NILKAN MURTUMA

kokemuksia??

haluaisin kokemuksia nilkan murtumasta tai lähinnä paranemisesta. jalkani on leikattu ja sinne on laitettu ruuveja ja metalilevy. nyt jännityksellä odottelen kipsin poistoa ja mitä sitten seuraa. eli jos jollain on kokemuksia, nimen omaan kipsin poiston jälkeiseltä ajalta, eli voiko jalalla kävellä miten äkkiä? tuleeko kipsin poiston jälkeen taas jotain puolipainovarausjuttuja vai mitenkä? kiitos niille jotka viitsii vastata. :)

80

28173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • levy nilkassa

      mulla sattu viime vuoden elokuussa nilkanmurtuma yöllä baarista tullessa..siihen laitettiin metallilevy ja 6 ruuvia. viimesellä kipsinpitoviikolla sain varata normaalisti jo murtuneeseen jalkaan ja kun kipsi otettiin lopullisesti pois niin eikun vaan kävelemään. Aika nopeesti väsyi jalka ensimmäisinä päivänä. Sata metriä jaksoin kävellä ja sitten piti levähtää. Siitä se sitten lähti kuntoutumaan ja lihakset kasvamaan.
      Nyt vuoden jälkeen nilkkka ihan ok, välillä pitkän seisontatyön jälkeen turvoksissa ja joskus aika arka ja kipeä. elossa ollaan! Eli normaalia elämää jaksamisen mukaan kipsin poiston jälkeen!

      • kiitos!

        kuulostaa todella tutulta :) minä vaan olin menossa vasta baariin. mutta tuo vaikutti aika samanalaiselta tapaukselta, mullakin lähtee nyt viimenen viikko kipsin kanssa, ja saan varata täydellä painolla. mut tuo helpotti paljon jo, jos heti vaan pääsee kävelemään miten pystyy. :) miten sulla muuten oli ne tikit leikkauksen jälkeen? poistettiinko parin viikon päästä? mulla ollu sama kipsi koko tän ajan, eli tikitkin sen 6 viikkoa on tuolla kipsin alla. olen vaan lukenut että todella monella on ne poisetttu jo parin viikon jälkeen..


      • levyjalka
        kiitos! kirjoitti:

        kuulostaa todella tutulta :) minä vaan olin menossa vasta baariin. mutta tuo vaikutti aika samanalaiselta tapaukselta, mullakin lähtee nyt viimenen viikko kipsin kanssa, ja saan varata täydellä painolla. mut tuo helpotti paljon jo, jos heti vaan pääsee kävelemään miten pystyy. :) miten sulla muuten oli ne tikit leikkauksen jälkeen? poistettiinko parin viikon päästä? mulla ollu sama kipsi koko tän ajan, eli tikitkin sen 6 viikkoa on tuolla kipsin alla. olen vaan lukenut että todella monella on ne poisetttu jo parin viikon jälkeen..

        joo multa poistettii ne tikit jo parin viikon päästä..oli sellaset rautaset niitit..jalka oli kyllä todella surkastunut ja lähes nälkämaaan lapsen jalan mitoissa. Sain pestäkin sitä jonkin aikaa ennenkuin sain vanhan kuolleen keltaisen ihon pois. Onneksi jalka on nyt hyvä. Joskus on myös lenkin jälkeen jomotusta ja turvotusta mutta ei häiritsevästi. Arpikudos tunnoton osittain ja joskus kutiaa.:)


      • c,")
        levyjalka kirjoitti:

        joo multa poistettii ne tikit jo parin viikon päästä..oli sellaset rautaset niitit..jalka oli kyllä todella surkastunut ja lähes nälkämaaan lapsen jalan mitoissa. Sain pestäkin sitä jonkin aikaa ennenkuin sain vanhan kuolleen keltaisen ihon pois. Onneksi jalka on nyt hyvä. Joskus on myös lenkin jälkeen jomotusta ja turvotusta mutta ei häiritsevästi. Arpikudos tunnoton osittain ja joskus kutiaa.:)

        nii no arpikudoksessahan tuo tunnottomuus on ihan normaalia. lähinnä tosiaan toivon että edes kauppaan pääsisi omin avuin ilman keppejä. mietityttää vaan nuo tikit, et onko ne unohdettu kokonaan vai tarkotuksella jätetty tänne kuuden viikon päähän. :S no, kai se on kumminki lääkäriä uskottava, ettei ne sellaista asiaa unohtaisi... mites, poistettiinko sinulta yksi ruuvi jälkeenpäin?


      • levyjalka.
        c,") kirjoitti:

        nii no arpikudoksessahan tuo tunnottomuus on ihan normaalia. lähinnä tosiaan toivon että edes kauppaan pääsisi omin avuin ilman keppejä. mietityttää vaan nuo tikit, et onko ne unohdettu kokonaan vai tarkotuksella jätetty tänne kuuden viikon päähän. :S no, kai se on kumminki lääkäriä uskottava, ettei ne sellaista asiaa unohtaisi... mites, poistettiinko sinulta yksi ruuvi jälkeenpäin?

        eipä niitä oo poistettu. Lekuri sano vaa et niitä ei tarvii poistaa jos ei tuu mitään kauheita kipuja ja komplikaatioita. Kun se kuulema vaatis sitte samanlaisen leikkauksen niiden poistamiseks.
        Kannattaa pyytää läkäriltä sitten sellaista pientä lappua missä tulee ilmi että sulla on metallia jalassa. Lentokoneessa matkustamista varten. Metallin paljastin ulahti aika kivasti kun irlannissa käytiin, meinasin unohtaa näyttää sen lapun. Suomen puolella oli helppo selittää et tällanen tapaus, mutta irlannista tullessa olivat tosi tylyjä ja epäileväisiä vaikka oli se virallinen pankkikortin kokoinen lätyskä näytettävänä. En varmaan ois takas Suomeen päässy jos ei ois ollu lappua..


      • c,")
        levyjalka. kirjoitti:

        eipä niitä oo poistettu. Lekuri sano vaa et niitä ei tarvii poistaa jos ei tuu mitään kauheita kipuja ja komplikaatioita. Kun se kuulema vaatis sitte samanlaisen leikkauksen niiden poistamiseks.
        Kannattaa pyytää läkäriltä sitten sellaista pientä lappua missä tulee ilmi että sulla on metallia jalassa. Lentokoneessa matkustamista varten. Metallin paljastin ulahti aika kivasti kun irlannissa käytiin, meinasin unohtaa näyttää sen lapun. Suomen puolella oli helppo selittää et tällanen tapaus, mutta irlannista tullessa olivat tosi tylyjä ja epäileväisiä vaikka oli se virallinen pankkikortin kokoinen lätyskä näytettävänä. En varmaan ois takas Suomeen päässy jos ei ois ollu lappua..

        joo, hyvä kun sanoit, pitää muistaa pyytää semmonen sitte. mulla pitäs se syndesmoosiruuvin poisto olla about 10-12 vkon päästä murtumasta.. eli siis about reilun kkn päästä sitte. mut se on kuulema pieni operaatio vaan. mietityttää enää vaan se että onko se tosiaan normaalia että tikit jätetään kipsin alle muhimaan..mutta eikai siitä mitään haittaa ole. eiköhän ne lääkärit osaa hommansa :) kävely onnistuu hyvin nyt kipsin kanssa ilman keppejä, mikä luultavasti on positiivista ettei mihinkään koske tms. toivon vaan että se onnistuu myös kipsinpoiston jälkeen ilman. :D


      • klonk klonk
        c,") kirjoitti:

        joo, hyvä kun sanoit, pitää muistaa pyytää semmonen sitte. mulla pitäs se syndesmoosiruuvin poisto olla about 10-12 vkon päästä murtumasta.. eli siis about reilun kkn päästä sitte. mut se on kuulema pieni operaatio vaan. mietityttää enää vaan se että onko se tosiaan normaalia että tikit jätetään kipsin alle muhimaan..mutta eikai siitä mitään haittaa ole. eiköhän ne lääkärit osaa hommansa :) kävely onnistuu hyvin nyt kipsin kanssa ilman keppejä, mikä luultavasti on positiivista ettei mihinkään koske tms. toivon vaan että se onnistuu myös kipsinpoiston jälkeen ilman. :D

        Ei aina mene suunnitelmien mukaan;
        minulla ensin kipsi 4 vkkoa, kontrollikuva eikä ollut luutunut. Uusi kipsi / loppujen lopuksi oli 10 vkkoa kipsi ja 1 vkkoa ortoosi.
        Syytä ei tiedetä, mutta ei lähtenyt luutumaan.
        Nyt tapahtumasta 6 kk, kävelen normaalisti mutta nilkka tarvitsee tukea eli käytän normaalia tukevampia kenkiä jotka sitä tukevat.
        Kipua tms nilkassa ei ole ollut.


      • kjasia
        klonk klonk kirjoitti:

        Ei aina mene suunnitelmien mukaan;
        minulla ensin kipsi 4 vkkoa, kontrollikuva eikä ollut luutunut. Uusi kipsi / loppujen lopuksi oli 10 vkkoa kipsi ja 1 vkkoa ortoosi.
        Syytä ei tiedetä, mutta ei lähtenyt luutumaan.
        Nyt tapahtumasta 6 kk, kävelen normaalisti mutta nilkka tarvitsee tukea eli käytän normaalia tukevampia kenkiä jotka sitä tukevat.
        Kipua tms nilkassa ei ole ollut.

        Näillä näkymin tosin ei tarvitse leikata, että siinä mielessä lievempi tapaus kuin muilla. Kertokaas miten pärjäilitte kyynärsauvojen kanssa? Itse en saanut siihen mitään opastusta ja meno tuntuu todella huteralta ja epävarmalta, kaatuakin olen meinannut. Päivän jälkeen kädet ja yläselän lihakset jo kipeänä, vaikka olen liikkunut vain sisällä kämpässä. Kahteen viikkoon ei saisi jalalle lainkaan varata ja tuntuu epätoivoiselta mennä kouluun, missä kuitenkin päivän aikana pitäisi kinkata muutama kilometri luentosalista ym toiseen.


      • c",)
        kjasia kirjoitti:

        Näillä näkymin tosin ei tarvitse leikata, että siinä mielessä lievempi tapaus kuin muilla. Kertokaas miten pärjäilitte kyynärsauvojen kanssa? Itse en saanut siihen mitään opastusta ja meno tuntuu todella huteralta ja epävarmalta, kaatuakin olen meinannut. Päivän jälkeen kädet ja yläselän lihakset jo kipeänä, vaikka olen liikkunut vain sisällä kämpässä. Kahteen viikkoon ei saisi jalalle lainkaan varata ja tuntuu epätoivoiselta mennä kouluun, missä kuitenkin päivän aikana pitäisi kinkata muutama kilometri luentosalista ym toiseen.

        mulla nyt ainakin toimii jalka ihan mainiosti. eilen poistettiin kipsi, tähän päivään asti piti pomppia sauvojen kanssa, eikä saanut varata yhtään. luussa näkyi joku juttu, mikä piti tarkistaa edellisistä kuvista. ko. "juttu" näkyi myös niissä kuvissa, joten ongelmaa ei ole. muutoin olisi jatkettu kipsihoitoa. nyt kävelen aikalailla normaalisti, nilkkaan ei koske mutta se on vähän jäykkä, niinkuin asiaan kuuluu. kepeistä sen verran, että niillä oppii kulkemaan aika nopeasti. mullakin pari ekaa päivää oli ihan tuskaa, sit alko lihakset tottumaan siihen. en saanut varata yhtään kolmeen viikkoon. sen jälkeen puolipainovaraus, ja kävelin keppien kanssa moitteettomasti. viimesellä viikolla kävelin ilman. olen positiivisesti yllättynyt ettei kävely ole hankalaa.


      • Könkkä
        kjasia kirjoitti:

        Näillä näkymin tosin ei tarvitse leikata, että siinä mielessä lievempi tapaus kuin muilla. Kertokaas miten pärjäilitte kyynärsauvojen kanssa? Itse en saanut siihen mitään opastusta ja meno tuntuu todella huteralta ja epävarmalta, kaatuakin olen meinannut. Päivän jälkeen kädet ja yläselän lihakset jo kipeänä, vaikka olen liikkunut vain sisällä kämpässä. Kahteen viikkoon ei saisi jalalle lainkaan varata ja tuntuu epätoivoiselta mennä kouluun, missä kuitenkin päivän aikana pitäisi kinkata muutama kilometri luentosalista ym toiseen.

        Harjoittele rauhallisesti seuraavalla tavalla: seiso paikallaan ja siirrä sauvat 10-20 cm eteenpäin ja sitten kipsijalka sauvojen väliin, kun olet saanut itsesi tasapainoon hypähdä terveellä jalalla kipsijalan ohi taas n. 10-20 cm. Sitten taas siirrät sauvat ja kipsijalan ja hypähdät terveen jalan kipsin ohi jne. Älä kiirehdi, vaan kaikessa rauhassa keskity joka askeleeseen kunnes opit.


      • märkäjalka
        levyjalka kirjoitti:

        joo multa poistettii ne tikit jo parin viikon päästä..oli sellaset rautaset niitit..jalka oli kyllä todella surkastunut ja lähes nälkämaaan lapsen jalan mitoissa. Sain pestäkin sitä jonkin aikaa ennenkuin sain vanhan kuolleen keltaisen ihon pois. Onneksi jalka on nyt hyvä. Joskus on myös lenkin jälkeen jomotusta ja turvotusta mutta ei häiritsevästi. Arpikudos tunnoton osittain ja joskus kutiaa.:)

        proteiinipitoista ruokaa kun syö niin jalka kipsin alla ei niin paljon kuiva. itsellä lisäksi ruokavaliossa kalkkitabut. olis kiva tietää onko ruuvit tai levyt poistettu? itsellä vielä ne nilkassa, mutta tarkoitus on poistattaa ainakin nuo ruuvit kun hankaa..nyt 8 viikkoa leikkauksesta ja kävelen aika hyvin lenkkari jalassa...se muuten auttaa..eikun vaan kaikki lenkkarit koipeen...tosin kävelen vielä keppien kanssa mutta kävelen jo ja uskallan laittaa koko painon leikatulle jalalle. äsken ajoin kuntopyörää ja sekin sujuu paremmin lenkkari jalassa. kyllä tästä vielä hyvä tulee, mutta menee vielä tovi ennenkuin kävelen ilman keppejä. sen olen lukenut monen suusta, että auttaa kun saa nuo ruuvit pois niin liikkeet ei ole niin rajoitetut ja kivut helpottaa.


      • Nilkkulottavaahteramäki
        kjasia kirjoitti:

        Näillä näkymin tosin ei tarvitse leikata, että siinä mielessä lievempi tapaus kuin muilla. Kertokaas miten pärjäilitte kyynärsauvojen kanssa? Itse en saanut siihen mitään opastusta ja meno tuntuu todella huteralta ja epävarmalta, kaatuakin olen meinannut. Päivän jälkeen kädet ja yläselän lihakset jo kipeänä, vaikka olen liikkunut vain sisällä kämpässä. Kahteen viikkoon ei saisi jalalle lainkaan varata ja tuntuu epätoivoiselta mennä kouluun, missä kuitenkin päivän aikana pitäisi kinkata muutama kilometri luentosalista ym toiseen.

        ihme juttu jos et ole saanut fysioterapeutilta neuvoja jo sairaalassa leikkauksen jälkeen. nyt 2018 luvulla kun minut leikattiin niin sain henkilökohtaista opastusta sairaalassa ja lapun kouraan kotijumppaa varten..netistä löytyy kyllä ainakin varsinais-suomen sairaanhoitopiirin ohjeet nilkan kuntoutukseen leikkauksen jälkeen.


      • Nilkkulotta12
        Könkkä kirjoitti:

        Harjoittele rauhallisesti seuraavalla tavalla: seiso paikallaan ja siirrä sauvat 10-20 cm eteenpäin ja sitten kipsijalka sauvojen väliin, kun olet saanut itsesi tasapainoon hypähdä terveellä jalalla kipsijalan ohi taas n. 10-20 cm. Sitten taas siirrät sauvat ja kipsijalan ja hypähdät terveen jalan kipsin ohi jne. Älä kiirehdi, vaan kaikessa rauhassa keskity joka askeleeseen kunnes opit.

        yleensä mennään hipaisuvarauksella jonkin aikaa...ei hyppimällä tai hypähtelemällä. hipaisuvaraus tarkoittaa, että kävelet leikatulla jalalla ns. kuin kävelisit kanamuna jalan alla...päkiä / varpaat ottaa maahan niin ettei jalan alla kuviteltu kanamuna rikkoonnu. kyllä ne yleensä hyvät ohjeet ainakin näinä päivinä 2019 antavat leikkauksen jälkeen fysioterapeutilta jo sairaalassa ennen kotiutusta.

        kuntoutukseen kannattaa olla yhteydessä heti kipsin poiston jälkeen, että saa mm. pitkään liikkumattomina olleet varpaat ja kantapään auki fysioterapeutin toimenpiteillä. kinesioteippiä ym. lymfahoitoja suositellaan turvotuksen pois saamiseksi, että kuntoutuminen nopeutuu. kohoasento ja kylmähoito..


    • kuten esimerkkini osoittaa;

      mulle tuli jalkaan ontelotulehdus, jonka vuoksi olin sairaalassa kuukauden, siitä 2 päivää teholla. Jalkaan tehtiin lihas- ja ihonsiirre reidestä. Tapahtumasta on nyt 2,5 vuotta ja edelleen pidän ko. nilkassa tukea ja rasvaan lihassiirrettä säännöllisesti. Jalan ulkonäkö on sellainen että hametta/sortseja ei pysty pitämään ja se on jäänyt jäykäksi, särkee usein. Jalka väsyy niin nopeasti, että en pysty kävelemään pitkiä matkoja, juoksemaan en varmaan enää koskaan.

      • ...täälläkin murtunut nilkka

        Eli viime sunnuntaina kaaduin ja nilkasta murtui molemmat luut sekä löytyi pirstaleita palasia. Leikattiin samana yönä ja kipsi on oltava 6 vkoa jalassa, joista 4 sellaista että ei saa varata jalalla ollenkaan. Tikit, sellaiset metalliset otetaan pois 15.12 HUI! Tinaanilevyt molemmin puolin nilkaa, en tiedä onko muuta. Kotiin saavuin toissapäivänä, eli pitivät sairaalassa melkein 4 päivää. Sain myös kamalan ihottuman tipan kiinnitykseen käytetystä laastarista, kädenselkä on tulipunainen ja kutiseva. Vanhalla kortisonvoiteella lääpin sitä.

        Eli, miten olette toipuneet vastaavassa tilanteissa? Onko tullut komplikaatioita? Hoito-ohjeita sain sairaalasta mukaan mutta jotenkin tuo köpötteleminen jäi epäselväksi, eli kunka paljon voi jalkaa rasittaa, siis olla pystyssä? Liikkuako vain tarpeelliset matkat eli vessaan ja keittiön ja sängyn väliä? Hiukkasen on turvotusta varpaiden seudulla.
        Oliskohan pyörätuoli parempi valinta liikkumiseen kuin sauvat? Ainakin voisi vaivattomammin ja nopeammin siirtyä kohteesta A kohteeseen B tai C. Oletteko käyttäneet tukisiteitä nilkassa leikkauksen jälkeen?

        Kiitos vastauksista


      • sain sitten
        ...täälläkin murtunut nilkka kirjoitti:

        Eli viime sunnuntaina kaaduin ja nilkasta murtui molemmat luut sekä löytyi pirstaleita palasia. Leikattiin samana yönä ja kipsi on oltava 6 vkoa jalassa, joista 4 sellaista että ei saa varata jalalla ollenkaan. Tikit, sellaiset metalliset otetaan pois 15.12 HUI! Tinaanilevyt molemmin puolin nilkaa, en tiedä onko muuta. Kotiin saavuin toissapäivänä, eli pitivät sairaalassa melkein 4 päivää. Sain myös kamalan ihottuman tipan kiinnitykseen käytetystä laastarista, kädenselkä on tulipunainen ja kutiseva. Vanhalla kortisonvoiteella lääpin sitä.

        Eli, miten olette toipuneet vastaavassa tilanteissa? Onko tullut komplikaatioita? Hoito-ohjeita sain sairaalasta mukaan mutta jotenkin tuo köpötteleminen jäi epäselväksi, eli kunka paljon voi jalkaa rasittaa, siis olla pystyssä? Liikkuako vain tarpeelliset matkat eli vessaan ja keittiön ja sängyn väliä? Hiukkasen on turvotusta varpaiden seudulla.
        Oliskohan pyörätuoli parempi valinta liikkumiseen kuin sauvat? Ainakin voisi vaivattomammin ja nopeammin siirtyä kohteesta A kohteeseen B tai C. Oletteko käyttäneet tukisiteitä nilkassa leikkauksen jälkeen?

        Kiitos vastauksista

        sen pyörätuolin ja liikkuminen helpottui kummasti kotona :))


      • kipsissä
        ...täälläkin murtunut nilkka kirjoitti:

        Eli viime sunnuntaina kaaduin ja nilkasta murtui molemmat luut sekä löytyi pirstaleita palasia. Leikattiin samana yönä ja kipsi on oltava 6 vkoa jalassa, joista 4 sellaista että ei saa varata jalalla ollenkaan. Tikit, sellaiset metalliset otetaan pois 15.12 HUI! Tinaanilevyt molemmin puolin nilkaa, en tiedä onko muuta. Kotiin saavuin toissapäivänä, eli pitivät sairaalassa melkein 4 päivää. Sain myös kamalan ihottuman tipan kiinnitykseen käytetystä laastarista, kädenselkä on tulipunainen ja kutiseva. Vanhalla kortisonvoiteella lääpin sitä.

        Eli, miten olette toipuneet vastaavassa tilanteissa? Onko tullut komplikaatioita? Hoito-ohjeita sain sairaalasta mukaan mutta jotenkin tuo köpötteleminen jäi epäselväksi, eli kunka paljon voi jalkaa rasittaa, siis olla pystyssä? Liikkuako vain tarpeelliset matkat eli vessaan ja keittiön ja sängyn väliä? Hiukkasen on turvotusta varpaiden seudulla.
        Oliskohan pyörätuoli parempi valinta liikkumiseen kuin sauvat? Ainakin voisi vaivattomammin ja nopeammin siirtyä kohteesta A kohteeseen B tai C. Oletteko käyttäneet tukisiteitä nilkassa leikkauksen jälkeen?

        Kiitos vastauksista

        täälläkin mentiin pari kuukautta sitten.miten sä oot päässyt keppien kanssa sinuiksi..? itselläni eka viikko oli tosi vaikea.laita meilii jos aika pitkää..täs osoite:[email protected]


      • nilkkamurtuma
        kipsissä kirjoitti:

        täälläkin mentiin pari kuukautta sitten.miten sä oot päässyt keppien kanssa sinuiksi..? itselläni eka viikko oli tosi vaikea.laita meilii jos aika pitkää..täs osoite:[email protected]

        kommentistasi :)
        Keppien kanssa en meinaa tulla sinuiksi ollenkaan, sen verran olen tasapainoton. Tuo pyörätuoli on ihan must! Siinä tulee tehtyä muös noita jumppaliikkeitä. Nyt vaan tuo aamuturvotus tuntuu nilkassa tikkien tuntumisena hyvin. Jalkaterä ei ole turvoksissa. Mietin vaan että kuinka puristavalta pitää tuntua että pitää lähteä takaisin sairaalaan. Mulla on sellainen kipsi jonka saa pois jalasta ja jota voi säädellä tarrateipeillä, nilkoissahan onmetallilevyt molemmilla puolilla. Kuinka pian alkaa turvotus vähenemään? Onko eka viikko pahin, huomennahan tulee viikko täyteen liukastumisesta. Mä kirjoittelen tänne jotta ja kenties saattaisi olla apua muillekin vastaavanlaiseen tilanteseen joutuneilla. Kiitos kuitenkin meilaus mahdollisuudesta Hartsa :)


      • jolla voi
        nilkkamurtuma kirjoitti:

        kommentistasi :)
        Keppien kanssa en meinaa tulla sinuiksi ollenkaan, sen verran olen tasapainoton. Tuo pyörätuoli on ihan must! Siinä tulee tehtyä muös noita jumppaliikkeitä. Nyt vaan tuo aamuturvotus tuntuu nilkassa tikkien tuntumisena hyvin. Jalkaterä ei ole turvoksissa. Mietin vaan että kuinka puristavalta pitää tuntua että pitää lähteä takaisin sairaalaan. Mulla on sellainen kipsi jonka saa pois jalasta ja jota voi säädellä tarrateipeillä, nilkoissahan onmetallilevyt molemmilla puolilla. Kuinka pian alkaa turvotus vähenemään? Onko eka viikko pahin, huomennahan tulee viikko täyteen liukastumisesta. Mä kirjoittelen tänne jotta ja kenties saattaisi olla apua muillekin vastaavanlaiseen tilanteseen joutuneilla. Kiitos kuitenkin meilaus mahdollisuudesta Hartsa :)

        keskustella murtumista yms.

        http://fyysinen.tukirengas.net/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=148

        Sinne kirjoitin saman minä tännekin.


      • on mahdollista
        ...täälläkin murtunut nilkka kirjoitti:

        Eli viime sunnuntaina kaaduin ja nilkasta murtui molemmat luut sekä löytyi pirstaleita palasia. Leikattiin samana yönä ja kipsi on oltava 6 vkoa jalassa, joista 4 sellaista että ei saa varata jalalla ollenkaan. Tikit, sellaiset metalliset otetaan pois 15.12 HUI! Tinaanilevyt molemmin puolin nilkaa, en tiedä onko muuta. Kotiin saavuin toissapäivänä, eli pitivät sairaalassa melkein 4 päivää. Sain myös kamalan ihottuman tipan kiinnitykseen käytetystä laastarista, kädenselkä on tulipunainen ja kutiseva. Vanhalla kortisonvoiteella lääpin sitä.

        Eli, miten olette toipuneet vastaavassa tilanteissa? Onko tullut komplikaatioita? Hoito-ohjeita sain sairaalasta mukaan mutta jotenkin tuo köpötteleminen jäi epäselväksi, eli kunka paljon voi jalkaa rasittaa, siis olla pystyssä? Liikkuako vain tarpeelliset matkat eli vessaan ja keittiön ja sängyn väliä? Hiukkasen on turvotusta varpaiden seudulla.
        Oliskohan pyörätuoli parempi valinta liikkumiseen kuin sauvat? Ainakin voisi vaivattomammin ja nopeammin siirtyä kohteesta A kohteeseen B tai C. Oletteko käyttäneet tukisiteitä nilkassa leikkauksen jälkeen?

        Kiitos vastauksista

        tutulla ei murtuma ei lähtenyt kunnolla luutumaan ja kahden vuoden eri hoitojen ja kokeiluiden jälkeen jalka amputoitiin säärestä.


      • on tapahtunut?
        on mahdollista kirjoitti:

        tutulla ei murtuma ei lähtenyt kunnolla luutumaan ja kahden vuoden eri hoitojen ja kokeiluiden jälkeen jalka amputoitiin säärestä.

        Lainattu Terveyskirjaston sivulta:

        "
        Kun murtuman luutuminen kestää yli 20 viikkoa, puhutaan hidastuneesta luutumisesta. Luuduttamisleikkausta voidaan harkita jo, kun luutuminen ei ole edistynyt kolmen kuukauden kuluttua vammasta. Kolmella potilaalla sadasta sääriluu ei ole luutunut vielä yhdeksän kuukauden kuluttua onnettomuudesta."

        Miksi ei luutunut, tunnettiinko syy?


      • selvisin
        ...täälläkin murtunut nilkka kirjoitti:

        Eli viime sunnuntaina kaaduin ja nilkasta murtui molemmat luut sekä löytyi pirstaleita palasia. Leikattiin samana yönä ja kipsi on oltava 6 vkoa jalassa, joista 4 sellaista että ei saa varata jalalla ollenkaan. Tikit, sellaiset metalliset otetaan pois 15.12 HUI! Tinaanilevyt molemmin puolin nilkaa, en tiedä onko muuta. Kotiin saavuin toissapäivänä, eli pitivät sairaalassa melkein 4 päivää. Sain myös kamalan ihottuman tipan kiinnitykseen käytetystä laastarista, kädenselkä on tulipunainen ja kutiseva. Vanhalla kortisonvoiteella lääpin sitä.

        Eli, miten olette toipuneet vastaavassa tilanteissa? Onko tullut komplikaatioita? Hoito-ohjeita sain sairaalasta mukaan mutta jotenkin tuo köpötteleminen jäi epäselväksi, eli kunka paljon voi jalkaa rasittaa, siis olla pystyssä? Liikkuako vain tarpeelliset matkat eli vessaan ja keittiön ja sängyn väliä? Hiukkasen on turvotusta varpaiden seudulla.
        Oliskohan pyörätuoli parempi valinta liikkumiseen kuin sauvat? Ainakin voisi vaivattomammin ja nopeammin siirtyä kohteesta A kohteeseen B tai C. Oletteko käyttäneet tukisiteitä nilkassa leikkauksen jälkeen?

        Kiitos vastauksista

        keväällä tulee 3 vuotta samanlaisesta tapahtumasta.
        Minä en oikeastaan yrittänytkään kepeillä, olemattomat ranne- ja käsivoimat, että otin varman päälle ja liikuin pyörätuolilla, lopussa rollaatorilla, kunnes kipsi poistettiin. Onneksi kotonani pystyi pyöräruolilla esteettömästi liikkumaan.

        Mitään komplikaatioita ei tullut, kipuakaan. Tietty kipsin ottamisen jälkeen oli vaikea lähteä liikkeelle, mutta pikkuhiljaa...
        Turvotus kesti varmaan muutaman kuukauden.
        Töissä oli ensimmäiset puoli vuotta muuten ongelmatonta, mutta iltaisin rättipoikki.

        tietty nilkka on vähän jäykkä. olen kyllä ylivarovainen. Nyt tuntuu, etten uskalla ulos kuin pakosta, on nin liukasta.
        En tiedä onko arkuus syynä, mutta nyt tuntuu jomotusta koko jalassa. Voi olla ilman martalapaineenkin syytä. Rautojen paikat eivät vaivaa muuten, mutta siitäköhän johtuu, että niljkaa kuitttaa usein.


      • kipsigirl

      • väliaikainen jalkapuoli
        kipsigirl kirjoitti:

        Moi ! Mun jalka kipsattiin maanantaina.Onko kohtalotovereita paikalla ?

        Moi! Harmi kuulla että kärsit myös jalka kipsissä. Itselläni on kohta toinen viikko takana ja vielä olisi nelisen viikkoa kuljetta paketissa. Miten onnistuit telomaan jalkasi ja kävikö sinulla pahastikin?


      • toipilas
        ...täälläkin murtunut nilkka kirjoitti:

        Eli viime sunnuntaina kaaduin ja nilkasta murtui molemmat luut sekä löytyi pirstaleita palasia. Leikattiin samana yönä ja kipsi on oltava 6 vkoa jalassa, joista 4 sellaista että ei saa varata jalalla ollenkaan. Tikit, sellaiset metalliset otetaan pois 15.12 HUI! Tinaanilevyt molemmin puolin nilkaa, en tiedä onko muuta. Kotiin saavuin toissapäivänä, eli pitivät sairaalassa melkein 4 päivää. Sain myös kamalan ihottuman tipan kiinnitykseen käytetystä laastarista, kädenselkä on tulipunainen ja kutiseva. Vanhalla kortisonvoiteella lääpin sitä.

        Eli, miten olette toipuneet vastaavassa tilanteissa? Onko tullut komplikaatioita? Hoito-ohjeita sain sairaalasta mukaan mutta jotenkin tuo köpötteleminen jäi epäselväksi, eli kunka paljon voi jalkaa rasittaa, siis olla pystyssä? Liikkuako vain tarpeelliset matkat eli vessaan ja keittiön ja sängyn väliä? Hiukkasen on turvotusta varpaiden seudulla.
        Oliskohan pyörätuoli parempi valinta liikkumiseen kuin sauvat? Ainakin voisi vaivattomammin ja nopeammin siirtyä kohteesta A kohteeseen B tai C. Oletteko käyttäneet tukisiteitä nilkassa leikkauksen jälkeen?

        Kiitos vastauksista

        Apuvälinekeskuksesta saat pyörätuolin lainaksi veloituksetta ja suihkutuoli on hyvä apuna. Terveisin toipilasu


    • ..kunnossa..

      Baarista tullessa napsahti mullakin. Levy laitettiin ja 7 ruuvia. Mulla vaihdettiin kipsi kakskin kertaa, kun oli vähän väljä ja kastu. Tikit otettiin muistaakseni parin viikon päästä ekan kipsin vaihdon yhteydessä. Homma eteni täysin ohjeiden mukaan. Heti kun sain varata kipsijalalla, niin annoin mennä. Muutenkin kannattaa nilkkaa jumpata heti kun vaan annetaan lupa. Mulla ei pohje surkastunut kovinkaan paljoa kun taivuttelin nilkkaa tosi paljon heti kun vaan sai. Nyt on tapahtuneesta menny vajaa vuosi. Kipuja ei ole oikeastaan ollut missään vaiheessa, nilkka välillä vähän turpoaa jos pitkään touhuaa sillä. Mustakin se on arven ympäriltä vähän, mut ei menoa haittaa. Ruuvit ja levy jää mullakin paikalleen, jos ei ala haittaamaan. Ja muista et heti vaan kun saat kipsin pois, niin jumppaa ja normi kävelyä reippaasti. Varsinkin nilkan taivutuksia ääriasentoihin paljon. Siittä se taas lähtee pelittään. :-)

      • kokenut..

        mulla nyt kuukaus kipsin poistosta. nilkka toimii suhteellisen hyvin, välillä ehkä vihloo ja pohkeeseen koskee.. ei kumminkaan niin pahasti ettei kävely onnistuis. ensi viikolla syndesmoosiruuvin poisto. mä en joka päivä ees jumpannu jalkaa, tosin suosittelen kyllä tekemään kaikki tarvittavat liikesarjat yms. kumminkin, kipsin poiston jälkeen kävelin heti kun sain luvan siihen. ensimmäiset 3 viikkoa oli pahimmat, kun ei saanu yhtään varata jalalla. monet kerrat meinas itku päästä kun keppien kanssa pomppii pitkin kämppää ja olo oli todella turhautunut. siitä se sit lähti paranemaan ku 4. ja 5. viikon keppien tuella kävelin, välillä tosin pari askelta ilmankin, vaikkei olisi saanut. ja kipsin kanssa ilman keppejä kans toimi hyvin. mut mitä oon näitä juttuja lukenu, ni kaikki ei oo yhtä onnekkaita. turvotusta on, muttei kipuja erityisiä. oon kumminki jo voiton puolella ite :) tsemppiä vaan kaikille nilkkansa murtaneille, loppupeleissä 6 viikkoa on hämmästyttävän lyhyt aika, vaikkei se aina siltä tunnu :)


      • ..kokenut
        kokenut.. kirjoitti:

        mulla nyt kuukaus kipsin poistosta. nilkka toimii suhteellisen hyvin, välillä ehkä vihloo ja pohkeeseen koskee.. ei kumminkaan niin pahasti ettei kävely onnistuis. ensi viikolla syndesmoosiruuvin poisto. mä en joka päivä ees jumpannu jalkaa, tosin suosittelen kyllä tekemään kaikki tarvittavat liikesarjat yms. kumminkin, kipsin poiston jälkeen kävelin heti kun sain luvan siihen. ensimmäiset 3 viikkoa oli pahimmat, kun ei saanu yhtään varata jalalla. monet kerrat meinas itku päästä kun keppien kanssa pomppii pitkin kämppää ja olo oli todella turhautunut. siitä se sit lähti paranemaan ku 4. ja 5. viikon keppien tuella kävelin, välillä tosin pari askelta ilmankin, vaikkei olisi saanut. ja kipsin kanssa ilman keppejä kans toimi hyvin. mut mitä oon näitä juttuja lukenu, ni kaikki ei oo yhtä onnekkaita. turvotusta on, muttei kipuja erityisiä. oon kumminki jo voiton puolella ite :) tsemppiä vaan kaikille nilkkansa murtaneille, loppupeleissä 6 viikkoa on hämmästyttävän lyhyt aika, vaikkei se aina siltä tunnu :)

        Näin on. kuus viikkoo menee aikas nopeesti. Kipsi toki rajottaa, mut hyvin onnistu mm. imurointi kun vähän sovelsi. Muutakun jakkaralle istumaan ja imuroi mihin yletti, sit jakkaran siirto jne. :-) ..ja autoilu onnistu hyvin (mulla vasen nilkka rikki) kun sain lainaks automaatti auton. ..ainoat kivut muuten mulla oli kun kipsijalan kanssa nousi makuulta, jossain vaiheessa tuli hirvittävä puristava tunne pohkeeseen. OIs ehkä pitäny käydä vaihtamassa väljempään kipsiin niinä aikoina.

        Tsemppiä köpöttäjille!! ...ja varsinkin teille, joilla ongelmia!!


      • kokenut..
        ..kokenut kirjoitti:

        Näin on. kuus viikkoo menee aikas nopeesti. Kipsi toki rajottaa, mut hyvin onnistu mm. imurointi kun vähän sovelsi. Muutakun jakkaralle istumaan ja imuroi mihin yletti, sit jakkaran siirto jne. :-) ..ja autoilu onnistu hyvin (mulla vasen nilkka rikki) kun sain lainaks automaatti auton. ..ainoat kivut muuten mulla oli kun kipsijalan kanssa nousi makuulta, jossain vaiheessa tuli hirvittävä puristava tunne pohkeeseen. OIs ehkä pitäny käydä vaihtamassa väljempään kipsiin niinä aikoina.

        Tsemppiä köpöttäjille!! ...ja varsinkin teille, joilla ongelmia!!

        mulla kans hirvee paine jalassa alkuaikoina ku sen laitto normaaliin asentoon.. eli pystyssä oli paras pitää :)


      • tuleeee
        kokenut.. kirjoitti:

        mulla kans hirvee paine jalassa alkuaikoina ku sen laitto normaaliin asentoon.. eli pystyssä oli paras pitää :)

        2 vkoa täyteen kipsiä ja 4 edessä. Tikit poistuu 15.12. Mun ongelmana on ollut kamaln huono vointi :( Lääkäri epäili Noroksi mutta mä ole toist mieltä. Huono olo kun alkoi jo sairaalassa 1,5 vkoa sitten. Luulen että se on psykosomaattista kun mulle tuo kipsi on aika kova juttu. Viikko vielä ja kääntyy voiton puolelle :)
        Miten te leikatut oikein toimitte haavojen suihkuttamisen suhteen?
        Mun on niin pahuksen vaiketa saada kipsi takaisin jakaan? Neuvoja!

        Kiitos


      • kokenut..
        tuleeee kirjoitti:

        2 vkoa täyteen kipsiä ja 4 edessä. Tikit poistuu 15.12. Mun ongelmana on ollut kamaln huono vointi :( Lääkäri epäili Noroksi mutta mä ole toist mieltä. Huono olo kun alkoi jo sairaalassa 1,5 vkoa sitten. Luulen että se on psykosomaattista kun mulle tuo kipsi on aika kova juttu. Viikko vielä ja kääntyy voiton puolelle :)
        Miten te leikatut oikein toimitte haavojen suihkuttamisen suhteen?
        Mun on niin pahuksen vaiketa saada kipsi takaisin jakaan? Neuvoja!

        Kiitos

        ei mulla edes poistettu koko tikkejä kuuteen viikkoon :) unohtivat. eikä kipsiä poistettu tai vaihdettu kertaakaan koko aikana.


      • Ei kaiketi..
        kokenut.. kirjoitti:

        ei mulla edes poistettu koko tikkejä kuuteen viikkoon :) unohtivat. eikä kipsiä poistettu tai vaihdettu kertaakaan koko aikana.

        ..ne jättänyt tikkejä jalkaan koristeiks! :-D
        Mulla kipsi vaihdettiin kerran kun alkoi painamaan kamalasti. Ei auttanut vaikka kuinka nosti jalkaa ylös :( Nyt on parempi vaikka kyllä sekin hiukkasen painaa mutta ei häiritseväst. Eilen sain suihkimisen jälkeen ekän kerran kipsin jalkaan ilma kipua! Toivotaan että tekniikka painuu mieliin niin kauan kuin suihkimista on tehtävä. Voi kun voisi nukkua nämä 4 tulevaa viikkoa kuin karhu peässään :) Heräisi sitten kun on kipsin poiston aika. Koneet jumppais sillä välin jalkaa automaattisesti ;-)


      • kokenut..
        Ei kaiketi.. kirjoitti:

        ..ne jättänyt tikkejä jalkaan koristeiks! :-D
        Mulla kipsi vaihdettiin kerran kun alkoi painamaan kamalasti. Ei auttanut vaikka kuinka nosti jalkaa ylös :( Nyt on parempi vaikka kyllä sekin hiukkasen painaa mutta ei häiritseväst. Eilen sain suihkimisen jälkeen ekän kerran kipsin jalkaan ilma kipua! Toivotaan että tekniikka painuu mieliin niin kauan kuin suihkimista on tehtävä. Voi kun voisi nukkua nämä 4 tulevaa viikkoa kuin karhu peässään :) Heräisi sitten kun on kipsin poiston aika. Koneet jumppais sillä välin jalkaa automaattisesti ;-)

        niin, en tiedä oliko ne koristeita vai mitä :D ei siitä onneks mitään vakavaa seurannu. mä mietin kanssa sillon kipsin kanssa et voi ku vois vaan nukkua koko 6 viikkoo. mut tosiaan, jälkeenpäin ajatellen se meni tosi nopeesti. ekat 3 viikkoo oli ne vaikeimmat ku ei saanu varata, ja pomppiminen oli niin työlästä. ja sit vielä kun jalka tuli heti kipeeks ku sen sai normaaliasentoon, tai tuntu se kamala paine siinä. enkä pomppinukkaan sillon ku pakolliset, eli vessaan, suihkuun, tupakalle :) kyllä se siitä lähtee.. toivotaan vaan että sullakin sit kävely onnistuu normaalisti. mä kammosin sitä kipsinpoistoa ihan kamalasti ku näitä keskusteluja luin varmaan aina kerran päivässä :D


      • voi käydä:
        kokenut.. kirjoitti:

        niin, en tiedä oliko ne koristeita vai mitä :D ei siitä onneks mitään vakavaa seurannu. mä mietin kanssa sillon kipsin kanssa et voi ku vois vaan nukkua koko 6 viikkoo. mut tosiaan, jälkeenpäin ajatellen se meni tosi nopeesti. ekat 3 viikkoo oli ne vaikeimmat ku ei saanu varata, ja pomppiminen oli niin työlästä. ja sit vielä kun jalka tuli heti kipeeks ku sen sai normaaliasentoon, tai tuntu se kamala paine siinä. enkä pomppinukkaan sillon ku pakolliset, eli vessaan, suihkuun, tupakalle :) kyllä se siitä lähtee.. toivotaan vaan että sullakin sit kävely onnistuu normaalisti. mä kammosin sitä kipsinpoistoa ihan kamalasti ku näitä keskusteluja luin varmaan aina kerran päivässä :D

        http://www.wickedlocal.com/somerville/news/lifestyle/health/x142923825

        "A simple broken ankle turned into an amputated leg,"


      • kokenut..

      • Muisto vain nyt
        kokenut.. kirjoitti:

        toki voi, se vaan on aika pieni todennäköisyys. eli ei kannata pelotella ihmisiä turhilla asioilla :)

        Nyt jo parantuneena, 6 viikkoa kipsiä pitäneenä ihmettelen pitikö kipsiä todella poistaa, haavaa suihkuttaa ja kipsi takaisin?

        Minulla otettiin tikit muistaakseni 2 viikon päästä, kuvattiin ja laitettiin uusi kipsi.
        Ensimmäinen kipsi oli kyllä liian pitkä, teki mustelmia polvitaipeisiin.Pärjäsin kuitenkin varomalla taivutusta. Muutenkin otin varman päälle, en edes kepeillä klonkannut, pyörätuolilla alkuun liikuin.

        Joskus meinasi kutittaa kipsin alla, mutta huomasin auttavan viilennys, peitto pois ja tarvittaessa pakastimesta jäitä hetkeksi päälle liinaan sidottuna. Jos alkaa yrittää raapia kutkaa, siitä ei tule loppua.


      • Kipsisti
        Muisto vain nyt kirjoitti:

        Nyt jo parantuneena, 6 viikkoa kipsiä pitäneenä ihmettelen pitikö kipsiä todella poistaa, haavaa suihkuttaa ja kipsi takaisin?

        Minulla otettiin tikit muistaakseni 2 viikon päästä, kuvattiin ja laitettiin uusi kipsi.
        Ensimmäinen kipsi oli kyllä liian pitkä, teki mustelmia polvitaipeisiin.Pärjäsin kuitenkin varomalla taivutusta. Muutenkin otin varman päälle, en edes kepeillä klonkannut, pyörätuolilla alkuun liikuin.

        Joskus meinasi kutittaa kipsin alla, mutta huomasin auttavan viilennys, peitto pois ja tarvittaessa pakastimesta jäitä hetkeksi päälle liinaan sidottuna. Jos alkaa yrittää raapia kutkaa, siitä ei tule loppua.

        Viides viikko menossa kipsiä ja lupa puolivaraukseen. Nilkka siis leikattu molemmin puolin.
        Kysyisin etttä mikä olisi sopiva määrä liikkua jalalla? Ulos en uskalla lähteä jääkelien, liukkauden vuoksi. Olen kotona liikkunut tänään "vain" kolme kertaa puolivaraten 100 askelta/ laskenut lattienalan metereissä eli 20 kertaa kempannut 4 metrin lenkin niin matkaksi on tullut noin tuo 100 m. Onkohan liian vähän vai paljon? Kysyn jotta en tekisi virheitä. Nilkka on takaosasta vielä tönkkö ja paksu, olen laittanut siihen Strombosol-voidetta jos se vaikka vilkastuttaisi verenkiertoa. Haavoihin en tietenkään laita. Nilkkaa jumppaan kipsinsisällä eritttäin usein. Ensi viikko olisi viimeinen kipsiviikko, vaan kyllä jatkan sen pitoa viikolla kontrollikäyntiin asti jotta saan tietää onko luut alkaneet luutumaan.

        Kiitos kommenteista


      • muisto vain
        Kipsisti kirjoitti:

        Viides viikko menossa kipsiä ja lupa puolivaraukseen. Nilkka siis leikattu molemmin puolin.
        Kysyisin etttä mikä olisi sopiva määrä liikkua jalalla? Ulos en uskalla lähteä jääkelien, liukkauden vuoksi. Olen kotona liikkunut tänään "vain" kolme kertaa puolivaraten 100 askelta/ laskenut lattienalan metereissä eli 20 kertaa kempannut 4 metrin lenkin niin matkaksi on tullut noin tuo 100 m. Onkohan liian vähän vai paljon? Kysyn jotta en tekisi virheitä. Nilkka on takaosasta vielä tönkkö ja paksu, olen laittanut siihen Strombosol-voidetta jos se vaikka vilkastuttaisi verenkiertoa. Haavoihin en tietenkään laita. Nilkkaa jumppaan kipsinsisällä eritttäin usein. Ensi viikko olisi viimeinen kipsiviikko, vaan kyllä jatkan sen pitoa viikolla kontrollikäyntiin asti jotta saan tietää onko luut alkaneet luutumaan.

        Kiitos kommenteista

        Minä liikuin kipsijalassa tosi vähän. En tainnut käydä ulkona kertaakaan koko 6 vk aikana. Sisälläkin varasin ihan liikunnan vuoksi vähän, pyörätuolilla liikuin koko kipsin ajan.
        Kipsi oli jalkareästä polveen asti kiinteä, ei voinut kuin vähän varpaita liikuttaa.

        Otin varman päälle, koska pelkäsin uutta kaatumista. Luutui ihan hyvin, kipsi poistettiin. Aluksi oli kamalaa yrittää kavellä sillä, mutta pikkuhiljaa tottui. Turvotusta oli kuukausia.

        Kipsin jälkeen on tärkeä liikkua, se on ainoa keino kuntoutua. Jos en olisi joutunut töihin, en varmaan olisi uskaltanut liikkuakaan, enkä siis kuntoutunut. Tsemppiä! kerohan miten sujuu kipsin poiston jälkeen.


      • minä.minä.
        voi käydä: kirjoitti:

        http://www.wickedlocal.com/somerville/news/lifestyle/health/x142923825

        "A simple broken ankle turned into an amputated leg,"

        Niinhän tuota voi käydä :(, minulla juuri sairaala jakso takana, kotiuduin eilen oltuani sairaalassa nelisen viikkoa. Jalkani meni suoraan sanoen murskaksi jäätyäni osittain metsäkoneen renkaan alle, kaaduin ja hups metsäkoneen kuljettaja ei huomannut kun kaaduin, oikeanpuolen jalka jäi renkaan alle. Hirveät metallikehikot ym jalassa, eikä viellä ole varmaa saako siitä enää jalkaa koskaan.


      • minä.minä
        Ei kaiketi.. kirjoitti:

        ..ne jättänyt tikkejä jalkaan koristeiks! :-D
        Mulla kipsi vaihdettiin kerran kun alkoi painamaan kamalasti. Ei auttanut vaikka kuinka nosti jalkaa ylös :( Nyt on parempi vaikka kyllä sekin hiukkasen painaa mutta ei häiritseväst. Eilen sain suihkimisen jälkeen ekän kerran kipsin jalkaan ilma kipua! Toivotaan että tekniikka painuu mieliin niin kauan kuin suihkimista on tehtävä. Voi kun voisi nukkua nämä 4 tulevaa viikkoa kuin karhu peässään :) Heräisi sitten kun on kipsin poiston aika. Koneet jumppais sillä välin jalkaa automaattisesti ;-)

        Kaaduin ollessani metsä hommissa, vieressäni oli metsäkone jonka kuljettaja ei ilmeisesti huomannut sitä että makasin maassa, oikean puolen jalka jäi metsäkoneen renkaan alle ja murskaantui. Nyt takana neljän viikon sairaala jakso josta kotiuduin eilen, jalassa hirveä metallikehikko ym, eikä tiedetä viellä saako siitä enää koskaan jalkaa :(


    • kipsi

      Hei
      Miten teillä kaikilla on sujunut kipsin ummistamisen jälkeen. Nimittäin nyt tuli viikko murtumasta, tänään ummistettiin halkaistu kipsisaapas ja jotenkin tuntuu niin pirun kireältä. Pitääkö tuon ummistamisen jälkeen olla kireä se kipsi. Jotenkin tuntuu että puristaa liian kovasti. Kun ei oikein tiedä että pitäisikö käydä kokonaan uusi laitattamassa vai miten? Mistä sen tietää että se on hyvä tai huono.

      kiitos kaikille jotka vastaa

    • jomotus

      Mursin nilkkani nuorena ja siihen laitettiin myös metallit mitkä poistettiin olisiko ollut vuoden kuluttua. Nyt, 10 vuotta sitten sama nilkka on alkanut jomottaa, on kankea ja etenkin levossa särkee. Olen tähän asti käyttänyt nilkkaa normaalisti, lenkkeillyt yms eikä ole mitään ongelmia ollut. Kävin lääkärissä ja röntgenissä, mutta mitään ei havaittu ja lääkäri antoi lähetteen magneettikuvaukseen. Siihen en kuitenkaan mennyt, sillä olisi maksanut 300-400 euroa. Asia vaivaa ja nilkka kipeytyy. En ymmärrä mitä magneettikuvauksella voidaan etsiä, on kai aika selvää että nilkkasärky johtuu nimenomaan murtumasta, kun sama kohta ja sama nilkka on kyseessä?

      Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

    • ortoosi on hyvä

      Pyytäkää hyvä murtuneet-nilkat että saatte
      o r t o o s i n käyttöönne, paljon parempi kuin kipsi, voi ottaa pois suihkussa, ei paina yhtään ja voi liikku suht´koht´normaalisti.

      • Noorakin_

    • tällaista se on

      mulla nyt ei mennyt ihan lääkäreiden ihanteiden mukaan toi luutuminen, kipsi oli 6 viikkoa ja kun kipsi otettiin pois ja yritin astua jalalle normaalisti niin tuli sietämätön vihlova kipu nilkkaan. Kävelin sitten vielä 3 viikkoa keppien kanssa kunnes jalka parantui suht hyvin ja kävely onnistui vaikkakin vähän ontuen. Nykyään voin huomata jos seison vähän kauemmin (esim 30 min) nilkka alkaa särkeä ja tuntuu siltä et menisi pois paikoiltaan :< Ja lisättäköön että nilkan murtuma tuli mopokolarissa ja ei tehny leikkausta onneksi.

    • Pyörällä humalassa

      Mulla paukahti ja raudoitettiin nilkka 2006 ja vieläkin lieviä särkyjä ajoittain
      Mut toimeen tulee

    • mulla leikattiin polvi,olin 8kk sairaalassa,ei kipsattu ollenkaan ,oli vaan sarana ortoosi,ei se kyllä ole parantunut,eikä paranekkaan koskaan,tuolilla huristelin pitkään,oli mulla rollaattori ja kepitkin,en niitä käyttänyt,heti kun ortopedi ja jumpparitytöt antoi luvan rupesin rääkkää jalkaa,kyllä se pikkuhiljaa on jotenkin ruvennut toimimaan,kestää aikansa että voi jotenkin sipsutella(nimenomaan sipsutella,ei tätä voi kävelyksi sanoa)

    • Naaras-85

      Liukastuin pihalla joulukuussa -11, lähti pala luusta irti nilkasta. Ruuvatiin takaisin. 6-7viikkoa oli kipsi jalassa. Nyt on jo maaliskuun loppu -13, päivittäin sitä nilkkaa särkee, välillä kovempaa, välillä pientä ja kai siihen jo tottunut ettei aina edes ajattele sitä särkyä. Äskenkin jotenkin naksahti se nilkka ja rupes sattumaan kunnolla, kesti hetken ja meni ohi. Kävelen ihan hyvin kuitenkin sillä. Tuleeko siitä enään ikinä samaa, kun kuitenkin kipuilee, välillä näyttää hieman turvonneeltakin.

    • pirre5

      Laitetaanko kipsi heti leikkauksen jälkeen potilaan vielä nukkuessa?

    • nilkkamurtumaa

      Nilkka- ja polvileikkaukset tehdään puudutuksella, selkään, ja kipsataan saman tien.

      • tuore tapaus

        mul ainaki kipsattiin vast seuraavana päivänä eli päivä leikkauksesta..


      • ihih

        mulla meni niin että illalla leikattii...lasta sen jälkeen ja yöksi heräämöön ja vasta aamulla lääkärinkierron ja tarkastuksen jälkeen kipsiin. hakaset pois 2 viikon kuluttua ja uusi kipsi 4 viikkoa.


    • fhgad

      Riippuu varmaan leikkauksesta ja lääkäreistä. Ittellä kipsi laitettiin heti leikkauksen jälkeen nukkuessa.

    • PAHA PAIKKA

      Älkää menkö Pohjoiskymen sairaalaan, jos haluatte tulla terveeksi/pysyä terveenä. Niin monta mokaa olen siellä saanut kokea, että välttelen vastedes paikkaa. Nilkka siis ei heidän mielestä ollut murtunut. Magneettikuvat ja yksityislääkäri olivat erimieltä, 3 MURTUMAA! Kun menin uudestaan (yksityislääkäri lähetti), laittoivat kotiin jalka VIRHEASENNOSSA!! Sanoivat, katsotaan tilannetta 5-6 viikon päästä. Jos olisin tyytynyt sen neek...in lausuntoon, tuskin koskaan kävelisin normaalisti! Menin siis yksityiselle ja keskussairaalassa otettiin TT- kuvat. Nyt on jalka kipsissä ja taivutettu oikeaan asenntoon.

      • lvm_

        Jalan virheasento ja väärään asentoon kipsaaminen ovat kaksi täysin eri asiaa!


      • PAHA PAIKKA
        lvm_ kirjoitti:

        Jalan virheasento ja väärään asentoon kipsaaminen ovat kaksi täysin eri asiaa!

        Kun eivät edes halunneet kipsata, vaan pelkän avattavan lasta kanssa laittoivat kotiin!! Ei näytä auttavan kipsikään,menen pätevälle lääkärille Töölön Mehiläiseen.


      • Anonyymi

        Miten sinun nilkka jakselee nyt? Pystytkö kävellä normaalisti?


    • PAHA PAIKKA

      Kysyisin, miten kauan kipsin ottamisen jälkeen menee, ennenkuin koipi on työkunnossa? Kipsi otetaan pois heinäkuun alussa. Milloinkohan pystyy autoa ajamaan?

    • murtunut

      Riippuu täysin murtumista/ leikkauksista yms miten jalka toipuu.

      • Ta1sto

        näin on, kaverilla meni muutamassa viikossa ja itsellä kuukausissa


    • viiiiii

      mulla meni oikean puolen jalan sääriluu poikki. jouduttiin laittamaan kaksi pitkää pulttia jalkaan että se pysyy kasassa. ompa kiva.. taidan tehdä potilasvahinkoilmoituksen tämän jalan takia. se ei ole oikein leikattu.

      • Kipsitär

        Mulla otetaan ens viikolla kipsi pois. Yhteensä 6 vkoa sit ollut. Vasen nilkka murtu kolmesta kohtaa ja laitettiin levy ruuvit ulkosyrjälle, sekä ruuvi sisäsyrjälle. Kiitos liian korkeiden korkojen ja baarin todella liukkaan tanssilattian! Takaosalle ei tarvinnu tehä mitään kun asettu hyvin takas paikalleen. Nilkka ei oo ollut kipee muutakun ekan viikon ajan, jolloin tuntu että koko nilkka räjähtää paineen tunteesta. Särkyjä ei oo ainakaan vielä ollut vaikka oonkin saanut varata jo parin viikon ajan puolet painostani sille. Nyt saankin alkaa käveleen ihan normaalisti koko painollani, joka ei toivonmukaan kipeytä tota nilkkaa.. Kaks kertaa on kipsi vaihdettu. Ekalla kerralla poistettiin tikit parin viikon jälkeen leikkauksesta ja toisen kerran kipsi tuntui vaan liian löysältä. Turvotus ainakin näyttäny laskevan hyvin, mutta ihottumaa oli tullut teippien ympärille. Ei kuulemma oo huolestuttavaa, mutta ne kutiaa tuolla kipsin sisällä välillä aivan älyttömästi! Ootan jo innolla, että pääsen rapsutteleen ton kuivan ihon pois ja laittaan siihen kunnolla rasvaa!
        Toivottavasti tää nilkka tästä nyt kuntoutuis nopeeta, sillä joudun työssäni olemaan koko ajan jalkojeni päällä ja työ on muutenkin todella fyysistä. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä! :D


      • kohtaloppuu
        Kipsitär kirjoitti:

        Mulla otetaan ens viikolla kipsi pois. Yhteensä 6 vkoa sit ollut. Vasen nilkka murtu kolmesta kohtaa ja laitettiin levy ruuvit ulkosyrjälle, sekä ruuvi sisäsyrjälle. Kiitos liian korkeiden korkojen ja baarin todella liukkaan tanssilattian! Takaosalle ei tarvinnu tehä mitään kun asettu hyvin takas paikalleen. Nilkka ei oo ollut kipee muutakun ekan viikon ajan, jolloin tuntu että koko nilkka räjähtää paineen tunteesta. Särkyjä ei oo ainakaan vielä ollut vaikka oonkin saanut varata jo parin viikon ajan puolet painostani sille. Nyt saankin alkaa käveleen ihan normaalisti koko painollani, joka ei toivonmukaan kipeytä tota nilkkaa.. Kaks kertaa on kipsi vaihdettu. Ekalla kerralla poistettiin tikit parin viikon jälkeen leikkauksesta ja toisen kerran kipsi tuntui vaan liian löysältä. Turvotus ainakin näyttäny laskevan hyvin, mutta ihottumaa oli tullut teippien ympärille. Ei kuulemma oo huolestuttavaa, mutta ne kutiaa tuolla kipsin sisällä välillä aivan älyttömästi! Ootan jo innolla, että pääsen rapsutteleen ton kuivan ihon pois ja laittaan siihen kunnolla rasvaa!
        Toivottavasti tää nilkka tästä nyt kuntoutuis nopeeta, sillä joudun työssäni olemaan koko ajan jalkojeni päällä ja työ on muutenkin todella fyysistä. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä! :D

        kipsitär, miten olet pystynyt kävelemän kipsillä?.
        Miten onnistut käveleen ton kipsin kans.

        Minulla sama homma pitäisi kävelä kipsin kanssa, mutta kun ei vaan meinaa luonnistua, seiniä myöten vähäsen onnistuu.

        Tammikuun alussa kipsi pois, ja kepitkin voi jättää heti kun pystyy.

        Paino on ihan hyvä kummallakin jalalla mutta kun pitäis astua niin ei vaan toimi kunnolla homma. P***** fiilis kun ei onnistu.


      • Kipsitär
        kohtaloppuu kirjoitti:

        kipsitär, miten olet pystynyt kävelemän kipsillä?.
        Miten onnistut käveleen ton kipsin kans.

        Minulla sama homma pitäisi kävelä kipsin kanssa, mutta kun ei vaan meinaa luonnistua, seiniä myöten vähäsen onnistuu.

        Tammikuun alussa kipsi pois, ja kepitkin voi jättää heti kun pystyy.

        Paino on ihan hyvä kummallakin jalalla mutta kun pitäis astua niin ei vaan toimi kunnolla homma. P***** fiilis kun ei onnistu.

        Kyllähän se aika hankalaa on ja näyttää lähinnä pingviinin kävelyltä. Mutta köpsöttelee vaan rauhakseen ja yrittää keskittyä kävelemään niin normaalisti kun vaan pystyy. Se hieman pohjastaan kaareva kipsi"kenkä" auttaa tosi paljon ja varsinkin kun laittaa vielä jonkun melko paksupohjaisen kengän (esim. joku vaelluskenkä) toiseen jalkaan, että paino on tasaisesti molemmilla jaloilla. Onhan toi hankalampaa sisällä kävellä kipsillä, kun en viitti sitä kenkää pitää aina, mutta ainakin eteenpäin pääsee ilman keppejä! Mulla ei oo tullut alaselkä/muukaan paikka kipeeks, eli näköjään oon osannut kävellä melko oikein!:D Eli enpä voi muuten neuvoa, kun että rauhassa vaan eteenpäin ja yrittää käyttää jalkaa niin normaalisti kuin vain kykenee.
        Jee ylihuomenna saan heittää tän kipsin nurkkaan ja alkaa vahvistaan nilkkaani takas kuntoon!


      • kohtaloppuu
        Kipsitär kirjoitti:

        Kyllähän se aika hankalaa on ja näyttää lähinnä pingviinin kävelyltä. Mutta köpsöttelee vaan rauhakseen ja yrittää keskittyä kävelemään niin normaalisti kun vaan pystyy. Se hieman pohjastaan kaareva kipsi"kenkä" auttaa tosi paljon ja varsinkin kun laittaa vielä jonkun melko paksupohjaisen kengän (esim. joku vaelluskenkä) toiseen jalkaan, että paino on tasaisesti molemmilla jaloilla. Onhan toi hankalampaa sisällä kävellä kipsillä, kun en viitti sitä kenkää pitää aina, mutta ainakin eteenpäin pääsee ilman keppejä! Mulla ei oo tullut alaselkä/muukaan paikka kipeeks, eli näköjään oon osannut kävellä melko oikein!:D Eli enpä voi muuten neuvoa, kun että rauhassa vaan eteenpäin ja yrittää käyttää jalkaa niin normaalisti kuin vain kykenee.
        Jee ylihuomenna saan heittää tän kipsin nurkkaan ja alkaa vahvistaan nilkkaani takas kuntoon!

        Kiitti vastauksesta. Minulla toi kipsi ja kenkä yhdistelmä on ollut korkea kanssa, kokeilin joskus sisällä ja viisi senttii oli varmaa korkeusero. Vasta kynnyksellä seistessä kenkä jalassa oli sama korkeus:( eli en ees ulkoilukengällä voinu käyttää sitä.
        Kokeilin kerran ja kävelin lenkin vähän sai jo varata ja lonkka tuli kipeeks ettei tarvinu sitten muutamaan päivään liikkua yhtään..
        Tänään sitten tutkin asiaa tarkemmin ja madalsin sen kipsikengän pohjan sisäpuolelta, nyt on samalla tasolla ja toden totta helpompi paljon kävellä sen kipsikengän kanssa. Pelkällä kipsillä kävely ulkona on melkeimpä mahdotonta.

        Ostin nastakengät (icebugin) tällä viikolla ja onkin hyvän tuntuinen ja pitävä jalassa, toiseen kenkään ajattelin viritellä ne ruuvattavat nastat vielä ja sitten ei muuta kuin harjoittelu käyntiin. Rypäsin ekoilla liukkailla aika lahjakkaasti, keppi vaan meni alta ja niin mentiin, erittäin helppoa rypästä kepeillä näköjään. Niin se teki minusta aika varovaisen tuon jään suhteen..

        Itsekin pystyin nyt kävelemään yhden askeleen ilman muuta tukea :) sen kengän kanssa.

        Joo kyllä tää ihan p***** on ollu alusta asti ainakin minulla, onneksi loppuu vuodenvaihteessa täälläkin.

        Ei muuta kipsittärelle kuin onnea normaaliin elämään, taidat saada parhaan mahdollisen joululahjan tänä vuonna jo ennen Joulua.


    • luudu

      Hei.
      Minulla murtui pohjeluu 11.2014 eikä ole luutunut vielä
      tähän päivään mennessä ( 12.12.2015) onko muilla
      tapahtunut vastaavaa ja onko mahdollista että vielä luutuisi.
      ( lääkäri ei osaa vastata) Kallusmuodostus on murtumassa.
      Kiitos vastauksista !

    • Myytippa

      Itselläni Fractura pilon tibiale murtuma, eli avomurtuma ja molemmat luut pirstoutuneet. Kipsi ollut nyt kuusi viikkoa ja ainakin vielä viisi viikkoa pysyykin jalassa. Ainakin siis yksitoista viikkoa menee näin, että en saa varata painoa jalalle ollenkaan. Luutuminen on sentään käynnistynyt hyvin. Löytyykö kohtalon toveria? :)

      • Pirstaleet81

        Olisi mukava kuulla kuinka pirstoutunut nilkkasi on parantunut? Koska Itsellä lähes vastaavasti sirpaleinen nilkkamurtuma titaanilevy ja ~15-20 ruuvia. Mulla isompi luu 6.ssa palassa plus silput ja pienempi yhestä kohtaa pirstaleinen.. nyt leikkauksesta 6kk eikä luudu sekä muutama ruuvi pakittanut kuten lääkäri sanoi.. menny luusta jengat? Tässä yrittänyt palstoilta lukea mitä tuleman pitää... vissiin "luudutus" leikkaus...? Jos kalkit, d vitamiini ja "osteoporoosi" lääkitys auta...


      • Anonyymi

        Hei! Miten jalkasi voi nyt? Itsellä sama homma ja haluaisin tietää miten kävelet nykyään ja voitko juosta?


    • Viherpippuri

      Minulla murtui nilkka 3.12.2015, kuvattiin vasta 10 .12lääkäri sanoi,että on nielrikkoo vaikka lausunnossa lukee murtuma.Kävelekävelkävele.....kyllä se siitä,huh kipeekortisonia....piikejä piikkejä eipä murtuma kortisonilla parane,myt 3.5.2016 tuli 5kk sillä jalalla oon kävelly, magneettikuvaan vihdoin,lääkäri soittaa ei saa tippaakaan kävellä m,laitetaan kipsi 6 viikoksi siinä se nyt on, toivon. ,että se luutuisi ja pääsisin omakotitalon hommia tekeen, ei saavarata yhtään, huh kovaa on. Hain pyörätuolin ja kepit on myös. 6 viikkoo varaamatta, ei pysty itse oikeen mitään tekeen. Aina pyytää apua ,,,,,teen kyllä potilasvalituksen ettei toisia hoideta yhtä lepausti !!!!!!!!

    • Murtuntnilkka

      Mulla murtu nilkka 7viikkoa sitten, ensin ei näkyny murtumaa ja sanoivat vaan että kepit ja tuki ja sitten kävelemään. Ei tuntunut mukavalta. Uudestaan viikon päästä ja murtuma löyty, noh 6viikkoa kipsi ja nyt on siis kipsi pois. Kyllä sen 6viikkoa kestää kun vikat kaksi viikkoa saa ilman keppejä jo kävellä. Nyt oon kuntouttanut nilkkaa varvistelemalla ja taivuttelemalla ja on alkanut notkistua ihan kivasti. Ainut vaan että kipua on vielä niin otan särkylääkettä joka päivä. Voi olla joku pieni tulehduski, en tiedä. Mutta tsemppiä niille kellä kipsi.

    • Jerusalmit

      Ei ollut varoituksia!
      Mut alkoi uudestaan koskea n. 2 kk:tta sitten ja nyt turpoaa koko jalka!
      Ei oikein kiva juttu!
      Talvel ei nahtavasti voi pitaa entisia saappaita!

      Et silleen!

    • Jalllutyttö

      Jalka murtunut 3 kohtaa rikkipoikki maaliskuussa; baarin edustalla tietysti. Turvotuksen massiivisuuden takia 2vk kipsi ennen leikkausta (trauma jäljellä=helvetti maanpäällä), vaativa leikkaus koska murtumilla mm kävelty jaloviinan voimalla; 2x50mm ruuvit vasemmalla ja rautalevy kuuden ruuvin kanssa oikealla. 3pv osastolla aivan kuutamolla. Kipsin poisto oli joskus toukokuussa. Nyt syyskuussa nilkka särkee harvoin, mutta joka ikinen päivä pikimusta ja turvonnut. Varsinkin koko levyn mitalta. Ortopedi/kirurgi/traumatologi, kukaan ei osaa selittää. Onko muilla vastaavaa verenpurkaumaa kauan leikkauksen jälkeen?

      • muovipää

        otata pois ne metallit niin helpottaa!


    • irkku1

      meikäläinen otattaa myös nuo ruuvit nilkan sisäpuolelta pois heti 6 kk leikkauksen jälkeen...levy ja ruuvit nilkan ulkosyrjälle saa jäädä..on sen verran iso leikkaus..enkä halua enää mitään hermosärkyjä ja haavan paranteluja.

      mulla nyt reilu 2 kk leikkauksesta ja köpöttelen koko paino leikatulla jalalla kepit apuna. tönkköä on meno vielä, mutta varmasti helpottuu kun saa nuo kehvelin ruuvit pois nilkan sisäpuolelta .. jotenki ovat liikkumisen esteenä. kirurgin kanssa on jo sovittu arviointiin meno ja heti vaan ruuvit veke kun pystyy.

      muuten eihän tässä voi kun odottaa että aika parantaa...jumpata, ajaa kuntopyörällä, autollakin pystyy ajamaan (JEE)...vaikka nilkka menee siniseksi alaspäin asennossa. kohoasento auttaa eikä turvotusta juurikaan ole enää. en enää ikinä aja pyörällä talvella...se on tämän tarinan opetus.

    • Anonyymi

      Hei! Ite loukkasin nilkkani helmikuussa 2018,aika pahasti,nilkka melkein roikkui nahan varassa.Leikattiin seuraavana aamuna ja laitettiin titaanilevy ja ruuveja.Kävin fysioterapiassa 28 kertaa...edelleenkään jalka ei ole kunnossa.Olen välillä käynyt omt-fysioterapeutilla,joka vetää jalkaa jotenkin ja saa sen hetkeks kuntoon.Mutta ,ei tarvi varmaan,ku pieni asentomuutos jalkaterässä,taas kipeytyy ja reisi puutuu jo pienestä lenkistä.En tiiä enää,mitä tässä tekis!

      Anneli

    • Anonyymi

      Minulta murtui nilkka 3 kohtaa v.2005.On naulat ja levyt vieläkin nilkassa. Parantui leikkauksen jälkeen hyvin.Nyt rasittuu hieman jos on huonot kengät tai jalka väsyy työpäivän jälkeen

    • Anonyymi

      Äitini kaatui polkupyörällä syksyllä 1983. Valitettavasti hän nousi ylös ja tuki muttunutta jalkaa maahan. Jalka kääntyi nilkasta toiseen suuntaan.

      Leikkaus ei onnistunut, lisäksi leikkuuhaava tulehtui. Jalka ryhtyi mätimään.Toinenkaan leikkaus ei onnistunut.

      Äidille jäi elinikäinen vaiva ja jatkuva kipu. Unilääkkeet ei enää auta nukkumisessa eikä särkylääkkeet kivussa.

      Voi kuinka äiti olisi halunnut kävellä normaalisti.

      Traumat, kerran äiti lähti tapahtumspaikalle polkupyörällä. Kaatuminen oli niin kova kokemus että hän menetti tajuntansa kun onnettomuuspaikka läheni. Äiti pyörtyi vesisohjoiseen ojaan. Onneksi joku toi hänet kotiin, kastuneena ja järkyttyneenä.

      Isän kuoleman jälkeen kävimme kaupassa, äiti käveli ostoskärryyn nojaten vauhdikkaasti. Äiti sanoi: enkö tullutkin hyvin ?. Hän halusi kokeilla pystyykö kävelemään normaalisti.

      Kerran kävimme keskussairaalassa äidin kanssa. Työnsin häntä rullatuolissa käytävillä reippaasti. Äiti sanoi;Aivan kuin itse kävelisin, sillä rakas poikani olet puolet minua!

      Apteekeista äiti oli ostanut nilkkatukia. Pakkauksien kuvissa nilkka oli terve, sitä äiti toivoikin.

      Minua äidin nilkan murtuminen vaivaa todella paljon. Usein mietin miksi näin tapahtui.

      Tässä eräs sairaskertomus.

    • Anonyymi

      Itse olin autokolarissa, nukahdin rattiin ja ajoin 80km/h päin paksua koivua. Polvilumpio meni muusiksi, värttinäluu myös. Kasvoista murtui otsaluu, poskipäät, silmänpohjanluut, leuka kolmesta kohtaa ja kaikki ylähampaat myös.

      Onnettomuudesta tulee pian kuluneeksi 7vk. Ranne on luutunut hyvin ja kipsi poistettu, kuntoutan pikkuhiljaa. Kasvot ovat muuten hyvässä kunnossa, mutta leuka ja purenta ovat aavistuksen vinossa, eikä suu aukea kunnolla ammolleen.

      Polven leikkaushaava tulehtui n. 5vk onnettomuuden jälkeen. Crp arvo nousi yli kahteensataan ja jalka leikattiin uudelleen auki (parin pvn ajan aivan mielettömät kivut!) . Jalassa nyt puhdistuksessa oleva avohaava ja antibioottia suoraan suoneen, sairaalassa toivun ja odottelen pääsyä uuteen leikkaukseen, jossa 3-päisen pohjelihaksen yksi pää irrotetaan akillesjänteestä ja lihas tuodaan polven päälle. Reidestä ihosiirre peittämään tämä ja haava kiinni.

      Ennen tulehdusta polven ennuste oli lupaava, siitä piti tulla uuden veroinen. Nyt tulehduksen ja uusien leikkauksien jälkeen ennuste on huonompi - luultavasti pystyn vielä joskus juoksemaan, luultavasti...
      Polvessa oli alunperin ortoosi, jota pidin 6vk. Polvi on luutunut hyvin, mutten tulehduksen ja sitä seuraavan lihas- ja ihosiirteen takia pääse kuntouttamaan jalkaa vielä moneen viikkoon. Toivon pääseväni leikkaukseen huomenna, mutta kiireellisemmät ajaa jonossa ohi, joten ei ole varmaa. Yksi leikkausaika meni jo sivu suun.

      Aion omistautua kuntoutukselle 100%, aloitan muutaman kuukauden absolutismin ja aion tehdä joka pv töitä jalan ja käden eteen niin paljon, kuin mahdollista.

      Rankkaa aikaa ja kylläpä on todella paha komplikaatio tällainen leikkaushaavan tulehtuminen, en toivo kenellekään samaa.

      Tsemppiä kaikille loukkaantuneille! Asenne ratkaisee paljon, uskon minä.

      Jos vain suinkin muistan, niin tulen tänne päivittämään tilannettani parin kuukauden päästä. Aion vielä juosta tässä elämässä =)

      • Anonyymi

        Tosiaan kasvot leikattiin kuntoon suun kautta, korvien alta ja silmäkulmista. Arvista ei jää kovin näkyviä.

        Leukaan tuli titaanilevy, samaten ranteeseen. Leuan titaanilevy joudutaan luultavasti poistamaan maaliskuun aikana, koska sain toipumisjakson alussa väärää ruokaa sairaalassa ja suusta repesi tikit titaanilevyn päältä niin, että nyt jos venytän alahuulta tarpeeksi alaspäin, titaanilevy näkyy suun kautta. 6vk olisi pitänyt syödä pelkkää sosetta.

        Polvilumpio kursittiin kasaan jollain rautalangan tyyppisellä. Tuosta polven avohaavasta näkee pitkän pätkän tätä rautalankaa ja myös osan paljasta lumpiota. Siksi siihen päälle viedään uusi lihas pohkeesta.

        Siinä vielä hieman tarkennusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1515
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1312
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1247
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe