Seura 9.10.2008 (numero 41?), Anu Holopaisen kirjoittama, asiantuntijana sisätautien erikoislääkäri, ylilääkäri R. Grönfors, V-SSHP Turunmaan sairaala. Lukiko kukaan?
Omasta mielestä hyvä perusartikkeli tiedotukseen tautiin tutustumattomille - suht tuttua juttua
meille refluksikoille. Jo 3 juttua refluksista
puolen vuoden sisällä lehdistössä - ei hullummin!
Hyvää artikkelissa oli kunnon viittaus happosalpaajien
mahdollisiin sivuvaikutuksiin ("on viitteitä siitä, että pitkän jatkuvalla happoa hill. lääkityks. saattaa olla vaikutusta kalkin tai D-vitamiinin imeytymiseen ja sitä kautta luuston mineraalipitoisuudn vähenemiseen....). Tämän lisäksi mainittiin Turun yliop. sairaalan jälkiseurantatutkimus (90% leikkaustulos hyvä, heistä 30% joutui kuitenkin lääkitykselle myöhemmin). Kohderyhmäksi oli mainittu selvästi "kaikenikäiset" (myös lapset) sekä eri painoiset ("myös langanlaihat")ihmiset.
Artikkelista huomasi myös kuinka eri lääkärit
asioita tulkitsevat/viestivät (vrt Hesarin artikkeli)- stressistä sanottiin "stressillä on oma vaikutuksensa autonomisen hermoston tasapainoon, ja tämä puolestaan saattaa vaikuttaa vatsaoireisiin. Refluksi ei kuitenkaan ole merkittävässä määrin psyykeen liittyvä, enemmän siihen vaikuttavat elämäntavat, kuten ravinnon laatu ja länsimaissa lis ylipaino ..... pudottaminen helpottaa usein oireita, mutta ylipaino ei ole ainoa refluksin aiheuttaja".
Itse kaipasin lisää mainintaa ääni/kurkkuoireista ja niiden helpottamisesta. Äänipuolen lääkäreitä ei oltu tässäkään (vielä) haastateltu - he olisivat pystyneet kertomaan kurkkurefluksin "haitallisuudesta" verrattuna "ala"refluksiin. Tosin tässä oli mainittu, että ruokatorvi saattaa olla puhdas vaikka kurkkurefluksia onkin. Tekstissä
vilahti myös täysin outo nimitys (laryngofaryngeaaliselle/hiljaiselle refluksille) "korkea refluksi" (googlaamalla ei kyseisellä termillä löydy mistään mitään suomeksi eikä englanniksi). Onko kukaan löytänyt termiä
muista artikkeleista?
Täysin UUTTA artikkelissa oli puhe siitä, että laryngofaryngeaalisessa refluksissa olisi kyse
kaasuista (ei nesteestä kuten ruokatorven refluksissa) .... Lukuisten muiden artikkelien perusteella todetaan
ruokatorven yläportin vain aukeavan ja ylösnousevan
ruokavellin pääsevän eri korkeuksille kurkun puolelle (mikroaspiraatiossa myöskin keuhkojen puolelle) - happamet röyhtäisyt ilman muuta tunnetaan mutta niitä ei liitetä refluksiin
tällä tapaa. Onko kukaan lukenut muita artikkeleita, jossa olisi mainittu asiasta?
uusi refluksi artikkeli/
32
2409
Vastaukset
- kokemusta on
Pitääpä käydä kirjastossa lukemassa
kyseinen lehti.
Mä olen kyllä myöskin miettinyt tuota
ylärefluksin mekanismia, ja olen
pohtinut että voisiko olla kyse
kaasumaisesta aineksesta. Mulla on
monenlaista oiretta, kurkkuoireet
alkoi myöhemmin kuin "normaali"
polttelu. Olen miettinyt just sitä
että jos oikeesti kurkkuun asti nousee
nestettä niin kyllähän se pitäisi itse
selvästi huomata, varsinkin kun ylärefluksista
sanotaan että sitä on enemmän pystyasennossa
eli siis hereillä ollessa. Refluksitaudissahan
voi nousta mahansisältö ihan suuhun asti, mutta
jotenkin olen käsittänyt ettei ylärefluksissa
yleensä näin käy, muutenhan ei olisi
ongelmaa sen diagnosoinnissa.
Mulla itsellä käy selällä maatessa
ruokatorvessa hirvee pulputus, mutta ylös
asti ei mielestäni nestettä tule.
Huomaatteko muut joilla ylärefluksia on,
että selvästi virtaa nestemäistä ainesta
ylös asti?- laryngo
välttämättä tunne "nesteen" nousuna ...
tietyn kohdan kirveleminen tai supistaminen
lähinnä ... toisilla liman muodostuminen (kurkun puolustusta
happoa vastaan) - laryngo
laryngo kirjoitti:
välttämättä tunne "nesteen" nousuna ...
tietyn kohdan kirveleminen tai supistaminen
lähinnä ... toisilla liman muodostuminen (kurkun puolustusta
happoa vastaan)puhutaan vaan joko neste tai neste-kaasu yhdistelmistä (mitkä olisi ihan loogisia).. . tsekkaan huomenna ton
antamasi artikkelin - kiitos! - laryngo
myös, että sinulla ei ollut aluksi
laryngofaryngeaalista muotoa vaan vain
ruokatorven alueella (eli jostakin syystä ruokatorven ylempi portti ei toimi kuten ennen?)?? Näistäkin yhdistelmistä on taatusti monia eri muotoja samalla henkilölläkin.
Itsellä nykyään ilman lääkitystä (2 vk kokeilu syyskuussa)ruokailun jälkeen
puoli tuntia selvää närästystä (ihan ok tunne kun pysyy "nätisti "ruokatorvessa), joka vaihtuu
vähitellen kurkun puolelle meneväksi (se ei nouse siis nieluun). Itsestä tuntuu, että kun alaportti aukeaa kunnolla auki, yläportti menee kiinni ja närästyksen tunne ehtii syntyä kun aines pysyy ruokatorven puolella. Muuten kun alaportti falskaa vain "vähän", se ei tunnu laukaisevan yläportin sulkeutumismekanismia...
Itsellä oireet kurkun puolella alkaen
siitä ylemmän ruokatorven sulkijan kohdalta.
Tietty alue kannusrustojen päällä tulehtunut - mitään voimakasta "happovanaa" ei kuitenkaan onneksi ole!
Ilman happosalpaajaa (Nexium) huomaan fyysisen ylösnousun ruokailun jälkeen, lääkkeen kanssa en huomaa mitään avautumista tai nousua - oletan kuitenkin, että kurkussa fyysisesti suht sama trafiikki päällä. Muiden maha-aineiden kanssa en yhtään ihmettele, että kurkussa on tulehdasta edelleen! Vai saattaisiko happosalpaajissa olla myös porttia supistavaa ainetta myös mukana?
Ilmanmuodostumisen ja poistumisen kanssa ei ole ollut ongelmia (kummastakaan päästä). Röyhtäilyä on ehkä 1-3/päivä, joka on todella hyvä määrä.
Entä itselläsi? Minkälaisia sun yleisimmät oireita ovat ja kuinka usein päivässä sinulla on
niitä? - kokemusta on
laryngo kirjoitti:
myös, että sinulla ei ollut aluksi
laryngofaryngeaalista muotoa vaan vain
ruokatorven alueella (eli jostakin syystä ruokatorven ylempi portti ei toimi kuten ennen?)?? Näistäkin yhdistelmistä on taatusti monia eri muotoja samalla henkilölläkin.
Itsellä nykyään ilman lääkitystä (2 vk kokeilu syyskuussa)ruokailun jälkeen
puoli tuntia selvää närästystä (ihan ok tunne kun pysyy "nätisti "ruokatorvessa), joka vaihtuu
vähitellen kurkun puolelle meneväksi (se ei nouse siis nieluun). Itsestä tuntuu, että kun alaportti aukeaa kunnolla auki, yläportti menee kiinni ja närästyksen tunne ehtii syntyä kun aines pysyy ruokatorven puolella. Muuten kun alaportti falskaa vain "vähän", se ei tunnu laukaisevan yläportin sulkeutumismekanismia...
Itsellä oireet kurkun puolella alkaen
siitä ylemmän ruokatorven sulkijan kohdalta.
Tietty alue kannusrustojen päällä tulehtunut - mitään voimakasta "happovanaa" ei kuitenkaan onneksi ole!
Ilman happosalpaajaa (Nexium) huomaan fyysisen ylösnousun ruokailun jälkeen, lääkkeen kanssa en huomaa mitään avautumista tai nousua - oletan kuitenkin, että kurkussa fyysisesti suht sama trafiikki päällä. Muiden maha-aineiden kanssa en yhtään ihmettele, että kurkussa on tulehdasta edelleen! Vai saattaisiko happosalpaajissa olla myös porttia supistavaa ainetta myös mukana?
Ilmanmuodostumisen ja poistumisen kanssa ei ole ollut ongelmia (kummastakaan päästä). Röyhtäilyä on ehkä 1-3/päivä, joka on todella hyvä määrä.
Entä itselläsi? Minkälaisia sun yleisimmät oireita ovat ja kuinka usein päivässä sinulla on
niitä?Oireita melkeinpä päivittäin, joskin
happosalpaajilla (2 x päivä) pysyvät
jotenkin kurissa. Ilman lääkitystä
pahimmillaan koko rintakehää polttelee,
yskittää, limaa kurkussa, kurkkukipua,
kipeä kieli, paha maku suussa ym.
Eli onhan niitä. - laryngo
kokemusta on kirjoitti:
Oireita melkeinpä päivittäin, joskin
happosalpaajilla (2 x päivä) pysyvät
jotenkin kurissa. Ilman lääkitystä
pahimmillaan koko rintakehää polttelee,
yskittää, limaa kurkussa, kurkkukipua,
kipeä kieli, paha maku suussa ym.
Eli onhan niitä.ei ole ilman lääkitystäkään noita kieli tai pahu maku
ongelmia. Kuinka usein käyt kurkkulääkärillä (oliko mitään muutoksia?)?
Itse käyn 6 kk välein. Teetkö mitään äänentuotto lihasten/kielen/kurkunpään rentouttamisharjotuksia?
2 viikon kokeilu ilman lääkettä
ei lisännyt itsellä kurkun puolen oireita mitenkään
(varmasti pitempi aika olisi niin tehnyt)
eikä hengenahdistuskaan palannut tuossa ajassa.
Nukuin tahallaan täysin vaakatasossa.
Lähinnä kuumotusta ruokatorvessa sekä parina päivänä pienehkö tunne selkä sekä mahapuolella tietyllä kohtaa. Kauempaa en viitsinyt kokeilla. - kokemusta on
laryngo kirjoitti:
ei ole ilman lääkitystäkään noita kieli tai pahu maku
ongelmia. Kuinka usein käyt kurkkulääkärillä (oliko mitään muutoksia?)?
Itse käyn 6 kk välein. Teetkö mitään äänentuotto lihasten/kielen/kurkunpään rentouttamisharjotuksia?
2 viikon kokeilu ilman lääkettä
ei lisännyt itsellä kurkun puolen oireita mitenkään
(varmasti pitempi aika olisi niin tehnyt)
eikä hengenahdistuskaan palannut tuossa ajassa.
Nukuin tahallaan täysin vaakatasossa.
Lähinnä kuumotusta ruokatorvessa sekä parina päivänä pienehkö tunne selkä sekä mahapuolella tietyllä kohtaa. Kauempaa en viitsinyt kokeilla.Kurkkulääkärillä olen käynyt vain kerran,
eikä silloin tarkistuksessa näkynyt
mitään erikoista. Sen jälkeen en ole
viitsinyt käydä, vaikka oireita välillä
onkin. Olen pohtinut myös omalla kohdalla
sitä mihin tuolla alemassa viestissä on
viitattu, siis että kurkkuoireet vois
olla myös kivun heijastumista ilman
että varsinaisesti mitään tulee ylös
asti. - ärsytyksen
kokemusta on kirjoitti:
Kurkkulääkärillä olen käynyt vain kerran,
eikä silloin tarkistuksessa näkynyt
mitään erikoista. Sen jälkeen en ole
viitsinyt käydä, vaikka oireita välillä
onkin. Olen pohtinut myös omalla kohdalla
sitä mihin tuolla alemassa viestissä on
viitattu, siis että kurkkuoireet vois
olla myös kivun heijastumista ilman
että varsinaisesti mitään tulee ylös
asti.kautta tietenkin heijastekipu mahdollista - tai onhan sekin mahdollista, että aines nousee toisilla vain vähän portin yläpuolelle ...
Kuitenkin kurkkuoireet tämän refluksimuodon yhteydessä voi tulla ihan fyysisestä nesteen (tai neste-kaasun) noususta, joka aiheuttaa kurkun puolen lihaksistossa/hermoituksessa tulehdusta (kun lihakset tarpeeksi kovettuvat, myös hermopinnettä) -
kannattaa tarkistaa silloin tällöin limakalvojen kunto(jos sairastaa laryng. refluksia ja erityisesti jos ääni on työkalu).
Täällä ei jotkut ole käyneet ollenkaan kurkkulääkärillä vaikka laryngofar. refluksioireet täysillä päällä... kauhistuttaa ... Äänihuulipuolen muutokset
(esim turpoamiset, granuloomat ym), joita ylärefluksi saattaa aiheuttaa, on
hyvä tietää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta asialle voidaan tehdä heti jotakin.
Liman määrästä kurkun alueella voi päätellä myös peilitähystyksen
yhteydessä jotakin (allergia vai kurkun reagointi happoon?). Joku pohdiskeli, että kurkussa tuntuva
"lima" ei oliskaan limaa vaan nimenomaan ylösnoussutta ainesta.
Puheterapeutilta saa hyviä harjoitteita alueen lihasten rentouttamiseen ja harjoittamiseen.
Voice massagen (erityisesti kurkun, purentalihasten, kielilihaksen käsittely) avulla päästään rentouttamaan alueen refluksin rasittamia lihaksia jossakin määrin - kannattaa kokeilla. Syvimpiim lihaksiin kurkunpään alueella se ei tietenkään yllä.
Tsemppiä kaikille lukijoille ja
oireettomia hetkiä/tunteja!
- kokemusta on
Pitkä mutta kiinnostava artikkeli, jossa
mainitaan kaasut:
Evaluation and Management of Laryngopharyngeal Reflux
"Another problem with standard pH probe–monitoring studies is failure to account for bouts of potentially harmful gaseous and/or nonacid refluxate. This is where impedance testing is superior.24 Gaseous reflux events associated with small pH drops (>1) have been found with significantly greater frequency in patients with LPR than in those with GERD or in healthy controls. The ability to detect gaseous and mixed (gaseous-liquid) events is particularly important in patients with LPR because gases are more diffusible and can reach higher laryngeal structures. "
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/294/12/1534 - kokemusta on
Löysin itse ainakin jotain
ihan hakusanoilla gas reflux tai
gaseous reflux. - 2000
Anna-Liisa Karvonen "Miksi meitä närästää -
refluksitaudin etiopatogeneesi" , Duodecim 2000, 116; 1873-7, kaasúrefluksi, s. 1874
Siinä myös todetaan, että nämä refluksitaudin epätyypilliset oireet aiheutuvat joko refluksaatin (nousevan aineksen) aiheuttamasta suorasta ärsykkeestä tai sen laukaisemasta reflektorisesta vasteesta.
Hmm .. siinä myös todetaan "tupakointi, rasvainen ruoka ja kahvi pahentavat oireita ja lisäävät refluksia, mutta niiden välttämisestä refluksitaudin hoitotoimenpiteenä on harvoin merkittävää hyötyä." - jaazaa
minäkin kaipaisin ohjeistusta ja apua, koska minulla ainakin tuo kurkku vaivaa eniten.
Siinä suhteessa olen kuitenkin sata prosenttisesti samaa mieltä minua hoitaneiden gastropuolen eksperttien kanssa että stressi pahentaa refluksitautia huomattavasti, näin ainakin itselläni.
Mulla rupeaa kurkkuoireet vaivaamaan ulostuksen jälkeen joten olenkin ruvennut miettimään rupeaako portti falskaamaan juuri ulostamisen jälkeen, koska ennen ulostamista ei oireita.
Korvaan on alkanut myös pistelemään, vähä väliä.- artikkelissa
muotoiltu asia hyvin - "SAATTAA vaikuttaa vatsaoireisiin". "Ei psyykkeen merkittävästi liittyvä" on mielestäni myös hyvä. Eroja siis löytyy ...
Useimmiten stressi katsotaan refluksiin liittyen tilanteeksi, jossa kiire ym haittaa ruokailua ja johtaa sitä kautta esim vääriin valintoihin tai liian isoihin annoksiin. Syömisestä huolehtiminen/suunnittelu ja sille tarpeeksi pitkän ajan varaaminen on a ja o (toisille tämä saattaa olla ihan entuudestakin tuttua kuviota). Jos alkutilanne suht huono (ei ole tottunut huolehtimaan syömisestä), muutokset vaatii tietenkin enemmän. Toissijaisia stressin negativiisia vaikutuksia ovat sitten nämä muihinkin tauteihin liittyvät kivun tunteen lisääntyminen ym, joihin vaaditaan huomattavasti pidempää aikaa. - johtua
eikö lääkäri kertonut? kirjoitti:
- refluksiturvotus ja punoitus on vaan erilaista
kuin esim jonkun muun aiheuttama. - laryngo
oireiden leviäminen korvaan!
Olethan kuitenkin tsekkauttanut
korvasi lääkärillä jonkun muun akuutin tulehduksen varalta?
Ummetus on ainoa, jonka tiedän
vaikuttavan refluksointiin pahentavasti.
Olisiko jotain paineenvaihtelun kanssa
tekemistä (jos se nyt mitenkään vaihtuu
vatsassa ulostaessa??)? Istuva asento
(mitenkä huonoryhtisenä sitä ihmiset istuu huussissa)?
Tsemppiä! - jaazaa
laryngo kirjoitti:
Tsemppiä!on ajoittaista, kuten myös tuo kurkkuoireilu, tuntuisi että kurkkuoirelu pahenee iltaisin, aamuisin sitä ei juurikaan ole.
En ole käynyt korvalääkärillä, mutta aion kyllä siellä jossain vaiheessa käydä.
Ummetuksesta kärsin myös, outoa on että silloin kun on ummetusta, ei ole refluksivaivoja. Outoa sinällään, koska vatsan toimimisen jälkeen refluksioireita on, lähinnä kurkussa.
Happosalpaajista Nexium aiheuttaa ummetusta, Somac ei.
Hengenahdistuksesta pääsin eroon, mutta kun hengenahdistus loppui, alkoi kurkkuoireilu, kivun tunne kurkussa jne. Uskon että näillä kaikilla on joku yhteinen oma juttunsa, mikä selvinnee myöhemmin. - Stressimaha
artikkelissa kirjoitti:
muotoiltu asia hyvin - "SAATTAA vaikuttaa vatsaoireisiin". "Ei psyykkeen merkittävästi liittyvä" on mielestäni myös hyvä. Eroja siis löytyy ...
Useimmiten stressi katsotaan refluksiin liittyen tilanteeksi, jossa kiire ym haittaa ruokailua ja johtaa sitä kautta esim vääriin valintoihin tai liian isoihin annoksiin. Syömisestä huolehtiminen/suunnittelu ja sille tarpeeksi pitkän ajan varaaminen on a ja o (toisille tämä saattaa olla ihan entuudestakin tuttua kuviota). Jos alkutilanne suht huono (ei ole tottunut huolehtimaan syömisestä), muutokset vaatii tietenkin enemmän. Toissijaisia stressin negativiisia vaikutuksia ovat sitten nämä muihinkin tauteihin liittyvät kivun tunteen lisääntyminen ym, joihin vaaditaan huomattavasti pidempää aikaa.tarkoitetaan sitä mikä aiheutuu refluksitaudista, ja sitähän monella refluksia sairastavalla on kuten täälläkin olemme saaneet lukea että ahdistusta on.
Mä jopa tiedän pari sellaista jannua jolta refluksitauti on leikattu ja heillä on myös ahdistus loppunut siihen paikkaan.
Täällä stressittömät tyypit käsittää tuon stressin vähän erilailla, pitäisi varmaan puhua ahdistuksesta niin kolahtaa oikein.
Esimerkiksi meikäläisellä refluksitauti on varmastikin 70-80% pahempaa kun kärsin myös toisesta sairaudesta, paniikkihäiriöstä ja paniikkihäiriökohtauksista. - .......
laryngo kirjoitti:
Tsemppiä!Sain ummetuksen (lievän) itseltäni pois sillä, että juon niin paljon vettä tyhjään mahaan aamuisin (n.1,5-2 litraa), että maha alkaa väkisinkin toimia aamulla. Tämän operaation jälkeen nexium mahaan ja tunnin päästä aamupala. Nyt kun olen tehnyt tuota n. pari kuukautta niin mahani on alkanut tottua, että aamulla käydään vessassa,joten yleensä riittää jo yhden-kahden vesilasin juominen tyhjään mahaan aamulla.
Suosittelen tätä keinoa kokeiltavaksi,jos on lievästä ummetuksesta kyse. Itselläni oli tosiaan tätä ennen vuorotellen ummetusta ja ripulia. Maha toimi harvoin "kunnolla". Nyt taas ripulia ja ummetusta joskus, mutta ei todellakaan jatkuvasti. Ruokavaliotani en ole muuttanut sen kummemmin, koska refluksin takia(oon syönyt 2v. nexiumia) ruokavalioni on jo kunnossa.
Luin muuten yhdestä kirjasta, että ihmisen suoli tyhjentyy parhaiten niin että jalkojen alla olisi pieni jakkara vessan pytyllä istuessa (tai esim.pyykinpesuainepaketti.)
Ehkä tämä tieto auttaa jotakuta! :) - jaazaa
....... kirjoitti:
Sain ummetuksen (lievän) itseltäni pois sillä, että juon niin paljon vettä tyhjään mahaan aamuisin (n.1,5-2 litraa), että maha alkaa väkisinkin toimia aamulla. Tämän operaation jälkeen nexium mahaan ja tunnin päästä aamupala. Nyt kun olen tehnyt tuota n. pari kuukautta niin mahani on alkanut tottua, että aamulla käydään vessassa,joten yleensä riittää jo yhden-kahden vesilasin juominen tyhjään mahaan aamulla.
Suosittelen tätä keinoa kokeiltavaksi,jos on lievästä ummetuksesta kyse. Itselläni oli tosiaan tätä ennen vuorotellen ummetusta ja ripulia. Maha toimi harvoin "kunnolla". Nyt taas ripulia ja ummetusta joskus, mutta ei todellakaan jatkuvasti. Ruokavaliotani en ole muuttanut sen kummemmin, koska refluksin takia(oon syönyt 2v. nexiumia) ruokavalioni on jo kunnossa.
Luin muuten yhdestä kirjasta, että ihmisen suoli tyhjentyy parhaiten niin että jalkojen alla olisi pieni jakkara vessan pytyllä istuessa (tai esim.pyykinpesuainepaketti.)
Ehkä tämä tieto auttaa jotakuta! :)pointti että happosalpaajalääkkeen ja aamupalan väliin tunti aikaa. Sitä olen itsekin harrastanut, ja huomannut Somacin kohdalla että auttaa.
- Mhmm
Stressimaha kirjoitti:
tarkoitetaan sitä mikä aiheutuu refluksitaudista, ja sitähän monella refluksia sairastavalla on kuten täälläkin olemme saaneet lukea että ahdistusta on.
Mä jopa tiedän pari sellaista jannua jolta refluksitauti on leikattu ja heillä on myös ahdistus loppunut siihen paikkaan.
Täällä stressittömät tyypit käsittää tuon stressin vähän erilailla, pitäisi varmaan puhua ahdistuksesta niin kolahtaa oikein.
Esimerkiksi meikäläisellä refluksitauti on varmastikin 70-80% pahempaa kun kärsin myös toisesta sairaudesta, paniikkihäiriöstä ja paniikkihäiriökohtauksista.Minullakin on paniikkihäiriö ja olen myös huomannut, että refluksi tosiaan pahenee paniikkikohtauksien aikana!
- todella
Stressimaha kirjoitti:
tarkoitetaan sitä mikä aiheutuu refluksitaudista, ja sitähän monella refluksia sairastavalla on kuten täälläkin olemme saaneet lukea että ahdistusta on.
Esimerkiksi meikäläisellä refluksitauti on varmastikin 70-80% pahempaa kun kärsin myös toisesta sairaudesta, paniikkihäiriöstä ja paniikkihäiriökohtauksista.laaja käsite ja sen takia kannattaakin käyttää mahdollisimman tarkkoja lisämäärityksiä ... stressillä viitataan
myös esim kiireeseen, joka johtaa huonoihin
ruokailuvalintoihin ym. Sen takia puhutaan stressin
vaikuttavan välillisesti refluksissa. Se myöskin hidastaa ruoansulatusta. Tästä löytyy englanniksi paljon artikkeleita.
Se huolestuneisuus tai ahdistus mitä refluksitauti (tai mikä muu pitkäaikaistauti tahansa) aiheuttaa henkisesti on aivan eri juttu (eikä sitä juurikaan käsitellä näissä julkaistuissa artikkeleissa). Se esiintyy siis taudin aiheuttamana.
Tietenkin tämän tyyppinen stressitila saattaa joillakin johtaa edelleen konkreettisesti siihen, että
laiminlyö esim. ruokailua tai refluksiystävällisiä elämäntapoja (=lisää vain refluksia).
Se saattaa tietenkin myös lisätä negatiivisten tuntemusten voimakkuutta (kaikki kipu tuntuu voimakkaammalta).
Kaikki kokevat eriasteisia henkisiä ahdistustiloja pitkäaikaissairauksiensa kanssa. Kaikkien henkiset voimavarat ja selviytymisstrategiat ovat tietenkin erilaisia, joten tilanteesta selviydytään erilailla.
Ehkä sinun henkisiä voimavaroja vie paniikkihäiriö (tauti) jo niin paljon ettei refluksiin jää enää henkisiä eikä fyysisiäkään voimavaroja. Muilla hekilöillä se voi olla joku tai jotkut muut.
Tottakai näillä mainitsemilla jannuilla loppui sairauden aiheuttama henkinen ahdistus, jos sairaus "poistui" leikkauksen avulla
(jos isompi ahdistus etenee krooniseksi henkiseksi sairaudeksi, eipä kai mikään siihen auta). - laryngo
jaazaa kirjoitti:
on ajoittaista, kuten myös tuo kurkkuoireilu, tuntuisi että kurkkuoirelu pahenee iltaisin, aamuisin sitä ei juurikaan ole.
En ole käynyt korvalääkärillä, mutta aion kyllä siellä jossain vaiheessa käydä.
Ummetuksesta kärsin myös, outoa on että silloin kun on ummetusta, ei ole refluksivaivoja. Outoa sinällään, koska vatsan toimimisen jälkeen refluksioireita on, lähinnä kurkussa.
Happosalpaajista Nexium aiheuttaa ummetusta, Somac ei.
Hengenahdistuksesta pääsin eroon, mutta kun hengenahdistus loppui, alkoi kurkkuoireilu, kivun tunne kurkussa jne. Uskon että näillä kaikilla on joku yhteinen oma juttunsa, mikä selvinnee myöhemmin.paheneminen selittyy ainakin
pystyrefluksoijilla sillä, että
reluksia on päivän aikana esiintynyt ja
se ärsyttää kurkkua (aamulla useilla ok, jos ei yönousuja esiinny). Myös tietenkin se, että
refluksin ärsyttämä alue (kurkunpää)
päiväaikaan mielettömässä "rääkissä" -
ka n. 70 nielaisua per minuutti (vrt yöllä
alle 10 - oliko tämä jopa vain per yö??), syömiset ja puhumiset siihen päälle.
Entä jos sun refluksin aiheuttamat hengenahdistukohtaukset (ei hyperventilaatiot)
tulikin "vain" vagushermon ärsytyksestä
ruokatorvi/maha puolella (ei siis ollenkaan mikroaspiraatiosta) - happosalpaajalla hermoärsytys pienempi. Ja nyt jostakin syystä aines nouseekin ylemmän ruokatorven sulkijan yläpuolelle ja aiheuttaa (lähes hapottomana sappi, pepsiini ym) ärsytystä limakalvolle,josta
kyseiset oireet johtuvat .... ???
Itsellä tosiaankin häviää lääkityksen myötä
kaikenlainen ylöskohoamisen tai portin avautumisen (jonka tuntee sekunnin ennen nousua ilman lääkitystä) tunne, joka on mielestäni outo, koska virtaukset pitäisi olla ihan samat kuin ilman lääkettäkin. - jaazaa
laryngo kirjoitti:
paheneminen selittyy ainakin
pystyrefluksoijilla sillä, että
reluksia on päivän aikana esiintynyt ja
se ärsyttää kurkkua (aamulla useilla ok, jos ei yönousuja esiinny). Myös tietenkin se, että
refluksin ärsyttämä alue (kurkunpää)
päiväaikaan mielettömässä "rääkissä" -
ka n. 70 nielaisua per minuutti (vrt yöllä
alle 10 - oliko tämä jopa vain per yö??), syömiset ja puhumiset siihen päälle.
Entä jos sun refluksin aiheuttamat hengenahdistukohtaukset (ei hyperventilaatiot)
tulikin "vain" vagushermon ärsytyksestä
ruokatorvi/maha puolella (ei siis ollenkaan mikroaspiraatiosta) - happosalpaajalla hermoärsytys pienempi. Ja nyt jostakin syystä aines nouseekin ylemmän ruokatorven sulkijan yläpuolelle ja aiheuttaa (lähes hapottomana sappi, pepsiini ym) ärsytystä limakalvolle,josta
kyseiset oireet johtuvat .... ???
Itsellä tosiaankin häviää lääkityksen myötä
kaikenlainen ylöskohoamisen tai portin avautumisen (jonka tuntee sekunnin ennen nousua ilman lääkitystä) tunne, joka on mielestäni outo, koska virtaukset pitäisi olla ihan samat kuin ilman lääkettäkin.hengenahdistukset ovat saattaneet häipyä astmalääkityksenkin johdosta, sillä minulla löytyi keuhkopuolen tutkimuksissa myös astma. Astmalääkkeet tosin voivat ärsyttää myös kurkkua, mutta toisaalta miksi kurkkuvaivat käynnistyvät sen ensimmäisen vessareissun jälkeen?
Jostain myös luin että jos refluksissa on hengenahdistusta, Nexium vie ne pois mutta ei korjaa kurkun tilannetta. Minähän siirryin tässä taannoin Somacista Nexiumiin. Vasta viimeisen kuukauden olen kärsinyt kurkkuoireilusta, tätä aiemmin kurkkuoireilua ollut vain ajoittain. - torju stressiä
Stressimaha kirjoitti:
Esimerkiksi meikäläisellä refluksitauti on varmastikin 70-80% pahempaa kun kärsin myös toisesta sairaudesta, paniikkihäiriöstä ja paniikkihäiriökohtauksista.(Lainaus)
Stressi vaikuttaa ihmiseen monella tavoin. Stressaantuneena saattaa tuntua, ettet pysty keskittymään ja tekemään selkeitä päätöksiä. Vaikeat tilanteet vaikuttavat uhalta, eivät haasteelta. Pitkäaikainen stressitila vaikuttaa näkyvämmin: ruokahalu saattaa kadota, voi esiintyä unettomuutta tai fyysisiä särkyjä ja kipuja. Tehokkuus saattaa laskea ja saatat unohdella asioita. Myös itsestä huolehtiminen voi jäädä vähemmälle. Jos tunnistat itsessäsi yllämainittuja oireita, voit vähentää stressiä muun muassa seuraavin keinoin:
Siirrä vastuuta ja tehtäviäsi muille jos mahdollista. Jos vastuun jakaminen tuntuu vaikealta, pyri asettamaan aikaraja sille, koska ja miten olet tavoitettavissa ja käytettävissä.
Listaa tekemättömät työt ja laita ne tärkeysjärjestykseen. Täydennä listaa päivien mittaan, mieluiten heti, kun jokin tekemätön asia tulee mieleesi. Vaikka tämä ei vähennäkään töiden määrää, se kuitenkin jättää enemmän voimia asioiden hoitamiseen murehtimisen sijaan.
Aikatauluta suunnitellut työt väljästi, jotta aikatauluun on mahdollista tehdä muutoksia ja lisäyksiä. Pilko tehtävät pieniksi osasuorituksiksi. Suurempikin urakka saa näin hallittavissa olevat mittasuhteet. Tehtyjen asioiden ihasteleminen tuottaa usein tyydytystä. Niinpä onnistuneesti suoritetut urakat voi merkitä listalle vaikkapa yliviivaamalla.
Tee kompromisseja. Mieti mitkä asiat ovat niin tärkeitä, ettet suostu luopumaan niistä ja mistä taas voit luopua.
Oma aika on tarpeen. On tärkeää varata aikaa myös itselle. On myös hyvä selittää läheisilleen, että syy yksinäisyyden tarpeeseesi ei ole heissä, vaan tarvitset aikaa hengähtämiselle. Kaikki eivät välttämättä ymmärrä yksinolon tarvetta selittämättä.
Lomaile silloin kun on mahdollista. Yritä järjestää lomaa silloin kun olet sen tarpeessa. Jos et millään pysty pitämään lomaa, koita järjestää arkesi ja aikataulusi niin, että muutat päivittäisiä toimiasi jotenkin normaaliin verrattuna. Jo pelkkä arkirutiinien rikkominen ja vaihtelu saattaa virkistää mieltä.
Herää aikaisemmin. Kiireinen herätys nostaa stressiä jo aamutuimaan. Mieti, auttaisiko ylimääräinen puolituntinen pysymään rauhallisena, vaikka herätyksen aikaistaminen saattaakin kuulostaa tuskalliselta.
Pidä yhteyttä ystäviisi. Huolehdi siitä, että Sinulla on aikaa perheellesi ja ystävillesi. Jos et ehdi aina tavata läheisiäsi, soittele, lähetä sähköpostia tai kortteja silloin tällöin.
Rentoudu. Kunnon rentoutuminen vie päivästäsi vaivaiset kymmenen minuuttia, lyhyempi rentoutus minuutin pari.
Syö ja nuku hyvin. Jos olet stressaantunut, huolehdi tasapainoisesta ruokavaliosta. Riittävä uni on myös erityisen tärkeää. Stressaantuneena ja paineiden keskellä uni tosin jää usein katkonaiseksi ja huonoksi. Unettomuuteen saattavat auttaa muutamat yksinkertaiset vinkit: älä tee töitä aivan nukkumaan menoon asti. Rauhoitu ja keskity omiin iltarutiineihisi. Älä juo kofeiinipitoisia juomia tai alkoholia iltamyöhällä. Pidä makuuhuoneen ilma viileänä ja raikkaana. Rentoudu vuoteeseen päästyäsi.
Liiku. Liikunta on erinomainen lääke stressiä vastaan. Liiku mielesi mukaan, harrasta lempilajejasi. - jaazaa
todella kirjoitti:
laaja käsite ja sen takia kannattaakin käyttää mahdollisimman tarkkoja lisämäärityksiä ... stressillä viitataan
myös esim kiireeseen, joka johtaa huonoihin
ruokailuvalintoihin ym. Sen takia puhutaan stressin
vaikuttavan välillisesti refluksissa. Se myöskin hidastaa ruoansulatusta. Tästä löytyy englanniksi paljon artikkeleita.
Se huolestuneisuus tai ahdistus mitä refluksitauti (tai mikä muu pitkäaikaistauti tahansa) aiheuttaa henkisesti on aivan eri juttu (eikä sitä juurikaan käsitellä näissä julkaistuissa artikkeleissa). Se esiintyy siis taudin aiheuttamana.
Tietenkin tämän tyyppinen stressitila saattaa joillakin johtaa edelleen konkreettisesti siihen, että
laiminlyö esim. ruokailua tai refluksiystävällisiä elämäntapoja (=lisää vain refluksia).
Se saattaa tietenkin myös lisätä negatiivisten tuntemusten voimakkuutta (kaikki kipu tuntuu voimakkaammalta).
Kaikki kokevat eriasteisia henkisiä ahdistustiloja pitkäaikaissairauksiensa kanssa. Kaikkien henkiset voimavarat ja selviytymisstrategiat ovat tietenkin erilaisia, joten tilanteesta selviydytään erilailla.
Ehkä sinun henkisiä voimavaroja vie paniikkihäiriö (tauti) jo niin paljon ettei refluksiin jää enää henkisiä eikä fyysisiäkään voimavaroja. Muilla hekilöillä se voi olla joku tai jotkut muut.
Tottakai näillä mainitsemilla jannuilla loppui sairauden aiheuttama henkinen ahdistus, jos sairaus "poistui" leikkauksen avulla
(jos isompi ahdistus etenee krooniseksi henkiseksi sairaudeksi, eipä kai mikään siihen auta).yleisesti kiirettä mutta se on paljon muutakin kuin sitä. Jos on pelkkää kiirettä, ei sitä luokitella sairaukseksi.
Lähinnä minäkin käsitän stressin viittauksen refluksitautiin lähinnä ahdistuksena ja paniikkihäiriönä, kuten minulla itselläni on, ja se gastron lääkäreiden mukaan pahentaa refluksitautia valtavasti, huomattavasti paljon enemmän kuin kahvi taikka viina.
Monella refluksitauti paikka paikoin aiheuttaa juuri tuota ahdistusta. - lisää siihen
torju stressiä kirjoitti:
(Lainaus)
Stressi vaikuttaa ihmiseen monella tavoin. Stressaantuneena saattaa tuntua, ettet pysty keskittymään ja tekemään selkeitä päätöksiä. Vaikeat tilanteet vaikuttavat uhalta, eivät haasteelta. Pitkäaikainen stressitila vaikuttaa näkyvämmin: ruokahalu saattaa kadota, voi esiintyä unettomuutta tai fyysisiä särkyjä ja kipuja. Tehokkuus saattaa laskea ja saatat unohdella asioita. Myös itsestä huolehtiminen voi jäädä vähemmälle. Jos tunnistat itsessäsi yllämainittuja oireita, voit vähentää stressiä muun muassa seuraavin keinoin:
Siirrä vastuuta ja tehtäviäsi muille jos mahdollista. Jos vastuun jakaminen tuntuu vaikealta, pyri asettamaan aikaraja sille, koska ja miten olet tavoitettavissa ja käytettävissä.
Listaa tekemättömät työt ja laita ne tärkeysjärjestykseen. Täydennä listaa päivien mittaan, mieluiten heti, kun jokin tekemätön asia tulee mieleesi. Vaikka tämä ei vähennäkään töiden määrää, se kuitenkin jättää enemmän voimia asioiden hoitamiseen murehtimisen sijaan.
Aikatauluta suunnitellut työt väljästi, jotta aikatauluun on mahdollista tehdä muutoksia ja lisäyksiä. Pilko tehtävät pieniksi osasuorituksiksi. Suurempikin urakka saa näin hallittavissa olevat mittasuhteet. Tehtyjen asioiden ihasteleminen tuottaa usein tyydytystä. Niinpä onnistuneesti suoritetut urakat voi merkitä listalle vaikkapa yliviivaamalla.
Tee kompromisseja. Mieti mitkä asiat ovat niin tärkeitä, ettet suostu luopumaan niistä ja mistä taas voit luopua.
Oma aika on tarpeen. On tärkeää varata aikaa myös itselle. On myös hyvä selittää läheisilleen, että syy yksinäisyyden tarpeeseesi ei ole heissä, vaan tarvitset aikaa hengähtämiselle. Kaikki eivät välttämättä ymmärrä yksinolon tarvetta selittämättä.
Lomaile silloin kun on mahdollista. Yritä järjestää lomaa silloin kun olet sen tarpeessa. Jos et millään pysty pitämään lomaa, koita järjestää arkesi ja aikataulusi niin, että muutat päivittäisiä toimiasi jotenkin normaaliin verrattuna. Jo pelkkä arkirutiinien rikkominen ja vaihtelu saattaa virkistää mieltä.
Herää aikaisemmin. Kiireinen herätys nostaa stressiä jo aamutuimaan. Mieti, auttaisiko ylimääräinen puolituntinen pysymään rauhallisena, vaikka herätyksen aikaistaminen saattaakin kuulostaa tuskalliselta.
Pidä yhteyttä ystäviisi. Huolehdi siitä, että Sinulla on aikaa perheellesi ja ystävillesi. Jos et ehdi aina tavata läheisiäsi, soittele, lähetä sähköpostia tai kortteja silloin tällöin.
Rentoudu. Kunnon rentoutuminen vie päivästäsi vaivaiset kymmenen minuuttia, lyhyempi rentoutus minuutin pari.
Syö ja nuku hyvin. Jos olet stressaantunut, huolehdi tasapainoisesta ruokavaliosta. Riittävä uni on myös erityisen tärkeää. Stressaantuneena ja paineiden keskellä uni tosin jää usein katkonaiseksi ja huonoksi. Unettomuuteen saattavat auttaa muutamat yksinkertaiset vinkit: älä tee töitä aivan nukkumaan menoon asti. Rauhoitu ja keskity omiin iltarutiineihisi. Älä juo kofeiinipitoisia juomia tai alkoholia iltamyöhällä. Pidä makuuhuoneen ilma viileänä ja raikkaana. Rentoudu vuoteeseen päästyäsi.
Liiku. Liikunta on erinomainen lääke stressiä vastaan. Liiku mielesi mukaan, harrasta lempilajejasi.http://www.biomedicum.fi/document.asp?intSiteID=1&intDocID=590
- sen nimenomaan
jaazaa kirjoitti:
yleisesti kiirettä mutta se on paljon muutakin kuin sitä. Jos on pelkkää kiirettä, ei sitä luokitella sairaukseksi.
Lähinnä minäkin käsitän stressin viittauksen refluksitautiin lähinnä ahdistuksena ja paniikkihäiriönä, kuten minulla itselläni on, ja se gastron lääkäreiden mukaan pahentaa refluksitautia valtavasti, huomattavasti paljon enemmän kuin kahvi taikka viina.
Monella refluksitauti paikka paikoin aiheuttaa juuri tuota ahdistusta.kiireisenä elämantapana
(länsimaissa), joka ohjaa väärin valintoihin
esim ruokailun suhteen ja johtaa myös
itsensä huolehtimisen laiminlyöntiin.
Kun siihen puuttuu tarpeeksi ajoissa noilla
perinteisillä stressinestokeinoilla, stressi hellittää (ei välttämättä kokonaan poistu)- siihen on nähtävä tietenkin vaivaa. Stressiä ei refluksin yhteydessä selitä missään sairautena, vaikka sitä eriasteisena ihmisillä esiintyykin.
Näin myös refluksiartikkeleissa, joita
on paljon englanniksi. Muunlainen stressin vaikutus katsotaan johtuvaksi ennenkaikkea sen kautta, että ruokatorven herkkyys oireille lisääntyy (eli vähäisempi ärsytys aiheuttaa samantyyppiset oireet kuin isompikin annos ylösnousevaa ainesta).
Tavallisiinn reflukseihin ei liity paniikkihäiriö
tautia. Ne VOI olla jollakin samanaikaisesti (niinkuin sinulla) ja pahentaa toisiaan mutta ne eivät käy käsi kädessä (kuten ei myöskään palleatyrä ja refluksi kuten aikaisemmin ajateltiin). Suurimmalla osalla refluksikkoja ei tautia ole. Sanoisin myös, että
suurimmalla osalla ei ole psyykkisiä sairauksiakaan (vaikka tällä palstalla muutamalla onkin).
Kyselin tämän termien erilaisten käytön
vuoksi tätä asiaa sinulta jo aikaisemminkin
(koska käytit kesken kirjoituksesi yllättäen yhdistelmää stressi/paniikki).
Stressi sana on tosiaankin liian yleinen tässä yhteydessä, joten mahdollisimman tarkka määrittely auttaa hahmottamaan missä mielessä
kirjoittaja kirjoittaa stressistä - ja ne
mahdolliset muut (psyykkisen puolen)taudit kannattaa aina mainita
(luulisi, että paniikkihäiriötautisen herkkyys reagoida pienempäänkin stressitilanteeseen - kiire sellaiseenkin - on varmaan moninkertainen verrattuna ei-paniikkihäiriöstä kärsiviin).
Sen takia heillä voi ehkä tuntua varsinaisen taudin aiheuttama stressi (jota taatusti kaikki jossakin vaiheessa tuntevat) isompana.
- refluksin puhkeamisessa?
Stressin helpotuslistalla on usein mainittu mm. positiivinen mieli - vaikeidenkin oireiden keskellä...
Mitä positiivista tai sen suuntaista refluksi on tuonut elämäänne?- kokemusta on
Ei tosiaankaan mitään positiivista, pelkkää
haittaa. Söin jo aiemmin terveellisesti,
nyt jotain hyviäkin ruoka-aineita joutunut
jättämään ois, esim tomaatti.
Ehkä eniten ottaa kipujen lisäksi päähän se,
ettei pysty nukkumaan normaalissa makuuasennossa tai
muutenkaan olemaan makuullaan. - Laryngo
ei näitä joka päivä tule mietittyä mutta kyllä niitä löytyy:
- painonhallinta sujuu hyvin refluksiystävällisellä ruokavaliolla
- melkein rajoilla olleet veriarvot nyt
parempia
- terveellisempi monipuolisempi ruokavalio
(aikaisemmin en syönyt esim kasviksia/hedelmiä kuin ehkä 300gr/pvä enkä taatusti katsonut niiden
värejä ollenkaan, kuituja ehkä vaan 15-20 gr/pvä)
- koska ruokaa ostetaan vähemmän entiseen verrattuna, se näkyy
vähän myös kauppalaskussa (happosalpaajien hinta meni päikseen kun jätti pari ravintolasyöntiä asiakkaiden kanssa kuukaudessa pois) vaikkakin jotkut nykyisin käyttämäni tuotteet ovat hieman kalliimpia
- muut fyysiset vaivat ei paljoa enää harmita tai aiheuta "stressinpoikasta"
(tipuin portaat ja mursin käteni ja varpaani - remontti jäi täysin kesken, flunssat, juurihoitoa vaativat hammassäryt ym).
lähinnä ne tuntuu "rakkailta vanhoilta tutuilta, jotka poikkeaa kylään",
joidenka kuvion ja keston tietää hyvin ... eihän se h-särky juurihoitoon menevän hampaan kanssa ole mukavaa mutta se on kuitenkin niin lyhytkestoista - ja vaihtelua näihin särkyihin!
- rahalliset vastoinkäymiset ei haittaa niinkuin ennen ... ne on maallisia, jotka tulee ja menee
ja hoituu huonompaan tai parempaan suuntaan
- ymmärtää muita pitkäaikaisairaita paremmin, ymmärtää miksi joku saattaa kipuisena olla negatiivinen ja masentunut
- osaa olla tyytyväinen oireettomista tunneista
(vaikka tauti tietenkin jyllää edelleen) - laryngo
kokemusta on kirjoitti:
Ei tosiaankaan mitään positiivista, pelkkää
haittaa. Söin jo aiemmin terveellisesti,
nyt jotain hyviäkin ruoka-aineita joutunut
jättämään ois, esim tomaatti.
Ehkä eniten ottaa kipujen lisäksi päähän se,
ettei pysty nukkumaan normaalissa makuuasennossa tai
muutenkaan olemaan makuullaan.kanssa pois perus"terveellisistä" tomaatti, kurkku, sitrushedelmät, omena, (valko)sipuli ja happamet marjat (puolukka, vinimarja, lakka).
Paljonko sulla on sänky koholla?
Monettako vuotta nukut niin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."432150Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1801931- 1161352
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711160- 96972
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73919Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78859Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki44845Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347931802- 54701