Kuljettajan

puoleinen

sähköikkuna ei toimi henkilöautossa. Mitä laki sanoo, meneekö katsastuksessa läpi? Ikkuna on siis pysyvästi kiinniasennossa.

24

13173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NNissan

      ...ainakin tuo meidän Nissani-vanhus. Eikä ole saanut aikaiseksi vieläkään se vian tutkiminen.

    • otteelle

      Ja max korjausaika 30 vrk.

      • ajoneuvolaista

        mitään mainintaa koskien sivuikkunoiden avautumista.


      • Juuso N.

      • onkkii

      • laittanut korjauskehoituksen?

        Meikäläinen ei tutki, sattuuko joku ikkuna avautumaan vai ei. Koskaan en ole laittanut korjauskehoitusta tällaisesta lasista.


      • konttorille
        laittanut korjauskehoituksen? kirjoitti:

        Meikäläinen ei tutki, sattuuko joku ikkuna avautumaan vai ei. Koskaan en ole laittanut korjauskehoitusta tällaisesta lasista.

        kannattaisi tässä tapauksessa auto viedä pk-seudulla?


      • mitä siinä lukee

      • Jimake
        konttorille kirjoitti:

        kannattaisi tässä tapauksessa auto viedä pk-seudulla?

        Asiassa ratkaisee siis tunteet eikä järki.


      • tämä...
        laittanut korjauskehoituksen? kirjoitti:

        Meikäläinen ei tutki, sattuuko joku ikkuna avautumaan vai ei. Koskaan en ole laittanut korjauskehoitusta tällaisesta lasista.

        Kyllä, aina tulee avattua kuskin puoleinen ikkuna siitä syystä, että ei ovet mene lukkoon itsekseen. Olen kuullut että tälläista on tapahtunut ja on joutunut rautalangalla tiirikoimaan auki. Siinä sitten huomaan yllättävän paljon toimimattomia ikkunoita. Ja korjauskehoitus tulee että napsahtaa.


      • kehotuksia anna¨t
        tämä... kirjoitti:

        Kyllä, aina tulee avattua kuskin puoleinen ikkuna siitä syystä, että ei ovet mene lukkoon itsekseen. Olen kuullut että tälläista on tapahtunut ja on joutunut rautalangalla tiirikoimaan auki. Siinä sitten huomaan yllättävän paljon toimimattomia ikkunoita. Ja korjauskehoitus tulee että napsahtaa.

        niin mihin lakiin, asetukseen, direktiiviin tai ohjeeseen päätöksesi perustuu.....

        No kunhan et minun autoon niitä kehoituksia kohdista.

        voi olla ett korjaan vian kun huomaan ettei sitä olisi tarvinnut korjata välttämättä niin tulen laskun kanssa käymään.


      • :::::::
        kehotuksia anna¨t kirjoitti:

        niin mihin lakiin, asetukseen, direktiiviin tai ohjeeseen päätöksesi perustuu.....

        No kunhan et minun autoon niitä kehoituksia kohdista.

        voi olla ett korjaan vian kun huomaan ettei sitä olisi tarvinnut korjata välttämättä niin tulen laskun kanssa käymään.

        Sieltä saat vahvistuksen.


      • laskea...
        ::::::: kirjoitti:

        Sieltä saat vahvistuksen.

        niin ei sitä voi kyllä nostaakaan, että silleen.


      • joopas...
        kehotuksia anna¨t kirjoitti:

        niin mihin lakiin, asetukseen, direktiiviin tai ohjeeseen päätöksesi perustuu.....

        No kunhan et minun autoon niitä kehoituksia kohdista.

        voi olla ett korjaan vian kun huomaan ettei sitä olisi tarvinnut korjata välttämättä niin tulen laskun kanssa käymään.

        Etkö parempaa keksinyt neropatti. Direktiivi ja direktiivi, käytä aivojasi, ja anna niiden katsastusmiehien hoitaa hommansa, ja ole hiljaa että et nolaa itseäsi enempää.


      • mieltä
        joopas... kirjoitti:

        Etkö parempaa keksinyt neropatti. Direktiivi ja direktiivi, käytä aivojasi, ja anna niiden katsastusmiehien hoitaa hommansa, ja ole hiljaa että et nolaa itseäsi enempää.

        pitäähän päätös jonkin sääntöön tai ohjeeseen perustua, ake on valvova viranomainen ja laatii ohjeita eri asioista.

        eli jos joku osaa yksilöidä mihin asiassa voidaan viitata niin laittaa viestiä.....

        Tuskin vastausta löytyy....


    • meni

      että heilahti.

    • mukavuusvaruste

      Ei tarvii aueta. Autosta tarkistetaan lähinnä, korin kunto, alusta, jousitus, päästöt(mahd. OBD), tuulilasi (huurteenpoisto!), tööttö, pyyhkijät, peilit, jarrut, vilkut/valot, jousitus,nestevuodot, ohjaus,turvavyöt, varoituskolmio ja renkaat.

      Nuo pari viimeistä on sellaisia kivoja että jos pari vikaa on jo löytynyt niin sitten voidaan tarkistaa renkaiden kantavuus, nastamäärä ja kolmion tyyppihyväksyntä.

    • Apuvaapuvaapuva

      APUVA!!! Jos auton etuikkunat (sähkötoimiset) eivät aukea, niin hylätäänkö auto sen takia katsastuksessa? Auton takaikkunat kyllä toimivat, koska ne avataan ja suljetaan käsiveivillä :))

    • läpimeniauto

      Auton apukuskin etuikkuna - sähköllä toimiva - ei ole auennut vuosikausiin. Katsastuksessa ei ole mainittu tästä koskaan. Auton kuljettajan puoleinen etuikkuna kyllä aukeaa. Myös katsastuksessa katsastusmies on testannut kuskin ikkunan toimivuuden.

    • Anonyymi

      ei tarvi toimia, kysyin just katsastajalta ja muistan vuosien takaa kerran olleen
      saman vian autossani, ei maininnut mitään,
      korjataan tietenkin, kun ehditään, mutta katsastukseen voi kyllä mennä

      • Anonyymi

        Katsastaja kertoi että Traficomin katsastuksen arvosteluperusteiden mukaan on katsastajan merkittävä korjauskehotus jos jotakin avattavaksi tarkoitettua ikkunaa ei saa avattua, tai jos ikkuna aukeaa muttei mene kiinni.
        Minulle katsastaja näytti asian arvosteluperusteista kun asiasta kysyin enkä ensin uskonut.
        Tosin tuota ennen ei ikkuna ole auennut viiteen vuoteen ja koskaan aikaisemmin ei ole korjauskehotusta tullut. Tämä tapahtui Seinäjoella.


    • Anonyymi

      Sain korjauskehotuksen kuskin puoleisesta ikkunasta kun ei aukee. Ja kuukausi aikaa korjata. Mä en oikeen tiedä mitä ajatella kun on kehotus mutta päivämäärän kanssa on myös maininta KORJATTAVA. Et kai se sitten täytyy korjata.... opiskelija budjetti kiittää. Just päässy kauheesta lasku kierteestä eroon....

      • Anonyymi

        Minulla tuli juuri muutama viikko sitten korjauskehoitus rekisteriotteeseen kun apumiehen puoleinen sähköikkuna ei toiminut. Ainakin kerran aiemmin katsastettaessa siitä ei ole huomautettu. Korjautettava tuo oli ja koneisto meni uusiksi, hintaa halvemmassakin korjaamossa joitakin satasia (en edes yrittänyt tehdä itse vaikka Motonetistä olisi saanut edullisesti koneiston). Tämä katsastusmies oli muutenkin tarkka, huomautti vielä suullisesti ettei autossa saisi olla tällaista järeämpää valorautaa josta oli valot purettu pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla tuli juuri muutama viikko sitten korjauskehoitus rekisteriotteeseen kun apumiehen puoleinen sähköikkuna ei toiminut. Ainakin kerran aiemmin katsastettaessa siitä ei ole huomautettu. Korjautettava tuo oli ja koneisto meni uusiksi, hintaa halvemmassakin korjaamossa joitakin satasia (en edes yrittänyt tehdä itse vaikka Motonetistä olisi saanut edullisesti koneiston). Tämä katsastusmies oli muutenkin tarkka, huomautti vielä suullisesti ettei autossa saisi olla tällaista järeämpää valorautaa josta oli valot purettu pois.

        25.05.2007 jälkeen asennettujen valotelineiden alle 3500kg painaviin henkilö- tai pakettiautoihin on pitänyt olla EU-hyväksyttyjä. Kuorma- autoksi reikisteröityille ajoneuvoille tämä ei ole ollut pakollista, vaan niihin on saanut asentaa minkä tahansa telineen. EU-hyväksytyn tuotteen tarkoitus ei ole suinkaan suojata ainoastaan ajoneuvoa, vaan myös kolarin uhria.
        Jos autossa on valorauta, mutta ei ole lisävaloja, niin rauta tulee poistaa, tai asentaa lisävalot. Lisäkaukovalojen ja ajoneuvon omien kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku saa olla maksimissaan 100. Lisäkaukovaloja saa olla henkilö, pakettiautoissa maasto-autoissa 1 - 3 kappaletta. Etuvaloja eli siis "parkkivaloja" ei saa olla ylimääräisiä. Joten lisävaloissa ei saa parkit palaa. Kaikkien ikkunoiden, jotka autossa alkuperäisestikin ovat ovat olleet avattavia on tietenkin toimittava ja oltava avattavissa ja suljettavissa. Nämä ovat täysin selviä asioita, mutta kaikki eivät niitä ymmärrä, tai eivät vain halua ymmärtää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe