sähköikkuna ei toimi henkilöautossa. Mitä laki sanoo, meneekö katsastuksessa läpi? Ikkuna on siis pysyvästi kiinniasennossa.
Kuljettajan
26
14620
Vastaukset
- NNissan
...ainakin tuo meidän Nissani-vanhus. Eikä ole saanut aikaiseksi vieläkään se vian tutkiminen.
- otteelle
Ja max korjausaika 30 vrk.
- ajoneuvolaista
mitään mainintaa koskien sivuikkunoiden avautumista.
- Juuso N.
ajoneuvolaista kirjoitti:
mitään mainintaa koskien sivuikkunoiden avautumista.
Mistä etsit?
Kts. http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf
kohta E6 - onkkii
Juuso N. kirjoitti:
Mistä etsit?
Kts. http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf
kohta E6Eli katsastajalla on valtuudet myös hylätä auto sen takia. Esim. jos ikkuna on tehty toimimattomaksi tahallaan. Mutta pääsääntöisesti tulee korjauskehoitus, joka tulee rekisteriotteelle printattuna. Eli jos ratsiassa poliisi katsoo otteen, eikä vikaa ole korjattu annettuna aikana, niin sakko tulee kyselemättä.
- laittanut korjauskehoituksen?
Meikäläinen ei tutki, sattuuko joku ikkuna avautumaan vai ei. Koskaan en ole laittanut korjauskehoitusta tällaisesta lasista.
- konttorille
laittanut korjauskehoituksen? kirjoitti:
Meikäläinen ei tutki, sattuuko joku ikkuna avautumaan vai ei. Koskaan en ole laittanut korjauskehoitusta tällaisesta lasista.
kannattaisi tässä tapauksessa auto viedä pk-seudulla?
- mitä siinä lukee
Juuso N. kirjoitti:
Mistä etsit?
kohta E6eli jos ikkunaa ei saada kiinni tai se ei pysy kiinniasennossa, mutta kun alottajan ikkuna on kiinni ja pysyy.
ikkunan auki saamisesta ei ole missään sanottu mitään. - Jimake
konttorille kirjoitti:
kannattaisi tässä tapauksessa auto viedä pk-seudulla?
Asiassa ratkaisee siis tunteet eikä järki.
- tämä...
laittanut korjauskehoituksen? kirjoitti:
Kyllä, aina tulee avattua kuskin puoleinen ikkuna siitä syystä, että ei ovet mene lukkoon itsekseen. Olen kuullut että tälläista on tapahtunut ja on joutunut rautalangalla tiirikoimaan auki. Siinä sitten huomaan yllättävän paljon toimimattomia ikkunoita. Ja korjauskehoitus tulee että napsahtaa.
- kehotuksia anna¨t
tämä... kirjoitti:
Kyllä, aina tulee avattua kuskin puoleinen ikkuna siitä syystä, että ei ovet mene lukkoon itsekseen. Olen kuullut että tälläista on tapahtunut ja on joutunut rautalangalla tiirikoimaan auki. Siinä sitten huomaan yllättävän paljon toimimattomia ikkunoita. Ja korjauskehoitus tulee että napsahtaa.
niin mihin lakiin, asetukseen, direktiiviin tai ohjeeseen päätöksesi perustuu.....
No kunhan et minun autoon niitä kehoituksia kohdista.
voi olla ett korjaan vian kun huomaan ettei sitä olisi tarvinnut korjata välttämättä niin tulen laskun kanssa käymään. - :::::::
kehotuksia anna¨t kirjoitti:
niin mihin lakiin, asetukseen, direktiiviin tai ohjeeseen päätöksesi perustuu.....
voi olla ett korjaan vian kun huomaan ettei sitä olisi tarvinnut korjata välttämättä niin tulen laskun kanssa käymään.Sieltä saat vahvistuksen.
- laskea...
::::::: kirjoitti:
Sieltä saat vahvistuksen.
niin ei sitä voi kyllä nostaakaan, että silleen.
- joopas...
kehotuksia anna¨t kirjoitti:
voi olla ett korjaan vian kun huomaan ettei sitä olisi tarvinnut korjata välttämättä niin tulen laskun kanssa käymään.Etkö parempaa keksinyt neropatti. Direktiivi ja direktiivi, käytä aivojasi, ja anna niiden katsastusmiehien hoitaa hommansa, ja ole hiljaa että et nolaa itseäsi enempää.
- mieltä
joopas... kirjoitti:
Etkö parempaa keksinyt neropatti. Direktiivi ja direktiivi, käytä aivojasi, ja anna niiden katsastusmiehien hoitaa hommansa, ja ole hiljaa että et nolaa itseäsi enempää.
pitäähän päätös jonkin sääntöön tai ohjeeseen perustua, ake on valvova viranomainen ja laatii ohjeita eri asioista.
eli jos joku osaa yksilöidä mihin asiassa voidaan viitata niin laittaa viestiä.....
Tuskin vastausta löytyy....
- meni
että heilahti.
- mukavuusvaruste
Ei tarvii aueta. Autosta tarkistetaan lähinnä, korin kunto, alusta, jousitus, päästöt(mahd. OBD), tuulilasi (huurteenpoisto!), tööttö, pyyhkijät, peilit, jarrut, vilkut/valot, jousitus,nestevuodot, ohjaus,turvavyöt, varoituskolmio ja renkaat.
Nuo pari viimeistä on sellaisia kivoja että jos pari vikaa on jo löytynyt niin sitten voidaan tarkistaa renkaiden kantavuus, nastamäärä ja kolmion tyyppihyväksyntä. - Apuvaapuvaapuva
APUVA!!! Jos auton etuikkunat (sähkötoimiset) eivät aukea, niin hylätäänkö auto sen takia katsastuksessa? Auton takaikkunat kyllä toimivat, koska ne avataan ja suljetaan käsiveivillä :))
- läpimeniauto
Auton apukuskin etuikkuna - sähköllä toimiva - ei ole auennut vuosikausiin. Katsastuksessa ei ole mainittu tästä koskaan. Auton kuljettajan puoleinen etuikkuna kyllä aukeaa. Myös katsastuksessa katsastusmies on testannut kuskin ikkunan toimivuuden.
- Anonyymi
ei tarvi toimia, kysyin just katsastajalta ja muistan vuosien takaa kerran olleen
saman vian autossani, ei maininnut mitään,
korjataan tietenkin, kun ehditään, mutta katsastukseen voi kyllä mennä- Anonyymi
Katsastaja kertoi että Traficomin katsastuksen arvosteluperusteiden mukaan on katsastajan merkittävä korjauskehotus jos jotakin avattavaksi tarkoitettua ikkunaa ei saa avattua, tai jos ikkuna aukeaa muttei mene kiinni.
Minulle katsastaja näytti asian arvosteluperusteista kun asiasta kysyin enkä ensin uskonut.
Tosin tuota ennen ei ikkuna ole auennut viiteen vuoteen ja koskaan aikaisemmin ei ole korjauskehotusta tullut. Tämä tapahtui Seinäjoella.
- Anonyymi
Sain korjauskehotuksen kuskin puoleisesta ikkunasta kun ei aukee. Ja kuukausi aikaa korjata. Mä en oikeen tiedä mitä ajatella kun on kehotus mutta päivämäärän kanssa on myös maininta KORJATTAVA. Et kai se sitten täytyy korjata.... opiskelija budjetti kiittää. Just päässy kauheesta lasku kierteestä eroon....
- Anonyymi
Minulla tuli juuri muutama viikko sitten korjauskehoitus rekisteriotteeseen kun apumiehen puoleinen sähköikkuna ei toiminut. Ainakin kerran aiemmin katsastettaessa siitä ei ole huomautettu. Korjautettava tuo oli ja koneisto meni uusiksi, hintaa halvemmassakin korjaamossa joitakin satasia (en edes yrittänyt tehdä itse vaikka Motonetistä olisi saanut edullisesti koneiston). Tämä katsastusmies oli muutenkin tarkka, huomautti vielä suullisesti ettei autossa saisi olla tällaista järeämpää valorautaa josta oli valot purettu pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla tuli juuri muutama viikko sitten korjauskehoitus rekisteriotteeseen kun apumiehen puoleinen sähköikkuna ei toiminut. Ainakin kerran aiemmin katsastettaessa siitä ei ole huomautettu. Korjautettava tuo oli ja koneisto meni uusiksi, hintaa halvemmassakin korjaamossa joitakin satasia (en edes yrittänyt tehdä itse vaikka Motonetistä olisi saanut edullisesti koneiston). Tämä katsastusmies oli muutenkin tarkka, huomautti vielä suullisesti ettei autossa saisi olla tällaista järeämpää valorautaa josta oli valot purettu pois.
25.05.2007 jälkeen asennettujen valotelineiden alle 3500kg painaviin henkilö- tai pakettiautoihin on pitänyt olla EU-hyväksyttyjä. Kuorma- autoksi reikisteröityille ajoneuvoille tämä ei ole ollut pakollista, vaan niihin on saanut asentaa minkä tahansa telineen. EU-hyväksytyn tuotteen tarkoitus ei ole suinkaan suojata ainoastaan ajoneuvoa, vaan myös kolarin uhria.
Jos autossa on valorauta, mutta ei ole lisävaloja, niin rauta tulee poistaa, tai asentaa lisävalot. Lisäkaukovalojen ja ajoneuvon omien kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku saa olla maksimissaan 100. Lisäkaukovaloja saa olla henkilö, pakettiautoissa maasto-autoissa 1 - 3 kappaletta. Etuvaloja eli siis "parkkivaloja" ei saa olla ylimääräisiä. Joten lisävaloissa ei saa parkit palaa. Kaikkien ikkunoiden, jotka autossa alkuperäisestikin ovat ovat olleet avattavia on tietenkin toimittava ja oltava avattavissa ja suljettavissa. Nämä ovat täysin selviä asioita, mutta kaikki eivät niitä ymmärrä, tai eivät vain halua ymmärtää.
- Anonyymi
nyt saa ikkuna olla jumitettu kiinni ei tule hylkyä.
- Anonyymi
Ei hylkyä, mutta tuleeko korjauskehoitus? Jämsässä A katsastuksessa vieläkin antoivat korjauskehoituksen takasivuikkunasta joka ei avaudu mutta pysyy kiinni ihan ongelmitta. Mitä ihmettä??
Kenellä olisi näyttää se lakiteksti että voisin mennä (ilman palkkaa) taas kouluttamaan ammattilaisia. Aina sama juttu eri asioissa. Joku tekee täyspäiväisesti työtä missä on expertti ja sit tavis tietää paremmin lait ym. Miten se on mahdollista. Ja kuten sanottua ei kukaan koskaa maksa minulle siitä, korkeintaan tulee "aha olet oikeassa".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882