Volvo B 20 omistajille

Tulipahan vain mieleen, lähinnä tuon alempana olevan pakosarjakeskustelusta johtuen, että löytyy halpa tapa saada vanhan moottorin tilalle "uusi" moottori:

Autopurkaamot ovat täynnä vanhoja B 18 ja B 20 moottoreita joiden lohkot eivät ole joutuneet kosketuksiin meriveden kanssa. Vanha auton moottori ei paljoa maksa, ja mikäli löytyy B 18 moottori niin aina parempi. B 18 lohkon voi porata 2-litraiseksi, joten vanhat B 20 männät voi hyödyntää.

Sitten ei muuta kun lohkon poraus, uudet männänrenkaat ja laakerit. Nokka-akseli täytyy otta vanhasta merimoottoristasi koska autonmoottoreissa käytettiin loivempia nokkia.

Ostamasi autonmoottorin kanteen normaali kansikoneistus venttilityöt (mikäli vanhan venemoottorisi venttiilit ovat hyväkuntoiset, niin käytä niitä koska ovat toisin kun autonmoottorissa natriumjäähdytteiset), sekä kannen muuntaminen merikanneksi (parin reiän tulppaaminen sekä yhden uuden poraaminen.

Sitten vain normaali kasaus jonka yhteydessä apulaitteet ja kaasarit kannattaa huoltaa, sekä pakosarja uusia.

Lopputuloksena on muutamalla tonnilla täysin uutta vastaava merimoottori. Tosin kulut nousevat hieman mikäli joudut ostamaan B kaksikymppiseen lohkoon ylikokomännät.

15

4485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatus...

      mutta harvalla autopurkaamolla on noin vanhoja osia, jos onkin, hintaan sisältyneen "20 vuoden säilytyskustannukset" :)

      • balle

        Pelkästään 100-sarjaa (142, 144 ym) tehtiin varmaan yli miljoona autoa ja joitajan näkee yllin kyllin vielä liikenteessäkin. Kyllä uskoisin varaosatilanteen olevan melko hyvä!


    • joo lohkoja ja kansia on vielä pilvin pimein.. ite purin vuosi sitte savuuttavan ja öljyä hörppivän venemoottorin(b20) eipä tarvinu muuta ku hoonata ja uudet männänrenkaat sekä hioin vielä venttiilit suoraan kantta vasten tahnan kans ja hyvä tuli.. loppu volvon öljynjuopottelu ja savuaminen.... tahtoo olla että venekoneet on niin vähän ajettuja että ei niissä monesti oo sylinterit kulunu juuri yhtään... itellä ei ollu pykälää yhtään... auton koneisiinkin on nokka-akseleita vaikka minkälaisia jotka on merkitty kirjaimilla,en enään muista tarkkaan miten merkinnät meni mutta k-nokka oli varmaan kireimmästä päästä... samoin kannen tiivisteitä on eri vahvuisia.... venekoneen kansi on matalampi ku autokoneessa siis b20a/b20b johtuen vain siitä että venekoneista on otettu hiukan enemmän tehoa irti.. mutta b20a autokannessa on vara höylätä n~5mm että sekään ei oo ongelma.. vähällä vaivalla ja rahalla nuita volvoja rassailee :-)

    • j.t.p!

      Joitakin vuosia sitten sai ruåtsista vielä UUSIA B-20 lohkoja , kansista en tiedä - sehän pakosarjan ohella on se osa jonka merivesi raiskaa piloille.
      Lohkoja myytiin ainakin jossain PV- ja Pyhimys Volvojen "harrastelijarompetorilla" . Tietoja oli ainakin muinoin jollain harrastesivuilla volvolandia tms. Itse maksoin joskus 90-luvulla lohkosta (muistaakseni) 400mk.(Neljäsataa Suomen Markkaa=67,25€uroa) tosin markat saa nykyisin muuttaa suoraan euroiksi ja kertoa vielä vähintään kuudella! Että silleen...

    • juippi1

      Alotusukko kirjoitti että muutamalla tonnillla? Siis muutamalla TONNILLA??

      Tuommoinen täydelllinen b20 moottori ei maksa 50 euroa enempää.

      Mm itse ostin metallifirmasta koko moottorin 50 eurolla, remppasin sen täysin, kansi kävi laitettavana ja näin, koko lystille tuli hintaa muutama SATANEN

      No oikeastaan 413e kuittien mukaan, hinta sisälsi uudet männänrenkaat tiivisteet stefat, laakerit ja koneistustyöt

      Minä voin vanhan paikallaan olevan 200 tuhatta ajetun b20 moottorin myydä 50 eurolla jollekkin veneukolle jos kiinnostusta.

      Vaihdossa kelpaa venemoottorit b20/b200b230b23 jne. jne

      • Eli vertaat kakkoslaatua ja ykköslaatua. Laskelmastasi unohtui uusi pakosarja (saakohan niitä enää) >600 € uudet sähkölaitteet/apulaitteet. Halvalla koneistamolla saat siis uudenveroisen 1.300 € hinnalla, sinun tyylillä poltat lähemmäs 500 € ilman mainittavaa arvonnousua. Toisaalta jos et ole myymässä venettäsi, niin seuravaan merihätään joudut ihan uudesta syystä, kokemus sekin. Ja saat minun puolestani vaikka pyyhkiä takamustasi viidenkympin seteleillä, se on oma asiasi :D


    • mä guuglaan

      Hei ALV - idiootti. Uuden koneen releineen saa jo niin kohtuuhinnalla, että tuo google - study on lähinnä säälittävää.

    • oo8ol8ol

      hitsaa männäntappejasi!

      • kysyy himokas

        Koskas siirrytään siihen tyypilliseen "asiaan"??


      • 189
        kysyy himokas kirjoitti:

        Koskas siirrytään siihen tyypilliseen "asiaan"??

        Ja mikäs se tyypillinen asia on?


    • B 20

      Minä olen tuomiokirkolla ostamassa niitä moottoreita sunnuntaina. Jos en joudu sukellusonnettomuuteen, mihin on muutkin mielikuvitushenkilöt kuolleet.

    • Ekkuli1

      Pakosarja 350€...

    • AQ115

      Mäntasarja 459€...

      • ranks

        Mistä saa Volvo B-20 mäntiä ja muita osia?


    • 199

      "Nokka-akseli täytyy otta vanhasta merimoottoristasi koska autonmoottoreissa käytettiin loivempia nokkia."
      Olisiko aloittajalla esittää faktaa asiasta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Merikarvian nuoriso

      taitaa olla persukasvatuksen tuotosta kun jopa kirkkoherralla palaa käämit näihin paskahousuihin :D
      Yleistä Satakunnasta
      58
      4585
    2. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      72
      3376
    3. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

      Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
      Ikävä
      97
      2920
    4. Naiselle, rakkaalle!

      Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
      Tunteet
      42
      2751
    5. Aitolais-kirkkoherran rippileirille tyly loppu

      Merikarvian rippileiriä vetänyt kirkkoherra Tom Broberg ajautui törmäyskurssille rippileiriläisten kanssa ja ylempi taho
      Luterilaisuus
      147
      2352
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      154
      2093
    7. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      168
      1791
    8. Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

      https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on
      Hindulaisuus
      614
      1695
    9. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      150
      1580
    10. Kuvaile kaivattusi ulkonäköä?

      Asiallista keskustelua kiitos! Itse vastaan, naisella on isot rinnat.
      Ikävä
      94
      1485
    Aihe