Kuinka pian uudelleen raskaaksi?

* * *

Kuinka pian keskenmenon/keskeytyksen jälkeen olette alkaneet "yrittämään" uutta raskautta?
Oletteko kuunnelleet lääkäreiden/hoitajien suosituksia ja odottaneet sen aikaa mitä he suosittelivat vai menittekö niin kuin sydän ja oma tahto sanoo?

Minulle tehtiin viim. to raskauden keskeytys, raskaus oli jo melkein puolessa välissä. Vaihtoehtoja ei ollut, sillä vauvamme oli niin sairas että olisi kuollut kohtuun hetkenä minä hyvänsä.
Vaikka varsinainen keskeytys oli vasta muutama pvä sitten, niin olen ollut henkisesti valmistautunut keskeytykseen jo kolmisen vkoa, nyt kaikki on vaan kokonaan fyysisestikkin ohi.

Aika pian kuitenkin tiedon vauvamme tilasta saatuamma tulimme miehemme kanssa siihen tulokseen, että uusi vauva saa tulla heti kun tulee. Tämä menetetty vauva oli todella kauan odotettu ja toivottu ja ei uusi vauva sitä koskaan korvaa. Toivoisi vaan niin kovin saavansa vauvan joskus ihan syliin saakka.

No, lääkärit/hoitajat ovat suositelleen että odottaisimme ainakin yhdet menkat tai n. 1,5-2 kk eli siihen saakka, kunnes saisimme tietää mikä kuolleessa vauvassamme oli vikana.
Meille raskauden alkuun saaminen ei ole helppoa ollut ja sain tietää kaiken tämän päälle, että minulla on kohdussa rakennepoikkeama, mikä saattaa hieman haitata raskaaksi tuloa.
Näiden asioiden varjossa olemme sitä mieltä, että aloitamme "yrityksen" ennen ekoja menkkoja jälkivuodon loputtua. En nimittäin kuitenkaan usko että raskaus alkaisi heti. Miksi siis odottelisimme.

Miten te muut olette toimineet keskenmenon/keskeytyksen jälkeen? Kuinka nopeasti olette tulleet raskaaksi?

14

4652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjeita, sillä...

Hei!

Olen erittäin pahoillani kokemastanne!

Itselläni oli keskenmeno (alkuraskauden) ja lääkäri suositteli tosiaan odottamaan ensimmäiset menkat ennen uudestaan yrittämistä. Tämä sen vuoksi, että kohtuun voi jäädä "rippeitä" aikaisemmasta raskaudesta jotka sitten tulevat ulos menkoissa viimeistään. Tällä varmistetaan se, että jos uusi raskaus alkaa, pääseen alkio kiinnittymään kunnollakohtuun, jos ei menkkoja odota alkio ei välttämättä kiinnity kunnolla ja raskaus ei ala / voi päättyä uudestaan keskenmenoon.

Toisaalta myös kannattaisi ehkä odottaa diagnoosi mikä oli vauvassa vikana, sillä usein tällaisia asioita voidaan hoitaa / auttaa jo ennen raskautta lääkityksillä sinulla joka voi auttaa uutta vauvaa.

Voimia teille!

• 3kk aikaa

Ite olen kokenut sen, kun lääkäri sanoo juuri ennen synnytystä, että meidän vauva on kuollut.
        Se on elämäni synkin ja kamalin päivä.
        Nyt yritän kovasti pysyä pystyssä. Mulla on ollut yhdet menkat jonka jälkeen vauva yritystä on ollu.
        Ite suunnittelin että heti vaan uudestaan, mutta isomman vauvan synnytys ja repeämät laittoivat odottamaan...
        Nyt pelottaa, aivan kamalasti. Voin olla raskaana tai sitten en. Toivon sitä ja toisaalta pelottaa niin, että koko roppa tärisee.

Neuvo: Tee niinkuin parhaaksi näet. Me alotettiin yritykset heti kun vaan toivuin synnytyksestä. Koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu ensi vuonna tai sitten.. Mitä jos sitten ei saakkaan enää lapsia? Tai mies ei vois saada.. Näitä kysymyksiä ite pyörittelen mielessä. Minä oon nyt päättäny, että minä en hallitse omaa lapsentekoa. Se tulee jos tulee. Kun ei me tätäkään tervettä tyttävauvaa saatu pitää. Ja huom! Ei se raskaus ala jos kohtu ei ole siihen valmis. Ja huom! Olen kuullut että kaavinnan jälkeen tai km jälkeen tulisi helpommin raskaaksi, kunhan osuu oikeaan päivään =) Toivottavasti tärppää!!! Onnea!!!!

• minä..

olen sitä mieltä, että kannattaisi odottaa. Ensinnäkin, en usko, että olet/te oikeasti päässeet vauvanne kuolemasta vielä ohi. Itsellänikin välillä tuntui paremmalta, mutta sitten taas vajosin uudelleen epätoivoon ja suruun. Henkiseen toipumiseen meni minulta noin 1,5 vuotta. Tietysti ihmiset ovat erilaisia eli en nyt sano, että kaikilta menisi niin kauan.

Muista kuitenkin, että ihmismieli on usein sellainen, että selviytyäkseen todella rankasta paikasta se sysää surun ja pahan olon sivuun. On kuitenkin aika vaarallista olla surematta ja käsittelemättä kunnolla suurta menetystä, koska se helposti kostautuu myöhemmin. Itse tulin raskaaksi noin kahden vuoden kuluttua keskenmenosta ja täytyy sanoa, että edellinen raskaus on jäyttänyt jälkensä tähänkin raskauteen, vaikka pahin olikin jo takana.

Ja tosiaan, teidän tilanteessanne kannattaisi erityisesti odottaa juuri siksi, että saisitte tietää mikä johti vauvanne sairastumiseen. Kuten aikaisempikin vastaaja sanoi, ehkä se tieto on olennainen seuraavan raskauden onnistumisen kannalta.

Oikein paljon voimia teille ja onnea uuteen yritykseen, aloititte sen sitten koska tahansa! Toivottavasti seuraavan kerran saatte lapsen kotiin asti!

• * * *

Tietenkin suru ottaa aikansa, en ole siitä yli vielä päässyt, tuskin pääsen koskaan ihan kokonaan. Pieni vauvamme tulee aina olemaan osa niin minua kuin miestänikin.

Itse vain ajattelen niin, että vaikka raskaaks tulisin jne ja se kesken menisi, ni niin olisi tarkoitettukin. Ajattelen hyvin pitkälti niin, että raskaus ei ala mikäli keho ei vielä ole valmis.

Minut ultrattiin keskeytyksen jälkeen ja nähtiin, että kohtu on tyhjä. Jälkivuoto tietenkin sitten, kestää sen minkä kestää.

Siitä että saisimme ehkä lääkkeellistä apua, että seuraavalla kerralla näin ei kävisi.. En usko että saisimme. Sen verran mitä vauvamme sairauden tilasta jo tiedämme, se on erittäin harvinainen.
        Vauvamme kromosomit olivat terveet, geeneistä emme vielä tiedä.
        Meillä on jo yksi terve lapsi, mikä taas toisaalta kertonee sen, että meillä on todella hyvät mahdollisuudet saada myös jatkossa lisää terveitä lapsia.

Lähinnä yritän itse uskoa/itselleni uskotella, että voiko meillä olla toistamiseen yhtä huono tuuri. Sillä alustavien tietojen mukaan lääkärit ovat sanoneet, että kohdallemme on vain sattunut todella huono tuuri, että meissä vanhemmissa ei vikaa ole. (Kumpikin täysin terve, yksi täysin terve lapsi, kummankin suku terveitä.)
        Voisi siis miettiä, että iskeekö salama samaan ihmiseen kahdella eri kerralla.

Soittelen huomenna vielä neuvolaan ja varailen jälkitarkastusaikaa, samalla juttelen myös uudesta vauvahaaveestamme. Ymmärrän lääkäreiden pointin siinä, miksi pitäsi malttaa jaksaa odottaa.
        Sitä kun vaan toivoo sitä pientä niin paljon, ettei tahtoisi päästää aikaa yhtään hukkaan.
        Näihin aikoihin viime vuonna annoimme pienelle luvan tulla, tulin raskaaksi ja sitten vauva vietiin meiltä julmimmalla tavalla pois. Ja nyt olemme taas samassa lähtöpisteessä. ;(

• * * *
        * * * kirjoitti:

Tietenkin suru ottaa aikansa, en ole siitä yli vielä päässyt, tuskin pääsen koskaan ihan kokonaan. Pieni vauvamme tulee aina olemaan osa niin minua kuin miestänikin.

Itse vain ajattelen niin, että vaikka raskaaks tulisin jne ja se kesken menisi, ni niin olisi tarkoitettukin. Ajattelen hyvin pitkälti niin, että raskaus ei ala mikäli keho ei vielä ole valmis.

Minut ultrattiin keskeytyksen jälkeen ja nähtiin, että kohtu on tyhjä. Jälkivuoto tietenkin sitten, kestää sen minkä kestää.

Siitä että saisimme ehkä lääkkeellistä apua, että seuraavalla kerralla näin ei kävisi.. En usko että saisimme. Sen verran mitä vauvamme sairauden tilasta jo tiedämme, se on erittäin harvinainen.
        Vauvamme kromosomit olivat terveet, geeneistä emme vielä tiedä.
        Meillä on jo yksi terve lapsi, mikä taas toisaalta kertonee sen, että meillä on todella hyvät mahdollisuudet saada myös jatkossa lisää terveitä lapsia.

Lähinnä yritän itse uskoa/itselleni uskotella, että voiko meillä olla toistamiseen yhtä huono tuuri. Sillä alustavien tietojen mukaan lääkärit ovat sanoneet, että kohdallemme on vain sattunut todella huono tuuri, että meissä vanhemmissa ei vikaa ole. (Kumpikin täysin terve, yksi täysin terve lapsi, kummankin suku terveitä.)
        Voisi siis miettiä, että iskeekö salama samaan ihmiseen kahdella eri kerralla.

Soittelen huomenna vielä neuvolaan ja varailen jälkitarkastusaikaa, samalla juttelen myös uudesta vauvahaaveestamme. Ymmärrän lääkäreiden pointin siinä, miksi pitäsi malttaa jaksaa odottaa.
        Sitä kun vaan toivoo sitä pientä niin paljon, ettei tahtoisi päästää aikaa yhtään hukkaan.
        Näihin aikoihin viime vuonna annoimme pienelle luvan tulla, tulin raskaaksi ja sitten vauva vietiin meiltä julmimmalla tavalla pois. Ja nyt olemme taas samassa lähtöpisteessä. ;(

Sen verran vielä, että en aio jättää asiaa surematta tai käsittelemättä. Annan itkun tulla kun itkettää, puhun asiasta paljon mieheni kanssa.
        Olen liittynyt netin suljettuun keskusteluryhmään, jossa voin keskustella kokemastamme muiden samankokeineiden kanssa. Ystävien kanssa en viitsi asiaa paljoa läpi käydä, he kun eivät ole kokeneet mitään vastaavaa ja heidän kommentinsa ovat oleet tyyliin "Nyt se on ohi, kyllä se siitä." Aivan kuin kyse olisi todella aikaisesta keskenmenosta eikä siitä, että me olemme joutuneet itse tekemään päätöksen lapsemme elämän jatkumisesta.

Huomenna soitan ja pyydän saada keskusteluapua. Koskaan ikinä asia ei tule sydämestäni katoamaan, mutta yritän käsitellä surun ja ikävän niin hyvin kuin kykenen, ihan oman itseni ja perheeni vuoksi.

• jälkitarkastuksessa +

Tulin raskaaksi heti ensimmäisestä ovulaatiosta keskenmenon jälkeen..

Jälkitarkastuksessa todettiin uusi raskaus..

Sujunut ainakin viikoille 6 nyt hyvin..

Toivon mukaan loppuun asti:)

• * * *

Ihan ekaks onnittelut ja toivottavasti raskaus etenee tällä kertaa paremmalla onnella loppuun saakka. :)

Oliko keskenmenosi millä vkoilla?
        Ja olisiko sinun lääkäreiden suositusten mukaan kuulunut odottaa esim. ne yhet menkat? Vai saitteko "luvan" yrittää uutta raskautta heti sen kummemmin menkkoja odottelematta?

Kiitti. :)

• lääkäri maininnut
        * * * kirjoitti:

Ihan ekaks onnittelut ja toivottavasti raskaus etenee tällä kertaa paremmalla onnella loppuun saakka. :)

Oliko keskenmenosi millä vkoilla?
        Ja olisiko sinun lääkäreiden suositusten mukaan kuulunut odottaa esim. ne yhet menkat? Vai saitteko "luvan" yrittää uutta raskautta heti sen kummemmin menkkoja odottelematta?

Kiitti. :)

eipä se lääkäri mitään ohjeita antanut seuraavan raskauden yritykseen..

rv6 huomattiin keskeytynyt keskenmeno koska alkoi kivut ja verinen vuoto ja sitten jouduttiin kaavintaan..

• heti miten

Yritimme heti keskenmenon jälkeen, mutta en tullut raskaaksi. Ilmeisesti ovulaatio ei osunut oikeaan kohtaan. Menkat tulivat siis normaalisti keskenmenon jälkeen ja nyt on ainakin turvallista yrittää uudeleen. Jos heti keskenmenon jälkeen tulee raskaaksi,niin kohdussa voi olla viel jotain jäänteitä raskaudesta. Nämä jäänteet voi kait haitata raskautta.

• tällanen

eli n. vuosi sitten sain km:n. Kaikki tuli spontaanisti pois eli ei tarvittu lääkkeitä tai kaavintaa. Sovin yksityisen gynen kanssa jälkitarkastuksen n.2vk:n päähän km:sta ja siellä gyne bongasi ultralla juuri olevan ovulaatioaika. Kysyin kauan meidän tulisi odottaa ennen uutta yritystä niin hän kehoitti vaan yrittämään samantien koska ultran mukaan kaikki näytti hyvältä. Näin sitten jatkettiin yritystä samantien ja parin viikon päästä siitä sitten plussasinkin uudestaan! Tuo plussa on nyt 4kk vanha pikkumies! Toivotan teille onnea uuteen yritykseen!

• mimmu

Meillä päättyi toinen raskauteni keskenmenoon. Vuodon loputtua viikko meni ja olin uudestaan raskaana. Raskausviikkoja on nyt 17 ja vauva voi hyvin. Pelkäsin itse, että saisin uuden keskenmenon juuri siksi, ettei tiedetty onko kohtu tyhjentynyt kunnolla. Jos edesmennyt vauvasi oli sairas niin ainakin minun järkeni sanoo, että kannattaisi odottaa tuloksien kuulemista jottei kävisi nyt samalla lailla seuraavassa raskaudessasi. Jos päätät yrittää heti niin toivon sinulle ja vauvalle kaikkea hyvää! Itse en yrittänyt keskenmenon jälkeen vaan yhden kerran unohtui ehkäisy ja olin raskaana. Olen myös kuullut, että keskenmenon jälkeen tulee helpommin raskaaksi, joten onnea yritykselle. :)

• * * *

Kiitos kannustavista sanoistasi.

En usko kohdallamme uusiutumisriskiin, ainakin kaikki lääkärit ovat sanoneet että meillä on ollut vain todella huono tuuri. Kaikki vaivat mitä vauvallamme oli voi tulla kelle vaan, eivät ole perinnöllisiä. Tai siis jos esim. toisella vanhemmalla on jotain ni voi perityä lapselle mutta meillä kummallakaan vanhemmalla ei ole näitä mitään mitä pienokaisellamme oli.

Emme mekään heti yrittämällä aio yrittää vaan fiilis pohjalta mennään, mikäli mennään. :)

• Vaavia odottava

Mulla keskenmenon jälkeen oli yhdet menkat välissä ja sitten tulin raskaaksi. Me kyllä yritettiin heti keskenmenon jälkeen, mutta en tullut ihan heti raskaaksi. Varmaankin oli hyvä etten ullut, koska kohtu ei ehkä olisi ollut valmis heti uuteen raskauteen. Nyt onnellinen odottaja :) rv 5-6. Toivottavsti kaikki on kuitenkin hyvin pienokaisella, koska eihän vielä voi tietää...Ultraa siis odottelen.

• b b b

Mieheni kanssa lähdimme yrittämään uudelleen heti, kun kun kaavinnan jälkeinen jälkivuoto oli loppunut. Tai itse asiassa jälkivuodon lopulle ajoittuivat suoraan ekat kuukautiset (jälkivuoto oli jo hyvin niukkaa, kun alkoi "normaali" vuoto). Jälkitarkastuksessa neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että elimistö tietää, milloin uusi raskaus on mahdollinen (eli ovulaatio tapahtuu). Tulin raskaaksi yksien kuukautisten jälkeen. Suru kekskenmenosta helpotti, kuin sain terveen pojan syliini. Eihän lapsi korvaa toista, mutta se "epäonnistumisen" tunne helpotti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      280
      2621
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      77
      2453
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      55
      2195
    4. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      76
      1877
    5. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1628
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      59
      1554
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      134
      1406
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      73
      1308
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      88
      1130
    10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      76
      1099
    Aihe