Kuljettajan

puoleinen

sähköikkuna ei toimi henkilöautossa. Mitä laki sanoo, meneekö katsastuksessa läpi? Ikkuna on siis pysyvästi kiinniasennossa.

26

16889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NNissan

      ...ainakin tuo meidän Nissani-vanhus. Eikä ole saanut aikaiseksi vieläkään se vian tutkiminen.

    • otteelle

      Ja max korjausaika 30 vrk.

      • ajoneuvolaista

        mitään mainintaa koskien sivuikkunoiden avautumista.


      • Juuso N.

      • onkkii

      • laittanut korjauskehoituksen?

        Meikäläinen ei tutki, sattuuko joku ikkuna avautumaan vai ei. Koskaan en ole laittanut korjauskehoitusta tällaisesta lasista.


      • konttorille
        laittanut korjauskehoituksen? kirjoitti:

        Meikäläinen ei tutki, sattuuko joku ikkuna avautumaan vai ei. Koskaan en ole laittanut korjauskehoitusta tällaisesta lasista.

        kannattaisi tässä tapauksessa auto viedä pk-seudulla?


      • mitä siinä lukee

      • Jimake
        konttorille kirjoitti:

        kannattaisi tässä tapauksessa auto viedä pk-seudulla?

        Asiassa ratkaisee siis tunteet eikä järki.


      • tämä...
        laittanut korjauskehoituksen? kirjoitti:

        Meikäläinen ei tutki, sattuuko joku ikkuna avautumaan vai ei. Koskaan en ole laittanut korjauskehoitusta tällaisesta lasista.

        Kyllä, aina tulee avattua kuskin puoleinen ikkuna siitä syystä, että ei ovet mene lukkoon itsekseen. Olen kuullut että tälläista on tapahtunut ja on joutunut rautalangalla tiirikoimaan auki. Siinä sitten huomaan yllättävän paljon toimimattomia ikkunoita. Ja korjauskehoitus tulee että napsahtaa.


      • kehotuksia anna¨t
        tämä... kirjoitti:

        Kyllä, aina tulee avattua kuskin puoleinen ikkuna siitä syystä, että ei ovet mene lukkoon itsekseen. Olen kuullut että tälläista on tapahtunut ja on joutunut rautalangalla tiirikoimaan auki. Siinä sitten huomaan yllättävän paljon toimimattomia ikkunoita. Ja korjauskehoitus tulee että napsahtaa.

        niin mihin lakiin, asetukseen, direktiiviin tai ohjeeseen päätöksesi perustuu.....

        No kunhan et minun autoon niitä kehoituksia kohdista.

        voi olla ett korjaan vian kun huomaan ettei sitä olisi tarvinnut korjata välttämättä niin tulen laskun kanssa käymään.


      • :::::::
        kehotuksia anna¨t kirjoitti:

        niin mihin lakiin, asetukseen, direktiiviin tai ohjeeseen päätöksesi perustuu.....

        No kunhan et minun autoon niitä kehoituksia kohdista.

        voi olla ett korjaan vian kun huomaan ettei sitä olisi tarvinnut korjata välttämättä niin tulen laskun kanssa käymään.

        Sieltä saat vahvistuksen.


      • laskea...
        ::::::: kirjoitti:

        Sieltä saat vahvistuksen.

        niin ei sitä voi kyllä nostaakaan, että silleen.


      • joopas...
        kehotuksia anna¨t kirjoitti:

        niin mihin lakiin, asetukseen, direktiiviin tai ohjeeseen päätöksesi perustuu.....

        No kunhan et minun autoon niitä kehoituksia kohdista.

        voi olla ett korjaan vian kun huomaan ettei sitä olisi tarvinnut korjata välttämättä niin tulen laskun kanssa käymään.

        Etkö parempaa keksinyt neropatti. Direktiivi ja direktiivi, käytä aivojasi, ja anna niiden katsastusmiehien hoitaa hommansa, ja ole hiljaa että et nolaa itseäsi enempää.


      • mieltä
        joopas... kirjoitti:

        Etkö parempaa keksinyt neropatti. Direktiivi ja direktiivi, käytä aivojasi, ja anna niiden katsastusmiehien hoitaa hommansa, ja ole hiljaa että et nolaa itseäsi enempää.

        pitäähän päätös jonkin sääntöön tai ohjeeseen perustua, ake on valvova viranomainen ja laatii ohjeita eri asioista.

        eli jos joku osaa yksilöidä mihin asiassa voidaan viitata niin laittaa viestiä.....

        Tuskin vastausta löytyy....


    • meni

      että heilahti.

    • mukavuusvaruste

      Ei tarvii aueta. Autosta tarkistetaan lähinnä, korin kunto, alusta, jousitus, päästöt(mahd. OBD), tuulilasi (huurteenpoisto!), tööttö, pyyhkijät, peilit, jarrut, vilkut/valot, jousitus,nestevuodot, ohjaus,turvavyöt, varoituskolmio ja renkaat.

      Nuo pari viimeistä on sellaisia kivoja että jos pari vikaa on jo löytynyt niin sitten voidaan tarkistaa renkaiden kantavuus, nastamäärä ja kolmion tyyppihyväksyntä.

    • Apuvaapuvaapuva

      APUVA!!! Jos auton etuikkunat (sähkötoimiset) eivät aukea, niin hylätäänkö auto sen takia katsastuksessa? Auton takaikkunat kyllä toimivat, koska ne avataan ja suljetaan käsiveivillä :))

    • läpimeniauto

      Auton apukuskin etuikkuna - sähköllä toimiva - ei ole auennut vuosikausiin. Katsastuksessa ei ole mainittu tästä koskaan. Auton kuljettajan puoleinen etuikkuna kyllä aukeaa. Myös katsastuksessa katsastusmies on testannut kuskin ikkunan toimivuuden.

    • Anonyymi

      ei tarvi toimia, kysyin just katsastajalta ja muistan vuosien takaa kerran olleen
      saman vian autossani, ei maininnut mitään,
      korjataan tietenkin, kun ehditään, mutta katsastukseen voi kyllä mennä

      • Anonyymi

        Katsastaja kertoi että Traficomin katsastuksen arvosteluperusteiden mukaan on katsastajan merkittävä korjauskehotus jos jotakin avattavaksi tarkoitettua ikkunaa ei saa avattua, tai jos ikkuna aukeaa muttei mene kiinni.
        Minulle katsastaja näytti asian arvosteluperusteista kun asiasta kysyin enkä ensin uskonut.
        Tosin tuota ennen ei ikkuna ole auennut viiteen vuoteen ja koskaan aikaisemmin ei ole korjauskehotusta tullut. Tämä tapahtui Seinäjoella.


    • Anonyymi

      Sain korjauskehotuksen kuskin puoleisesta ikkunasta kun ei aukee. Ja kuukausi aikaa korjata. Mä en oikeen tiedä mitä ajatella kun on kehotus mutta päivämäärän kanssa on myös maininta KORJATTAVA. Et kai se sitten täytyy korjata.... opiskelija budjetti kiittää. Just päässy kauheesta lasku kierteestä eroon....

      • Anonyymi

        Minulla tuli juuri muutama viikko sitten korjauskehoitus rekisteriotteeseen kun apumiehen puoleinen sähköikkuna ei toiminut. Ainakin kerran aiemmin katsastettaessa siitä ei ole huomautettu. Korjautettava tuo oli ja koneisto meni uusiksi, hintaa halvemmassakin korjaamossa joitakin satasia (en edes yrittänyt tehdä itse vaikka Motonetistä olisi saanut edullisesti koneiston). Tämä katsastusmies oli muutenkin tarkka, huomautti vielä suullisesti ettei autossa saisi olla tällaista järeämpää valorautaa josta oli valot purettu pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla tuli juuri muutama viikko sitten korjauskehoitus rekisteriotteeseen kun apumiehen puoleinen sähköikkuna ei toiminut. Ainakin kerran aiemmin katsastettaessa siitä ei ole huomautettu. Korjautettava tuo oli ja koneisto meni uusiksi, hintaa halvemmassakin korjaamossa joitakin satasia (en edes yrittänyt tehdä itse vaikka Motonetistä olisi saanut edullisesti koneiston). Tämä katsastusmies oli muutenkin tarkka, huomautti vielä suullisesti ettei autossa saisi olla tällaista järeämpää valorautaa josta oli valot purettu pois.

        25.05.2007 jälkeen asennettujen valotelineiden alle 3500kg painaviin henkilö- tai pakettiautoihin on pitänyt olla EU-hyväksyttyjä. Kuorma- autoksi reikisteröityille ajoneuvoille tämä ei ole ollut pakollista, vaan niihin on saanut asentaa minkä tahansa telineen. EU-hyväksytyn tuotteen tarkoitus ei ole suinkaan suojata ainoastaan ajoneuvoa, vaan myös kolarin uhria.
        Jos autossa on valorauta, mutta ei ole lisävaloja, niin rauta tulee poistaa, tai asentaa lisävalot. Lisäkaukovalojen ja ajoneuvon omien kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku saa olla maksimissaan 100. Lisäkaukovaloja saa olla henkilö, pakettiautoissa maasto-autoissa 1 - 3 kappaletta. Etuvaloja eli siis "parkkivaloja" ei saa olla ylimääräisiä. Joten lisävaloissa ei saa parkit palaa. Kaikkien ikkunoiden, jotka autossa alkuperäisestikin ovat ovat olleet avattavia on tietenkin toimittava ja oltava avattavissa ja suljettavissa. Nämä ovat täysin selviä asioita, mutta kaikki eivät niitä ymmärrä, tai eivät vain halua ymmärtää.


    • Anonyymi

      nyt saa ikkuna olla jumitettu kiinni ei tule hylkyä.

      • Anonyymi

        Ei hylkyä, mutta tuleeko korjauskehoitus? Jämsässä A katsastuksessa vieläkin antoivat korjauskehoituksen takasivuikkunasta joka ei avaudu mutta pysyy kiinni ihan ongelmitta. Mitä ihmettä??

        Kenellä olisi näyttää se lakiteksti että voisin mennä (ilman palkkaa) taas kouluttamaan ammattilaisia. Aina sama juttu eri asioissa. Joku tekee täyspäiväisesti työtä missä on expertti ja sit tavis tietää paremmin lait ym. Miten se on mahdollista. Ja kuten sanottua ei kukaan koskaa maksa minulle siitä, korkeintaan tulee "aha olet oikeassa".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe