tää on niin rankka juttu.

        paska hommelssonhan tää on. Eristävä sairaus. Ihan kuin olis vankilassa.


      • Anonyymi

        Onko kellään tietoa saako propralia ja energia juomia juoda samaan aikaan vai tuleeko jotain haittavaikutuksia?


    • Ei pidä paikkansa

      Yksi kirjoittaja täällä kirjoittelee tuosta että kofeiini aiheuttaa paniikkihäiriöitä, ja kun kirjoittelee joka keskusteluketjuun ja monta kertaa eri sävyin niin syntyy käsitys että tuota samaa mieltä olisivat muutkin kirjoittajat.

      Kofeiini ei aiheuta paniikkihäiriöitä. Tiedän sen itse kun en juo kahvia enkä teetä enkä käytä kofeiinipitoisia juomia, ja silti paniikkihäiriö on päällä eikä tokene mulla kuin Xanorilla. Kaikki muut lääkkeet ja konstit on käytetty terapiaa myöden, mua on hoidettu, tutkittu ja hutkittu 10 vuotta!

      • vastaus...

        edelliseltä...sillä minä join paljon kahvia
        ja minulle tuli paniikkkihäiriö.Lopetin
        kahvinjuonnin ja MINUN paniikkihäiriöni
        meni pois joten MINULLE se aiheutti paniikki
        häiriön, ja olen varma että energiajuomat
        aiheuttaisivat minulle saman asian.
        SINULLE paniikkihäiriö aiheutuu ehkä muista
        psyykkisistä tekijöistä.Ei kannata katsoa
        pillin läpi maailmaa!!!!!!!!!!!


      • 10-vuotta paniikissa
        vastaus... kirjoitti:

        edelliseltä...sillä minä join paljon kahvia
        ja minulle tuli paniikkkihäiriö.Lopetin
        kahvinjuonnin ja MINUN paniikkihäiriöni
        meni pois joten MINULLE se aiheutti paniikki
        häiriön, ja olen varma että energiajuomat
        aiheuttaisivat minulle saman asian.
        SINULLE paniikkihäiriö aiheutuu ehkä muista
        psyykkisistä tekijöistä.Ei kannata katsoa
        pillin läpi maailmaa!!!!!!!!!!!

        Jos sinulla tulee kofeiinista huono olo, ei se tarkoita sitä että pelastaisit maailman jankuttamalla sitä että kofeiinittomuus pelastaisi paniikkihäiriöt koska sitä kofeiinittomuus ei ikävä kyllä tee.

        Minä ensisijaisesti ehdottaisin paniikkihäiriöisiä menemään osaavan erikoislääkärin juttusille kun pelottelemaan ihmisiä kofeiinin mahdollisista haittavaikutuksista.


      • koska kofeiini ei
        10-vuotta paniikissa kirjoitti:

        Jos sinulla tulee kofeiinista huono olo, ei se tarkoita sitä että pelastaisit maailman jankuttamalla sitä että kofeiinittomuus pelastaisi paniikkihäiriöt koska sitä kofeiinittomuus ei ikävä kyllä tee.

        Minä ensisijaisesti ehdottaisin paniikkihäiriöisiä menemään osaavan erikoislääkärin juttusille kun pelottelemaan ihmisiä kofeiinin mahdollisista haittavaikutuksista.

        aiheuta sinulle paniikkihäiriötä, se ei voi aiheuttaa sitä kenellekään toisellekaan.

        Suomalaiset lääkärit ovat ammattitaidottomia puoskareita, jotka suoltavat vääriä diagnooseja näissä mielialahäiriötapauksissa.


      • varmuudellako :)
        koska kofeiini ei kirjoitti:

        aiheuta sinulle paniikkihäiriötä, se ei voi aiheuttaa sitä kenellekään toisellekaan.

        Suomalaiset lääkärit ovat ammattitaidottomia puoskareita, jotka suoltavat vääriä diagnooseja näissä mielialahäiriötapauksissa.

        Paniikkihäiriö luokitellaan ahdistuneisuushäiriöihin, ei mielialahäiriöihin, joihin vaikkapa masennus kuuluu.


      • koska olen tämän asian
        varmuudellako :) kirjoitti:

        Paniikkihäiriö luokitellaan ahdistuneisuushäiriöihin, ei mielialahäiriöihin, joihin vaikkapa masennus kuuluu.

        suhteen johtava ja myös ainoa asiantuntija Suomessa. Paniikkikohtaus on ahdistuneisuuden loppuhuipentuma, se ilmaantuu ahdistuneisuuden jälkeen ja katoaa ensimmäisenä kun myrkytys lopetetaan. Ahdistuneisuuden katoaminen minulla kesti 4-5 kertaa kauemmin kuin paniikkikohtausten poistuminen kofeiinialtistuksen lopettamisen jälkeen.


      • epäilevä..
        koska olen tämän asian kirjoitti:

        suhteen johtava ja myös ainoa asiantuntija Suomessa. Paniikkikohtaus on ahdistuneisuuden loppuhuipentuma, se ilmaantuu ahdistuneisuuden jälkeen ja katoaa ensimmäisenä kun myrkytys lopetetaan. Ahdistuneisuuden katoaminen minulla kesti 4-5 kertaa kauemmin kuin paniikkikohtausten poistuminen kofeiinialtistuksen lopettamisen jälkeen.

        Ja silti käytät vääriä käsitteitä..

        Missä olet saanut pätevyyden voidaksesi sanoa, että olet alan ainoa asiantuntija ? Tokihan se on jossain vahvistettu, joku laitos on hyväksynyt näyttösi ?

        Juttusi eivät herätä luottamusta valitettavasti.
        Itse asiassa teet hallaa asiallesi,josko siinä on jotain perääkin. Mutta se tuskin on niin merkittävä asia kuin väität. Siis ei yleispätevä kaikille, ehkä joillekin osittain vaikuttava.


      • minut tekee se,
        epäilevä.. kirjoitti:

        Ja silti käytät vääriä käsitteitä..

        Missä olet saanut pätevyyden voidaksesi sanoa, että olet alan ainoa asiantuntija ? Tokihan se on jossain vahvistettu, joku laitos on hyväksynyt näyttösi ?

        Juttusi eivät herätä luottamusta valitettavasti.
        Itse asiassa teet hallaa asiallesi,josko siinä on jotain perääkin. Mutta se tuskin on niin merkittävä asia kuin väität. Siis ei yleispätevä kaikille, ehkä joillekin osittain vaikuttava.

        että tunnen asian paremmin kuin kukaan muu, ei diplomi vielä tee kenestäkään asiantuntijaa.

        Olen tutustunut kroonistuneeseen kofeiinimyrkytykseen "kyökin kautta", olen käynyt sen läpi itse ja tunnen sen oireet. Nyt olen parantunut täysin lukuunottamatta joitakin vaurioita, jotka saattavat jäädä pysyviksi kuten, neuropaattiset kivut alaraajoissa ja aivovaurio, jonka johdosta olen menettänyt lähes täysin laskutaitoni.


      • myös kykyäni
        minut tekee se, kirjoitti:

        että tunnen asian paremmin kuin kukaan muu, ei diplomi vielä tee kenestäkään asiantuntijaa.

        Olen tutustunut kroonistuneeseen kofeiinimyrkytykseen "kyökin kautta", olen käynyt sen läpi itse ja tunnen sen oireet. Nyt olen parantunut täysin lukuunottamatta joitakin vaurioita, jotka saattavat jäädä pysyviksi kuten, neuropaattiset kivut alaraajoissa ja aivovaurio, jonka johdosta olen menettänyt lähes täysin laskutaitoni.

        kirjalliseen ilmaisuun, aivoni eivät osaa enää käsitellä lauseenmuodostusta ja välimerkkisääntöä vaikka olin yli 20 vuotta sitten sairastuessani lupaava runoilija. Toivottavasti tämä vaurio korjaantuu jotenkin, sillä kirjoittaminen on valokuvauksen ohella kutsumukseni.


      • Alkuperäinen kirjoittaja
        minut tekee se, kirjoitti:

        että tunnen asian paremmin kuin kukaan muu, ei diplomi vielä tee kenestäkään asiantuntijaa.

        Olen tutustunut kroonistuneeseen kofeiinimyrkytykseen "kyökin kautta", olen käynyt sen läpi itse ja tunnen sen oireet. Nyt olen parantunut täysin lukuunottamatta joitakin vaurioita, jotka saattavat jäädä pysyviksi kuten, neuropaattiset kivut alaraajoissa ja aivovaurio, jonka johdosta olen menettänyt lähes täysin laskutaitoni.

        likikään täysin kun neuroottisesti väität tällaisia, ja lisäksi tuot joka aiheeseen tämän saman asian.

        Ei ole ihan tervettä kahden aikaan yöllä kirjoittaa "kofeiinin vaaroista" täällä.

        Valitettavaa toki on että olet saanut vaurioita mutta tuskin pelkästään kofeiinista, taustalla pyörii muitakin tekijöitä, kuten nämä kirjoituksesikin hyvin osoittavat.


      • ei pidä tuijotella
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        likikään täysin kun neuroottisesti väität tällaisia, ja lisäksi tuot joka aiheeseen tämän saman asian.

        Ei ole ihan tervettä kahden aikaan yöllä kirjoittaa "kofeiinin vaaroista" täällä.

        Valitettavaa toki on että olet saanut vaurioita mutta tuskin pelkästään kofeiinista, taustalla pyörii muitakin tekijöitä, kuten nämä kirjoituksesikin hyvin osoittavat.

        ihmisillä on oma vuorokausirytminsä ja minulle sopii mietiskellä ja tehdä ajatustyötä öisin.

        Kirjoitan kofeiinista, koska tunnen sen hyvin, sekä sen aiheuttamat oireet, että tieteellisiin tutkimuksiin perustuvat vaikutusmekanismit aivoissa. Tiestysti kirjoitan myös siksi, että olen itse elänyt läpi sen maanpäällisen helvetin, jossa kofeiinin uhrit elävät tänäkin päivänä kirjoitellen tällaisille foorumille etsien vastauksia siihenmikä heitä vaivaa.

        Kirjoittelen, koska pidän moraalisena velvolisuutenani auttaa. En ole myymässä teille mitään, en kaipaa rahaa tai kiitosta, voitte ottaa tai jättää ajatuksen huomioon, se on teidän valintanne.

        Minulle selvisi, että kofeiini yksin aiheutti ne psyykiset ja fyysiset ongelmat, joiden vuoksi jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle parhaassa työiässä. Kun se selvisi minulle, lopetin kofeiininkäytön ja nyt olen oireeton lukuunottamatta mainitsemiani oireita, jotka saattavat olla pysyviä.

        Jokainen voi helposti testata vaikuttaako kofeiini hänen oireisiinsa pidättäytymällä pari viikkoa kofeiinista täysin sen kaikissa muodoissa ja juomalla sitten vaikkapa pari kupillista kahvia peräkkäin.

        Kofeiini muuttaa persoonallisuutta niin hitaasti, että sitä ei huomaa, persoonallisuus alkaa palautua kofeiinittoman elämän alkaessa siten, että sen huomaa itse todella voimakkaasti. Olen saanut persoonallisuuteni ja luovuuteni takaisin, tai ainakin saamassa, sillä eilen kirjoitin ensimmäisen runoni hyvinpitkään aikaan.

        totuus on valo
        sana totuuden varjo
        etsiä totuutta sanasta
        on etsiä valoa varjosta


      • ainakaan
        ei pidä tuijotella kirjoitti:

        ihmisillä on oma vuorokausirytminsä ja minulle sopii mietiskellä ja tehdä ajatustyötä öisin.

        Kirjoitan kofeiinista, koska tunnen sen hyvin, sekä sen aiheuttamat oireet, että tieteellisiin tutkimuksiin perustuvat vaikutusmekanismit aivoissa. Tiestysti kirjoitan myös siksi, että olen itse elänyt läpi sen maanpäällisen helvetin, jossa kofeiinin uhrit elävät tänäkin päivänä kirjoitellen tällaisille foorumille etsien vastauksia siihenmikä heitä vaivaa.

        Kirjoittelen, koska pidän moraalisena velvolisuutenani auttaa. En ole myymässä teille mitään, en kaipaa rahaa tai kiitosta, voitte ottaa tai jättää ajatuksen huomioon, se on teidän valintanne.

        Minulle selvisi, että kofeiini yksin aiheutti ne psyykiset ja fyysiset ongelmat, joiden vuoksi jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle parhaassa työiässä. Kun se selvisi minulle, lopetin kofeiininkäytön ja nyt olen oireeton lukuunottamatta mainitsemiani oireita, jotka saattavat olla pysyviä.

        Jokainen voi helposti testata vaikuttaako kofeiini hänen oireisiinsa pidättäytymällä pari viikkoa kofeiinista täysin sen kaikissa muodoissa ja juomalla sitten vaikkapa pari kupillista kahvia peräkkäin.

        Kofeiini muuttaa persoonallisuutta niin hitaasti, että sitä ei huomaa, persoonallisuus alkaa palautua kofeiinittoman elämän alkaessa siten, että sen huomaa itse todella voimakkaasti. Olen saanut persoonallisuuteni ja luovuuteni takaisin, tai ainakin saamassa, sillä eilen kirjoitin ensimmäisen runoni hyvinpitkään aikaan.

        totuus on valo
        sana totuuden varjo
        etsiä totuutta sanasta
        on etsiä valoa varjosta

        sulje pois noita kofeiinin haittavaikutuksia. Yksi huomionarvoinen seikka, muiden joukossa. Voi mielestäni aiheuttaa monille "tiedostamattomia" oireita, eli itse sitä ei ajattelekkaan, että jotkut tietyt negatiiviset jutut voivat johtua nimenomaan kahvista. Ihmiset ovat tietysti hyvin erilaisia, mutta eipähän tuon kahvin poisjättämisestä varmaan mitään haittaakaan ole? Yksi "huume" muiden joukossa, johon jää helposti koukkuun.


      • hyvinkin olla
        ainakaan kirjoitti:

        sulje pois noita kofeiinin haittavaikutuksia. Yksi huomionarvoinen seikka, muiden joukossa. Voi mielestäni aiheuttaa monille "tiedostamattomia" oireita, eli itse sitä ei ajattelekkaan, että jotkut tietyt negatiiviset jutut voivat johtua nimenomaan kahvista. Ihmiset ovat tietysti hyvin erilaisia, mutta eipähän tuon kahvin poisjättämisestä varmaan mitään haittaakaan ole? Yksi "huume" muiden joukossa, johon jää helposti koukkuun.

        edullisia terveysvaikutuksia kunhan siitä poistetaan siinä oleva huumausaine jolla taas ei ole mitään terveyttä edistävää vaikutusta, pelkästään tuhoava.


      • Ei ole huume
        ainakaan kirjoitti:

        sulje pois noita kofeiinin haittavaikutuksia. Yksi huomionarvoinen seikka, muiden joukossa. Voi mielestäni aiheuttaa monille "tiedostamattomia" oireita, eli itse sitä ei ajattelekkaan, että jotkut tietyt negatiiviset jutut voivat johtua nimenomaan kahvista. Ihmiset ovat tietysti hyvin erilaisia, mutta eipähän tuon kahvin poisjättämisestä varmaan mitään haittaakaan ole? Yksi "huume" muiden joukossa, johon jää helposti koukkuun.

        minä olen nuorempana pari kupillista juonut, oli pahaa, ei maistunut, ei tienyt mieli lisää.

        En käytä kahvia enkä mitään muita kofeiinipitoisia aineita, enkä suosittele kahvin käyttöä, koska mm. ylävatsavaivoissa kahvia ei suositella käytettäväksi, mutta ei kahvi tai kofeiini sentään mitään myrkkyä ole. Voi hyvä ihminen sinua!

        Toisaalta minäkin tiedän tutkimuksia joissa väitetään että kahvilla on terveyteen myönteisiä vaikutuksia. Tämäkin varmasti totta.

        Jollekin kahvi ja kofeiinipitoiset juomat sopii ja jollekin ei, vaahtoaminen tällaisista asioista on typerää ja lapsellista.


      • huumausaine
        Ei ole huume kirjoitti:

        minä olen nuorempana pari kupillista juonut, oli pahaa, ei maistunut, ei tienyt mieli lisää.

        En käytä kahvia enkä mitään muita kofeiinipitoisia aineita, enkä suosittele kahvin käyttöä, koska mm. ylävatsavaivoissa kahvia ei suositella käytettäväksi, mutta ei kahvi tai kofeiini sentään mitään myrkkyä ole. Voi hyvä ihminen sinua!

        Toisaalta minäkin tiedän tutkimuksia joissa väitetään että kahvilla on terveyteen myönteisiä vaikutuksia. Tämäkin varmasti totta.

        Jollekin kahvi ja kofeiinipitoiset juomat sopii ja jollekin ei, vaahtoaminen tällaisista asioista on typerää ja lapsellista.

        joka kuuluu kemialliselta koostumukseltaan samaan puriinalkaloidiryhmään kuin kokaiini ja heroiini. Kofeiini aiheuttaa riippuvuuden yhtä nopeasti kuin sen sisarukset mutta kofeiiniriipuvuus syntyy helpommin koska kofeiinin päihtymysvaikutus ja vieroitusoireet eivät ole voimakkaita kuten niillä.

        Kofeiini on laajan tietämykseni ja kokemukseni perusteella maailman vaarallisin huumausaine sen petollisen luonteen, sen aiheuttamien aivovaurioiden, sen aiheuttaman persoonallisuudenmuutoksen sekä hengenvaarallisten ja psykoosia aiheuttavan käyttäytymismekanismin vuoksi.

        Kofeiiniriippuvuus on psykiatrisena ilminä rinnastettavissa heroiini-, kokaiini-, tai mihin muuhin huumausaineriippuvuuteen tahansa.


      • ruth67
        koska olen tämän asian kirjoitti:

        suhteen johtava ja myös ainoa asiantuntija Suomessa. Paniikkikohtaus on ahdistuneisuuden loppuhuipentuma, se ilmaantuu ahdistuneisuuden jälkeen ja katoaa ensimmäisenä kun myrkytys lopetetaan. Ahdistuneisuuden katoaminen minulla kesti 4-5 kertaa kauemmin kuin paniikkikohtausten poistuminen kofeiinialtistuksen lopettamisen jälkeen.

        Huomasin että täällä on väittely kofeiinista, puolta ja vastaan. Pitäiskö ottaa haaste vastaan ja yrittää tosiaan kokonaan jättää kahvi ja tsekata itse miten asian laita on??? Sivuilla monet puhuvat että paniikki on helpottunut kun kahvi on jätetty pois.
        Sanoohan järkikin että jos kahvi kiihdyttää aivoja ja meillä kun on sökö pää, niin tottakai se laukaisee paniikin. Musta toi kuulostaa ihan loogiselta. Ja voin todistaa sen yhdellä tavalla myös:

        Mulla on sillai jännästi onni, että voin jutella ulkona koiraihmisten kanssa. Olen hyvin sosiaalinen höpöttäjä. Olin ottanut iltapäivällä kupin kahvia ja lähdin koiran kanssa lenkille. Tuttu koiratyyppi tuli vastaan ja tunsin että nyt lähtee! paniikki. Mietin että mitä hittoa kun ei ennen näissä tilanteissa ole tullut mitään. Sitten muistin, että perhana kiskaisin mukillisen sumppia ennen ulos lähtöä. Sen jälkeen ostin kofeiinitonta.

        Mutta::: kahvin vieroitusoireiden takia mun on pakko siirtyä pikkuhiljaa kahvista pois. Vähennän ja siirryn kofeiinittomaan. Lidlistä saa muuten kofeiinitonta kahvia 3€ kun mualla se on 6€. HÖhö. Tiedoksi vain.

        Ok. Lähdetään siitä, että tää tauti on todella monimutkikas juttu ja se mikä toiselle toimii, ei toiselle toimikaan. Tietty. Ei me olla klooneja!!! Meillä on herkkä ja hieno aivokoneisto. Jokaisen pitää tietty mennä niillä systeemeillä jotka toimii itselleen ja pitää kertoa muillekin koska joku sama juttu voi toimia
        toisellekin. Itse myös epäilen että kahvin lopettaminen saattaa auttaa jonkin verran. Syynä en kuitenkaan näe kahvia vaan se laukaisee tän paskataudin oireet. Syyt, jotka on jossain paljon syvemmällä meissä.


      • aiheuttava tekijä,
        ruth67 kirjoitti:

        Huomasin että täällä on väittely kofeiinista, puolta ja vastaan. Pitäiskö ottaa haaste vastaan ja yrittää tosiaan kokonaan jättää kahvi ja tsekata itse miten asian laita on??? Sivuilla monet puhuvat että paniikki on helpottunut kun kahvi on jätetty pois.
        Sanoohan järkikin että jos kahvi kiihdyttää aivoja ja meillä kun on sökö pää, niin tottakai se laukaisee paniikin. Musta toi kuulostaa ihan loogiselta. Ja voin todistaa sen yhdellä tavalla myös:

        Mulla on sillai jännästi onni, että voin jutella ulkona koiraihmisten kanssa. Olen hyvin sosiaalinen höpöttäjä. Olin ottanut iltapäivällä kupin kahvia ja lähdin koiran kanssa lenkille. Tuttu koiratyyppi tuli vastaan ja tunsin että nyt lähtee! paniikki. Mietin että mitä hittoa kun ei ennen näissä tilanteissa ole tullut mitään. Sitten muistin, että perhana kiskaisin mukillisen sumppia ennen ulos lähtöä. Sen jälkeen ostin kofeiinitonta.

        Mutta::: kahvin vieroitusoireiden takia mun on pakko siirtyä pikkuhiljaa kahvista pois. Vähennän ja siirryn kofeiinittomaan. Lidlistä saa muuten kofeiinitonta kahvia 3€ kun mualla se on 6€. HÖhö. Tiedoksi vain.

        Ok. Lähdetään siitä, että tää tauti on todella monimutkikas juttu ja se mikä toiselle toimii, ei toiselle toimikaan. Tietty. Ei me olla klooneja!!! Meillä on herkkä ja hieno aivokoneisto. Jokaisen pitää tietty mennä niillä systeemeillä jotka toimii itselleen ja pitää kertoa muillekin koska joku sama juttu voi toimia
        toisellekin. Itse myös epäilen että kahvin lopettaminen saattaa auttaa jonkin verran. Syynä en kuitenkaan näe kahvia vaan se laukaisee tän paskataudin oireet. Syyt, jotka on jossain paljon syvemmällä meissä.

        sen vaikutus aivotoimintaan muuttaa tasapainoa hitaasti mutta varmasti siten, että jossain vaiheessa oireilu alkaa, ellei maksasi suodatuskyky riitä poistamaan kaikkea kofeiinia elimistöstäsi, vaan se alkaa kertyä kudoksiin.

        Kirjoittelen aiheesta blogia kaiken muun ohella, tervetuloa kylään.

        http://qmies.blogit.fi/


      • ruth67
        aiheuttava tekijä, kirjoitti:

        sen vaikutus aivotoimintaan muuttaa tasapainoa hitaasti mutta varmasti siten, että jossain vaiheessa oireilu alkaa, ellei maksasi suodatuskyky riitä poistamaan kaikkea kofeiinia elimistöstäsi, vaan se alkaa kertyä kudoksiin.

        Kirjoittelen aiheesta blogia kaiken muun ohella, tervetuloa kylään.

        http://qmies.blogit.fi/

        viestiä sun boksiis.


      • Pitäisi kai kirjoittaa
        ruth67 kirjoitti:

        viestiä sun boksiis.

        tuostakin aiheesta mutta sana teestä... teessä on kofeiinia enemmän kuin kahvissa, eri muodossa vain ja minun oireeni alkoivat teenjuonnilla, se vei minut työkyvyttömyyseläkkeelle väärällä diagnoosilla. Kaikki kofeiini kokonaan pois, vähentäminen ei juurikaan auta. Päänsärky kestää viikon ja jos kudoksissasi on paljon kertymiä, ovat vieroitusoireet todella inhottavia ja ne voivat kestää kuukausia.


      • ruth67
        Pitäisi kai kirjoittaa kirjoitti:

        tuostakin aiheesta mutta sana teestä... teessä on kofeiinia enemmän kuin kahvissa, eri muodossa vain ja minun oireeni alkoivat teenjuonnilla, se vei minut työkyvyttömyyseläkkeelle väärällä diagnoosilla. Kaikki kofeiini kokonaan pois, vähentäminen ei juurikaan auta. Päänsärky kestää viikon ja jos kudoksissasi on paljon kertymiä, ovat vieroitusoireet todella inhottavia ja ne voivat kestää kuukausia.

        yrttiteetä, mikä ei sisällä piristävää? ostan itse luomuliikkeestä sellaisia oriental teelajeja. Ne ovat puhtaasti yrttipohjaisia joten niistä ei saa tutinoita, päinvastoin. Kun ne on sellaisia jooga teelaatuja. Tarkoitettu nimenomaan rauhoittumiseen. Kokeile. Ne on kalliimpia kuin tavallisen kaupan teelajit, mutta hyvin korkeatasoisia, eikä tavallinen tee maistu niiden jälkeen miltään.


    • paniikkihäiriöinen

      Lääkärin mukaan ei ole syytä määrätä koko ajan käytettäviä lääkkeitä, koska kohtauksia ei tule joka pv, lähinnä kun on jossain huomion keskipisteenä. Ja kk päästä kannattaa tulla uudestaan käymään, jos ei lääke toimi tms.. En kyl itsekään haluaisi syödä lääkkeitä päivittäin, mutta en ole ihan varma että riittääkö tuo. Toinen lääke mitä en ole hakenut on rauhoittava mielialalääke Oxamin.

      Työpaikkaa kyllä yritän vaihtaa, muuten joudun vetää aika usein. Onko muilla kokemusta kyseisestä lääkkeestä? Että onko sama ottaako ennen/jälkeen ateriaa? Apteekissa myös sanottiin että samana päivänä ei kannata urheilla,ainakaan kauheasti, itse kun aloin käymään salilla, niin hankalaksi tulee..

      • ruth67

        Moro. Olen 41v ja mulla alkoi ph 17 vuotiaana. Mulla on testattu elämäni aikana kaikenlaisia lääkityksiä mm. propralia. Suosittelen sitä enemmän kuin jotain mielaria. Ja jätä se kahvi veke. Itse en käytä lääkitystä enää.
        Mutta sen sanon sulle tässä heti alkuvaiheessa, ettet tee samaa mokaa kuin minä: hakeudu mahd. pian terapiaryhmään, jossa on stressinhallinta ryhmä. ja nimenomaan ryhmä, koska sulla on sama kuin mulla eli sosiaalinen ahdistus. Sun pitää tavata muitakin jolla on sama sairaus ja yhdessä opettelette hallitsemaan ahdistavia tilanteita. Puhu sun lääkärille. Älä ota pliis niitä mielareita. Pysy propalissa ja mee ryhmäterapiaan. Älä anna taudin paheta niinku mulle kävi. Aloitin terapian vasta tän ikäisenä.
        Sulla voi käydä flaksi, ett kun aloitat hoidon pian niin voit parantua nopeammin. Me ollaan täällä sun tukena. Muista jutskata lekurille ett pääset siihen ryhmään. Siel on jonoa joten varaudu venaamiseen.


      • paniikkihäiriöinen
        ruth67 kirjoitti:

        Moro. Olen 41v ja mulla alkoi ph 17 vuotiaana. Mulla on testattu elämäni aikana kaikenlaisia lääkityksiä mm. propralia. Suosittelen sitä enemmän kuin jotain mielaria. Ja jätä se kahvi veke. Itse en käytä lääkitystä enää.
        Mutta sen sanon sulle tässä heti alkuvaiheessa, ettet tee samaa mokaa kuin minä: hakeudu mahd. pian terapiaryhmään, jossa on stressinhallinta ryhmä. ja nimenomaan ryhmä, koska sulla on sama kuin mulla eli sosiaalinen ahdistus. Sun pitää tavata muitakin jolla on sama sairaus ja yhdessä opettelette hallitsemaan ahdistavia tilanteita. Puhu sun lääkärille. Älä ota pliis niitä mielareita. Pysy propalissa ja mee ryhmäterapiaan. Älä anna taudin paheta niinku mulle kävi. Aloitin terapian vasta tän ikäisenä.
        Sulla voi käydä flaksi, ett kun aloitat hoidon pian niin voit parantua nopeammin. Me ollaan täällä sun tukena. Muista jutskata lekurille ett pääset siihen ryhmään. Siel on jonoa joten varaudu venaamiseen.

        miten usein sitä propralia saa oikein käyttää? Ja paljon se terapia maksaa? Lähden nyt opiskelemaan eikä opiskelijalla ole oikein varaa tommoiseen...Haluaisin kyllä ehkä terapiaan, jos vaan uskallan..


    • ruth67

      Moi. Olen myös kuullut täältä useimmilta että kahvi pitäisi jättää kokonaan veke, kun sairastaa pannaria. Siis monilla on elämä helpottnut kun ne on siirtynyt esim. vihreään teehen tai sellaisiin missä ei ole ollenkaan sitä piristävää ainetta..teiini? Sen takia kun kahvi aiheuttaa sen sydämentykytyksen nin aivot jotenkin kiihtyy ja laukaisee paniikin.
      Minä aloitin tän kahvi proggiksen ihan vähentämällä kahvia ja aion siirtyä siitä pikkuhiljaa asteittain kokonaan pois, koska mulle tuli vieroitusoireita kun lopetin seinään. Sitä en suosittele. Löysin yhden luontaisliikkeen joka myy sellaisia oriental erikois tee laatuja, älyttömän hyviä, Ei mitään litkuja. Joten vaihtari ei ole niin vaikea.
      Mut joo, näin se on ett kahvi on pahuksen huono kaveri paniikille.

      • l-teaniinia joka kohottaa

        aivoissa sekä kiihdyttäviä välittäjäaineita, että gabaa, minulle se aiheuttaa oireita aivan samoin kuin kahvi ja musta teekin, juon piparminttua ja ruusunmarjaa nykyään.


      • ruth67
        l-teaniinia joka kohottaa kirjoitti:

        aivoissa sekä kiihdyttäviä välittäjäaineita, että gabaa, minulle se aiheuttaa oireita aivan samoin kuin kahvi ja musta teekin, juon piparminttua ja ruusunmarjaa nykyään.

        Kun kaikki me ollan erilaisia aivokemiankin suhteen. Minä esim kokeilin karnosiini ja epa kuuria, mutta mä olen niin yliherkkä kaikille aineille, että jopa karnosiini ei käynyt mulle. Se oli iso pettymys. Pidin siitä kokeilusta täällä päiväkirjaa ja mun oli pakko luovuttaa karnosiinin suhteen koska mun pulssi hakkasi 80- 96 kuukauden lepotilassa!! Kun en voi käyttää lääkkeitä. (Mun elimistö ei hyväksy mitään mielareita..saan järkyttäviä oireita. En halua kokeilla enää.)

        Ja toisille se ei vaikuta mitään tollasta. Eli näin on kahvin ja teenkin laita. Pitää itse tietää mikä sopii ja mikä ei. Ei me voida yleistää asioita niinkuin lääkärit tekee yleensä, koska me kaikki tunnetaan tää sairaus paremmin kuin sellainen jolla ei sitä ole. me voidaan vain jakaa keskenämme infoa kaikesta. Väittely on meidän pH:laisten kesken älytöntä, koska tää sairaus on oikeesti tosi paska juttu. Jonka kanssa meidän on pakko tulla toimeen.Toi oli yleisesti kaikille täällä.

        Joo, tosta teestä vielä niin joistakin luomu/oriental liikkeistä löytyy upeita mm. Himalaja teetä yms. kalliita mutta tavallista teetä ei oikein halua niiden jälkeen. Ylellisyyttä.


      • sen lähisukulaisten
        ruth67 kirjoitti:

        Kun kaikki me ollan erilaisia aivokemiankin suhteen. Minä esim kokeilin karnosiini ja epa kuuria, mutta mä olen niin yliherkkä kaikille aineille, että jopa karnosiini ei käynyt mulle. Se oli iso pettymys. Pidin siitä kokeilusta täällä päiväkirjaa ja mun oli pakko luovuttaa karnosiinin suhteen koska mun pulssi hakkasi 80- 96 kuukauden lepotilassa!! Kun en voi käyttää lääkkeitä. (Mun elimistö ei hyväksy mitään mielareita..saan järkyttäviä oireita. En halua kokeilla enää.)

        Ja toisille se ei vaikuta mitään tollasta. Eli näin on kahvin ja teenkin laita. Pitää itse tietää mikä sopii ja mikä ei. Ei me voida yleistää asioita niinkuin lääkärit tekee yleensä, koska me kaikki tunnetaan tää sairaus paremmin kuin sellainen jolla ei sitä ole. me voidaan vain jakaa keskenämme infoa kaikesta. Väittely on meidän pH:laisten kesken älytöntä, koska tää sairaus on oikeesti tosi paska juttu. Jonka kanssa meidän on pakko tulla toimeen.Toi oli yleisesti kaikille täällä.

        Joo, tosta teestä vielä niin joistakin luomu/oriental liikkeistä löytyy upeita mm. Himalaja teetä yms. kalliita mutta tavallista teetä ei oikein halua niiden jälkeen. Ylellisyyttä.

        vaikutus ei toimi siten, että jokainen reagoisi eri tavalla, ne kohottavat kiihdyttävien välittäjäaineiden tasoja jokaisella mutta eivät jokaisella yhtä paljon ja siksi kaikki eivät saa oireita.

        Kofeiini aiheuttaa myös soluvaurioita ja solukuolemaa aivoissa jatkuvassa käytssä mutta osalla ne vauriot ovat niin pahoja tai sijoittuvat aivoissa siten, että syntyy selkeitä oireita.

        Ei maksa mitään kokeilla pidättäytyä kaikista kofeiinin sukuisista aineista, myrkkyä ne ovat joka tapauksessa. Ainakin itse olisin kokeillut aivan mitä tahansa silloin kun paniikit vielä vaivasivat.

        Muutos tapahtuu hitaasti lopettamisen jälkeen, voi kestää viikkoja tai kuukausia ennen kuin aivojen kiihdyttävä/rauhoittava-tasapaino palautuu normaaliksi.


      • paniikkihäiriöinen
        sen lähisukulaisten kirjoitti:

        vaikutus ei toimi siten, että jokainen reagoisi eri tavalla, ne kohottavat kiihdyttävien välittäjäaineiden tasoja jokaisella mutta eivät jokaisella yhtä paljon ja siksi kaikki eivät saa oireita.

        Kofeiini aiheuttaa myös soluvaurioita ja solukuolemaa aivoissa jatkuvassa käytssä mutta osalla ne vauriot ovat niin pahoja tai sijoittuvat aivoissa siten, että syntyy selkeitä oireita.

        Ei maksa mitään kokeilla pidättäytyä kaikista kofeiinin sukuisista aineista, myrkkyä ne ovat joka tapauksessa. Ainakin itse olisin kokeillut aivan mitä tahansa silloin kun paniikit vielä vaivasivat.

        Muutos tapahtuu hitaasti lopettamisen jälkeen, voi kestää viikkoja tai kuukausia ennen kuin aivojen kiihdyttävä/rauhoittava-tasapaino palautuu normaaliksi.

        olen kyllä aika varma että nämä kohtaukset johtuu kofeiinista. Aina olen teetä juonut ja joskus satunnaisesti pepsiä. Mutta kun aloitin asiakaspalvelutyön niin siellä pitää olla sellainen pirteä yms, niin silloin se energiajuomat ja joskus esim. kaakao (kahvista kun en pidä) tuli kuvioon. Ja vaikka aina jännittäjä olen ollut, niin ei koskaan tullut noin pahoja oireita, korkeintaan käsien tärinää ja sydämen tykytystä jossain esitelmän pidossa, nyt tuntuu että jännitän jokaista asiakasta töissä. Sitten vielä kun työt on aina eri aikaan niin ei ole minkälaista rytmiä, menee nukkumaan miten sattuu, niin pakkohan se on pysyä siellä töissä hereillä. Varmasti muutkin asiat on vaikuttanut tähän, kaikki negatiiviset kokemukset, mutta kokeilen nyt aluksi energiajuomien lopettamisen, propral tulisi kuitenkin ihan tarpeeseen, esim. tulevissa työhaastatteluissa.


      • lopettamaan kaiken
        paniikkihäiriöinen kirjoitti:

        olen kyllä aika varma että nämä kohtaukset johtuu kofeiinista. Aina olen teetä juonut ja joskus satunnaisesti pepsiä. Mutta kun aloitin asiakaspalvelutyön niin siellä pitää olla sellainen pirteä yms, niin silloin se energiajuomat ja joskus esim. kaakao (kahvista kun en pidä) tuli kuvioon. Ja vaikka aina jännittäjä olen ollut, niin ei koskaan tullut noin pahoja oireita, korkeintaan käsien tärinää ja sydämen tykytystä jossain esitelmän pidossa, nyt tuntuu että jännitän jokaista asiakasta töissä. Sitten vielä kun työt on aina eri aikaan niin ei ole minkälaista rytmiä, menee nukkumaan miten sattuu, niin pakkohan se on pysyä siellä töissä hereillä. Varmasti muutkin asiat on vaikuttanut tähän, kaikki negatiiviset kokemukset, mutta kokeilen nyt aluksi energiajuomien lopettamisen, propral tulisi kuitenkin ihan tarpeeseen, esim. tulevissa työhaastatteluissa.

        kofeiinin kun siitä tulee oireita, ei pidä jatkaa myrkytystä, ei kai se kofeiini niin tärkeä ole, että sen takia pilaa hitaasti aivonsa.


      • ruth67
        paniikkihäiriöinen kirjoitti:

        olen kyllä aika varma että nämä kohtaukset johtuu kofeiinista. Aina olen teetä juonut ja joskus satunnaisesti pepsiä. Mutta kun aloitin asiakaspalvelutyön niin siellä pitää olla sellainen pirteä yms, niin silloin se energiajuomat ja joskus esim. kaakao (kahvista kun en pidä) tuli kuvioon. Ja vaikka aina jännittäjä olen ollut, niin ei koskaan tullut noin pahoja oireita, korkeintaan käsien tärinää ja sydämen tykytystä jossain esitelmän pidossa, nyt tuntuu että jännitän jokaista asiakasta töissä. Sitten vielä kun työt on aina eri aikaan niin ei ole minkälaista rytmiä, menee nukkumaan miten sattuu, niin pakkohan se on pysyä siellä töissä hereillä. Varmasti muutkin asiat on vaikuttanut tähän, kaikki negatiiviset kokemukset, mutta kokeilen nyt aluksi energiajuomien lopettamisen, propral tulisi kuitenkin ihan tarpeeseen, esim. tulevissa työhaastatteluissa.

        Elämäntapojen muutos tulee kun sairastuu paniikkihäiriöön. Opi rentoutumaan kotona ja nuku riittävän pitkä yöuni. Huonosti nukutut yöt aiheuttaa jo itsessään stressiä ja aamulla on sekava olo ja pulssi voi olla nopea. Vähän kuin olis krapula.. Kofeiinin vieroitukseen voi mennä viikko, mutta suosittelen sitä sulle. Osta vaikka kofeiinitonta kahvia, niin edes maistuu kahville.
        Tai juo vain yksi kuppi kahvia (pieni!! Ei mukillista!!) Nää on kurjia juttuja kun joutuu karsii sellaisia asioita mihin on ennen tottunut.
        Mut jos sä haluat oikeesti hoitaa itsees niin joudut tekemään muutoksia.
        varaudu siihen että ekan viikon olet tokkurassa kun et saa kofeiinia niin paljon tai ollenkaan kuin ennen. Huomaat että viikon jälkeen on jo ihan eri olo! Tee on kuitenkin pienempi paha kuin kahvi, vaikka täällä jotkut sanoo muuta. Toikin on henkilökohtainen asia; joillekin ei sovi tee!!
        Mun frendillä oli krooninen käsienvapina ja kun se lopetti kahvin ja siirtyi ihan tavalliseen Lipton teehen, niin sen käsien vapina loppui kahden viikon jälkeen!!! Tää on tosi juttu.
        kaikille ei kahvi vaikuta, eikä tee. Nämä ovat yksilöllisiä asioita, eikä kaikilla voi olla samanlaista hermojärjestelmää.
        Mä olen niin apuauttava tapaus ett mä olen yliherkkä kaikille aineille. Juon aamulla yhden kupin kahvia ja sen jälkeen kofeiinitonta kahvia ja yrttiteetä päivällä. Sellasta se on.


      • selvitys siitä,
        ruth67 kirjoitti:

        Elämäntapojen muutos tulee kun sairastuu paniikkihäiriöön. Opi rentoutumaan kotona ja nuku riittävän pitkä yöuni. Huonosti nukutut yöt aiheuttaa jo itsessään stressiä ja aamulla on sekava olo ja pulssi voi olla nopea. Vähän kuin olis krapula.. Kofeiinin vieroitukseen voi mennä viikko, mutta suosittelen sitä sulle. Osta vaikka kofeiinitonta kahvia, niin edes maistuu kahville.
        Tai juo vain yksi kuppi kahvia (pieni!! Ei mukillista!!) Nää on kurjia juttuja kun joutuu karsii sellaisia asioita mihin on ennen tottunut.
        Mut jos sä haluat oikeesti hoitaa itsees niin joudut tekemään muutoksia.
        varaudu siihen että ekan viikon olet tokkurassa kun et saa kofeiinia niin paljon tai ollenkaan kuin ennen. Huomaat että viikon jälkeen on jo ihan eri olo! Tee on kuitenkin pienempi paha kuin kahvi, vaikka täällä jotkut sanoo muuta. Toikin on henkilökohtainen asia; joillekin ei sovi tee!!
        Mun frendillä oli krooninen käsienvapina ja kun se lopetti kahvin ja siirtyi ihan tavalliseen Lipton teehen, niin sen käsien vapina loppui kahden viikon jälkeen!!! Tää on tosi juttu.
        kaikille ei kahvi vaikuta, eikä tee. Nämä ovat yksilöllisiä asioita, eikä kaikilla voi olla samanlaista hermojärjestelmää.
        Mä olen niin apuauttava tapaus ett mä olen yliherkkä kaikille aineille. Juon aamulla yhden kupin kahvia ja sen jälkeen kofeiinitonta kahvia ja yrttiteetä päivällä. Sellasta se on.

        miten kofeiini aiheuttaa masennus/ahdistuneisuus/paniikkihäiriö-syndrooman.

        Jokin kohottaa stressihormonitasoasi, kaikki oireet viittaavat siihen, että kiihdyttävien välittäjäaineiden taso aivoissasi on noussut ja rauhoittavien laskenut. Tämä saa aivojen pelkokeskuksen toimimaan ylikierroksilla, siksi sinua jännittää ja tunnet ahdistusta tilanteissa, joissa et normaalisti huomaisi mitään suurempaa epämukavuutta.

        Samat välittäjäaineet saavat sellaiset luulihakset kramppaamaan, jotka ovat jännittyneenä samassa asennossa, kuten nojatessasi johonkin. Syntyy hermopinteitä jotka aiheuttavat hermokipuja ja aivosi reagoivat väärin jännittämällä lihaksia lisää. Samalla keuhkojen sileät lihakset jännittyvät ja hengitys muuttuu pinnalliseksi.

        Olen itse elänyt tällaisen kanssa yli 20 vuotta, se alkoi juomalla mustaa teetä, oli poissa enimmäkseen kun teemaku vaihtui muutamaksi kupilliseksi laihaa pussiteetä ja palasi taas kun ryhdyin juomaan kahvia. Viime talvena huomasin sattumalta liian kahvin jälkeen, että kaikki nuo samanlaiset oireeni johtuivat kofeiinista. Tuntuu hiton typerältä mutta niin se vain on. Nyt olen oireeton lukuunottamatta lievää hermokipua oikeassa jalassa ja kofeiini tuhosi aivoistani sen verran soluja, etten osaa enää laskea edes yhtä hyvin kuin ensimmäisellä luokalla.

        Jos et saa minkäänlaista kofeiinia mistään lähteestä, saattaa olla että sinulla on esim magnesium-, tai jokin muu puutos tai sitten ravinnossasi on jotain, joka kohottaa stressihormonitasoasi. Käypä läpi tarkasti mitä syöt ja juot, siitä kaikesta aivosi saavat ne rakennusaineet, joita ne tarvitsevat muuntaessaan takaisinotettuja välittäjäaineita uusiin.

        Aivot toimivat ja pysyvät tasapainossa jos ne saavat mitä tarvitsevat ja kun ne eivät saa sellaista, mikä on niille vahingollista.


      • Anonyymi
        ruth67 kirjoitti:

        Kun kaikki me ollan erilaisia aivokemiankin suhteen. Minä esim kokeilin karnosiini ja epa kuuria, mutta mä olen niin yliherkkä kaikille aineille, että jopa karnosiini ei käynyt mulle. Se oli iso pettymys. Pidin siitä kokeilusta täällä päiväkirjaa ja mun oli pakko luovuttaa karnosiinin suhteen koska mun pulssi hakkasi 80- 96 kuukauden lepotilassa!! Kun en voi käyttää lääkkeitä. (Mun elimistö ei hyväksy mitään mielareita..saan järkyttäviä oireita. En halua kokeilla enää.)

        Ja toisille se ei vaikuta mitään tollasta. Eli näin on kahvin ja teenkin laita. Pitää itse tietää mikä sopii ja mikä ei. Ei me voida yleistää asioita niinkuin lääkärit tekee yleensä, koska me kaikki tunnetaan tää sairaus paremmin kuin sellainen jolla ei sitä ole. me voidaan vain jakaa keskenämme infoa kaikesta. Väittely on meidän pH:laisten kesken älytöntä, koska tää sairaus on oikeesti tosi paska juttu. Jonka kanssa meidän on pakko tulla toimeen.Toi oli yleisesti kaikille täällä.

        Joo, tosta teestä vielä niin joistakin luomu/oriental liikkeistä löytyy upeita mm. Himalaja teetä yms. kalliita mutta tavallista teetä ei oikein halua niiden jälkeen. Ylellisyyttä.

        Jep olen itsekin herkkä monille lääkkeille ja lisäravinteille.


    • Anonyymi

      Olen kikkaillut elintavoilla ahdistuksen takia
      - Jätin kofeiinin kokonaan, alkoholia en pidä käyttää, en polta
      - Jätin psyykenpillerit kokonaan ja kärvistelin vieroitusoireiden kanssa ensin
      - Yritän nukkua riittävästi. Hyvän unen tukeminen vaatii työtä
      - Luen aina lisäaineet ruokapaketeista ja välttelen erityisesti keinotekoisia lisäaineita. Jos se aiheuttaa ylivilkkautta lapsille se on huono levottomalle ahdistuneelle on teoriani. Välttelen eritoten aspartaamia ja natriumglutamaattia. Jos jossain tuotteessa on pitkä lista E-koodeja se jää kauppaan. Pyrkimyksenäni on syödä mahdollisimman vähän prosessoitua safkaa vaikka toki joskus prosessoituakin safkaa tulee syötyä. Osa lisäaineista on pahempia kuin toiset
      -Olen kokeillut jotain lisäravinteita joiden ajatellaan rauhoittavan mutta pääsääntöisesti en käytä lisäravinteita vaan yritän saada ravinteet ruoasta. Magnesium on jotenkin rauhoittavaa minulle. Yleensäkin mineraalit. Tulee jotenkin esim hyvä olo kun juon kookosvettä jossa on paljon kaliumia
      - Käytän probiootteja ja yritän tukea suoliston terveyttä. Siellä suolistossa syntyy välittäjäaineet ja suolisto on meidän toiset aivot, näin sanotaan. Olen lueskellut ravinnon ja maitohappobakteerien vaikutuksesta ahdistukseen.
      - Pääsääntöinen rasvanlähde oliiviöljy muuten, voi ja kookosöljy paistamisessa koska ne ei mene huonoksi kuumennettaessa. Syön myös rasvaista kalaa silloin tällöin, pähkinöitä, ja avokadoa terveellisten rasvojen tähden. En pidä rypsäreitä enää terveellisenä.
      - Yritän syödä ja elää samanlaisessa rytmissä säännöllisesti. Välttelen sokeria ja jos herkuttelen sokeripitoisilla ruoilla syön niitä vain ruoan jälkeen jälkiruokana enkä korvaa normaalia ruokaa herkuilla. Verensokerin heitot on huonoksi ahdistuneelle kuten myös höttöhiilarit ja prosessoitu safka. Elän terveellisesti sekaravinnolla proteiininlähteenä kasvisproteeini liha kala kana jne mutta en ryppyotsaisen terveellisesti että kaikki herkut on kielletty
      - Olen opetellut vireystilojen hallintaa eli pitämään vireystiloja ikkunassa jossa en kallistu yli enkä alivireyteen liiaksi. Aina pitää olla aikaa relata ja tyhjentää pää ja hallita stressiä. Ahdistus on pahimmillaan huonosti nukutun yön ja stressin myötä
      - Liikun kevyesti ja harjoittelen syvähengitystekniikoita. Luonto rauhoittaa.
      - Olen siedättäytynyt ahdistukseen yrittämällä välttää välttämiskäyttäytymistä eli että ahdistuksen vuoksi jää asioita tekemättä esim jos tuntuu että on hiipivää paniikin tunnetta en mene kauppaan.

      Näillä selittämätön ahdistus on lieventynyt paljon. On paljon seesteisempi ja tyynempi olo. Tietysti eri tilanteisiin voi liittyä ahdistusta mutta on vähemmän levoton olo ja vähemmän selittämätöntä ikävää lymyilevää ahdistusta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 103
      1869
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1835
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1834
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1350
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe