aloittelijalle

helppo lisko

Suunnitelmissa olisi antaa miehen veljelle joululahjaksi lisko. Kyseinen 17v kaveri omistaa kilppareita ja on kovasti kiinnostunut liskoista joten osasisi varmasta sellaista hoitaa.
Itse en kuitenkaan niistä otuksista tiedä yhtään mitään, joten kyselempä täällä.
Mikä olisi sellainen helppohoitoinen lisko joka sopisi aloittelijalle? Sellainen keskikokoinen ettei tarvi pelätä että syö naapurin kissan, mutta kuitenkin sen verran iso että sen silmällä erottaa. Ehkä joku 20cm?
Millaisen terraarion tuollainen elukka vaatii? Minkä kokoinen jne? Jotain lämpölamppuja ja muita heiltä löytyy kotoa kun on noita kilppareita, muttaa vaatiiko lisko vielä jotain lisää?
Mitäköhän tulisi maksamaan tuollainen setti? Eli lisko ja vermeet? Saako noita terraarioita ja muite kätevästi käytettynä jostain?
Kiitokset jos joku viitsii vastata tyhmiin tietämättömän kysymyksiin...

10

2562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liskot

      varmasti ovat gekot.Itselläni on harjasgekkoja sekä paksuhäntägekkoja.Molemmat ovat suht helppo hoitoisia kavereita.Leopardigekko on myös suosittu aloittelijoiden keskuudessa ja kasvaa n20cm.Leopardigekko on enemmän päiväaktiivinen,kun taas nämä minulla olevat gekot ovat hämärä/yöaktiivisia eivätkä siksi tarvitse esim UVB-valoa.Tavallinen loisteputki riittää päivärytmin saamiseksi.Jos harjasgekko miellyttää,on korkeuden oltava ainakin metrin,tämä laji on kova kiipeilemään ja tarvitseekin paljon virikkeitä,sekä kosteuden on oltava kohdallaan.Paksuhäntägekko ei kiipeile,eikä terraa sumutella,koska laji tulee melko karuilta aavikoilta,on lämmön oltava päivällä n.23-30 yhdessä kohdassa,tietysti terrassa on oltava myös viileitä paikkoja jotta lisko voi säädellä ruumiinlämpöään.Paksuhäntägekko voi kasvaa 20-30cm.Kustannukset riippuvat ihan eläinkauppojenkin hinnoista,paljon voi tehdä itse.Terran hinnat vaihtelevat liikekohtaisesti.Minulla ei ole tullut suuria kustannuksia paisti,ruuat,pohjamateriaalit,pesäpaikat ja muut pikkukipot.Itse olen muutaman terran tehnyt.Tärkeintä on helposti puhtaana pidettävä terra,jotta vältytään tuhilta sairauksilta.Lasiterra on varmasti yleisin.Ja varmasti saa käytettynäkin.Käy herppi.net:ssä,sieltä löytyy tietoakin lisää :) Onnea liskon löytämiseen!

      • Keggis

        ... on kyllä periaatteessa hämärä/yöaktiivinen, mutta saattaa liikuskella myös päivälläkin.
        leopardigekko on oikein hieno lemmikki, niillä on yleensä mahtava luonne ja tottuvat käsittelyyn - omat leoskini tahtovat välillä pihalle ja syliin jaloittelemaan.


    • -jacce-

      Tulilisko olis iha hyvä helppo hoitoisia jne. kasvaa 15cm-20cm kokoiseksi. itellä on 70X40X40 kokoinen akvaario jossa on tällä hetkellä 3 liskoo. Jos matkailee usein nii ei mitään hätää koska tuliliskot paastoaa luonnossa usein joten lisko pärjää hyvin 1vk ajan ilman ruokaa. HUOM. Lisko ei ole mikään syli lemmikki mahdollisimman vähän pitää pitää kädessä jos on pakko esim. siivouksen aikana. Ite siivoon 2vk-3vk välein. ja ruokin joka päivä. liskoni lajit on:Miekkahäntätulilisko,axolotli ja kylkiluuvesilisko. Kissa ei varmaan ui veessä ja liskoja ei tarvitese ottaa pois akvaariosta. lämpö lamppua liskot ei tarvi tavallinen akvaario valo riittää. Liskot maksaa 20e-30e tääl oulus.

      • vähän lisää

        oon just täs aika lähiaikoina ostamassa jotai helppo hoitosta ja halpaa liskoa.kertoisitko lisää noista tuliliskoista?ne kuulostaa aika edullisilta,mutta saako niitä esim:faunattaresta?riittääkö niille 100l terraario?voiko niitä pitää yksin ,mutta jos ne kerta maksaa vaa 20-30 e niin kyllähän niitä voisi 2 ostaa...riippuu tietysti että riittääkö 100l terraario.ja sanoitko että ne EI tarttee UVB valaisinta?kiitos jos kerrot


      • Jacce-
        vähän lisää kirjoitti:

        oon just täs aika lähiaikoina ostamassa jotai helppo hoitosta ja halpaa liskoa.kertoisitko lisää noista tuliliskoista?ne kuulostaa aika edullisilta,mutta saako niitä esim:faunattaresta?riittääkö niille 100l terraario?voiko niitä pitää yksin ,mutta jos ne kerta maksaa vaa 20-30 e niin kyllähän niitä voisi 2 ostaa...riippuu tietysti että riittääkö 100l terraario.ja sanoitko että ne EI tarttee UVB valaisinta?kiitos jos kerrot

        Tavallinen akvaario valaisin riittää! http://www.matelijat.info/tulilisko/hoito-ohjeet/


      • Liskon etsijä

      • Irma^^
        Liskon etsijä kirjoitti:

        Minäkin olen ostamassa liskoa. Mikä lisko olisi paras lapsiperheeseen? Eli sellainen, joka kesyyntyy ja sietää koskettelua.

        olet ottamassa niin ota koira, älä liskoa. Liskot eivät ole mitään laste leluja joita voi roikottaa ja retuuttaa ympäriinsä. Ja toisekseen liskot eivät pidä siitä että niitä turhan takia kosketellaa, liskosta ei ikinä saa tehtyä mitään syli lemmikkiä.


    • lskofan

      Hei, itse ajattelin kääpiöparta-agamaa mutta tulisi liian kalliiksi. Ja niin aloin harkita tuliliskoa (tulilisko on sammakkoeläin ei lisko.) Mutta mietin löytyisikö vähän isompia, maalla eläviä helppohoitoisia LISKOJA. Eli apua kelpaa.

      • ophione

        Siis kääpiöparta-agamaa suurempia liskoja?

        Parta-agama (40-60cm)
        Sinipiikkileguaani (35cm)
        Sinikieliskinkki (40-50cm)
        Berberinskinkki (40-45cm)
        Sudaninkilpilisko (30-40cm)


    • ei tietoo

      Jemeninkameleontti on 25 -35cm eikä sellanen verkkoterraario maksa ku 100-150

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1492
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1278
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      162
      1113
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      896
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      800
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      794
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      681
    Aihe