Tulipahan vain mieleen, lähinnä tuon alempana olevan pakosarjakeskustelusta johtuen, että löytyy halpa tapa saada vanhan moottorin tilalle "uusi" moottori:
Autopurkaamot ovat täynnä vanhoja B 18 ja B 20 moottoreita joiden lohkot eivät ole joutuneet kosketuksiin meriveden kanssa. Vanha auton moottori ei paljoa maksa, ja mikäli löytyy B 18 moottori niin aina parempi. B 18 lohkon voi porata 2-litraiseksi, joten vanhat B 20 männät voi hyödyntää.
Sitten ei muuta kun lohkon poraus, uudet männänrenkaat ja laakerit. Nokka-akseli täytyy otta vanhasta merimoottoristasi koska autonmoottoreissa käytettiin loivempia nokkia.
Ostamasi autonmoottorin kanteen normaali kansikoneistus venttilityöt (mikäli vanhan venemoottorisi venttiilit ovat hyväkuntoiset, niin käytä niitä koska ovat toisin kun autonmoottorissa natriumjäähdytteiset), sekä kannen muuntaminen merikanneksi (parin reiän tulppaaminen sekä yhden uuden poraaminen.
Sitten vain normaali kasaus jonka yhteydessä apulaitteet ja kaasarit kannattaa huoltaa, sekä pakosarja uusia.
Lopputuloksena on muutamalla tonnilla täysin uutta vastaava merimoottori. Tosin kulut nousevat hieman mikäli joudut ostamaan B kaksikymppiseen lohkoon ylikokomännät.
Volvo B 20 omistajille
15
4819
Vastaukset
- ajatus...
mutta harvalla autopurkaamolla on noin vanhoja osia, jos onkin, hintaan sisältyneen "20 vuoden säilytyskustannukset" :)
- balle
Pelkästään 100-sarjaa (142, 144 ym) tehtiin varmaan yli miljoona autoa ja joitajan näkee yllin kyllin vielä liikenteessäkin. Kyllä uskoisin varaosatilanteen olevan melko hyvä!
joo lohkoja ja kansia on vielä pilvin pimein.. ite purin vuosi sitte savuuttavan ja öljyä hörppivän venemoottorin(b20) eipä tarvinu muuta ku hoonata ja uudet männänrenkaat sekä hioin vielä venttiilit suoraan kantta vasten tahnan kans ja hyvä tuli.. loppu volvon öljynjuopottelu ja savuaminen.... tahtoo olla että venekoneet on niin vähän ajettuja että ei niissä monesti oo sylinterit kulunu juuri yhtään... itellä ei ollu pykälää yhtään... auton koneisiinkin on nokka-akseleita vaikka minkälaisia jotka on merkitty kirjaimilla,en enään muista tarkkaan miten merkinnät meni mutta k-nokka oli varmaan kireimmästä päästä... samoin kannen tiivisteitä on eri vahvuisia.... venekoneen kansi on matalampi ku autokoneessa siis b20a/b20b johtuen vain siitä että venekoneista on otettu hiukan enemmän tehoa irti.. mutta b20a autokannessa on vara höylätä n~5mm että sekään ei oo ongelma.. vähällä vaivalla ja rahalla nuita volvoja rassailee :-)
- j.t.p!
Joitakin vuosia sitten sai ruåtsista vielä UUSIA B-20 lohkoja , kansista en tiedä - sehän pakosarjan ohella on se osa jonka merivesi raiskaa piloille.
Lohkoja myytiin ainakin jossain PV- ja Pyhimys Volvojen "harrastelijarompetorilla" . Tietoja oli ainakin muinoin jollain harrastesivuilla volvolandia tms. Itse maksoin joskus 90-luvulla lohkosta (muistaakseni) 400mk.(Neljäsataa Suomen Markkaa=67,25€uroa) tosin markat saa nykyisin muuttaa suoraan euroiksi ja kertoa vielä vähintään kuudella! Että silleen... - juippi1
Alotusukko kirjoitti että muutamalla tonnillla? Siis muutamalla TONNILLA??
Tuommoinen täydelllinen b20 moottori ei maksa 50 euroa enempää.
Mm itse ostin metallifirmasta koko moottorin 50 eurolla, remppasin sen täysin, kansi kävi laitettavana ja näin, koko lystille tuli hintaa muutama SATANEN
No oikeastaan 413e kuittien mukaan, hinta sisälsi uudet männänrenkaat tiivisteet stefat, laakerit ja koneistustyöt
Minä voin vanhan paikallaan olevan 200 tuhatta ajetun b20 moottorin myydä 50 eurolla jollekkin veneukolle jos kiinnostusta.
Vaihdossa kelpaa venemoottorit b20/b200b230b23 jne. jneEli vertaat kakkoslaatua ja ykköslaatua. Laskelmastasi unohtui uusi pakosarja (saakohan niitä enää) >600 € uudet sähkölaitteet/apulaitteet. Halvalla koneistamolla saat siis uudenveroisen 1.300 € hinnalla, sinun tyylillä poltat lähemmäs 500 € ilman mainittavaa arvonnousua. Toisaalta jos et ole myymässä venettäsi, niin seuravaan merihätään joudut ihan uudesta syystä, kokemus sekin. Ja saat minun puolestani vaikka pyyhkiä takamustasi viidenkympin seteleillä, se on oma asiasi :D
- mä guuglaan
Hei ALV - idiootti. Uuden koneen releineen saa jo niin kohtuuhinnalla, että tuo google - study on lähinnä säälittävää.
- oo8ol8ol
hitsaa männäntappejasi!
- kysyy himokas
Koskas siirrytään siihen tyypilliseen "asiaan"??
- 189
kysyy himokas kirjoitti:
Koskas siirrytään siihen tyypilliseen "asiaan"??
Ja mikäs se tyypillinen asia on?
- B 20
Minä olen tuomiokirkolla ostamassa niitä moottoreita sunnuntaina. Jos en joudu sukellusonnettomuuteen, mihin on muutkin mielikuvitushenkilöt kuolleet.
- Ekkuli1
Pakosarja 350€...
- AQ115
Mäntasarja 459€...
- ranks
Mistä saa Volvo B-20 mäntiä ja muita osia?
- 199
"Nokka-akseli täytyy otta vanhasta merimoottoristasi koska autonmoottoreissa käytettiin loivempia nokkia."
Olisiko aloittajalla esittää faktaa asiasta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723043
- 552685
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792178
- 951976
- 361803
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329