Siemenestä kasvatettu omenapuu jo 40cm

Omppu

Pitääkö paikkansa, että kun itse siemenestä lähtee kasvattamaan itsellensä omenapuuta, tulee myöhemmin vain kirsikan kokoisia omenoita, jotka ovat sitten todella pahoja?
Siskoni tuomitsi heti kun kuuli, että meinaan kasvattaa omenapuun alusta asti, niin hän heti alkoin haukkua (selän takana äitini kanssa) että olen tyhmä kun kasvatan itse omenapuun.
Kumpi on oikeassa, minä vai isosiskoni?

9

18006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arttur88

      Isovanhempieni maatilkulla kasvaa heidän itsensä, siemenestä kasvattamia hyvin herkullisia omenia.
      Omenat omat maukkaita ja suuria.

      Joten minä kyllä luulen että niistä tulee ihan hyviä.

      Luulen kuitenkin että noin kymmenenä ekana vuonna omenat omat kovin pieniä ja määrä vähäinen sillä puukin on siinä aiheessa hyvin pieni.

      Isovanhempieni omenapuut ovAt jo yli 60 vuotta vanhoja sillä ne istuttivat jo heidän vanhempansa.

      Ja sitten eräs toinen seikka. Suomi on pohjoinen maa, isovanhempani taas asuvat mustan meren rannikolla. Eli siis kesän, samoin kasvukauden pituudessa on noin reilun kuukauden ero.

      Itse kun olin 8 vuotias(eli 1996) sain päähäni istuttaa sitruunapensaan siemenen ja tänä päivänä se kasvaa suuressa ruukussa(talvisin sisätiloissa) ja tuottaa hyviä sitruunia joskus jopa talvisin.

    • Nilla

      ostetut omenapuuntaimet ovat yleensä talvenkestävään perusrunkoon vartettuja taimia (ei aina). Se tarkoittaa sitä, että tuo "jalo-verso", joka on vartettu perusrunkoon ei itse välttämättä Suomen ilmastossa pärjäisi omine juurineen.

      "Jaloversot", tuottavat itsellensä tyypillisiä omenia, Loboja, Vaaleita kuulaita, Kaneliomenia, yms. , mutta omenien siemenet eivät välttämättä tuotakaan "jaloverson" kaltaisia versoja.

      Kyse on genetiikasta... "Jaloverson" kukka on saattanut risteytyä "ei-niin-jalon-verson" kukan kanssa ja syntyvästä siemenestä saattaa tulla näin ollen ihan mitä vaan. Hyvällä tuurilla samanlainen kuin "jaloverso", mutta se ei sitten kestä Suomen talvea, huonommalla vaikka sitten sellainen pieni ja kitkerä, mutta talvenkestävä.

      Kaikissa tapauksissa omenapuut ovat todella koristeellisia, varsinkin kukkivina, mutta myös omenia kantavina. Niiden suuruudesta riippumatta.

    • maajussi

      Jos perintötekijät siemenessä sattuu olemaan hyviä kasvaa taimi ja tekee hyviä omenoita.
      Mitenkäs muuten noita jaloja pistokkaita muuten lisää tulisi.
      Mutta tuurissaan homma kyllä on.
      Jos on tilaa niin kokeile useilla siemenillä.

    • Omenasta

      Sinä olet oikeassa.
      Täällä keskisuomessa meilläpäin maalla, kaikilla tuntemillani ihmisillä on siemenestä kasvatettuja puita.
      Keskimäärin 50-vuotiaita, eli on vanhempiakin, mutta myös nuorempia.
      Omenat ovat hyviä ja niin isoja, kuin kyseisten lajikkeiden kuuluu ollakin.
      Talvenkestävyys on myös paras mahdollinen, kun genetiikka on aiemminkin samalla seudulla kasvaneesta puusta.
      Ja sitten sellainen looginen asia, että jos siinä sinun puiden ympärillä kasvaa vain jalo-omenoita, niin eivät ne millään muulla voi pölyttyäkään.
      Kyllä niistä hyviä tulee, mutta kasvata vain itsellesi, eihän niitä siskollesi ja äidillesi tarvitse antaa, kun eivät hyvän päälle ymmärrä.

    • Ylläri

      Oliskohan ne suomalaisia maatiaislajeja joita voidaan siemenestä kasvattaa.

      Minulla on semmoinen muistikuva, että jos laitan vaikka Ida Redin tai Amerikkalaisen suuren punaisen lajikkeen siemeniä kasvamaan ja taimina ulos, ne paleltuvat seuraavana talvena. Ymmärtäisin myös, että suomessa käytetään jalostettuja puita samasta syystä. Juuristo on suomalaista kantaa ja yläoksat jotain suomessa jo kestävää kantaa. Ulkolaisten lajikkeiden juuristot ovat myös niin makeat, että meidän suomalaiset myyrä-perheet käyvät juuriaterialla.

    • Omaa perhettä ihmete

      Oletteko jostain satakunnasta päin kotoisin. Onko siskosi ja äitisi viisastunut.

      • tod.näk, mutta

        Riippuu ompun perintötekijöistä. Voi tulla mitä parhaimpia omppuja, mutta suurempi todennäköisyys jotta käyttökelvottomia, ainakin sellaisenaan syötäviksi. kuitenkin puu voi olla todella kaunis vanhana.
        Ei se kuitenkaan tyhmää ole, varta puuhusi haluamaasi/haluamiasi lajikkeista niin laatu ainakin taattua.


    • Sari4

      Hei!
      Laitoin syksyllä kotimaisen omenalajikkeen siemeniä maahan 3kpl ja kaikki ovat itäneet,Nyt tarvitsisin jatko hoito-ohjeita.Lajike joku uusi maukas(alkoi e-kirjaimella)olisin kiitollinen jos saisin apuja,en rupea siis varttamaan vaan ohjeet miten jatkaa,siirsin isompaan ruukkuun nyt ensihätiin elikkä joko talveksi maahaan uskallan :( :)

      • poltinkarva

        Istuta kukin omenantaimi omaan ruukkuun. Ruukut voi laittaa kesäksi aurinkoiseen ja suojaiseen paikkaa, vaikka seinän viereen. Ruukut on hyvä suojata aurinkolta, niin etteivät juuret kuumena. Elokuussa sitten voi istuttaa maahan, vaikka kukkapenkkiin, tai perustaa erillinen taimisto. Taimet vaativat suojaa myyriltä ja jäniksiltä.
        Vaan eipä voi lainkaan tietää minkälaisia omenia taimet aikanaan tuottavat.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe