hajoaako vanhoillislestadiolaisuus?

epätietoinen tuomas

Viime aikojen seurapuheista olen tehnyt sellaisia johtopäätöksiä, että vanhoillislestadiolaisuus uhkaa hajota taas kerran. Miksi niin usein nykyään seurapuheissa käsitellään kristuksen kirkkolakia ja menneitä aikoja. Ja että meidän tehtävänä on toteuttaa kristuksen kirkkolakia. Useimmat puhujat ovat jo maininneet, että on ilmassa joidenkin kohdalla synninluvallisuutta.
JOtenkin tullu epätietoinen tilanne, miten näitä hommia lähdetään selvittelee. Hajoaako taas tämä liike ja kuinka voi saada selville, mikä niistä tulevista herätysliikkeistä on se oikea?

204

28480

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulisi varoittaa

että ilmassa ja käytännössä on myös kuppikuntaisuutta.
      Tosin tämä tarkoittaa sammaa asiaa kuin synninluvallisuutta.
      Korinttossa oli näin asianlaita.

• hajaannuksen

aikaan osa "sairastui" noista kuppikunnista! Mm. siitä syytettiin toisia, että olivat kokoontuneet Oulun ry:llä eteen veisaamaan ja laulamaan liian kovaäänisesti!!! Ja nimenomaan se, että lauloivat omissa porukoissa! Se käy ilmi näistä vl-historioista.

• poot
        hajaannuksen kirjoitti:

aikaan osa "sairastui" noista kuppikunnista! Mm. siitä syytettiin toisia, että olivat kokoontuneet Oulun ry:llä eteen veisaamaan ja laulamaan liian kovaäänisesti!!! Ja nimenomaan se, että lauloivat omissa porukoissa! Se käy ilmi näistä vl-historioista.

turbaani_legenda.net

• Aika on koittanut

kirkon on aika hajota.

• vähän

mutta asiaa.

• hoo226
        vähän kirjoitti:

mutta asiaa.

waffoo

• Anonyymi

Kirkko ainut hyvä ja hyväntekijä

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi

• Mitä "kirkkoa" tarkoitat?

• Anonyymi kirjoitti:

Mikä Kirkko?

• NimisKa

Joka tapauksessa jokainen ry:llä käyvä ei voi olla aito vl. Feikkejä on aivan liikaa. Nämä feikit käyttäytyvät ry:n ulkopuolella maailmallisesti.

• mieltä 100%

olen entinen vl. tunnen ja tiedän paljon uskovaisia jotka feikkaa.käyvät ry:llä jne. ovat niin uskovaisia kun vain olla voi.käyvät baareissa nuoret ja myös perheelliset.tulkaa kaapista ja eläkää elämää niinkuin itse haluatte,ei teidän tarvii peesailla kavereitten tai sukulaisten takia.elätte vain 1 kerran täällä.tehkää asioita mitä haluatte ja ottakaa ilo irti elämästä,niin minäkin tein.olen se kuuluisa "sielunvihollinen" joka houkuttelee.niin teille on opetettu ja niin minullekkin opetettiin.mut se on bullshittiä,elämä alkaa siitä.nimim.onnellinen ...lahkossa ei oo hyvä olla ettei leviä polla...

• boxwailer
        mieltä 100% kirjoitti:

olen entinen vl. tunnen ja tiedän paljon uskovaisia jotka feikkaa.käyvät ry:llä jne. ovat niin uskovaisia kun vain olla voi.käyvät baareissa nuoret ja myös perheelliset.tulkaa kaapista ja eläkää elämää niinkuin itse haluatte,ei teidän tarvii peesailla kavereitten tai sukulaisten takia.elätte vain 1 kerran täällä.tehkää asioita mitä haluatte ja ottakaa ilo irti elämästä,niin minäkin tein.olen se kuuluisa "sielunvihollinen" joka houkuttelee.niin teille on opetettu ja niin minullekkin opetettiin.mut se on bullshittiä,elämä alkaa siitä.nimim.onnellinen ...lahkossa ei oo hyvä olla ettei leviä polla...

jo oli kamalaa tekstiä. Kovin olet paatunut. Säälittää, jos kuolet tuolla tunnolla. en väitä, että uskovaisena on helppoa, mutta varmasti vaivan arvoista.

• Anonyymi
        mieltä 100% kirjoitti:

Jumalalle ei voi feikata.

• boxwailer kirjoitti:

jo oli kamalaa tekstiä. Kovin olet paatunut. Säälittää, jos kuolet tuolla tunnolla. en väitä, että uskovaisena on helppoa, mutta varmasti vaivan arvoista.

Kamalla, mutta huomaan, että totuus koskee.
        Naapurissa asuu vahapoika, vetää ainakin 2 asia tupakkaa, kaljaa, aina kun on rahaa, mutta samoissa ryysyissä RY;llä ja menee teihin ihan kaikesta.

Siitä sielunvihollisesta, se on teissä jo, alkanut puhujista ja jatkuu penkkeihin rahanhimoon. pedofiliaan ja Rahan jumalaan.

• metaskeema

Pidäpä muuten silmällä, että ketkä puhujat ovat niitä, joilla on valta julistaa jotkut helvettiin matkalla oleviksi eriseuralaisiksi.

Minä en itse usko, että koskaan olisi edes ollut yhtään ainoaa oikeaa kristinuskon tai muunkaan uskonnon suuntaa, vaan on ollut vain karismaattisia ihmisiä, jotka ovat saaneet toiset uskomaan sellaisen olemassaoloon.

• puhdasoppinen vl-mies

Mihin sinun näkemyksesi perustuu. Väitit, ettei ole ainuttakaan oikeaa kristinuskon suuntaa, saatikka muunkaan uskonnon suuntaa.

Onko mielestäni tämän kaiken luonut vain herra sattuma, täti-sininen, joulupukin kaima, vai sinä itse?
        Antaapi tulla vastauksia!

On aivan itsestään selvää, että kaiken on luonut kolmiyhteinen Jumala. Hän antoi ainoan poikansa meidän puolesta. Aina on ollut oikea uskovaisten joukko, joka nykyään vaikuttaa pääosin Suomessa vanhoillislestadiolaisten nimellä. Ettäs sellaista!

• siksi menetit uskonkin...

Ei kannata liikaa järkeillä ja pähkäillä asioita, joihin ei järki yllä.
        Harmi, että ylenpalttisen pähkäilyn vuoksi olet menettänyt uskonkin. Muistan, kun olit vielä raittiissa opissa ja liikuit kristillisyytemme tilaisuuksissa. Mikä sai sinut yhtäkkiä kääntämään kelkkasi?

• metaskeema
        siksi menetit uskonkin... kirjoitti:

Harmi, että ylenpalttisen pähkäilyn vuoksi olet menettänyt uskonkin. Muistan, kun olit vielä raittiissa opissa ja liikuit kristillisyytemme tilaisuuksissa. Mikä sai sinut yhtäkkiä kääntämään kelkkasi?

Minä vain oivalsin, ettei uskonto ole totta.

• metaskeema
        puhdasoppinen vl-mies kirjoitti:

Mihin sinun näkemyksesi perustuu. Väitit, ettei ole ainuttakaan oikeaa kristinuskon suuntaa, saatikka muunkaan uskonnon suuntaa.

Onko mielestäni tämän kaiken luonut vain herra sattuma, täti-sininen, joulupukin kaima, vai sinä itse?
        Antaapi tulla vastauksia!

On aivan itsestään selvää, että kaiken on luonut kolmiyhteinen Jumala. Hän antoi ainoan poikansa meidän puolesta. Aina on ollut oikea uskovaisten joukko, joka nykyään vaikuttaa pääosin Suomessa vanhoillislestadiolaisten nimellä. Ettäs sellaista!

On itsestään selvää, että Jumala on luonut kaiken, jos lapsesta saakka on tällaista oppia tarjottu uskottavaksi, eikä osaa sitä kyseenalaistaa.

• Ikävää
        siksi menetit uskonkin... kirjoitti:

toiminnan ikävä lopputulos on usein se, että ihminen menettää uskon Jumalaan. Sitä erityisesti haluaa SRK:n ja vl-puhujien työnantaja valheen isä saatana.

• Uskontojen tutkija.
        metaskeema kirjoitti:

Minä vain oivalsin, ettei uskonto ole totta.

uskonnot ovat täyttä totta. On olemassa erilaisia uskontoja. Uskontojen esiintyminen on totta, vaikkei niiden oppi olisikaan totta.
        Kyllähän sinäkin tasan tarkkaan tiedät, että uskonto on totta.
        Eri asia on sitten, onko uskonnon sisältämä oppi totta.

Mutta rakas Metaskeema. Uskontoa tärkeämpää on
        Herra Jumala! Kaiken luoja. Ja Herra Jeesus Kristus!!
        Se on kärsinyt ristin kuolemalla sinunkin tähden.
        Tiesitkö Metaskeema, että Herra Jeesus Kristus rakastaa sinuakin. Et tarvi uskontoa uskoakseen Jeesukseen. Riittää, että olet uskossa Häneen!

Siunausta!

• metaskeema
        Uskontojen tutkija. kirjoitti:

uskonnot ovat täyttä totta. On olemassa erilaisia uskontoja. Uskontojen esiintyminen on totta, vaikkei niiden oppi olisikaan totta.
        Kyllähän sinäkin tasan tarkkaan tiedät, että uskonto on totta.
        Eri asia on sitten, onko uskonnon sisältämä oppi totta.

Mutta rakas Metaskeema. Uskontoa tärkeämpää on
        Herra Jumala! Kaiken luoja. Ja Herra Jeesus Kristus!!
        Se on kärsinyt ristin kuolemalla sinunkin tähden.
        Tiesitkö Metaskeema, että Herra Jeesus Kristus rakastaa sinuakin. Et tarvi uskontoa uskoakseen Jeesukseen. Riittää, että olet uskossa Häneen!

Siunausta!

Ei se ole sen tärkeämpi, kuin muutkaan jumalat. Pelkkää uskontoa sekin.

• Lesta
        Ikävää kirjoitti:

toiminnan ikävä lopputulos on usein se, että ihminen menettää uskon Jumalaan. Sitä erityisesti haluaa SRK:n ja vl-puhujien työnantaja valheen isä saatana.

Aamen. En keksinyt muuta tähän..

• Ei toiset vaan Jeesus Pyhässä Hengessä asumaan Heissä.
        Varmaan outo lintu RY,llä.

• Minut luovutettiin saatanalle

Tein eräs päivä aloituksenkin tästä. Minut luovutettiin hiljattain saatanalle. Vanhoillislestadiolaisuus ei ehkä hajoa, vaan kun tulee ns. puimatantereen puhdistamisen aika, useampi vl tullaan luovuttamana saatanalle, kuten minunkin osalta toimittiin. Täytyy olla jokin vahva henkilö näistä erotetuista, joka lähtisi luotsaamaan uutta herätysliikettä. Jos tällaista ei löydy, ulos heitetyt sopeutuvat maailman tuuliin.

• Lestadiolainen

• minä vl:sta erotettu

• herätysliikkeestä

jos sinä itse haluat olla VL niin miksi et vain mene käymään RY:llä seuroissa ja elä niinkuin sinä koet oman tunnon mukaan oikeaks. Mitä väliä vaikka on erotettu.. saathan sinä kaydä seuroissa ja jos sinua ei tervehditä "jumalanterveellä" joka minun mielestä on ihan sama.. (huom. olen vl) siis tarkotan et en minäkään tervehi JT:llä... välillä joo ja välillä sanon vain että moi tai moro!! Miten huvittaa. Hei, meet vain RY:lle pää pystyssä kuuntelee puhetta jos haluat olla VL. Kysymys viel lopuksi kaikille, et jos ole erotettu niin miksi ei muka voi mennä sunnuntaisin seuroihin???

• jatkoa kirjoitukseen

eli, mitä sitten vaikka kirjaimellisesti on erotettu, nimi pyyhitty luettelosta pois, mut kukaan ei voi sinun sydämestä pyyhkiä nimeä pois.. ymmärsitkö.?

• Olavi V.

• Hyvä ehdotus
        Lestadiolainen kirjoitti:

Liity vaikka LYRS:iin:

http://www.lyrs.fi/

Muista kirjoittaa hoitokokouksestasi hakomajan palstalla. Et tarvitse rekisteröityä.

http://www.hakomaja.net/keskustelu?func=showcat&catid=27

uskovaiset vois siirtyä vl-herätysliikkeestä LYRS:iin. Tupakkajengi vois jäädä edelleenkin SRK:n orjiksi saastuttamaan itseään fyysisesti tupakoinnilla ja hengellisesti SRK:n ja vl-saarnamiesten opetuksella.

• mieltä
        Hyvä ehdotus kirjoitti:

uskovaiset vois siirtyä vl-herätysliikkeestä LYRS:iin. Tupakkajengi vois jäädä edelleenkin SRK:n orjiksi saastuttamaan itseään fyysisesti tupakoinnilla ja hengellisesti SRK:n ja vl-saarnamiesten opetuksella.

että tuo on hyvä ehdotus.

• Halveksittu

Niin minutkin tai lähdin itse,kun ei enää suostuttu tervehtimään"Jumalan terveellä"Kun mies ystäväni ei ole uskossa ja ei seurustelu tapa esiaviollinen,pitäis ensin mennä naimisiin mut eihän mies vielä oo valmis kun ei olla vielä edes kihloissakaan!
        Noh,Jos jossain Käyn niin Helluntaiseurakunnas,kun sinne ainakin kelpaa syntisenäkin!:)
        Kansanlähetys on myös toinen avoin paikka:)

• pääsee taivaaseen

Ja sinä et tietenkään ollut tehnyt mitään väärää...

• Anonyymi
        Olavi V. kirjoitti:

on jäseniä? Onko valtaosa heistä vl-hoitokokouksissa aiheettomasti ja törkeällä tavalla vl-herätysliikkeestä erotettuja?

Uskon, että näitä on ja paljon, jotka ovat joutuneet pois yhteisön toiminnasta aiheettomien häpäisevien ja uskonrauhaa rikkovien hoitamisten vuoksi. "Onko valtaosa heistä vl-hoitokokouksissa aiheettomasti ja törkeällä tavalla vl-herätysliikkeestä erotettuja?" Ja mikä on oudointa - tiedän, että juuri nämä itseään esimerkillisinä pitävät toisten teoissa elävät ja heistä perättömiä juoruilevat hoitajat, jotka itse ovat eläneet elämänsä miten ovat eläneet, ovat ahkeria penkkien kuluttajia.

• viimeksikään

kun Kristuksen kirkkolakia edellisen kerran käytettiin laajemmassa mittakaavassa: päinvastoin vl-liikehän vain vahvistui ja kasvoi, kun rauha ja rakkaus taas palasivat.

• minä vain ... ... ...

Monia syyttömiä heitettiin pellolle. Osa siirtyi vapaisiin suuntiin, osa liittyi Lyrssiin ja osa jäi heitteille. Tämäkö huolenpitoa?

• Aikakirja

Se ei liity millään tavalla Kristuksen kirkkolakiin, sen voi jokainen tarkistaa ihan itse Raamatustaan.

• vl:t nyt
        minä vain ... ... ... kirjoitti:

Monia syyttömiä heitettiin pellolle. Osa siirtyi vapaisiin suuntiin, osa liittyi Lyrssiin ja osa jäi heitteille. Tämäkö huolenpitoa?

toisin. Jos hoitokokoukset alkavat, niin puhdistakaa herätysliike heittämällä hoitajat ja heidän käskyttäjänsä pihalle, puhdistakaa oppi ja alkakaa elää vapaina armolapsina ilman, että jokaiseen elämään liittyvää asiaan pitää olla neuvo ja halu sitä noudattaa! Luottakaa omaantuntoonne, hyljätkää yhteistunto ja pitäytykää Raamatun opissa, ja hyljätkää Raamatun päälle liimatut lisälehdet!

Pitäkää yhteyttä muihin kristittyihin, luopukaa kuppikuntaisuudesta eli 'vain me' opista. Rakastakaa toisianne, ettei yksikään tuntisi itseään hylätyksi! Rakastakaa ja huolehtikaa toisistanne ja ajatelkaa heistä hyvää! Lakatkaa vahtimasta toisianne, valvokaa oma kohtanne ensin! Toisen puolesta ei voi uskoa. Usko on henkilökohtainen eikä prikulleen samanlaista uskontuntemusta ole kellään.

Sinapinsiemenenkin verran uskoa riittää. Kaikki on puolestanne täytetty!

• raikas
        vl:t nyt kirjoitti:

toisin. Jos hoitokokoukset alkavat, niin puhdistakaa herätysliike heittämällä hoitajat ja heidän käskyttäjänsä pihalle, puhdistakaa oppi ja alkakaa elää vapaina armolapsina ilman, että jokaiseen elämään liittyvää asiaan pitää olla neuvo ja halu sitä noudattaa! Luottakaa omaantuntoonne, hyljätkää yhteistunto ja pitäytykää Raamatun opissa, ja hyljätkää Raamatun päälle liimatut lisälehdet!

Pitäkää yhteyttä muihin kristittyihin, luopukaa kuppikuntaisuudesta eli 'vain me' opista. Rakastakaa toisianne, ettei yksikään tuntisi itseään hylätyksi! Rakastakaa ja huolehtikaa toisistanne ja ajatelkaa heistä hyvää! Lakatkaa vahtimasta toisianne, valvokaa oma kohtanne ensin! Toisen puolesta ei voi uskoa. Usko on henkilökohtainen eikä prikulleen samanlaista uskontuntemusta ole kellään.

puheenvuoro.
        Tähän on vaikea enää mitään lisätä.

• raikas kirjoitti:

puheenvuoro.
        Tähän on vaikea enää mitään lisätä.

Olen samaa mieltä.

• Punkrocl-vl-nuori
        Joosua kirjoitti:

Olen samaa mieltä.

Ja minä. Hyvin kirjoitettu!

• se on

ensimmäinen, kun hajoaa. Toivottavasti se kerta on nyt.

• mieltä ku
        Joosua kirjoitti:

Olen samaa mieltä.

on joosue kii heränny unesta

• Anonyymi

"Jos hoitokokoukset alkavat, niin puhdistakaa herätysliike heittämällä hoitajat ja heidän käskyttäjänsä pihalle, puhdistakaa oppi ja alkakaa elää vapaina armolapsina ilman, että jokaiseen elämään liittyvää asiaan pitää olla neuvo ja halu sitä noudattaa! Luottakaa omaantuntoonne, hyljätkää yhteistunto ja pitäytykää Raamatun opissa, ja hyljätkää Raamatun päälle liimatut lisälehdet!"

Hyvä ohje: "puhdistakaa herätysliike heittämällä hoitajat ja heidän käskyttäjänsä pihalle," Koska hoitajat ovat harhaanjohtajia. Heidän oppejaan ei tule kuunnella eikä noudattaa.

• Anonyymi

Tässä on tärkeå ja varteenotettava ohje: "puhdistakaa herätysliike heittämällä hoitajat ja heidän käskyttäjänsä pihalle, puhdistakaa oppi ja alkakaa elää vapaina armolapsina ilman, että jokaiseen elämään liittyvää asiaan pitää olla neuvo ja halu sitä noudattaa! Luottakaa omaantuntoonne, hyljätkää yhteistunto ja pitäytykää Raamatun opissa," Koska totta on se, että "hoitajat" hajoittavat yhteisön. He elivät hoitokokousvuosina susina lammasten joukossa ja ovat eeelleen pahennukseksi käytökseĺlään.

• Anonyymi
        Aikakirja kirjoitti:

Se ei liity millään tavalla Kristuksen kirkkolakiin, sen voi jokainen tarkistaa ihan itse Raamatustaan.

Hoitamisissa käytettiin Kristuksen kirkkolakia väkivallan apuvälineenä. Puhuteltavalle ei kysymyksistä huolimatta kerrottu, mitä puhuttelu koski ja ei se ymmärrä -periaatteella Kristuksen kirkkolakia apuvälineenä käyttäen koottiin aina vain isompi ja isompi porukka pilkkaamaan puhuteltavan uskoa ja puhuteltavaa. Tämä nyt on totisinta totta!

• Propenadius

Hoitokokoukset uusiutuvat aika-ajoin. Viimeisistä laajamittaisista hoitokokouksista onkin jo aikaa, joten nyt on taas tullut puimatantereen puhdistamisen vuoro vanhoillislestadiolaisuudessa. Joissakin siioneissa on jo ryhdytty toimenpiteisiin, mutta varsinaisia laajamittaisia hoitokokouksia ei ole vielä käynnistetty.
      Viimeistään sitten, kun kirkko sallii naispappeuden, voi se olla kova paikka myös vanhoillislestadiolaisuudelle.

• Aikakirja

Ja puimista eivät suorita koskaan ihmiset, eikä armon ajassa, vaan ...

Matt. 13:25   Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois.
        Matt. 13:26   Ja kun laiho kasvoi ja teki hedelmää, silloin lustekin tuli näkyviin.

Matt. 13:27   Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle:

'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'

Matt. 13:28   Hän sanoi heille:

'Sen on vihamies tehnyt.'

Niin palvelijat sanoivat hänelle:

'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'

Matt. 13:29   Mutta hän sanoi:

'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.
        *) Matt. 13:30   Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti;

ja elonaikana *** - minä - *** sanon leikkuumiehille:

Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'"

• kalle

kirkko kuule salli naispappeuden 1880.
        taitaa olla Sinulla hiukan asiat hukassa?

• kohdalleen
        kalle kirjoitti:

kirkko kuule salli naispappeuden 1880.
        taitaa olla Sinulla hiukan asiat hukassa?

Kirkko salli naispappeuden vuonna 1986.
        Mutta kaikki eivät hyväksy sitä vieläkään.
        Joillekin se on kynnyskysymys, etteivät he suostu työskentelemään naispapin kanssa yhdessä.
        Sitten he voivat leikkiä marttyyriä.

• Anonyymi

Kjäh kjäh...vai niin sitä ennustettiin vuonna 2008. Ennustajat ennustaa ja karavaari kulkee..

• Tuntuu kummalliselta

Tuntuupa kummalliselta, että saarnamiehetkin puhuvat hajoamisesta ja painottavat ns. Kristuksen kirkkolakia. Olisin luullut (ja toivonut), että ne on vain Päivämiehen linja tai yksittäisten Päivämiehen kirjoittajien ajatuksia sekä nettikuohuntaa.

Tuntuu tyhmältä tuollainen pelon ja epävarmuuden lietsominen ja epäonnen ennustaminen (, mitä hajaannus joka tapauksessa tarkoittaisi, sillä se repisi taas perheitä ja naapurustoja). Miksi ei vain uskota ihan kaikessa rauhassa ja rakkaudessa ja anneta ihmisten päättää pikkuasioissa oman omantuntonsa mukaan (esim. lastenleffojen katsominen, hiusten sävytys tmv.)?

• omituista kyllä

Ihmiset liikaa miettivät muita. EIkö me voitais elää kukin omaa elämää. Jos joku kattoo lasten leffoja tms. niin ei sen luulis meidän elämää liikuttavan suuntaan eikä toiseen. Kristuksen kirkkolakia on käytetty paljon väärin, eikä sitä tarvis nytkäään ruveta väärin käyttämään.

• Aikakirja
        omituista kyllä kirjoitti:

Ihmiset liikaa miettivät muita. EIkö me voitais elää kukin omaa elämää. Jos joku kattoo lasten leffoja tms. niin ei sen luulis meidän elämää liikuttavan suuntaan eikä toiseen. Kristuksen kirkkolakia on käytetty paljon väärin, eikä sitä tarvis nytkäään ruveta väärin käyttämään.

... puhuu veljesten välisistä riidoista, ja niiden sopimisesta. Seurakunta on Kristuksen, siitä ei kukaan ihminen voi erottaa ketään.

• "Olisin luullut (ja toivonut), että ne on vain Päivämiehen linja tai yksittäisten Päivämiehen kirjoittajien ajatuksia sekä nettikuohuntaa."

Etkö tiennyt, ettei Päivämies kirjoita riviäkään ohi SRK:n virallisen linjan? Päivämies on ainoa foorumi, missä SRK:n linjaukset ovat luettavassa muodossa. Näin on ollut aina.

• canis lupus

Kristuksen kirkkolaki? Mikäs se sellainen sitten mahtaa olla, en ole kuullutkaan!?!

• Virallinen tiedottaja
        canis lupus kirjoitti:

Kristuksen kirkkolaki? Mikäs se sellainen sitten mahtaa olla, en ole kuullutkaan!?!

= SRK:n kikka heitellä mummoja saatanalle.

• 15-35
        Virallinen tiedottaja kirjoitti:

= SRK:n kikka heitellä mummoja saatanalle.

Syntiä tekevä veli ja seurakunta

• Saarnoja kuunnellut
        15-35 kirjoitti:

Syntiä tekevä veli ja seurakunta

ei puhuta lainkaan Jumalan armosta ja rakkaudesta. Vl-saarnoissa hekumoidaan ja mässäillään synneillä. Mutta onhan vl-saarnamiesten toki pidettävä esillä ja korotettava isäntänsä tekoja.

Vanhoillislestadiolaisuus = kammottava yhteisö

• menee
        Saarnoja kuunnellut kirjoitti:

ei puhuta lainkaan Jumalan armosta ja rakkaudesta. Vl-saarnoissa hekumoidaan ja mässäillään synneillä. Mutta onhan vl-saarnamiesten toki pidettävä esillä ja korotettava isäntänsä tekoja.

Vanhoillislestadiolaisuus = kammottava yhteisö

Valehtelijat eli vl-puhujat saarnaavat valheen isästä saatanasta ja tämän teoista.

• tähän sanan
        menee kirjoitti:

Valehtelijat eli vl-puhujat saarnaavat valheen isästä saatanasta ja tämän teoista.

voimaan: kun tarpeeksi paljon ja usein saarnataan helvettiä, saatanaa, sielun viholaisia ja ite perkelettä sekä näiden töitä ja seuraamuksia kuolemaa, niin sitten tuntuu hyvältä nämä ja maailman voittanut kunigas Jeesus Kiristus Jumalan lupaus ja lohdutuksen tuoja Valtakunnassaan.

• ovat
        tähän sanan kirjoitti:

voimaan: kun tarpeeksi paljon ja usein saarnataan helvettiä, saatanaa, sielun viholaisia ja ite perkelettä sekä näiden töitä ja seuraamuksia kuolemaa, niin sitten tuntuu hyvältä nämä ja maailman voittanut kunigas Jeesus Kiristus Jumalan lupaus ja lohdutuksen tuoja Valtakunnassaan.

järjetöntä sielunvihollisen tekojen esittelyä ja ihmisten (mm. pienet lapset) pelottelua. Jumalan asialla olevat saarnamiehet eivät käyttäydy niin.

• -eddie-
        ovat kirjoitti:

järjetöntä sielunvihollisen tekojen esittelyä ja ihmisten (mm. pienet lapset) pelottelua. Jumalan asialla olevat saarnamiehet eivät käyttäydy niin.

Sun väitteesi perustuu ei mihinkään. Olet totaalisesti hakoteillä.
        Toivottavasti saisit parannuksen armon ja käsittäisit asiat oikealta kantilta!

• mistä
        -eddie- kirjoitti:

Sun väitteesi perustuu ei mihinkään. Olet totaalisesti hakoteillä.
        Toivottavasti saisit parannuksen armon ja käsittäisit asiat oikealta kantilta!

puhun.

• vastaa

• löytyi

• burgha

perheiden ja sukujen välille tulee rajat kun hajaannus tulee jopa avioliitot ovat vaarassa kun puolisoilla on erilainen käsitys toinen puolisoista kuuntelee omia sukulaisiaan ja toinen omiaan kierre on silloin jo valmis VERI ON VETTÄ SAKEAMPAA!!

• Anonyymi
        omituista kyllä kirjoitti:

Tässä on hyvä ja varteenotettava ohje: "Ihmiset liikaa miettivät muita. EIkö me voitais elää kukin omaa elämää." Ihminen toimii loppujen lopuksi sen mukaan missä hänen ajatuksensa asuvat. Moni hoitajana hoitokokouksissa/-tilaisuuksissa esiintynyt kaivaa muista tekoja, joissa itse elää, vaikka se toinen ei tiedä asiasta mitään. Kun on aika tunnustaa vääryydet, he eivät löydä käyttäyyymisestään mitään väärää.

• Merkkejä jo ilmassa

Seurakuntalaiset eivät ole enää yksimielisiä esimerkiksi musiikkikilpailukysymyksissä. Musiikkikilpailuihin on osallistunut jo useampi itseään vanhoillislestadiolaisena pitävä ihminen. Osa kokeilee rajojaan oopperan rintamalla.
      Sitten tällaisia, jotka eivät niinkään halua julkisuutta, kokeilevat rajojaan kuuntelemalla sellaista musiikkia, jota ei yleisesti pidetä hyvänä. Yhden huolestuttavan ilmiön olen kaveripiireissä huomannut. Kaksi kaveriani ovat hankkineet sähkökitarat ja soittavat niillä balladeja. Usein nämä kappaleet ovat joitain olemassa olevia rock-balladeja.
      Musiikki selkeästi jakaa mielipiteitä vl:ien keskuudessa. Myös ehkäisy ja itsensä ehostaminen jakaa yhä enemmän mielipiteitä. Osa kristillisyytemme tytöistä tälläytyvät jo aika maailmallisesti. Saatetaan käyttää huulikiiltoa ja hiussävytyksiä sen verran, ettei niitä heti huomaisi. Myös vaatteet ovat kovasti maailmallistuneet.

Kaikki vl:istä eivät ole "vapaamielistyneet". On myös ilmassa toisenlaista linjaa. Tiukkaa linjaa, jotka jo tässä ajassa tuomitsevat tietyt ihmiset kokonaan epäuskoisiksi heidän ulkonäkönsä perusteella. Eihän se tarkoita sitä, että kaikki kauniit tytöt ehostaisivat itseään. Jotku ovat luonnostaankin kauniita. Vähän sellaista on ollu ilmassa, että joidenkin mielestä kukaan kauniimpi tyttö ei voi olla kunnolla uskomassa, kun pitävät mukamas ulkonäköään liian tärkeenä. Tällaista on saanut kuulla myös minun siskoni, ja tiedän tasantarkkaa, ettei se käytä mitää sävytteitä tms.

• on huomata se, mitä tekevät vl-liikkeeseen kuuluvat huippujohtajat. Esim. vl-saarnamiehenäkin tunnettu K-Ruokakeskon toimitusjohtaja ajaa työkseen viinejä ruokakauppoihin ja KUA:n vl-toiminnanjohtaja sponsoroi työnsä puolesta Big-Brother-juopotteluohjelmaa tv:ssä, jota ohjelmaa tavallisetin ihmiset paheksuvat.

• vl-toimitusjohtaja
        Joosua kirjoitti:

on huomata se, mitä tekevät vl-liikkeeseen kuuluvat huippujohtajat. Esim. vl-saarnamiehenäkin tunnettu K-Ruokakeskon toimitusjohtaja ajaa työkseen viinejä ruokakauppoihin ja KUA:n vl-toiminnanjohtaja sponsoroi työnsä puolesta Big-Brother-juopotteluohjelmaa tv:ssä, jota ohjelmaa tavallisetin ihmiset paheksuvat.

"istuu kussa pilkkaajat istuvat": olympiakatsomossa.

• seuraus

Perässähiihtäjä. Uppoaa syntiinsä

• ei hyvä suunta...

Kolme vuotta sitten rauhanyhdistyksemme joulujuhlassa esitetty musiikki sai aikaan pahennusta. Soittimina oli perinteiset viulut, huilu, urut, trumpetti, basuuna ja muutama sello. Rytmisoittimina oli kulkusia, muutama triangeli ja kengän kannat.
      Musiikki oli varsin kepeästi sovitettu ja tontuiksi pukeutuneet lapset kopistivat tahdikkaasti kengän kantoja ja kilistelivät kulkusiaan.
      Laulut olivat kepeitä ja sovituksiltaan sellaisia, joita ei ole ry:llä totuttu kuulemaan. Juhlatoimikunnan puheenjohtaja erosi tehtävästään joulujuhlan jälkeen.

Nyt ollaan taas menty astetta keveämpään musiikkiin. Osa uusista siioninlauluista on varsin kepeitä joita osa paheksuu, mutta niitä lauletaan aika paljon seuroissa. Nuorten vapaa-ajalla kuuntelema musiikki jakaa myös mielipiteitä. Onko Seminaarimäen mieslaulajien esittämä musiikki sopivaa. Entä voiko vl-nuori hyvillä mielin kuunnella Yannia tai Enyaa.
      Entä Vesku-Loiria. Monet nuoret kuuntelevat myös paljon Kevyttä iskelmää, tai rock-balladeja.

Ite säikähdin, kun ry:llä järjestetyssä iltakylässä lauloimme laulun "suudelmin suljetut kirjeet", ja "metsässä ei liikahda lehtikään". Sitten eräs toi kasettimankan ja laittoi sota-ajan musiikkia. Eli sen ajan iskelmiä kuulumaan.

• opilliset näkemykset tärkee...

Musiikkikysymykset ovat vähäpätöisiä asioita opillisten erimielisyyksien rinnalla. Esimerkiksi naispappeuden täydellinen hyväksyminen, tai ehdoton kielteisyys on oleellisempia asioita.
        Myös homoliittojen siunaamiset jakavat mielipiteitä kristillisyydessämme, vaikka kaikkien pitäisi olla yksimielisiä uskossaan. Etenkin vl-homot ovat pyrkineet ajaa homoliittojen siunaamisia. Mielestäni tällaiset vl-homot ovat jo vieraantuneet uskostaan. He ovat luopuneet Jumalan Sanasta, jonka mukaan pyhä avioliitto on vain naisen ja miehen välinen liitto.

Musiikki on keventynyt jatkuvasti vanhoillislestadiolaisuudessa, mut ei se ny niin paljon ole keventyny, kuin yleisesti jotku antaa uskoa. Ainahan vl-nuoret ovat kuunnelleet myös rytmikkäämpää musiikkia. Ei se ole pelkästään tämän ajan vitsaus. Muistan, kun itse olin nuori, niin kyllä sitä kuunneltiin rokkia ja iskelmiä. Ei aika siinä mielessä ole mihinkään muuttunut.

• tripleL

Tulimeri odottaa, satavarmasti.

• on se hirveetä jos teikäläisten lapset kuuntelee vaikkapa rock musiikkia mitä pahaa siinä on???Kuunteleppa vaikka metallican nothing else mathers kai sitä nyt muutakin saa kuunnella ku jotain siionia tai virsiä,tosi tylsää kuunneltavaa.mieti vähän.

• eksynyt lampahainen

Minulle sanottiin: Sä olet väärillä vesillä!
      En tajuu, ei kai se musiikin kuuntelu ainakaan voi olla syynä, että minut erotettiin, koska lukuisat vl-nuoret kuuntelevat ns. maailmallista musiikkia. Kuka lie käyny laulamassa minusta ylemmälle taholle. Mitä hulluinta, myös nämä ihmiset karttavat minua, jotka kuuntelevat itsekin maailmallista musiikkia.

En tiä, miks näin kävi. Onko muita, jotka ovat menettänyt ystävänsä?

• viimeisetkin

siemenperunat SRK:n laarista. Hajalle vaan!

• ei sinne päinkään

vaikka moni palstahörhö sitä vesi kielellä odottaisikin :)
      "Mikä ei tapa, se vahvistaa" pätee jatkossakin tähän Suomen ev.lut.kirkon elinvoimaisempaan herätysliikkeeseen.

• toki

"Suomen ev.lut.kirkon elinvoimaisempaan herätysliikkeeseen."

haaveilla satuja.

• Järjestys se olla pitää

Hoitotoimenpiteet ovat kesken "hoitajien" osalta.

• liikkeessä

ikääntymisen myötä suurimman voiman antaa niakara mieselimiin

• Heh

"pätee jatkossakin tähän Suomen ev.lut.kirkon elinvoimaisempaan herätysliikkeeseen."

Sinä olet huumorimiehiä.

• Anonyymi
        Järjestys se olla pitää kirjoitti:

Hoitotoimenpiteet ovat kesken "hoitajien" osalta.

Tämä on totta. Hoitokokousvuosina kukaan ei ymmärtänyt asioiden todellista tilaa. Hoitajat olisivat tarvinneet välitöntä kiirreellistä apua käyttäytymisongelmiinsa.

• herännäisiin..

ehkäpä sieltä löydät uskonnollisen kodin...;) ota yhteys ensimmäisen lähellä olevaasi herännäisseurakuntaan...on lähellä lesdatiolaisia mutta saa ehkäistä jos haluaa ja pestä pyykit koneessa kuin koneessa...tiedän!

• Marekissu

Niin tein ja olen tyytyväinen valintaani. Ei ahdista yhtään enää.

• Eihän tämä ole normaalia?

Meidät pyydettiin eilen sisaret perheineen eräälle mökille. Meillä oli makkaroita ja limsaa. Keräännyimme kaikki takkatulen ympärille. Juteltiin niitä näitä. Kun olimme aikamme keskustelleet, minun vanhin veli avasi puheenvuoron:
      "Syy, miksi olemme kokoontuneet tänne, on se, että haluamme keskustella yhdessä uskomisen asioista.
      Koska näistä asioista ei tule yleensä keskusteltua ja aihekin on arka, päätimme pitää yhteisen keskusteluillan täällä mökillä".

Toinen isoveljistäni jatkoi:
      "Onko henkilö se ja se mielestänne uskovainen?" (tämä veli ei ollut paikalla)
      Kaikki olivat hiljaa.
      Sitten hän jatkoi,
      "Oletteko te koskaan nähneet häntä seuroista, saatikka puhuvan uskon asioista?".
      Edelleen kaikki olivat hiljaa.

Lopulta hän sanoi: "valitettavasti tämä veli ei ole uskomassa". "Hän esittää uskovaista, mutta elää maailmallisesti".

Sitten vanhempi veli jatkoi
      "On ilmassa selvää erimielisyyttä monista asioista. Olemme havainneet, että te ette ole enää pysyneet yksimielisinä opin asioissa. On suuria näkemyseroja. Osa viettää aikaa kyseenalaisissa paikoissa jne. Sitten hän höpisi jotain Kristuksen kirkkolaista ja sanoi, että vaikka meidän ei ole tässä ajassa tehtävä tuomita ketään, meille on annettu tämä Kristuksen kirkkolaki ja sen mukaan haluamme toimia".

Kun ilta oli päättynyt, minä, minun pikkuveljeni ja kaksi siskoani sidottiin synteihin.

ONKO KENELLÄKÄÄN YKSITTÄISELLÄ IHMISELLÄ OIKEUS NOUSTA JOKSIKIN PAPIKSI, JOKA MÄÄRITTELEE, KETKÄ OVAT USKOVAISIA JA KETKÄ EIVÄT?
      MIELESTÄNI VELJET TOIMIVAT TÄYSIN VÄÄRIN!!

• JA KUOLLEITA!

Jokainen, joka ei SRK:n kieltoja ja käskyjä kirjaimellisesti noudata, on saatanan lapsi ja helvetin matkalainen.

• Joku sisar (ex-vl)

Tottakai he toimivat täysin väärin!

Valta tuomita ja erottaa jyvät akanoista on ainoastaan Jumalalla. Veljesi tekivät vain vahinkoa omalle sielulleen, sillä eiväthän he voi tietenkään viedä sinulta tai keneltäkään muulta uskoa.

Veljesi eivät ole ymmärtäneet, ettei sydämen usko näy välttämättä seuroissakäynnin tiheydessä, vaan hengen hedelmissä, joita ovat rakkaus, kärsivällisyys, lempeys, puhdassydämisyys jne.

Veljiesi käyttäytyminen ei ollut hengen hedelmien mukaista, vaan vallankäyttöä ja juoruamista, joten näet kai itsekin, että he tekivät väärin.

Jeesus rakasti syntisiä, Jeesus rakasti lähimmäisiä. Hyvä Paimen etsii kadonneita lampaita ja iloitsee, jos ne palaavat takaisin, kun taas veljiesi käyttäytyminen vaikuttaa enemmän siltä, että he työntävät lampaita aitauksesta ulos.

Säilytä sinä oma uskosi ja hyvä omatunto ja käy vaikka kirkossa, jos sinulta kielletään seurakuntayhteys vanhoillislestadiolaisiin.

• riehui

saatana. Sama, joka voitelee vl-saarnat.

• keksiä

parempaa juttua, ei kiinnosta sun juttusi.

• tehdä tehtävänsä

Toivon sinulle ja sisaruksillesi pitkämielisyyttä tässä asiassa. Älkää katkeroituko veljienne käytöksestä, vaan pyrkikää rakentamaan sovintoa. On tärkeä katsoa peiliin ja miettiä, onko veljien sanoissa mitään perää. Taivaan Isä varjelee meitä! Saamme toki olla uskovaisia ja edelleenkin synnin pois panijoita, jos me sydämmestämme haluamme uskoa.

• Sellaista se

Teitkö sinäkään oikein kun et mennyt väärin tehneitä veljiäsi puhuttelemaan?

• Eihän tämä ole normaalia?
        keksiä kirjoitti:

parempaa juttua, ei kiinnosta sun juttusi.

En keksinyt juttua, vaan tämä on totta.
        Ja jos sua ei kiinnosta, niin kukaan ei pakota sitä lukemaan. Aamen!

• suurta pilaa?
        JA KUOLLEITA! kirjoitti:

Jokainen, joka ei SRK:n kieltoja ja käskyjä kirjaimellisesti noudata, on saatanan lapsi ja helvetin matkalainen.

Vaiko mitä?

• kyllä srk:n
        suurta pilaa? kirjoitti:

Vaiko mitä?

työvaliokunta = jumalanhuoneenhallitus on korottanut itsensä kaikkien jumalien yläpuolelle!

• Ei ole pilaa
        suurta pilaa? kirjoitti:

Vaiko mitä?

opetukset eivät ole mitään pilaa vaan vaarallista "leikkiä" Jumalaa ja Jumalan sanaa vastaan.

Kavahda näitä rienaajia!!

• Anonyymi

Tälläistä se rietas saarnaa !

• Anonyymi
        kyllä srk:n kirjoitti:

työvaliokunta = jumalanhuoneenhallitus on korottanut itsensä kaikkien jumalien yläpuolelle!

On vain yksi Jumala.

• kalle

tätä aloitusta masinoidaan jatkuvan säännöllisesti.
      Ei hajoa, ole kuule turvallisella mielellä.

• DamAsko-

Tiesitkö, ettei mikään herätysliike ole ikuinen?
        Oliko vanhoillislestadiolaisuutta Israelissa?
        Tiedät varmasti vastauksen.
        Oikea usko on kulkenut kansasta kansaan ja oikea usko on tunnettu milloin milläkin nimellä. Aina kautta maailman sivun on tullut hajaannuksia.
        Ei edes nykyinen vanhoillislestadiolainen liike voi niiltä välttyä. Täytyy muistaa, että vaikka vanhoillislestadiolaisuus hajoais, oikea usko ei häviä minnekkään.
        Hajoamisen jälkeen oikeat uskovaset vain tunnetaan eri nimellä. Eihän Juhani Raattamaankaan aikaan ollut mitään vanhoillislestadiolaisuutta. Se syntyi lestadiolaisuuden ensimmäisen hajaannuksen aikana.

Vanhoillislestadiolaisuudessa on selviä repeilemisen merkkejä. Jos joukko hajoaa, millä nimellä jäljelle jääneitä suuntia nimitetään. Ihmiset antavat niille kyllä nimet aikanaan.

• kalle
        DamAsko- kirjoitti:

Tiesitkö, ettei mikään herätysliike ole ikuinen?
        Oliko vanhoillislestadiolaisuutta Israelissa?
        Tiedät varmasti vastauksen.
        Oikea usko on kulkenut kansasta kansaan ja oikea usko on tunnettu milloin milläkin nimellä. Aina kautta maailman sivun on tullut hajaannuksia.
        Ei edes nykyinen vanhoillislestadiolainen liike voi niiltä välttyä. Täytyy muistaa, että vaikka vanhoillislestadiolaisuus hajoais, oikea usko ei häviä minnekkään.
        Hajoamisen jälkeen oikeat uskovaset vain tunnetaan eri nimellä. Eihän Juhani Raattamaankaan aikaan ollut mitään vanhoillislestadiolaisuutta. Se syntyi lestadiolaisuuden ensimmäisen hajaannuksen aikana.

Vanhoillislestadiolaisuudessa on selviä repeilemisen merkkejä. Jos joukko hajoaa, millä nimellä jäljelle jääneitä suuntia nimitetään. Ihmiset antavat niille kyllä nimet aikanaan.

oikeassa, saata olla muissakin asioissa... :)

• niin.

• Käsitykseni muuttumassa

Ajattelin ennen, että gospel on jopa pahempaa musiikkia vanhoillislestadiolaiselle, kuin esimerkiksi populäärimusiikki.
      Mielestäni rummut ja sähkökitarat eivät sopineet hengellisiin lauluihin. Pidin sitä jopa Jumalanpilkkana.

Monet vl-nuoret kuuntelevat salaa maailmallista musiikkia, mutteivät gospelia. En tiedä, miksi gospel-musiikkia niin pelätään?

Itse ostin kaupasta Samuli Edelmannin virsiä levyn ja siitä innostus lähti. Huomasin, että myös rytmikkäät sovitukset voivat olla rauhoittavia.
      Kävin ostamassa myös Samuli Edelmannin virsiä2 levyn ja Tilkkutäkkilevy tarttui mukaan tarjouskorista.

Sittemmin kiinnostuin myös muista hengellisistä levyistä. Ostin The Rainin levyn ja HB:n levyn. Ihan mielettömän hyviä. Suosittelen muidenkin vanhoillislestadiolaisten tutustuvan gospel-musiikkiin ja virsien nykyaikaisiin sovituksiin.

• Devangelius

Minä kai olen kuunnellut pidemmän aikaa gospelia, eikä siinä mitään ihmeellistä ole. Sen sijaan olen huomannut, ettei kaikissa gospel-biiseissä ole hirveän raittiit sanat. Näitä gospel-lauluja ku tehdään niin monissa hengellisyyksissä.
        Osa gospel-biiseistä kuulostaa suorastaan Jumalan pilkalta. Osassa taas hengellisyys on viety minimiin. Näin kuulijan vain täytyy ite miettiä, mitä lauluissa kerrotaan.

Kirkomme herätysliikkeiden gospeli on yleensä ihan raitista kuunneltavaa. Mutta gospelia enemmän pidän kuitenkin perinteisestä kirkkomusiikista ja siionin lauluista!

• MsLaminus

Oopperasta on tullut näköjään virallisesti hyväksyttyä vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä. Vanhoillislestadiolaisia myös esiintyy oopperassa, joten niitä ei pelkästään istu yleisön joukossa.
      Milloin hyväksytään populäärimusiikin esittäminen?

• tällaista väität

Mistä tietää, että joku on "näköjään virallisesti sallittua"? Kuka määrittelee virallisesti sallitun? Mistä sinä näet sen?

Väität, että vanhoillislestadiolaisia(siis useita) esiintyy oopperassa. Mihin tämä tieto perustuu? Oletko kysellyt heiltä itseltään, ovatko he vanhoillislestadiolaisia? Toisinaan tuntuu, että ihmistä pidetään automaattisesti vanhoillislestadiolaisena ikuisesti, vaikka hän itse olisikin jäättänyt liikkeen eikä liike pidä häntä jäsenenään.

• pelkästään

positiivinen asia, jos hengellisten valheoppien keidas eli vanhoillislestadiolainen herätysliike hajoaa.

• oijoi

seuraa TV:stä vaali-iltaa netin kautta.

Miltähän tuntuu SRK:n johtajista katsoa syntistä TV:tä.

• olisi.
        oijoi kirjoitti:

seuraa TV:stä vaali-iltaa netin kautta.

Miltähän tuntuu SRK:n johtajista katsoa syntistä TV:tä.

Aimo H. TV:n ääressä korvakorut korvissa.

• loppuu

aikanansa. Jumala pitää siitä huolen. Näin myös vanhoillislestadiolainen herätysliike.

• Katse tulevaisuuteen

hajoaa omiin valheisiinsa ja valheoppeihinsa.

• Tosi on!

avulla ei hengellistä työtä tehdä. Tämän tulevat SRK ja vl-saarnamiehet huomaamaan hyvin pian.

• Nostattaja

niillä, joita harmittaa, jos vl-herätysliike hajoaa tuhannen päreiks.

Minun käsi ei nouse.

• ääneni

hajoamisen puolesta.

• -Eddie-

Musiikki jakaa mielipiteitä.
      Tiedän ihmisiä, jotka sanovat voivansa kuunnella hyvillä mielin tämän ajan musiikkia. Etenkin lastenmusiikki tahtoo monilla olla liian räväkkää. Samainen ihminen ei pidä esimerkiksi lasten räppiä pahana, mutta aikuisille suunnattua räppiä pitää.
      Monet tämän ajan lastenlaulut ovat hyvin maailmallisia ja niissä puhutaan yhtälailla rakkaudesta jne.

Toinen on tämä rajatapausmusiikin kuuntelu.
      Esimerkkejä rajatapausmusiikista ovat esimerkiksi nykyaikaistettu klassinen, new-age, sota-ajan iskelmät ja gregoriaaninen musiikki.

En voi pitää uskovaisena sellaista, joka hyvillä mielin kuuntelee jotain Enyaa, Kitaroa, KOM-teatteria tai vaikkapa Seminaarimäen mieslaulajia. Nämä eivät ole uskovaisten musiikkia!

Jos sinä omistat esimerkiksi jotain Enyan, Vangeliksen, Kitaron, Richard Claydermanin, Seminaarimäen mieslaulajien tai vaikkapa Vesa-matti Loirin levyjä, suosittelen, että et kuuntele enää niitä.
      Ensinnäkin: Ne ei ole uskovaisten musiikkia. Niistä portti vielä pahempaan musiikkiin on lyhyt!

Pysykäämme raittiissa musiikissa, emmekä lähe kokeilee rajojaan. Moni rajamailla oleva on oikeastaan jo menettänyt uskonsa! ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KUUNTELE RAJATAPAUSMUSIIKKIA!!!

• Rajamusiikkikin on väärää

Nuoret, jos kuuntelette jotain rajatapausmusiikkia, mielestäni se on väärin. Se on aivan sama, jos kuuntelisitte suoraan jotain maailmallista musiikkia. Kuunellaan mieluummin perinteisiä klassisia ja SRK:n julkaisemia levyjä.

• varovaisia marssimusiikin s...
        Rajamusiikkikin on väärää kirjoitti:

Nuoret, jos kuuntelette jotain rajatapausmusiikkia, mielestäni se on väärin. Se on aivan sama, jos kuuntelisitte suoraan jotain maailmallista musiikkia. Kuunellaan mieluummin perinteisiä klassisia ja SRK:n julkaisemia levyjä.

Hirveän moni sotilasmarssi on hirveitä renkutuksia. Nämä eivät ole oikein uskovaisten musiikkia.
        Marssimusiikeista ei ole, kuin muutamia, jotka sopii myös uskovaiselle. Esimerkiksi porilaisten marssi ja jääkärimarssi ovat sopivia. Moni marssilaulu kertoo naisten kaatamisesta tai ovat tahdiltaan moraalittomia. Tällaiset eivät sovi uskovaiselle. Moni luulee sota-ajan laulujenkin olevan marssimusiikkia. Ei. ne on sen ajan iskelmiä, eikä ne nytkään ole sopivia!

• klassisen musiikin kuuntelija
        varovaisia marssimusiikin s... kirjoitti:

Hirveän moni sotilasmarssi on hirveitä renkutuksia. Nämä eivät ole oikein uskovaisten musiikkia.
        Marssimusiikeista ei ole, kuin muutamia, jotka sopii myös uskovaiselle. Esimerkiksi porilaisten marssi ja jääkärimarssi ovat sopivia. Moni marssilaulu kertoo naisten kaatamisesta tai ovat tahdiltaan moraalittomia. Tällaiset eivät sovi uskovaiselle. Moni luulee sota-ajan laulujenkin olevan marssimusiikkia. Ei. ne on sen ajan iskelmiä, eikä ne nytkään ole sopivia!

Myös klassisissa on paljon musiikkia, jotka eivät sovi uskovaiselle mielelle. Esimerkiksi valssit eivät ole uskovaisten musiikkia!
        Harmillisen moni vl kuuntelee valssia. Sehän on tanssimusiikkia!

• Doniamuniak
        klassisen musiikin kuuntelija kirjoitti:

Myös klassisissa on paljon musiikkia, jotka eivät sovi uskovaiselle mielelle. Esimerkiksi valssit eivät ole uskovaisten musiikkia!
        Harmillisen moni vl kuuntelee valssia. Sehän on tanssimusiikkia!

Kukaan ei ole vielä puhunut viettelevästä pianomusiikista.
        Pianolla voi soittaa sellaista musiikkia, että se vie sydämen mukanaan. Kun sydän liikaa kiinnittyy tuohon musiikkiin, usko voi jäädä toiseksi. Ei ole hyvä kuunnella liian viettelevää musiikkia!

• 17 lapsen äitiliini
        Doniamuniak kirjoitti:

Pianolla voi soittaa sellaista musiikkia, että se vie sydämen mukanaan. Kun sydän liikaa kiinnittyy tuohon musiikkiin, usko voi jäädä toiseksi. Ei ole hyvä kuunnella liian viettelevää musiikkia!

Lapseni kuuntelevat mielettömän rumaa musiikkia. Sellaista, mikä ei mielestäni ole musiikkia lainkaan. Ei se mitään rokkia ole, mutta sellaista levottoman kuuloista. Mitähän lie. Pianolla soitettua, jossa myös muita erikoisempia soittimia. Ei se ole oikein uskovaisten musiikkia. Lapseni kuuntelevat, vaikka olen sanonut, ettei se nyt ole ihan sopivaa. Aloitinkin tilaamaan klassisia levyjä, jotta oppisivat kuuntelemaan parempaa musiikkia.

• maailmallinen musiikki
        Rajamusiikkikin on väärää kirjoitti:

ja mitä on rajatapaus-musiikki? Voi Herra-Isä kun te ootte melko metässä noiden syntienne kanssa.
        Mikähän nyt sitten musiikissa on syntiä?
        Rytmi ,basson jyminä, laulujen sanat.., susosittelen lämpimästi lestja kuuntelemaan musiikkia, se tuo iloa elämään ,kaiken muun ohella ja kuunnnelkaapa niitä sanoja, ajatuksen kanssa, huomatte ,että niissä on oikeesti sanomaa, yhtenä esimerkinä vaikkapa Juha Tapion "kaksi vanhaa puuta", todella hienoin kielikuvin kerrottu..
        Kyllä sitä klassistakin voi kuunnella,samoin vetäistä parit virret ja siionin laulutkin,kun siltä tuntuu, ihmiset voi oikeesti nauttia monenlaisesta musiikista, ei kantsis olla vejellä rajatapauksia...

• harpisti
        Doniamuniak kirjoitti:

miten se on kun vl pappien perheissä soitetaan viettelevää ja rietasta piano musiikkija kaiken lisäksi voi olla jopa viulukin mukana nämä soittimethan saavat ajatukset vallan riettaisiin mielleyhtymiin AJATELKAA VÄHÄN!!!

• minut syntiin
        Doniamuniak kirjoitti:

Kuuntelin viettelevää pianomusiikkia kerran. En voinut vastustaa lihanhimoani ja tein synnin!!
        Pimputuksesta tulee väkisinkin pimputuksia ajatuksiin. pimputus...pimpputus...pimppitus...pimppitussu...keinovagina!!

• Rajamusiikkikin on väärää kirjoitti:

kelaa nyt vähän eiköhän se ole ihan sama mitä sitä kuuntelee hevistä virsiin,ihmetyttää tollainen musiikki sääntö lukeeko teidän sääntökirjassa että mitä saa kuunnella? huh huh itse soitan skittaa jonkin verran ja soitan paljon riffejä metallicalta,nirvanalta ja myös hevi riffei koska ne on hyviä ja taidolla tehtyjä.enpä usko että jumalaa kiinnostaa että mitä soitan kitarallani omaksi ilokseni!

• cdvafd<pw

bfdsgrez

• opetuksia Paavalilta?

Jos kielillä puhutaan, niin pitää olla selittäjäkin.

• nhydxtrd

ytjuy

• hcmkjil

mcmkuy

• Muistopuhe

vainajasta jäi eloonjääneille todistus, että vainajan valheopit eivät kelvanneet Jumalalle.

• ,,..

,,..

• .,,

.,,

• täytyykin erottaa....

Joukossamme on niitä, joilla on kaapissa tms. piilossa televisiot. Televisio on yhtälailla väärin, oli se sitten taskussa, tikussa, kaapissa tai sängyn alla.
      Se, joka tietää jollain olevan piilotelkkarin, hänen kannattaa ilmiantaa se, sillä piilotelkkarit ovat meikäläisyyden syöpä. Se tuhoaa sisältäpäin joukkojamme. Itse sanoimme suoraan television omistaville sukulaisille, että emme voi pitää niitä uskovaisina, vaikka televisio olisikin suurimman osan ajasta kaapissa. EIHÄN TELKKARI SOVI USKOVAISEEN KOTIIN!

• Uusikatu, Oulu

avaavat tien kadotukseen apposen auki.

• valistunut vl-nuori
        Uusikatu, Oulu kirjoitti:

avaavat tien kadotukseen apposen auki.

korvakorut ovat puhdasta korskeilua, ja ihan turhaa.
        Televisio on oikein käytettynä ihan ok-väline. Ite osaan sammuttaa television, kun siitä tulee vääränlaista ohjelmaa.

Terveisin vl-tyttö

• syöpä

Se onkin uusi syöpälaji, tuo telkkarisyöpä...,sitä podetaan vissiin vain rauhanyhdistysläisissä piireissä...? Senhän tiedämme,että syöpä on hyvin usein kuolemaksi(ei aina),mutta että telkkarisyöpä,onko se kuolemaksi, ehei, sieltä , TV,stä tulee niin paljon sydämen sivistystä ja hengen ja mielen ravintoa, ettei lestat arvaakaan ja eikä niitä saa tajuamaan,että se(TV-kielto) on väärässä,tiukkuuden laki-hengessä tehty päätös jossain hamassa menneisyydessä,millä ei ole mitään tekemistä synnin kanssa, sen enempää kuin nykyisin tietokoneellakaan.Eli tv sopii uskovaiseen kotiin ja niitä toki onkin uskovien kansalaisten kodeissa.Ja mitä tulee tuohon ilmiantamiseen, se on melkoista keskiaikaista vainoamista ja täyttä harhaoppia,lakihenkisyyttä ja omavanhurskautta. Herra meitä varjelkoon lestadiolaisten vainoharhaisuudelta.

• mitens on
        valistunut vl-nuori kirjoitti:

korvakorut ovat puhdasta korskeilua, ja ihan turhaa.
        Televisio on oikein käytettynä ihan ok-väline. Ite osaan sammuttaa television, kun siitä tulee vääränlaista ohjelmaa.

Terveisin vl-tyttö

miksi juuri korvakorut ovat "korskeilua"? miksi permanentti ei ole, tai kaulakoru? mennäänkö taivaaseen permanentin ja kaulakorujen kanssa? turhaahan kaikki on. miksi käydä edes suihkussa, ei se ole välttämätöntä. jos vaatteita on pakko käyttää, miksi ostetaan niitä kalliita muotikuteita, eikö pitäisi pukeutua ennemmin vaikka kaisloihin yms? mennäänkö taivaaseen micmacit jalassa ja NY lippis kenossa? Yms.

televisiota ei tarvitse käyttää, sitä katsotaan. samaa sähkömagneettista 400-700 nanometrin säteilyä sieltä tulee kuin muualtakin, mitä näemme. onko tietylaisen sähkömagneettisen säteilyn vastaanottaminen tappi- ja sauvasoluilla kenties raamattussa kielletty? katsoiko jeesus telkkaria? ei, mutta olisi varmasti katsonut vuorisaarnojen välissä salkkarit ja myytinmurtajat, jos olisi voinut.

T. järkiinsä tullut ex-vl/K-P

• tanu tv

laatikaa joku äkkiä lista täällä Oulun seudulla telkkaria pitävistä vl kodeista huomio myös että vl papeillakin on tv:t kaapissa tai piilotettuna oulun ympäristö kunnissa olevissa talouksissa ja kaiken lisäksikorkeissa viroissa olevilla vl papeilla töllöt ÄKKIÄ LISTAT NIISTÄ ja SRK:N toimistoon A.H JA O.V :LLE sitten alkaa puimatantereen puhdistus ENSIN PUHDISTUS ALOITETTAVA VL PAPEISTA!!! sen jälkeen vasta rivi vl:ät vuorossa.

• kyl ihmetyttää tai oikeastaan naurattaa tollaset säännöt että ei saisi olla töllöä,miksi ei?sieltä tulee uutisia hyviä dokumentteja,urheilua sekä paljon luonto ohjelmia sekä lapsille piirretyjä onko se muka synti jos katsoo vaikka jääkiekkoa tai jalkapalloa tai jotain uutisia.Eihän sitä ole pakko katsoa mitään väkivalta juttuja esim toimita elokuvia.Ja olen uskossa itsekkin mutta me elämme 2000 luvulla ja on kiva rentoutua tv:n ääressä ja katsoa jotain mielen kiintoista dokumenttia eläimistä ja meidän planeetasta jota kovasta tuhoamme.Onhan sitä pahuutta myös kirjoissa lehdissä ja varsinkin internetissä,jokainen saa mun puolesta uskoa mihin haluaa mutta tollaiset ihme säännöt ärsyttää järjen käyttö on sallittua.kelaa vähän onkohan teillä joku sääntö kirja että miten olla lestaadiolainen?minulla on itsellänikin yksi teikäläinen kaveri ja se on tosi jees tyyppi olin ennen meikäläinen mutta kun ne säännöt on hieman järjetömiä esim sekin että ei saa käyttää kondomia ja ettää seksiä saa harrastaa vasta kun on naimisissa huh huh,ei me eletä enää 1500 luvulla.Ja kyllä se telkkari sopii uskovaisen kotiin!

• a.hahon puheet esimakua

On selvää, että vanhoillislestadiolaisuus on tulemassa tien päähän. Esimakua antaa puhujaveljemme Aarno Hahon puhe amerikoissa.

Hoitokokoukset tulevat. Puimatannerta ruvetaan puhdistamaan.
      Siinä mukana voi mennä tervettäkin viljaa, mutta meille on annettu Kristuksen kirkkolaki, jota täytyy noudattaa.

Lukuisat seurapuheetkin ovat antaneet viitteitä kristillisyytemme nykytilasta. Toimenpiteitä tarvitaan, mutta vielä jonkin verran hidastaa niiden alkamista 70-luvulla tehdyt suuret virheet. Mutta tekevälle virheitä sattuu. Sille ei voi mitään.

• Damarkus.

Mitä esimakua Aarno Hahon puheet ovat.
        Elävä kristillisyys ei ole mihinkään katoamassa, sitä on ollut aina aikojen alusta asti. Herätysliikkeen nimi voi kyllä muuttua, mutta en usko vanhoillislestadiolaisuuden hajoamiseen ainakaan lähiaikoina. Hyvin eri rauhanyhdistykset ovat pysyneet oikeassa opissa.
        Puhujilla on yhteisiä kokouksia, joten uusia suuntia ei noin vain pääse syntymään.
        Jos joku puhuja rupeaa vetää eri linjaa, siihen kyllä puututaan SRK:n taholta heti. Tällaisia puhujia on kristillisyydessämme ollut hyvin vähän viimesinä vuosikymmeninä.

• vuoksi.
        Damarkus. kirjoitti:

Mitä esimakua Aarno Hahon puheet ovat.
        Elävä kristillisyys ei ole mihinkään katoamassa, sitä on ollut aina aikojen alusta asti. Herätysliikkeen nimi voi kyllä muuttua, mutta en usko vanhoillislestadiolaisuuden hajoamiseen ainakaan lähiaikoina. Hyvin eri rauhanyhdistykset ovat pysyneet oikeassa opissa.
        Puhujilla on yhteisiä kokouksia, joten uusia suuntia ei noin vain pääse syntymään.
        Jos joku puhuja rupeaa vetää eri linjaa, siihen kyllä puututaan SRK:n taholta heti. Tällaisia puhujia on kristillisyydessämme ollut hyvin vähän viimesinä vuosikymmeninä.

"Oikea usko ei mihinkään hajoa"

vl-herätysliike hajoaakin pian. Valheopit eivät kanna.

• kohtapuoliin

hajota tuon kaikkien hengellisten harhaoppien äidin eli vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen.

• Oulun örkit

ei hajoita kukaan eikä mikään. Epäuskoisten höpötyksiä.

• Loppu tulloo

2. Piet. 3:10
      Herran päivä tulee kuin varas. Sinä päivänä taivaat katoavat jylisten, taivaankappaleet palavat ja hajoavat. Silloin paljastuu maa ja kaikki, mitä ihminen on maan päällä saanut aikaan. [Mark. 13:29; Ilm. 20:11]

• Renkipoika

paskakasa yleensä hajoteta ja levitetä pellolle? Miksi ei myös tässä tapauksessa?

• Vl-info

Kyllä hajoaa.

• maailmankartalta

koko jengi. Te teette uskonnonvarjolla niin pahoja tekoja ettei niitä voi vain yksinkertaisesti hyvällä katsoa. Kun seksi on teille kotona parisuhteessa asuville ihmeellinen asia ja akat panttaa antamasta niin te saatanan vanhoillislestadiolaiset vonkaat ja kyttäätte pieniä lapsia. Ja jos tästä ollaan erimieltä niin lataan seuraavaan kirjoitukseen kaikkien niiden miesten nimet jotka esim. pohjanmaalta käy töissä täällä eteläsuomessa. Saunantaakse vaan koko porukka . t. lapsiaan suojeleva

• hajoamisen

kannalla.

• "nauraa ja kierii latt...

Todella hauskoja viestejä... Onko tämä huumoriketju?? Kitaron musiikki, tv ja korvakorut ovat tie tulimereen XDXDXDXDXDXDXD

• Näin se vaan on

vl-liikkeessä.

Korvakorusynnin takia on heitetty ulos porukasta.

Täytyy totella pilkuntarkasti SRK:n (muuttuvaa) oppia. Muuten luuta lakaisee.

• varsin

pian, mutta moni ei jää suremaan hajoamista. Ehkä SRK:n johtokunnan jäsenet.

• ketä kiinnostaa

Luulisi olevan tärkeämpääkin puheenaihetta kuin tämä, huh huh!

• lark

Täällä puhutaan kirkkolaista ja uskon kappaleista kummallisilla kielikuvilla. Eikö 'kuolema ole jo silloin padassa' - tämähän on yksi lestadiolaisten käyttämiä vertauskuvia - kun isä raiskaa tyttärensä 9-vuotiaana ja isoveli 13-vuotiaana. Äiti pelottelee tulimeren kauhuilla, jos kertoo asioita eteenpäin. Ja vielä kolmekymmentä vuotta myöhemmin sama tyttö käy vuosikausia terapiassa vain sen takia, että hänen sukulaisensa kajosivat häneen.

Legendaa tämä ei ole, koska olen tavannut tämän naisen. Tiedän myös monia psykiatreja, jotka ovat tavanneet, ja lääkärin, joka kyselemättä kertoi, että varsinkin Pohjanmaalla on yleistä, että perheen nuoria tyttöjä tarjotaan lahkon saarnaajille seksileluiksi.

Miksi? Eikö ihmisen ruumis ole pyhä ja koskematon. Missä vaiheessa lestadiolainen liike avautuu historiastaan, joka on täynnä rikoksia, henkistä väkivaltaa, pakottamista, omiin ja vieraiden lapsiin sekaantumista, ja naisen jatkuvaa alistamista - pikkutytöstä viimeisen lapsen syntymään ja äidin ennenaikaiseen kuolemaan saakka. Mätä ei ole yksilössä, mätä on tässä fundamentaalissa yhteisössä!

• Jezzzku

"Täällä puhutaan kirkkolaista ja uskon kappaleista kummallisilla kielikuvilla. Eikö 'kuolema ole jo silloin padassa' - tämähän on yksi lestadiolaisten käyttämiä vertauskuvia - kun isä raiskaa tyttärensä 9-vuotiaana ja isoveli 13-vuotiaana. Äiti pelottelee tulimeren kauhuilla, jos kertoo asioita eteenpäin. Ja vielä kolmekymmentä vuotta myöhemmin sama tyttö käy vuosikausia terapiassa vain sen takia, että hänen sukulaisensa kajosivat häneen.

Legendaa tämä ei ole, koska olen tavannut tämän naisen. Tiedän myös monia psykiatreja, jotka ovat tavanneet, ja lääkärin, joka kyselemättä kertoi, että varsinkin Pohjanmaalla on yleistä, että perheen nuoria tyttöjä tarjotaan lahkon saarnaajille seksileluiksi.

Miksi? Eikö ihmisen ruumis ole pyhä ja koskematon. Missä vaiheessa lestadiolainen liike avautuu historiastaan, joka on täynnä rikoksia, henkistä väkivaltaa, pakottamista, omiin ja vieraiden lapsiin sekaantumista, ja naisen jatkuvaa alistamista - pikkutytöstä viimeisen lapsen syntymään ja äidin ennenaikaiseen kuolemaan saakka. Mätä ei ole yksilössä, mätä on tässä fundamentaalissa yhteisössä! "

Suora kopia Amerikassa sattuneesta mormoni tapauksesta....

PS: Ei kannata vääristellä totuutta, sillä se tulee julki, kun aika on täysi.

• Onko noin?

Taitaa mennä jo laittomuuden puolelle tuo tekstisi.
        Saat poliisit perään, jos jatkat noin.

• Kaino toivomus

Käärme (vanhoillislestadiolainen herätysliike) on kiemurrellut Suomen hengelliseen elämään. Toivottavasti Jumala murskaa sen pään (SRK) ja sitä kautta koko käärmeen.

• Mitä....

Mitä lahkoa ja puoluetta edustat?

• Liikkeitä

Taitaa tulla USA:sta ja muualta aina entistä pahempia uskonnollispoliittisia liikkeitä. USA:ssa nyt preidentinvaalien aikaan on monenlaista uskonnollispoliittista kiivasta hurmosta ja aivopesua.

• eräs vanhoillislestadiolain...

Tämä aihe on puhtaasti provo. Mahtaa naureskella tämän aiheen aloittaja, kun on saanut näin paljon lukijoita.

Mielestäni todella törkeä provo, mutta harmillisen moneen tämä uppoaa :(.
      Itse käyn aktiivisesti seuroissa, enkä ole huomannut puheiden muuttuneen millään lailla. Samaa Jumalan sanaa siellä saarnataan, kuin aina ennenkin. Ne, jotka kokevat puheet toisella tavalla, ovat ehkä jo eksyneet laumasta.

• ???

Eikö saatanan oppeja opettavan vl-herätysliikkeen ole aika hajota mahdollisimman pian?

• MiiMiska

Sielunvihollisen propagandaa.
      Itse en ole havainnut mitään ikäviä ilmiöitä vanhoillislestadiolaisuudessa!
      Puhujat ovat pysyneet oikeassa opissa, eikä yhdessäkään rauhanyhdisyksessä, jossa olen käynyt, ole esitetty sopimatonta musiikkia.
      Nuorilla voi joskus mennä omissa iltakylissä meno vähän villiksi, mutta sitähän se on ollut aina. Tästä johtuen usein etenkin rauhanyhdistyksillä järjestettäviin iltakyliin on toivottu myös muutamaa vanhempaa henkilöä, että meno säilyy asiallisena. Aina nuorten joukkoon kuuluu niitäkin, joilla uskon asiat ei ole ihan kunnossa.

• Täsmennys

"Puhujat ovat pysyneet oikeassa opissa"

eivät ole koskaan opettaneet Raamatun oppeja vaan SRK:n valheoppeja.

• mattimattimatti

Ei vanhoillislestadiolaisuus ole hajoamassa. Aika tosin kokoajan pahenee, mutta elävä kristillisyys kestää vaikeidenkin aikojen läpi!

• uskovainen mies....

Kyllä ajan merkeistä päätellen voi ajatella, että hajoamista on näköpiirissä. Valitettavasti tällainen aika on nyt tulossa, mutta Jumala sallii myös huonojen aikojen tulla..
        Tärkeintä, että itse saa säilyttää uskon ja hyvän oman tunnon!

• todentotta!
        uskovainen mies.... kirjoitti:

Kyllä ajan merkeistä päätellen voi ajatella, että hajoamista on näköpiirissä. Valitettavasti tällainen aika on nyt tulossa, mutta Jumala sallii myös huonojen aikojen tulla..
        Tärkeintä, että itse saa säilyttää uskon ja hyvän oman tunnon!

Hajoaisipa ja läheiseni menisivät siihen terveempään lahkoon, ei tähän nykyiseen kahelikerhoon!
        Vaikka moni heistä luultavasti häpisyisi kokonaan, niin olisi helpompaa lähteä.

• eräs uskovainen mies.

Valitettavasti useat merkit viittaavat siihen, että hajoamista olisi tapahtumassa. Valitettavasti tällaisille ajoille vain ei voi mitään :(.
      Jumala sallii myös huonojen aikojen tulla..

• Täysin selvää

tuo tupakoitsijoiden ja valehtelijoiden klubi (= vl-herätysliike) hajoaa hyvin pian.

• Uskovainen ukkelii.

rukkoilen kovasti, että tämä vanhoillislestadiolaisuus yhtyis perinteiseen evankelisluterilaisuuteen. en toivo hajoamista, vaan pikemminkin eri uskovaisten yhdistymistä saman katon alle!

• jo hajonnut

opillisesti suvaitsevaan vl-etelään ja synkkään lahko-pohjolaan - ei auta oululaisten painostusreissut enää mitään hajoamistiellä etelän maille ja srk on nyt todellakin vain maallinen omaisuuden-kiinteistöhallintayhdistys koska epäinhimillisten sääntöjen mukaan ry:n tai useamman erotessa niitten komiat talkoilla pykätyt kiinteistöt periikin srk - mutta onhan kirkoissa tilaa eronneille kokoontua - tervetuloa kirkkoon ja tervemenoa lahkosta!

• Anonyymi

Aika kökkö tuo jaottelu etelään ja pohjolaan. Ikään kuin etelässä kaikki olisi suvaitsevaisia ja pohjolassa lahkolaisuutta kannattavia.
        Etelässä voi olla enemmän ehkä suvaitsevaista ja liberaalia ilmapiiriä johtuen nuorista opiskelijoista, jotka ovat omaksuneet tämän ajan hapatukset parhaiten. Myös pohjolassa on vapaamielisyyttä ja suvaitsevaisuutta. Pohjoisessa voi kyttäysmeininki toimia paremmin, koska siellä on keskimäärin enemmän vl-väestöä kuin etelässä.
        Mutta kyllä täällä etelässäkin on lakihenkisiä ja jopa moninverroin lakihenkisempiä ja lahkolaisempia, mitä vanhoillislestadiolaisuuden valtavirta. Osa ei edes pidä kaikkia vanhoillislestadiolaisia uskovaisina, vaan vaativat enemmän ihmisiltä, jotta olisivat uskovaisia. Etelässä vl-liike on paljon moninaisempi mitä pohjoisessa. Täällä on niin tiukkaa lakihenkisyyttä, monenlaista toisistaan eroavaa ”vain me” opetusta, mutta myös liberaalia uskontulkintaa. Täällä liike ei ehkä ole niin yhtenäinen, kuin pohjoisessa, mutta toisaalta kyllä nuo pohjoisen rivitkin rakoilevat jo.

• realisti...

Ei liike hajoa, mutta sieltä kyllä lähtee väkeä. Vaan tulee uuttakin tilalle.

• Anonyymi

Liikkeemme on tehnyt hajoamista jo 2008 vuodesta alkaen. Tuolloinhan pinnalla oli PF-kohu joka ei ollut vielä kasvanut täyteen mittaansa. 2008 nousi myös ihmisten tietoisuus laajemmin hoitokokouksista, sekä erilaisista vääryyksistä, mitä liikkeen parissa oli tapahtunut.

Nyttemmin liikkeestä on eronnut porukkaa eri syistä. Heidät voisi jakaa kolmeen ryhmään.
      1. Vapaamieliset (naispappeusmyönteiset, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asioita ajavat, vapaampi viihde jne)
      2. Tiukempaa uskoa vaativat (lakihenkiset, katoliseen tai ortodoksikirkkoon siirtyvät, kristuskeskeisyydestä vaahtoavat ja ehdottoman naispappeuskielteiset)
      3. Maallistuneet (ei jakseta tavan vuoksi enää roikkua mukana. Ei yksinkertaisesti jakseta uskoa ja noudattaa rituaaleja)

Eniten lienee menny tuohon kolmanteen vaihtoehtoon porukkaa. Sitten myös tuohon ykköseen. Kakkoseenkin on mennyt kokonaisia porukoita, mutta tulevaisuudessa sinne tuskin enää on menijöitä. Luultavasti tiukka uskonnollisuus tulee vähenemään. Porukka vapaamielistyy ja/tai maallistuu. Perinteiselle vanhoillislestadiolaiselle opille vain me oppeineen ei tule jatkossa olemaan juurikaan kannatusta.

• Anonyymi

On pitkään ollut jo tiedossa yhteisön sisällä "eriseura" / erehtymättömät hoitokokoushoitajat. Muistaakseni jo vuonna 2005 tai niillä paikkeilla kirjoitettiin "norsutornista". Ja, että se vasta on rytinää, kun tornilaiset alkavat hoitamaan toisiaan.

• Anonyymi

Voi se taas hajotakin, sillä totuus on kaikkia uskontoja korkeampi.

• Anonyymi

Ymmärtävätkö lähtijät kun sanotaan, että ovet katua vasten suljetaan,
      mitä se tarkoittaa,

• Anonyymi

sitä s e tarkoittaa ettei vanhuksia ole hyvä päästää suoraan kadulle !

pihan puolella ei ainakaanheti jää mopon alle.

• Anonyymi

älä luulekkaan että se tarkoittaa sitä mitä luulet ja olet oppinut kuulemaan, tarkoittaa, turha luulo, lue paremmin sitä Raamattuasi taikka lue yleensäkin.

• Anonyymi

Paha ei katoa minnekkään. Raha pitää liikkeen kasassa. Jumala on ikäänkuin valjastettu rengiksi herrasuskovaisille.

• Anonyymi

Olisi hyvä jos se ei hajoaisi vaan loppuisi kokonaan, eli sen jäsenistä tulisi Raamatun Jeesusta seuraava joukko!

silloin käy turhaksi väitellä kuka oli kaikista alkuperäisin ja kellä oli kravatti !

olisi vähän kuin että kun kesä tulee sukset joutaa vintille.

• Anonyymi

Raamatun "maailmanloppu" tarkoittaa uuden ajan alkua. Astrologisesti olemme siirtyneet Kalojen ajasta Vesimiehen aikaan. Jeesuskin puhuu tämän maailman ajasta ja tulevasta ajasta(esim. Luuk.20:34-).

• Anonyymi

"Kalojen aika tai kristillinen aika on korostanut auktoriteettia ja uskoa. Vesimiehen aika tulee painottamaan yksilön omaa ymmärrystä ja suoraa tietoa ja kokemusta." Netistä voi halutessaan etsiä.

• Anonyymi

Milloin siirryttiin Kalojen ajasta Vesimiehen aikaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kalojen aika tai kristillinen aika on korostanut auktoriteettia ja uskoa. Vesimiehen aika tulee painottamaan yksilön omaa ymmärrystä ja suoraa tietoa ja kokemusta." Netistä voi halutessaan etsiä.

Mielenkiintoista. Juuri näinhän on nyt käynyt, että Raamatun pyhää sanomaa hyljeksitään ja yritetään korostaa yksilön omaa ymmärrystä. Ei edes syntejä saisi synneiksi sanoa nykypäivänä.

• Anonyymi

Tämäkin "keju" on aloitettu 2008 !!!!! Miksi vieläkin pyöritetään tätäkin vanhaa juttua täällä !?
      Kelasin loppuun asti ja vielähän vl-väki taitaa olla jotenkin "kasassa", vaikka jokunen on yrittänyt "tunkea" väliin ja joukkoon "kaartamaan" ja kaatamaan ihmisiä arvosteluineen pois "kelkasta". He pysyvät jotka haluavat olla joukossa !
      Oisko tuo mahdollista, näin yksinkertaisesti uskoa !?!?

• Anonyymi

"Tämäkin "keju" on aloitettu 2008 !!!!! Miksi vieläkin pyöritetään tätäkin vanhaa juttua täällä !?"

Siksi, että palstalla pyörivät trollit tykkäävät nostella vanhoja ketjuja esiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tämäkin "keju" on aloitettu 2008 !!!!! Miksi vieläkin pyöritetään tätäkin vanhaa juttua täällä !?"

Siksi, että palstalla pyörivät trollit tykkäävät nostella vanhoja ketjuja esiin.

Eikö ole vain hyvä asia, että samasta asiasta jatketaan aina sama-aiheiseen ketjuun. Ja vaikka aloitus on vanha, aihe ainakin on todella ajankohtainen ja pysyy. Korjaamattomat asiat eivät poistu vanhentamalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhan jutun nostaminen on todella hyvä asia sen sijaan, että aloittaisi uuden ketjun samasta asiasta. Näyttää, että asiat polttelevat! Trollit suoltavat asiattomasti seralinkkejä palstalle jopa samaa linkkiä kolmeen kertaan. Seuroilla on oma linkkinsä. Lisäksi mitä ovat nämä jatkuvasti toistuvat "meitä pilkataan ja vainotaan" viestit. Oisko viisaampaa ottaa kantaa siihen mikä aiheuttaa keskustelua ja lähteä siitä keskustelemaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhan jutun nostaminen on todella hyvä asia sen sijaan, että aloittaisi uuden ketjun samasta asiasta. Näyttää, että asiat polttelevat! Trollit suoltavat asiattomasti seralinkkejä palstalle jopa samaa linkkiä kolmeen kertaan. Seuroilla on oma linkkinsä. Lisäksi mitä ovat nämä jatkuvasti toistuvat "meitä pilkataan ja vainotaan" viestit. Oisko viisaampaa ottaa kantaa siihen mikä aiheuttaa keskustelua ja lähteä siitä keskustelemaan.

Tuohon aikaan oli jutut sitäpaitsi jotenkin laadukkaampia ja pohdiskelevampia. Tämäkin palsta on taantunut, ainoastaan silloin tällöin nousee esiin uusia hyviä keskusteluketjuja.

• Anonyymi

Joutaisi kyllä hajota ei näistäkää oo ku harmia valtaväestölle vähä ku sionistikansa suomineidon vyötäröllä

• Anonyymi

On jo hajonnut parikymmentä kertaa, mutta jäljelle on yhä jäänyt porukkaa. Viimeisin viipale irtosi syksyllä 2020 Minnesotassa.

• Anonyymi

Hajuaa.
      Hajuaa ku sen kuulusan jokisen evväät mualimanlopuen edellä.
      Ei oo maailmankaikkeuden ainoalla oikialla uskolla siunausta ei sitten ensinkään

• Anonyymi

Vanha juttu tämä vuonna 2008 aloitettu. vielä aihe kiinnostaa?

• Anonyymi

Kyllä kiinnostaa.

• Anonyymi

Olisi syytäkin hajota, kaikki ne lestadiolaiset jotka minä tunnen ovat olevinaan niin uskovaisia jotta, mutta heti kun mahdollisuus napsahtaa niin syöksytään toisen hameen alle eikö vaan kerran vaan aina kun mahdollista. Telkkaria ei saa kattoa mutta vehjettä kyllä saa heiluttaa niin paljon ku vaan kerkiää. Myös Lestadiolaispohjaisten yritysten kanssa toimiminen on todella salakavalaa ja niihin ei voi luottaa. Lypsävät työntekijät ja kumppanit ja huijaavat ( lain puitteissa ja ilman ) niin paljon kun vaan pystyvät. Ei mitään rotia koko touhussa. Sit mennäään silmät kirkkaina seuroihin ja katsotaan ristiä ja uskotellaan että en minä ole mitään tehny, nuo muut uskonlahkot on syntisiä. Hienosti luotu business. Onhan se hyvä järjestelmä myös sen kannalta että kun menee naimisiin ni mitä väliä sillä on jos mies juoksee tyttöjen perässä ja vaikka jää kiinni niin ei voi sit erota kun leimaantuisi syntiseksi. Todellinen naisten alistaminen kaikissa muodoissaan kysymyksessä. Voi voi

• Anonyymi

Saman olen huomannut. Kun myimme vanhan talon, sinne tuli nuorten kokouksia pienessä huoneessa yli 50 nuorta lattioilla. Ja vanha ukko katseli vierestä. Ei ihme että sieltä juoksi kauhussaan tyttöjä pois. Yksi itki,Suoraa huutoa.Mitä oli tapahtunut.
      Sitten huomasimme että tämä ukko oli avioliiton ulkopuolella tekaistut muutamia lapsia, äiti jätetty kun nalli kalliolle. Ja päähän tältä nuorelta naiselta meni.tämä ukko oli 50 vuotta vanhempi. Edelleen avioliitossa josta muutama mukula.Sitten kävi ilmi että kyseinen henkilö olikin huijari pahemmasta päästä.Huijasi omaisuutta ,mikä ei kuulunut hänelle. Saako hoitokokouksessa nämä anteeksi. Jos rikotaan ihmisyyttä vastaan ja huijataan, niin eiköhän tämä porukka pääse kaikesta kun kissa veräjästä.Älkää naiset uskoko yhteenkään lestadiolaisten ei yhteenkään vanhoislestadiolaisista eronneihin esim, rauhanyhdistyksen. Huijareita koko sakki.

• Raamattu ei tunne Kristuksen Kirkkolakia, Hän perusti vain seurakunnan.

Aihe ja huoli on todellista, sillä kaikki mikä on savijaloille muuttunut, on vaipuva saveen.
      Älä hätäile, Kristuksen seurakuntiin on jo muuttanut ihmisiä SRK;sta, ja siellä on vielä tilaa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7910
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4410
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4033
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3942
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3413
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3340
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3248
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2993
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2771
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2514
    Aihe