Heissan!!!
Mulla diagnosoitu paniikkihäiriö ja lääkäri määränny Sertral nimisen lääkkeen ilmeisesti sama kuin zoloft???!!!!Pelottaa kauheesti aloittaa mielialalääkitys kun luin sivuoireista ja sain taas itselleni hyvät ahdistukset tästäkin aiheesta =)!!!!
Ajattelin vaan että voisko joku ihana ihminen kertoilla kokemuksistaan !!??
Sertral lääkkeestä
7
1258
Vastaukset
- jossain muodossa,
riittää kun lopetat sen, kofeiini aiheuttaa suurimman osan tämän tyyppisistä häiriöistä. Turha puoskaroida yhden myrkyn vaikutuksia toisella.
- mävaaaa
Moi!!
Itseasiassa lopetin kahvinjuomisen kun sain tietää että mulla on paniikkihäiriö ja se oli ensinmäinen elämäntavan muutos ja eipä nuo kohtaukset ja jatkuva jännitys ja itsetutkiskelu mihkää kadonneet....ikävä kyllä..en mielelläni lääkkeitä söisi mutta jos niistä vaan apu olisi että saisin vanhan minän takaisin,niin yritän itseni rohkaista.... - aivojen kemiallista
mävaaaa kirjoitti:
Moi!!
Itseasiassa lopetin kahvinjuomisen kun sain tietää että mulla on paniikkihäiriö ja se oli ensinmäinen elämäntavan muutos ja eipä nuo kohtaukset ja jatkuva jännitys ja itsetutkiskelu mihkää kadonneet....ikävä kyllä..en mielelläni lääkkeitä söisi mutta jos niistä vaan apu olisi että saisin vanhan minän takaisin,niin yritän itseni rohkaista....tasapainoa hyvin hitaasti, oireet saattavat alkaa vasta vuosia altistuksen aloittamisesta. Kemiallinen tasapaino palautuu myös hyvin hitaasti, minulta paniikit loppuivat 1-2kk lopettamisen jälkeen ja masennus sekä ahdistuneisuus noin 4-5kk jälkeen.
Tärkeintä on, ettet nauti vähääkään kofeiinia missään muodossa, ei kahvia, ei "energiajuomia", ei treetä, ei suklaata jne. Kofeiinia nimitetään yleisesti sen mukaan, missä sitä esiintyy. Teiini, guaraniini, mateiini, teaniini, jne.
Jos ahdistaa niin paras lääke siihen on vnha kunnon Diapam, se toimii myös lihasrelaksanttina ja vieroitusaika ei ole niin pitkä, että siihen jäisi pahasti kiinni, mielialalääkkeet ovat pelkkää humpuukia ja lisäksi vaarallisia. - Nimetön
mävaaaa kirjoitti:
Moi!!
Itseasiassa lopetin kahvinjuomisen kun sain tietää että mulla on paniikkihäiriö ja se oli ensinmäinen elämäntavan muutos ja eipä nuo kohtaukset ja jatkuva jännitys ja itsetutkiskelu mihkää kadonneet....ikävä kyllä..en mielelläni lääkkeitä söisi mutta jos niistä vaan apu olisi että saisin vanhan minän takaisin,niin yritän itseni rohkaista....En tiennyt että kahvilla on sellaisia vaikutuksia. On ihan mielenkiintoista keskustella mitä kokemuksia teillä muilla on tästä lääkkeestä(Zoloft). Oma kokemus on että siitä ei ole mitään apua. Sitä lisättiinkin reilusti ja jouduttiin taas laskemaan kun ei ollut mitään vaikutusta pakkoajatuksiin ja itsetutkiskeluun. Kokeiltiin parin vuoden ajan muita lääkkeitä mutta ei ole ollut mistään apua. Nyt pelottaa vaan lääkkeiden vaihtaminen kun ne aiheuttaa epämääräisiä oireita. Kiinnostaa tietää onko jotain samanveroista lääkettä keksitty jolla olis vaikutusta pakkoajatuksiin? Onko kokemusta?
- on.........
Minulla on ollut paniikkihäiriötä pitkin elämääni. Kahvia en juo,enkä ole juonut. Joten voi nämä vaivat muustakin johtua :)Mutta se siitä.
Sinnittelin pitkään ilman lääkkeitä,mutta sitten tuli tilanne, jolloin oli pakko tehdä jotain, alkoi tulla sellaisia oireita, että koti oli ainoa paikka missä saatoin olla. Siispä sain reseptin Zoloftista,nykyisin syön rinnakkaislääkettä Sertraliinia. 50 mg on annokseni, kokeilin 75 mutta, se oli minusta liian paljon. Se oli kyllä oikeasti helpotus,enkä liioittele yhtään. Lääke ei täysin vienyt paniikkeja pois, tai sitä pelkoa pois. Mutta minulla on tilannekohtaisesti käytössä Opamox 15 mg,josta otan korkeintaan puolet tai sitten Propralia. En käytä niitä jatkuvasti, satunnaisesti vaan. Sertralinin myötä ahdistus tasaantui ihan selvästi. Alussa pari viikkoa oli uninen olo, pahoinvointia vähän ja joitain outoja keikahteluja. Mutta ne tasoittui. Lääke väsyttää kyllä minua tiettyyn aikaan päivästä,mutta ei se ole paha. Tällä hetkellä ei muita oireita olekaan, edes orgasmit eivät kadonneet.
Joten minulla on positiivisia kokemuksia. Toisaalta olen tänä aikana pohtinut paljon itseäni ja tavallaan se kuva kovasta jännittäjästä on selkiytynyt. Olen harjoitellut tilanteita, hengitystä, mielikuvin harjoitellut tilanteita. Tarkoituksenani on lähiaikoina jättää ensi puolet pois, sitten pikku hiljaa loputkin lääkkeestä.
Minä en olisi selvinnyt näin hyvin, jos en olisi ottanut lääkkeitä vastaan. Ongelmani pitkittyi ja sii myösmonimutkaistui.Olen myös pari vuotta kulkenut mielenterveysasemalla silloin tällöin keskustelemassa. Tunnen olevani paljon vahvempi nyt, ja olen päässyt irti laistamisistani. Se on minusta tärkeää.
Lääkkeet ovat hyvä kainalosauva muun ohella. Lääkkeet eivät paranna, mutta ne antavat helpotusta ja sitä kautta saa uutta tarmoa ja itseluottamusta jatkoa varten.
Äläkä välitä tuosta kofeiiniprovosoijasta. Asiassa voi olla jotain perää, mutta se tuskin koskee läheskään kaikkia, murto-osaa ehkä.- mävaaan
Kiitos kannustavasta tarinastasi.Mä ajattelin rohkaistua ja aloittaa heti huomenna =) niin kauan oon kärsinyt tästä paska vaivasta että olisi varmaan silkkaa hulluutta kiusaa itteensä yhtään pidempää kun apu on näinkin helposti saatavissa!!!!Mukavaa jatkoa sinulle =)
- j.s.
minua ainakin on sertral auttanut 1 pilleri aamulla. jos väsyttää, on riittänyt puoli kuppia kahvia. lisäksi illalla otan zanorin, on auttanut unettomuuteen. välillä on jännittynyt olo. siihen auttaa liikunta, rentoutus ja juttelu tutun kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362779Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182587100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381592Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511565- 381483
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 301222
- 261151