Olen perustanut OY:n kesällä 2007. Homma on pienimuotoista ja sivutoimista ja sen tarkoituksena on osittain myös, että itse opin firmaani pyörittämään. Siksi pidän esim. kirjanpidon itse. Firmalla on kuitenkin myös tilintarkastaja. Aion kysyä asioita myös häneltä, mutta kysynpä myös täältä:
Kuinka OY:n tilikauden päättyminen etenee kronologisesti? Mitä kannattaa ottaa huomioon? Mitä kannattaa tehdä ennen kuin tilikausi päättyy? Mitä tehdään tilikauden päätyttyä?
Olen yrittänyt kaivaa tietoa kirjoista, mutta ne tuntuvat olevan joko kovin sekavia tai menevät sellaisiin nippelitietoihin, joita en tarvitse. Luulisin, että asioita löytyy linjalta: tilien päättäminen, poistot, varastot, hallituksen kokous tilinpäätöksen hyväksyminen, osinko...
Osaako joku laittaa nämä asiat aikajanalle oikeaan järjestykseen?
Ne, jotka haluavat vain ehdottaa tilitoimiston palkkamista, voivat jättää vastamatta, kiitos.
Ensimmäinen tilikausi päättyy
6
2316
Vastaukset
- aikajana löytyy
Ensin tehdään inventaari eli se varasto. Siitä tosite. Sitten mietitään onko saatavia tai velkoja, jotka kuuluisivat päättymässä olevalle tilikaudelle, ne kirjataan, sitten tehdään postot, kun kaikki kirjaukset ovat tehty, päätetään tilit eli tehdään tilinpäätös (tuloslaskelma ja tase).
Sitten pidetään hallituksen kokous, jossa tilinpäätös hyväksytään ja jossa on myös toimintakertomus. Paperit annetaan tilintarkastajalle ja viimeksi pidetään yhtiökokous ja sitten täytetään veroilmoitus.
Kysy nyt siltä tilintarkastajalta siitä osingonjaosta, nimittäin on erittäin harhaanjohtavaa täällä aina lukea, että nostakaa osinkoina. Yrityksellä pitää olla nettovarallisuutta jonkin verran ennen kuin sellaiseen vähtiin kannattaa ryhtyä. Esim. jos yrityksen nettovarallisuus on 1000, niin verottomana siitä voi jakaa 80 ja loppu menee osingonsaajan ansiotuloksi.- ja tilintarkastajaa...
hehheh. Sä et ole osakeyhtiötä nähnytkään..
- kirjanpitäjää
Unohda alkuperäinen tuon kakkosen teksti...
- toiminta
pitää olla oy muodossa? Miksi kaikki pitää tehdä itse? Minulla on pieni yritys joka toimii toiminimenä, joka on yrityksen kokoon ja toimintaan nähden mielestäni paras vaihtoehto.
Kirjanpidon hoitaa ammattimainen kirjanpitäjä, joka ei pienyritykselle tule edes kalliiksi. Itse hoidan yrityksessäni sen käytännön toiminnan, ja voin vapaa ajat keskittyä muihin kuin tilinpidollisiin asioihin.
Ystävälläni oli myös pieni yritys, jonka toiminnan kaikki sektorit hän halusi hoitaa itse. Päivät teki töitä, illat juoksi kaiken maailman kirjanpito ym. kursseilla ja viikonloput tuskaili kirjanpidon kanssa. Nyt on pillit pantu pussiin, koska hän ajoi itsensä aivan puhki, ja lopetaminen oli ainoa järkevä vaihtoehto.- riippuu monesta asiasta
Oy:llähän on tietyissä tapauksissa omat etunsa, vaikka toiminta olisikin pienimuotoista. Ei voida sanoa että toiminimi olisi loppupelissä edullisin, kun ei tiedetä yrittäjän tilannetta kokonaisvaltaisesti. Oy:ssä kun pystyy kikkailemaan tietyillä asioilla, joita esim tmi tai ky ei voi..
Mutta kirjanpito kyllä kannattaa hoitaa asianmukaisesti, jos itse ei osaa niin sitten jollekin toimistolle.
- vaihdos
Päättyvälle tilikaudelle kirjataa kaikki sille kuuluvat tulot ja menot. Sillä ei ole väliä onko jo raha liikkunut, se milloin työ on tehty tai osto tapahtunut merkitsee. Tehdään mahdollisesta kalustosta poistot. Lasket veron määrän, jos ennakot eivät riitä, kirjaat verovelkaa. Jos taas olet maksanut liikaa veroja, kirjaat verosaamista.
Kun olet saanut ulos tuloslaskelman ja taseen, teet veroilmoituksen. Toimintakertomusta ei todellakaan tarvitse tehdä.
Toimitat kirjanpidon materiaalin tilintarkastajalle. Kun olet saanut tilintarkastus kertomuksen, pidät yhtiökokouksen joka vahvistaa tilinpäätöksen, voiton/tappion käsittelyn ja mahdollisen osingon määrän. Kokouksessa luetaan myös tilintarkastuskertomus, valitaan hallitus ja tilintarkastaja.
Kokouksen pöytäkirja ja tilintarkastuskertomuksesta kopio lähetetään verottajalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1212642Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J691094Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2101054- 39982
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38931- 47894
- 36876
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123853- 4829
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35812