Ei mennyt inssi läpi :(

orijgoreijgroig

Ennen inssiä olin vielä itsevarma kuski ja uskoin, että osaan ajaa. Ei olisi pelottanut lähteä yksinkään ajamaan - päinvastoin. Nyt kaikki itseluottamus romuttui epäonnistuneen inssin takia ja ei enää ikinä edes tekisi mieli mennä rattiin.

Tutvo kirjasi mulle lopussa yhteensä kaksi virhettä. Se, mikä sen reputtamisen aiheutti, niin oli kuulemma huolimattomuus yhdessä pikkuristeyksessä ennen varsinaista risteystä. Siinä nimittäin meinasin ajaa päin punaisia, mutta onneksi niin ei ehtinyt käydä. Olisin siitä huolimatta kuitenkin riski liikenteessä ja voisin aiheuttaa onnettomuustilanteen. Ihan ymmärrettävää.

Mutta sitten ihan ihmeellisesti se pisti virheeksi myös mun kytkimen käytön liikennevaloista lähtiessä. Meille nimittäin autokoulussa opetettiin, että kytkin on hyvä ottaa tuntumaan hieman ennen valojen vaihtumista, koska usein jos se ei ole valmiina, niin sen nostaa hätiköidysti liian ylös ja auto sammuu. Tutvon mielestä tämä on kuitenkin turhaa kytkimen ylikuumentamista ja eliniän vähentämistä, joten se pitäisi nostaa tuntumaan vasta, kun valot ovat vaihtuneet.

Muuten kai ajo sujui ihan. Ihan älyttömän paha mieli vaan, jotenkin annoin kaikkeni ja ton parempaan suoritukseen tuskin pystyn jatkossakaan eli tulenko ikinä pääsemään inssiä läpi. Tutvon palaute ajon jälkeen oli aika kovaa kuultavaa, kun oli tottunut ajo-opettajan rakentavaan palautteeseen, missä se kertoi, mikä meni huonosti ja mikä hyvin. Tutvo vaa tokaisi, että päin persettähän se meni.

Uusi inssi on jo varattu, mutta ei edes huvittaisi mennä. Ei enää edes huvita ajaa, olo ihan surkea. :( Miten saan innostuksen taas ennalleen?

43

9091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä vielä

      ... heitä hanskoja naulaan.

      Aikaa,aikaa ja aikaa. Vaatii nimittäin että tulee hyväksi kuskiksi:) vai onko siihen jotain aika rajaa oikeastaan? Enpä usko. Ajamalla oppii. Virheitä sattuu jos jollekulle. Tutvon sanomiset voit unohtaa nyt. Pohdit hienosti itsekin rakentavasti miten voit parantaa ajoa ja missä tosiaan meni pieleen. Mutta missä myös onnistuit!

      Etiäpäin sano mummo lumessa. Nyt vaan harjottelemaan lisää.

    • Kiki  

      Älä sure, et ole ainut palstalainen joka on hylätyy ihan "pikkuvirheen" takia, niitä täällä netissä riittää.

      Ja tottakai kytkintä aletaan nostamaan vasta kun on valot vaihtunut.

      Ittelläni on ollut kortti reilun vuoden, ja nykyjään tulee joka arkipäivä kilomerejä noin 400, ja ja kyllä se kytkimen käyttö menee nyt jo ihan automaattisesti, yhtä tottumuksesta kuin pyörällä ajo :)

      • Kortti Oulussa

        Usein olet vain haukkunut inssissä epäonnistunieta tyyliin "miten voi olla mahdollista, että ette pääse läpi heti, vaikka teillä on ammattiopettaja ja itse pääsin ekalla, vaikka olin opetusluvalla

        Jatka samaan malliin:)


    • mjööö

      Lannistua ei kannata tuollaisesta! Äkkijarrutus valoissa ei tietenkään kiva ole, mutta sellaistakin sattuu. Minusta tuntuu, että sinulla oli tiukemman puoleinen tutvo, luulisinpa että omani olisi sinut hyväksynyt.
      Kytkimen käyttöön en ota kantaa, itse pidän sen alhaalla ellei ole mäkilähtö. Parempi onni ensi kerralla!

    • Lansia

      ...kortti minulla jo yli 30 vuotta ja en varmalla saisi inssiä tänään läpi. Minä kun poljen kytkimen pohjaan ja heitän ykkösen pesään vasta kun valot rupeavat vaihtumaan vihreälle.
      Mutta älä hätäile, kyllä se kortti sieltä tulee:)

    • glöfgö

      helvetti. Tuolla periaatteella menetät elämänhalusi jo silläkin että jääkaapistasi loppuu maito.

    • nefer9

      Nyt susta tuntuu kurjalta, mutta ei se valtavan iso asia ole ajan myötä.

      Sitten kun saat inssin läpi ja ajelet itseksesi ei kukaan sun joka virhettä enää laske.
      Kaikki autoilijat tekevät virheitä, eikä niistä onneksi joka kerta kolaria tule.

      Innostut vielä uudelleen, älä anna periksi!

    • välitä...

      suurin osa tutvoista olisi hyväksynyt. ens kerralla pääset läpi. et ole huono kuski.

      itsekkin pitäisi inssi uusia nyt marraskuun aikana. tuntuu ihan idioottimaiselta, koska mulla on kortti ollut nyt yhteensä reilun vuoden ja kilometrejä on tullut 25 000 (naarmutonta) tosin kerran tuli muuten töpättyä sen verran että kortin ottivat. vaikka tutvo ei inssiä hyväksyisikään, saan silti lähteä omalla autolla pois sieltä o_O
      vähän pelottaa se inssi silti. tämä on pieni kaupunki, ja "ajokulttuuri" on mitä on. voi olla että tulee vahingossa ajettua niin kuin käytännössä, vaikka pitäisi ajaa, kuten teoriassa pitäisi

      • Kiki  

        Kannattaa tuollaisessa tilanteessa ottaa BE-kortti, jolloin inssiajoon saa mennä omalla autolla, ja lisäksi tulee kaupanpäälle tuo BE-kortti, eli saat halvemmalla enemmän, kätevää eikö totta?

        Mutta kyllä tuollaisella ajokokemuksella tulet pääsemään ihan normi-inssinkin ekalla läpi, koska uskoisin että sulla on jo ajaminen täysin "selkäytimessä"


      • hämmästynytnyt
        Kiki   kirjoitti:

        Kannattaa tuollaisessa tilanteessa ottaa BE-kortti, jolloin inssiajoon saa mennä omalla autolla, ja lisäksi tulee kaupanpäälle tuo BE-kortti, eli saat halvemmalla enemmän, kätevää eikö totta?

        Mutta kyllä tuollaisella ajokokemuksella tulet pääsemään ihan normi-inssinkin ekalla läpi, koska uskoisin että sulla on jo ajaminen täysin "selkäytimessä"

        Miten se käytännössä tapahtuu? Siis se BE-kortin ajaminen tavallisella autolla, jos pohjalla ei ole jo B-korttia?

        Mä luulin, että E:n voi käydä suorittamassa omalla autolla ja vaunulla vasta, kun on jo B-kortti?


      • on the road

        Ajokortti pitää "ansaita" muutenkin kuin ajokoe läpäisemällä.
        Ajokiellon saanut ei ole "kypsä" ajokortin haltijaksi.
        Mielipiteesi jo osoitti että tietynlaista "kypsymistä" tarvitaan.
        Suurikaan kilometrimäärä ajokokemusta ei välttämättä tee hyvää kuljettajaa.

        Uusi ajokoe ja toinen lyhytaikainen kortti antavat uuden mahdollisuuden "ansaita" ajokortti".


    • mokaaja

      Itse ajoin 11 vuotta sitten B-kortin ja pääsin kerrasta inssin läpi helposti.
      Tänä syksynä lähdin korottamaan BC:ksi. Kirjallisia jännitin enemmän, mutta ne meni ekalla kerralla. Kuvittelin inssin olevan läpihuutojuttu, vaan eipä ollutkaan. Kaksi kertaa hukkasin vaihteet täysin ja jouduin pysäyttämään koko vankkurin. Oli siis hylätty ja tutvo kirjotti paperiin: VAIHTEET HUKASSA -> MENO LOPPUU KESKEN -> LIIKENNE SEISOO. ALINOPEUDET. EPÄVARMUUS.
      Sain 4 lisä-ajokertaa ja lisämaksua tuli törkeät 183€ inssin uusimisesta. Muuten voisin inssejä ajella vaikka joka päivä, mutta tuolla hintaa olis pian rahat loppunut kesken.
      Mutta alkoihan ne vaihteet löytymään sujuvasti ennen seuraavaa inssiä ja se meni läpi ilman ensimmäistäkään huomautusta. Että kyllä se siitä, tiedän että harmittaa, mutta pian on kortti näppylöissä sinullakin.

      Ja siitä kytkimestä.. Kyllä kytkin kannattaa pitää pohjassa niin kauan että valot vaihtuu ellei mäkilähtö kyseessä.

      • täällä...

        Itsekin sain 4 lisätuntia, kun kuulema vaihdoin kaistaa liian läheltä takana ajavaa (30m oli lian vähän). Ja se maksoi sitten 4 * 35€ tunnit 90€ auto inssissä 33 inssiuusinta eli yhteensä 263€.


      • vähällä pääsit
        täällä... kirjoitti:

        Itsekin sain 4 lisätuntia, kun kuulema vaihdoin kaistaa liian läheltä takana ajavaa (30m oli lian vähän). Ja se maksoi sitten 4 * 35€ tunnit 90€ auto inssissä 33 inssiuusinta eli yhteensä 263€.

        Itse ajoin tyhjällä tiellä (ketään ei näkynyt muuta kuin edellä) ja vaihdoin kaistaa (käytin vilkkua, tarkkailin tilannetta peileistä ja käänsin päätäkin). Ei mennyt läpi, koska "jos jokin auto olisikin jäänyt huomaatta, kaistavaihto olisi ollut riski". Kuulemma liian jyrkkä - vaikka vilkkukaan ei mennyt pois päältä. Outoa.

        Kolme x 50 min lisäajoa auton käyttömaksu= 273 euroa ja lisäksi 33 euroa uusinnasta. Yhteensä siis 306 euroa :/.


      • Kiki  
        vähällä pääsit kirjoitti:

        Itse ajoin tyhjällä tiellä (ketään ei näkynyt muuta kuin edellä) ja vaihdoin kaistaa (käytin vilkkua, tarkkailin tilannetta peileistä ja käänsin päätäkin). Ei mennyt läpi, koska "jos jokin auto olisikin jäänyt huomaatta, kaistavaihto olisi ollut riski". Kuulemma liian jyrkkä - vaikka vilkkukaan ei mennyt pois päältä. Outoa.

        Kolme x 50 min lisäajoa auton käyttömaksu= 273 euroa ja lisäksi 33 euroa uusinnasta. Yhteensä siis 306 euroa :/.

        Jotenkin tuntuu että autokoulut toivovat oppilaille hylkäyksen inssistä, koska he saavat silloin lisää rahaa.

        Mikä olisi eka koulu jolla olisi pokkaa tarjota vastuuta tuotoksistaan, eli kurssisihinta olisi vaikppa 1300€ ja se sisältäisi kohtuullisen määrän teoria- ja ajokokeen uusintoja mahd lisäopetuksiin, jolloin koulu tosiaan panostaisi siihen että päästäisiin ekalla läpi? Ei mikään, koska rahahan niillä kaikilla mielessä on


      • niin kuin pääsykoekursseilla..
        Kiki   kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu että autokoulut toivovat oppilaille hylkäyksen inssistä, koska he saavat silloin lisää rahaa.

        Mikä olisi eka koulu jolla olisi pokkaa tarjota vastuuta tuotoksistaan, eli kurssisihinta olisi vaikppa 1300€ ja se sisältäisi kohtuullisen määrän teoria- ja ajokokeen uusintoja mahd lisäopetuksiin, jolloin koulu tosiaan panostaisi siihen että päästäisiin ekalla läpi? Ei mikään, koska rahahan niillä kaikilla mielessä on

        Niin kuin yliopiston pääsykoepreppauskursseilla vakuutus, jos kurssin jälkeen ei pääse yliopistoon, niin saa rahat takaisin. Tuollainen samanlainen systeemi autokouluihin, jos opiskelija ei pääse ensimmäisellä kerralla inssistä läpi, niin kaikki lisätunnit ja uusinnat maksaa autokoulu.


      • inssin reputtanut
        niin kuin pääsykoekursseilla.. kirjoitti:

        Niin kuin yliopiston pääsykoepreppauskursseilla vakuutus, jos kurssin jälkeen ei pääse yliopistoon, niin saa rahat takaisin. Tuollainen samanlainen systeemi autokouluihin, jos opiskelija ei pääse ensimmäisellä kerralla inssistä läpi, niin kaikki lisätunnit ja uusinnat maksaa autokoulu.

        No, on minussa ainakin itsessäkin ollut vikaa inssissä. En vain saa rauhoitettua itseäni inssiin.

        Olisi toki mukavaa, jos halvemmalla pääsisi, koska on todella rahaton olo.

        Mutta ei minusta ainakaan tunnu, että opettajani toivoisi minulle hylsyä. Hän on ollut todella pettynyt, kun en päässyt inssiä läpi. Puhui jopa siitä, kuinka inssissä tarkkaillaan osittain ihan vääriä asioita...


      • sellaisia
        niin kuin pääsykoekursseilla.. kirjoitti:

        Niin kuin yliopiston pääsykoepreppauskursseilla vakuutus, jos kurssin jälkeen ei pääse yliopistoon, niin saa rahat takaisin. Tuollainen samanlainen systeemi autokouluihin, jos opiskelija ei pääse ensimmäisellä kerralla inssistä läpi, niin kaikki lisätunnit ja uusinnat maksaa autokoulu.

        vakuutuksia, eli ak myy 40e maksavan vakuutuksen tullessasi autokouluun,saa sen ottaa tai jättää ottamatta. Jos sulla sellanen on ja hylsy tulee, todellakin ak maksaa puolestasi kaiken. Tulee ilmaiset tutvon määräämät ajokerrat ja se konttorille menevä maksu 33e. Kyselkää ja vaatikaa autokouluilta palvelua !!!!


      • mokaaja
        vähällä pääsit kirjoitti:

        Itse ajoin tyhjällä tiellä (ketään ei näkynyt muuta kuin edellä) ja vaihdoin kaistaa (käytin vilkkua, tarkkailin tilannetta peileistä ja käänsin päätäkin). Ei mennyt läpi, koska "jos jokin auto olisikin jäänyt huomaatta, kaistavaihto olisi ollut riski". Kuulemma liian jyrkkä - vaikka vilkkukaan ei mennyt pois päältä. Outoa.

        Kolme x 50 min lisäajoa auton käyttömaksu= 273 euroa ja lisäksi 33 euroa uusinnasta. Yhteensä siis 306 euroa :/.

        No todellakin pääsin sitten halvalla ja tosissaan pidin sitä todella kalliina. Taidankin olla tyytyväinen :)


      • mokaaja
        Kiki   kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu että autokoulut toivovat oppilaille hylkäyksen inssistä, koska he saavat silloin lisää rahaa.

        Mikä olisi eka koulu jolla olisi pokkaa tarjota vastuuta tuotoksistaan, eli kurssisihinta olisi vaikppa 1300€ ja se sisältäisi kohtuullisen määrän teoria- ja ajokokeen uusintoja mahd lisäopetuksiin, jolloin koulu tosiaan panostaisi siihen että päästäisiin ekalla läpi? Ei mikään, koska rahahan niillä kaikilla mielessä on

        Kyllä mä uskon, että oma opettajani teki kaikkensa että sain kortin. Opetti kyllä kaiken kykynsä mukaan ja laitto renkkaamaan laatikkoa niin paljon, että vaihteet löyty. Lisäksi lupas, että jos saisin ajotunnin päivän viimeisiksi hänelle, niin voitais ajella ylimäärästä omalla ajalla, epävirallisesti.

        Onhan se kuitenkin huono autokoulun maineelle, jos paljon tulee hylkyjä.


      • että meni niin vähän
        mokaaja kirjoitti:

        No todellakin pääsin sitten halvalla ja tosissaan pidin sitä todella kalliina. Taidankin olla tyytyväinen :)

        Ole tosiaan onnellinen, että hylätty suoritus inssistä tuli maksamaan sulle vaan niin vähän, helposti kun siihen menee enempi rahaa. Tietty autokoulun hinnasto ja määrätyt lisäajotunnit vaikuttaa siihen, että kuinka paljon se uusinta tulee maksamaan.

        Joskus tuntuu, että kyllä ne inssisedät siellä antaa hylättyjä inssistä ihan pikkusyistä. Itse en B korttia saanut ekalla, kyllä se otti päähän kun hylätyn sai. Mut C kortti meni mulla sitten ekasta läpi.


      • että meni niin vähän
        mokaaja kirjoitti:

        Kyllä mä uskon, että oma opettajani teki kaikkensa että sain kortin. Opetti kyllä kaiken kykynsä mukaan ja laitto renkkaamaan laatikkoa niin paljon, että vaihteet löyty. Lisäksi lupas, että jos saisin ajotunnin päivän viimeisiksi hänelle, niin voitais ajella ylimäärästä omalla ajalla, epävirallisesti.

        Onhan se kuitenkin huono autokoulun maineelle, jos paljon tulee hylkyjä.

        Niin, kyllä hyvä autokoulu hankkii rahansa muualta kun oppilaiden hylätyistä suorituksista inssissä. Ainakin pitäisi yrittää hankkia muualta ne rahat.

        Kyllä jos jossain autokoulussa oppilaat saa sairaasti hylsyjä inssistä, niin kyllä siitä rupee maine liikkuun eteenpäin, ja pikkuhiljaa asiakkaat vaan vähenee autokoululta, mitenkäs sitten sen jälkeen hankitaan rahat?


      • Kiki  
        mokaaja kirjoitti:

        Kyllä mä uskon, että oma opettajani teki kaikkensa että sain kortin. Opetti kyllä kaiken kykynsä mukaan ja laitto renkkaamaan laatikkoa niin paljon, että vaihteet löyty. Lisäksi lupas, että jos saisin ajotunnin päivän viimeisiksi hänelle, niin voitais ajella ylimäärästä omalla ajalla, epävirallisesti.

        Onhan se kuitenkin huono autokoulun maineelle, jos paljon tulee hylkyjä.

        Ja se että oppilas pääsee ekalla läpi inssistä, on koululle epäedullista, toki koulu voi esittää mitä haluaa, mutta kukapa ei ottaisi oppilasta kohden jokunen sata € enemmän voittoa, jos ois mahis.

        eikä missään noita tilastoja ole, tai voitko esim antaa tilaston jossa on Turun liikenneopiston viimevuoden oppilaiden nimet jotka pääsi ekalla läåi, ja niiden jotka tokalla tai myöhemmin


      • mokaaja
        Kiki   kirjoitti:

        Ja se että oppilas pääsee ekalla läpi inssistä, on koululle epäedullista, toki koulu voi esittää mitä haluaa, mutta kukapa ei ottaisi oppilasta kohden jokunen sata € enemmän voittoa, jos ois mahis.

        eikä missään noita tilastoja ole, tai voitko esim antaa tilaston jossa on Turun liikenneopiston viimevuoden oppilaiden nimet jotka pääsi ekalla läåi, ja niiden jotka tokalla tai myöhemmin

        No eihän missään uusijien nimiä julkaista, mutta eiköhän niistä vaan tilastoja ole olemassa ja vertailua.. Kaikesta tehdään nykyään!

        Vai pelkääkö Kiki, että nimi tulee ilmi :S vaikka inssi menikin oikeen kerrasta(???) läpi!


      • Kiki  
        mokaaja kirjoitti:

        No eihän missään uusijien nimiä julkaista, mutta eiköhän niistä vaan tilastoja ole olemassa ja vertailua.. Kaikesta tehdään nykyään!

        Vai pelkääkö Kiki, että nimi tulee ilmi :S vaikka inssi menikin oikeen kerrasta(???) läpi!

        Vaikkapa sitten Turun ajo-auton inssiajosita, joisa näkyy kuinka monta % pääsi ekalla läpi 2007, kuinka moni % tokalla, kolmannella, kuinka moni laittoi hanskat tiskiin jne


      • mokaaja
        Kiki   kirjoitti:

        Vaikkapa sitten Turun ajo-auton inssiajosita, joisa näkyy kuinka monta % pääsi ekalla läpi 2007, kuinka moni % tokalla, kolmannella, kuinka moni laittoi hanskat tiskiin jne

        Ja ottaa ihan itse selvää AKE:sta. Sieltä saa selville nuo tiedot mitä halusit.


      • Jfer
        Kiki   kirjoitti:

        Ja se että oppilas pääsee ekalla läpi inssistä, on koululle epäedullista, toki koulu voi esittää mitä haluaa, mutta kukapa ei ottaisi oppilasta kohden jokunen sata € enemmän voittoa, jos ois mahis.

        eikä missään noita tilastoja ole, tai voitko esim antaa tilaston jossa on Turun liikenneopiston viimevuoden oppilaiden nimet jotka pääsi ekalla läåi, ja niiden jotka tokalla tai myöhemmin

        Minulla on kyllä vähän sellainen fiilis, että koulut kilpailevat, millä on paras läpipääsyprosentti ekalla kerralla. Koulujen ikkunoissa kun näkyy listoja joissa on kaupungin eri koulujen läpipääsyprosentit. Jos yksi koulu on 60% ja muut 70-80% läpäisy ekalla yrittämällä niin kyllä se varmaan vaikuttaa huonosti sijoittuneen koulun suosioon.

        Rahan keruu reputtamisilla ja samalla mahdollisimman vähän reputtamisia eivät vain mahdu samaan yhtälöön. Ja tuo koulujen välinen tilastohan tulee ihan AKE:lta (muistaakseni).


      • koipireisi
        Kiki   kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu että autokoulut toivovat oppilaille hylkäyksen inssistä, koska he saavat silloin lisää rahaa.

        Mikä olisi eka koulu jolla olisi pokkaa tarjota vastuuta tuotoksistaan, eli kurssisihinta olisi vaikppa 1300€ ja se sisältäisi kohtuullisen määrän teoria- ja ajokokeen uusintoja mahd lisäopetuksiin, jolloin koulu tosiaan panostaisi siihen että päästäisiin ekalla läpi? Ei mikään, koska rahahan niillä kaikilla mielessä on

        No meillä onnistuisi.

        B-kortti 950 euroa.

        lisäajotunti hylätyn ajokokeen jälkeen eka tunti 40 euroa ja seuraavat 30 euroa.

        Ei autonkäyttömaksua uusinta-ajokokeeseen.

        Eli voimme siis nostaa kortin hinnan 1300 euroon ja luvata jopa yksitoista lisäajotuntia ajokokeen jälkeen. Ja isot mainokset: "SISÄLTYY HINTAAN!" Hmm...aika voitto, kun kuitenkin tutvot määrää tunnin-kaksi tuntia lisäajoa ja oppilaat 98 prosenttisesti läpäisee tokalla yrittämällä.

        Täytyypä miettiä hintojen nostoa.


    • Auto_Insinööri

      Jos kytkinasia meni tosiaan niinkuin kirjoitit niin olen samaa mieltä kanssassi ja opettajasi kanssa.

      Tuntuman haku kytkimeen auttaa valtavasti lähtemään joustavasti ja joutuisasti. Ja kuten kerroit, muussa tapauksessa auto voi pahimmillaan sammua tai vaihtoehoisesti hypätä liikkeelle ja nämä molemmat kuluttavat autoa enemmän kuin lyhytaikainen kevyt luistatus.

    • orijgoreijgroig

      Uskomatonta. Ajoin vahingossa väärää kaistaa ja tutvo sitten huomautti, että ei meidän tänne pitänyt mennä. Vaihdoin oikealle kaistalle, mutta vilkku unohtui.

      Ja lisää kuulemma peilien tarkkailua. :(

      Mä kun luulin, että nyt ajo meni tosi hyvin, ainakin itsestä sille tuntui... :(

    • inssi'

      Jos ajo on mennyt kuten olet kertonut, et ole saanut hylkäystä. Kumpikaan noista ei ole hylkäysperuste. Jos sen sijaan ajoit punaisen valotolpan ohi tai mahdollisen pysähtymisviivan päälle, ajo olisi pitänyt keskeyttää välittömästi ja palata aloituspaikkaan. Kytkimen pitäminen tuntumalla ja mahdollinen luistatus ovat jokapäiväisiä ilmiöitä normaalissa ajossa. Jos kytkimestä nousee sininen savu, niin sitä voi pitää virheenä.

      • oririgirgrj

        Ei me menty takaisin lähtöpaikkaan, vaikka ajoin melkein päin punaisia. Äkkijarrutus ja siitä matka jatkui normaalisti. Tajusin kyllä jo heti tuossa vaiheessa, että taisi mennä inssi puihin. Oltiin noin puolet ajasta ajettu ja sain vielä toisen puolenkin ajaa.

        Ja viime kerralla hylkäys tuli nimenomaan siitä kaistan vaihdosta. Se vaihto tapahtui niin yhtäkkiä, että auton keula meni sulkuviivan päältä ja sitähän ei saa ylittää. Siksi hylkäys ja unohtuihan se vilkkukin multa, kun hätiköin. Säikähdin vaan, kun tutvo niin vihaisena mulle mainitse, että menen taas ihan toiseen suuntaan, minne pitäisi. Olisi paljon helpompi ajaa, jos itse tietäisi määränpään.


      • jkhggjh
        oririgirgrj kirjoitti:

        Ei me menty takaisin lähtöpaikkaan, vaikka ajoin melkein päin punaisia. Äkkijarrutus ja siitä matka jatkui normaalisti. Tajusin kyllä jo heti tuossa vaiheessa, että taisi mennä inssi puihin. Oltiin noin puolet ajasta ajettu ja sain vielä toisen puolenkin ajaa.

        Ja viime kerralla hylkäys tuli nimenomaan siitä kaistan vaihdosta. Se vaihto tapahtui niin yhtäkkiä, että auton keula meni sulkuviivan päältä ja sitähän ei saa ylittää. Siksi hylkäys ja unohtuihan se vilkkukin multa, kun hätiköin. Säikähdin vaan, kun tutvo niin vihaisena mulle mainitse, että menen taas ihan toiseen suuntaan, minne pitäisi. Olisi paljon helpompi ajaa, jos itse tietäisi määränpään.

        Itse taisin yrittää inssiä vaikka kuinka monta kertaa, ja vasta neljännelä meni läpi. Mua tais hermostuttaa eniten just ne jotka niitä inssiä pitivät, koska ne istu ihan hiljaa, ja raapusti jotain papereihinsa... Että jollakulla on mennyt joskus vielä huonommin kun sulla. Joten älä vielä heitä pyyhettä kehään. :)


      • Inssi Ensimmäisellä
        jkhggjh kirjoitti:

        Itse taisin yrittää inssiä vaikka kuinka monta kertaa, ja vasta neljännelä meni läpi. Mua tais hermostuttaa eniten just ne jotka niitä inssiä pitivät, koska ne istu ihan hiljaa, ja raapusti jotain papereihinsa... Että jollakulla on mennyt joskus vielä huonommin kun sulla. Joten älä vielä heitä pyyhettä kehään. :)

        Itsell'ni meni inssi ensimmäisellä yrityksellä vaikka pari isoa virhettä teinkin. Yksi virhe oli se että ajoin 30 kmh alueella 50kmh noin 100 metrin matkan jonka jälkeen vasta hiljensin nopeutta. Muut virheet olivat vilkun unohtuminen noin 5-7 kertaa sekä pysäköinti liian lähelle toista autoa.

        En kyllä olisi ikinä uskonut että menee läpi mutta niin vain kävi :) Onnea Sinulle


      • se.......
        oririgirgrj kirjoitti:

        Ei me menty takaisin lähtöpaikkaan, vaikka ajoin melkein päin punaisia. Äkkijarrutus ja siitä matka jatkui normaalisti. Tajusin kyllä jo heti tuossa vaiheessa, että taisi mennä inssi puihin. Oltiin noin puolet ajasta ajettu ja sain vielä toisen puolenkin ajaa.

        Ja viime kerralla hylkäys tuli nimenomaan siitä kaistan vaihdosta. Se vaihto tapahtui niin yhtäkkiä, että auton keula meni sulkuviivan päältä ja sitähän ei saa ylittää. Siksi hylkäys ja unohtuihan se vilkkukin multa, kun hätiköin. Säikähdin vaan, kun tutvo niin vihaisena mulle mainitse, että menen taas ihan toiseen suuntaan, minne pitäisi. Olisi paljon helpompi ajaa, jos itse tietäisi määränpään.

        ole virhe jos menee vahingossa toiseen paikkaan? kunhan vain ajaa sääntöjen mukaan:) meidänkin autokoulussa sanotaan et antaa kytkimen luistaa rohkeesti vaan... sit inssissä valitetaan:/


      • ekalla
        Inssi Ensimmäisellä kirjoitti:

        Itsell'ni meni inssi ensimmäisellä yrityksellä vaikka pari isoa virhettä teinkin. Yksi virhe oli se että ajoin 30 kmh alueella 50kmh noin 100 metrin matkan jonka jälkeen vasta hiljensin nopeutta. Muut virheet olivat vilkun unohtuminen noin 5-7 kertaa sekä pysäköinti liian lähelle toista autoa.

        En kyllä olisi ikinä uskonut että menee läpi mutta niin vain kävi :) Onnea Sinulle

        Inssi ekalla meni läpi myös...1-5 asteikolla. 4 ja 5 numbbaa sain. Ei yhtää valittanu taikka muuta..höpöteltiin vaa paskaa siinä....kannattaa muistaa, että isoimmissa kaupungeissa inssin heput on tarkempia siitä miten ajaa, koska siellä sattuu helpommin vahinkoja ja pikku kaupungeissa saa kortin vähän helpommin.


      • keinoinen
        oririgirgrj kirjoitti:

        Ei me menty takaisin lähtöpaikkaan, vaikka ajoin melkein päin punaisia. Äkkijarrutus ja siitä matka jatkui normaalisti. Tajusin kyllä jo heti tuossa vaiheessa, että taisi mennä inssi puihin. Oltiin noin puolet ajasta ajettu ja sain vielä toisen puolenkin ajaa.

        Ja viime kerralla hylkäys tuli nimenomaan siitä kaistan vaihdosta. Se vaihto tapahtui niin yhtäkkiä, että auton keula meni sulkuviivan päältä ja sitähän ei saa ylittää. Siksi hylkäys ja unohtuihan se vilkkukin multa, kun hätiköin. Säikähdin vaan, kun tutvo niin vihaisena mulle mainitse, että menen taas ihan toiseen suuntaan, minne pitäisi. Olisi paljon helpompi ajaa, jos itse tietäisi määränpään.

        hah mulla tutvo sano että et näköjään paljon suunittele minne mennään tyyliin se oli 5 risteystä ennen sanonu ennakkoon että tuolta valoista sitten käännyt ja itse käännyin sit vasta viime hetkellä inssis :(.

        noh kyl mä varmaan osaisin suunitella jos tietäisin paremmin mihin mennään. mutta eihän se tutvo varmaa koko reittii voi kertoa :)


    • kosh

      ihmettelen tuota "jalka aina tuntumassa" koska mun auto koulu opettaja opetti kuorma autossa että kytki pohjassa ja sitten kun valot rupeaa vaihtumaan ni sitten tuntumaan ja pikkuhiljaa ylös hmm... no mäkilähtö eri juttu kai plää plää jaksa selittää nyt siitä
      sen sijaan meinasin sanoa että opettaja samalla sanoi jotain että jos ryömittää 10metriäki kuorma autolla ni vie bensaa joten ihmettelen kyllä tuota tuntumassa pitämistä sitä paitsi se kuluttaa kytkintäki ja tietääkseni kuorma autoissa kytki menee helposti rikki jos sitä pitää tuntumassa

      • minä ainakin

        miksette pidä vaihdetta vapaalla?


      • §oasdsad
        minä ainakin kirjoitti:

        miksette pidä vaihdetta vapaalla?

        Aika harvassa risteyksessä täytyy niin kauaa seistä, että ehtis jalka väsyä. Turhaa sitä kytkintä on koko ajan olla pumppaamassa edes takas. Ja tällä palstalla kyse on kuitenkin vielä aika aloittelevista kuljettajista, joten turhaa stressiä vaan lisää kun pitää sitten sen liikkelähdön lisäksi muistaa laittaa vielä vaihde päällekin.


      • pahkiura
        §oasdsad kirjoitti:

        Aika harvassa risteyksessä täytyy niin kauaa seistä, että ehtis jalka väsyä. Turhaa sitä kytkintä on koko ajan olla pumppaamassa edes takas. Ja tällä palstalla kyse on kuitenkin vielä aika aloittelevista kuljettajista, joten turhaa stressiä vaan lisää kun pitää sitten sen liikkelähdön lisäksi muistaa laittaa vielä vaihde päällekin.

        mul ainaki autokoulu opettaja opetti et jos kerra valot on punasella ni siin vaihees vaihde päälle ettei tarttee kaikkee tehä liikkeelle lähtiessä


    • tutvo ollut sulla..

      ..mutta musta tuntuu jotenki et mut päästettiin "säälistä" inssi läpi. Meinasin nimittäin ajaa liikenteenjakajan väärältä puolelta ku en ensin huomannut sitä. Sit tutvo myös pari kertaa muistutti risteyksessä että laitappas vilkut päälle.. Outoa?!
      Ennen inssiä menin käymään veskissä ja sillä välin ajo-ope jäi juttelee tuon tutvon kanssa..
      Outoo miten yhellä kaverilla hylättiin yhden virheen takia ja mä pääsin läpi noista huolimatta? Okei, no tuon vilkun unohtumisen vois laittaa jännityksen piikkiin, kyllä tutvoki huomas et olin aika hermona, mut kuiteski hmm.

      • näin on

        Sinun teksiti oli täyttä totta.

        Mutta lähes jokainen joka tällä palstalla on hylätty, on hylätty aivan pikkuvirheen takia, ja sehän on täyttä valetta, ei inssissä pikkuvirheistä hylätä, eli jos väittää "mut hylättiin muutaman pikkuvirheen takia" niin se on täyttä paskaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      2953
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1341
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      220
      1296
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1171
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1129
    6. 37
      1001
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      991
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      947
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      944
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      867
    Aihe