Kummiko?

=) =)

Haluaisin vaan sellaiseen asiaan saada tietoa että voiko olla kummi lapselle jos ei ole ollut mukana kastetilaisuudessa? Ystäväni pyysi minua ja miestäni kummiksi ja emme menneet kastetilaisuuteen koska emme halunneet kummeiksi. (ennestään kummallakin 2 kummilasta) Luulin että kaverini olisi tajunnyt "vihjeen" että me ei sitten aleta kummiksi koska ei oltu siellä kasteessa. No kuitenkin saatiin tietää sitten sen kastetoimituksen jälkeen että ystäväni oli sanonut papille että me kuitenkin olisimme kummeja. Nyt se sitten väittää että me ollaan kummeja ja pyytää ostaan lahjoja ja kaikkee.. Mikä tässä on nyt sitten totuus?? Ollaanko me miehen kanssa kummeja vaikka ei olla edes annettu suostumusta koko hommaan??

13

1634

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hei!

Kyllähän te ymmärtääkseni kummeja olette, jos ystäväsi on näin asian papille kertonut, ja nimenne on kirkon kirjoihin kirjoitettu vaikka ette paikalla olisi olleetkaan. Miksi ihmeessä ette sanoneet ystävällesi suoraan, ettette kummeiksi halua?voithan kysyä kummitodistusta ystävältäsi, koska sellaisenhan jokainen kummi saa kastetilaisuuden yhteydessä.

• kummaa,

ettekö ilmoittaneet etukäteen kieltäytyvänne kummiudesta, vaan jätitte vain tulematta kastetilaisuuteen? Olipa pönttöä, kyllähän kummit pitää ilmoittaa papille etukäteen. Kummina voi olla, vaikkei pääsisi kastetilaisuuteen. Esim. minä en päässyt kummipoikani kastetilaisuuteen, koska en saanut vaihdettua työvuoroa pois. Vain mieheni meni, mutta meidät molemmat on kyllä merkitty kummeiksi kirkon papereihin. Voitte siis syyttää ongelmasta ainoastaan itseänne, kun ette kummiudesta kieltäytyneet.

• ollut

minäkään kummipoikani kastetilaisuudessa, koska hänet kastettiin sairaalassa muutaman päivän ikäisenä. Eli ei vaikuta kummiuteen se onko paikalla vai ei. Jos ei kummiksi halua, täytyy siitä sanoa lapsen vanhemmille.

• ystävä?

Edellä olleet kommentit kertovat kyllä totta.
        Tuli mieleen että millainen YSTÄVÄ olet kun et halunnut ystäväsi lapsen kummiksi!?
        Miksi et halunnut kummiksi?
        Kertoisitko,kiitos.

• kysymyksesi
        ystävä? kirjoitti:

Tuli mieleen että millainen YSTÄVÄ olet kun et halunnut ystäväsi lapsen kummiksi!?
        Kertoisitko,kiitos.

tarkoitettu aloittajalle vai edelliseen viestiin? Jos oli edelliseen viestiin, niin kyse ei ollut siitä ettenkö olisi halunnut olla kummi, vaan etten ollut ristiäisissä. Kummiksi aloin oikein mielelläni ja nimiäisiäkin pääsin juhlimaan pojan ollessa puoli vuotias.

• tietty.:)
        kysymyksesi kirjoitti:

tarkoitettu aloittajalle vai edelliseen viestiin? Jos oli edelliseen viestiin, niin kyse ei ollut siitä ettenkö olisi halunnut olla kummi, vaan etten ollut ristiäisissä. Kummiksi aloin oikein mielelläni ja nimiäisiäkin pääsin juhlimaan pojan ollessa puoli vuotias.

Siis aloittaja,halloota!

• osoittanut
        tietty.:) kirjoitti:

Siis aloittaja,halloota!

viestiäsi aloittajalle, vaan vastasit toisen kirjoittajan viestiin?

• näissä
        osoittanut kirjoitti:

viestiäsi aloittajalle, vaan vastasit toisen kirjoittajan viestiin?

asioissa.otan opikseni.

• aloittaja,
        näissä kirjoitti:

asioissa.otan opikseni.

muta voin vastata omasta puolestani, että yhdenkään ystävän lapsen kummiksi en aio enää suostua. Siitä aiheutuu usein ainakin toisen osapuolen taholta ihan turhaa nurinaa ja pettymyksiä ym. Enkä halua myöskään omia ystäviäni minun lapsen kummeiksi, en halua velvoittaa ketään lahjomaan lastamme.

Mielestäni se, että kieltäytyy (asiallisesti tietysti) kummiudesta ei ole mitenkään epäkohteliasta, vaan pikemminkin kunnioittavaa kun ei anna toisen ymmärtää mitään mitä itse ei tosissaan halua. Olisiko lastakaan kohtaan oikein, jos toinen suosuisi kummiksi vastentahtoisesti?

Aloittajan tapaukseen kommentoisin, että todella törkeää vain olla tulematta ristiäisiin ilmoittamatta ettette halua kummiksi. Erittäin lapsellista ja epäkohteliasta käytöstä. Nyt sitten olette kummeja, halusitte tai ette.

• ap...
        ystävä? kirjoitti:

Kertoisitko,kiitos.

Siksi en suostunut ystäväni lapsen kummiksi koska minulla on ennestään jo kaksi kummilasta.. ja nykyään kummiudella ei ole todellakaan mitään muuta syytä kuin se että pitää ostaa lapselle mahdollisimman paljon lahjoja yms. Jos ei ole rahaa ostaa niin sitä on sitten niin paska ihminen ja haukutaan seläntakana... Mahtavaa olla sitten kummi!!! Pitäs sitten varmaan jostain alkaa metsästää se kummitodistus jota en koskaan ole edes saanut itselleni...

• ei voi pakottaa
        ap... kirjoitti:

Siksi en suostunut ystäväni lapsen kummiksi koska minulla on ennestään jo kaksi kummilasta.. ja nykyään kummiudella ei ole todellakaan mitään muuta syytä kuin se että pitää ostaa lapselle mahdollisimman paljon lahjoja yms. Jos ei ole rahaa ostaa niin sitä on sitten niin paska ihminen ja haukutaan seläntakana... Mahtavaa olla sitten kummi!!! Pitäs sitten varmaan jostain alkaa metsästää se kummitodistus jota en koskaan ole edes saanut itselleni...

Voithan kysyä seurakunnasta, että onko teidän merkitty kummeiksi vastoin teidän omaa toivettanne.

Sitten voit keskustella kaverisi kanssa, että missä mennään.

Voi olla, että olette kummeja virallisesti ja voi olla, että kaveri odottaa lahjoja lapselleen, mutta mikäänhän ei pakota teitä ostamaan lahjoja kummilapselle. Minusta sinä teet itseäsi kohtaan väärin, jos ryhdyt ostamaan lahjoja vain sen takia, että muut niitä vaativat ja se on vastoin sinun periaatteitasi ja taloudellisiakin mahdollisuuksia.

• pyysi teitä

kummeiksi, mitä vastasitte? Tämähän on se oleellinen asia.

Ei tuollaiseen asiaan mitään "vihjeitä" viljellä kastetilaisuutta varten! Kummiasia pitää olla selvä ennen kastetilaisuutta! Ette menneet kastetilaisuuteen, mutta olitte kuitenkin hyvin tietoisia päivästä ja ajasta ja paikasta? Huvikseenko se äiti/isä niitä tietoja teille ilmoitti?

• KKKl

Meillä on kuusi kummilasta, enkä koe että yksikään näistä lapsista on liikaa. Kun minua ja miestäni on pyydetty kummiksi, olen ottanut tehtävän suurella kunnialla vastaan. Meille kummius ei ole sama asia kuin lahjojen pakolla antaminen. Esimerkiksi viime kesänä yksi kummilapsistamme oli meillä viikon ja tämä oli hänelle varmasti paljon merkityksellisempi juttu kuin jotkut lahjat. En väheksy kuitenkaan lahjojen antamista, vaan tänäkin jouluna ostan kaikille kummilapsille lahjat. En ole rikas, mutta n.10euroa per lapsi ei tee minua velalliseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe