Täysi-ikäisen asuminen kotona

mitä maksaa

Kysyisin mielipiteitänne asiasta. Elikkä aikuinen "lapsi" asuu kotonaan, käy töissä säännöllisesti. Kotona saa ruuat, kahvit, välipalat jne. Tähän asumiseen sisältyvät sähköt, vedet, saunomiset,eli täysi ylläpito oikeastaan kaikkineen päivineen. Oma huone on, vaatteet, pyykit pestään ymym. Ikää asujalla on 23 vuotta. Kysyisinkin teiltä, mitä mieltä olette, kuinka paljon olisi kohtuullinen kuukausimaksu aikuiselta ihmiseltä, joka asuu kotonaan, ja jossa kaikki on valmiina, kuin Manulle illallinen. En tiedä onko tämä nyt oikea palsta, mutta olisi kiva, jos viitsisitte vastailla.

51

8517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isopoikajo_oon

Mailmalla kolhiintuu, työpaikka menee ja vaimokin lähtee silloin menee myäs mielenterveys, iäkäs poika palaaa kotiin vanhan äitinsä luo asumaan. Minä maksan 300 euroa.

• juttua

Varsinaisesti itselläni ei ole erikoisempia ongelmia. No fyysisiä sairauksia on toki ollut jo vuosia. Monia läheisiä hoitelen, jaksamiseni mukaan. Meillä on pieneen sukuun sattunut kohtuuttoman paljon sairauksia, psyykkisiä ja fyysisiä, aivan liian paljon.
        Tokihan on paljonkin aikuisia, jotka asuvat kotonaan, erilaisimmista syistä? Vointeja sinulle, elämä kolhii, mutta eiköhän sitä pärjäillä? Toivon mukaan kohtuullisen hyvin. Tuo 300 euroa kuulostaa "kohtalaisen kohtuulliselta".

• ja asuisimme itse vuokralla
        juttua kirjoitti:

Varsinaisesti itselläni ei ole erikoisempia ongelmia. No fyysisiä sairauksia on toki ollut jo vuosia. Monia läheisiä hoitelen, jaksamiseni mukaan. Meillä on pieneen sukuun sattunut kohtuuttoman paljon sairauksia, psyykkisiä ja fyysisiä, aivan liian paljon.
        Tokihan on paljonkin aikuisia, jotka asuvat kotonaan, erilaisimmista syistä? Vointeja sinulle, elämä kolhii, mutta eiköhän sitä pärjäillä? Toivon mukaan kohtuullisen hyvin. Tuo 300 euroa kuulostaa "kohtalaisen kohtuulliselta".

Niin eikös hän saisi asumistukea ?-Vai ovatko vanhemmat niin rikkaita?-Ja nylkevät omalta lapseltaan reilusti rahaa?
        Korkeintaan parisataa euroa,varsinkin jos laittaa jopa ruokansa itse.
        Mikä ihme siinä riivaa,ettei saisi asua kotona,jos kerran on tyhjää tilaa?-Oikeastaan se on ainut oikea tapa,niin kauan kuin perhettä ilmaantuu.Mielelläni pitäisin edes yhden lapsistani kotona.

• aloittaja
        ja asuisimme itse vuokralla kirjoitti:

Niin eikös hän saisi asumistukea ?-Vai ovatko vanhemmat niin rikkaita?-Ja nylkevät omalta lapseltaan reilusti rahaa?
        Korkeintaan parisataa euroa,varsinkin jos laittaa jopa ruokansa itse.
        Mikä ihme siinä riivaa,ettei saisi asua kotona,jos kerran on tyhjää tilaa?-Oikeastaan se on ainut oikea tapa,niin kauan kuin perhettä ilmaantuu.Mielelläni pitäisin edes yhden lapsistani kotona.

on (maksettukin vielä) ja tilanpuutettakaan ei ole. Aivan vain mielenkiinnosta kyselin, että mitä mieltä olette? Minua ei häiritse aikuisen kotona asuminen, hän käy säännöllisessä työssä, saa hyvää palkkaa, ja on säästänyt hyvin paljon tililleen. Aivan sen ansiosta, että saa asua kotona. Mielestäni se on todella hyvä asia, säästäminen, voisi olla niinkin, että kaikki menisi, mitä tulisi. Joskus kuitenkin mietityttää, tuleeko opetettua liian hyvälle, mutta eiköhän se omaan kotiin muuttaminen sitten opeta, ja silloinhan sen todella huomaa, kun niitä vuokria, sähkölaskuja, tv-lupia sun muita alkaa itse makselemaan. Mukava, kun on tullut paljon kommentteja. Kiitos niistä, mielenkiintoisia ovat olleet.

• maa tuska
        aloittaja kirjoitti:

on (maksettukin vielä) ja tilanpuutettakaan ei ole. Aivan vain mielenkiinnosta kyselin, että mitä mieltä olette? Minua ei häiritse aikuisen kotona asuminen, hän käy säännöllisessä työssä, saa hyvää palkkaa, ja on säästänyt hyvin paljon tililleen. Aivan sen ansiosta, että saa asua kotona. Mielestäni se on todella hyvä asia, säästäminen, voisi olla niinkin, että kaikki menisi, mitä tulisi. Joskus kuitenkin mietityttää, tuleeko opetettua liian hyvälle, mutta eiköhän se omaan kotiin muuttaminen sitten opeta, ja silloinhan sen todella huomaa, kun niitä vuokria, sähkölaskuja, tv-lupia sun muita alkaa itse makselemaan. Mukava, kun on tullut paljon kommentteja. Kiitos niistä, mielenkiintoisia ovat olleet.

Meidän poika oli yo-kirjoitusten ja armeijan välissä 9 kk ihan hyväpalkkaisessa työssä ja asui kotona. Emme ottaneet vuokraa tai ruokarahaa, koska hän on todella säästäväinen ja keräsi rahaa opintoja varten.

Jos hän olisi hassaava poika, jonka rahat olisivat valuneet huvituksiin, olisimme tehneet näin: olisimme ottaneet kohtuu summan vuokraa ym kuluihin (ehkä n. 500 e/kk) ja olisimme laittaneet sen rahan jemmaan häntä varten. Olisimme sitten opiskeluaikana palauttaneet sen hänelle käyttörahaksi. Eli ikäänkuin poakkosäästämistä omiin tuleviin tarpeisiin.

Mutta koska hän on tarkka ja säästäväinen muutenkin, niin päätimme tehdä niin, että emme ota vuokraa ja hän säästää itse. Nyt hän asuu itsenäisesti 200 km päässä ja näille säästöille on tarvetta.

Mutta jos nuori oppii, että eläminen on ilmaista ja täysihoito pelaa ja käyttää kaikki rahansa viihteeseen ym. niin silloin mielestäni vanhemmat tekevät karhunpalveluksen, jos antavat sen meiningin jatkua.

• Rahapussi

300 ei riitä, joten äitisi kustantaa ison osan asumisestasi. Asuntonne vuokraa en rupea arvioimaan, mutta sähkö, lämpö, ruoka, ja monet maksut lankeavat kuukausittain. Mutta maksat ehkä sanomalehden, puhelimen, tv-luvan, vai kustantaako äiti nekin?
        Mutta jos hoidat osasi arkiaskareista, niin varmasti maksamasi summa on äidille mieleinen. Olethan hänelle rakas perheenjäsen, joten kaikkea ei rahassa lasketa.

Usein vanhemmilla on tunne, että lapsen tulot ovat niin pienet, että on hyvä, kun lapsi voi asua kotona, koska joka tapauksessahan kotona äiti ja isä maksavat perusmenot. Nehän maksettaisiin joka tapauksessa.
        Ei ajatella, että lapsen osallistuessa maksuihin vanhemmillekin jäisi hiukan väljemmin rahaa arkeen.

Mielestäni oli rehtiä katsoa, mitä kukin perheenjäsen ansaitsee ja jakaa menot sitten sen mukaan. Kotityöt sitten vielä.
        Onko kohtuullista, että perheen äiti hoitaa siivoukset ja ruuanlaitot ja silti maksaa tasaosan menoista?
        Se kuitenkin monissa perheissä on arkipäivää.

• Pyykki.kotona
        aloittaja kirjoitti:

Sittenpähän oppii, kun tosipaikka tulee.
        Minusta toisten ihmisten tapa järjestää asiansa ovat kutakuinkin yksityisiä asioita, joihin liittyy takuulla sellaistakin, mitä en kaikelle kansalle selvitetä, henkilökohtaisuuksia. Tuskinpa kirjoittajakaan selittää kaikkia oman perheensä sisäisiä tapoja, tottumuksia, rahankäyttöä, lahjojen hintoja ja hankintaa, avustuksia, pyyntöjä... ja kenelle edes! Minä en haluaisi kuullakaan.

• harrrriiiiiiiii

itsehän muutin pois kotoa kun olis pitäny vuokraan antaa rahaa

mutta tuloista riippuen olisi 23v hyvä osallistua talouteen muutamalla sadalla eurolla

• Mummi minäkin

tuollaiset 500-700e/kk kotiin.

Itsellänikin on täysi-ikäinen 19-vuotias poika, joka asuu kotona, mutta hän käy vielä lukiota. Kesätyöpalkastaan hän on antanut vähän kotiin ja ostaa lopuilla rahoillaan itse koulukirjansa.

Jos esimerkkitapauksen poika on sinun, niin älä passaa häntä pilalle, vaan anna itse pestä pyykkinsä ym. Ehkä olisi syytä auttaa häntä jo itsenäistymään.

• joku..

noin 1000 euroa olisi hyvä summa huoneesta, pyykkipalvelusta ja ruoista. Vähän alakanttiinkin on, mutta summa riippuu tietysti siitä, paljonko haluatte tukea lastanne taloudellisesti.

• laidalta

Itse asuin aikoinaan 25 vuotiaaksi asti, vanhempieni luona. Kavin toissa, mutta en maksanut vuokraa asumisestani vaan ostin kotiin mm. uusia huonekaluja, kodintekniikkaa seka jarjestin vanhemmilleni ilmaisia ulkomaanmatkoja.

Nyt ovat roolit vaihtuneet, iakas aitini muutti heti asumaan luokseni, kun ei enaa kotonaan yksin parjannyt.

Eika tulisi mieleenikaan alkaa perimaan hanelta maksua asumisestaan. Vanhainkotiin tai palvelutaloon hanen ei tarvitse pelata ikina joutuvansa, vaikka hyvia paikkoja nekin ovat.

Uskon, etta tee niin muille kuin haluaisit itsellesi tehtavan.

• sydän paikallaan

ilo on lukea noin lähimmäistään kunnioittavasta ihmisestä. Meilläkin äiti asui 10 viimeistä elinvuottaan luonamme, ja muistot on kauniit, hän antoi paljon myös lapsillemme paljon kertomalla sukutarinoita. Myös aikuistuneet lapsemme ovat saaneet asua kotona niin kauan kuin on halua ollut, eikä mitään ole rahasta ollut puhetta, heidän kotinsahan tämä on siinä missä lapsenakin. Kotityöt ja vaatehuolto on tietenkin jaettava kaikkien kesken.
        Miniätkin meillä tietää että jos ottaa päähän niin saa tulla meille, heillä on jokaisella oma avain että pääsevät sisään milloin vain, vaikkei oltaisi edes itse kotona. Yötä saavat olla jos haluavat. He itse sekä omat lapset sanovat että on kiva olla maailmalla kun tietää ettá on tällainen "taistelijan oasis"

Ehdotan muillekkin avoimien ovien kodin pitämistä. Se rikastuttaa ja sitä paitsi niin metsä vastaa kun sinne huutaa se on totinen totuus.

• mieltä..
        sydän paikallaan kirjoitti:

ilo on lukea noin lähimmäistään kunnioittavasta ihmisestä. Meilläkin äiti asui 10 viimeistä elinvuottaan luonamme, ja muistot on kauniit, hän antoi paljon myös lapsillemme paljon kertomalla sukutarinoita. Myös aikuistuneet lapsemme ovat saaneet asua kotona niin kauan kuin on halua ollut, eikä mitään ole rahasta ollut puhetta, heidän kotinsahan tämä on siinä missä lapsenakin. Kotityöt ja vaatehuolto on tietenkin jaettava kaikkien kesken.
        Miniätkin meillä tietää että jos ottaa päähän niin saa tulla meille, heillä on jokaisella oma avain että pääsevät sisään milloin vain, vaikkei oltaisi edes itse kotona. Yötä saavat olla jos haluavat. He itse sekä omat lapset sanovat että on kiva olla maailmalla kun tietää ettá on tällainen "taistelijan oasis"

Ehdotan muillekkin avoimien ovien kodin pitämistä. Se rikastuttaa ja sitä paitsi niin metsä vastaa kun sinne huutaa se on totinen totuus.

Omituista lukea, että niin moni panisi lapsensa maksamaan "vuokraa". Itse toki pitää jokaisen asujan osallistua yhteisiin kotihommiin, mutta en ymmärrä oman lapsen asumisesta perittävää maksua ollenkaan. Etenkin jos on kyse opiskelijasta. Millä hän maksaisi? Opintotuki on piskuisen pieni summa ja mitään asumistukea ei vanhempien osoitteessa asuva saa. Vai pitäisikö opiskelijan ottaa sitä varten opintolainaa? Tai pitkittää opintojaan ja asumistarvettaan kotona menemällä töihin?

Omat vanhempani ovat laskeskelleet, että mieluummin törsäävät meihin lapsiin rahojaan eläessään, ettei tarvitse perintöveroihin hassata suuria summia. Me lapset tarvitsemme nyt apua, mutta kun valmistumme vanhemmat voivat rauhassa iloita menestyvistä lapsistaan.

Ja niin kuin edelliset jo sanoivat, tulee aika, jolloin me lapset hoidamme vanhempamme. Nykyisessä tilanteessa on aivan selvää, ettei kunnon hoitoa heru julkisin varoin.

• Tit-ta
        mieltä.. kirjoitti:

Omituista lukea, että niin moni panisi lapsensa maksamaan "vuokraa". Itse toki pitää jokaisen asujan osallistua yhteisiin kotihommiin, mutta en ymmärrä oman lapsen asumisesta perittävää maksua ollenkaan. Etenkin jos on kyse opiskelijasta. Millä hän maksaisi? Opintotuki on piskuisen pieni summa ja mitään asumistukea ei vanhempien osoitteessa asuva saa. Vai pitäisikö opiskelijan ottaa sitä varten opintolainaa? Tai pitkittää opintojaan ja asumistarvettaan kotona menemällä töihin?

Omat vanhempani ovat laskeskelleet, että mieluummin törsäävät meihin lapsiin rahojaan eläessään, ettei tarvitse perintöveroihin hassata suuria summia. Me lapset tarvitsemme nyt apua, mutta kun valmistumme vanhemmat voivat rauhassa iloita menestyvistä lapsistaan.

Ja niin kuin edelliset jo sanoivat, tulee aika, jolloin me lapset hoidamme vanhempamme. Nykyisessä tilanteessa on aivan selvää, ettei kunnon hoitoa heru julkisin varoin.

olikin mun ymmärtääkseni kokopäivätyössä olevasta aikuisesta lapsesta, ei opiskelijasta tai pätkätyöntekijästä. Mun mielestä siinä on iso ero.

• varattomia
        mieltä.. kirjoitti:

ota se huomioon, varsinkin sellaiset, jotka ovat jo eläkkeellä. Tässä oli kysymys työssäkäyvästä nuoresta ei opiskelijasta.

• Tasan.menot
        mieltä.. kirjoitti:

Minä edellyttäisin kotona asuvalta, palkkaa nauttivalta henkilöltä osallistumista talouden menoihin. Sanoisin, paljon maksetaan vastiketta, siivouksesta, lämmöstä sähköstä jne. Jokainen osallistuisi tasarahalla näihin kustannuksiin. Puhelin on jokaisella, ja muut henkilökohtaiset maksut, nehän asukas hoitaisi joka tapauksessa. Ruokarahan voisi sopia tilanteen mukaan. En voi mitenkään uskoa, että tällaisesta asiain hoidosta aikuisten kesken tulisi epäselvyyttä.
        Jos tulee, ovi aukeaa ulospäin.

• menikömenottasan
        Tasan.menot kirjoitti:

Minä edellyttäisin kotona asuvalta, palkkaa nauttivalta henkilöltä osallistumista talouden menoihin. Sanoisin, paljon maksetaan vastiketta, siivouksesta, lämmöstä sähköstä jne. Jokainen osallistuisi tasarahalla näihin kustannuksiin. Puhelin on jokaisella, ja muut henkilökohtaiset maksut, nehän asukas hoitaisi joka tapauksessa. Ruokarahan voisi sopia tilanteen mukaan. En voi mitenkään uskoa, että tällaisesta asiain hoidosta aikuisten kesken tulisi epäselvyyttä.
        Jos tulee, ovi aukeaa ulospäin.

asuin aikanaan kotona ja olin työssä; kotona vietin aikaa 1-2 viikko/ kk, oma huone ja maksoin tästä asumisesta 1500 mk/ kk.. toin myös kotiin tullessani alkoholit, lihat, juustot ilmaiseksi..

• Anonyymi
        mieltä.. kirjoitti:

Onhan se niin että täysi ikäinen ihminen hoksaa itsekin että asuminen maksaa ja haluaa ihan itse maksaa oman osuutensa kun on tietoinen asioista.
        Sitten on usein niin ettemme me vanhemmat halua ottaa heiltä maksua kun ollaan heidän vanhempiaan , joten hieman kaksisuuntainen juttu, missä tunteet määräävät enemmän kuin fakta .
        Jokainen tekee kuten heille sopii, kaikki tavat ovat juuri heille oikeita, ja siinä ei sitten tuomita niitä jotka tekevät eri tavalla kun muut

• Anonyymi
        varattomia kirjoitti:

ota se huomioon, varsinkin sellaiset, jotka ovat jo eläkkeellä. Tässä oli kysymys työssäkäyvästä nuoresta ei opiskelijasta.

Kai nyt työssä käyvä aikuinen tietää vastuunsa itsekin että maksaa sen mitä kuluttaa

• sopiva summa

Tosin meillä joutuu itse pesemään pyykkinsä, ja laittamaan ruokansa.

Ja ajelee minun kakkos autollani, bensansa maksaa itse.

• Ei lapsista saamattomia mus...

23-vuotiaan lapsen pitää jo itsenäistyä: et kai halua ylläpitää myyttiä saamattomista mussukoista, joilla ei ole mitään itsenäisiä omia päätöksiä. - Jos opiskelun tai jonkun muun syyn taki on kotona, niin kohtuullinen summa ylöspidosta n. 400e ja siihenkään summaan en passaisi täysi-ikäistä lastani. Mitäs' elämää sinulle itselle jää, kun passaat ja odottelet aikuisia lapsiasi syömään, välipalalle tms???? - Jo välien hyvänä pysymisen kannalta olisi paras lapsella oma boxi, voittehan vierailla toistenne luona: hän on jo aikuinen täysi-ikäinen.

• vaihtroehto
        Ei lapsista saamattomia mus... kirjoitti:

23-vuotiaan lapsen pitää jo itsenäistyä: et kai halua ylläpitää myyttiä saamattomista mussukoista, joilla ei ole mitään itsenäisiä omia päätöksiä. - Jos opiskelun tai jonkun muun syyn taki on kotona, niin kohtuullinen summa ylöspidosta n. 400e ja siihenkään summaan en passaisi täysi-ikäistä lastani. Mitäs' elämää sinulle itselle jää, kun passaat ja odottelet aikuisia lapsiasi syömään, välipalalle tms???? - Jo välien hyvänä pysymisen kannalta olisi paras lapsella oma boxi, voittehan vierailla toistenne luona: hän on jo aikuinen täysi-ikäinen.

"23-vuotiaan pitää jo itsenäistyä"

meillä oli vaihtoehto, olivat kodissa kun oli tilaa
        ja opiskelivat kun oli opiskelupaikka lähellä.

kodissa asuen säästää 15 000 € vuodessa, muuttivat 26v pois, ei tarvinnut paljoa velkaa kun olivat opiskeluajan säästäneet,
        nyt ovat 2 lapsen vanhempia ja 30/28v ja velaton asunto, ja on uusi velaton autokin.

ei muutto ole välttämätön,
        tärkeintä on puolison etsiminen ja opiskelu.

• Tit-ta

ja ruokamenot jaettuna perheenjäsenten lukumäärällä, samoin kotityöt. Silti taitaa tulla aika paljon halvemmaksi kuin omillaan asuessa.

• ja heti

kyllä tuon ikäisen pitää olla jo itsenäinen ,kun käy töissäkin

• -----

Mielestäni vanhempien ei tule missään olosuhteissa eikä missään iässä rahastaa lapsiaan. Sanokoon muut mitä hyvänsä, tulen itse olemaan tätä mieltä. Olette lapsistanne vastuussa KOKO ikänne ja lasta tulee auttaa ja tukea myös aikuisena. Jos olette eri mieltä, niin olette mielestäni huonoja vanhempia. Ette olleet itsekkäitä kun lapsi oli pieni, miksi siis nyt. Vanhemmuus kestää lopun elämää.

ps. Mielipiteistäni suuttuneille: eroteltakoon poissuljettavaksi yllämainitusta vielä ei-suotava vanhempien törkeä hyväksikäyttö

• hyvin pyyhkii

Ei koskaan olla oltu hoputtamassa kotoa pois, opiskelleet kolme lasta kaikki toisilla paikkakunnilla ja asuneet myös opiskeluajat, mutta kun koulut on käyneet ovat kotiin palanneet kääntymään, mikä on ollut vaan hyvä asia mielestäni.

Poika oli 27v. perheetön ja vanhin lapsistani, palasi viimeisenä kotiin, asui kotona ja etsi töitä, kun työpaikka löytyi asui vielä joitain kuukausia kotona ja etsi asuntoa, muutti sitten omaansa.
      Meillä on aina painoitettu lapsille, että koti on aina auki, jonne voi tulla jos maailma ahdistaa.
      En koskaan ole tuntenut, että näistä olisi riesaa ollut.
      Kovin haikeelta tuntui, kun viimeinen lähti.
      Jotenkin tuntui, niin lopulliselta, kun tiesi että eivät enää palaa tänne asumaan ainakaan, tietenkin käyvät, mutta silti...

Aikansa kutakin, tuntee itsensä jo vanhaksikin, kun huomaa lastensa olevan aikuisia ihmisiä.

• Tykätä saa omasta 23v. lap...

Tuossa ketjussa tais olla kaksi vastausta, jossa 23v PITÄÄ muuttaa jo pois. Minua ärsyttää suunnattomasti tuo sana PITÄÄ, yleensäkin kaikessa ihmisen toiminnossa ja puheissa. Mun vanhin lapsi on 23v ja saa asua niin kauan kotona kun haluaa. Lopunelämää ei ilmeisesti kuitenkaan halua "äidin helmoissa" olla, koska silloin tällöin puhuu oman vuokrakämpän hakemista. Nyt kuitenkin osti ensimmäisen paremman autonsa ja maksaa sitä reiluntuntuisesti kuukausittain. Ruokarahaa antaa (sovittu) 150€ kuussa tuo lisäksi kaupasta ruokaa tullessaan töistä, jos viestittelen hänelle jostain puutteesta. Maksaa myös puolivuosittain jätemaksumme. Ja antaapa mulle joskus parikymppiä, jos johonkin tarvitsen ja jos hänellä sattuu olemaan pussissa. Lämmittää itse ruokansa, jonka olen valmistanut tai tekee itselleen ruokaa jos sitä ei juuri sillähetkellä valmiina ( myös pikkuveljelle.) Minusta ei tunnu, että paapoisin häntä mitenkään. Lisäksi hän inhoaa kaikenlaista holhousta. Pyykkikone pesee hänen pyykkinsä, levittää kuivamaan tai minä, kumpi on paikalla. Petivaatteet kyllä tuuletan ja lakanat vaihdan. Meillä ei lakanoita silitetä. Imuroin hänen huoneensa samalla kun muutkin huoneet. Itse huoltaa vaatekaappinsa sisällön. Lämmittää itse saunan, jos haluaa kylpeä. Mielestäni perheessämme ei lankea vanhimmalle lapsellemme "kaikki, kuten manulle illallinen " Tilaa meillä on talossamme yllin kyllin. Hänen on oikeus asua kotona, talomme on perikunnan.

• hyvin pyyhkii
        Tykätä saa omasta 23v. lap... kirjoitti:

Tuossa ketjussa tais olla kaksi vastausta, jossa 23v PITÄÄ muuttaa jo pois. Minua ärsyttää suunnattomasti tuo sana PITÄÄ, yleensäkin kaikessa ihmisen toiminnossa ja puheissa. Mun vanhin lapsi on 23v ja saa asua niin kauan kotona kun haluaa. Lopunelämää ei ilmeisesti kuitenkaan halua "äidin helmoissa" olla, koska silloin tällöin puhuu oman vuokrakämpän hakemista. Nyt kuitenkin osti ensimmäisen paremman autonsa ja maksaa sitä reiluntuntuisesti kuukausittain. Ruokarahaa antaa (sovittu) 150€ kuussa tuo lisäksi kaupasta ruokaa tullessaan töistä, jos viestittelen hänelle jostain puutteesta. Maksaa myös puolivuosittain jätemaksumme. Ja antaapa mulle joskus parikymppiä, jos johonkin tarvitsen ja jos hänellä sattuu olemaan pussissa. Lämmittää itse ruokansa, jonka olen valmistanut tai tekee itselleen ruokaa jos sitä ei juuri sillähetkellä valmiina ( myös pikkuveljelle.) Minusta ei tunnu, että paapoisin häntä mitenkään. Lisäksi hän inhoaa kaikenlaista holhousta. Pyykkikone pesee hänen pyykkinsä, levittää kuivamaan tai minä, kumpi on paikalla. Petivaatteet kyllä tuuletan ja lakanat vaihdan. Meillä ei lakanoita silitetä. Imuroin hänen huoneensa samalla kun muutkin huoneet. Itse huoltaa vaatekaappinsa sisällön. Lämmittää itse saunan, jos haluaa kylpeä. Mielestäni perheessämme ei lankea vanhimmalle lapsellemme "kaikki, kuten manulle illallinen " Tilaa meillä on talossamme yllin kyllin. Hänen on oikeus asua kotona, talomme on perikunnan.

Näin mielestäni pitääkin, olen samaa mieltä, tuosta paapomisesta ja pitää muuttaa pois tyylistä. Kyllä se aika vielä koittaa kun haluaa omaan talouteen muuttaa.
        Minuakin ärsyttää puhuminen äidinhelmoissa roikkumisesta ym.
        On mielestäni ihan järkevääkin, jos on tilaa asua, hyvät välit ja kun osallistuu vielä kotitöihinkin ja maksaa vuokraa.
        Meilläkin olisi itse halunnut maksaa vuokraa, mutta ei otettu vastaan sitä, koska opintolainatkin jo alkoi painaa päälle, joten hänellä on niitä rahanreikijäkin ja velvoitteita edessä, niin sai nekin rahat säästöön.

Nyt asuu omassaan ja pitää todella siistissä kunnossa kämppänsä ja vaatteensa yms.
        Poika osaa laittaa ruokansa, jo ylä-aste aikaan innostui ruuanlaitosta ja kun "maailmalla" oli monta vuotta on se taito vaan vahvistunut.

Mutta moni ihmetteli meille, että kun aikuinen poika asuu vielä kotonaan, minusta se on ihan ihmisistä kiinni mikä kellekkin käy ja meille se kävi ja näin hyvin.

• Anonyymi

Se on ihan eri asia, jos on ehjä koti, minulla ei ole mitään asiaa, mennä asuman isän ja isän naisen kanssa , tai äidin ja äidin miehen kanssa , enkä haluiskaan mennä , synnyinkotia ei enää ole vaan se myytiin , kun vanhemmat erosi.

• B-A

Aikanaan täysi-ikäisiltä lapsilta nettopalkasta otettiin 1/3 ja lisäksi velvoitteena oli osa kotitöistä. Näin oppivat että koti ei ole mikään täysihoitola. Aikanaan kun muuttivat omilleen tuli kiitosta että oli laitettu erilaisiin kotitöihin ja siihen että yksinasuminenkin maksaa.
      Vanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta kustantaa aikuisten työssäkäyvien elämää täydellä ylöspidolla kotona.

• Anonyymi

Toiset ne haluavat olla niitä vanhempia koko ajan , ei siis katkaista napanuora vaan ollaan vaan niitä äitejä ja isiä aikuisille lapsille. Se kertoo paljon näistä tyypeistä.
        Kyllä aikuisen lapsen tulisi olla tietoinen että eläminen maksaa oli sitten lapsuuden kodissaan tai omassa asunnossaan .
        Mutta jokainen tavallaan tässäkin asiassa

• 3iskä.,

Ei yhtään vuokraa, jos on ainoasi, jos sinulla on varaa.

MUTTA opeta häntä oikeesti säästämään ja luomaa omaa turvallisuuttaan, käyttämään rahojaan oikein, opiskeluun ja matkailuun.

Ja kun asiaa ajattelet, jos saat häneltä rahaa, ja siten kuolet, lapsesi saa rahansa takaisin, mutta perintövero vie siitä osan, oliko viisasta.

Minulle on annettu kaikki rahat kun oli ainoa ja 18v, olen osannut käyttää.
      Vanhempani saavat runsaasti Kelalta, kun ovat köyhiä.
      Tuttavamme antoi vasta vanhempana, ei saa kelalta mitään ainakaan 15 vuoteen kun antoi rahojaan pois ja tieto meni kelalle.

ME meidän lapsille on annettu niin paljon kun on uskallettu ja verotuksessa voi antaa, eikä kaduta.

KASVATA lapsestasi fiksu ja kunnollinen ja kerro joka kuukausi että muistaa rahan arvon.

--------------------------------
      Jos on useita lapsia, siten on monimutkaisempi jutu, meillä kaikki lähtivät 18-v kodista.

meillä on ratkaistu raha-asia niin,
      jos yksi tarvitsee rahaa, hän saa ja samalla annetaan kahdelle muulle sama summa,
      ei tarvitse mitään kirjanpitoja pitää,

• ainoa

lapsi, vanhemmat lapset asuvat muualla, ja 23-vuotiaan lisäksi on kotona murrosikäinen. Säästäväinen on ollut jo vuosikausia, mutta kotitöihin ei juurikaan osallistu. Tästä voin syyttää vain itseäni, joka lapsen olen liiaksi passannut, eivätkä ole juurikaan kotitöihin osallistuneet. Nyt kyllä tihkaisee, kun oma terveys on ollut kehno monta vuotta. Rahallisesti pärjäämme, vaikka itselläni ei ole mitään tuloja, sairaslomalla olen ollut vuosikausia-jatkuvalla sellaisella. Miehellä on hyvähkö palkka, ja rahallisesti elättää meidät kaikki. Toki omat laskunsa tämä 23-v. maksaa, tietenkin, ja muut omat henkilökohtaiset menonsa. Sitä vain mietiskelen, että taidan opettaa liian hyvälle, tässäkin suhteessa, koska laskuja on paljon meilläkin, ruoka maksaa maltaita, ja oman asunnon kustannuksetkin ovat suuret. Näin on toistaiseksi eteenpäin menty. Riitoja meillä ei ole, aina on hyvin pärjätty, sopuisaa elämää vietetään.

• Avallon

Asuin ykinuoltaja äitini yhdessä huoneessa ja kunsain työpaikan annoin äidilleni puolet palkasta, eli ylläpidosta. Minulle jäi vielä varaa tarpeelisiin toimiin ja tavaroihin. Etsi aktiivisesti vuokrakämppää joka löytyikin viimein. En ole katunut päivääkään, että maksoin ylläpitokustannuksia äidilleni. Se oli kasvatusprosessi joka on kantanut tähän päivään. Sain yksiön ( poikamispoxin) ystäviä, vaimon ja perhee. Minulla on nyt 2 aikuista lasta ja kolas opettelee maailan tavoille.
        Pitäkää lapsistanne huolta, mutta älkää paapoko heitä ( olikohan se oikea sana?)
        t.Arto

• Anonyymi
        Avallon kirjoitti:

Asuin ykinuoltaja äitini yhdessä huoneessa ja kunsain työpaikan annoin äidilleni puolet palkasta, eli ylläpidosta. Minulle jäi vielä varaa tarpeelisiin toimiin ja tavaroihin. Etsi aktiivisesti vuokrakämppää joka löytyikin viimein. En ole katunut päivääkään, että maksoin ylläpitokustannuksia äidilleni. Se oli kasvatusprosessi joka on kantanut tähän päivään. Sain yksiön ( poikamispoxin) ystäviä, vaimon ja perhee. Minulla on nyt 2 aikuista lasta ja kolas opettelee maailan tavoille.
        Pitäkää lapsistanne huolta, mutta älkää paapoko heitä ( olikohan se oikea sana?)
        t.Arto

Terve mielipide sinulta

• minulla

Mies täysi-ikäinen 24.v. opiskelee viikot. Käy viikonloppuisin "kotona". Hällä oma huone, pesula-ja ruokapalvelu. Mutta hän on kuitenkin lapseni, eli miksi ei. Ei varmaan ole loppuelämäänsä äidin kanssa yhdessä. Nyt jo saanut kuittailuja kavereilta, kun asuu äitinsä kanssa.

"Vuokraa" maksaa 100€ kuussa. Ihan hyvä, että edes jotakin.

On lähdössä toiselle puolelle suomea jatko-opiskelemaan, saas nähdä sitten kuinka käy kotona. Mulla ei ainakaan mitään vastaan...Aivan ihana itseni kasvattama poitsu.

• että muillakin

Asustaa täysi-ikäisiä kotona. Eikös nämä lapset ole meidän omiamme, olkoonkin vaikka minkä ikäisiä.

Itselläni jo 2 vanhempaa maailmalla, naimisissa ja omat perheet. Lapsenlapsiakin jo 6. Niin, että ihan kiva, jos omat lapset tykkäävät vanhemmistaan niinkin paljon, että viihtyvät kotona vielä aikuisinakin. Vain kuinka?

Itselleni on myös kuittailtu asiasta(lähinnä työkaverit), mutta ei haittaa. Olen kuitenkin lapsilleni rakas. He kuitenkin ovat tärkeintä elämässäni.

• äiti myös

Opiskelee, käy viikonloppuisin kotona ja vielä maksaa 100 egua kotiin???
        Eipä olis tullut mieleenikään pyytää vuokraa opiskelu ajalta, eikä kotona olo ajalta!

• tekee
        äiti myös kirjoitti:

Opiskelee, käy viikonloppuisin kotona ja vielä maksaa 100 egua kotiin???
        Eipä olis tullut mieleenikään pyytää vuokraa opiskelu ajalta, eikä kotona olo ajalta!

tietysti niinkuin parhaaksi näkee. Itse en kyllä ottaisi rahaa, aikuisen opiskelijan viikonloppuvisiiteistä. Näissä, kuten joka asiassa, me ihmiset olemme niinerilaisia, ja toimimme eri tavalla. Itse ainakin haluan, ja toivon omien lapsien pärjäävän elämässä mahdollisimman hyvin, kaikin tavoin, ja tottakai myös rahallisesti. Ehkä siksi annan aikuiseni elellä täyshoidossa kotona, vieläkin. Toivon mukaan sitten, kun me vanhemmat olemme avun tarpeessa, jälkikasvu on meillä apuna.

• 324t

Siis aivan uskomatonta porukkaa! Otetaan vuokraa omilta lapsilta ja ollaan ajamassa pois kotoa, vaikka olisi kuinka pinta-alaa asua. Mikä tätä kansaa oikein vaivaa?! Jos on tilaa asua samassa talossa, niin miksi pitää muuttaa vaikka kivenheiton päähän naapuriin? Itsenäistymistäkö on se, että maksaa vuokraa ja hankkii omia tavaroita? Suomalaiset ovat paatuneita materialisteja!

Minä olen kuulkaa 30-vuotias mies ja asun kotona! Mitään ei tästä lystistä tarvitse maksaa, kunhan opiskelen ja teen töitä. En edes suunnittele mihinkään muuttamista, vaan ajattelin olla tässä koko loppu elämäni. Samalla kujalla jossa talomme sijaitsee on kaksi muutakin täysi-ikäistä miestä (toinen minua kymmenen vuotta vanhempi), jotka asuvat kotona. En siis tunne olevani mitenkään poikkeava.

Jossain Välimeren maissa monet ihmiset asuu kotona koko ikänsä ja tuovat vielä aviopuolison ja lapset saman katon alle. Kun vanhemmat ovat vanhoja, niin heistä pidetään huolta yhteisöllisesti. Kun heistä aika jättää, niin lapsi perii talon. Suomessa tällaista järjestelyä pidetään jotenkin aivan tavattomana. Se ei sovi ollenkaan meidän käsitejärjestelmään. Silti täälläkin elää koko ajan täysi-ikäisiä ihmisiä vanhempiensa kotona, eikä monilla ole aikomustakaan muuttaa pois. Eikä tarvitsekaan.

• jokupa joku

Keksi paremmat provot.. tää on liian selkee ja tylsä.. plääh....

• Miksei tarvitse?
        Asenne on outo, kun sanotaan, että toisen pitää ensin vaatia, ja vasta sitten maksetaan. Ja ehkä siitäkin purnataan.

Aikuisen ihmisen ei pitäisi olla niin riippuvainen vanhemmistaan. Mihin keräät rahaa? Ajattele hiukan, että sinulla on aivan eri elintaso kuin vanhemmillasi. He maksavat omat arkimenonsa ja sinun arkimenosi, ja sinä voit käyttää oman palkkasi miten ikinä mielit, asunto, ruoka ja lämpö on aina valmiina.

Jos joskus perustat perheen, tuölet olemaan aikamoisessa liemessä, kun huomaat, mitä elämä todella maksaa.
        Toivottavasti pysyt poikamiehenä ja elelet onnellisen vanhempiesi hoivissa peräkamarissasi. Vanhempasi toivottvasti elävät yhtä pitkään kuin sinä, sillä orpona ei ole helppoa.

• siispä siis

Uskomaton olet itse.Jos olisin aikuinen ja työssäkäyvä ihminen (siis olen mutta en asu vanhempieni kanssa) niin ei tulisi mieleenikään asua vanhempieni elätettävänä ja heidän kustannuksellaan.Onko oikeasti oikein että vanhemmat maksavat sinunkin kulusi ja itse ostelet omilla rahoillasi "kaikkea kivaa"?Ja tästä nääntyneenä vanhempasi kuolevatkin jo sopivasti ennen eläkeikää niin ei tarvitse vaivautua huolehtimaan iäkkäistä vanhemmistaan ja voi matkustella maailman ääriin niillä säästyneillä rahoillaan.

• Anonyymi

Kiva, että sinun elämäsi on mallillaan noin. :) oletko ajatellut miten siihen mahdollisen puolison asetat? Toivon todella,että hän suostuu tuohon järjestelyyn :) Saman kokeneena omalla kohdalla kävi niin,että hellan viereen ei sovi kahta emäntää ja kohta olikin kipeä ero. Mutta kuten kirjoitin, tsemppiä.

• Anonyymi

Välimeren maissa on hieman eri kulttuuri se kun Pohjoismaissa.
        Siis sinun kulusi huushollissa maksavat sinun vanhempasi , ja miksi luulet että heidän pitäisi tehdä niin.
        Ei kai aikuinen mies voi olla niin tietämätön ettei maksa omaa osuuttaan menoista .
        Olisi se kyllä minustakin mukavaa jos joku lapsistani asuisi talossani kun tilaa on kahdessa eri kerroksessa, mutta minun lapseni eivät koskaan laittaisi minun tehtäväksi maksaa heidän elämistään aikuisten maailmassa .
        Niin että näistäkin asioista ajatellaan eri tavalla riippuen kasvatuksesta .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiva, että sinun elämäsi on mallillaan noin. :) oletko ajatellut miten siihen mahdollisen puolison asetat? Toivon todella,että hän suostuu tuohon järjestelyyn :) Saman kokeneena omalla kohdalla kävi niin,että hellan viereen ei sovi kahta emäntää ja kohta olikin kipeä ero. Mutta kuten kirjoitin, tsemppiä.

Ei normaali ihminen sido itseään ihmiseen joka asuu ilmaiseksi mamman ja papan luona siinä on tarpeeksi varoitusmerkkejä ettei osata nähdä omaa elämäänsä aikuisena vaan ollaan vanhemmilleen lapsi vielä aikuisenakin , siivellä elävät tuppaavat olemaan epäkelvollisia tavalliseen suhteeseen jonkun kanssa

• kannatan

Tuo on kyllä hyvä et kotitalo säilyy suvulla.

• Sähkölasku150kk

Jos asutaan samassa taloudessa, niin laskut hoidetaan yhdessä. En ymmärrä mitä ihmettelemistä siinä on.
      Jokainen täyspäinen ihminen voi pestä omat pyykkinsä itse. Tuskin aloittajan äitivanha pesee lapsensa vaatteet pesutuvassa pyykkilaudalla, kyllä hän panee ne pesukoneeseen. Sen voi lapsi tehdä itsekin, kuten avustaa muutenkin kodin hommissa.
      Missä tämä ongelma piilee?

• TepsunJaMikinÄiti

Meidän poika asui ylioppilaskirjoitusten ja armeijan välisen ajan sekä sitten taas armeijan ja opintojen alkamisen välisen ajan kotona ja kävi töissä. Meille ei tullut mieleenkään pyytää häneltä killinkiäkään. Hän säästi suurimman osan palkastaan ja pystyi niin ollen opiskelemaan 5,5 vuotta ilman lainaa. Toki hän kävi myös melkein koko opiskeluajan töissä ja diplomityön tekeminenhän oli luonnollisesti normaalipalkkainen työsuhde. Heti valmistuttuaan ja vakituisen työpaikan saatuaan hän pystyi puolisonsa kanssa ostamaan rivarinpätkän pääkaupunkiseudulta.

Tyttäremme muutti kotoa heti ylioppilaskirjoitusten jälkeen saatuaan toiselta paikkakunnalta opintoihinsa liittyvän hyvän työpaikan, jossa aloitti jo huhtikuussa. Me maksoimme hänen vuokransa ja ruokakaupan laskut sekä likimain kaiken muunkin neljän opiskeluvuoden ajan. Hänkin kävi töissä opiskelun ohessa ja pystyi näin joskus hankkimaan vähän ylimääräistä ja matkustelemaan.

Meille on ollut itsestään selvää, että tuemme lapsiamme taloudellisesti ja kotiin on aina ovi auki. Samoin kesäasunnot ovat milloin tahansa heidän ja heidän perheidensä ja koiriensa käytössä.

• puolinjatoisin

Ennen varsinkin maalla oli tavallista että aikuistunut lapsi jatkoi asumista vanhempiensa luona ja toi siihen perheensäkin. Nykyään sellaista järjestelyä pidetään jopa nolona, mutta on kuitenkin ihan hyvä järjestely, jos arkeen osallistutaan tasapuolisesti ja autetaan toisiaan tarpeen ja kykyjen mukaan. On selvää etä kukin osapuoli maksaa itse omat kulunsa, ruuan, osansa vuorasta ym. vaikeuksien kohdatessa vanhemmat auttavat lasta tai lapsi vanhempiaan. Työtönkin saa päivärahaa ja asumistukea, joilla tietysti osallistuu kuluihin.

Meidän nuoret ovat välillä palanneet kotiin asumaan kun on mennyt asunto tai työ, eikä lyhyestä asumisesta ole peritty kuluja, mutta ruokaostoksiin ovat osallistuneet omasta aloitteestaan. Omillaan asuvaa onavustettu silloin kun on tiukkaa, ja hän puolestaan on maksanut osan takaisin sitten kun on menyt paremmin.

• Anonyymi

Ihan niin kyllä sitä avustaa näitä aikuisia lapsia jos heillä on tilapäinen vaikea kausi elämässään . Mutta jos yhdessä asuu vanhempiensa kanssa niin ihan selvää että laskutkin maksetaan yhdessä
        Ei kai sitä enää lapsena aleta olemaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7785
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1985
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1930
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      919
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe