Useita vuosia sitten sukulainen toi keltaisen ruusun meille ja naapuriin. Naapurissa se on kukkinut jo useampana vuonna, meillä ei. Nyt syyskesällä yksi oksa rupesi ykskaks pituutta kasvamaan ja on yli metrin pituinen jo! Mikähän tämmöisen kasvupyräyksen selittää.
Metriseksi hurahti
9
2020
Vastaukset
- keltainen ruusu
Kävinpä sitten mittaamassa ruusun varren ja pituutta olikin hivenen yli 2 metriä!
- ruusuilija
jalostettu ruusu niin se pitkä verso saattaa olla juuresta lähtenyt villiverso, kasvaa siis perusjuuresta, ei siihen liitetystä jaloruusuosasta.
Sellaiset kannattaa nipsaista pois mutta tähän aikaan vuodesta leikkaaminen altistaa tarpeettomasti taudeille. - keltainen ruusu
ruusuilija kirjoitti:
jalostettu ruusu niin se pitkä verso saattaa olla juuresta lähtenyt villiverso, kasvaa siis perusjuuresta, ei siihen liitetystä jaloruusuosasta.
Sellaiset kannattaa nipsaista pois mutta tähän aikaan vuodesta leikkaaminen altistaa tarpeettomasti taudeille.Milloinkas tuon jättiläisen leikkaisin. Huom! En todellakaan ole mikään viherpeukalo, ymmärrän ruusuista yhtä paljon kuin "pässi tähdistä".
- ruusuilija
keltainen ruusu kirjoitti:
Milloinkas tuon jättiläisen leikkaisin. Huom! En todellakaan ole mikään viherpeukalo, ymmärrän ruusuista yhtä paljon kuin "pässi tähdistä".
muutenkin siivoat puutarhan talven jäljiltä niin klipsaset sen pitkän verson pois.
Loppujenlopuksi puutarhanhoito on aika yksinkertaista, ei mitään ydinfysiikkaa.
Keväällä leikataan ne jotka kukkivat saman vuoden versoilla, kukinnan jälkeen taas ne jotka edellisvuotisilla kukkivat.
Mieluusti ei kannata syksyllä myöhään leikata, on kosteaa ja taudit pääsevät leikkauskohdasta kasviin.
Itse olen aika laiska leikkaamaan, istutusleikkaus ja sen jälkeen jatkossa vain kuolleet tai muuten huonot oksat poistan. - keltainen ruusu
ruusuilija kirjoitti:
muutenkin siivoat puutarhan talven jäljiltä niin klipsaset sen pitkän verson pois.
Loppujenlopuksi puutarhanhoito on aika yksinkertaista, ei mitään ydinfysiikkaa.
Keväällä leikataan ne jotka kukkivat saman vuoden versoilla, kukinnan jälkeen taas ne jotka edellisvuotisilla kukkivat.
Mieluusti ei kannata syksyllä myöhään leikata, on kosteaa ja taudit pääsevät leikkauskohdasta kasviin.
Itse olen aika laiska leikkaamaan, istutusleikkaus ja sen jälkeen jatkossa vain kuolleet tai muuten huonot oksat poistan.Pitääpä keväällä käydä tuon hongankolistajan kimppuun. Se on kyllä aika koomisen näköinen, parissa kuukaudessa venähti noihin mittoihin. Ja jos lämmintä syksyä riittää tiedä vaikka kasvaa 3 metriseksi!
- ruusuilija
Pitääpä keväällä käydä tuon hongankolistajan kimppuun. Se on kyllä aika koomisen näköinen, parissa kuukaudessa venähti noihin mittoihin. Ja jos lämmintä syksyä riittää tiedä vaikka kasvaa 3 metriseksi!
Voisi olla mielenkiintoista seurata että alkaako se hujoppi kukkimaan.
Mulla on monta Peacen parivuotiasta puskaa joista yksi alkoi tänä syksynä kasvattamaan paria pienilehtistä versoa.
Ajattelin että josko niihin versoihin tulisi kukkia ensikesänä, näkisin että millaisen ruusun juurakko on se mihin Peace on jalostettu.
Jos leikkaisin vasta sen jälkeen.
Enhän ole utelias, enhän!! - keltainen ruusu
ruusuilija kirjoitti:
Voisi olla mielenkiintoista seurata että alkaako se hujoppi kukkimaan.
Mulla on monta Peacen parivuotiasta puskaa joista yksi alkoi tänä syksynä kasvattamaan paria pienilehtistä versoa.
Ajattelin että josko niihin versoihin tulisi kukkia ensikesänä, näkisin että millaisen ruusun juurakko on se mihin Peace on jalostettu.
Jos leikkaisin vasta sen jälkeen.
Enhän ole utelias, enhän!!Antaa pojan (ihan tuntuu että se on poika kun noin pituutta venyy..) kasvaa ja katsotaan mitä se päättää tehdä. Toisaalta jos pääsis Guinnessin ennätysten kirjaan 10-metrisellä ruusun versolla;)Mulla ei ole aavistustakaan minkä "merkkinen" tämä taivaisiin kurkotteleva kaveri on, mutta liekö sillä väliä. Katellaanpa keväällä miten tässä käy. Heräsi mullakin uteliasuus. Nyt meitä on kaksi - ai niin, sinähän et ollutkaan utelias, ethän..
- ruusuilija
Antaa pojan (ihan tuntuu että se on poika kun noin pituutta venyy..) kasvaa ja katsotaan mitä se päättää tehdä. Toisaalta jos pääsis Guinnessin ennätysten kirjaan 10-metrisellä ruusun versolla;)Mulla ei ole aavistustakaan minkä "merkkinen" tämä taivaisiin kurkotteleva kaveri on, mutta liekö sillä väliä. Katellaanpa keväällä miten tässä käy. Heräsi mullakin uteliasuus. Nyt meitä on kaksi - ai niin, sinähän et ollutkaan utelias, ethän..
En toki utelias ja siksi ehdotankin että jos se pitkä verso tekee kukkia niin voisitko ensikesänä kertoa täällä millainen kukka tuli.
Veikkaukseni on että se kukka on jotain tällaista:
http://personal.inet.fi/koti/nelonen/kasvi60.jpg
Tai sitten tämä, koiranruusu jonka juureen usein jaloruusut kasvatetaan:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Rosa_canina_flower.jpg - keltainen ruusu
ruusuilija kirjoitti:
En toki utelias ja siksi ehdotankin että jos se pitkä verso tekee kukkia niin voisitko ensikesänä kertoa täällä millainen kukka tuli.
Veikkaukseni on että se kukka on jotain tällaista:
http://personal.inet.fi/koti/nelonen/kasvi60.jpg
Tai sitten tämä, koiranruusu jonka juureen usein jaloruusut kasvatetaan:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Rosa_canina_flower.jpgKun noin vilpittömästi tunnustat että et ole utelias niin täytyyhän se käydä kertomassa ensi kesän tilanne. Kukkiiko vai venyykö. Mutta jos oisit tunnustanu olevasti utelias niin en takuulla olis kertonut mittään. Kiitos linkeistä! Minä olen nyt joka päivä käyny juttelemassa tuolle hujopille, kun ei tarvitse edes kyykistyä, ollaan vähän niinkuin samalla korkeudella. Laulaakin yritin mutta muistin sitten että lapset aina pienenä sanoivat "älä äiti laula". Yritän nätisti puhumalla ja runoja lausuen saada kaverin asennoitumaan ensi kesäksi kukkelehtimaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446