Tohatsu t TLDI 90/115

kertokaa kokemuksia

Onko kellään kokemusta näistä tohatsun tldi perämootoreista varsinkin 90
/115 hv koneista, olisi mielenkiintoista kulla huollon tarpeesta ja toimivuudeta
Kiitos jo etukäteen asiallisist vastauksista nimenomaan tossusta ei muista koneista .

20

6093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tossu 90 tldi

      Itsellä on 90 tldi, ja on ollut ongelmia joista olen tuolla perämoottoripuolella kertonutkin. Uskon että suurin osa toimii ok.

      Huollosta ja varaosista sen verran, että joissain kohdin huolto-ohjelma on ylimitoitettu ja osat on kalliita. Esim. sytytystulppien vaihto 100:n tunnin välein tai kompressorin hihna 200:n. Tulpat olen vaihtanut tossun suosittamista n. 30e maksavista tulpista Jeepissä käytettyyn Champion RC12LYC tulppiin a 6,50e. Itsellä meni vaihtoon kaasuläpän asennontunnistin joka maksoi 400e. Osan todellinen arvo noin 50-70e. Jos uistelet käytä esim. Mercury Optimaxin 2t-ruiskukoneiden öljyä (40-50e 4L), muuten alkaa karstoittua. Tohatsulla ei omaa vastaavaa, vaan myyvät normaaleja TCW-3-öljyjä. Jos ei tyhjäkäyntikäyttöä koneella, niin jopa honkkarin öljytkin käy (19e 4L). Kone kuluttaa (ainakin minun), jonkin verran öljyä n: 2%, ehkä enemmänkin. Ainakin aiemmin tossuissa oli vikana että jäi sisäänajoasetus päälle ja käytti liian kovaa öljyseosta. Tästä luulisin, että on päästy eroon.

      Bensan kulutus on pientä, kunhan et ajele kaasu pohjassa, vaan oikealla taloudellisella kierroslukualueella. Kuluttaa jopa vähemmän kuin nelarit. Potkuri ei 90 tldi:ssä ole optimi tähän koneeseen, ja sen voi vaihtaa mikäli haluaa suorituskyvyn hyödyntää kokonaan. Jos olet tekniikan ihmelapsi, niin voit harkita talveksi suuttimien irroitusta koneesta ja säilyttämistä kuivassa, koska vakiovika että juuttuvat kiinni. Koskee myös muita 2T-ruiskuja. Jos haluat toimintavarmuutta ja helpompaa vian etsintää takuuajan jo mentyä umpeen, valitse kaasutin nelari. No hinta on tietysti tällä halvempi kuin nelarilla ja normaalissa lomailukäytössä tämä voi olla se hyvä vaihtoehto. Vähän valkkaamalla mitä öljyjä/tulppia/suodattimia ja huoltoja käyttää/tekee on aika edullinen käyttää. Tossun painokin on pieni. Sivuhuomautuksena sanon että omat käyttöolosuhteet ovat keskivertoa kovemmat. Jokaisessa koneessa on omat vikansa, vaikka omistajat aina omiaan kehuvatkin. Tässä tossusta myös epäkohtia. Kehujat kertokoon sitten omat versionsa. ;)

      • Järkky

        Älä hemmetissä käytä mitään honkkarin halpa-öljyä 2-T ruiskussa, ei mikään ihme että menee osaa ja tulppaa, kas kun ei tuon enempää kun tuollaisia omia virityksiä laittelet.
        Kyllä se on niin että ruiskussa kuin ruiskussa on käytettävä niihin tarkoitettua öljyä eikä laituri-insinöörin pähkäilyjen perusteella niitä halpoja sopimattomia.
        Kannataisi sinunkin selvittää ítsellesi öljyjen erot ja miksi niitä mihinkin tarkoitukseen koostumustensa takia voi ja ei voi käyttää.

        Mulla on 90 TLDI ollut 4 vuotta ja niiden kokemusten perusteella täksi kesäksi vaihdoin vielä lisää paukkua perälautaan eli 115 TLDI:hin ja eipä oo meikäläisellä tuommoisia huolia ollut, vanhaan koneeseen ei kertaakaan tarvinnut vaihtaa tulppia, tunteja siihen tuli jotain parin sadan paikkeilla.
        Huolto-ohjelma ylimitoitettu?
        Öööö...Tuota, jos ohjekirjassa sanotaan että "Tarkista" niin se pitää ymmärtää myös niin , eikä "Vaihda".

        "niin voit harkita talveksi suuttimien irroitusta koneesta ja säilyttämistä kuivassa, koska vakiovika että juuttuvat kiinni.
        Koskee myös muita 2T-ruiskuja."

        Tota...voisitko valaista hiukan että miten suutin voi "Juuttua kiinni"?
        Jos tarkoitat tukkeutumista talven aikaan niin ei tukkeudu kunhan on asianmukainen talvihuolto tehty, jos tähän ei ammattitaito riitä niin todellakin kannattaa sitten antaa ammattimaisen huollon tehdä se.

        Tuntuu aika uskomattomalta ehdotus että jos ei itse pystyisi talvihuoltoa koneelleen tekemään niin sitten vaihtoehtona purkaisi ja kokoilisi konetta...Ihan aikuisten oikeasti, olisiko tämmöisessä mitään mieltä?

        Summa summarum:
        Vaihtelet suositeltuja osia toisiin,ruuvailet toisia irti ja kiinni, käytät väärää öljyä ja sitten ihmettelet käyntihäiriöitä ja valitat kun joutuu ostamaan semmoisia osia uusiksi jotka läheisesti liittyvät juuri näihin ruuvailemisiesi toimintoihin?
        Vähemmästäkin kone sekoaa...nykykoneissa kun nyt on joka paikassa sitä tietokoneen tynkää niin eiväthän ne mitään 60-luvun Johnsoneita ole joita rantakivikossa vasaralla ja kakkosnelosen pätkällä korjailtiin.


      • Tossu 90 tldi
        Järkky kirjoitti:

        Älä hemmetissä käytä mitään honkkarin halpa-öljyä 2-T ruiskussa, ei mikään ihme että menee osaa ja tulppaa, kas kun ei tuon enempää kun tuollaisia omia virityksiä laittelet.
        Kyllä se on niin että ruiskussa kuin ruiskussa on käytettävä niihin tarkoitettua öljyä eikä laituri-insinöörin pähkäilyjen perusteella niitä halpoja sopimattomia.
        Kannataisi sinunkin selvittää ítsellesi öljyjen erot ja miksi niitä mihinkin tarkoitukseen koostumustensa takia voi ja ei voi käyttää.

        Mulla on 90 TLDI ollut 4 vuotta ja niiden kokemusten perusteella täksi kesäksi vaihdoin vielä lisää paukkua perälautaan eli 115 TLDI:hin ja eipä oo meikäläisellä tuommoisia huolia ollut, vanhaan koneeseen ei kertaakaan tarvinnut vaihtaa tulppia, tunteja siihen tuli jotain parin sadan paikkeilla.
        Huolto-ohjelma ylimitoitettu?
        Öööö...Tuota, jos ohjekirjassa sanotaan että "Tarkista" niin se pitää ymmärtää myös niin , eikä "Vaihda".

        "niin voit harkita talveksi suuttimien irroitusta koneesta ja säilyttämistä kuivassa, koska vakiovika että juuttuvat kiinni.
        Koskee myös muita 2T-ruiskuja."

        Tota...voisitko valaista hiukan että miten suutin voi "Juuttua kiinni"?
        Jos tarkoitat tukkeutumista talven aikaan niin ei tukkeudu kunhan on asianmukainen talvihuolto tehty, jos tähän ei ammattitaito riitä niin todellakin kannattaa sitten antaa ammattimaisen huollon tehdä se.

        Tuntuu aika uskomattomalta ehdotus että jos ei itse pystyisi talvihuoltoa koneelleen tekemään niin sitten vaihtoehtona purkaisi ja kokoilisi konetta...Ihan aikuisten oikeasti, olisiko tämmöisessä mitään mieltä?

        Summa summarum:
        Vaihtelet suositeltuja osia toisiin,ruuvailet toisia irti ja kiinni, käytät väärää öljyä ja sitten ihmettelet käyntihäiriöitä ja valitat kun joutuu ostamaan semmoisia osia uusiksi jotka läheisesti liittyvät juuri näihin ruuvailemisiesi toimintoihin?
        Vähemmästäkin kone sekoaa...nykykoneissa kun nyt on joka paikassa sitä tietokoneen tynkää niin eiväthän ne mitään 60-luvun Johnsoneita ole joita rantakivikossa vasaralla ja kakkosnelosen pätkällä korjailtiin.

        Honkkarissa myytävä öljy on teboilin TCW-3 öljyä, joka on tarkoitettu kyseiseen koneeseen. Joten syytös siitä, että öljy on väärää, ei ole mielestäni oikea. Kyseinen laitos vain myy tämän laatuluokituksen öljyt halvimmalla. Laatuluokitus on se millä katsotaan onko öljy oikea. Tohatsun laatuluokitus, eikä myöskään koneelle myymät öljyt ole todeliisuudessa tarpeeksi hyviä kyseiselle koneelle, jos sitä käytetään paljon tyhjäkäynnillä. Siksi Mercuryn öljyt ovat loppujen lopuksi se oikea, vaikka ylittääkin laadussa tossun ohjeistuksen.

        Tulppia minun ei ole tarvinnut sen tähden vaihdella että olisivat vioittuneet, mutta infona asiasta kun tulpan vaihdon aika tulee, niin vaihtoehtojakin on. En minäkään ole lähtenyt tulppia sadan tunnin välein vaihtamaan. Ja huolto-ohjelmassa ei lue tarkista, vaan vaihda koskien suodattimia ja hihnaa. Muuten myös polttoaineletkut. :). Sytystulpissa oli tosiaankin tarkista joka 50 tunnin välein.

        Yksikään vika ei ole johtunut "väärien osien käyttämisestä" eikä läheisesti liittynyt niihin. Mutta pitää olla itsellä teknistä tietämystä mikä osa on käytännössä sama kuin valmistajan kalliilla myymä.

        Suuttimet juuttuvat kiinni siksi että ruisku käyttää paineilmaa apuna bensan suihkutuksessa sylinteriin. Tämä kondensoi vettä ja saa joskus pitkän seisonnan aikana alemman eli ilmasuuttimen juuttumaan kiinni. kyseessä ei ole ilmeisesti ruostuminen, vaan luultavasti suola joka jumittaa sen. Jos koneessa on takuu, niin eipä ole käyttäjän pussista pois jos suutin juuttuu. Sen maksaa maahantuoja.

        Joten jos itse summailen, niin väitöksistäsi piti vain paikkansa se että sytytystulppia ei ole tarkoitettu vahdettavaksi sadan tunnin välein, sen muistin todellakin väärin.

        Teidän että on paljon fanaattisia kuka minkäkin merkin tukijoita jotka pomppaavat kattoon, kun joku sanoo minkä tahansa negatiivisen arvion. Tämä arvosteluni koski 2T-suoraruisku tekniikkaa enemmän kuin Tohatsun konetta. Ruiskut eivät mielestäni vielä laadulta täytä merikäyttöön tarvittavia luotettavuus vaatimuksia. Koskee niin tossuja, mercuja ja evikoitakin. Tossun rauta on hyvää laatua ja ollut aiemmin käytettynä aliarvostettu, joten hyvä ostos silloin. :)


      • jööran päärssson
        Tossu 90 tldi kirjoitti:

        Honkkarissa myytävä öljy on teboilin TCW-3 öljyä, joka on tarkoitettu kyseiseen koneeseen. Joten syytös siitä, että öljy on väärää, ei ole mielestäni oikea. Kyseinen laitos vain myy tämän laatuluokituksen öljyt halvimmalla. Laatuluokitus on se millä katsotaan onko öljy oikea. Tohatsun laatuluokitus, eikä myöskään koneelle myymät öljyt ole todeliisuudessa tarpeeksi hyviä kyseiselle koneelle, jos sitä käytetään paljon tyhjäkäynnillä. Siksi Mercuryn öljyt ovat loppujen lopuksi se oikea, vaikka ylittääkin laadussa tossun ohjeistuksen.

        Tulppia minun ei ole tarvinnut sen tähden vaihdella että olisivat vioittuneet, mutta infona asiasta kun tulpan vaihdon aika tulee, niin vaihtoehtojakin on. En minäkään ole lähtenyt tulppia sadan tunnin välein vaihtamaan. Ja huolto-ohjelmassa ei lue tarkista, vaan vaihda koskien suodattimia ja hihnaa. Muuten myös polttoaineletkut. :). Sytystulpissa oli tosiaankin tarkista joka 50 tunnin välein.

        Yksikään vika ei ole johtunut "väärien osien käyttämisestä" eikä läheisesti liittynyt niihin. Mutta pitää olla itsellä teknistä tietämystä mikä osa on käytännössä sama kuin valmistajan kalliilla myymä.

        Suuttimet juuttuvat kiinni siksi että ruisku käyttää paineilmaa apuna bensan suihkutuksessa sylinteriin. Tämä kondensoi vettä ja saa joskus pitkän seisonnan aikana alemman eli ilmasuuttimen juuttumaan kiinni. kyseessä ei ole ilmeisesti ruostuminen, vaan luultavasti suola joka jumittaa sen. Jos koneessa on takuu, niin eipä ole käyttäjän pussista pois jos suutin juuttuu. Sen maksaa maahantuoja.

        Joten jos itse summailen, niin väitöksistäsi piti vain paikkansa se että sytytystulppia ei ole tarkoitettu vahdettavaksi sadan tunnin välein, sen muistin todellakin väärin.

        Teidän että on paljon fanaattisia kuka minkäkin merkin tukijoita jotka pomppaavat kattoon, kun joku sanoo minkä tahansa negatiivisen arvion. Tämä arvosteluni koski 2T-suoraruisku tekniikkaa enemmän kuin Tohatsun konetta. Ruiskut eivät mielestäni vielä laadulta täytä merikäyttöön tarvittavia luotettavuus vaatimuksia. Koskee niin tossuja, mercuja ja evikoitakin. Tossun rauta on hyvää laatua ja ollut aiemmin käytettynä aliarvostettu, joten hyvä ostos silloin. :)

        tohatsun tldi 90 mallia 2007, kohtuu hyvin pelasi ensimmäisen, elikkä tämän kesän. Öljyä söi aika paljon, väh 1,5%. Trimmi hiukan kiukutteli alaslaitossa muutaman päivän seisakin jälkeen. Melu aika kova, muuten ok.
        mitäs mieltä olet valvoline super outboard- öljystä?. Täyttää nuo TCW-3 vaatimukset, on nääs halpaa, 26 euroa se noin 4 litran pänikkä.
        http://www.valvoline.fi/vene_moottorikelkka/vene_ja_moottorikelkka.html


      • ...
        jööran päärssson kirjoitti:

        tohatsun tldi 90 mallia 2007, kohtuu hyvin pelasi ensimmäisen, elikkä tämän kesän. Öljyä söi aika paljon, väh 1,5%. Trimmi hiukan kiukutteli alaslaitossa muutaman päivän seisakin jälkeen. Melu aika kova, muuten ok.
        mitäs mieltä olet valvoline super outboard- öljystä?. Täyttää nuo TCW-3 vaatimukset, on nääs halpaa, 26 euroa se noin 4 litran pänikkä.
        http://www.valvoline.fi/vene_moottorikelkka/vene_ja_moottorikelkka.html

        minullakin trimmi laski vaikeasti ja piti rutinaa, mutta helpotti kun voitelin ne kaksi metallitapppia vedenkestävällä vaseliinilla. Valvolinen öljyistä en osaa sanoa, mutta luulen ettei ero eri öljyjen välillä ole tramaattinen, jos kuuluvat samaan laatuluokitukseen.


      • Järkky
        Tossu 90 tldi kirjoitti:

        Honkkarissa myytävä öljy on teboilin TCW-3 öljyä, joka on tarkoitettu kyseiseen koneeseen. Joten syytös siitä, että öljy on väärää, ei ole mielestäni oikea. Kyseinen laitos vain myy tämän laatuluokituksen öljyt halvimmalla. Laatuluokitus on se millä katsotaan onko öljy oikea. Tohatsun laatuluokitus, eikä myöskään koneelle myymät öljyt ole todeliisuudessa tarpeeksi hyviä kyseiselle koneelle, jos sitä käytetään paljon tyhjäkäynnillä. Siksi Mercuryn öljyt ovat loppujen lopuksi se oikea, vaikka ylittääkin laadussa tossun ohjeistuksen.

        Tulppia minun ei ole tarvinnut sen tähden vaihdella että olisivat vioittuneet, mutta infona asiasta kun tulpan vaihdon aika tulee, niin vaihtoehtojakin on. En minäkään ole lähtenyt tulppia sadan tunnin välein vaihtamaan. Ja huolto-ohjelmassa ei lue tarkista, vaan vaihda koskien suodattimia ja hihnaa. Muuten myös polttoaineletkut. :). Sytystulpissa oli tosiaankin tarkista joka 50 tunnin välein.

        Yksikään vika ei ole johtunut "väärien osien käyttämisestä" eikä läheisesti liittynyt niihin. Mutta pitää olla itsellä teknistä tietämystä mikä osa on käytännössä sama kuin valmistajan kalliilla myymä.

        Suuttimet juuttuvat kiinni siksi että ruisku käyttää paineilmaa apuna bensan suihkutuksessa sylinteriin. Tämä kondensoi vettä ja saa joskus pitkän seisonnan aikana alemman eli ilmasuuttimen juuttumaan kiinni. kyseessä ei ole ilmeisesti ruostuminen, vaan luultavasti suola joka jumittaa sen. Jos koneessa on takuu, niin eipä ole käyttäjän pussista pois jos suutin juuttuu. Sen maksaa maahantuoja.

        Joten jos itse summailen, niin väitöksistäsi piti vain paikkansa se että sytytystulppia ei ole tarkoitettu vahdettavaksi sadan tunnin välein, sen muistin todellakin väärin.

        Teidän että on paljon fanaattisia kuka minkäkin merkin tukijoita jotka pomppaavat kattoon, kun joku sanoo minkä tahansa negatiivisen arvion. Tämä arvosteluni koski 2T-suoraruisku tekniikkaa enemmän kuin Tohatsun konetta. Ruiskut eivät mielestäni vielä laadulta täytä merikäyttöön tarvittavia luotettavuus vaatimuksia. Koskee niin tossuja, mercuja ja evikoitakin. Tossun rauta on hyvää laatua ja ollut aiemmin käytettynä aliarvostettu, joten hyvä ostos silloin. :)

        TCW-3 öljy on tietyn laatuluokituksen täyttävää ja ruiskuissa on käytetettävä öljy täyttää tätmän luokituksen mutta ruiskun öljyn pitää myös täyttää moni muu vaatimus.
        Siis se että öly täyttää TCW-3 luokituksen, ei välttämättä takaa että se kävisi 2-t ruiskuun.
        Ihan tarkalleen en muista miten tämä meni mutta kun koneen ostin niin silloin kyselin näistä ja suurin piirtein näin vastattiin, sekä Vatorilta että Sumekolta ja kyse on karstottumisesta ynnä palamisesta.
        Pieniä viitteitä palamistapahtumasta antaa savutus,vanhat 2-t koneet savuttivat, uudet eivät juurikaan ja öljystähän se savu tuli...
        Tuskin tässä mikään eri merkkien maailmalaajuinen kusetus on menossa öljyjen suhteen siten että yrittäisivät ruiskuun saada myytyä kalliimpaa öljyä halvan sijasta.

        Joo, paha homma jos joutuu 50-100 tunnin välein jotain tarkistamaan....Eli kerran vuodessa keskivertoveneilijä joutuisi tsekkaamaan kopan alle.
        Itse teen sen muutaman kerran kesässä, ihan samalla tavalla kuin aukaisen autonkin konepellin silloin tällöin ja katselen hiukan paikkoja läpi.
        Iso ja käsittämätön homma jollekkin?
        Mitenhän tämmöiset pärjäävät merellä noin yleensäkin...

        "Suuttimet juuttuvat kiinni siksi että ruisku käyttää paineilmaa apuna bensan suihkutuksessa sylinteriin. Tämä kondensoi vettä ja saa joskus pitkän seisonnan aikana alemman eli ilmasuuttimen juuttumaan kiinni."

        Sori vaan, en todellakaan usko.

        "Teidän että on paljon fanaattisia kuka minkäkin merkin tukijoita jotka pomppaavat kattoon, kun joku sanoo minkä tahansa negatiivisen arvion. Tämä arvosteluni koski 2T-suoraruisku tekniikkaa enemmän kuin Tohatsun konetta."

        Itse en valitse konetta merkin mukaan vaan käyttötarpeeni ja kulloinkin markkinoilla olevien mallien mukaan.
        Esim.Jos nelaria etsisin 50 hp luokasta niin se olisi Suzuki, 60 hp kone taas voisi olla Jammu,40 hp taasen Honda.
        Mitä tulee 2-t ruiskuihin, kummasti ovat jo vuosia pelanneet ihan siinä missä nelarien ruikutkin(Nyt en puhu ficht-rameista).
        Seurailen mielenkiinnosta keskustelupalstoja ympäri maailman välillä kun aikaa on ja kyllä sieltä sillä määrällä palstoja ponnahtavat esiin tavanomaista suuremmat vaikeudet jos niitä milläkin merkillä on.


      • on se
        Järkky kirjoitti:

        TCW-3 öljy on tietyn laatuluokituksen täyttävää ja ruiskuissa on käytetettävä öljy täyttää tätmän luokituksen mutta ruiskun öljyn pitää myös täyttää moni muu vaatimus.
        Siis se että öly täyttää TCW-3 luokituksen, ei välttämättä takaa että se kävisi 2-t ruiskuun.
        Ihan tarkalleen en muista miten tämä meni mutta kun koneen ostin niin silloin kyselin näistä ja suurin piirtein näin vastattiin, sekä Vatorilta että Sumekolta ja kyse on karstottumisesta ynnä palamisesta.
        Pieniä viitteitä palamistapahtumasta antaa savutus,vanhat 2-t koneet savuttivat, uudet eivät juurikaan ja öljystähän se savu tuli...
        Tuskin tässä mikään eri merkkien maailmalaajuinen kusetus on menossa öljyjen suhteen siten että yrittäisivät ruiskuun saada myytyä kalliimpaa öljyä halvan sijasta.

        Joo, paha homma jos joutuu 50-100 tunnin välein jotain tarkistamaan....Eli kerran vuodessa keskivertoveneilijä joutuisi tsekkaamaan kopan alle.
        Itse teen sen muutaman kerran kesässä, ihan samalla tavalla kuin aukaisen autonkin konepellin silloin tällöin ja katselen hiukan paikkoja läpi.
        Iso ja käsittämätön homma jollekkin?
        Mitenhän tämmöiset pärjäävät merellä noin yleensäkin...

        "Suuttimet juuttuvat kiinni siksi että ruisku käyttää paineilmaa apuna bensan suihkutuksessa sylinteriin. Tämä kondensoi vettä ja saa joskus pitkän seisonnan aikana alemman eli ilmasuuttimen juuttumaan kiinni."

        Sori vaan, en todellakaan usko.

        "Teidän että on paljon fanaattisia kuka minkäkin merkin tukijoita jotka pomppaavat kattoon, kun joku sanoo minkä tahansa negatiivisen arvion. Tämä arvosteluni koski 2T-suoraruisku tekniikkaa enemmän kuin Tohatsun konetta."

        Itse en valitse konetta merkin mukaan vaan käyttötarpeeni ja kulloinkin markkinoilla olevien mallien mukaan.
        Esim.Jos nelaria etsisin 50 hp luokasta niin se olisi Suzuki, 60 hp kone taas voisi olla Jammu,40 hp taasen Honda.
        Mitä tulee 2-t ruiskuihin, kummasti ovat jo vuosia pelanneet ihan siinä missä nelarien ruikutkin(Nyt en puhu ficht-rameista).
        Seurailen mielenkiinnosta keskustelupalstoja ympäri maailman välillä kun aikaa on ja kyllä sieltä sillä määrällä palstoja ponnahtavat esiin tavanomaista suuremmat vaikeudet jos niitä milläkin merkillä on.

        ero on ruiskuisssa käytettävän öljyn ja normaalin tcw-3 öljyn kanssa. Minulla ainakin tyhjäkäynnin jälkeen savutti tossun maahantuojan myymä öljy.


      • seuraillut
        Järkky kirjoitti:

        TCW-3 öljy on tietyn laatuluokituksen täyttävää ja ruiskuissa on käytetettävä öljy täyttää tätmän luokituksen mutta ruiskun öljyn pitää myös täyttää moni muu vaatimus.
        Siis se että öly täyttää TCW-3 luokituksen, ei välttämättä takaa että se kävisi 2-t ruiskuun.
        Ihan tarkalleen en muista miten tämä meni mutta kun koneen ostin niin silloin kyselin näistä ja suurin piirtein näin vastattiin, sekä Vatorilta että Sumekolta ja kyse on karstottumisesta ynnä palamisesta.
        Pieniä viitteitä palamistapahtumasta antaa savutus,vanhat 2-t koneet savuttivat, uudet eivät juurikaan ja öljystähän se savu tuli...
        Tuskin tässä mikään eri merkkien maailmalaajuinen kusetus on menossa öljyjen suhteen siten että yrittäisivät ruiskuun saada myytyä kalliimpaa öljyä halvan sijasta.

        Joo, paha homma jos joutuu 50-100 tunnin välein jotain tarkistamaan....Eli kerran vuodessa keskivertoveneilijä joutuisi tsekkaamaan kopan alle.
        Itse teen sen muutaman kerran kesässä, ihan samalla tavalla kuin aukaisen autonkin konepellin silloin tällöin ja katselen hiukan paikkoja läpi.
        Iso ja käsittämätön homma jollekkin?
        Mitenhän tämmöiset pärjäävät merellä noin yleensäkin...

        "Suuttimet juuttuvat kiinni siksi että ruisku käyttää paineilmaa apuna bensan suihkutuksessa sylinteriin. Tämä kondensoi vettä ja saa joskus pitkän seisonnan aikana alemman eli ilmasuuttimen juuttumaan kiinni."

        Sori vaan, en todellakaan usko.

        "Teidän että on paljon fanaattisia kuka minkäkin merkin tukijoita jotka pomppaavat kattoon, kun joku sanoo minkä tahansa negatiivisen arvion. Tämä arvosteluni koski 2T-suoraruisku tekniikkaa enemmän kuin Tohatsun konetta."

        Itse en valitse konetta merkin mukaan vaan käyttötarpeeni ja kulloinkin markkinoilla olevien mallien mukaan.
        Esim.Jos nelaria etsisin 50 hp luokasta niin se olisi Suzuki, 60 hp kone taas voisi olla Jammu,40 hp taasen Honda.
        Mitä tulee 2-t ruiskuihin, kummasti ovat jo vuosia pelanneet ihan siinä missä nelarien ruikutkin(Nyt en puhu ficht-rameista).
        Seurailen mielenkiinnosta keskustelupalstoja ympäri maailman välillä kun aikaa on ja kyllä sieltä sillä määrällä palstoja ponnahtavat esiin tavanomaista suuremmat vaikeudet jos niitä milläkin merkillä on.

        keskustelupalstoja, niin oletko huomannut mitkä ovat nousseet esille vakiovioiksi TLDI Tohatsuissa? Tästähän voisi olla apua tämän keskustelun aiheeseen liittyen.


      • Järkky
        seuraillut kirjoitti:

        keskustelupalstoja, niin oletko huomannut mitkä ovat nousseet esille vakiovioiksi TLDI Tohatsuissa? Tästähän voisi olla apua tämän keskustelun aiheeseen liittyen.

        aika vaikea on nostaa esiin mitään erityistä,jotain sekalaisia pikkuvikoja mutta ehkä virran puute tuntuu olevan suurin näin näppituntumalla sanottuna, eli liian pieniä akkuja on laiteltu?
        Toisaalta sitten taas vaikea arvioida muutamien rivien selostuksesta että kuinka moni pikkuvika juontaa virranpuutteeseen...


    • barta

      itse olen kuullut paljon hyvää päin vastoin kuin esim Evarin E-tecistä. Katsopa tuolta vetouistelu.com:sta. Siellä on asiasta käyty joskus keskustelua.

    • ..i..

      Hyvin on kone pelannut. Ainetta vie saman verran tai jopa vähempi kuin mitä vastaava nelari ja ainakin huomattavasti vähempi, kuin mitä saman tehoinen kaasari yamaha vei.

      Ne tulpat tosiaan on aika kalliita. Ite en vaihtanu niitä 30e/kpl tulppia siihen, vaan myyjä etsi minulle vastaavan vaihtoehdon, joka oli puolet halvempi.

      Neljä kesää oon sillä nyt ajellu ilman mitään ongelmia (ostin koneen uutena 4-vuotta sit), mut nyt on alkanu vesikannen tiiviste vuotaa. Tarttee se vaihdatuttaa talven aikana, mut en kyllä oo mistään foorumeilta lukenu, et olis mitenkään yleistä tuollainen.
      Varmaa on, että enää Tohatsun jälkeen osta Yamahaa. Oli meinaan tota ennen pari jammua ja niis oli kyl aina jotain fiksattavaa talveksi, vaikkei mitään ihan ikäloppuja ollutkaan.
      Et hyvä kone toi on itellä ollu. Lähtöhintakin on jo sen verran kilpailu kykyinen, et jää varaa huoltoihin ja ajeluunkin =)

      • sylinterinkannen

        tiiviste vuotaa? Minulle joku vastaili aiemmin että ollut kansivikoja näissä koneissa, mutta oli niin provon tuntuinen viesti eikä kommentoinut sitä sen enempää, etten ottanut sitä vakavasti.


      • ..i..
        sylinterinkannen kirjoitti:

        tiiviste vuotaa? Minulle joku vastaili aiemmin että ollut kansivikoja näissä koneissa, mutta oli niin provon tuntuinen viesti eikä kommentoinut sitä sen enempää, etten ottanut sitä vakavasti.

        Nii siis vesikannentiiviste vuotaa, ei kannentiiviste


      • vesikansi ??????
        ..i.. kirjoitti:

        Nii siis vesikannentiiviste vuotaa, ei kannentiiviste

        Selventäisit vähän mikä on vesikansi kun en moista ole ennen kuullut


      • on..........
        vesikansi ?????? kirjoitti:

        Selventäisit vähän mikä on vesikansi kun en moista ole ennen kuullut

        no noissa paritahti veneenmoottoreissa kansihan yleensä koostu kolmesta osasta. On sylinterikansi eli varsinainen kansi, ja sylinterikannessa kiertää myös jäähdytysvesi ja jäähdytyskanavat saa näkyviin irroittamalla niille olevan tämän ns. vesikannen.
        Sitten vesikannen päälle tulee yleensä vielä termostaattikotelo pulteilla kiinni.
        Niin tätä jäähdytyskanavia peittävää kantta on yleesä kutsuttu vesikanneksi.
        En tiedä sitten on virallinennimi osalle, mutta ainakin tällä nimellä sitä kutsumalla täälläpäin suomea huolloissa ja varaosaliikkeissä homma pelittää.


    • Nimetön

      ja huollon tarve on vähäinen. Voi tehdä itsekin jos haluaa. 5 kautta ajoa takana ja aina jäiden tuloon saakka.

      • Mansefisher

        Itselläni nyt toinen kausi takana kyseisellä moottorilla. Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen koska hinta-laatusuhte kohtaa. Ei mitään käynnistys- tai käymisongelmia. Olen käyttänyt Optimaxin öljyä, sekä Teboilin öljyä jonka olen todennut hyväksi. Öljyä kone vie jonkin verran, sen olen huomannut. Mutta bensansyönnin suhteen erittäin pieniruokaine ja onhan kone kevyt kuin mikä. Potkuri minunkin mielestäni tähän tulisi vaihtaa, ja olenkin suunnitellut sitä.

        Mitä öljyjä porukka pääasiassa käyttää?

        Jos muutama negatiivinen asia mainitaan
        - Suht kovaääninen, tämäkin ratkaistu eriste-ratkaisulla
        - Syö öljyä jonkin verran
        - Pieni savutus pitkän uistelun jälkeen, kun lähtee reilumpaan ajoon. Mutta ainahan nämä 2T koneet, se on ominaisuus.

        Plussia
        - Kevyt ja tehokas kone
        - Pieni kulutus
        - Vähäinen huollontarve, takana 500h
        - Hyvä uisteluun, sekä loistava säätö avaimesta (3-pykäläinen)
        - Kompakti koko
        - Hinta-laatusuhde
        - Ei tarvitse harkita nelaria

        Olen viemässä konetta talvihuoltoon parin viikon sisällä ja paljonko porukka on huollosta yleensä maksanut?
        Kannattaako vaihtaa seuraavat
        - Tulpat
        - Kompressorin hihna
        - Öljyt
        - Suodattimet
        - Mitä muuta?


      • ...........
        Mansefisher kirjoitti:

        Itselläni nyt toinen kausi takana kyseisellä moottorilla. Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen koska hinta-laatusuhte kohtaa. Ei mitään käynnistys- tai käymisongelmia. Olen käyttänyt Optimaxin öljyä, sekä Teboilin öljyä jonka olen todennut hyväksi. Öljyä kone vie jonkin verran, sen olen huomannut. Mutta bensansyönnin suhteen erittäin pieniruokaine ja onhan kone kevyt kuin mikä. Potkuri minunkin mielestäni tähän tulisi vaihtaa, ja olenkin suunnitellut sitä.

        Mitä öljyjä porukka pääasiassa käyttää?

        Jos muutama negatiivinen asia mainitaan
        - Suht kovaääninen, tämäkin ratkaistu eriste-ratkaisulla
        - Syö öljyä jonkin verran
        - Pieni savutus pitkän uistelun jälkeen, kun lähtee reilumpaan ajoon. Mutta ainahan nämä 2T koneet, se on ominaisuus.

        Plussia
        - Kevyt ja tehokas kone
        - Pieni kulutus
        - Vähäinen huollontarve, takana 500h
        - Hyvä uisteluun, sekä loistava säätö avaimesta (3-pykäläinen)
        - Kompakti koko
        - Hinta-laatusuhde
        - Ei tarvitse harkita nelaria

        Olen viemässä konetta talvihuoltoon parin viikon sisällä ja paljonko porukka on huollosta yleensä maksanut?
        Kannattaako vaihtaa seuraavat
        - Tulpat
        - Kompressorin hihna
        - Öljyt
        - Suodattimet
        - Mitä muuta?

        .................


    • .......

      Itellä on tollanen veneen perässä ollu nyt 3 kesää.
      Nyt on joku ihmeellinen käyntivika eikä kukaan tiedä mikä siin on vialla (kone siis merkkikorjaamossa). Vikaa etitty jo useampaan kertaan ja osia vaihettu. Myöskään maahantuojan puolelta ei oo paljon apua tullut. Sumeko toiminta muutenkin on aika syvältä. Yleensä et saa ketään edes kiinni sieltä jos koitat soitella ja työntekijätkin vaihtelee.

      Mutta mukavasti juuri tämän käyntivian ilmentymistä ennen oli takuu päättynyt pari kuukautta aiemmin. Ollaan nyt sit sovittu, että maahantuoja toimittaa osat ja ite maksan työn. Ainakin yks 500e arvoinen anturi vaihettiin, vesikannen tiiviste vuosi(?? en kyllä ite ollut huomannu) ja se vaihdettiin, mut ei kuulemma auttanut kumpikaan.

      Muutenkin koneesta on esim se vipu millä kone kippauksen jälkeen lukitaan yläasentoon aivan ruostunut vain 3-kesän jälkeen, öljyä menee enempi ku mitä luvataan ja trimmi natisee ja paukkuu. Myöskin ihan perusvaraosien tilaaminen ja saanti tökkii, kun ite sitä huoltanut keväällä ja syksyllä.

      Aika taloudellinen kone se tosin. Itseä ainakin nyppii, kun en ostanut Suzukin nelaria, joka oli toinen, tosin paljon kalliimpi vaihtoehto.

      • OK

        Itselläni on Tossu (TLDI) 50 vm. 2004 ja olen käyttänyt Yamaha Yamlube 2-M öljyä, joka täyttää reilusi 2T ruiskun vaatimukset eikä mitään käymis- ja nokeentumisongelmia ole ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4332
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1533
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1297
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      915
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      843
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe