Nyt on viikot 40 6, Viime pe sanoi lääkäri, että kohdunsuu pehmeä ja sormelle auki. Kivuliaita supistuksia on päivittäin paljon, mutta ei vaan ylly tarpeeksi kipeiksi, että synnärille lähtisin. Nyt kolmena yönä supistukset on tullut säännöllisesti selkeinä parin tunnin sarjoina. Neuvolatäti epäili, että ei mene montaa päivää ja että vauva saattaa tulla nopeastikin (äidilläni on sellaisia parin tunnin synnytyksiä.
Meillä on sairaalaan tunnin ajomatka ja esikoisen hoidon järjestämiseenkin menee aikaa. Päiväaikaan jos tulee lähtö, niin miehellä saattaa kestää tuntikin tulla työmaalta. Nyt sitten pelottaa, että tajuanko ajoissa, kun pitää lähteä. Mistä tiedän, että juuri nämä supistukset käynnistää synnytyksen? Onko muilla ollut vastaavaa pelkoa ja miten on lopulta mennyt kaikki? Huomaako sen heti, kun supistukset muuttuu "oikeanlaisiksi"?
Sen verran viellä, että esikoinen on siis sektiolla syntynyt, joten siksi on niin vieras asia...
synnyttämään lähteminen
10
6328
Vastaukset
- äiti07
Itselläni oli myös aikamoista pohtimista viime syksynä noiden supistusten kanssa. Minulla myös supisteli aivan säännöllisesti rv.36 asti ja monta kertaa mietin juuri samaa että ovatko nämä nyt niitä, mutta aina ne sitten tuntien päästä loppuivat. Itselläni meni vedet, supistukset alkoivat n.10min vedenmenon jälkeen sehän tarkoitti sitä että sairaalaan on mentävä koska vedet meni :) Meillä myös oli tunnin matka sairaalaan, loppujen lopuksi olisinn kerinnyt vaikka norsunluurannikolle kun synnytys kesti 22h!! :D Sen verran sanon että kyllä sinä tiedät sitten kun ne supistukset on juuri niitä synnytykseen "johtavia", kun supistus tulee se vie kaiken sinun huomion etkä pysty keskittymään muuhun, esim. jos kävelet ja supistus tulee sinun on pakko pysähtyä supistuksen ajaksi. Ja nyt kun sinulla on ollut noita harjoitus supistuksia, ne ovat sen verran eri luokkaa mitä tuleman pitää ;)
Onnea ja voimia synnytykseen! Ellet ole jo synnyttänyt, mutta voimia siitä eteenkin päin :)- ap.
Tiedän tosiaan (ja toivonkin oikeastaan niin), että synnytys voi olla loppuen lopuksi pisempi. Pelottaa vaan se mahdollisuus, kun joskus ovat vähän perinnöllisiä nuo synnytysasiat.
Näistä supistuksista sen verran, että ovat nyt jo useamman viikon ollut sitä luokkaa, ettei voi kyllä muuhun keskittyä! Jos kävellessä alkaa supistaa, niin en voi juuri jaloillani olla edes, joten kotiinkin on viljelty tuoleja sinne tänne :) Aina vaan loppuvat sitten, niin en ole viitsinyt synnärille lähteä.
Nyt sain kuitenkin vähän helpotusta, kun äitini soitti ja sanoi, että voisi tulla huomenna tänne ja olla viikonlopunkin (kunhan en nyt sitten ennen huomista synnyttäisi). Helpottaa kummasti, kun ei tarvitse tuota lapsen hoitoa miettiä, lähimmät hoitajat kun on oikeasti kaukana (alunperin oli tarkoitus "tehdä treffit" sairaalalle).
- tuota..
itselläni oli juuri noin kuin sinulla, että monenä päivänä supistuksia jne. sitte yks yö oli koko yön lieviä supistuksia ja kun heräsin, niin pohdin, että pitäsikö lähteä vai ei, olin siinä kahden vaiheilla, ei kovin kipeitä ollut, mutta kuitenkin soitettiin esikoiselle hoitaja, joka saapui vartin päästä soitosta ja lähdettiin sairaalaan, matkaan meni vain 10 min ja matkalla ihan yhtäkkiä alkoi kipeät supparit ja vartin päästä jo synty. Joten sanoisin, että jos sinulla jo monta päivää ollut noita suppareita, niin mene sinne jo sairaalaan jo valmiiksi, vaikka tänään illalla, jos teillä matkaan menee tunti ja mieheltä toinen tunti jne.
Synnyttäjän pakaroiden väliin lähtien peräaukosta tulee sinertävä viiva sitä mukaa etenee, kun kohdunsuu aueaa. sentin pitunen viiva, sentin auki. Kotona tuota viivaa töllätessäni se oli noin 5 cm, muistutti mustelman väriä.- viivajuttu
oikeen on? en oo koskaan kuullukkaan moisesta =D kerroppas vähä...voiko siitä enteillä synnytyksen alkua ku sellanen viiva sinne pakaravakoon ilmestyy?
- sairaalassa
vaan tuntuu kuulemani mukaan olevan niin ruuhkaista, että jos ei synnytys ole hyvässä vauhdissa, tai äiti tunne itseään tosi kipeäksi, pistävät takaisin kotiin!
Itselläni oli se tilanne, että olivat vastaanotosta laittamassa kotiin (matkaa on vain pari kilsaa), kun ei kohdunsuu ollut auki kuin pari senttiä, eikä supistukset olleet tappavan kipeitä. Alle puolessa tunnissa synnytys kuitenkin etenikin ponnistusvaiheeseen, joten montaa minuuttia ei kerennyt salissa olemaan, kun lapsi oli syntynyt!
En tiedä, miten olisi käynyt, jos olisin lähtenyt kävelemään kotia kohti...
Jäi jotenkin sellainen olo, että hoitajat siellä tietävät tilanteeni parhaiten, eikä minun tuntemuksia huomioitu. (sanottiin vaan, ettei vielä voi ponnistuttaa, kun äsken oli vasta muutaman sentin auki...onneksi kuitenkin ottivat saliin ja tarkistivat tilanteen!)
Kai se johtuu tästä vauvabuumista, osastojen lakkautuksillahan ei ole mitään tekemistä tämän kätilöjen kiireen kanssa... - juttu,,
viivajuttu kirjoitti:
oikeen on? en oo koskaan kuullukkaan moisesta =D kerroppas vähä...voiko siitä enteillä synnytyksen alkua ku sellanen viiva sinne pakaravakoon ilmestyy?
siis ilmestuu pakaravakoon, sitä mukaan kun kohdunsuu aukeaa. Eli, kun vaikka sentin auki, niin peräaukostä pakaravakoon päin viivaa sentin verran Alussa sitä on vaikea nähdä. Kun 5 senttiä aiku niin viivakin jo viisi senttiä, silloin se on jo helpommin nähtävissä.tämä viiva siis jostain syystä tulee ihan kaikille synnyttäjille. ainakin englannissa kätilöt seuraavat tämän viivan etenemistä, ettei tarvitse koko ajan alakautta koittaa kuinka paljon kohdunsuu auki. Minun oli ainakin alussa vaikea havaita tätä viivaa.
- äiti -07
Minä en tajunnut mun supistusten alkamista, koska ne tulivat selän puolelle. Eikä ne olleet kipeitä oikeastaan. Kokoajan oli vain hankala olla. Asentoa piti vaihtaa kokoajan... Sitte tajusin että tää on menoa kun lapsivesi tuli. Mies oli 250km:n päässä mut onneks kaveri oli mun kans. Ja synnytys oli loppujen lopuksi nopea: sairaalassa olin 21.36 ja tyttö sylissä 00.19... Niin ja taksilla mentiin :D
Mies tuli sitten puol 11 aikaan sairaalaan.
Mutta jos sun supistukset tulee sinne masun puolelle niin kyllä varmasti huomaat kun ne on niitä oikeita :D Tsemppiä!!!- Valmennuksessa
Meille todettiin valmennuksessa että jos vain mietit että tartteeko lähteä niin silloin ei tarvitse. Kyllä sen kuulemma sitten huomaa.
Mulla yksi synnytys takana, taisin vähän hätäseen lähtee ku menin pe aamuna puoli kuudelta ja tyttö synty vasta la keskipäivällä.
Toista odotan ja mietityttää milloin pitäs lähtee, tosin viikkoja vasta 30 3, eli ei oo ihan ajankohtasta, mutta siksi mietin kun menee aikaa kun esikoinen tarttee viedä hoitoon, mies saattaa olla töissä. Elukoille pitää hälyyttää hoitaja...
Kaikki on vaa nii erillaista kun ekassa raskaudessa. Asutaanki kauempana sairaalasta ku sillo. - hyvää itsellesi
Valmennuksessa kirjoitti:
Meille todettiin valmennuksessa että jos vain mietit että tartteeko lähteä niin silloin ei tarvitse. Kyllä sen kuulemma sitten huomaa.
Mulla yksi synnytys takana, taisin vähän hätäseen lähtee ku menin pe aamuna puoli kuudelta ja tyttö synty vasta la keskipäivällä.
Toista odotan ja mietityttää milloin pitäs lähtee, tosin viikkoja vasta 30 3, eli ei oo ihan ajankohtasta, mutta siksi mietin kun menee aikaa kun esikoinen tarttee viedä hoitoon, mies saattaa olla töissä. Elukoille pitää hälyyttää hoitaja...
Kaikki on vaa nii erillaista kun ekassa raskaudessa. Asutaanki kauempana sairaalasta ku sillo.olennainen asia on jo edellä
- ap.
Joku sanoi tuossa, että, jos pitää miettiä, niin ei tarvitse lähteä... No, kyllä minä vaan mietin vielä torstain ja perjantain välisenä yönä 41 2, että vieläkö odottelisin. Lähdin sitten kuitenkin varmana siitä että kotiin vielä laittavat, vaikka kipu oli aika kovaa, olihan se sitä ollut koko ajan.
Sairaalassa kun olin ollut 15 min, niin vedet meni, eli turha reissu ei ollut. Lopulta tyttö syntyi sitten pe-iltana, eli ei ollut mikään nopea synnytys. Tai loppu oli tosi nopea ja raju, mutta avautumisvaiheen alku kesti kauan.
Kipu ei missään vaiheessa muuttunut kovemmaksi, kuin mitä se oli sairaalaan mennessä. Oli hyvin siedettävää, mutta uupumus meinasi iskeä jossain vaiheessa, kun kivuista oli kärsitty niin kauan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2356674Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne653890Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1303133- 1562312
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla171853Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1701577- 821474
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o291441Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https371369Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.1111061