Talvisäilytysohje vesi-wc:lle

Eka syksy

Kertookaapa hyvät talvisäilytysneuvot meikäläiselle, joka on ensi kertaa laittamassa vesi-wc:llä ja (teräs)septillä varustettua purkkarin talvisäilytykseen.

Tänks!

40

14950

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • glykolia pönttöön

      ja pumpannut. Ei muuta. Hyvin on säilynyt eikä kumiosissakaan ole ollut ongelmia. 30 vuoden kokemus.
      Septitankin olet varmaankin tyhjentänyt jo ennen telakointia.

      • Alkup. kysyjä.

        - Tuo lorauttaminen tarvitsee tehdä siis silloin kun vene on vielä vedessä?
        - Saako glykolia ihan huoltiksilta?
        - Tarviiko jotenkin varmistaa, että wc- ja septin putkistoihin ei jää nestettä?
        - Onko jotain hyvää (edullista) vinkkiä hajunpoistoaineista? Sellaisenkin ajatettelin lorauttaa ennen glykolia..


      • saattaa
        Alkup. kysyjä. kirjoitti:

        - Tuo lorauttaminen tarvitsee tehdä siis silloin kun vene on vielä vedessä?
        - Saako glykolia ihan huoltiksilta?
        - Tarviiko jotenkin varmistaa, että wc- ja septin putkistoihin ei jää nestettä?
        - Onko jotain hyvää (edullista) vinkkiä hajunpoistoaineista? Sellaisenkin ajatettelin lorauttaa ennen glykolia..

        turvottaa tiivisteitä, niin olen jostain lukenut. Ei siinä muuta tarvitse kuin tilkka sepiainetta tankkiin ja pumppaa pumpun tyhjäksi. Mikäli kumitiiviste on kunnossa ei sieltä septitankista hajua tule.


      • Toinen ensikertalainen
        Alkup. kysyjä. kirjoitti:

        - Tuo lorauttaminen tarvitsee tehdä siis silloin kun vene on vielä vedessä?
        - Saako glykolia ihan huoltiksilta?
        - Tarviiko jotenkin varmistaa, että wc- ja septin putkistoihin ei jää nestettä?
        - Onko jotain hyvää (edullista) vinkkiä hajunpoistoaineista? Sellaisenkin ajatettelin lorauttaa ennen glykolia..

        Tyhjensin luonnollisesti tankin ja noston jälkeen Lasolia "reilu loraus", jonka pumppasin säiliöön. Glykolia en laittanut, sillä jotkut väittävät sen olevan haitallista tiivisteille. Lasol ei ainakaan autossa ole rikkonut kumitiivisteitä. :)


      • Nyt tuli kysymys
        Alkup. kysyjä. kirjoitti:

        - Tuo lorauttaminen tarvitsee tehdä siis silloin kun vene on vielä vedessä?
        - Saako glykolia ihan huoltiksilta?
        - Tarviiko jotenkin varmistaa, että wc- ja septin putkistoihin ei jää nestettä?
        - Onko jotain hyvää (edullista) vinkkiä hajunpoistoaineista? Sellaisenkin ajatettelin lorauttaa ennen glykolia..

        Tuntuu ihmeelliseltä, ettet tiedä mistä glykolia saa. Ei ole vittuilua, vaan kyllä sen veneen dieselin läpi pitää ajaa glykolia syksyllä, ettei jäädy.
        Eri asia tietty on, ellei ole sitä dieseliä...


      • Sama kuin äsken
        Nyt tuli kysymys kirjoitti:

        Tuntuu ihmeelliseltä, ettet tiedä mistä glykolia saa. Ei ole vittuilua, vaan kyllä sen veneen dieselin läpi pitää ajaa glykolia syksyllä, ettei jäädy.
        Eri asia tietty on, ellei ole sitä dieseliä...

        Jos tarvitset hajunpoistoa haiseviin letkuihin ja muuhun itse järjestelmään, niin se on etikka.
        Kaada pullollinen etikkaa (keväällä) pöntöstä alas, pumppaa letkuihin ja anna vaikuttaa yön yli.
        Vie hajut mennessään.


      • aku ankan veli
        Nyt tuli kysymys kirjoitti:

        Tuntuu ihmeelliseltä, ettet tiedä mistä glykolia saa. Ei ole vittuilua, vaan kyllä sen veneen dieselin läpi pitää ajaa glykolia syksyllä, ettei jäädy.
        Eri asia tietty on, ellei ole sitä dieseliä...

        jos hänellä ei ole kuin se perä-moottori


      • tai glygolia

        Jabscon manuaalista: "CAUTION: The use of anti-freeze is NOT RECOMMENDED, as it is impossible to ensure that it penetrates the complete toilet system. If, for any reason, anti-freeze is used it MUST be glycol based."


      • Alkup. kysyjä taas
        Nyt tuli kysymys kirjoitti:

        Tuntuu ihmeelliseltä, ettet tiedä mistä glykolia saa. Ei ole vittuilua, vaan kyllä sen veneen dieselin läpi pitää ajaa glykolia syksyllä, ettei jäädy.
        Eri asia tietty on, ellei ole sitä dieseliä...

        Joo, en ole motoristi vaan purjehtija :-)

        Okei, jos oikein ymmärrän, niin pyttyyn laitetaan pakkasnestettä (ei varsinaisesti pelkkää "glykolia", kemikaalimerkityksessä). Sori nyt tää pilkunviilaus, mutta en tosiaan tiedä (etukäteen) näistä mitään :-)

        Googlettamalla:

        pakkasneste= yleisesti ottaen moottorikäytöissä jäähdytysneste, johon lisätty jäätymisenestoainetta (esim. glykoli)

        jäähdytysneste= on neste, joka siirtää lämpöä, voi olla myös esim. pelkkä vesi

        glykoli= orgaaninen kemikaali, jota voidaan käyttää esim. jäähdytysnesteen seassa pienentämään jäätymislämpötilaa (ja korroosiota)


      • Sama taas
        Alkup. kysyjä taas kirjoitti:

        Joo, en ole motoristi vaan purjehtija :-)

        Okei, jos oikein ymmärrän, niin pyttyyn laitetaan pakkasnestettä (ei varsinaisesti pelkkää "glykolia", kemikaalimerkityksessä). Sori nyt tää pilkunviilaus, mutta en tosiaan tiedä (etukäteen) näistä mitään :-)

        Googlettamalla:

        pakkasneste= yleisesti ottaen moottorikäytöissä jäähdytysneste, johon lisätty jäätymisenestoainetta (esim. glykoli)

        jäähdytysneste= on neste, joka siirtää lämpöä, voi olla myös esim. pelkkä vesi

        glykoli= orgaaninen kemikaali, jota voidaan käyttää esim. jäähdytysnesteen seassa pienentämään jäätymislämpötilaa (ja korroosiota)

        Just så.
        Laita pönttöön veden ja glykolin 50/50 seosta, jos haluat. Kyseisen sekoituksen jäätymispiste on matalin.
        Sen sekoituksen ( ei liene jäähdytysneste tässä yhteydessä... ) tarkoitushan on vaan estää sen pöntön ja letkujen jäätyminen.
        Eli sitä kannattattaa pumpata lyhyesti myös itse järjestelmään.


      • "ei mitään" - vai...
        tai glygolia kirjoitti:

        Jabscon manuaalista: "CAUTION: The use of anti-freeze is NOT RECOMMENDED, as it is impossible to ensure that it penetrates the complete toilet system. If, for any reason, anti-freeze is used it MUST be glycol based."

        pumppasin niin tyhjäksi kuin sain ja kuivasin pöntön pohjan rätillä. Ja mitä tapahtuikaan, tyhjennysputken muovinen kolmitiehana särkyi pieniksi palasiksi talvipakkasten aikana. Oli ilmeisesti jäänyt sen verran vettä rakoihin. Pakkasneste on parempi vaihtoehto (siis glykoliliuos).


      • eskom
        Sama kuin äsken kirjoitti:

        Jos tarvitset hajunpoistoa haiseviin letkuihin ja muuhun itse järjestelmään, niin se on etikka.
        Kaada pullollinen etikkaa (keväällä) pöntöstä alas, pumppaa letkuihin ja anna vaikuttaa yön yli.
        Vie hajut mennessään.

        etiikan viikoksi järjestelmään. Tällöin takaisinvirtauksen estokumi paisui muodottomaksi. Itse käytän nykyään kemiallisessa wc:ssä käytettävää hajunpoistajaa, jota saa esim. rautakaupasta. Ainetta kerran tai pari kesässä käytettynä hajut ovat pysyneet täysin poissa. Litran purkista riittää moneksi vuodeksi, joten ei se kovin kalliiksi tule.


      • eskom
        Sama taas kirjoitti:

        Just så.
        Laita pönttöön veden ja glykolin 50/50 seosta, jos haluat. Kyseisen sekoituksen jäätymispiste on matalin.
        Sen sekoituksen ( ei liene jäähdytysneste tässä yhteydessä... ) tarkoitushan on vaan estää sen pöntön ja letkujen jäätyminen.
        Eli sitä kannattattaa pumpata lyhyesti myös itse järjestelmään.

        olen käyttänyt 30/70 % liuosta sekä wc:ssä että moottorissa. Se riittää estämään rikkoontumisen. Täytyy vain varmistua pakkasnesteen glykolipitoisuus, ennen laimentamista ja pitää ylimääräinen seos erillään autoon laitettavista nesteistä.


      • MSKu
        Toinen ensikertalainen kirjoitti:

        Tyhjensin luonnollisesti tankin ja noston jälkeen Lasolia "reilu loraus", jonka pumppasin säiliöön. Glykolia en laittanut, sillä jotkut väittävät sen olevan haitallista tiivisteille. Lasol ei ainakaan autossa ole rikkonut kumitiivisteitä. :)

        Edellä eräs vastaaja kertoi käyttäneensä glykolia 30 vuotta ilman ongelmia. Itselläni sama kokemus 27 vuoden ajalta (glykolipohjainen pakkasneste). "Jotkut" kertovat jotain muuta. Kukin saa uskoa mihin haluaa.


      • -koli
        Alkup. kysyjä taas kirjoitti:

        Joo, en ole motoristi vaan purjehtija :-)

        Okei, jos oikein ymmärrän, niin pyttyyn laitetaan pakkasnestettä (ei varsinaisesti pelkkää "glykolia", kemikaalimerkityksessä). Sori nyt tää pilkunviilaus, mutta en tosiaan tiedä (etukäteen) näistä mitään :-)

        Googlettamalla:

        pakkasneste= yleisesti ottaen moottorikäytöissä jäähdytysneste, johon lisätty jäätymisenestoainetta (esim. glykoli)

        jäähdytysneste= on neste, joka siirtää lämpöä, voi olla myös esim. pelkkä vesi

        glykoli= orgaaninen kemikaali, jota voidaan käyttää esim. jäähdytysnesteen seassa pienentämään jäätymislämpötilaa (ja korroosiota)

        glykoli= orgaaninen kemikaali, jota voidaan käyttää esim. jäähdytysnesteen seassa pienentämään jäätymislämpötilaa (ja korroosiota)
        ********

        Glykoli on alkoholia eikä estä korroosiota. Sen takia jäädytysjärjestelmissä käytettävässä pakkasnesteessä on yleensä myös korroosion estoaineta. Taikka niitä voi lisätä erikseen pakkasnesteen joukkoon.

        Glokolin tosiaan kerrotaan turvottavan tiivisteitä. Itse olen käyttänyt myös pakkasnestettä wc:ssä ilman suurempia haittoja. Nykyiset kumilaadut eivät välttämättä kestä enää glykolia, sillä vanhat kuminpehmennysaineet ovat nykyisin kiellettyjä ja uudet eivät ole niin tehokkaita. Eli uusissa wc-järjestelmissä taikka vaihto-osien kanssa saattaa tulla ongelmia. Ainakin osat haurastuvat nykyisin paljon nopeammin aivan tavallisessa käytössä.

        Muistan josku tavanneeni jonkun jenkkiveneen amerikkalaista manuaalia, jossa kylmissä oloissa neuvottiin käyttämään glyserolia.


      • kokemus...
        MSKu kirjoitti:

        Edellä eräs vastaaja kertoi käyttäneensä glykolia 30 vuotta ilman ongelmia. Itselläni sama kokemus 27 vuoden ajalta (glykolipohjainen pakkasneste). "Jotkut" kertovat jotain muuta. Kukin saa uskoa mihin haluaa.

        Auton ja veneeni moottorin jäähdytysjärjestelmissä olen vuosikymmenet käyttänyt vesi-glykoliseosta, vaikka molemmissa on kumiletkuja. Veneessä pakoputkikin on kumiletkua, eikä ole ollut ongelmia ettei kestäisi glykolia.


      • WC Vellu
        "ei mitään" - vai... kirjoitti:

        pumppasin niin tyhjäksi kuin sain ja kuivasin pöntön pohjan rätillä. Ja mitä tapahtuikaan, tyhjennysputken muovinen kolmitiehana särkyi pieniksi palasiksi talvipakkasten aikana. Oli ilmeisesti jäänyt sen verran vettä rakoihin. Pakkasneste on parempi vaihtoehto (siis glykoliliuos).

        on Aqua Frost elintarvikeglygolia joka ei turvota tiivisteitä ja sopii myös makeavesijärjestelmään.
        Ainetta myy esim. Maritim.


      • Hakro
        WC Vellu kirjoitti:

        on Aqua Frost elintarvikeglygolia joka ei turvota tiivisteitä ja sopii myös makeavesijärjestelmään.
        Ainetta myy esim. Maritim.

        Ettekö ole tulleet ajatelleksi, että jäähdytysjärjestelmien pakkasnesteenä käytettävä (etyleeni)glykoli on erittän myrkyllinen ongelmajäte?

        Ja jotkut vielä leuhkivat pumpanneensa sitä mereen 30 vuotta, silloin kun septitankin imutyhjennystä ei vielä ollut olemassakaan.

        (Totta puhuen en tiedä, onko sallittua imeä etyleeniglykolia septitankin imutyhjennyksellä. Kaikkialla kuitenkin neuvotaan toimittamaan etyleeniglykoli ongelmajätelaitokselle.)

        Ainakin minun telakoitsijani täyttää veneeni WC-järjestelmän myrkyttömällä pakkasnesteellä, mahdollisesti Aqua Frostilla tai muulla vastaavalla tuotteella.


      • FG-purjehtija
        Hakro kirjoitti:

        Ettekö ole tulleet ajatelleksi, että jäähdytysjärjestelmien pakkasnesteenä käytettävä (etyleeni)glykoli on erittän myrkyllinen ongelmajäte?

        Ja jotkut vielä leuhkivat pumpanneensa sitä mereen 30 vuotta, silloin kun septitankin imutyhjennystä ei vielä ollut olemassakaan.

        (Totta puhuen en tiedä, onko sallittua imeä etyleeniglykolia septitankin imutyhjennyksellä. Kaikkialla kuitenkin neuvotaan toimittamaan etyleeniglykoli ongelmajätelaitokselle.)

        Ainakin minun telakoitsijani täyttää veneeni WC-järjestelmän myrkyttömällä pakkasnesteellä, mahdollisesti Aqua Frostilla tai muulla vastaavalla tuotteella.

        Septin tyhjennys mereen, kolme litraa 100% pakkasnestettä pönttöön ja rivakkaa pumppausta. Siinäpä se.


      • enemmän
        MSKu kirjoitti:

        Edellä eräs vastaaja kertoi käyttäneensä glykolia 30 vuotta ilman ongelmia. Itselläni sama kokemus 27 vuoden ajalta (glykolipohjainen pakkasneste). "Jotkut" kertovat jotain muuta. Kukin saa uskoa mihin haluaa.

        Toisilla näyttää olevan enemmän kokemusta kuin minulla, kun ei alkuun ollut vesiveskiä. Se kokemus ei minunkaan kohdallani ole tuottanut mitään ongelmaa pakkasnesteen käytön kanssa. Sen sijaan vahvan pesuaineen, vaikkapa kloriitin läpi pumppaaminen vie rasvat ja tahmeuttaa pumpun. Se tavallinen ruokaöljyrasvaus toimii vain viikon.


      • Hakro
        Hakro kirjoitti:

        Ettekö ole tulleet ajatelleksi, että jäähdytysjärjestelmien pakkasnesteenä käytettävä (etyleeni)glykoli on erittän myrkyllinen ongelmajäte?

        Ja jotkut vielä leuhkivat pumpanneensa sitä mereen 30 vuotta, silloin kun septitankin imutyhjennystä ei vielä ollut olemassakaan.

        (Totta puhuen en tiedä, onko sallittua imeä etyleeniglykolia septitankin imutyhjennyksellä. Kaikkialla kuitenkin neuvotaan toimittamaan etyleeniglykoli ongelmajätelaitokselle.)

        Ainakin minun telakoitsijani täyttää veneeni WC-järjestelmän myrkyttömällä pakkasnesteellä, mahdollisesti Aqua Frostilla tai muulla vastaavalla tuotteella.

        Nuku hyvin,.,.,.,.,.,.


      • täysin väärin!
        Hakro kirjoitti:

        Ettekö ole tulleet ajatelleksi, että jäähdytysjärjestelmien pakkasnesteenä käytettävä (etyleeni)glykoli on erittän myrkyllinen ongelmajäte?

        Ja jotkut vielä leuhkivat pumpanneensa sitä mereen 30 vuotta, silloin kun septitankin imutyhjennystä ei vielä ollut olemassakaan.

        (Totta puhuen en tiedä, onko sallittua imeä etyleeniglykolia septitankin imutyhjennyksellä. Kaikkialla kuitenkin neuvotaan toimittamaan etyleeniglykoli ongelmajätelaitokselle.)

        Ainakin minun telakoitsijani täyttää veneeni WC-järjestelmän myrkyttömällä pakkasnesteellä, mahdollisesti Aqua Frostilla tai muulla vastaavalla tuotteella.

        Septi pitää tyhjentää ennen telakointia, tietenkin imutyhjennyksellä eikä mereen. En huomannut, että tässä viestiketjussa kukaan olisi kertonut pumpanneensa glygoleja 30 vuotta mereen. Kun septi ja vessa ovat tyhjiä, pannaan tilkka pakkasnestettä pönttöön ja pumpataan se vessam ja septin putkistoon - eikä taaskaan mereen. Ymmärsitkö nyt?
        Sama juttu moottorin pakkasnesteissä. Keväällä voit panna pakoputken alle ämpärin, kun käynnistät koneen. Ymmärrätkö? Ei mereen.


      • Hakro
        täysin väärin! kirjoitti:

        Septi pitää tyhjentää ennen telakointia, tietenkin imutyhjennyksellä eikä mereen. En huomannut, että tässä viestiketjussa kukaan olisi kertonut pumpanneensa glygoleja 30 vuotta mereen. Kun septi ja vessa ovat tyhjiä, pannaan tilkka pakkasnestettä pönttöön ja pumpataan se vessam ja septin putkistoon - eikä taaskaan mereen. Ymmärsitkö nyt?
        Sama juttu moottorin pakkasnesteissä. Keväällä voit panna pakoputken alle ämpärin, kun käynnistät koneen. Ymmärrätkö? Ei mereen.

        Etkö huomannut, nimim. "täysin väärin!": Heti ensimmäinen vastaaja (24.10.2008 klo 13.48) kertoi käyttäneensä glykolia 30 vuotta, mutta 30 vuotta sitten ei ollut septitankkien imutyhjennyssysteemejä. Veikkaan, että monelta muultakin on mennyt pakkasnestettä mereen.

        PS.
        Edellä oleva kirjoitus "Hyvää Yötä" ei ole minun kirjoittamani. En olisi vahingossakaan kirjoittanut yötä isolla Y:llä, enkä muutenkaan heittele tänne tuollaisia tarkoituksettomia viestejä.


      • käyttäneenä....
        Hakro kirjoitti:

        Etkö huomannut, nimim. "täysin väärin!": Heti ensimmäinen vastaaja (24.10.2008 klo 13.48) kertoi käyttäneensä glykolia 30 vuotta, mutta 30 vuotta sitten ei ollut septitankkien imutyhjennyssysteemejä. Veikkaan, että monelta muultakin on mennyt pakkasnestettä mereen.

        PS.
        Edellä oleva kirjoitus "Hyvää Yötä" ei ole minun kirjoittamani. En olisi vahingossakaan kirjoittanut yötä isolla Y:llä, enkä muutenkaan heittele tänne tuollaisia tarkoituksettomia viestejä.

        Viestissäni, johon viittaat, en kertonut pumpanneeni glykolia 30 vuotta mereen.

        Taisit, Hakro, joko päätellä/ymmärtää väärin tai en kirjoittanut asiaa tarpeeksi selkeästi.
        Olen lorauttanut glykolit vessan pönttöön AINA vasta telakoinnin jälkeen! Ennen vanhaan pumppasin ne sorapohjaiselle telakointikentälle niinkuin muutkin tekivät siihen aikaan. Viimesinä parina kymmenenä vuonna olen kerännyt glykolit ämpäriin (sekä vessasta, septistä että pakoputkesta). Veneseuramme telakointialueella on nykyisin tynnyri, johon käytetyt glykolit kerätään. Ongelmajätteistä todellakin huolehditaan! Ei glykolia mereen!

        Ilmeisesti septitankin tyhjennyksin tuotti ymmärtämisvaikeuksia. Septi kannattaa tyhjentää (imutyhjennyksellä) ENNEN TELAKOINTIA. Ei ole mitään järkeä kaataa pakkasnestettä täysinäisen septitankkiin. Pakkasneste ("glykoli") pönttöön ja septiin vasta veneen noston jälkeen! Menikö nyt perille?


      • Pyydän anteeksi
        käyttäneenä.... kirjoitti:

        Viestissäni, johon viittaat, en kertonut pumpanneeni glykolia 30 vuotta mereen.

        Taisit, Hakro, joko päätellä/ymmärtää väärin tai en kirjoittanut asiaa tarpeeksi selkeästi.
        Olen lorauttanut glykolit vessan pönttöön AINA vasta telakoinnin jälkeen! Ennen vanhaan pumppasin ne sorapohjaiselle telakointikentälle niinkuin muutkin tekivät siihen aikaan. Viimesinä parina kymmenenä vuonna olen kerännyt glykolit ämpäriin (sekä vessasta, septistä että pakoputkesta). Veneseuramme telakointialueella on nykyisin tynnyri, johon käytetyt glykolit kerätään. Ongelmajätteistä todellakin huolehditaan! Ei glykolia mereen!

        Ilmeisesti septitankin tyhjennyksin tuotti ymmärtämisvaikeuksia. Septi kannattaa tyhjentää (imutyhjennyksellä) ENNEN TELAKOINTIA. Ei ole mitään järkeä kaataa pakkasnestettä täysinäisen septitankkiin. Pakkasneste ("glykoli") pönttöön ja septiin vasta veneen noston jälkeen! Menikö nyt perille?

        Nimimerkki "käyttäneenä....": Jos todella olet toiminut kertomallasi tavalla, pyydän anteeksi letkautustani. Tulkintani perustui siihen, että tiedän monen veneilijän surutta laskeneen ja edelleen laskevan etyleeniglykolit mereen.

        Se on tietysti selvää, että septitankki tyhjennetään ennen telakointia. Sen sijaan olen edelleen varma siitä, että vain äärimmäisen harva veneilijä tyhjentää septitankkinsa myös keväällä ENNEN VESILLELASKUA. Mitään ymmärtämisvaikeuksia minulla ei ole, mutta en myöskään usko mitä tahansa puppua.


      • hcqhcvklqerfvnkl

        Laajennetaanpa aihetta näin syksyn kynnyksellä. Miten olette tyhjentäneet veneiden painevesijärjestelmän ja lämminvesivaraajan. Riittääkö, että pistää hanat auki ja ajaa painevesipumpulla systeemin tyhjäksi vai pitääkö vielä varmistaa ettei pumppuun /pumppuihin ole jäänyt vettä (esim avaamalla pumpulle menevä letku). Onko lämminvesivaraajissa erillinen tyhjennyshana?


    • näin...

      naureskelen kun muut pumppaa paskapönttöjään talven tullessa. itselläni tämä vähän arkisempi muovipönttö malli, jolle riittää kiikutus autotalliin ;) Ei vaadi käytännössä mitään huoltoa (tyhjäystä ei lasketa).

      • kumpi helpompi

        Mielestäni erillisen pöntön kantaminen autotalliin on isompi homma kuin septin tyhjennys, glykolin kaataminen pönttöön ja normaalipumppaus.

        Manuaalissa lukee, että tulee käyttää glykolipohjaista jäänestoainetta. Ei kai se silloin kovin haitallista voi olla, jos valmistaja näin neuvoo.


      • kaikki...
        kumpi helpompi kirjoitti:

        Mielestäni erillisen pöntön kantaminen autotalliin on isompi homma kuin septin tyhjennys, glykolin kaataminen pönttöön ja normaalipumppaus.

        Manuaalissa lukee, että tulee käyttää glykolipohjaista jäänestoainetta. Ei kai se silloin kovin haitallista voi olla, jos valmistaja näin neuvoo.

        sit ne teidän paskapönttöjen tiivisteet valskaa ja taas ruuvataan sormet paskassa tiivisteitä ja kun yks vika on korjattu, niin sit huudellaa palstoilla mistä paskanhaju tulee veneeseen ja koko hommassa alkaa olla melkoinen paskanmaku.

        niin helpompi viedä autotalliin. pöntön nosto veneestä autoon 1min ja autosta talliin 1min. arviot ovat luultavasti reilusti yläkanttiin.


      • accuman
        kaikki... kirjoitti:

        sit ne teidän paskapönttöjen tiivisteet valskaa ja taas ruuvataan sormet paskassa tiivisteitä ja kun yks vika on korjattu, niin sit huudellaa palstoilla mistä paskanhaju tulee veneeseen ja koko hommassa alkaa olla melkoinen paskanmaku.

        niin helpompi viedä autotalliin. pöntön nosto veneestä autoon 1min ja autosta talliin 1min. arviot ovat luultavasti reilusti yläkanttiin.

        sen sun pönttös tyhjennys!! ei paska sitten haise vai??


      • sujuu...
        accuman kirjoitti:

        sen sun pönttös tyhjennys!! ei paska sitten haise vai??

        ei tarvi septi pisteitä ja muita virittelyjä. pönttö kainaloon ja tavarat lähimpään rantaan.


      • No mutta
        sujuu... kirjoitti:

        ei tarvi septi pisteitä ja muita virittelyjä. pönttö kainaloon ja tavarat lähimpään rantaan.

        Jos tuollaista tyhjentämistä harrastaa, niin kyllä se minulla ainakin hoituu helpommin vääntämällä yhdestä hanasta.

        Kuulostaa todella kätevältä tuo irtopönttösi.


    • juu vai ei

      Toissa syksynä kaadoin glykolia vessaan ja seuraavana keväänä vanha pumppu oli sitten syystä tai toisesta entinen, laitoin uuden. Viime syksynä en laittanut glykolia vaan lorautin ruokaöljyä. Onko sekään tarpeellista?

    • skiglari

      Glykoli turvottaa tiivisteitä, toiletin pumppu menee jumiin, WC vaan niin tyhjäksi kuin saa pumpulla, muita toimenpiteitä ei tarvitse tehdä. Tilkka vettä ei haittaa.

      • fogisdoihjösohij

        Lukekaa valmistajan ohjeet. Esim.

        Dometic:
        NOTE: Use nontoxic antifreeze designated for potable water systems.
        CAUTION: Never use automotive-type antifreeze in freshwater systems.

        Siis Aqua Frost tahi vastaava, ei Esson myrkyllistä kamaa.


      • hgt
        fogisdoihjösohij kirjoitti:

        Lukekaa valmistajan ohjeet. Esim.

        Dometic:
        NOTE: Use nontoxic antifreeze designated for potable water systems.
        CAUTION: Never use automotive-type antifreeze in freshwater systems.

        Siis Aqua Frost tahi vastaava, ei Esson myrkyllistä kamaa.

        Tuolla täydelliset ohjeet, mitään ylimääräistä ei sinne tarvita valmistajan mukaan.
        Huolellinen tyhjäys riittää ja valutus poistoletkun juuresta ja jalan prokusta.

        Tuosta kannattaa muutoinkin printata talteen huolto-ohjeet vikatilanteita varten.

        http://www.ittflowcontrol.com//files/29090_-_29120_-_3000_datasheet.pdf


    • pönttö2

      Glykolia käytin pitkään, ilman ongelmia. Viimeisten viiden vuoden aikana olen tehnyt "pidemmän kaavan mukaan", eli aluksi huuhtelu runsaalla vedellä, pönttö tyhjäksi, pumppuosa irti, letkut valutetaan tyhjiksi, septitankkiin loraus glykolia. Pumppuosa kotiin, jossa pesu ja kuivaus sekä tiivisteiden voitelu silikonilla. Säilytys varastossa. Onpahan kiva keväällä laittaa freesi pumppuhärdelli kiinni - voi olla varma, että mihinkään ei ole jäänyt mitään ylläriä. Toki tämä vaatii hieman enemmän työtä (ehkä puolisen tuntia), mutta ainakaan mitään jäätyvää ei jää pyttyyn eikä pumppuun/venttiileihin.
      Vanha ohjehan oli se, että koneen jäähdytysjärjestelmään imettävästä glykoliliuoksesta yli jäävä osuus lorautetaan pönttöön, muutama pumppaus, ja muutama sentti pitää jäädä pytyn pohjalle. Toimiihan tuokin.

      • relaa.

        - Aiemmin 60% glykolit pytyn kautta talveksi pumppuun & tankkiin. Kunnes kesällä 2009 Ahvenenmaan kierroksella pumppu jäykistyi ja lopulta mäntä petti kesken perhereissun... Vasta reissun jälkeen sai korjattua eli uusi mäntä vanhaan pumppuun. Mieleen nousi Jabscon eli pytyn valmistajan varoitukset glykolin turvottavasta vaikutuksesta tiivisteisiin.

        - Viime talveksi huolellinen kuivaus ilman glykolia. Hyvin pumppu pelasi koko kesän eli näin taas täksi kaudeksi.


      • glykolista
        relaa. kirjoitti:

        - Aiemmin 60% glykolit pytyn kautta talveksi pumppuun & tankkiin. Kunnes kesällä 2009 Ahvenenmaan kierroksella pumppu jäykistyi ja lopulta mäntä petti kesken perhereissun... Vasta reissun jälkeen sai korjattua eli uusi mäntä vanhaan pumppuun. Mieleen nousi Jabscon eli pytyn valmistajan varoitukset glykolin turvottavasta vaikutuksesta tiivisteisiin.

        - Viime talveksi huolellinen kuivaus ilman glykolia. Hyvin pumppu pelasi koko kesän eli näin taas täksi kaudeksi.

        Kyllä glykolin turvottamat tiivisteet ovat jo keväällä turvoksissa. Kesken kesän saa pumpun jäykäksi pumppaamalla jotain tehokkaasti rasvaa poistavaa pesuainetta, vaikkapa niitä tavanomaisia, joilla wc-pönttöjä puhdistetaan. Vanha keino lorauttaa ruokalusikallinen ruokaöljyä perään toimii viikon verran, sitten se huuhtoutuu pois. Paljon pidempiaikaisen voitelun saa purkamalla pumpun ja voitelemalla silikonivaseliinilla. Kannattaa koittaa selvitä tuhruista mieluummin pelkällä vessaharjalla.


      • PaskaSeaReiska
        glykolista kirjoitti:

        Kyllä glykolin turvottamat tiivisteet ovat jo keväällä turvoksissa. Kesken kesän saa pumpun jäykäksi pumppaamalla jotain tehokkaasti rasvaa poistavaa pesuainetta, vaikkapa niitä tavanomaisia, joilla wc-pönttöjä puhdistetaan. Vanha keino lorauttaa ruokalusikallinen ruokaöljyä perään toimii viikon verran, sitten se huuhtoutuu pois. Paljon pidempiaikaisen voitelun saa purkamalla pumpun ja voitelemalla silikonivaseliinilla. Kannattaa koittaa selvitä tuhruista mieluummin pelkällä vessaharjalla.

        Kaikilla tähän mennessä kirjoittaneilla taitaa olla sellaiset vessanpöntöt jotka työntävät tavaran vessasta septitankkiin päin.
        Homma saa uusia ulottuvuuksia kun kyseessä on alipainevessa (SeaLand) jossa ei saisi jäädä jäätyvää tavaraa pönttöön, ei putkiin eikä pumppuhärveliin.
        Olen tehnyt niin että ennen nostoa käyn tyhjentämässä septin. Sitten ajan molemmista vessoista paljon vettä järjestelmän läpi jotta paskajöötti putkessa vaihtuu puhtaammaksi vedeksi.
        Sitten vessojen huuhteluvesi pois päältä ja poljetaan alipaineen voimalla kymmenkunta kertaa jotta alipainehärveli horii vedet pois koko putken matkalta. Kaikki ei lähde jos matkalla on taskuja tai putkisto ei kaada kohti pumppua ja septitankkia.
        Sitten uudestaan imutyhjennykseen ja puhtaampi vesipaska pois.

        Pöntössä ei saa jäädä vettä jäätymään huuhtelupuolelle eikä likaiselle puolelle; letkuja auki ja vesi-imuria peliin.

        Alipainepumpussa on ihmeellinen rakenne, sellainen välipaskavaraaja alipainepumpun jälkeen ennen septiin siirtymistä jota ei voi irrottamatta valuttaa tyhjäksi joten sinne joukkoon ajan alipaineputkiston kautta glykolia raakana. Raakana siksi ettei koko vesimäärän tarvitse vaihtua vaan riittää kun siellä oleva määrä vaikka 30%-liuoksella ei jäädy kuin hyhmäiseksi. Näissä glykoliajoissa septiin menee jonkinverran glykolia joka septiin imutyhjennyksen jäljiltä jääneen veden kanssa saa olla siellä talven, jäätykööt hyhmäksi, ei se siellä mitään riko.

        Keväällä järjestelmä käyttöön ja paskat peliin, niinhän siinä käy että glykolit ajautuvat septiin ja sitäkautta seuraavassa imutyhjennyksessä viemäriin mutta mereen ei päädy mitään.

        Moottoreista väkisinkin menee glykolia mereen kun en kuitenkaan ensistarttia kuivilla aja ulkoisen vesilähteen kanssa, kunhan höräytän impelleritt kuivana savut ja sitten veteen.
        Moottoriglykoliajossa mulla ei ole mitään tuntumaa missä vesitaskuissa siellä merivesi makailee. Siksi sinnekin olen ajanut raakaa tavaraa jottei lämmönvaihtimessa jäisi vesitaskuja jossa jää rikkoisi herkän putkiston.

        Harvinaisen huonosti nämä veneet on suunniteltu winterizing-proseduuria varten. Makeavesijärjestelmä sitten vielä oma lukunsa.
        Saattaa olla että teen liian vaikeasti mutta vaurioita en ole talvehtimisista saanut aikaiseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2373
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      308
      1286
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      935
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      835
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      681
    Aihe