RAVURI VAI RATSU?????

Heppahöperö

Jos minulta kysyttäisiin kumpi on kivempi, ravuri vai ratsu en sanoisi mitään koska en voi valita hevosen lajin takia kumpi on parempi!!! Sitten minua ärsyttää jotkut HUOM! JOTKUT! ex-ravurin omistajat kun ne laittavat kisoihin kaikki hörsyn mörsyt sun muut vempelee että ne kulkisivat nätisti esim. muodossa!! Hevoselle ei tarvitse laitta kaikkea erikois vempelettä jos sillä on hyvä ratsastaja!!!! Tässä muutamia turhia varusteita joita olen ex-ravureilla nähnyt: jotkut jalka suojat, korvahuput jossa on se röyhelö, kaiken maailman apuohjat ja martingaalit! Sitten vielä loimituksesta! Eräällä tallilla yks likka laitto hepalleen toppaloimen vaikka oli 6 astetta lämmintä! Ja kaiken maailman jutut pitää olla jaloissa kun se ratsastaa! ja tällä kyseisellä hepalla ei suurinpiirtein ikinä mennä koulua ja volteista ei tahdo tulla mitään! Miten ihmeessä se likka kuvittelee pärjäävänsä kisoissa jos hevonen ei kunnolla käänny tai mene pohkeen ympäri! Ja sitten hepalla on vielä heinä verkko mitä se ei todellakaan tarvii kun hepalle on luonnollisempi asento syödä maasta!!!!! Kisoissa hepan hoitaja tökkäs heppaa turpaan jolloin se säpsähti ja hoitaja vaan huus sille että: -Säikyksä tyhmä heppa tollasta!!!!! ÄRSYTTÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!

8

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • chocol@te

      ...sulla on joku älytön tarve haastaa riitaa. Eikös tuo edellinenkin ratsu-ravuri topicci ole sun aloittama?

      Itse en ole huomannut ex-ravureilla yhtään enempää lisävarusteiden käyttöä kuin ratsuilla. Jalkasuojat voivat olla tarpeellisetkin, varsinkin esteillä tai jos hevonen hivuttaa. Pinteleihinkään hevonen ei kuole, vaikka niitä käyttäisi varmuuden vuoksi tai vähän ulkonäönkin takia.

      Martingaali on ihan tarpeellinen monella hevosella. , ja hyvin "kiltti" apuohja. Se vain auttaa, ettei hepo heittäs päätä kauheen korkeelle ja selkä yms kipeytyisi väärin päin liikkumisesta. Omallani käytän esteillä, koska en ole niin hyvä ratsastaja, että saisin herkän ja kuuman hepon menemään täydellisesti - martingaali helpottaa meiän molempien elämää. (Mulla ei ole ex-ravuria). Myös gramaanit ja piuhat oikeissa käsissä ovat ihan käyttökelpoisia ja auttaa hevosta löytään paremman tavan liikkua. Huom, siis oikeissa käsissä.

      Korvahuppuja moni käyttää ulkonäön takii, mut jos niistä ei ole haittaa hepolle, niin mitä sitten? Monet laittaa myös siksi, että hevo ei kuuntelisi niin paljon kaikkea hälinää. Tätähän näkee myös raveissa, on pallot ja huput.

      Mitä se hyödyttää, että tuut tänne haukkumaa jotain likkaa, jota me muut ei edes tunneta? Vai onko hänkin ex-ravurin omistaja, ja näin halusit heitä edelleen haukkua?

      Olen samaa mieltä kanssasi heinäverkosta, että maasta hevosen on luonnollisinta syödä. Jotkut kuitenkin sotkevat heinänsä jos ne on maassa. Jos joku käyttää heinäverkkoo turhaan, niin voi voi. Mitä se auttaa täällä siitä huutaa?

      Jos noin kovasti ärsyttää, niin sen kun purat sitä tänne. Toivottavasti kuitenki oikeassa elämässä olet vähän suvaitsevaisempi etkä yleistä tuolla lailla..

      • dragotan

        moi!
        mä olen sun kanssas samaa mieltä, mulla on ex-ravureita 2 kappaletta ja joudun molemmilla pitämään takasissa hivutus suojia ja etusissa pinteleitä varmuuden vuoksi sillä ennen näitä kahta "kivaa kahelia" mun suokki (vainaa)ni potki maastossa säikähtäessään etusensa takasillaan rikki.. ja nyt sanon että ei ne pintelit tapa jos niitä oikein käyttää ja minä olen yksi niistä jotka käyttävät niitä VAIN varmuuden vuoksi jotta estän saman kohtalon näiden kahden kohdalla edelliseen verraten.. ei ole kiva huomata tallille mennessään että hepo ontuu tai vuotaa verta kintuistaan. ja siitä loimen käytöstä!!! mä käytän omilla hevosilla loimia ympäri vuoden ja estän sillä sen inhottavan paksun karvan kasvun mikä on ilkeä homma kun hepo hikoo ja sen vuoksi voi vilustua!!!!joten sinä joka tämän keskustelun aloitit : LOPETA TUO TURHA PÄTEMINEN!!! KETÄÄN EI KIINNOSTA SUN TYPERÄ TOILAAMINEN NÄILLÄ SIVUILLA!!!!
        ja sinä chocol@te hyvä että puolustat meitä JÄRKEVIÄ hevos ihmisiä!! vaikka ei moni kyllä vaivautuis vastaamaan tollaselle mikä toi likka on mut SULLE SUURI KIITOS!!!!


      • Lillis
        dragotan kirjoitti:

        moi!
        mä olen sun kanssas samaa mieltä, mulla on ex-ravureita 2 kappaletta ja joudun molemmilla pitämään takasissa hivutus suojia ja etusissa pinteleitä varmuuden vuoksi sillä ennen näitä kahta "kivaa kahelia" mun suokki (vainaa)ni potki maastossa säikähtäessään etusensa takasillaan rikki.. ja nyt sanon että ei ne pintelit tapa jos niitä oikein käyttää ja minä olen yksi niistä jotka käyttävät niitä VAIN varmuuden vuoksi jotta estän saman kohtalon näiden kahden kohdalla edelliseen verraten.. ei ole kiva huomata tallille mennessään että hepo ontuu tai vuotaa verta kintuistaan. ja siitä loimen käytöstä!!! mä käytän omilla hevosilla loimia ympäri vuoden ja estän sillä sen inhottavan paksun karvan kasvun mikä on ilkeä homma kun hepo hikoo ja sen vuoksi voi vilustua!!!!joten sinä joka tämän keskustelun aloitit : LOPETA TUO TURHA PÄTEMINEN!!! KETÄÄN EI KIINNOSTA SUN TYPERÄ TOILAAMINEN NÄILLÄ SIVUILLA!!!!
        ja sinä chocol@te hyvä että puolustat meitä JÄRKEVIÄ hevos ihmisiä!! vaikka ei moni kyllä vaivautuis vastaamaan tollaselle mikä toi likka on mut SULLE SUURI KIITOS!!!!

        Pinteleitä siis käytetään juuri niin kuin edellinen sanoi, suojaamaan jalkojen ihoa. Pintelit myöskin estävät turvotuksen suurenemista. Jos esim. hevoselta on joskus jalka leikattu ja tämä tuppaa turpoamaan niin pinteli estää sen. Harhaa taas on että pintelit tukisi jalkaa. Heinäverkkoa käytetään myöskin siksi että hevonen ei imisi niin paljon pölyä sieraimiinsa kuin mitä se tekee kun heinät ovat maassa. Vaikka se onkin luonnollisempaa mutta ei välttämättä parempaa pölyn vuoksi.


    • anppa

      tahtoisinpa tähän pistää oman mielipiteeni noista kaikista "hörsyn mörsyistä", joita luettelit.

      jalkasuojat: todella hyvä keksintö, suojaa hevosen niveliä kolhuilta ja säästää näin myös omistajan kukkaroa turhilta eläinlekuri maksuilta. toisilla kun on tapana lyödä jalkoihin. joskin sitä voi jonkinverran korjata kengityksellä.

      korvahuppu: voi olla aiheellinen jos kyseessä on äänille ja muille häiriöille altis hevonen. tietääkseni näkyvyyttä ei voi peittää pälyillä ratsastuskisoissa, mutta jo äänten vaimentaminen voi auttaa, jos keskittymisvaikeuksia on.

      apuohjat ja martingaalit: niitä nyt käyttävät monet, martingaalia käytetään myös ravureilla.

      ja tietääkseni jalkasuojat ja korvahuput ei vaikuta hevosen muotoon ratsastamiseen eikä niitä varmasti kukaan siihen käytäkkään.

      loimituksesta sen verran, että joskus näkee liiottelua loimituksen suhteen... mutta täytyy muistaa että useat ratsut klipataan. enpä itse haluaisi seisoa kovassa tuulessa ja kylmässä ilman takkia... :)

    • kyllästynyt

      Nonnii.. Kyllä se on hyvä että täällä netissä on niin paljon viisaita ihmisiä, jotka kuvittelevat tietävänsä kaikesta kaiken! Minä en henkilökohtaisesti tiedä läheskään kaikkea hevosista vaikka koko pienen ikäni niiden kanssa olenkin puljannut... Ensinnäkin on muistettava että jokainen hevonen on yksilö, eivätkä samat vempaimet vaikuta kaikkiin hepoihin samalla tavalla vaan kokeilemalla ja virheistä oppimalla jokaiselle hevoselle löytyy sopivat varusteet jotka helpottavat hevosen ja ratsastajan yhteistyötä..Ja kokemuksesta voin sanoa etteivät ainakaan minun tuntemani ex- juoksijat yhdessä silmänräpäyksessä muutu ihanneratsuiksi pätevänkään ratsastajan noustessa selkään.Olen serkkuni kanssa kouluttanut entistä juosijaa n. 3vuotta eikä se vieläkään ymmärrä miksi kentällä ylipäätään täytyy pyöriä pientä neliöuraa päivästä toiseen joidenkin kahjojen ihmisten vuoksi..
      saanen ihmetellä miten tuon "tarinasi" hevosen loimittaminen liittyy sen kouluratsun uraan, kyllä minun mielestäni hevonen pitää loimittaa sen lämmettyä huolimatta siitä mentiinkä kentällä vai maastossa.. Entä jos kyseisellä tytöllä ei ollu laittaa muuta loimea hepalleen.. ja kyllä minä käytän ratsastaessani suojia heppani jaloissa ihan tapaturmariskin välttämiseksikin.
      Ja mitä heinäverkon käyttämiseen tulee on se mahtava apu sellaisille hevosille, jotka syödessään polkevat heinät mujuksi ympäri karsinaa..HELPOTTAA HUOMATTAVASTI KARSINAN PUTSAUSTA; EIKÄ MENE HEINÄT HUKKAAN... Jatkossa suosittelen enemmän omiin kuin muiden asioihin puuttumista.
      Ai juu unohdin mainita, että kyllä meitin RATSULLA käytetään apuojia ym, mainitsemiasi vempaimia ihan sen omaksi parhaaksi!!!!!

    • *suvi*

      no kyllä hevosella kannattaa ehkä olla hypätessä pintelit jos et sitä tienny,jos ei ole sillä voi mennä esimerkiksi jalat..ja onko hauskaa että hevonen nostaa koko ajan päätä ylös päin ku ratsastaa?minusta ei että kyllä se on martingaali on ihan hyvä olla.ja pintelit eikä jalka vempeet ole yhtään turhia!eikä ne pintelit vaikuta ratsastajaan esimerkiksi ollenkkaas.ja heinä verkko on hyvä jos hevonen sotkee heinänsä muhiin.

    • *suvi*

      öö...ootko muutes kauan ratsastanu?ku et näytä tietävän paljo..mitään..onko sul kenties hepoja?millasessakahan kunnossa ne on jos on..?hmm..jalat turvoksissa ontuu jne..?=) mua ainakin säälittää ne hepat jos ul on nyt niitä,toivottavasti ei ole!

    • Anonyymi

      Nyt on aivan pakko kommentoida. Kaikki muu tuossa tekstissä on tyhjää valitusta, paitsi loimijuttu. Meidän hepat (pv) on vasta -10°c pakkasessa toppaloimella. Mä en tajua miks hevosta pitää loimittaa plusasteilla, kun niiden kylmänsietpkyky on paljon, siis PALJON korkeampi kuin ihmisten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe