Ei vielä e-laskua

Finanssialan keskusliitto ajaa jäsentensä etua, joten tiedotukseenkin pitää suhtautua sen mukaan. Tiedotuksessa on paljon digi-tv-junttauksen piirteitä.

Paperilaskun kustannuksia on liioiteltu reippaasti. Jos tiedot pitäisivät paikkansa, monet postimyyntiyritykset tekisivät pelkästään tappiota.

Kaikki asiakkaalle aiheutuvat haitat on tyystin jätetty huomiotta. Mm:
- suoraveloitus on kätevyydessään aivan eri tasolla,
- harva meistä istuu pankin sivulla vahtimassa mahdollisesti erääntyviä laskuja,
- aineistoa pitää kuitenkin tulostaa tai kopioida omalle koneelle monestakin syystä,
- säästöjä mainostetaan, mutta e-laskusta on vaarassa muodostua asiakkaalle jopa paperista kalliimpi (ilmoitus, säilytys, ...).

Olen myös saanut sen käsityksen, että e-laskua tuputtaa joukko suuria laskuttajia. Pienemmät yritykset ja monet isommatkaan eivät ole tässä kuorossa.

4

836

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • e-laskun tapaan on

suoraveloitus. Ja juml.... minäkö valtuuttaisin "velkaiset bisnismiehet" veloittamaan ja mellastamaan tililläni - en taatusti kuuna päivänä.

• Hexa

EsaH puhuu asiaa: e-laskua ajetaan nyt kuluttajille väellä ja voimalla kun eivät raukat muka ymmärrä omaa etuansa. Täytyy kutenkin tunnustaa että suhtaudun e-laskuun astetta positiivisemmin koska olen - lähinnä kai uteliaisuudesta - ilmoittanut vastaanottavani e-laskuja verkkopankkiini. Jokunen on sinne jo tullutkin, mutta ihmeen harva yritys loppujen lopuksi pystyy vielä lähettämään niitä.

Vaihdoin jopa pankkia osittain e-laskun takia koska Nordean verkkopankki ei pysty tai halua lähettää sähköpostia saapuneista e-laskuista mutta OP:n verkkopankki pystyy. Näin en sentään joudu "istumaan pankin sivulla vahtimassa mahdollisesti erääntyviä laskuja". Aineiston arkistoinnin olen suunnitelut hoitavani tiedostomuodossa ilman paperitulosteita.

Sitten ihan toinen älytön juttu, joka haittaa e-laskun hyväksymistä, on se että yritykset joutuvat maksamaan pankille jokikisestä saapuneesta laskusta. Suuret yritykset varmaan säästävät käsittelykustannuksissa tämän summan helposti, mutta pien- ja mikroyrittäjän näkökulmasta on yksinkertaisesti väärin ja kohtuutonta että laskun vastaanottamisestakin pitää maksaa. Ne, jotka haluavat edistää e-laskun yleistymistä, voisivat aloittaa poistamalla vastaanottomaksun.

• e-laskuasiantuntija

paperilaskun kustannusarviot vaihtelevat 3-10 euron haarukkaan. Mutta kustannuksia tärkeämpää on varmaan itse kullekin käyttömukavuus, palvelun helppous ja vaikka ympäristöasiat.

Käy tutustumassa www.e-lasku.info sivustoon, siellä on lista tällä hetkellä e-laskua tarjoavista yrityksistä. Mukana on jo nyt eri kokoisia yrityksiä, yhteisöjä yms. Kokeile!

• Laskutus

Jaahas, että arkistointia sähköisessä muodossa täytyy mainita että edes yritykset eivät tahdo/saa käyttää sähköistä arkistointia,
        ja tämä asia minusta on hyvin lähellä sitä, Laskut, tiliotteet, kaikki verkkoon sähköisessä muodossa, paperi säilyy edes jonkin aikaa- sähkö ei,

(kärjistetysti, kyllä tulevaisuudessa tulee tietenkin luotettavia tallennusmedioita mutta kyllä pitäisi odottaa että sähköinen arkistointi edes hieman kehittyisi ennenkuin aletaan taas raakiletta puskea läpi...)

Varsinkaan kun paperi tulosteista saa maksaa tuollaisia summia, ei sovi ainakaan opiskelijalle/työttömälle.

(Tokihan ne siellä pankissa varmaan vielä jossain luotettavassa paikassa ovat säilössä? vai?)

Ja vihreitä arvoja... paljonkohan ne serveri koneet siellä pankin perällä vievät sähköä ja paljon uusia laitehankintoja tarvitaan jos ihmiset rupeavat tuota enemmissä määrin käyttämään, ja kuinka paljon tuonne voi arkistoida tietojaan ja kuinka kauan ne siellä säilyvät?

Paljonko tarvitaan kovalevy tilaa yhden ihmisen elämän aikaisille tilitiedoille, saati koko maan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2453
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1191
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1092
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      919
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      892
    Aihe