Hei!
Olen uusi yrittäjä. Kaipaisin kipeästi tietoa miten tuollainen kaksinkertainen kirjanpito oikein tehdään itse. En halua maksaa turhaan mistään kirjanpitäjästä/tilitoimistosta jos kerta kirjanpito on mahdollista oppia ihan itse.
Eli siis kaipaisin mahdollisimman selkeitä ohjeita ilman ylivaikeita sanoja...tyyliin kirjoita paperin vasempaan reunaan menot jne..
Kiitos jo etukäteen vastanneille :)
kaksinkertainen
22
8599
Vastaukset
- Yrittäjä-Ykä
Yksinkertainen neuvo: hanki kirjanpitäjä ellei bisneksesi ole kirjanpito.
- lainaamassa
kirjanpidon oppikirja, niin huomaat, että et osaa itse, vaan tarvitset ammatti-ihmisen apua.
- dsd
Mitäs jos teinit jättäis vastaamatta tänne kun eivät asioista mitään tiedä!
- Yrittäjä-Ykä
dsd kirjoitti:
Mitäs jos teinit jättäis vastaamatta tänne kun eivät asioista mitään tiedä!
Pienyrityksen kirjanpito maksaa ehkä 50-100 euroa kuussa, eli ei kannata tehdä itse. Markan suutari tekee 5 markan vahingon, kun ei osaa laskea esim. veroja oikein tai ei osaa tehdä kaikkia mahdollisia vähennyksiä. Yksinkertaisesti: Ei kan-na-ta.
- uk-ko
alkaa itse tehdä kahdenkertaista kirjanpitoa. Toki saat ruveta siihen, jos arvelet sen viisaaksi.
Mutta voit ajatella sen niinkin, että sulta menee siihen kaksin- tai kolminkertainen (nelinkertainen...) aika verrattuna ammattilaiseen, joka automatisoi koko homman. Senkin ajan voisit käyttää siihen, mitä osaat: liikevaihdon kasvattamiseen oman osaamisesi alueella.
Todennäköisesti ulkoistaminen on kuitenkin talodellisesti kannattavampi ratkaisu. Tilitoimistolta saa myös sen muun ammattitaidon, lakien tuntemuksen ja konsultoinnin, osittain ihan siinä ohessa. Sen tiedon päivittäminen itse ajantasaisesti vie aikas paljon aikaa. - pieni tilitoimisto
Ihan perusteena, kaksinkertainen kirjanpito tarkoittaa sitä, että sinulla on käytössä ns. tulos- ja tasetilit.
Tasetilejä ovat esim. pankkitili, myyntisaamiset, velkatilit jne.
Sitten on tuloslaskelman tilit, eli tuotot ja kulut.
Ostat konttoritarvikkeita, saat nuo laskulle, jossa on eräpäivä kahden viikon kuluttua.
Per konttoritarvikkeet an ostovelkatili. Siinä sinulle kahdenkertaisuutta.
Sitten maksat tuon laskun; per ostovelkatili an pankkitili.
Sitten jos pitää käsitellä alvia, en missään tapauksessa suosittele kirjanpidon tekemistä itse, jos et tiedä miten hoidetaan kaksinkertainen kirjanpito. Yrittää toki voi ja kannattaakin.
Myynti kirjataan sitten per myyntisaamiset an myynnit.
Eli hyvin yksinkertaistettuna; jokaiselle viennille on aina vastatili.- ashbdhb
esim. ammatinharjoittajienhan ei tartte tehdä kaksinkertaista kirjanpitoa. En myöskään suosittele, että itse teet kirjanpitoa itse. Siihen liittyy monia lakeja/asetuksia. Ei ehkä pienellä firmalla tule vaikeita kirjauksia, mutta verot pitää osata kirjata oikein ja voit myös säästää siinä, kun tilitoimistossa osataan kirjata verotus oikein.
- makkiks
ashbdhb kirjoitti:
esim. ammatinharjoittajienhan ei tartte tehdä kaksinkertaista kirjanpitoa. En myöskään suosittele, että itse teet kirjanpitoa itse. Siihen liittyy monia lakeja/asetuksia. Ei ehkä pienellä firmalla tule vaikeita kirjauksia, mutta verot pitää osata kirjata oikein ja voit myös säästää siinä, kun tilitoimistossa osataan kirjata verotus oikein.
Itse käytän yhdenkertaista kirjanpitoa. Olen tehnyt yritykseni kirjanpidon jo 5v ilman ongelmia. Jos yritys ei ole suuri ja hoitaa itse yrityksen pyörittämisen niin voi helposti tehdä kirjanpidon itse.
- haaauska
ashbdhb kirjoitti:
Tää on hauska:)
"esim. ammatinharjoittajienhan ei tartte tehdä kaksinkertaista kirjanpitoa. En myöskään suosittele, että itse teet kirjanpitoa itse. Siihen liittyy monia lakeja/asetuksia. Ei ehkä pienellä firmalla tule vaikeita kirjauksia, mutta verot pitää osata kirjata oikein ja voit myös säästää siinä, kun tilitoimistossa osataan kirjata verotus oikein." - oleen
makkiks kirjoitti:
Itse käytän yhdenkertaista kirjanpitoa. Olen tehnyt yritykseni kirjanpidon jo 5v ilman ongelmia. Jos yritys ei ole suuri ja hoitaa itse yrityksen pyörittämisen niin voi helposti tehdä kirjanpidon itse.
Minäkin olen tehnyt yksinkertaisen kirjanpitoni itse.
Alvit osaan laskea itse ja ilmoittaa ja maksaa ajallaan.
Veroilmoituksen tekee mies. Muutenkin ilmoituksissa meillä kakenlaisia sijoitus "kommervenkkejä".
- vaanatar
Itse olen opiskellut kaksinkertaista kirjanpitoa, ja väitän, että sen opettaminen ei onnistu tällä palstalla, eikä sitä välttämättä opi edes itsenäisesti kirjoista. Olen itse ulkoistanut kirjanpidon juuri tästä syystä, mutta opintojen jälkeen osaan itse sentään lukea ja tarkistaa kirjanpidon, joka on aina yrittäjän vastuulla.
Eli ei onnistu "tyyliin kirjoita paperin vasempaan reunaan menot jne.." Koska jos onnistuisi, ei tilitoimistoja tarvittaisi ollenkaan. - Kirjanpitäjä08
Mieti tosiaan tarkkaan ennen kuin alat itse tehdä kirjanpitoasi, jos et todella tiedä siitä mitään. Jos yrityksesi on pieni ja sillä on vain muutama tapahtuma vuodessa, kirjanpitoa ei tunnu kannattavalta antaa tilitoimistolle, vaan tietenkin houkutus tehdä itse on suuri. Muista kuitenkin että joka vuosi joudut tekemään tilinpäätöksen, tasekirjan ja veroilmoituksen, ja kokemuksesta voin sanoa että kerran vuodessa tehtävät jutut tahtoo unohtua ja niiden uudelleen miettiminen ja opiskelu vie aikaa.
Riippuu myös paljon toimialastasi onko sillä alalla jotain erityissääntöjä/-piirteitä, jotka pitäisi kirjanpitoa tehdessäkin osata huomioida. Ja jos yrityksesi on alv-velvollinen, on osattava kirjata ja ilmoittaa sekä tilittää alv kuukausittain verottajalle.
Jos nyt kuitenkin päätät tehdä kirjanpidon itse ja kaksinkertaisena, hanki/lainaa ehdottomasti jokin kirjanpidon perusteet -kirja ja lue se läpi pariin kertaan ja varmista sieltä vielä mahdollisuuksien mukaan kaikki kirjaukset samalla kun niitä teet, jotta menee varmasti oikein. Kannattaisi myöskin imuroida netistä esim. ilmainen Tappio-kirjanpito-ohjelma, koska siitä saa ainakin tulostettua muutaman tarpeellisen raportin ja siinä on alv-käsittelykin jollain lailla olemassa.
Tässä pari perusjuttua:
- Yrityksellä pitää olla tilikartta, jossa on kaikki tarvittavat tilit yleensä muodossa: neljä numeroa ja tilin nimi, eli esim. 1910 Pankkitili. Tilit jaetaan tase- ja tulostileihin, niinkuin joku tässä aiemmin kertoikin. Taseessa on varat ja velat, tuloslaskelmassa tulot ja menot.
- Kulut kirjataan siis kahdelle tai useammalle tilille, niin että jokaisen kirjauksen/tositteen summa on nolla (eli debet-kredit=nolla). Eli sähkölasku 122 €, josta alv 22 € kirjataan sähkö-tili debet 100 €, alv-saamiset debet 22 € ja ostovelat kredit 122 € (tai jos tekee kirjanpidon maksuperusteisena, ostovelkatilin tilalle pankkitili). Sinun pitää siis tietää mitä mihinkin tilille kirjataan ja kirjataanko debet vai kredit (=per vai an).
Jos käytät esim. tuota Tappio-ohjelmaa, siinä on kirjausruutu johon kirjoitat selitteen, päivämäärän, tilit ja summat. Jos et ole ikinä ennen kirjanpitoa tehnyt/nähnyt tehtävän, voin kuvitella että jo tuo Tappio-ohjelma tilikarttoineen ja kirjausruutuineen voi hämmentää ja kun tosiasia on se, että se on ihan kirjanpidon perusjuttuja, mieti siinä vaiheessa onko sinusta siihen, vai luovutatko suosiolla ja pyydät ammattilaisen avuksi.
Muista myös se, että jos aloitat kirjanpidon itse ja onnistutkin sitä jonkin aikaa tekemään mielestäsi hyvin, mutta sitten syystä tai toisesta päätät myöhemmin antaa sen kirjanpitäjän tehtäväksi, hänellä voi mennä aikaansaamiesi sotkujen selvittämiseen monta tuntia, joista yrityksesi sitten maksaa... En siis tarkoita lyödä sinua lyttyyn heti että et missään tapauksessa voi onnistua yrityksessäsi, mutta tosiasia on, että kyllä työtänsä vuosia tehnyt kirjanpitäjä osaa sen asian paremmin kuin yrittäjä, joka kyselee apuja täällä palstalla...- Yrittäjä-Ykä
Jos käytät kirjanpidon opetteluun kaksi päivää , eli 16 tuntia, jona aikana voisit tehdä omaa työtäsi esim. 40e/h, maksaa opettelu sinulle 640 euroa, jolla maksat kevyesti vuoden kirjanpidot.
Ei. Kannata. - tuossa tuli...
Kirjanpidon periaate hyvin kiteytettynä.
Itse pidän yritykseni kirjanpidon vaikka se ei taloudellisesti kannattavaa olekaan ( eli kirjanpitäjä laskuttaisi vähemmän kuin itse tienaisin kirjanpitoon käyttämässäni ajassa ). Syynä on se, että saan kirjanpidon ja tilinpäätökset huomattavasti nopeammin, virheistä voin syyttää vain itseäni ja lisäksi pysyn paremmin kärryillä omaa toimintaani määrittelevissä säännöksissä.
Muutamia omasta toiminnastani tulevia hajahavaintoja kirjanpidon tekemiseen.
- opettele palkkakirjaaminen ( palkat, lomapalkat, sivukulut, pidätykset jne. )
- opettele mitkä hankinnat menevät kalustoon ( eli taseeseen ) ja mikä suoraan tuloslaskelmaan
- opettele poistot
- opettele mistä ostoista saa tehdä alv-vähennykset ja mistä ei saa
- opettele miten verot lasketaan2
- opettele jaksotettujen menojen ja tulojen kirjaaminen ja käsittely tilinpäätöksessä - nenira
Yrittäjä-Ykä kirjoitti:
Jos käytät kirjanpidon opetteluun kaksi päivää , eli 16 tuntia, jona aikana voisit tehdä omaa työtäsi esim. 40e/h, maksaa opettelu sinulle 640 euroa, jolla maksat kevyesti vuoden kirjanpidot.
Ei. Kannata.Perusasiat on joka tapauksessa oltava selvillä, tekee kirjanpidon itse tai teettää sen ulkopuolisella.
Noin laskien itsetekeminen ei kannata. Mutta asian voi "laskea" myös niin, että ihan tiukalla se aika ei voi olla. Silloin, jos rahavarat on nollilla, on helpompi "maksaa" tuo 640 e itselle kuin ulkopuoliselle. Ja jos tulot on pienet mutta aikaa yllinkyllin, niin opiskeluun on helppo käyttää vielä toinen ja kolmaskin 640 e.
- frhtffg
Kokemusta kirjanpitäjistä:
Kokeiltu kahta kirjanpitäjää. Ensimmäinen tuotti sellaista sotkua, että siitä ei saanut mitään selvää. Toisen jälki ymmärrettävää, mutta itsepintaisesti kirjasi kuluja väärille tileille ja otti käyttöön ylimääräisiä tilejä.
Eli jos haluaa pysyä liiketoiminnastaan kärryillä, joutuu joka tapauksessa opiskelemaan kirjanpitoa ja paimentamaan kirjanpitäjää.
En kai ole sitten onnistunut löytämään sitä oikeaa kirjanpitäjää vielä.
tarkoitus on jatkaa itse yhdenkertaisella kirjanpidolla, joka on helposti ymmärrettävää ja palvelee siten paremmin liiketoimintaa, eikä vain verottajaa.- vika hinnoissa?
Huonoks on mennyt yrittäjien hinnoittelu jollei pysty satkua paria kuussa
maksaan kirjanpidosta!
Itellä menossa kolmas kirjanpitäjä nyt hyvä tosin onhan tässä taaplattu kohta 30v yrittäjä.
Taitaa nyky yrittäjä olla vaan poispotkittu duunari joka rupee pakosta torppariks?
- Jere1376
Tilitoimistojen ihmiset täällä peloittelevat. Opettele yksinkertainen homma ja säästä tuhat euroa / vuosi.
- tilit.selviks
Kaksinkertainen kirjanpito ja yksinkertainen tilintarkastaja, niin hyvin menee
- Perheyrittäjä
Ajatuksesi lienevät menneet täysin sekaisin ketjua lukiessasi. Osta kirja Käytännön kirjanpito/Soile Tomperi (54,60€). Teos on ilmestynyt tänä vuonna, ja se kyllä päivitti minunkin tietojani jossain määrin.
Usein näillä foorumeilla vähätellään sitä tietoa, mitä firman kirjanpidosta saa reaaliajassa. Mutta heti, kun esim. omaisuutta alkaa kertyä yritykselle enemmän, sen hoitaminen on muutakin kuin kirjanpitoa, joka silloin vie vain murto-osan talouden huolehtimisajasta.
Todennäköisesti kirjanpitäjän palkkaamista kannattavat ovatkin yhden miehen yrityksiä, joiden ainoa omaisuus on esim. kirves, saha ja vasara. Eipä siinä sitten paljoa talouden hoitoa tarvitakaan. - NoitaNäitä
Miksi haluat tehdä kaksinkertaisen kirjanpidon? Yksinkertainen on yksinkertaisempi.
- Perheyrittäjä
Se on esim. silloin perusteltua, jos yrityksellä on omaisuutta. Silloin kaksinkertainen on yksinkertaisempaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769