Kevyt....klassinen musikki?

Kun tässä pitkästä aikaa "kevyen musiikin" kanava pooki auki,oivalsin,ettei voi rajata kevyttä ja klasssista.
Millainen musiikki antaa ihmiselle jotain,ei se silloin ole kevyttä.Kaikki muusikot ovat arvostettavia,äsken kuuntelin Reijo Taipaleen Joa jätät minut ja kohta voin kuunnella Charles Aznavourin La Bohemen,ja Sibeliuksen viulukonserron,opus 47.Mutta nyt juuri tulee Liemolan Anna pois mun sormuksein,kitarain..
hehehe.
Hauskoja juttuja voisin kertoa,en Junnu Vainionkaan muistoa himmennä,kun kerron että silloisessa opettajakorkeakoulussa olin itse vääntämässä virttä harmonilla,kun Watti tulee suorittamaan musiikin tenttiään,siis ei saanut open papereita,kun ei ollut musiikin tenttiä läpi.
Samoin minä olen aina inhonnut harmoonin ääntä,senkin jälkeen.

17

698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

      Autoillessani näppäsin radion klassiselle kanavalle. Tunnistin heti Sibeliuksen "Var det endröm" laulun soivan huikaisevan kauniin naisäänen laulamana. Uskokaa tai älkää, minun oli pysäytettävä auto tien varteen nauttiakseni häiriöttä esityksestä. Laulaja oli Karita Mattila.

      Kun Erik Tawastjernan Sibelius elämäkerrat ilmestyivät joskus 1980-luvun lopulla, hankin ne (5 osaa). Ryhdyin tosissani opiskelemaan, lainasin kirjastosta kaikki sinfoniat, kaiken Sibban musiikin äänitteet siirtäen ne kotona kasetille. Olin siihen aikaan paljon autolla tien päällä. Kuuntelin pelkästään Sibeliusta.

      En itse soita mitään instrumenttia, mutta osasin hyräillä laulujen ja sinfonioiden teemoja. "Timantti hangella" ja "III sinfonia" jäivät kestosuosikeikseni.

      • kuriositeetti

        tieto:

        Sinfoniaorkesterin soittajilla on kaikkein eniten stressiä työssään, siis ammateista. ;)


      • naisellinen nainen
        kuriositeetti kirjoitti:

        tieto:

        Sinfoniaorkesterin soittajilla on kaikkein eniten stressiä työssään, siis ammateista. ;)

        ..halu ärsyttää..ei muuta. Ei kandee..jos, tän aloittajan kanssa tosissaan lähtisi musiikista keskustelemaan niin "paskat tulis sillä housuun", Tietämys nolla.

        t.friidu


      • naisellinen nainen kirjoitti:

        ..halu ärsyttää..ei muuta. Ei kandee..jos, tän aloittajan kanssa tosissaan lähtisi musiikista keskustelemaan niin "paskat tulis sillä housuun", Tietämys nolla.

        t.friidu

        uskon,kun sain sinutkin provosoitua!
        Mut etpä taida uskaltaa lähtee.
        Siolle,mitähän sekin tarkoittaa,pitääköhän minunkin ruveta täällä suomenkieltä-kin opettamaan.
        Sitä paitsi mulla ei yleensä ole housuja jalassain.


      • naisellinen nainen
        susmorsian kirjoitti:

        uskon,kun sain sinutkin provosoitua!
        Mut etpä taida uskaltaa lähtee.
        Siolle,mitähän sekin tarkoittaa,pitääköhän minunkin ruveta täällä suomenkieltä-kin opettamaan.
        Sitä paitsi mulla ei yleensä ole housuja jalassain.

        .................................................


      • naisellinen nainen kirjoitti:

        .................................................

        Pitääköhän tässäkin ketjussa alkaa rakentamaan rauhaa.. Jokaisesta asiasta voi olla jotain mieltä,mutta eikö voida rauhallisesti,ettei mennä henkilökohtaisuuksiin..Musiikki on aihe,joka puhuttaa jokaista.Riippuu kovasti mielialasta,mitä haluaa kuunnella. Musiikki on sinänsä ,hyvää terapiaa..Kotiaskareitakin tehdessä,on miellyttävää
        kuunnella jotain.Minä itse pidän ,sellaisesta surumielisestä,rauhallisesta,tunteita herättävästä musiikista.Minulla on sokea lapsenlapsi,hän tahtoo iloista ja räiskyvämpää,joten vaihtelemme..
        Nautitaan..t.Irkku


      • minulle rakkain Sibeliukselta tämä viulukonsertto,opus 47.


      • Maalaismies*
        susmorsian kirjoitti:

        minulle rakkain Sibeliukselta tämä viulukonsertto,opus 47.

        Sibelius sävelsi viulukonserttonsa vv. 1904-05 hyvin traumaattisisa sieluntiloissa. Aino-rouva joutui tämän tästä etsimään miestään Kämpistä tai Königistä, mistä tämä ei malttanut palata vuorokausiin kotiinsa.

        Sibelius sähläsi konserttonsa esiintulon niin huonosti kuin mahdollista, valitsi mm. ensi-esittäjäksi siihen kykenemättömän viulistin. Niinpä tämä mainio konsertto nukahti ruususen uneen kolmeksi vuosikymmeneksi, kunnes mestariviulisti Haifetz otti sen ohjelmistoonsa 1930-luvulla.


    • klassinen musiikki päivittäin.
      Itse en ole sen sieluun sen enempää paneutunut, mutta pidän siitä.
      On selvä, että jotkut kappaleet ja säveltäjät ovat enemmän suosiossa kuin muut.
      Stressaavaa sen soittaminen varmaan on, sillä sitähän soitetaan tiukasti nuottien mukaan, vaikka sitten soittajana olisi velmuileva Kuusiston Pekka.

      • Fritekmen

        Näyttää olevan erittäin yleinen harhaluulo, että klassista musiikkia soitettaisiin tiukasti nuottien mukaan.
        On totta, että suurimmassa osassa teoksissa nuotinnos on erittäin tarkkaa ja esiinttämismerkintöjä myös tarkasti, dynaamiikkaan ja tempoon liittyviä asioita ja niitä myös luonnollisestikin pyritään noudattamaan. Siitä huolimatta, että soitetaan tavallaan tarkasti nuottien mukaan, on kuulokuva varmasti lähes aina erilainen riippuen orkesterista ja kapellimestarista. Jokaisella kapellimestarilla on omat tulkintansa teoksista ja soittajatkin voivat vaikuttaa hyvin paljon pieniin sävyihin. Sekin kuinka hiljainen on kappaleen hiljaisin kohta, esimerkiksi, on tulkinnan varassa.
        Tietenkin nämä asiat ovat sellaisia, joita peruskansalainen ei tule aina ajatelleeksi, mutta muusikoille pienet sävyt ja erot ja mahdollisuus tuoda myös omaa tulkintaa mukaan teoksesta riippuen, ovat voimavaroja tuovia asioita.


    • Vaikka olenkin sitä mieltä, että Sibeliuksen Finlandiasta pitäisi tehdä meidän kansallislaulumme, olen kaikkiruokainen musiikin kuuntelija.
      Vaikuttaa siltä, että raja ns. fiinimmän ja rahvaan musiikin kuuntelemisen välillä ei enää ole niin ehdoton kuin joskus viisikymmenluvulla.
      Nyt ovat Reino Helismaa ja Junnu Vainio nousseet arvoon arvaamattomaan, eivätkä suotta.

      Kiitos mielenkiintoisesta aloituksestasi.

      Mielestäni kaikki musiikki, joka liikuttaa ihmisen tunteita tai herättää muistoja, on kuuntelemisen arvoista.

    • Tuoksuvattu*

      Kun tässä joudun odottelemaan eräitä tietoja koneen ääressä, vastaanpa tännekin.

      Minulle musiikki, taustalla soivana, on kuin seuraa josta aina löytää uutta.

      Joskus laitan soimaan esim. Mozartin musiikkia, ja kuuntelen kuinka Romanza/Larghetto konsertosta Käyrätorvelle ja orkesterille täyttää maisemani.

      Toisen kerran lautaselle Elvistä, tai kotimaista tuttua ja turvallisen tuntuista.

      Ostin hengellistä musiikkia monta kansiota, ja nyt tämä mahtava Mielenrauhan musiikki, luonnon äänistä, puron solinaa, linnun laulua jne, on vallannut minut.
      Rauhoittavaa mielenrauhan musiikkia myös Panhuilulla. Mahtavaa nautittavaa.

      Musiikki kuin musiikki, kun se elää soinnuilla, ei pelkällä lyömäsoittimien paukkeella.

      • mikähän tuollekaan sanallalle olisi kansanomaismpi sana...no hyvää tuottava.
        Ja joksisell meistä se oma musiikkimme,joillekin huilu,viulu tai humppa,mistä sen ymmärtää,miksi.
        Ja eri ikäisenä eri musiikki,naureskelen kun mulla mennyt ehki "väärin päin",nuorena ehdoton ns.klassisen musiikin kuuntelija ja konserteissa kävijä,(Kuusiston pojat minusta liian teknisiä).
        Nyt olen "lumoutunut" tästä aivopesuhömpästä,joka kehottaa ihmisiä vain kaikkeen elämän ns.keveyteen.
        Mutta edelleen....viulu on suosikkini,ja mikäs sen upeempaa kuin oikea czardas....niin monenkin maan tavalla.Edellen Portugalin fado,joka kertoo rakkaudesta raadollisimmaan ja ihan tavallisesta elämän aherruksesta. Ja Charles Aznavour...oikea pikku duunari=aito armenialainen pienikokoinen työmies.


    • Eräs isoäiti

      Mielestäni maailmassa on niin paljon hyvää
      musiikkia, että olisi ajan tuhlausta kuunnella
      iskelmiä.

      • minut joku usutti radio pookiin....ookkonää oulusta,nääs.
        Nyt en saa sitä päältä,pitäs keritä kattoo emmerdalekin.


      • oulustaoonjakehtaan
        susmorsian kirjoitti:

        minut joku usutti radio pookiin....ookkonää oulusta,nääs.
        Nyt en saa sitä päältä,pitäs keritä kattoo emmerdalekin.

        Pookihan on raahelainen radio.
        Ookko nää Oulusta, kiipijäkkö nää pylyvääseen?

        Vanha aloitus, mutta niin oli silloin, niin nytkin on.


      • k.neulamäki
        oulustaoonjakehtaan kirjoitti:

        Pookihan on raahelainen radio.
        Ookko nää Oulusta, kiipijäkkö nää pylyvääseen?

        Vanha aloitus, mutta niin oli silloin, niin nytkin on.

        Pientä herpaantumista näyttää olevan palsta aktiivisuudessa. Mut ehkä ne kirjoittajat ovat jossakin tarpeellisemmassa harrastamisessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      102
      2277
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1087
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1044
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      981
    5. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      945
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      874
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      841
    8. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      59
      833
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      759
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      739
    Aihe