Shettis aikuiselle?

aikuiselleko

Mitä aikuiset voisi harrastaa shetlannin ponin kanssa? Vai riittääkö shetlanninponille pelkkä pullaponina olo, maastolenkkejä maastakäsin taluttaen?

64

7768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuiselleko

      Jos hankkisi tällaisen pullaponin, niin tarvitseeko kenkiä? Kuinka usein kengittäjä pitäisi tällöin kutsua paikalle? (raspaus)
      Paljonko heinää ja kauraa syö noin 100 cm säältään oleva shettis? Entäs nuo kivennäiset?

      • Shetu

        No siis kyllähän monilla aikuisilla on shetlanninponeja, eikä niitä kyllä edes pitäisi antaa lasten "leluiksi". Mutta liikuntaan olisi kyllä hyvä lisä jos voisi ajaa tai ohjasajaa noiden kävelylenkkien lisäksi.

        Kenkiä ei oikeasti tarvitsisi melkein millään poneilla, vähiten ehkä shettiksellä joka ei taitaisi sinun luonasi kilpailla raveissa. Kaviot tulisi vuolla (vuolla, ei raspata, raspaaminen liittyy hevosen hampaisiin) joka 4-6 viikko.

        Heinää tuollainen pullashettis tarvitsisi ehkä 2-5 kg päivässä. Kauraa ei välttämättä tarvitse ollenkaan, jos sitä ponia ei kerran erityisen raskaasti aio liikuttaa. Kivennäisen määrä voisi liikkua siinä 0,5-1 dl, vaikkakin parille tuntemalleni shettikselle ei kivennäistä anneta ollenkaan ja hyvässä kunnossa ovat molemmat.

        Toivottavasti tämä oli tyhjentävä vastaus :-)


      • vastauksesta
        Shetu kirjoitti:

        No siis kyllähän monilla aikuisilla on shetlanninponeja, eikä niitä kyllä edes pitäisi antaa lasten "leluiksi". Mutta liikuntaan olisi kyllä hyvä lisä jos voisi ajaa tai ohjasajaa noiden kävelylenkkien lisäksi.

        Kenkiä ei oikeasti tarvitsisi melkein millään poneilla, vähiten ehkä shettiksellä joka ei taitaisi sinun luonasi kilpailla raveissa. Kaviot tulisi vuolla (vuolla, ei raspata, raspaaminen liittyy hevosen hampaisiin) joka 4-6 viikko.

        Heinää tuollainen pullashettis tarvitsisi ehkä 2-5 kg päivässä. Kauraa ei välttämättä tarvitse ollenkaan, jos sitä ponia ei kerran erityisen raskaasti aio liikuttaa. Kivennäisen määrä voisi liikkua siinä 0,5-1 dl, vaikkakin parille tuntemalleni shettikselle ei kivennäistä anneta ollenkaan ja hyvässä kunnossa ovat molemmat.

        Toivottavasti tämä oli tyhjentävä vastaus :-)

        Kiitos vastauksesta.


      • emmilia
        Shetu kirjoitti:

        No siis kyllähän monilla aikuisilla on shetlanninponeja, eikä niitä kyllä edes pitäisi antaa lasten "leluiksi". Mutta liikuntaan olisi kyllä hyvä lisä jos voisi ajaa tai ohjasajaa noiden kävelylenkkien lisäksi.

        Kenkiä ei oikeasti tarvitsisi melkein millään poneilla, vähiten ehkä shettiksellä joka ei taitaisi sinun luonasi kilpailla raveissa. Kaviot tulisi vuolla (vuolla, ei raspata, raspaaminen liittyy hevosen hampaisiin) joka 4-6 viikko.

        Heinää tuollainen pullashettis tarvitsisi ehkä 2-5 kg päivässä. Kauraa ei välttämättä tarvitse ollenkaan, jos sitä ponia ei kerran erityisen raskaasti aio liikuttaa. Kivennäisen määrä voisi liikkua siinä 0,5-1 dl, vaikkakin parille tuntemalleni shettikselle ei kivennäistä anneta ollenkaan ja hyvässä kunnossa ovat molemmat.

        Toivottavasti tämä oli tyhjentävä vastaus :-)

        Tarvitseeko shettis välttämättä karsinan tai edes pihaton? Riittääkö pelkkä suoja jossa kolme seinää ja katto?


      • tiiiiia

        Poniagilitya, irtohypytystä, valjakkoajoa, ohjasajoa, poniraveja(tosin itse et voi ajaa kilpaa, jos oot yli 18), näyttelyt, tai iha vaa taluttaen lenkkeilyä ja sunnutaikärryilyä :) Kyllä niitten kanssa tekemistä keksii.

        Äläkä missään nimessä pullaponiksi osta shettistä! Ne tarvii ihan yhtälailla liikuntaa ja tekemistä kun isommatkin hevoset (vaikka sitten niitä maastakäsin lenkkejä), ei ne oo mitään leluja.

        Ja en suosittelis kauraa syöttämään shetulle, saa äkkiä kaviokuumeen.


      • lasia?
        emmilia kirjoitti:

        Tarvitseeko shettis välttämättä karsinan tai edes pihaton? Riittääkö pelkkä suoja jossa kolme seinää ja katto?

        Me ihmiset aina unohdamme sen, että hevoset eivät ole lasia, niitä hyyssätään suotta, ja tällä en tarkoita että niitä ei tarvisi hoitaa hyvin, Varsinkin shettistä joka on hyvin kestävä pienestä koostaan huolimatta, muistakaamme mitä ne vuosisatojen ajan tekivät työkseen, taitaa meidän ratsastukset olla kevyttä touhua siihen verrattuna. Ja itsekkin aikuisena vajaa 60 kiloisena menen vankalla yli metrisellä ponilla huoletta ja todellakaan se ei ole rääkkäystä. Yrittäkäämme pitää järki kädessä näiden ihanien elukoittemme kanssa.


      • Ponikujan Sissi
        emmilia kirjoitti:

        Tarvitseeko shettis välttämättä karsinan tai edes pihaton? Riittääkö pelkkä suoja jossa kolme seinää ja katto?

        Kesälaitumelle kolmiseinäinen katos riittää, mutta talveksi ja muuten tarvitaan kunnon pihatto tai talli


      • Shettis12
        emmilia kirjoitti:

        Tarvitseeko shettis välttämättä karsinan tai edes pihaton? Riittääkö pelkkä suoja jossa kolme seinää ja katto?

        En ymmärrä ollenkaan kun yleensä alle 110cm poneja aletaan kohdella kuin koiria:((( "khyyllä niille riittää 3 seinää ja katto ja vähän lenkkeilyä" huohh.... Pitäisi kohdella ihan samalla tavalla kuin muitakin hevosia


      • Anonyymi
        tiiiiia kirjoitti:

        Poniagilitya, irtohypytystä, valjakkoajoa, ohjasajoa, poniraveja(tosin itse et voi ajaa kilpaa, jos oot yli 18), näyttelyt, tai iha vaa taluttaen lenkkeilyä ja sunnutaikärryilyä :) Kyllä niitten kanssa tekemistä keksii.

        Äläkä missään nimessä pullaponiksi osta shettistä! Ne tarvii ihan yhtälailla liikuntaa ja tekemistä kun isommatkin hevoset (vaikka sitten niitä maastakäsin lenkkejä), ei ne oo mitään leluja.

        Ja en suosittelis kauraa syöttämään shetulle, saa äkkiä kaviokuumeen.

        Eli eikö saa antaa rehuja yhtään shettiksille vai vaan kaurasta kyse?


    • ponygirl35

      Osta settis lemmikiksi ja ratsasta sillä. Naapurissa on ollut settis monta vuotta ja on aina ollut terve vaikka aikuisetkin on pojalla ratsastelleet, painavatkin. Aluksi pojalla ratsasti vain lapset mutta kerran talon emäntäkin kokeili ja hyvin meni. Siitä lähtien sillä on ratsasteltu. Settis on kestävä vankka poni:

      http://uk.youtube.com/watch?v=u5Y1FcuwR_M&NR=1

      http://uk.youtube.com/watch?v=Q_cuG7gxaso&NR=1

      http://uk.youtube.com/watch?v=ikVW8eTom9U

      http://uk.youtube.com/watch?v=lVF9Z7kmOAY

      http://uk.youtube.com/watch?v=e_w0P3MI5CU

      http://uk.youtube.com/watch?v=vtcCLVL3Tts

      • raukkoja

        Noi oli surullisia videoita :( Kaikki poni tosi pienikokoisia, ja silti aikuisten piti kiivetä selkään. Itsekin ratsastan joskus ylikorkealla, noin 120cm rotevalla shettiksellä ja olen 60kg, muttei tulisi mieleenkään kiivetä pienemmän shettiksen selkään. Tuonkaan kanssa en lähtisi hurjastelemaan, koska tuntuu joka tapauksessa pieneltä.


      • Frenda

        Mielestäni shettiksillä ei tosiaankaan aikuisten kannata ratsastella. Jos siis ratsastaja on liijan pitkä ja painava. Koko ponihan sinä rasittuu. Shetut on yleensä melkoisen kestäviä mutta aikuisille löytyy shetujen kanssa kyllä paljon muuta puuhaa kun ratsastelu.


      • eläinrääkkäystä

        noi videot!!!!!!!!! Poni litistyy alle ja niitä vaan ravuutetaan! Eikö aikuiset mitään muuta keksi! Jos joku sanoo että eihän noi mitään rääkkää ne vaan ratsastaa, niin mä sanon: Noi jotkut vaan ravuuttaa poneja kokoajan! Toi ykskin huutaa ja läpsii ponia. Eli jos on oikein että shetuilla ratsastetaan, sanokaa myös että on oikein läiskiä, huutaa, kiusata ponia....................


      • hevoshullu-

        Surullisia videoita! tou on kertakaikkiaan VÄÄRIN!!! aikusten ei pitäisi ratsastaa shettiiksillä.:(

        en voi sietää elänrääkkäystä.:( poniparka..


      • :O

        aikuiset voi ratsastaa jollain suomenhevosilla, ei tarvii kiduttaa pienimpiä
        :0


      • maijatimaija
        raukkoja kirjoitti:

        Noi oli surullisia videoita :( Kaikki poni tosi pienikokoisia, ja silti aikuisten piti kiivetä selkään. Itsekin ratsastan joskus ylikorkealla, noin 120cm rotevalla shettiksellä ja olen 60kg, muttei tulisi mieleenkään kiivetä pienemmän shettiksen selkään. Tuonkaan kanssa en lähtisi hurjastelemaan, koska tuntuu joka tapauksessa pieneltä.

        Oon samaa mieltä


    • mielipidde

      Mielestäni shettiksellä ratsastava aikuinen on eläinrääkkääjä, koska shetlannin ponin painoraja on 40kg. voithan myös juoksuttaa ja hypyttää poniasi. Shetlannin ponille on ihan hyvä pihatto, itseasiassa parempi kuin karsina. pihatto on sama asia kuin kolmeseinää ja katto.. suosittelen olla antamattaa shettiksellä kauraa se aiheuttaa herkästi kaviokuumetta. :)

      • hyvistä

        vastauksista. Ei se tietenkään pelkäksi pullaponiksi tulisi, ajattelin koppakärryillä ajamista silloin tällöin.


      • edelliseen
        hyvistä kirjoitti:

        vastauksista. Ei se tietenkään pelkäksi pullaponiksi tulisi, ajattelin koppakärryillä ajamista silloin tällöin.

        Tuo pullaponi ilmaisu oli vähän huono. Ajattelin, että ajoa ja talutusta. Mutta liikuntaa ei varmaan niin paljoa tule, kuin shettis joka on lapsella ratsastus käytössä.


      • ei ole
        edelliseen kirjoitti:

        Tuo pullaponi ilmaisu oli vähän huono. Ajattelin, että ajoa ja talutusta. Mutta liikuntaa ei varmaan niin paljoa tule, kuin shettis joka on lapsella ratsastus käytössä.

        Pihatto EI todellakaan ole sama asia kun kolme seinää ja katto!!! Pihatto on neliseinäinen eristetty rakennus jossa on paksu kuivikepeti.

        Tuolta voi lukea hevosen pitoon lakipykälät:

        http://wwwb.mmm.fi/el/julk/tavhevonen.html


      • juomäännn

        Kuulkaas nyt te jotkut tässä keskustelussa kommentoijista! Ensiksi shettiksen painoraja on 45-50 kg ja pituus 155-160cm!!
        Ja pihatto EI TODELLAKAAN ole sama asia kuin 3 seinää ja katto!
        Lisäksi joku väitti että shettikselle ei kannata antaa kauraa!

        Kuulkaas nyt: Shettiksille saa antaa kauraa ja muitakin rehuja jos on esim jokä päiväisessä liikutuksessa tai kilpaponina "pullaponille" ei kyllä kovin paljon kauraa kannata antaa (noin 1dl per päivä)
        Puoliksi omistuksessani oleva raviponikin jota liikutetaan joka päivä saa päivässa (kesäisin) 2 kertaa seuraavan annoksen: 1dl kauraa, kourallinen kivennäistä, sekä pihatossa(vihreä ruoho) saa myös välillä kuivaheinää, sekä laitumella myös suolakivi.... Joten ei todellakaan ole väärin antaa shettikselle kauraa!!!!
        (poni ei ole IKINÄ saanut kaviokuumetta!!!!) '

        Ja nuo videot! melkeimpä eläin rääkkäyst'ä jos esim kerran viikossa ratsastaa,,,,pari kertaa vuodessa nyt ei paljoakaan haittais mutta silti.... :


      • Jessu

        Useimmilla shetuila on painoraja myös 46kg. Meidän tallilla nimittäin on semmoinen poni joll seon painorajana ja seon alle 100cm korkia. Itse ratsastan sillä, mutta en enää kohta ;(


      • öö..................

        nolooo -.-''


        paino raja 50 kiloa...

        ps. lukee kaikissa maailman kirjoissa...


      • Millzz

        Anteeksi jos tulin häiritsemään päivääsi , mutta pihatto ei ole nykyään enää sama asia kuin kolme seinää ja katto, eikä ole varmaan koskaan ollutkaan. Ei hökkeliä jossa on kolme seinää ja katto, voi kutsua pihatoksi koska pihaton on tarjottava suoja sekä sateelta että tuulelta ( huom: tuulea voi suoraan sieltä sisään missä ei ole seinää ja melkein vaakasuoraankin voi sataa) ja myös tarjota hevoselle/ponille talvisin lämmin ja kesäisin viileä paikka.
        Ja toiseksi: otetaanhan huomioon ponin ruokinta, mitat, rakenteisuus, mahdolliset selkä/jalkaviat ja kaikki muu oleellinen.
        Ethän sinä voi sanoa suoraan näkemättä ponia että mikä sen painoraja on :D

        PS: Ymmärrän jos tekstissäni oli aukkoja mutta periaate on tärkein
        Järki käteen! :D


      • Shettisten puolesta
        öö.................. kirjoitti:

        nolooo -.-''


        paino raja 50 kiloa...

        ps. lukee kaikissa maailman kirjoissa...

        Oikeesti shetukan painoraja riippuu ponin korkeudesta ja rakenteesta tosi paljon esim ei 85 senttisellä saa todellakaan ratsastaa yli 35 kilonen ihminen koska jos ponilla ratsastaa liian painava ratsastaja niin sille saattaa tulla iän ikuiset selkä kivut ja myös pituuskin on ognelmana esim jos kantapääsi on ponin polvissa ei enään kannataisi ratsastaa ponilla koska siittä voi tulla sinulle istunta ongelmia esim ei yhellä tallilla olevalla ponilla saa ratsastaa yli 155 pitunen ihminen ponin säkä on noin107cm


    • parempiakin on

      oisko ajaminen mitään???

    • jaapa

      ehkä vois vaikka juoksuttaa, rai ajaa kevyesti, harrastaa agilityä, näyttelyitä, ja muuta mukavaa ja mielenkiintoista.. :D

      • pinzuli

        aikuinen voi ajaa shettiksellä aivan niin paljon kuin lystää eikä mitään "kevyesti" vaan shettis jaksaa vetää monta sataa kiloa.


    • TRIROLI

      aikuinen voihyvinkin harrastaa setlannin poneja niilä voi ajaa ja taluttaa niitä voi vaikka viedä näyttelyihin :D niiden kanssa voi tehdä vaikka mitä :))

      • pinzuli

        siis aikuinen voi hyvin ratsastaa shettiksellä jos ei ole kovin painava.(riippuen tietysti ponin koosta) (ja kovin painavalla tarkoitan yli 60kg) pituudesta ei ole mielestäni hirveästi haittaa, sillä sen voi korjata lyhyemmillä jalustimilla. itse olen noin 170cm pitkä ja painan noin 54kg ja ratsastan säännöllisesti noin metrisellä rotevalla shettiksellä. poni kulkee aivan mallikkaasti kaikissa askellajeissa. ponilla ei ole ollut mikäänlaisia jalka vaivoja vaikka olen sillä vuoden ratsastellut.


      • MMimiina

        Olen aikuinen ja minulla on kaksi shettistä enkä paina vain 60kg ja poni jaksaa todella hyvin ajelut jopa mentiin 20 kg lenkki tänä kesänä ,ponini on hyvässä kunnossa ja paluumatkalla sillä oli voinia jäljellä kun meinasi laukata isojen ponien ohi.normaali lenkki on noin viitisen kilsaa ..ponin kanssa voi tehdä vaikka mitä me kävellään narulenkkejä ,ohjasajetaan ,agiliti kuuluu ohjelmaan,uiminen,jotkut harrastaa näyttelyitä mätsäreitä ,ens talvena kokeilen hiihtoajoa ja joskus mun pollet toimii lastenratsuina ja sitten ne käyvät ravikerhossa


    • näin meillä

      Itse olen ostamassa 1v shettis oria perheen yhteiseen käyttöön. (poni tullaan ruunaamaan) Koulutan ponin ensin ajoponiksi 2v ikäisenä ja vasta 4v ikäisenä aloitan ratsukoulutuksen (riippuu kuin saan tähän sopivan ratsastajan avuksi) tai vieen koulutettavaksi sen. Tämän "varsa ajan toimii vain pullahevosena/seurahevosena. Kun poni on koulutettu harkitsen olenko itse sille liian painava sillä olen 156cm pitkä ja painan nyt 60kg...itse luulin olevani liian iso, mutta lukiessani kirjoituksia rupesin harkitsemaan asiaa.. tämän tietenkin katson ponin tilanteen mukaan ,sitten kun poni on koulutettu.. :)

      • pinzuli

        siis vihdoinkin tää fiksujen ihmisten joukko kasvaa!!!!! ihanaa :) siis ei shettis mee todellakaan rikki jos sillä ratsastaa joku yli 30 kiloinen!!! jos rupeette miettiin mitä ne on ennen tehny hiilikaivoksissa, ne on vetäny raskaita kuormia ja kantanu raskaita kantamuksia. tottakai ymmärrän ettei jonkun 90cm korkeen siron ponin selkään voi laittaa 60 kiloista aikuista, mutta monilla shettiksillä voi ratsastaa ihan aikuisetkin, sillä mielestäni pituudesta ei ole kamalasti haittaa. ja itselleni oman ponini kanssa on ollut enemmämkin haittaa muista ihmisistä joille shettiksellä ratsastaminen on näköjään hyvin suuri ongelma, vaikka lähes jokainen joka meidän tallillamme käy, voisi ratsastaa shettiksellä valln mainiosti.
        haluaisin vielä tietää teidän mielipiteitänne shettiksistä, että ovatko ne saman arvoisia kuin isotkin hevoset, vai pidättekö niitä vain söpöinä ja huvittavina karvapalloina joiden temppuiluja ei tarvitse ottaa tosissaan? minulle shettikset ovat aivan samanarvoisia kuin kaikki muutkin hevoset ja niitä kohtelenkin aivan samalla tavalla kuin isojakin.


      • Blaah teidän kanssa!
        pinzuli kirjoitti:

        siis vihdoinkin tää fiksujen ihmisten joukko kasvaa!!!!! ihanaa :) siis ei shettis mee todellakaan rikki jos sillä ratsastaa joku yli 30 kiloinen!!! jos rupeette miettiin mitä ne on ennen tehny hiilikaivoksissa, ne on vetäny raskaita kuormia ja kantanu raskaita kantamuksia. tottakai ymmärrän ettei jonkun 90cm korkeen siron ponin selkään voi laittaa 60 kiloista aikuista, mutta monilla shettiksillä voi ratsastaa ihan aikuisetkin, sillä mielestäni pituudesta ei ole kamalasti haittaa. ja itselleni oman ponini kanssa on ollut enemmämkin haittaa muista ihmisistä joille shettiksellä ratsastaminen on näköjään hyvin suuri ongelma, vaikka lähes jokainen joka meidän tallillamme käy, voisi ratsastaa shettiksellä valln mainiosti.
        haluaisin vielä tietää teidän mielipiteitänne shettiksistä, että ovatko ne saman arvoisia kuin isotkin hevoset, vai pidättekö niitä vain söpöinä ja huvittavina karvapalloina joiden temppuiluja ei tarvitse ottaa tosissaan? minulle shettikset ovat aivan samanarvoisia kuin kaikki muutkin hevoset ja niitä kohtelenkin aivan samalla tavalla kuin isojakin.

        Shettikset ovat LASTEN RATSUJA! Niillä ei voi mitkään 170 cm pitkät ratsastaa! Lyhyet jalustimet tuhoavat istuntasi jolloin ponillakaan ei ole kovin mukavat oltavat. Ponit ei osaa kertoa "että sori, oot mulle liian iso ratsastaja!
        Itse ratsastan sellasta 112 cm korkeeta shettistä aina joskus, ja pituutta mulla on 155 cm ja painoa siinä vähä alle 40 kg, mutta alle metrin korkusen shetukan selkään en enää uskaltaudu!


      • Ponin omistaja
        Blaah teidän kanssa! kirjoitti:

        Shettikset ovat LASTEN RATSUJA! Niillä ei voi mitkään 170 cm pitkät ratsastaa! Lyhyet jalustimet tuhoavat istuntasi jolloin ponillakaan ei ole kovin mukavat oltavat. Ponit ei osaa kertoa "että sori, oot mulle liian iso ratsastaja!
        Itse ratsastan sellasta 112 cm korkeeta shettistä aina joskus, ja pituutta mulla on 155 cm ja painoa siinä vähä alle 40 kg, mutta alle metrin korkusen shetukan selkään en enää uskaltaudu!

        Itse olen 160cm pitkä ja painan vajaa 40kg joten se on kai täysin ymmärrettävää, että ratsastan shetukalla noin kerran viikossa jonka lisäksi menen muina päivinä ikan kunnon suokilla tai suuremmalla ponilla. Hyvin 4v shettis on tätä kestänyt, mutta aikuista ei missään nimessä voi ponin selkään laittaa jos painoa on ylitse 50kg sillä itse ainakin pidän sitä täysin ehdottomana rajana shettiksen selkään menossa jos siellä meinaa kauvankin istua. Ja nuo videot ovat surorastaan oksettavia!! Miksei kukaan ole vielä ilmoittanut eläinrääkkäyksestä?? Vaikka shettikset eivät lasia olekkaan se ei tarkoita, etteivät ne voisi mennä rikki ja usein ongelmat ilmestyvätkin vasta vuosien päästä siitä kun ponin selkään on liikaa tavaraa laitettu... ja mistäs te tiedätte ovat ponit hiilikaivoksilla kantaneet lastia ihan ilomielin vain puolikuolleina ja selkä alaspäin taipuneena?? Ette ole tainneet olla paikalla. Vai??


      • vii3
        pinzuli kirjoitti:

        siis vihdoinkin tää fiksujen ihmisten joukko kasvaa!!!!! ihanaa :) siis ei shettis mee todellakaan rikki jos sillä ratsastaa joku yli 30 kiloinen!!! jos rupeette miettiin mitä ne on ennen tehny hiilikaivoksissa, ne on vetäny raskaita kuormia ja kantanu raskaita kantamuksia. tottakai ymmärrän ettei jonkun 90cm korkeen siron ponin selkään voi laittaa 60 kiloista aikuista, mutta monilla shettiksillä voi ratsastaa ihan aikuisetkin, sillä mielestäni pituudesta ei ole kamalasti haittaa. ja itselleni oman ponini kanssa on ollut enemmämkin haittaa muista ihmisistä joille shettiksellä ratsastaminen on näköjään hyvin suuri ongelma, vaikka lähes jokainen joka meidän tallillamme käy, voisi ratsastaa shettiksellä valln mainiosti.
        haluaisin vielä tietää teidän mielipiteitänne shettiksistä, että ovatko ne saman arvoisia kuin isotkin hevoset, vai pidättekö niitä vain söpöinä ja huvittavina karvapalloina joiden temppuiluja ei tarvitse ottaa tosissaan? minulle shettikset ovat aivan samanarvoisia kuin kaikki muutkin hevoset ja niitä kohtelenkin aivan samalla tavalla kuin isojakin.

        SÄ OOT OIKEES


      • Mmimiina
        pinzuli kirjoitti:

        siis vihdoinkin tää fiksujen ihmisten joukko kasvaa!!!!! ihanaa :) siis ei shettis mee todellakaan rikki jos sillä ratsastaa joku yli 30 kiloinen!!! jos rupeette miettiin mitä ne on ennen tehny hiilikaivoksissa, ne on vetäny raskaita kuormia ja kantanu raskaita kantamuksia. tottakai ymmärrän ettei jonkun 90cm korkeen siron ponin selkään voi laittaa 60 kiloista aikuista, mutta monilla shettiksillä voi ratsastaa ihan aikuisetkin, sillä mielestäni pituudesta ei ole kamalasti haittaa. ja itselleni oman ponini kanssa on ollut enemmämkin haittaa muista ihmisistä joille shettiksellä ratsastaminen on näköjään hyvin suuri ongelma, vaikka lähes jokainen joka meidän tallillamme käy, voisi ratsastaa shettiksellä valln mainiosti.
        haluaisin vielä tietää teidän mielipiteitänne shettiksistä, että ovatko ne saman arvoisia kuin isotkin hevoset, vai pidättekö niitä vain söpöinä ja huvittavina karvapalloina joiden temppuiluja ei tarvitse ottaa tosissaan? minulle shettikset ovat aivan samanarvoisia kuin kaikki muutkin hevoset ja niitä kohtelenkin aivan samalla tavalla kuin isojakin.

        Klinikalla tuntuu että poneja vähätellään mulle se on käytössä oleva poni eikä pulla poni siis miljoonien arvoinen enkä haluu vain kaskus käteen ja sano että kävelytä ja poni ei oo käyttökunnossa kahdenkaan klinikkareisdun jälkeen nyt mennään toidelle köinikalle ja aoon vastia pikeamlaosta kohtelua


    • aikuisetselästäpois!

      ponin omistaja olen niin kiitollinen että jollakin tässä joukossa on jotain järkeä! olihan täällä tietenkin muita hyviä myös. mutta ponin omistajan komentti oli paras!

    • Ponywoman33

      Minä olen 167 cm pitkä ja painan 72 kg, ratsastan joskus settiksellämme ja hyvin jaksaa kantaa eikä ole mennyt rikki vaikka ponilla on ikää 12 v. Poni on ollut meillä 4 vuotta. Settikset ovat vankkoja ja voimakkaita, ihan oikeesti!

      • poniemäntä

        olen samaa mieltä, Kyllä terveellä ponilla voi aikuinenkin ratsastaa, meillä on ollut 3 settistä jo vuosia ja oon ratsastanut niillä vaikka painoni on 80-84 kg, eivätkä ole siitä pahastuneet. Tottakai järkeä pitää käyttää, en minäkään päästäisi (enää) yli 100 kg ponin selkään.


      • Jessu

        Kyllähä niillä voimaa on jne. Mutta ei nekkää loputomiin kestä painavaa ratsastajaa. Niillä taipuu selkä yms. Ja tätä melkeen voitas verrata siihe, että kannat itse 72kg painoa selässäs ja juokset kilometrin. Raskasta, kyllä. Et en suosittelis sun enää ratsastavan shetullanne vaikka onki 12v ja näin. Se poni kärsii loppujenlopuksi.


    • voisinko ostaa

      voisinko hankkia setun ku painan noin 44,2 ja oon 150cm pitkä????

    • Kysympähän vaan

      Kummaa touhua täällä!
      Miksiköhän settikset on joskus jalostettu siihen että kantavat ja vetävät raskaita kuormia (satoja kiloja)??! Settis jaksaa kantaa, riippuu eläimen koosta, yli 50kiloisen aikuisen, itse ratsastanut setulla monasti ja monet muut isommat kuin minä (162cm n. 50kg), menneet niillä ja setuilla kokoa 100cm tai alle.. Miettikääs nyt mitä höpisette, niitä on tosiaan joskus käytetty vetojuhtina ja ne ovat vankkoja rakenteeltaan ja jaksavat kantaa ja vetää raskasta kuormaa, nii miks eivät jaksas nykypäivänä kantaa 50-60kiloisen aikuisen? ite omistan vuotiaan setun ja meinaan kyllä ratsastaa sillä joskus aikanaan. Sen lihakset kehittyy ja luut vahvistuu kun painoa alkaa säännöllisesti lisäämään sen selkää. Niin kilpahevosillakin tehään.

    • tiedän kokemuksestan

      tää on totta !!! Olen itse 50kg pituuteni on 158 ja olen ratsastanut shettiksillä monesti tunnen monia 50-90 kg ihmisö jotka on ratsastanut 110 ck shettisellä eikä poni ole sanonut mitään pituushan siinä merkitsee että yltääkö jalat maahan mutta se menee jo rääkkäykseksi jos 80-90 kg ratsastaa 100 cm ponilla. ja ei shettikset ole mitään leikki kaluja ne on poneista jäärimpiä suomenhevonenkin on kiltempi ja ajossa voi aikuinenkin mennä. pihatto on pelkkä katos jossa hevonen voi olla kesällä lumisateella ajatelkaapa jos poninne sairastuisi niin se joutuisi olleen talvella jossain pihatossa sama asia jos itse olisit sairas ja sut vietäis vähin vaattein 20-30 asteen pakkaseen kannattaa olla edes loimi ja semmonen paikka että on 4 seinää ja katto

      • Paljon kokenut.

        "sama asia jos itse olisit sairas ja sut vietäis vähin vaattein 20-30 asteen pakkaseen". Ei TODELLAKAAN ole sama asia!!!! Settis tottuu olemaan ulkona niinkuin muutkin eläimet. EI sitäkään viedä lämpöisestä tallista tommoseen pakkaseen tostavaan. Muuten olet ajatellut asioita. Ausseissa käydessäni kävin katsomassa kuinka lampailla ratsastettiin (EI olleet suomenlampaita) olivat hieman vankempia, sanoivat luuston ja lihaksiston kehittyvän reenatessa. Tarkemmin ajateltuna niinhän ne vankistuukin. VIISAITA nuo aussit.


    • nhh

      Mitä 10 vuotiaita täällä oikein liikkuu? Eiköhän se painoraja ole aika ponikohtaista. Teidän mielestä painoraja on 40kg ja 41kg on jo liian painava ja rääkkää ponia? Tiedän shettiksiä joiden painoraja on 55kg, huoh!

    • shetuhoitsuna.com

      Pitää muistaa, että shetlanninponi on hevonen siinä missä muutkin rodut, pienestä koostaan huolimatta. Eli "pullaponiksi" en shettistä ostaisi, koska shettis tarvitsee yhtä paljon liikuntaa kuin esim. suomehevonen ;)

    • joojjoooo

      No vaikka shettikset on vankkoja ja voimakkaita niin ne ei kaadu maahan jos ne ei kestä vaan niillä on muuten huono olla jos ratsastaja on niille liian painava :D Itse ratsastan joskus shettiksellä oon vajaa 150cm ja jtn 39 kiloa eli voin vielä pari vuotta ratsastaa shetlannin ponilla. Ja tyhmäkin tietää että aikuiset voi ratsastaa shettiksillä JOS on tarpeeksi kevyt ja lyhyt.

      ps. jtn yli 50 kiloo ei oo painava yleisesti vaan painava shetlanninponille ! :D

    • ymmärrä

      Joo shettiksille ei anneta kauraa yleensä koska ne saavat helposti kaviokuumeen voit laittaa jos nyt välttämättä haluat niin vain 0,5dl kauraa ei tarvitsisi sitäkään parjää heinällä :)

    • Monskuliini-98

      Oon ajatellu hankkia aikusena shettiksen, voiko aikunen ajaa shettistä?

      • vii3

        TODELLAKIN!


    • Aikuiset voi aivan hyvin ajaa shettiksellä. Itselläni on pikku poni ja ajon lisäksi se kulkee mukanani lenkillä koirien kanssa. Irtohypyytys ja juoksutus satunnaisesti on myös hyvää liikuntaa.

      Ruokinnan kanssa saa tosiaan olla tarkkana, että ei anna liian valkuaispitoista ruokaa, jonka takia poni saattaa saada kaviokuumeen.

      Kenkien tarve riippuu täysin hevosen kavion kunnosta ja siitä miten se kestää kengättä oloa. Omalla ponillani irtoseinämäisyyttä ja vaikka kavio ei kulumaan pääsisi noilla liikutuksilla liikaa, tuppaa se aina lohkeamaan ellei niitä kenkiä ole. Vähemmällä huolella pääsee, kun pitää ne kengät eikä tarvitse pelätä, että milloin on puoli kaviota lohjennut. :) Kengitys väli kesällä 8 viikkoa, talvella jostakin syystä kavion kasvu kiihtyy ja kengitysväliä on lyhennettävä.

      Raspaus 1-2 kertaa vuodessa, ja rokotukset kerran vuoteen. Madotuksia ei meidän suunnalla suositella kuin syksyisin ja tarvittaessa, eli jos lantanäytteessä näkyy madon munia.

    • Monskuliini-98

      Kiitos tiedosta :)

    • -turkis pepper-

      Mikä on yleisin painoraja shettiksellä ajossa?

    • halukkaita?

      mitenkäs opetan varsan ratsastajaan,kun en haluaisi laittaa poikaani koekaniiniksi?
      ponilla 3v säkä 106cm

    • poniratsastaja1

      Halukkaita ? :: Hankit vain sopivan kokoisen ja kokeneen ratsastajan selkään :) Riippuu missä asut, ota yhteyttä [email protected] ! Olen 156cm ja 45kg ja ratsastanut 9v :)

      Itse olen kouluttanut muutaman shettiksen ratsuksi, ja nyt on sellainen joku 90cm poni koulutuksessa.Poni on jo 7v, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä. Olen mennyt aina vain n. 15min kerrallaan, ja opettanut sitä nostamaan laukat ja ravit sanasta sekä hiljentämään. Eilen kävin sillä n.20min maastossa, ja hyvin meni. Suitset oli alla ja riimu ohjat ja ratsastin riimulla ja ohjalla ettei tulisi turhaan suusta repimistä, ja jos joku tuon ponin ostaa niin suosittelisin kuolaimettomia suitsia, toimii hyvin niill :)

    • Mirzi

      Mulla on kaksi shettistä ja olen aikuinen,ajan ja taluttelen lapsia ja tarkoituso,si harrastaa myös agilityä ja ohjasajoa ja sitten pieniä pihatöitä työkärryillä,esim puunlehtien ajoa ,siivota askat tarhasta ,hakea polttopuita ja käydä vaan muutn lenkillä ,mut nyt pääasiassa käymme ajaen maastolenkeillä

    • asiantuntija1

      voi hyvänen aika! -,-

      Shettiksien/ponien painorajat riippuvat ponien koosta.
      SHETLANNINPONIT ovat jalostettu kantamaan/vetämään satojakiloja
      kiviä ym. koittakaa ihmiset ymmärtää,että shetlanninponit ovat kuin pieniä suomenhevosia,eli kestäviä,raskaita ja voimakkaita pieniä hevosia!
      itselläni on 115cm shettis,olen 15v,168cm ja painan 75kg ja poni kantaa hyvin.
      riippuu ponista onko lihasta luitten ympärillä ym.

    • vii3

      AIKUISET VOI HARRASTAA PONIN KANSSA AGILITYÄ

    • Metukkaaaaa

      Voi vittu, kun taas on vaikeeta!

      Käyttäkää järkee edes vähän! Kaikki nää teidän kävelevät metukka-pallot on luultavasti erikokoisia. Joten jos joku nyt sattuu omistamaan vahvemman/rotevamman ja säkältään pidemmän palleron, niin eikö se ole ihan itsestäänselvyys, että painoraja on eri kuin pienemmillä? Ootte kuitenki jotain aliravittuja mielenterveyspotilas teinejä, joten en voi kyllä suuria parannuksia odottaa.


      Ja sinä honey, joka tätä nyt olet lukemassa: Mä tiedän tän olevan tällä hetkellä jo lähes 3 vuotta vanha. Turha tulla siis pätemään, kun itsekkin oot täällä lukemassa tätä<3

    • Anonyymi

      poniagility ja eläinavusteinen toiminta sopivat myös. liikuntana vaikka valjakkoajo tai lenkitys. aasi on lapselle parempi ratsu! ei juokse alta pois.
      nim. exhevostelija.

    • Anonyymi

      Agilityä voi harrastaa muidenkin kuin koirien kanssa!
      nim. exhevostelija

    • Anonyymi

      ja voi toimia tallin maskottina! monilla talleilla on shettiksiä. ei pieni koko
      katso sitä. entisiä kaivosponeja!
      nim.exhevostelija.

    • Anonyymi

      täällä saa sen käsityksen että hevoseläimillä olisi pakko ratsastaa!
      nim. exhevostelija

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2013
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1660
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe