Olen käsittänyt, että Sankukai Karatella ja Nanbudolla(kai nuo nimet on nyt kirjoitettu oikein) on sama perustaja ja kehittäjä. Miten nämä eroavat toisistaan? Onko Nanbudo jollain tavalla Sankukain päivitetty versio? Budokan jutusta sain jotain käsitystä Nanbudon meinigistä ja periaatteista. Sankukaista taas en tiedä juuri mitään. Eräs ystäväni on lyhytaikaisesti treenannut Sankukaita muistaakseni Oulussa ja häneltä olen saanut kuvan, että Sankukai on melko suora ja "sotaisa" karatetyyli. Nanbudosta taas sain kuvan lajina, joka keskittyy enemmän terveyteen ja erittäin rauhalliseen, lähes aikidomaiseen asenteeseen. Mistä moinen ero? Valaiskaa joku Sankukai Karatesta enemmän.
Sankukai ja Nanbudo
27
6145
Vastaukset
- Andy
Sankukaita ei treenata Oulussa. Tiedän sen siitä, etten opeta sitä täällä ;-) Tietääkseni sankukaiseuroja on vain Turussa, Keravalla, Kemissä ja Torniossa. Tervolassa oli aikoinaan Kemin Taisabakin alajaosto, mutta toiminta lienee lakannut.
Sankukain perusti Yoshinao Nambu 70-luvun alussa. Suomeen tyyli tuli 70-luvun loppupuolella Rolf Koivumäen toimesta. Myöhemmin Nambu sai vaikutteita kung-fusta ja perusti nambudon, joka poikkeaa sankukaista jo niin paljon, ettei sitä voi enää pitää edes karatetyylinä. Monet Nambun oppilaat, Koivumäki muiden mukana, eivät innostuneet Nambun uusista ajatuksista ja jäivät treenaamaan Sankukaita.
Suomessa nykyisin treenattava sankukai on lähinnä Rolf Koivumäen näkemys taistelutaidoista eikä sillä ole Koivumäkeä ylempää auktoriteettia maailmalla. Myös tyyliin kuuluva sankukai-jujutsu on Koivumäen omaa tuotantoa. En tiedä onko hän saanut vaikutteita näihin tekniikoihin jostain muualta kuin Nambulta.
Sankukai ei ole "suora" tyyli kuin ehkä aivan pinnalta katsottuna. Siinä painotetaan paljon kiertävää liikettä ja väistöjä sivulle. Poistuminen tilanteen jälkeen turvalliselle etäisyydelle on myös kovassa huudossa. "Sotaisa" kuvaa ehkä tyyliä paremmin. Painotus on selkeästi todellisen taistelun opiskelussa. Harjoittelussa käytetään paljon kickboxingmaisia menetelmiä: nyrkkeilyhanskoja, pistareita, säkkitreeniä jne. Matsia otetaan myös melko reippaalla kontaktilla. KAtoja on aika vähän ja peruskatoina käytetään Nambun heianeista kehittämiä heiwa-katoja, joita Koivumäki on lisäksi muokannut mieleisikseen. Bunkaita opetetaan myös. Tärkeä muodollinen harjoitusmenetelmä on "randorikata". Nämä ovat paritekniikkasarjoja (yhteensä toistakymmentä erilaista eri versioineen) vähän judon katojen malliin. Pistekarateotteluun panostetaan tietääkseni lähinnä Keravan Sandokaissa (taisivat vastikään ottaa yhden suomenmestaruudenkin). Koivumäki opettaa myös joidenkin aseiden käyttöä, mutta näitä ei harjoitella kaikissa seuroissa.
Tässä lyhyt yleisesitys. Kysy jos haluat tarkempaa tietoa. En kuitenkaan lupaa vastata, koska omat tietoni ovat pahasti puutteelliset. Tyylille pitäisi lähiaikoina tulla omat nettisivut.- Oppilas
"Sankukaita ei treenata Oulussa. Tiedän sen siitä, etten opeta sitä täällä ;-) Tietääkseni sankukaiseuroja on vain Turussa, Keravalla, Kemissä ja Torniossa."
No sitten se oli varmaan tuo Kemi. Ei jaksa muistaa. Mikä on oma pätevyytesi Sankukaissa tarkaan ottaen?
"Myöhemmin Nambu sai vaikutteita kung-fusta ja perusti nambudon, joka poikkeaa sankukaista jo niin paljon, ettei sitä voi enää pitää edes karatetyylinä."
Tarkoitatko tällä, että muutokset ovat lähinnä taisteluteknisiä? - Andy
Oppilas kirjoitti:
"Sankukaita ei treenata Oulussa. Tiedän sen siitä, etten opeta sitä täällä ;-) Tietääkseni sankukaiseuroja on vain Turussa, Keravalla, Kemissä ja Torniossa."
No sitten se oli varmaan tuo Kemi. Ei jaksa muistaa. Mikä on oma pätevyytesi Sankukaissa tarkaan ottaen?
"Myöhemmin Nambu sai vaikutteita kung-fusta ja perusti nambudon, joka poikkeaa sankukaista jo niin paljon, ettei sitä voi enää pitää edes karatetyylinä."
Tarkoitatko tällä, että muutokset ovat lähinnä taisteluteknisiä?Nambudosta saavat sen harrastajat kertoa enemmän. Omat tietoni perustuvat vain kertomuksiin nambudoleiristä (Nambun itsensä pitämä).
Olen aloittanut sankukain harjoittelun vuonna 1990 ja treenasin sitä päälajinani vuoteen 1996 sangen aktiivisesti. Tämän jälkeen olen treenannut sitä lähinnä kesäisin ollessani kotipaikkakunnallani.Suoritin sankukaista sinisen vyön keväällä 1994 ja se on edelleen vyöarvoni.Tuolloin ko. vyöastetta nimettiin 2.kyuksi mutta nykyään se on 4.kyu koska ruskea vyö on jaoteltu kolmeen erilliseen asteeseen. - Sepe
"Myös tyyliin kuuluva sankukai-jujutsu on Koivumäen omaa tuotantoa. En tiedä onko hän saanut vaikutteita näihin tekniikoihin jostain muualta kuin Nambulta."
Joo. Kiinnostaisi kuka Roffelle on ju-jutsudanit myöntänyt, mieshän mainostaa itseään kuuden (vaiko peräti seitsemän?) danin ju-jutsumiehenä. - Andy
Sepe kirjoitti:
"Myös tyyliin kuuluva sankukai-jujutsu on Koivumäen omaa tuotantoa. En tiedä onko hän saanut vaikutteita näihin tekniikoihin jostain muualta kuin Nambulta."
Joo. Kiinnostaisi kuka Roffelle on ju-jutsudanit myöntänyt, mieshän mainostaa itseään kuuden (vaiko peräti seitsemän?) danin ju-jutsumiehenä.Kiinnostaisi minuakin. Pitää kysyä, kun seuraavan kerran pääsen Koivumäen oppiin. Epäilisin niitä itsemyönnetyiksi, mikä on tyylien perustajilla usein tapana. Voivat tosin olla myös Nambun tai karateliiton auktorisoimia. Koivumäen taitoihin nähden arvo ei ole mitenkään absurdi.
Ihmetystä herättää minussa se, että Koivumäen oppilailla on vain yksi vyöarvo, jonka saamiseksi vyökokeissa testataan sekä karate- että jujutsutekniikoita.
- The Crow
Sanoisin itse oman kokemuksen perusteella, että tyyli on ainakin itselle sopinut.
Oulussa tyyliä ei opeteta ainakaan virallisesti, mutta yksittäisiä osaajia on pitkin poikin Suomea. Tekniikaltaan Sankukai on pinnallisesti suoraviivaista ja ruhjovaa, mikä myös heijastuu harjoittelutavassa, mutta vähän enemmän harjoitelleena mukaan paljastuu myös ympyräliike ja Aikido-vaikutteisuus.
Liike lähtee jaloista ja lantiosta kiertäen, mikä maksimoi voiman ja vähentää yksittäisiin kohtiin tulevaa rasitusta. Etäisistä tekniikoista edetään tarvittaessa lähikontaktiin, jossa tarkoitus on kaataa vastustaja heitolla, kaadolla tai suoraviivaisemmalla tavalla.
Puolustautuessa myötääminen, liikemomentin hyödyntäminen ja joustaminen ovat tärkeitä edellytyksiä, kuten myös ukemi ja nopea tilanteesta irtautuminen. Hyökkäävissä tekniikoissa on tärkeää kyetä tarvittaessa omaksumaan uusia muotoja ja yhdistelmiä. Onnistuneiden tekniikoiden jälkeen tulee irrottautua tilanteesta ja tarpeen mukaan valmistautua uuteen tekniikkaan tai poistua. Vastustajaa kontrolloidaan koko tekniikan ajan.
Harjoittelussa on ainakin Torniossa hyödynnetty pistehanskoja ja full-contact ottelua, mikä ainakin omalla kohdalla kohottaa ottelusilmää ja kestävyyttä. Parempiakin löytyy, mutta tarkoitus on osata myös ottaa iskua vastaan tarvittaessa.
Käytännöllinen on hyvä tapa kuvata Sankukain ottelu- ja treenitapaa. Muodollista harjoittelua on vähän ja heiwa-katojen huomattavin yksityiskohta on vastaiskujen lukumäärä ja liikemääriltään supistetut tekniikat. Tekniikat ovat vastapainoksi todella raakoja.
Siinä oli omalta osaltani kuvaus Sankukai-tyylistä. Tämä on omaksumani tapa.- HMD
Sä tanssit Crove nätisti ku sä tulit mua haastamaan, vähän aikaa hyppi siinä edessä jotain sakukai kataa ja mä kerran pistin upparin, niin siinä oli levynä crove.
Hanmoodo on ylivoiminen laji ja mestari Yong Suk on oikea mestari, tossa Sankukaissa on mestari itelleen myöntänyt danit, ei oo minkään arvoinen mestari tommonen, mut sulla on crove lasileuka ja mä lyön aina kovaa, siks mä en suakaan lyönyt päähän, koska mä tiedän voimani, sä putosit heti vartalosta.
Okei Crove jos et enää selän takana puhu pahaa ja myönnät häviösi, niin asia on sovittu niinkuin silloin sovittiinki,mee vaikka kahville mä voin maksaa sulle kahvirahat, sä olit kuitekin hyvä matsiharjoitteluväline kun mä lähen Vaasfoghtiin mä tarviin erää.
HMD - Sepe
HMD kirjoitti:
Sä tanssit Crove nätisti ku sä tulit mua haastamaan, vähän aikaa hyppi siinä edessä jotain sakukai kataa ja mä kerran pistin upparin, niin siinä oli levynä crove.
Hanmoodo on ylivoiminen laji ja mestari Yong Suk on oikea mestari, tossa Sankukaissa on mestari itelleen myöntänyt danit, ei oo minkään arvoinen mestari tommonen, mut sulla on crove lasileuka ja mä lyön aina kovaa, siks mä en suakaan lyönyt päähän, koska mä tiedän voimani, sä putosit heti vartalosta.
Okei Crove jos et enää selän takana puhu pahaa ja myönnät häviösi, niin asia on sovittu niinkuin silloin sovittiinki,mee vaikka kahville mä voin maksaa sulle kahvirahat, sä olit kuitekin hyvä matsiharjoitteluväline kun mä lähen Vaasfoghtiin mä tarviin erää.
HMDIhan vaan jottei kenellekään vahingossa jäisi epäselväksi HMD:n sepustelujen takia (vaikka eiköhän täällä kaikki jo tunne sen jutut)...
Joka tapauksessa minulla ei ole Roffesta MITÄÄN PAHAA SANOTTAVAA (paitsi että on Turkulainen). Kaveri on todella pätevä omassa lajissaan ja suomalaisen karaten (..ja budon) uranuurtajia siinä missä Jalamo ja kumppanitkin. Ainoa asia jonka tosissaan kyseenalaistan on siis tämä 7.dan ju-jutsussa. Karatessa mies on epäilemättä natsansa ansainnut. Piste. - The Crow
HMD kirjoitti:
HMDNimimerkki "hmd" on osoittanut paitsi olevansa huono häviäjä, taistelutaidoista tietämätön, valehtelija ja typerä, niin hän on myös huono kirjoittaja.
Otetaan vähän parempi sepustus:
Minä ja "hmd" otettiin ottelua. Jo ennen ensimmäisiä iskuja näin, että se oli peloissaan. Vapisi, vältteli katsetta ja yritti pelotella uhoamisella ja nyrkkiä heiluttamalla. Pysyin kuitenkin kylmänä ja otin otteluasennon.
Koska "hmd" yritti osoittaa ylivertaisuuttaan korkealla potkulla, minkä tarkoitus oli tyrmäys ja nopea voitto, vastasin yksinkertaisella kaiten-gerillä.
Läskimahan jalka lähti alta kuin autolla kiskaistuna ja valehtelematta hän heitti puolikkaan voltin, ennen kuin mätkähti päälleen maahan. Olisin voinut potkaista hänen niskan murskaksi, mutta jätin sen tekemättä. Tarvitaan sitä trollia muuallakin.
Seuraavaksi ihramaha yritti oikeaa koukkua malliin nakkikiska. Se ei myöskään toiminut, koska torjuin sen S-blokin avulla ja tinttasin suoraan oikealla ihramahan leukaperiin. Isku ei kaatanut, joten otin etäisyyden kiinni väliaskeleella ja pamautin samasta vauhdista sivupotkun rintakehään.
Tuloksena "hmd" paiskautui seinään ja iskusta toivuttuaan yritti suoraa sarvikuonoryntäystä. Siinä odotellessani söin voileivän. Väistöliike sivulle ja polvipotku vatsaan ei ollut ihan paras tekniikka, minkä ansiosta olin pienissä vaikeuksissa. Koukkasin pään niskalenkkiin, iskin polvella uudelleen ja annoin painopisteen pudota. Riisipaaluheitto osoitti taas tehokkuutensa ja "hmd" lensi kuin perunasäkki.
Törmäys veti ilmat sen keuhkoista ja otin itseni kunnolliseen kyynärlukkoon. Ei se kauaa jaksanut rimpuilla, kun taoin kantapäällä palleea littanaksi. Sehän laski alleen iskujeni voimasta.
Sanalla sanoen surkea vastustaja, mutta tervetullut tekniikkaharjoitus. Ja toivottavasti et pahastunut housupyykkiäsi. Sille nimittäin oli todellista tarvetta.
130 kg ja 170 cm ei ole terveellinen yhdistelmä. Erityisesti silloin kun kyse on ihrasta.
Siinä oli palstan lukijoille parempaa satuilua. Tule tonttu vaan tänne Ultima Thule-tornioon, mutta minun ei ole syytä olla huolissani. Pelkurit ovat aina pelkureita. - Hmd
The Crow kirjoitti:
Nimimerkki "hmd" on osoittanut paitsi olevansa huono häviäjä, taistelutaidoista tietämätön, valehtelija ja typerä, niin hän on myös huono kirjoittaja.
Otetaan vähän parempi sepustus:
Minä ja "hmd" otettiin ottelua. Jo ennen ensimmäisiä iskuja näin, että se oli peloissaan. Vapisi, vältteli katsetta ja yritti pelotella uhoamisella ja nyrkkiä heiluttamalla. Pysyin kuitenkin kylmänä ja otin otteluasennon.
Koska "hmd" yritti osoittaa ylivertaisuuttaan korkealla potkulla, minkä tarkoitus oli tyrmäys ja nopea voitto, vastasin yksinkertaisella kaiten-gerillä.
Läskimahan jalka lähti alta kuin autolla kiskaistuna ja valehtelematta hän heitti puolikkaan voltin, ennen kuin mätkähti päälleen maahan. Olisin voinut potkaista hänen niskan murskaksi, mutta jätin sen tekemättä. Tarvitaan sitä trollia muuallakin.
Seuraavaksi ihramaha yritti oikeaa koukkua malliin nakkikiska. Se ei myöskään toiminut, koska torjuin sen S-blokin avulla ja tinttasin suoraan oikealla ihramahan leukaperiin. Isku ei kaatanut, joten otin etäisyyden kiinni väliaskeleella ja pamautin samasta vauhdista sivupotkun rintakehään.
Tuloksena "hmd" paiskautui seinään ja iskusta toivuttuaan yritti suoraa sarvikuonoryntäystä. Siinä odotellessani söin voileivän. Väistöliike sivulle ja polvipotku vatsaan ei ollut ihan paras tekniikka, minkä ansiosta olin pienissä vaikeuksissa. Koukkasin pään niskalenkkiin, iskin polvella uudelleen ja annoin painopisteen pudota. Riisipaaluheitto osoitti taas tehokkuutensa ja "hmd" lensi kuin perunasäkki.
Törmäys veti ilmat sen keuhkoista ja otin itseni kunnolliseen kyynärlukkoon. Ei se kauaa jaksanut rimpuilla, kun taoin kantapäällä palleea littanaksi. Sehän laski alleen iskujeni voimasta.
Sanalla sanoen surkea vastustaja, mutta tervetullut tekniikkaharjoitus. Ja toivottavasti et pahastunut housupyykkiäsi. Sille nimittäin oli todellista tarvetta.
130 kg ja 170 cm ei ole terveellinen yhdistelmä. Erityisesti silloin kun kyse on ihrasta.
Siinä oli palstan lukijoille parempaa satuilua. Tule tonttu vaan tänne Ultima Thule-tornioon, mutta minun ei ole syytä olla huolissani. Pelkurit ovat aina pelkureita.Sä pelkuri crove,kerrataan nyt se matsi taas niinku se meni, mä löin koukun jasä yritit jotain naurettavaa s-blokkia, mut ei sun siimat kestä ku mä lyön sun kätes taipu ja palkeisiin meni sä istuit pitkän aikaa, no mä annoin sulle uuden tilaisuuden kun mä kumarruin solmimaan tossunnauhoja sä raukkamaisesti otit kuristusotteen ja yritit sitä riisipaaluheittoas,mut eihän sun narut pitänyt mun kaulan ympärillä, mulla on voimaa mul on penkkitulos 170 kg ja mä tempasin ottween irti,sun ei tarvinnu lähtee laskeutumaansiihen heittoon, kun mä annoin vähä vauhtia niin sä putosit perseelles ja teit ukemin häntäluullas, tais tulla sillon sulta paskatkin.
Sit mä näytin sulle pari kuristusta ja lukkoa ja me sovittiin homma, mee kahville sä oot crove huono häviäjä ja sun lajis on surkea Sankukai, Nanbu potki sen Rollen pois tiimistään ja se perusti omat vyönsä, olihan se rolle kova ottaan matsia ja murskaamaan joskus mutta sillä on vahvat lasit joten se ei paljon näe mitään.
Mä olen murskannut 6 lekaharkkoo ja Yong Suk murskaa paljon enemmän, kyllä säkin ihailit mun rystysiä, on ne semmoset nuijat.
HMD - hmd
Hmd kirjoitti:
Sä pelkuri crove,kerrataan nyt se matsi taas niinku se meni, mä löin koukun jasä yritit jotain naurettavaa s-blokkia, mut ei sun siimat kestä ku mä lyön sun kätes taipu ja palkeisiin meni sä istuit pitkän aikaa, no mä annoin sulle uuden tilaisuuden kun mä kumarruin solmimaan tossunnauhoja sä raukkamaisesti otit kuristusotteen ja yritit sitä riisipaaluheittoas,mut eihän sun narut pitänyt mun kaulan ympärillä, mulla on voimaa mul on penkkitulos 170 kg ja mä tempasin ottween irti,sun ei tarvinnu lähtee laskeutumaansiihen heittoon, kun mä annoin vähä vauhtia niin sä putosit perseelles ja teit ukemin häntäluullas, tais tulla sillon sulta paskatkin.
Sit mä näytin sulle pari kuristusta ja lukkoa ja me sovittiin homma, mee kahville sä oot crove huono häviäjä ja sun lajis on surkea Sankukai, Nanbu potki sen Rollen pois tiimistään ja se perusti omat vyönsä, olihan se rolle kova ottaan matsia ja murskaamaan joskus mutta sillä on vahvat lasit joten se ei paljon näe mitään.
Mä olen murskannut 6 lekaharkkoo ja Yong Suk murskaa paljon enemmän, kyllä säkin ihailit mun rystysiä, on ne semmoset nuijat.
HMDSä olet Crove hauska tyyppi, mähän alan pitää sun jutuistas.
Mitäs jos me tullaan kavereitten kanssa ,sinne Tornioon ens kesänä, lähetään hakemaan lastillinen sitä kultajuomaa Torniosta.
Pistät sä Crove meille Bisset kylmään voidaan grillailla ja jutustella ,sähän voisit opettaakin meille sankukai katoja ne on tosi hienoja, se oli hienon näköstä ku sä vedit sitä kataa vaikkei se toiminutkaan mut sä tiedät jo crove et mä olen kovempi matsaamaan.
Meistähän vois tulla ystävät crove ja mä voisin Hanmoodoa sulle opettaa ottasit sen sitten lajikses.
Oluet kylmään crove me ollaan kamuja.
HMD - Andy
Sepe kirjoitti:
Ihan vaan jottei kenellekään vahingossa jäisi epäselväksi HMD:n sepustelujen takia (vaikka eiköhän täällä kaikki jo tunne sen jutut)...
Joka tapauksessa minulla ei ole Roffesta MITÄÄN PAHAA SANOTTAVAA (paitsi että on Turkulainen). Kaveri on todella pätevä omassa lajissaan ja suomalaisen karaten (..ja budon) uranuurtajia siinä missä Jalamo ja kumppanitkin. Ainoa asia jonka tosissaan kyseenalaistan on siis tämä 7.dan ju-jutsussa. Karatessa mies on epäilemättä natsansa ansainnut. Piste.Tämän jujutsuhomman juju ei ole ihan se, että Rolle olisi yhtäkkiä ruvennut 7.dan jujutsuopettajaksi ilman mitään pohjaa. Kyllä näitä jujutsutekniikoita on treenattu koko sen ajan kun minä olen lajia harrastanut. Niitä tosin nimitettiin aiemmin itsepuolustustekniikoiksi, mikä oli huono nimi, koska siitä sai käsityksen, että vaikkapa maegeri ei olisi itsepuolustustekniikka. Uuttakin on kyllä tullut ja painotus selvästi lisääntynyt mm. vyökokeissa. Siksi kaiketi tämä jujutsu-nimityskin on otettu käyttöön.
Sankukain opetussisältö on muuttunut kohtuullisen paljon jatkuvasti jostain 90-luvun puolimaista lähtien, kun Rolle on kehittänyt tyyliä mieleisekseen. (Mm. katavaihdokset, randorikatojen mukaantulo ja tämä jujutsupuoli) Nyt ollaan toivottavasti jo päästy/pääsemässä muutosvaiheen yli.
Klassisen jujutsun kanssa sankukai-jujutsulla ei ole paljon mitään tekemistä vaan termiä käytetään pikemmin kuvaamaan samankaltaisuutta erilaisiin goshinjutsutyyleihin.
Rollen jujutsudanit voi tietysti kiistää, mutta jos hän nyt haluaa erotella opettamansa vääntötekniikat erilliseksi tyyliksi ja olla sen päämies niin jokin arvohan hänelläkin on siinä oltava.
- Pantse
että tähänkin sinänsä asialliseen kysymykseen vastataan taas tutun finninaamaisella ja asiattomalla tyylillä. Harva tällä palstalla tuntuu olevan edes alkeellisimmalla tasolla kehumassaan lajissa.
Pantsev -shotokan - P.P
En ole Rollea koskaan tavannut, mutta tiedän hänen olleen pitkään suomen budo-kuvioissa mukana.
Voidaan kai puhua jo budo-veteraanista. - ROLF KOIVUMÄKI
LYHYESTI: SANKUKAI TYYLIÄ EI OLE KOSKAAN HARJOITELTU OULUSSA. EROAVAISUUDET: NANBUDO ON NYKYAIKAINEN BUDOLAJI MISSÄ PÄÄPAINO ON USKONNOLLISESSA HARJOITTELUSSA JA HENKISTEN USKOMUSTEN JA PERUSTAJA YOSHINAO NANBUN PALVOMISESSA! KARATE, JUDO JA AIKIDO TEKNIIKOILTAAN EI EROA SANKUKAI TYYLISTÄ! SANKUKAI TYYLI SUOMESSA POHJAUTUU TÄYSIN URHEILULLISEEN HARJOITTELUUN EIKÄ TYYLISUUNNASSA PALVOTA KETÄÄN EIKÄ TUPUTETA KENELLEKKÄÄN MITÄÄN USKONTOA!!! SANKUKAI TYYLI POHJAUTUU SHITO RYU SHUKOKAI TYYLISUUNNASTA JA ON IHAN NORMAALI KAMPPAILULAJI. VÄKIVALTAISUUDELTAAN SANKUKAI EI OLE YHTÄÄN SEN ERIKOISEMPI TYYLISUUNTA KUIN MUUTKAAN KAMPPAILULAJIT. TYYLISUUNNAN PÄÄPAINO HARJOITTELUSSA ON HARJOITTELIJAN ITSEPUOLUSTUKSELLISIEN OMINAISUUKSIEN KEHITTÄMISESSÄ JA KAIKKIEN IHMISTEN KUNNIOITTAMINEN. TYYLISUUNNAN HARJOITTELIJAKSI EI HYVÄKSYTÄ HENKILÖÄ JONKA TAUSTAA / MAINETTA TAI HARJOITTELUN MOTIIVIA VOIDAAN EPÄILLÄ EPÄREHELLISEKSI!!! ARTIKKELIA MISTÄ PUHUIT EN TIEDä, MUTTA JUKKA PAASONEN, JOKA NS ON MUKA TUONUT NANBUDON SUOMEEN ON ITSE ERIKOINEN TYYPPI, EN KOMMENTOI HENKILÖSTÄ ENEMPÄÄ, KOSKA EI OLE SEN ARVOINEN. NANBUDOA ON HARJOITELTU SUOMESSA 70 LUVULTA LÄHTIEN, MUTTA EMME KÄYTÄ NIMEÄ KOSKA SE KESKITTYY HENKILÖPALVONTAAN JA LAHKOMAISEEN USKONNON HARJOITTAMISEEN JA SIKSI KÄYTÄMME ALKUPERÄISTÄ NIMEÄ SANKUKAI. TYYLISUUNTA ON MYÖS AJAN MYÖTÄ MUUTTUNUT SIKSI TYYLISUUNTA EI OLE PELKKÄ KARATETYYLISUUNTA VAAN JU JUTSU TYYLISUUNTA NIIN KUIN ITSE DOSHU YOSHINAO NANBU ON SANONUT JO 70 LUVULLA.
SUOMEN SANKUKAI JU JUTSU KARATE DO:n
puolesta Rolf Koivumäki- Porkkis
Aika rankkaa tekstiä nanbudosta. Lahkomainen uskonnon harjoittaminen? Henkilöpalvonta? Perusteluja olisi kiva kuulla.
- Sum1
Jaa-a. Rollella on näemmä capslock hajonnut. Seuraavaksi voisit käyttää vähemmän isoja kirjaimia, enemmän asiaa.
Paasonen on ihan hyvä tyyppi. Ei turhaa itsekorostusta, ei riidanhaastantaa, ei negaatioita muita lajeja kohtaan. Hyvä katatekniikka.
Kyseles huviksesi Nanbulta, mitä mieltä hän on Sankukaista nykyisin - ei taida enää tukea löytyä meiningille. Niin ne tyylit kuolevat. - Andy
Ensinnäkin toivon, etten ole antanut kovin pahasti väärää käsitystä Sankukaista sellaisena, kuin haluat sitä opetettavan. Se ei missään tapauksess ole ollut tarkoitus, vaan olen vastannut esitettyihin kysymyksiin parhaan tietoni mukaan.
Kun nyt tilaisuus tarjoutuu, niin tiedustelisin tässä saman tien daniesi alkuperää, koksa sitä on minulta useita kertoja aiemminkin tiedusteltu, enkä ole osannut antaa varmaa vastausta. Ovatko 7.dan jujutsu ja 6.dan karate karateliiton, Nanbun vai itsesi myöntämiä. 5.danin karatesta tiedän olleen karateliiton vahvistama. Vielä huomiona, etten pidä itse myönnettyä dan-arvoa mitenkään kelvottomana, koska hyvin tiedän teknisen tasosi olevan daniesi tasalla. Käsittääkseni Nanbu itsekin myönsi itselleen 10. danin perustaessaan Sankukaita. - matti
Muutamia Nanbudo-treenejä seuranneena ja jonkin verran lajin opettajaa, Paasosta, tuntevana en voi kuin IHMETELLÄ Koivumäen tekstiä. Tiedän, että Paasonen on entinen oppilaasi. Jos sinulla on jotain henkilökohtaisia erimielisyyksiä hänen kanssaan on aika lapsellista ja typerää ilmaista niitä täällä.
- Ilpo
matti kirjoitti:
Muutamia Nanbudo-treenejä seuranneena ja jonkin verran lajin opettajaa, Paasosta, tuntevana en voi kuin IHMETELLÄ Koivumäen tekstiä. Tiedän, että Paasonen on entinen oppilaasi. Jos sinulla on jotain henkilökohtaisia erimielisyyksiä hänen kanssaan on aika lapsellista ja typerää ilmaista niitä täällä.
Sattupas tämmönen keskustelu silmään ja ajattelin nyt omankin mielipiteeni julkaista. Eli olen harrastanut Nanbudoa kohta kaks vuotta ja vyöarvoni on tällä hetkellä 5 kyu eli koko keltainen. Mitään henkilö/uskontopalvontaa ei todellakaan kuulu kuvioihin tai minä en ainakaan moista harrasta. Tiettyä kunnioitusta täytyy tottakai osoittaa ylempiään kohtaan, mut eikös se ole joka lajissa vähän sama juttu? Harrastajapiirimme on vielä suht pieni, joten aika kaverillisissa merkeissä treenejä läpi mennään, mut kaikki tarvittava tehdään ja hikikin tulee. Jukka voi tietysti olla eri mieltä meidän ahkeruudesta. ;) Lisää infoa löytyy osoitteesta www.nanbudo.fi
- Perttu
Nanbudoa Ilpon tavoin parisen vuotta Turussa harjoitelleena haluaisin korjata Rolf Koivumäen virheellistä tietoa nanbudon "uskonnollisuudesta".
Nanbudossa korostetaan fyysisten taitojen paranemisen ohella myös henkistä kasvamista. Tätä ajatusmaailmaa tukee nanbudon kolme perusvoimaa: Voima, rohkeus ja uskomus. Kyse siis ei ole mistään uskonnosta vaan omien henkisten voimavarojen kasvattamisesta.
Perusvoimat voi jokainen ymmärtää pienellä pohdiskelulla:
- Onko sinulla ollut tilanteita, jossa olet kokenut että voimasi eivät riitä?
- Onko sinulla ollut tilanteita, jossa rohkeutesi on pettänyt?
- Onko sinulla ollut tilanteita, jossa et ole uskonut itseesi tarpeeksi?
Tällaisiin tilanteisiin voi törmätä arkipäiväisissä tilanteissa esim. työpaikalla. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä perinteisesti ajatellun uskonto-käsitteen kanssa vaan ihan omien henkisten voimavarojen tuntemisesta on kyse. Samantapaisia asioita kuuluu varmasti myös moneen muuhun itsepuolustuslajiin.
Näitä asioita ei nanbudossa "tuputeta" eikä itse asiassa oikein voikaan tuputtaa; asioiden ymmärtäminen vaatii itsenäistä asioiden kelaamista myös harjoitusten ulkopuolella.
Kaikilla on oikeus mielipiteeseen ihmisistä mutta minusta Jukka Paasonen on asiansa osaava, motivoiva ja mukava valmentaja.
Perttu - Rolf Koivumäki
Andy kirjoitti:
Ensinnäkin toivon, etten ole antanut kovin pahasti väärää käsitystä Sankukaista sellaisena, kuin haluat sitä opetettavan. Se ei missään tapauksess ole ollut tarkoitus, vaan olen vastannut esitettyihin kysymyksiin parhaan tietoni mukaan.
Kun nyt tilaisuus tarjoutuu, niin tiedustelisin tässä saman tien daniesi alkuperää, koksa sitä on minulta useita kertoja aiemminkin tiedusteltu, enkä ole osannut antaa varmaa vastausta. Ovatko 7.dan jujutsu ja 6.dan karate karateliiton, Nanbun vai itsesi myöntämiä. 5.danin karatesta tiedän olleen karateliiton vahvistama. Vielä huomiona, etten pidä itse myönnettyä dan-arvoa mitenkään kelvottomana, koska hyvin tiedän teknisen tasosi olevan daniesi tasalla. Käsittääkseni Nanbu itsekin myönsi itselleen 10. danin perustaessaan Sankukaita.Andille, joka tuntuu olevan näillä palstoilla asiallisella linjalla. En ole myöntänyt vyöarvojani itselleni, enkä koskaan tule sellaista tekemään. Ylensäkin vyoarvot näyttävät joillakin olevan tärkeimpiä kuin taidon hankkiminen. Itsemyönnetyistä vyöarvoista ja lahjoitetuista sekä mitä ihmeellisimmillä tavoilla saaduista vyöarvoista olen sitä mieltä, että valkoinen vyö on arvokkaampi kuin muut. Suomen karateliitto ry:n vahvistamia vöitä tosiaankin minulla on kaksi, mutta arvostukseni niitä kohtaan ovat ristiriitaiset. Kolleegion toiminta on ollut tarpeellinen ja sellaisien pitää olla, koska muuten ei koskaan päästä eteenpäin ja jaeta tietämyksiä muille, vaikkakin työskentelylaatuun kyllä olisi minun aikanani voinut panostaa enemmän. Suomessa usein kysytään onko liitto tehnyt sitä tai tätä ja jotkut pitää päätöksiä arvostettuna, se on hyvä asia, että arvostetaan, mutta on niitä myös päätöksenteoissa muitakin instansseja joilla arvovalta on yhtä hyvä jollei vielä parempi ja kokemus esim. vyöasioissa todella merkittävämpi kuin meillä Suomessa. Suomalaiset eivät kuitenkaan taida olla niitä huonoinpia, koska kokemuksesta uskallan sanoa huonoimpiakin löytyvän ja paljon. Tiedollisesti ja taidollisesti suomalaiset ovat menneet eteenpäin vaikkakin notkahduksia joskus tulee niin kuitenkin opimme koko ajan lisää.
Joku kysyi minun tietämyksestäni Doshu Yoshinao Nanbusta. Voin kertoa olleeni aika läheinen ystävä ja monenlaisessa aktiivisessa kanssakäymisessä hänen kanssaan vuodesta 74 lähtien ja tiedän aika paljon asioista joihin perustuvat puheeni, vielä nykyäänkin silloin tällöin vaihdamme kuulumisia.
Paasosesta sen verran, että osaa hän jotakin ja joku varmaan on häntäkin opettanut, mutta häneltä puuttuu se ns 70% henki lajista mikä tuo siihen laatua ja uskottavuutta. Osaamisesta on turhaan jonkun kelta-oranssivyön alkaa puhua, kun ei tiedä asioista mitään. Eiköhän Jukka opi vielä, kun vanhenee kokemuksen ja järjen lisääntyessä, toivon ainakin. Paasosen akressioista en ole samaa mieltä kuin joku hänen opetuslapsensa kehuu, koska Jukalla on kyllä itsellään asioita joita olisi voinut tehdä toisinkin. Paasonen itse setvi omia neuroottisia ongelmiaan netissä ja sotki myös minut niihin itkiessään omaa pienuuttaan.
Poistun nyt keskustelusta ja toivon kaikille innokkuutta kehittää omaa lajiaan positiivisesti ja olla tuhlaamatta voimiaan turhaan riitelyyn.
t. rolf koivumäki - Andy
Rolf Koivumäki kirjoitti:
Andille, joka tuntuu olevan näillä palstoilla asiallisella linjalla. En ole myöntänyt vyöarvojani itselleni, enkä koskaan tule sellaista tekemään. Ylensäkin vyoarvot näyttävät joillakin olevan tärkeimpiä kuin taidon hankkiminen. Itsemyönnetyistä vyöarvoista ja lahjoitetuista sekä mitä ihmeellisimmillä tavoilla saaduista vyöarvoista olen sitä mieltä, että valkoinen vyö on arvokkaampi kuin muut. Suomen karateliitto ry:n vahvistamia vöitä tosiaankin minulla on kaksi, mutta arvostukseni niitä kohtaan ovat ristiriitaiset. Kolleegion toiminta on ollut tarpeellinen ja sellaisien pitää olla, koska muuten ei koskaan päästä eteenpäin ja jaeta tietämyksiä muille, vaikkakin työskentelylaatuun kyllä olisi minun aikanani voinut panostaa enemmän. Suomessa usein kysytään onko liitto tehnyt sitä tai tätä ja jotkut pitää päätöksiä arvostettuna, se on hyvä asia, että arvostetaan, mutta on niitä myös päätöksenteoissa muitakin instansseja joilla arvovalta on yhtä hyvä jollei vielä parempi ja kokemus esim. vyöasioissa todella merkittävämpi kuin meillä Suomessa. Suomalaiset eivät kuitenkaan taida olla niitä huonoinpia, koska kokemuksesta uskallan sanoa huonoimpiakin löytyvän ja paljon. Tiedollisesti ja taidollisesti suomalaiset ovat menneet eteenpäin vaikkakin notkahduksia joskus tulee niin kuitenkin opimme koko ajan lisää.
Joku kysyi minun tietämyksestäni Doshu Yoshinao Nanbusta. Voin kertoa olleeni aika läheinen ystävä ja monenlaisessa aktiivisessa kanssakäymisessä hänen kanssaan vuodesta 74 lähtien ja tiedän aika paljon asioista joihin perustuvat puheeni, vielä nykyäänkin silloin tällöin vaihdamme kuulumisia.
Paasosesta sen verran, että osaa hän jotakin ja joku varmaan on häntäkin opettanut, mutta häneltä puuttuu se ns 70% henki lajista mikä tuo siihen laatua ja uskottavuutta. Osaamisesta on turhaan jonkun kelta-oranssivyön alkaa puhua, kun ei tiedä asioista mitään. Eiköhän Jukka opi vielä, kun vanhenee kokemuksen ja järjen lisääntyessä, toivon ainakin. Paasosen akressioista en ole samaa mieltä kuin joku hänen opetuslapsensa kehuu, koska Jukalla on kyllä itsellään asioita joita olisi voinut tehdä toisinkin. Paasonen itse setvi omia neuroottisia ongelmiaan netissä ja sotki myös minut niihin itkiessään omaa pienuuttaan.
Poistun nyt keskustelusta ja toivon kaikille innokkuutta kehittää omaa lajiaan positiivisesti ja olla tuhlaamatta voimiaan turhaan riitelyyn.
t. rolf koivumäkiKiitokset tiedoista. Tänne pohjoiseen kun ei aina kaikki tieto leviä niin tehokkaasti, kuin toivoisi. Toivottavasti huhutut tyylin nettisivut osaltaan parantavat tätä ongelmaa. Toivon, että minulla on tulevina vuosina tilaisuus päästä oppiisi leireillä.
- Juha
Andy kirjoitti:
Kiitokset tiedoista. Tänne pohjoiseen kun ei aina kaikki tieto leviä niin tehokkaasti, kuin toivoisi. Toivottavasti huhutut tyylin nettisivut osaltaan parantavat tätä ongelmaa. Toivon, että minulla on tulevina vuosina tilaisuus päästä oppiisi leireillä.
Toivoisin sinun miettivät tietolähdettä, josta tiedon sait. Suoraan henkilön mustamaalaaminen ilman syytä on kuitenkin kohtalaisen lapsellista toimintaa ja varsinkin haukkuminen julkisesti.
Kaipa lajin vaihtaminen on Suomessa suuri rikos. - Ari Lehtonen
Rolf Koivumäki kirjoitti:
Andille, joka tuntuu olevan näillä palstoilla asiallisella linjalla. En ole myöntänyt vyöarvojani itselleni, enkä koskaan tule sellaista tekemään. Ylensäkin vyoarvot näyttävät joillakin olevan tärkeimpiä kuin taidon hankkiminen. Itsemyönnetyistä vyöarvoista ja lahjoitetuista sekä mitä ihmeellisimmillä tavoilla saaduista vyöarvoista olen sitä mieltä, että valkoinen vyö on arvokkaampi kuin muut. Suomen karateliitto ry:n vahvistamia vöitä tosiaankin minulla on kaksi, mutta arvostukseni niitä kohtaan ovat ristiriitaiset. Kolleegion toiminta on ollut tarpeellinen ja sellaisien pitää olla, koska muuten ei koskaan päästä eteenpäin ja jaeta tietämyksiä muille, vaikkakin työskentelylaatuun kyllä olisi minun aikanani voinut panostaa enemmän. Suomessa usein kysytään onko liitto tehnyt sitä tai tätä ja jotkut pitää päätöksiä arvostettuna, se on hyvä asia, että arvostetaan, mutta on niitä myös päätöksenteoissa muitakin instansseja joilla arvovalta on yhtä hyvä jollei vielä parempi ja kokemus esim. vyöasioissa todella merkittävämpi kuin meillä Suomessa. Suomalaiset eivät kuitenkaan taida olla niitä huonoinpia, koska kokemuksesta uskallan sanoa huonoimpiakin löytyvän ja paljon. Tiedollisesti ja taidollisesti suomalaiset ovat menneet eteenpäin vaikkakin notkahduksia joskus tulee niin kuitenkin opimme koko ajan lisää.
t. rolf koivumäki"Paasosesta sen verran, että osaa hän jotakin ja joku varmaan on häntäkin opettanut .... Osaamisesta on turhaan jonkun kelta-oranssivyön alkaa puhua, kun ei tiedä asioista mitään."
Hopsista! Luulin, että Paasosella olisi 1. dan sankukai-tyylissä, joten kai häntä "joku" on opettanut. Nambudoa en tunne, mutta kyllä Jukka karatekana ja ihmisenäkin on ihan kelpo tyyppi. - Andy
Juha kirjoitti:
Toivoisin sinun miettivät tietolähdettä, josta tiedon sait. Suoraan henkilön mustamaalaaminen ilman syytä on kuitenkin kohtalaisen lapsellista toimintaa ja varsinkin haukkuminen julkisesti.
Kaipa lajin vaihtaminen on Suomessa suuri rikos.Olen ollut aiemminkin tietoinen siitä, että Rolf Koivumäellä on voimakkaita mielipiteitä ja uskallusta sanoa, mitä ajattelee. Arvostan tällaista ominaisuutta.
Tapaus Paasosta en hekilökohtaisesti tunne ja tiedän hänestä vain, mitä oma opettajani on kertonut. En siis ole erityisen kykenevä arvostelemaan hänen ja Koivumäen suhdetta. Eikä se minua juuri kiinnostakaan.
En näe mitään syytä epäillä Koivumäen sanomisia vöidensä alkuperästä. Hänellähän on aiempia daneja karateliiton myöntämänä vaikka kuinka paljon, hän on dan-kollegion perustajahenkilöitä ja lisäksi väite on erittäin helppo tarkistaa Karateliitosta. Ei olisi järkevää valehdella tällaisessa asiassa. Ongelma aiemmin oli vain se, etten tiennyt, kuka danit on myöntänyt, kun sitä minulta oli kysytty.
Vaikka olisin jossain asiassa eri mieltä Koivumäen kanssa, en lähtisi julkisesti arvostelemaan tyylini pääopettajaa netissä. Se ei mielestäni ole sopivaa eikä viisasta. - Juha
Andy kirjoitti:
Olen ollut aiemminkin tietoinen siitä, että Rolf Koivumäellä on voimakkaita mielipiteitä ja uskallusta sanoa, mitä ajattelee. Arvostan tällaista ominaisuutta.
Tapaus Paasosta en hekilökohtaisesti tunne ja tiedän hänestä vain, mitä oma opettajani on kertonut. En siis ole erityisen kykenevä arvostelemaan hänen ja Koivumäen suhdetta. Eikä se minua juuri kiinnostakaan.
En näe mitään syytä epäillä Koivumäen sanomisia vöidensä alkuperästä. Hänellähän on aiempia daneja karateliiton myöntämänä vaikka kuinka paljon, hän on dan-kollegion perustajahenkilöitä ja lisäksi väite on erittäin helppo tarkistaa Karateliitosta. Ei olisi järkevää valehdella tällaisessa asiassa. Ongelma aiemmin oli vain se, etten tiennyt, kuka danit on myöntänyt, kun sitä minulta oli kysytty.
Vaikka olisin jossain asiassa eri mieltä Koivumäen kanssa, en lähtisi julkisesti arvostelemaan tyylini pääopettajaa netissä. Se ei mielestäni ole sopivaa eikä viisasta.En kommentoi vyöarvoja vaan "olemme harrastaneet Suomessa Nanbudoa 70-luvulta.... Henkilöpalvonta.." jne.
No meillä on oma kattojärjestö Worldwide Nanbudo Federation (ks www.nanbudo.com) ja Sankukai:lla omansa. Näin hyvä, lajit kuitenkin eroavat toisistaan.
Henkilöpalvonnasta puheet ovat puutaheinää. Keskitymme oman kehon, mielen ja energian hallintaan.
Meillä tosiaan on pieni porukka niin Helsingissä kuin Turussa. Tutustumaan saa tulla ja huomata kuinka hauskaa on meidän kanssa on treenata.
/Juha
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293035- 1191235
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu61037- 58961
- 66925
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26897Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38871Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu161841Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65834Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75784