uni EEG:stä

ja valvomisesta

Miksi uni-EEG:ssä pitää mennä edeltävä yö valvomaan sairaalaan? Miksei voi valvoa kotona? Entä maksaako tuo yön viettäminen sairaalassa jotain? Olenko jotenkin valvonnan alla?

Entä pitääkö valvoa koko edeltävä vuorokausi ennen koetta? Eli aikaisesta aamusta asti jos aika on aamulla? Mietin kun oma EEG aikani sattuu maanantaiaamulle ja kämppiksellä on usein bileporukkaa vikonloppuna niin monesti saan unen viikonloppuaamuina vasta yhdeksän aikaan eli jos tuolloin käy niin en saisi nukkua la-su yönäkään ollenkaan koska eeg on ma aamuna? Vai saanko nukkua huoletta esim. puoleenpäivään?

Ja sitten itse uni- EEG:stä: Onko tulos täysin epäluotettava jos en onnistu nukahtamaan ollenkaan? Olen melko varma etten nukahda koska kun minulle kertyy univelkaa tai valvon riittävän pitkään nukahtamisesta tulee todella vaikeaa, lähes mahdotonta. Onko muuten tuon unettoman yön tarkoitus vain tuo että nukahtaisi helpommin vai se että unettomuus sinänsä provosoisi kohtauksia/oireita herkemmin ja ne näkyisivät käyrässä?

Saa kertoa myös yleensä kokemuksia EEG:stä. Olisi mielenkiintoista myös tietää onko joku saanut samana päivänä myöhemmin kohtauksen kaikkien testissä käytettävien ärsykkeiden ja univelan takia yms? Hieman pelottaa tuokin.

Kiitos etukäteen

7

4573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Telle

      Sinulla on siis maanantai aamuna se uni-eeg. Ja luultavasti kämppiksen bileet viikonloppuna. Etkö voi pyytää häntä yksinkertaisesti luopumaan aikeistaan tämän kerran?

      Ja, kyllä se on niin, että aamulla kun nousee unosia ei voi enää ottaa. Mieluusti ei puoleenpäivään nukkumisia.

      Itse en valvonut sairaalassa, vaan mieheni kanssa kotona; hän pelasi kanssani urheasti Trivial Pursuitia klo 4.30 asti, jonka jälkeen siirryin nettiin. Kahvia tai teetä en saanut juoda.

      Olin aamulla klo 8.00 ihan hiekkasilmäinen, kun eeg aloitettiin. En varsinaisesti nukkunut (ainakaan omasta mielestäni, vaikka monitori näytti muuta), mutta epilepsiapiikit tulivat esille. Taustalla soi hiljainen musiikki, erilaiset ärsyttävät tekijät väsyttivät. Varsinaista kohtausta ei uni-eeg:ssä tarvitse saada.

      Kaiketi valvomispaikka määrätään yksilökohtaisesti, sen enempää en osaa sanoa.

      Mutta onnea matkaan!

      • aloittaja

        Niin no testi ei ole vielä ensi maanataina mutta pelkäämpä että noin käy, on tapahtunut sen verran usein ja minulla ei ole sananvaltaa. Oon muutenkin tosi huono nukkumaan että voi ne unet jäädä jo pelkästään sillä väliin että ajattelen alitajuisesti että on pakko nukkua kun ei saa sitten seuraavana yönä nukkua ja silloin kun on pakko nukkua ei uni tule. Harvoin nukahdan ennen kolmea yöllä joten unirytmi on vähän muutenkin jotain muuta kuin pitäisi olla tuon testin mukaan. Pelkään että unettomuuden takia en sitten jaksa valvoa kahta vuorokautta putkeen tai saan ainakin migreenin siitä ja sitten en saa pahasti univelkaisena unta useisiin päiviin. Nykyään minulla alkaa myös usein heittää hassusti silmissä vähemmänkin univelkaisena, mikä on myös pelottavaa että miten käy sitten tuon valvomisen kanssa. Kunpa olisi päässyt vain tavalliseen EEG:hen eikä mihinkään valvomispakkoon.


    • valvoa

      kotonakin. Itse menin sairaalaan valvomaan koska kotona olisin taatusti nukahtanut. Maksaa sairaalassa olo jotain, sillä sinä aikana saa kaksi välipalaa. Hoitajat vilaisevat ohikulkiessaan että olet vielä hereillä, ei sen kummempaa.
      Itse olin EEG:ssä jo niiin väsynyt, että nukahdin kuin tukki kun lupa annettiin. Piikit näkyivät syvähengityksen aikana. Strobovaloissa ei kylläkään...

      • aloittaja

        täällä pitää ottaa omat eväät mukaan joten siitä ei ainakaan tule maksuja. Mutta enpä kyllä tiedä mitä siellä sairaalassa tekisin kellonympäryksen, en pysty kuitenkaan keskittymään edes lukemiseen tai mihinkään.


      • valvomis
        aloittaja kirjoitti:

        täällä pitää ottaa omat eväät mukaan joten siitä ei ainakaan tule maksuja. Mutta enpä kyllä tiedä mitä siellä sairaalassa tekisin kellonympäryksen, en pysty kuitenkaan keskittymään edes lukemiseen tai mihinkään.

        bileet silloin su aamusta ma aamuun ystävien kanssa ;) .. mitähän kämppiksesi siihen tuumaisi *wirn*

        Täytyy sanoa että kämppiksesi ei kyllä ajattele paljoa jos ei anna sinun nukku la-su yönä.

        voisitko mennä jonnekkin muualle ystävien /sukulaisten luo nukkumaan jos kämppiksesi on niin lapsellinen että pitää bileet sinusta välittämättä.


    • aikoinaan

      uni eeg. valvoin kotona vanhempien kanssa. sairaalassa väsymys oli mennyt niin yli että en nukahtanut ollenkaan. sain myös nukahtamispillerin , muistaakseni se sellainen oli?? enpä nukahtanut siitäkään :O
      en muista kuinka monta tuntia sairaalassa olin, mutta ei siitä mitään tullut. kotiinpäin lähdettäessä nukahdin samantien autoon.

    • Kan-Yon

      Olin moisessa uineet:ssä juuri kaksi päivää sitten. Kotona valvoin ja yöllä oli pari pientä kohtausta ja mennessä sairaalaan aivan tajuton päänsärky.
      Ei mitään hajua, tuliko viivoja, olin niin OUT kaikesta, että en ees puhunut kunnolla. Kyselivät koko ajan, et "mitä?" ku puhuin niin hilja.

      Taisin nukahtaa, koska pimeässä sit olin yhtäkkiä täysin painoton ja näin kuvia traktorista :D ? En tiedä yhtään, sainko kohtauksia ja kuinka monta. Olin aivan sekaisin jo mennessä, valoshow sai puheen pois; en pystynyt vastamaan ja kroppa jotenki jäykisty sänkyä vasten. Naama meni sellaiseksi tyhmäksi, veti ilmeen hassuksi? Tosi outoa. Myoklonioita nyt oli tavalliseen tapaan missä sattuu. Varpaat meni kouruun ja kaikkea kivaa.

      Tajusin vasta tutkimuksen loputtua sanoa, et ainiin, mulla on asperger, et tiesittekö sen? Et on aistiyliherkkyydet ja fotosensitiivisyyttä muutenkin, et josko ois vaan niitä. Ja hoitsut oli ihan pihalla, että ei heillä näy mitään tietoja? Harmitti, etten ollu valmistautunu etukäteen, et niille tarvii jotain puhuakin :/ Tärkee info varmana niille. Ja kaikkeen vastasin aina vaan, et en tiiä ja en osaa sanoa, kun oloja kysyivät. Kun en osaa muutenkaan sanoittaa oloja, niin kuinka tärkeetä siinä on sit infota niitä koko ajan, et miltä milloinkin tuntuu?

      Voiko tutkimuksen pilata ite jotenkin? Mä pelkään vaan sitä, et nyt, 2v ekan eegn jälkeen ei vieläkään näy viivoja paperilla ja kohtaukset vaan jatkuu. Et kun nyttenkin tosi hitaasti vastasin kehoituksiin avata ja sulkee silmät ja välillä en saanu niit enää auki (en tajunnut oikein mitä teen), et voiko silleen pissii tutkimuksen? Kun ei tee just kuinka sanotaan just silloin, ku sanotaan? Ja et kun ei osaa sanoittaa omia fiiliksiä? Et haittaako se?
      Mulla nää tuntuu pahenevan vaan ja ajoittuvat kevääseen, kun alkaa aurinko paistamaan. Onko kellään sama?
      Aivoissa pieni kehityspoikkeama, josta tän ihana aspergerinkin saanut syntymälahjana. Voiko ihminen saada aikuisena myoklonisepin? koska mä saan noita nytkyjä melkein päivittäin ja nukkumaanmennessä molemmat kädet nykii samaan aikaan ja kroppa muutenkin. Vähän outoa, koska oon jo 37 :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2941
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      107
      2214
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      773
    Aihe