Fiat Bravo/Brava kokemuksia?

Kysyväinen

Millaisia kokemuksia käyttäjillä on vm 1998-2001 mallin Fiat Bravosta/Bravasta.
Toivoisin reiluja kommentteja henkilöiltä, joilla on käyttökokemuksia kyseisistä malleista.
Miten on kestävyyden laita. Tyyppiviat ja onko ruosteherkkä. Onko paljon pikkuvikoja. Missä kilometrimäärissä kannattaa välttää.
Kiitos etukäteen kunnon kommenteista.

54

17561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • italialainenunelma

      Miksi joku haluaisi ostaa yli vuosikymmenen vanhaa tekniikkaa? Mikset saman tien harkitsisi teknisesti tuoreempaa Fiat Stiloa, jollaisia löytyy käytettynä paljon ja kuntoon nähden kohtuullisilla hinnoilla?

      Bravo/brava -mallit alkavat olla "hieman vanhoja" ja esim. niiden passiivinen turvallisuus on kiistatta heikompi kuin uudempien kehittyneempien mallien.

      • Anonyymi

        No jos turvallisuus vaikuttaa auton valintaan niin lienee volvo itsestäänselvä valinta nuitten sardiinipurkkien rinnalla.


    • ilmeisesti

      En ole koskaan omistanut Fiat Bravoa/Bravaa mutta mitä olen tästä Fiat-palstalta ja autolehdistä lukenut niin järkevin moottori tuohon on varmaankin v.1999 tullut 1.2 16V. Siinä on tehoa noin 80 hv ja korvasi vanhemman suunnilleen samantehoisen 1.4 12V-moottorin. Tuo 1.4-litrainen (samoin isommat 1.6 ja 1.8 ja varsinkin Bravo HGT:n 5-sylinterinen 2-litainen) kuluttaa enemmän bensaa. Ilmeisesti myös kestoltaan ainakin 1.4 on huonompi kuin 1.2. Korjatkoon joku tämän asian jos on parempaa tietoa. Itselläni ainakin Punto 1.2 on toiminut hyvin ja ollut taloudellinen. Nyt ajettu jo 182 tkm, eikä öljyäkään juuri yhtään kuluta.
      Luulenpa että Bravo/a ei ole mikään kovin herkkä ruostumaankaan eikä pikkuvikainenkaan. Hyviä puolia on myös melko alhainen melutaso (muistelen jotakin vertailua). Negatiivista on ainakin heikkotehoiset ajovalot verrattuna esimerkiksi Marea elx ja Puntot 2000-2003, joissa on kiitettävät.

      • italialainenunelma

        Edellen ihmettelen, miksi kukaan haluaisi ostaa 90-luvun alussa (eli lähes 20 vuotta sitten) suunniteltua autoa (Bravo/Brava)? Sehän tuli myyntiin 1995 eli auto on suunniteltu joskus 1992-1994.

        Toki ei se Stiloakan olisi kuin 7 vuotta tuoreempaa tekniikkaa ja 7 vuotta nuorempaa TURVALLISUUTTA!

        On muuten myös noi korirakenteet ja muut jutut menneet "vähän" eteenpäin Bravo/bravan jälkeen!

        Kaikille itsemurhaa harkitseville suosittelen 90-luvun alun autoja, joiden turvattomuus on taatusti heikompaa kuin uudempien!

        http://www.euroncap.com/tests/fiat_brava_1998/32.aspx

        http://www.euroncap.com/tests/fiat_stilo_2005/222.aspx

        Ovatko ihmiset aivan idiootteja, vai eikö tavalliselle tallaajalle esim. kolariturvallisuus merkitse mitään? Vai onko joku oikeasti (muka) niin köyhä, ettei ole varaa ostaa käytettyä Fiat Stiloa 5000 eurolla?

        Fiat Brava **

        Fiat Stilo ****

        Jos joku humalapäinen huumeidenkäyttäjä ajaa päälleni, niin olen mieluummin 4 tähden autossa kuin 2 tähden autossa. Mutta hei, se on vain oma mielipiteeni. Jos joku haluaa hypätä pää edellä alas kerrostalon katolta, niin siitä vaan. Hanki se Bravasi! Ei se minun henkeäni uhkaa...


      • fiatjeps
        italialainenunelma kirjoitti:

        Edellen ihmettelen, miksi kukaan haluaisi ostaa 90-luvun alussa (eli lähes 20 vuotta sitten) suunniteltua autoa (Bravo/Brava)? Sehän tuli myyntiin 1995 eli auto on suunniteltu joskus 1992-1994.

        Toki ei se Stiloakan olisi kuin 7 vuotta tuoreempaa tekniikkaa ja 7 vuotta nuorempaa TURVALLISUUTTA!

        On muuten myös noi korirakenteet ja muut jutut menneet "vähän" eteenpäin Bravo/bravan jälkeen!

        Kaikille itsemurhaa harkitseville suosittelen 90-luvun alun autoja, joiden turvattomuus on taatusti heikompaa kuin uudempien!

        http://www.euroncap.com/tests/fiat_brava_1998/32.aspx

        http://www.euroncap.com/tests/fiat_stilo_2005/222.aspx

        Ovatko ihmiset aivan idiootteja, vai eikö tavalliselle tallaajalle esim. kolariturvallisuus merkitse mitään? Vai onko joku oikeasti (muka) niin köyhä, ettei ole varaa ostaa käytettyä Fiat Stiloa 5000 eurolla?

        Fiat Brava **

        Fiat Stilo ****

        Jos joku humalapäinen huumeidenkäyttäjä ajaa päälleni, niin olen mieluummin 4 tähden autossa kuin 2 tähden autossa. Mutta hei, se on vain oma mielipiteeni. Jos joku haluaa hypätä pää edellä alas kerrostalon katolta, niin siitä vaan. Hanki se Bravasi! Ei se minun henkeäni uhkaa...

        Näitä Citysokoksen muovikassia hanskalokerossa sun muita bageja, eeäspeet jne, niitähän kutsutaan passiiviseksi turvallisuudeksi, joita ei tarvita jos aktiivinen turvallisuus on kunnossa..

        Koska mielipiteet toistaiseksi on tällä palstalla saaneet olla rauhassa ja toisten ovat kunnioitetut niin minusta nuo ovat ajotaidottomille kuskeille.

        Itse juuri tässä mietin tänään, mitä teen kun Puntosta aika jättää.. Siinä ei ole turhan paljon sähköhilavimpaimia, niitä kartan myös viimeiseen asti.. Myös nämä turhaketurvallisuusvimpaimet toimivat sähköllä. Tiedämme myös että autoissa on sähkövikoja? Turhan moni kuski ulosmittaa kasvaneen turvallisuuden ajamalla äärirajoilla. Jopa fysiikkaa minua enemmän ymmärtävät luulevat hilavimpainten kaatavan fysiikan lait. En halua mennä harhaan ja luottaa SÄHKÖLLÄ toimiviin laitteisiin. Ennemmin jätän tällaiset hommat Allahin käteen ja krusifiksin varaan. Siitä ei pääse kuitenkaan yli eikä ympäri että kori ja rakenteet haurastuvat.

        Varmasti aika moni on törmännyt hurjiin juttuihin sähkövioista.. Alfan sähköviat on jo asia erikseen mutta laadukkaassa saksalaisessa kansanautossakin voi tulla ruuhka-aikana tiukat paikat kun kaasua löysätessä vauhti kasvaa. Velipuolen työkaverille selvisi pian että auto pysähtyi kun kaasun painoi pohjaan, ja kiihtyi taas kun sitä hieman löysäsi. Välillä polkimen toiminta tietysti kääntyi oikein päin eikä sitä voinut ennakoida. 30 heppainen Kartano-70 moottoritienopeuksissa ja 3000 kierrosta tyhjäkäynnillä pitävä Leijona-auto ovat sentäs vähän vähemmän vaarallisia tapauksia.

        Joka tapauksessa näihin tapauksiin perustan epäuskoni turhiin turhakkeisiin. Ja tiedoksesi: jos Puntoon tulee vihonviimeinen vika niin Unoja on vielä saatavilla edullisesti, ihan vaikka vaan kiusaksesi!


      • italialainenunelma
        fiatjeps kirjoitti:

        Näitä Citysokoksen muovikassia hanskalokerossa sun muita bageja, eeäspeet jne, niitähän kutsutaan passiiviseksi turvallisuudeksi, joita ei tarvita jos aktiivinen turvallisuus on kunnossa..

        Koska mielipiteet toistaiseksi on tällä palstalla saaneet olla rauhassa ja toisten ovat kunnioitetut niin minusta nuo ovat ajotaidottomille kuskeille.

        Itse juuri tässä mietin tänään, mitä teen kun Puntosta aika jättää.. Siinä ei ole turhan paljon sähköhilavimpaimia, niitä kartan myös viimeiseen asti.. Myös nämä turhaketurvallisuusvimpaimet toimivat sähköllä. Tiedämme myös että autoissa on sähkövikoja? Turhan moni kuski ulosmittaa kasvaneen turvallisuuden ajamalla äärirajoilla. Jopa fysiikkaa minua enemmän ymmärtävät luulevat hilavimpainten kaatavan fysiikan lait. En halua mennä harhaan ja luottaa SÄHKÖLLÄ toimiviin laitteisiin. Ennemmin jätän tällaiset hommat Allahin käteen ja krusifiksin varaan. Siitä ei pääse kuitenkaan yli eikä ympäri että kori ja rakenteet haurastuvat.

        Varmasti aika moni on törmännyt hurjiin juttuihin sähkövioista.. Alfan sähköviat on jo asia erikseen mutta laadukkaassa saksalaisessa kansanautossakin voi tulla ruuhka-aikana tiukat paikat kun kaasua löysätessä vauhti kasvaa. Velipuolen työkaverille selvisi pian että auto pysähtyi kun kaasun painoi pohjaan, ja kiihtyi taas kun sitä hieman löysäsi. Välillä polkimen toiminta tietysti kääntyi oikein päin eikä sitä voinut ennakoida. 30 heppainen Kartano-70 moottoritienopeuksissa ja 3000 kierrosta tyhjäkäynnillä pitävä Leijona-auto ovat sentäs vähän vähemmän vaarallisia tapauksia.

        Joka tapauksessa näihin tapauksiin perustan epäuskoni turhiin turhakkeisiin. Ja tiedoksesi: jos Puntoon tulee vihonviimeinen vika niin Unoja on vielä saatavilla edullisesti, ihan vaikka vaan kiusaksesi!

        ..asiat, kun ajat rajoitusten mukaan vihreillä valoilla risteykseen ja kuin tehjästä joku huumehörhö kolauttaa sun kylkyyn taajama-alueella 140 km/h ajaen punaisia päin.

        Kyllähän jokainen ymmärtää, että kolarin uhriksi voi (tosin pienellä todennäköisyydellä) myös joutua, vaikka ei itse tekisi virhettä. Tänä päivänä näitä huumehärhöjä on aika paljon ainakin pääkaupunkiseudulla. Kaahaavatkin vielä yli 100 km/h taajama-alueella.

        Olen mieluummin S-Mersussa, jos joku ajaa mun päälleni, kuin Fiat Unossa.

        On ikävä kuolla sen takia, että joku huumehöyryinen humalikko ajaa 150 km/h autoni kylkeen! Siksi passiivinen turvallisuus on tärkeää.


      • Brava/Stilo
        italialainenunelma kirjoitti:

        ..asiat, kun ajat rajoitusten mukaan vihreillä valoilla risteykseen ja kuin tehjästä joku huumehörhö kolauttaa sun kylkyyn taajama-alueella 140 km/h ajaen punaisia päin.

        Kyllähän jokainen ymmärtää, että kolarin uhriksi voi (tosin pienellä todennäköisyydellä) myös joutua, vaikka ei itse tekisi virhettä. Tänä päivänä näitä huumehärhöjä on aika paljon ainakin pääkaupunkiseudulla. Kaahaavatkin vielä yli 100 km/h taajama-alueella.

        Olen mieluummin S-Mersussa, jos joku ajaa mun päälleni, kuin Fiat Unossa.

        On ikävä kuolla sen takia, että joku huumehöyryinen humalikko ajaa 150 km/h autoni kylkeen! Siksi passiivinen turvallisuus on tärkeää.

        Bravassa on ainakin helpompi vaihtaa ajovalopolttimot kuin Stilossa. EHKÄ myös vähävikaisempi. Jos ajelet vaikka kolme vuotta on arvonalennus Bravassa (esim. nyt Brava -99 ostohinta 1500 €, Stilo -03 5500 €) pienempi vaikka ajaisit 3 vuoden päästä Bravan romuttamolle. Autot ovat yksilöitä ja remonttia molempiin joutunee pitemmällä ajalla tekemään. Stilon passiivinen turvallisuus on kyllä parempi kuin Bravan, mutta edullinen turvallinen vaihtoehto on myös Punto vm. 2000 ja uudemmat. Tilava ja varsinkin 5-ovisena on käytännöllinen, tavaratila (297 l) on 30 litraa suurempi kuin 3-ovisen. Johtuu erilaisesta takaluukun muotoilusta. Pituuskin taitaa olla 2 cm suurempi. Se sai myös 4 tähteä törmäystestissä. 90-luvun Punto sai 2 tähteä.


      • fiatjeps
        italialainenunelma kirjoitti:

        ..asiat, kun ajat rajoitusten mukaan vihreillä valoilla risteykseen ja kuin tehjästä joku huumehörhö kolauttaa sun kylkyyn taajama-alueella 140 km/h ajaen punaisia päin.

        Kyllähän jokainen ymmärtää, että kolarin uhriksi voi (tosin pienellä todennäköisyydellä) myös joutua, vaikka ei itse tekisi virhettä. Tänä päivänä näitä huumehärhöjä on aika paljon ainakin pääkaupunkiseudulla. Kaahaavatkin vielä yli 100 km/h taajama-alueella.

        Olen mieluummin S-Mersussa, jos joku ajaa mun päälleni, kuin Fiat Unossa.

        On ikävä kuolla sen takia, että joku huumehöyryinen humalikko ajaa 150 km/h autoni kylkeen! Siksi passiivinen turvallisuus on tärkeää.

        S-mersuhan on isompi kuin Fiat Uno, jos me tähän todennäköisyyslaskulinjalle lähdetään niin pienempään kohteeseen osuu vaikeammin;)

        Joka tapauksessa elämääni lähempänä on tekninen kestävyys, kaiken maailman moottorin vikavalot joita jopa koppakaksi-puntosta löytyy, hankaloittavat katsastusta. Se valo kun syttyilee aiheetta ja sen saa sammutettua vain kytkemällä tietokoneen OBD-mittariin.. Kaverilla kävi näin:D

        Siinä tulen vastaan että jos noita hilavitkuttimia ei ala ulosmitata niin ne on ihan ookoo olemassa, mutta itseäni ei huvita joutua sellaisten takia onnettomuuksiin. Autoa ajetaan perstuntumalla kuitenkin.

        Selvää on että kriteerimme ovat eriäviä. Minulla ne ovat ennenmuuta kokonaistaloudellisuus (polttoaineen lisäksi varaosat ja hankintahinta huomioiden) ja tilat. Ehkä jollain turvallisuus kiilaa sinne kärkeen sitten.

        Valitettavasti minun maailmankuvaani ei mahdu se tosiasia että liikenteessä ollaan turvassa milloinkaan, ei missään ajovälineessä. Tilastoja tuijottaen käsienpesu säästää hengen todennäköisemmin, influenssa on tavallisemmin kuolinsyy EU:ssa, kuin liikenneonnettomuus!

        Lumeturvaa tuottavat anttilan muovikassitkin sattuvat laukeilemaan itsestään;) ja toisekseen kaikkihan me tiedämme että suomalainen köröttelyliikenne on euroopan turvallisimmasta päästä, tosin rattijuopot ja huumehörhöt joita täältä löytyy keskivertoa enemmän, pilaavat lähestulkoon täydellisen tuloksen.


      • italialainenunelma
        fiatjeps kirjoitti:

        S-mersuhan on isompi kuin Fiat Uno, jos me tähän todennäköisyyslaskulinjalle lähdetään niin pienempään kohteeseen osuu vaikeammin;)

        Joka tapauksessa elämääni lähempänä on tekninen kestävyys, kaiken maailman moottorin vikavalot joita jopa koppakaksi-puntosta löytyy, hankaloittavat katsastusta. Se valo kun syttyilee aiheetta ja sen saa sammutettua vain kytkemällä tietokoneen OBD-mittariin.. Kaverilla kävi näin:D

        Siinä tulen vastaan että jos noita hilavitkuttimia ei ala ulosmitata niin ne on ihan ookoo olemassa, mutta itseäni ei huvita joutua sellaisten takia onnettomuuksiin. Autoa ajetaan perstuntumalla kuitenkin.

        Selvää on että kriteerimme ovat eriäviä. Minulla ne ovat ennenmuuta kokonaistaloudellisuus (polttoaineen lisäksi varaosat ja hankintahinta huomioiden) ja tilat. Ehkä jollain turvallisuus kiilaa sinne kärkeen sitten.

        Valitettavasti minun maailmankuvaani ei mahdu se tosiasia että liikenteessä ollaan turvassa milloinkaan, ei missään ajovälineessä. Tilastoja tuijottaen käsienpesu säästää hengen todennäköisemmin, influenssa on tavallisemmin kuolinsyy EU:ssa, kuin liikenneonnettomuus!

        Lumeturvaa tuottavat anttilan muovikassitkin sattuvat laukeilemaan itsestään;) ja toisekseen kaikkihan me tiedämme että suomalainen köröttelyliikenne on euroopan turvallisimmasta päästä, tosin rattijuopot ja huumehörhöt joita täältä löytyy keskivertoa enemmän, pilaavat lähestulkoon täydellisen tuloksen.

        http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Rattijuoppo törmäili Itäkeskuksen valoristeyksessä/1135240654333

        Kahden henkilöauton risteyskolari tukki liikenteen Itäväylän ja Kehä I:n risteyksessä keskiviikkoiltana kello 19.20.

        Kolari sattui, kun päihtynyt keski-ikäinen nainen ajoi Itäväylää kohti keskustaa Kehä I:n yli ja törmäsi risteyksessä toisen auton keulaan. Törmännyt kuljettaja ajoi ilmeisesti päin punaisia liikennevaloja. Häntä epäillään muun muassa törkeästä rattijuopumuksesta.

        -----------

        On kiva matkustaa jossain riisikupissa, kun humalikko kaahaa päälle!


      • italialainenunelma
        Brava/Stilo kirjoitti:

        Bravassa on ainakin helpompi vaihtaa ajovalopolttimot kuin Stilossa. EHKÄ myös vähävikaisempi. Jos ajelet vaikka kolme vuotta on arvonalennus Bravassa (esim. nyt Brava -99 ostohinta 1500 €, Stilo -03 5500 €) pienempi vaikka ajaisit 3 vuoden päästä Bravan romuttamolle. Autot ovat yksilöitä ja remonttia molempiin joutunee pitemmällä ajalla tekemään. Stilon passiivinen turvallisuus on kyllä parempi kuin Bravan, mutta edullinen turvallinen vaihtoehto on myös Punto vm. 2000 ja uudemmat. Tilava ja varsinkin 5-ovisena on käytännöllinen, tavaratila (297 l) on 30 litraa suurempi kuin 3-ovisen. Johtuu erilaisesta takaluukun muotoilusta. Pituuskin taitaa olla 2 cm suurempi. Se sai myös 4 tähteä törmäystestissä. 90-luvun Punto sai 2 tähteä.

        Ei näissä asioissa ole yhtä totuutta. Mielipiteitä on yhtä monta kuin ihmisiä. Siksi kai kaikille automerkeille ja malleille löytyy ostajia.

        Se mikä on jonkun mielestä "paras valinta" ei taytäkään toisen ihmisen kriteerejä ja päinvastoin.


      • fiatjeps
        italialainenunelma kirjoitti:

        http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Rattijuoppo törmäili Itäkeskuksen valoristeyksessä/1135240654333

        Kahden henkilöauton risteyskolari tukki liikenteen Itäväylän ja Kehä I:n risteyksessä keskiviikkoiltana kello 19.20.

        Kolari sattui, kun päihtynyt keski-ikäinen nainen ajoi Itäväylää kohti keskustaa Kehä I:n yli ja törmäsi risteyksessä toisen auton keulaan. Törmännyt kuljettaja ajoi ilmeisesti päin punaisia liikennevaloja. Häntä epäillään muun muassa törkeästä rattijuopumuksesta.

        -----------

        On kiva matkustaa jossain riisikupissa, kun humalikko kaahaa päälle!

        suhteessa aika hirveän vähän

        riisikupeista en tiedä, joskus olen sellaisessa joutunut istumaan, mutta jätän ne muitten huoleksi

        vaikka fiatfanaatikko olenkin niin en menis sanomaan japanilaisia turvallisuudessa euroautoja huonommiksi..

        jäi vähän vain epäselväksi mihin pyrit tällä viestilläsi? miten japanilaisautojen turvattomuus nyt liittyy Fiat Bravan turvattomuuteen?


      • italialainenunelma
        fiatjeps kirjoitti:

        suhteessa aika hirveän vähän

        riisikupeista en tiedä, joskus olen sellaisessa joutunut istumaan, mutta jätän ne muitten huoleksi

        vaikka fiatfanaatikko olenkin niin en menis sanomaan japanilaisia turvallisuudessa euroautoja huonommiksi..

        jäi vähän vain epäselväksi mihin pyrit tällä viestilläsi? miten japanilaisautojen turvattomuus nyt liittyy Fiat Bravan turvattomuuteen?

        ..on kertoa oma mielipiteeni, että vaikka onnettomuuden uhriksi joutumisen todennäköisyys onkin pieni, niin oman auton turvallisuus on tärkeä asia jos onnettomuus kuitenkin osuu kohdalle.

        Eli jos raha riittää turvallisempaan Fiat Stiloon, niin miksi ostaisi vanhemapaa Bravaa, kun huonolla tuurilla onnettomuuteen joutuessaan on silloin turvattomammassa autossa?

        Toki jokaienn saa valita ihan sellaisen auton kuin haluaa. Itselleni vain myös autoni turvallisuus on yksi tärkeä valintakriteeri, enkä siksi suostuisi omistamaan montaakaan 90-luvun autoista. Turvallisuus ja korirakenteet ovat kehittyneet merkittävästi 90-luvun jälkeen.


      • fiatjeps
        italialainenunelma kirjoitti:

        ..on kertoa oma mielipiteeni, että vaikka onnettomuuden uhriksi joutumisen todennäköisyys onkin pieni, niin oman auton turvallisuus on tärkeä asia jos onnettomuus kuitenkin osuu kohdalle.

        Eli jos raha riittää turvallisempaan Fiat Stiloon, niin miksi ostaisi vanhemapaa Bravaa, kun huonolla tuurilla onnettomuuteen joutuessaan on silloin turvattomammassa autossa?

        Toki jokaienn saa valita ihan sellaisen auton kuin haluaa. Itselleni vain myös autoni turvallisuus on yksi tärkeä valintakriteeri, enkä siksi suostuisi omistamaan montaakaan 90-luvun autoista. Turvallisuus ja korirakenteet ovat kehittyneet merkittävästi 90-luvun jälkeen.

        mutta mulle taasen 2000€ hintaero (Punto I ja Punto II) on kova hinta parista lisätähdestä..

        Toki PuntoII olisi turvallisempi, mutta kaupan päälle saa lisää sähköllä toimivia vipstaakeja jotka tapaavat hajoilla ja pettää.

        Siksi päädyin Punto I:seen, tosin osasyy oli sekin että sain sen puolitutulta ja tiesin mitä on luvassa. Eipä sillä, ykköskoppaisessa ei niitä hilavitkuttimia paljoa ole mutta on siinäkin sulakevikoja! Sisävalon ja kellon sulake palaa yhtenään, sitä ei ole saatu korjattua monista yrityksistä huolimatta..

        Joka tapauksessa turvallisia kilometrejä! Olet valinnut oikean merkin ;)


      • Pete r
        fiatjeps kirjoitti:

        suhteessa aika hirveän vähän

        riisikupeista en tiedä, joskus olen sellaisessa joutunut istumaan, mutta jätän ne muitten huoleksi

        vaikka fiatfanaatikko olenkin niin en menis sanomaan japanilaisia turvallisuudessa euroautoja huonommiksi..

        jäi vähän vain epäselväksi mihin pyrit tällä viestilläsi? miten japanilaisautojen turvattomuus nyt liittyy Fiat Bravan turvattomuuteen?

        " riisikupeista en tiedä, joskus olen sellaisessa joutunut istumaan, mutta jätän ne muitten huoleksi "

        " vaikka fiatfanaatikko olenkin "

        Jaa että FIATfanaatikko jättää riisikuppi huolet muille HAH HAH HAH !

        Tässä taas yksi esimerkki autoiluun liittyvistä MIELIKUVISTA joihin ei
        FAKTAT vaikuta !"

        ELI MakarooniLAATU VS JapsiLAATU = Viallisimmat vs Viattomimmat

        mutta pidä sinä vaan silmäs ja korvas kiinni ja korjaile/korjauta sitä FIIATTIAS !


      • jgrpej
        italialainenunelma kirjoitti:

        ..on kertoa oma mielipiteeni, että vaikka onnettomuuden uhriksi joutumisen todennäköisyys onkin pieni, niin oman auton turvallisuus on tärkeä asia jos onnettomuus kuitenkin osuu kohdalle.

        Eli jos raha riittää turvallisempaan Fiat Stiloon, niin miksi ostaisi vanhemapaa Bravaa, kun huonolla tuurilla onnettomuuteen joutuessaan on silloin turvattomammassa autossa?

        Toki jokaienn saa valita ihan sellaisen auton kuin haluaa. Itselleni vain myös autoni turvallisuus on yksi tärkeä valintakriteeri, enkä siksi suostuisi omistamaan montaakaan 90-luvun autoista. Turvallisuus ja korirakenteet ovat kehittyneet merkittävästi 90-luvun jälkeen.

        Jos on varaa Stiloon, niin ei kai olla mitään ongelmaa ostaa sitten parisen tonnia kallia ja varmasti turvallisempaa volvoa vaikka?

        Stilon jälkeen olet rullatuolissa lopun ikää. Jos turvallisemmasta pääsen ylös omin jaloin, niin sitten kännikalalta lähtee henki ja itse olen 20 vuotta taposta linnassa, kumpi on sitten mukavampi? Täytyyhän jonkun sitä kännikalaa rankaista jos ja kun virkavallalta puuttuu keinot siihen!


      • bolt on

        Bravoon käy marean projektorivalot.


      • Että näin
        italialainenunelma kirjoitti:

        Edellen ihmettelen, miksi kukaan haluaisi ostaa 90-luvun alussa (eli lähes 20 vuotta sitten) suunniteltua autoa (Bravo/Brava)? Sehän tuli myyntiin 1995 eli auto on suunniteltu joskus 1992-1994.

        Toki ei se Stiloakan olisi kuin 7 vuotta tuoreempaa tekniikkaa ja 7 vuotta nuorempaa TURVALLISUUTTA!

        On muuten myös noi korirakenteet ja muut jutut menneet "vähän" eteenpäin Bravo/bravan jälkeen!

        Kaikille itsemurhaa harkitseville suosittelen 90-luvun alun autoja, joiden turvattomuus on taatusti heikompaa kuin uudempien!

        http://www.euroncap.com/tests/fiat_brava_1998/32.aspx

        http://www.euroncap.com/tests/fiat_stilo_2005/222.aspx

        Ovatko ihmiset aivan idiootteja, vai eikö tavalliselle tallaajalle esim. kolariturvallisuus merkitse mitään? Vai onko joku oikeasti (muka) niin köyhä, ettei ole varaa ostaa käytettyä Fiat Stiloa 5000 eurolla?

        Fiat Brava **

        Fiat Stilo ****

        Jos joku humalapäinen huumeidenkäyttäjä ajaa päälleni, niin olen mieluummin 4 tähden autossa kuin 2 tähden autossa. Mutta hei, se on vain oma mielipiteeni. Jos joku haluaa hypätä pää edellä alas kerrostalon katolta, niin siitä vaan. Hanki se Bravasi! Ei se minun henkeäni uhkaa...

        "Vai onko joku oikeasti (muka) niin köyhä, ettei ole varaa ostaa käytettyä Fiat Stiloa 5000 eurolla?"

        Mieti ihmisiä jotka ostavat ensimmäisen autonsa, maksoiko sinun ensimmäinen autosi 5000€? Jos maksoi mahdat olla suhteellisen varakkaasta perheestä..

        Itse tässä juuri ensimmäistä autoa ostelen ja rahaa olen kerännyt että saan ostettua edes 1200€ auton. Eli kyllä, olen niin köyhä että minulla ei ole varaa ostaa 5000€ Fiat Stiloa. Kaikilla ei vaan ole varaa mällätä ja laittaa rahaa kalliisiin autoihin.

        Kiitos.


    • Kysyväinen

      Onkohan tämä keskustelu harhautunut nyt vähäsen alkuperäisestä aiheesta. Eli tarkoitus oli saada käyttökokemuksia Bravo/Brava malleista.
      Turvallisuuskysymyksistä voi aloittaa vaikka ihan uuden oman keskustelun. Ja varmasti Stilo on uudempana mallina pääosin näitä vanhoja malleja parempi, mutta tiedustelin nyt tässä vanhemmista malleista. Toki mahtuuhan tähän keskusteluun käyttökokemuksia myös alkupään Stiloista.

      • fiatjeps

        meni vähän offtopiciksi mutta jututin tossa yhtä Bravan omistajaa jolle jo vuosia sitten sanoin että pidä se Fiat vaan.. Nyt viiden vuoden jälkeen hän sanoi että olin oikeassa. Hyvä auto josta oli pitänyt erittäin paljon.

        Ja ymmärrän haikailusi Bravan/Bravon perään. Kai sen nyt silmällä näkee että se on Stiloa upeampi ja lisäksi taloudellisempi arvonalennuksenkin tulossa kyseeseen. Mitään muuta en osaa sanoa, olen istunut vain pelkääjän paikalla, eikä yhtään pelottanut.


      • jjstj

        bravo on ihan ok auto aikanaan. Hyvä ajaa hiljanen ja vei vähän lientä 1.2 kuutioinen. Ovenkahvat jääty muistaakseni talvella. Stilo on kyl jytäkämpi peli.


      • italialainenunelma

        Omat käyttökokemukseni Stilosta:

        - turvatyynyn merkkivalo reistaili kerran, sitten se korjattiin, mutta alkoi palaa taas vuotta myöhemmin. Nyt se on korjattu toista kertaa ja toistaiseksi kaikki OK.
        - moottori kuluttaa vähän öljyä eli sitä pitää seurata/lisätä aika ajoin

        Muutoin hieno auto ja teknisesti toiminut erinomaisesti!

        Niin, joo. Ovien lukot vähän jäätyilee talvella kun on käynyt pikapesussa, mutta italialaisissa tätä on ollut jo niin kauan kuin muistaa...


      • italialainenunelma
        fiatjeps kirjoitti:

        meni vähän offtopiciksi mutta jututin tossa yhtä Bravan omistajaa jolle jo vuosia sitten sanoin että pidä se Fiat vaan.. Nyt viiden vuoden jälkeen hän sanoi että olin oikeassa. Hyvä auto josta oli pitänyt erittäin paljon.

        Ja ymmärrän haikailusi Bravan/Bravon perään. Kai sen nyt silmällä näkee että se on Stiloa upeampi ja lisäksi taloudellisempi arvonalennuksenkin tulossa kyseeseen. Mitään muuta en osaa sanoa, olen istunut vain pelkääjän paikalla, eikä yhtään pelottanut.

        "Ja ymmärrän haikailusi Bravan/Bravon perään. Kai sen nyt silmällä näkee että se on Stiloa upeampi..."

        Makuasia. Oma mielipiteeni on:

        - 1995 esitelty Bravo/Brava näyttävät jo "vanhentuneelta".

        - Fiat Stilo farmari on ulkonäöltään OK. Stilon 5-ovinen on selvästi rumempi kuin Stilon 3-ovinen.

        Tämä siis minun mielipiteeni. Italo-designista esimerkkinä Alfa 147 on "tyttömäinen" ja "pehmo" muotoilultaan! Myös vanhat Bravo/brava ovat tätä pehmo-muotoilulinjaa edustavia. Kukin valitkoon makunsa mukaan! Itse pidän 3-ovisesta Stilosta.

        Että näin siis minun silmäni näkevät...

        http://www.taninkgroup.com/images/assets/alfa/147wallpaper.jpg

        http://www.saltandgray.com/USERIMAGES/97_fiat_brava.jpg

        http://www.netcarshow.com/fiat/2002-stilo_dynamic/800x600/wallpaper_05.htm

        http://www.tuttosvago.com/motori/images/auto/fiat_stilo_01.jpg


      • fiatjeps
        italialainenunelma kirjoitti:

        "Ja ymmärrän haikailusi Bravan/Bravon perään. Kai sen nyt silmällä näkee että se on Stiloa upeampi..."

        Makuasia. Oma mielipiteeni on:

        - 1995 esitelty Bravo/Brava näyttävät jo "vanhentuneelta".

        - Fiat Stilo farmari on ulkonäöltään OK. Stilon 5-ovinen on selvästi rumempi kuin Stilon 3-ovinen.

        Tämä siis minun mielipiteeni. Italo-designista esimerkkinä Alfa 147 on "tyttömäinen" ja "pehmo" muotoilultaan! Myös vanhat Bravo/brava ovat tätä pehmo-muotoilulinjaa edustavia. Kukin valitkoon makunsa mukaan! Itse pidän 3-ovisesta Stilosta.

        Että näin siis minun silmäni näkevät...

        http://www.taninkgroup.com/images/assets/alfa/147wallpaper.jpg

        http://www.saltandgray.com/USERIMAGES/97_fiat_brava.jpg

        http://www.netcarshow.com/fiat/2002-stilo_dynamic/800x600/wallpaper_05.htm

        http://www.tuttosvago.com/motori/images/auto/fiat_stilo_01.jpg

        se miellyttää silmää kyllä kautta aikain

        mutta joku joskus sanoi Stiloa saksalaistyyppiseksi, mahtaneekohan johtua että Fiatilla taisi olla saksalaista johtoa tuolloin?

        Farmarin keulaan on silmä tottunut, mutta perä on japsi. Melkein vois verrata 1983 Bluebirdiin;p

        No myönnän, mulla ei olekaan pohjoismainen maku alkuunkaan, jostain syystä Stiloakaan ei katukuvassa näy hirveästi saapasmaassa. Sitä pidetään yleisesti vähemmän kauniina, Bravoa löytyi vähän enemmän kuitenkin.. Me italialaisethan ostamme automme kai enemmän ulkonäön perusteella kuin pohjoismaiset ihmiset painottavat enemmän järkisyitä, kuten vaikka tuota turvallisuutta juuri.

        Joka tapauksessa Alfa 147 on niin komea että kun hinnatkin pian sallivat sen ostamisen niin se on yhtenä vaihtoehtona Puntolle, sähkövipstaakeja kun on melkein pakko ottaa:D

        Joka tapauksessa, Stilo on aina parempi kuin se ceellä alkava japsirolla.

        Mitäs makusi sanoo Alfa 156:sta? Minä pidän sitä Alfan kautta-aikain ajattomimpana ja kauneimpana luomuksena, jos puhutaan tavisautoista.


      • /////
        italialainenunelma kirjoitti:

        Omat käyttökokemukseni Stilosta:

        - turvatyynyn merkkivalo reistaili kerran, sitten se korjattiin, mutta alkoi palaa taas vuotta myöhemmin. Nyt se on korjattu toista kertaa ja toistaiseksi kaikki OK.
        - moottori kuluttaa vähän öljyä eli sitä pitää seurata/lisätä aika ajoin

        Muutoin hieno auto ja teknisesti toiminut erinomaisesti!

        Niin, joo. Ovien lukot vähän jäätyilee talvella kun on käynyt pikapesussa, mutta italialaisissa tätä on ollut jo niin kauan kuin muistaa...

        Nykyfiatien yleisimmistä malleista parhaimman näköinen on ehdottomasti Marea. Itse tykkään etenkin sedanista elx-ajovaloin. On se vaan hyvännäköinen ja linjakas. Muita hyvännäköisia on GP, Punto 5-ov 00-03 (projektorivaloilla), Punto 94-99, Stilo MW.


      • vanhoja ovat

        Minusta tämä malli oli kohtuu luotettava , joka tapauksessa yllätti positiivisesti Fiatiksi.Ostimme sen lähes uutena syksysllä 98 ja ajoimme sillä 6 vuotta jolloin se päätyi lunastukseen kolarin seurauksena alle 100 tkm ajettuna.Jos muistan oikein niin siinä oli seuraavia vikoja:jarrulevyt menivät kieroiksi 45tkm kohdalla,nokkahihnan vaihtoväli pudotettiin 120tkm 60:een,takalisin pyyhin hajosi ja ovenkahvojen muovipinnoite kuoriutui pois ( näitä olen nähnyt useita tapauksia ja lienee tyyppivika). Ovien lukkkojen toiminnassa ei ollut moitittavaa vaikka auto seisoi ulkona eikä muutenkaan sähkölaitteissa takalasin pyyhintä lukuunottamatta.Kolarista sen verran että kori lienee pehmoista sorttia sillä se notkahti etuoven ylä puolelta aivan kuten törmäystesti kuvissa näkyy.Stilo on varmuudella turvallisempi auto mutta erään 2002 mallisen Stilon tarinaa läheltä seuranneena sanoisin että mieluummin 2002 mallinen Brava kuin 2002 mallinen Stilo.Tekniikkahan ( moottori voimansiirto) autoissa lienee sama mutta sähköpuolella Stiloon on tullut väylätekniikka joka lienee vähän keskeneräistä:ikkunat saattavat aueta itsekseen keskellä vesisadetta, ovien lukot eivät toimi, mittaristo näyttää ajoittain joulukuuselta kun kaikki mahdolliset varoitusvalot palavat,turvatyynyjen varoitusvalot vilkkuvat.jne eli sähköpuolella voi varautua ongelmiin.Niin ja ajovalojen polttimoita ei ole tarkoitettu vaihdettaviksi.Ai niin meinasi unohtua : Bravan ajotuntuma muuttuu talvikelillä ainakin hakkapeliitoilla vikuroivaksi (Stilosta ei tietoa)


    • Bravisti -98

      Hyviä kokemuksia on.

      Autoni on siis Fiat Brava ELX vuosimallia 1998, 1,8 litran koneella.

      Auto on kestänyt todella hyvin, polttimoita ja öljyt suodattimineen on vaihdettu ja iskarit eteen ja taakse. Startti vaihdettiin aikoinaan takuuna, kuten myös etuistuimien verhoilut.

      Kilometrejä omassa on vasta liki 140 tuhatta (14 tkm per vuosi, eipä ole paljoa!), eiköhän tuolla ainakin saman verran vielä ajele, kunhan vaan huoltaa muistaa.

      Ruostetta ei näy missään, toki siinä auttaa se että suojautin menopelin uutena.

      Jos saat käsiisi huolletun ja ruostesuojatun pelin niin ei muuta kuin osta pois, hinnat eivät tosiaan ole korkeat! Omaani en tosin myy pois :-)

      • -98 1,4

        Mulla oli Bravo 2000-2008, 130 tkm ajettu. En viitsinyt rasvata natisevaa etuoven saranaa, joten se lonksahti pois paikoiltaan. Ovenkahva hapertui, mutta lukot toimivat silti moitteetta. Startti hajosi ja se uusittiin. Ehkä siihen vaikutti se, että auto ei ollut koskaan tolpassa edes kovilla pakkasilla ja startti oli kovilla. Ruostetta ei ollu lokareissa. Ainoastaan etupyörien takana maali oli kulunut pois, mutta sen sain kuntoon pienellä vaivalla ja paikkamaalilla. Auto toimi luotettavasti eikä sähkövikoja ollut. Pidin autosta paljon. Osta pienellä rahalla vielä moderni auto.


      • Bravisti -98
        -98 1,4 kirjoitti:

        Mulla oli Bravo 2000-2008, 130 tkm ajettu. En viitsinyt rasvata natisevaa etuoven saranaa, joten se lonksahti pois paikoiltaan. Ovenkahva hapertui, mutta lukot toimivat silti moitteetta. Startti hajosi ja se uusittiin. Ehkä siihen vaikutti se, että auto ei ollut koskaan tolpassa edes kovilla pakkasilla ja startti oli kovilla. Ruostetta ei ollu lokareissa. Ainoastaan etupyörien takana maali oli kulunut pois, mutta sen sain kuntoon pienellä vaivalla ja paikkamaalilla. Auto toimi luotettavasti eikä sähkövikoja ollut. Pidin autosta paljon. Osta pienellä rahalla vielä moderni auto.

        Heh, luin viestisi ja hetken luulin lukevani itse kirjoittaamani viestiä :-)

        Minullakin alkoi kuskin ovi narista enkä sitten ajoissa tehnyt sille mitään -avaussysteemi hajosi lopulta ja se piti vaihtaa :-( Rasvaaminen olisi tullut huomattavasti halvemmaksi.

        Ovenkahvat ovat kaikki hapertuneet mutta sellaisethan saa "edullisesti" (4 kpl varmaan 200 euroa) Delta-autosta. Meikäläisellä on kaukolukitus joten avainta ei tarvitse työntää oven lukkoon (paitsi jos paristo loppuu).

        Suunnittelussa on tosiaan pientä vikaa, meikäläisellä kuskin puoleinen etupyörä hioo kivisuihkulla maalin pois kuskinpuoleisen matkustajan oven reunasta. Pitäs varmaan maalata ja laittaa kiveniskusuojateippi.

        Mutta kuten sanoit, halvalla saa luotettavan menopelin. Sähkövikoja saa tosiaan etsiä aivan muista autoista kuin Bravasta...


    • Minulla oli Brava 80-16 SX, missä on siis 80 hevosvoimaa, 16 venttiiliä ja runsas varustelu. Jos olisin ostaessani tiennyt, että moottorin tilavuus on vain 1,2 litraa, olisin ehkä pitänyt sitä liian vähäisenä. Kuitenkin 16-venttiilitekniikan ansiosta auto liikkui täydelläkin kuormalla erittäin kevyesti ja myöhemmin luin, että 1,2-litrainen moottori oli uudempi konstruktio kuin isommat koneet.

      Autoni oli otettu käyttöön helmikuussa 1999. Ensimmäiset 9 kuukautta se oli ollut Hertzin autovuokraamon vuokra-autona, sitten yhdellä omistajalla. Ostin sen vajaan viiden vuoden ikäisenä ja myin pois 9 1/2 vuoden ikäisenä. Siihen mennessä siihen ei tullut mitään erikoisia vikoja. Ovien ulkokahvojen pehmusteet revin irti, kun ne hapertuivat auringonvalossa. Konepellin avaustukikeppi irtosi alapäästään, mikä olisi voinut aiheuttaa vakavan loukkaantumisen tai jopa kuoleman, jos pää olisi jäänyt konepellin ja kuuman moottorin väliin kannen romahtaessa. Nuo ovat tyyppivikoja. Muut korjaukset olivat normaalia ikääntymistä eli pakoputkiston osia, jarrulevyjä, jarrupaloja, nesteet, sytytystulpat, renkaat, jakohihna ja "tyhjäkäyntimoottori" piti vaihtaa.

      Brava on kokoisekseen yllättävän tilava auto. Siinä on reilusti tilaa sekä etu- että takapenkillä. Tavaratilaa voi suurentaa irroittamalla hattuhyllyn ja kääntämällä takapenkin nurin osittain tai koko pituudeltaan.

      Lukemani perusteella en olisi ikinä Fiatia ostanut, mutta kun Delta-Auto hyvitti reilusti vanhasta Saabista, ihastuin liikkeessä olleeseen punaiseen Bravaan, enkä koskaan ostostani katunut. Nautin joka kerta sillä ajaessani. Haikein mielin annoin sen vaihdossa ostaessani uudemman ja isomman Fiatin (matkailuauton).

    • Laadukas peli..

      Minulla on vain myönteisiä kokemuksia bravosta, toimii kuin kello ja ajettu 100tuhatta..ehkä tällä 1.6 koneella olevalla pieni miinus on polttoaineen kulutus muttei kuitenkaan paha..Laadukas peli.

      • Petri r

        LAADUKAS ?? FIAT ??
        KEEP ON DREAMING !


      • tai tienpenkalla
        Petri r kirjoitti:

        LAADUKAS ?? FIAT ??
        KEEP ON DREAMING !

        Montako ruosteista Fiatia olet nähnyt tällä vuosituhannella? Nyt ei siis haeta muisteloita mistään 80-luvun Ritmosta...

        Tai edes tienposkeen hyytyneitä autoja.

        Kyllä vaan tulee hyvin äkkiä tojo, Ford ja vanhemmat Opelin mieleen, jos ruvetaan miettimään, millaisista autoista ruostekukkia helpoimmin löytää.


      • Pete r
        tai tienpenkalla kirjoitti:

        Montako ruosteista Fiatia olet nähnyt tällä vuosituhannella? Nyt ei siis haeta muisteloita mistään 80-luvun Ritmosta...

        Tai edes tienposkeen hyytyneitä autoja.

        Kyllä vaan tulee hyvin äkkiä tojo, Ford ja vanhemmat Opelin mieleen, jos ruvetaan miettimään, millaisista autoista ruostekukkia helpoimmin löytää.

        NYT ei ollutkaan mistään muisteloista kyse tai kavereiden autoista
        vaan tilastoiduista tosiasioista !

        Mitä FIATin omistaja ei tietenkään mielellään kuuntele HAH HAH
        Katoppas nyt vaikka tuolta ruotsin katsastuslaitoksen tilastoja
        hylkäysprosenteista !

        niin ei tarvi puhua PASKAA ^^

        Ps. Fiat alkaa F:llä


      • paskanpuhujalla
        Pete r kirjoitti:

        NYT ei ollutkaan mistään muisteloista kyse tai kavereiden autoista
        vaan tilastoiduista tosiasioista !

        Mitä FIATin omistaja ei tietenkään mielellään kuuntele HAH HAH
        Katoppas nyt vaikka tuolta ruotsin katsastuslaitoksen tilastoja
        hylkäysprosenteista !

        niin ei tarvi puhua PASKAA ^^

        Ps. Fiat alkaa F:llä

        No, missäs ne todisteet?

        Meinaan, viimeisimmät itselleni vastaan tulleet olivat tuonne yleistä autoilusta palstalle linkiteetyt saksalaiset - niissä oli mm. tuoreemmat Varikset rankattu huonommiksi kuin Punto & Grande Punto (tilastossa yhteenlaskettuina).

        Tojon "laatu" tullut myös ihan omakätisesti koettua. Kävi ns. kukkaron päälle. Tosin tästä on aikaa.... tosin sekin meinaa, että niiden mekaanisten ja ruostumisvikojen lisäksi ovat saattaneet tulla myös sähköviat. Niitähän ei tojoissa perinteisesti ole ollut, kun ei ole ollut mitään sähkölaitteitakaan.

        Ja väännetään vielä veistä toistamiseen haavassa: jos ruostekukkia etsimään lähdetään, niin kyllä 90-luvun opelit ja melkein mikä vaan japsi on aika varma valinta. Eikä ne Fordinkaan ongelmat ole mitään tuulesta temmattuja. Yksi tuttu osti pari vuotta sitten elämänsä 1. uuden auton, ajettuaan tätä ennen aina ihan kauheilla pommeilla (teini-ikäsiä japseja). Sattui vaan tuo uusi auto olemaan Mondeo... ei ollut kauhean tyytyväinen, kun parin vuoden päästä oli jo ovet vaihdettu!


      • Pete r
        paskanpuhujalla kirjoitti:

        No, missäs ne todisteet?

        Meinaan, viimeisimmät itselleni vastaan tulleet olivat tuonne yleistä autoilusta palstalle linkiteetyt saksalaiset - niissä oli mm. tuoreemmat Varikset rankattu huonommiksi kuin Punto & Grande Punto (tilastossa yhteenlaskettuina).

        Tojon "laatu" tullut myös ihan omakätisesti koettua. Kävi ns. kukkaron päälle. Tosin tästä on aikaa.... tosin sekin meinaa, että niiden mekaanisten ja ruostumisvikojen lisäksi ovat saattaneet tulla myös sähköviat. Niitähän ei tojoissa perinteisesti ole ollut, kun ei ole ollut mitään sähkölaitteitakaan.

        Ja väännetään vielä veistä toistamiseen haavassa: jos ruostekukkia etsimään lähdetään, niin kyllä 90-luvun opelit ja melkein mikä vaan japsi on aika varma valinta. Eikä ne Fordinkaan ongelmat ole mitään tuulesta temmattuja. Yksi tuttu osti pari vuotta sitten elämänsä 1. uuden auton, ajettuaan tätä ennen aina ihan kauheilla pommeilla (teini-ikäsiä japseja). Sattui vaan tuo uusi auto olemaan Mondeo... ei ollut kauhean tyytyväinen, kun parin vuoden päästä oli jo ovet vaihdettu!

        Arvasin ettet osaa googletella vaikka kerroin sen F:nkin
        katso nyt vaikka tuosta -> A-katsastus tilastot
        http://www.tekniikanmaailma.fi/s/f/editor/a-katsastus-tilastot.pdf

        eli aika JAPSI painotteista ja myös VAG konsensin autot kärkipäässä

        Hylkäys% näissä 2% molemminpuolin
        kun taas ESIM. se sinun ylistämäsi PUNTO TOISEKSI VIIMEISENÄ ???
        ja hylkäys % USKOMATTOMAT 35,2 % siis yli joka kolmas reputtaaa
        käsittämätön PASKA koko auto !

        HERÄÄ !


      • vaihtelee
        Pete r kirjoitti:

        Arvasin ettet osaa googletella vaikka kerroin sen F:nkin
        katso nyt vaikka tuosta -> A-katsastus tilastot
        http://www.tekniikanmaailma.fi/s/f/editor/a-katsastus-tilastot.pdf

        eli aika JAPSI painotteista ja myös VAG konsensin autot kärkipäässä

        Hylkäys% näissä 2% molemminpuolin
        kun taas ESIM. se sinun ylistämäsi PUNTO TOISEKSI VIIMEISENÄ ???
        ja hylkäys % USKOMATTOMAT 35,2 % siis yli joka kolmas reputtaaa
        käsittämätön PASKA koko auto !

        HERÄÄ !

        > Arvasin ettet osaa googletella vaikka kerroin sen F:nkin
        katso nyt vaikka tuosta -> A-katsastus tilastot
        http://www.tekniikanmaailma.fi/s/f/editor/a-katsastus-tilastot.pdf

        > eli aika JAPSI painotteista ja myös VAG konsensin autot kärkipäässä

        Joo, mutta hirveästi nuo ei lämmitä. OBD -hylsyistä osa on ollut turhia, minkä näkyy siitä, että on julkaistu listoja koodeista, jotka eivät liitykään pakokaasujen puhdistukseen ja joista ei pitäisi hylsyä antaa... Ja veikkaan niiden muidenkin vikojen olevan pääasiassa jotain väljiä niveliä (ns. koiranluut, satasen homma vaihdattaa).

        Mutta kun aletaan mennä vanhempiin, niin listalle tulee myös päästöt ja koitapa arvata, mitä tarkoittaa vuoden 2001 Almeran kohdalla alusta/pohjalevy ... siis noin niinkuin euroissa mitattuna. Ja nyt puhutaan VAIN 8 vuotta vanhasta autosta...

        > kun taas ESIM. se sinun ylistämäsi PUNTO TOISEKSI VIIMEISENÄ ???

        Punto on halpa pikkuauto, joten saattaa sen pitokin olla vähän niin ja näin. Toki VAG-pelleltä meni myös ohi se, että Puntoa on kahta lajia, vanha mk2 ja sen rinnalla myytävä Grande Punto. A-katsastuksen tilasto ei kerro, onko nämä mallit summattu yhteen vain onko GP erikseen (ja top30 listan ulkopuolella).

        Siinä saksalaisessa tilastossa Punto ja GP oli laitettu samaan koriin ja GP:n tultua myyntiin (2005) Punton sijoitus lähti nousuun, ohittaen mm. Yariksen ... tästä voisi päätellä, että GP:n laatu on kohdallaan.

        Punto ei sen sijaan koskaan ole ollut mikään erityisen luotettava tai hyvin ruostetta vastustava - vaikka tällä sellaista tavataan väittää. Ei, itse en ole omistanut, mutta sen verran on näitä keskusteluja tullut seurattua.... Mutta, Punto on erittäin yleinen, joten sen korjaaminen onnistuu missä vaan nyrkkipajassa.

        Bravo/Brava ja Marea ovat käsittääkseni olleen luotettavuudeltaan parempia. Huonoja ne ovat ainoastaan ruostumaan. Noitahan ei ole enää aikoihin myyty, mutta vieläkään ei ole selvästi hapantunutta yksilöä tullun bongattua. Japanilaisissa taas alkaa kyllä tulla ongelmia, kun on 10 v täynnä, näistä on perhepiirissä ihan käytännön kokemusta, kiitos kysymästä. Harmi, koska muuten japsit olisivat luotettavia, joskin ajoltaan vähän niin ja näin, pelejä.

        Sitten kannattaa huomata sekin, ettei näytä Poloinen olevan yhtään kummempi, listan keskivaiheilla keikkuu, välillä sijoittuen Punton yläpuolella ja välillä alle.


      • fiat, italiano
        vaihtelee kirjoitti:

        > Arvasin ettet osaa googletella vaikka kerroin sen F:nkin
        katso nyt vaikka tuosta -> A-katsastus tilastot
        http://www.tekniikanmaailma.fi/s/f/editor/a-katsastus-tilastot.pdf

        > eli aika JAPSI painotteista ja myös VAG konsensin autot kärkipäässä

        Joo, mutta hirveästi nuo ei lämmitä. OBD -hylsyistä osa on ollut turhia, minkä näkyy siitä, että on julkaistu listoja koodeista, jotka eivät liitykään pakokaasujen puhdistukseen ja joista ei pitäisi hylsyä antaa... Ja veikkaan niiden muidenkin vikojen olevan pääasiassa jotain väljiä niveliä (ns. koiranluut, satasen homma vaihdattaa).

        Mutta kun aletaan mennä vanhempiin, niin listalle tulee myös päästöt ja koitapa arvata, mitä tarkoittaa vuoden 2001 Almeran kohdalla alusta/pohjalevy ... siis noin niinkuin euroissa mitattuna. Ja nyt puhutaan VAIN 8 vuotta vanhasta autosta...

        > kun taas ESIM. se sinun ylistämäsi PUNTO TOISEKSI VIIMEISENÄ ???

        Punto on halpa pikkuauto, joten saattaa sen pitokin olla vähän niin ja näin. Toki VAG-pelleltä meni myös ohi se, että Puntoa on kahta lajia, vanha mk2 ja sen rinnalla myytävä Grande Punto. A-katsastuksen tilasto ei kerro, onko nämä mallit summattu yhteen vain onko GP erikseen (ja top30 listan ulkopuolella).

        Siinä saksalaisessa tilastossa Punto ja GP oli laitettu samaan koriin ja GP:n tultua myyntiin (2005) Punton sijoitus lähti nousuun, ohittaen mm. Yariksen ... tästä voisi päätellä, että GP:n laatu on kohdallaan.

        Punto ei sen sijaan koskaan ole ollut mikään erityisen luotettava tai hyvin ruostetta vastustava - vaikka tällä sellaista tavataan väittää. Ei, itse en ole omistanut, mutta sen verran on näitä keskusteluja tullut seurattua.... Mutta, Punto on erittäin yleinen, joten sen korjaaminen onnistuu missä vaan nyrkkipajassa.

        Bravo/Brava ja Marea ovat käsittääkseni olleen luotettavuudeltaan parempia. Huonoja ne ovat ainoastaan ruostumaan. Noitahan ei ole enää aikoihin myyty, mutta vieläkään ei ole selvästi hapantunutta yksilöä tullun bongattua. Japanilaisissa taas alkaa kyllä tulla ongelmia, kun on 10 v täynnä, näistä on perhepiirissä ihan käytännön kokemusta, kiitos kysymästä. Harmi, koska muuten japsit olisivat luotettavia, joskin ajoltaan vähän niin ja näin, pelejä.

        Sitten kannattaa huomata sekin, ettei näytä Poloinen olevan yhtään kummempi, listan keskivaiheilla keikkuu, välillä sijoittuen Punton yläpuolella ja välillä alle.

        Omistan fiat bravon 1.2 vm.99 ajettu 197tkm.
        Voi sanoa että romu mikä romu.
        Voisiko suositella: omalla vastuulla


      • fiude-00
        fiat, italiano kirjoitti:

        Omistan fiat bravon 1.2 vm.99 ajettu 197tkm.
        Voi sanoa että romu mikä romu.
        Voisiko suositella: omalla vastuulla

        Meitin Bravalla on ajettu 90 tkm ja auto on kuin uusi, se jopa tuoksuu uudenkarhealta sisältä.
        Aika hyvin kohta 11 vuotiaalta autolta. Tuossa hangessa seisoessa meni kyllä akku huonoon kuntoon ja joutuu lataileen laturilla että saa käyntiin jos seisoo viikon, muuta vikaa ei olekkaan.
        Jäin vaan miettimään että sopiiko siihen nyt sitten se e10 bensa vai ei, ainakaan 1,2 litrasta ei löytyny siitä eisopivien listalta.


      • LUOTETTAVA MAREA
        Pete r kirjoitti:

        Arvasin ettet osaa googletella vaikka kerroin sen F:nkin
        katso nyt vaikka tuosta -> A-katsastus tilastot
        http://www.tekniikanmaailma.fi/s/f/editor/a-katsastus-tilastot.pdf

        eli aika JAPSI painotteista ja myös VAG konsensin autot kärkipäässä

        Hylkäys% näissä 2% molemminpuolin
        kun taas ESIM. se sinun ylistämäsi PUNTO TOISEKSI VIIMEISENÄ ???
        ja hylkäys % USKOMATTOMAT 35,2 % siis yli joka kolmas reputtaaa
        käsittämätön PASKA koko auto !

        HERÄÄ !

        Osittain huono tilastosijoitus johtuu auton edullisesta hinnasta käytettynä.
        Kuka tekee mitään remonttia ennen katsastusta 1500 egee maksavaan autoon.
        Sen sijaan 5000 egee maksavaan japsiin panostetaan jo ennen katsastusta, koska auton arvo sietää korjaamistakin.
        Toki Fiuden käyttöarvo voi olla silti samaa luokkaa.
        Omalla Marealla mittarissa 280 tuhatta ja vasta nyt tehtiin ensimmäinen kalliimpi remppa ja sekin alustaan. Meni hieman puslia ja niveliä uusiksi, mutta autolla on ajettu maaseudun kuoppaisilla teillä, eli todellakin vain luonnollista kulumista.
        Muutoin ei ole ollut kuin muutama pikkuvika ja aina katsastuksesta laakista läpi.
        Nyt remontti tehtiin ennen katsastusta, koska viime katsastuksessa asiasta mainittiin. Ei hylätty ;-)


    • Overhaul

      -98 Bravon omistanut uudesta lähtien. Nyt mittarissa 250 000. Auto on toiminut hyvin. Takaiskarit vaihdettu jossain 80 000 tienoilla. Ensimmäinen remppa oli sitten 200 000 tienoilla jolloin kuluvaa kilkettä ensi kertaa uusittu (kytkin, pakoputki, kat, pyörän laakerit, raidetangon päät)
      Nämä oven kahvat tietty haurastuivat hyvin nopeasti mutta tämä onkin tyyppivikaa

    • retyhkuiyjhgfdsjhgfd

      16/1,6-1998 malli ollut jokusen vuoden.
      Sähköt on perseestä, muuten pelaa suht hyvin. Kuluvat osat menneet vaihtoon. Viimeksi meni 800 egee kun katsastin.

    • fiiumies1

      Huomasinpa vasta nyt tämän keskustelun. No niin: Meillä on ollut 4 vuotta vm 2000 Brava. Viime viikolla tuli 200 tuhatta täyteen. Muutamia peruskorjauksia tehty (jakopään remmi, termostaatti jne) Toissa vuonna 3 vkoa lentokentän parkissa yli 20 asteen pakkasessa; ensimmäisellä startilla käymään. En ole mikään Fiiufani, mutta auto on pelittänyt hyvin. Pidämme sen loppuun asti. Ai niin: Fiiu huolletaan ammattimiehellä kaksi kertaa vuodessa

    • ravoo

      Omistan fiat bravon -99 1.2. moottorin tyhjäkäynti epätasainen,johtuu tyhjäkäyntimoottorista. Uuden hinta n.390e.Ostin käytetyn 50e.Penkin,takalasin ja peilien lämmitin rikki,rele uusiksi n.10e.sijaitsee sulakerasian taustapuolella,jos et ole löytänyt.Ovi natisee talvella.Kori ei ruostu,vaikka syviä naarmuja.Jos akku kunnossa,lähtee talvellakin erinomaisesti käyntiin.Hyvä ajaa,pirteä kaupungissa.Moniko auto on tämän ikäisenä ruosteeton,osahankintoja tulee ihan joka autoon,joten...

      • Tyhjäk. ongelma

        omistan myös fiat bravon 1.2 .99 ja tyhjäkäynti temppuilee myös mulla. kävitkö vaihdattamassa tyhjäkäyntimoottorin vai teitkö itse kyseisen homman? Jos teit itse niin tarvitseeko olla obd kaapeli ja tietokone vai saako manuaalisesti säädettyä?


    • brava1

      On vasta vähäinen kokemus Fiat Bravasta. Ensimmäinen 1,8 koneella. Toinen vm. 2001 Brava 1,2 koneella - ostettu 5 vuotta sitten 5000 €urolla 72.000 ajettuna . Nyt ajettu 70.000 lisää. Tyytyväisempi hinta / laatusuhteella verrattuna kuin mihinkkään aiemmista n 20 autosta! Tulpanjohdot uusittu 2 kertaa, heti oston jälkeen ja nyt taas jo neljän vuoden jälkeen. 80 € meni siinäkin vaihdossa. Kiva ajaa ja kulutus vähäinen. Tuttava yritti 3000 Eurolla ostaa. En myynyt. Tosin erehtyi vuosimallissa, ei kunnossa eikä ulkonäössä.

    • näillämennään

      Aika huono enää antaa ketjun aloittaneelle neuvoja Fiatista mutta lisäänpä nyt kuitenkin pari mielipidettä.

      Vaihdoin n. 6kk sitten Mersun 190:sen ja 500e Fiat Bravan 1.4l -99 malliin. Jos olisin silloin tiennyt 1.2l 16v olevan säästeliäämpi, olisin sellaisen ottanut mutta ei tämäkään paljoa syö. : ) Samantien vein katsastukseen, ei moitteita. Lisäsin piripintaan öljyä, enkä ole muistanut sen jälkeen edes tarkistaa, että pitäisikö lisätä... no kuitenkin tällä viikolla oli huollossa jakopään vaihdon takia (vanha ei kuulema edes kulunut mutta halusin varmoja kilometrejä) ja korjaaja sanoin tsekanneensa öljyt: yli puolen välin yhä. Moottori on priimakunnossa vaikka kilometrejä on jo n. 175tkm takana.

      Tosi on, ovenkahvat hapertuu ja tuossa '99 mallissa on vielä nämä sivupeilit mustat, joista myös lohkeillut maalipinta. Ilmeisesti aurinko syönyt. Pieniä kosmisia vikoja, näitä on aina. Ruostetta en ole vielä kovasti haistelemallakaan löytänyt mistään. : ) Sisätiloissa ainoita huonoja puolia minun mielestä on mukin-/tölkinpidikkeen visuaalinen uupuminen. : D Se hanskalokeron pidike on vähän niin ja näin. Niin ja penkinlämmittimet ei toimi, pitäisi ensi talveksi tarkistaa...

      Ennen minua auto on kaiketi ollut jollakin äänentoistoon panostavalla ihmisellä, koska kojelaudalta löytyy itse asennettuja kaijuttimia (jotka eivät toimi). Lisäksi takakontissa on virtapiuhaa suuremmalle ämyrille ja takakaijuttimet katkottu kokonaan pois. Siinä on sitten rojektia tylsille kesäilloille, tarkoituksena saada kaikki kaijuttimet pelittämään.

      Mukava pikkupeli, eikä suuriruokainenkaan. : )

    • automies93

      Miks kaikki näil auto palstoil alkaa itekeen kaiksta. Esim tässäki ny alettu mainostaa japseja mitä pikaisesti luin.. KAIKKI Autot yksilöitä jotkut toimii jotkut ei sama pätee JOKASEEN AUTOON! Itelle on ihan sama millä ajelee kun eteenpäin pääsee. Kaikis autois omat vikansa.. Ja kaikki voi korjata.. Turhaa ihmiset alkaa valittaa ja aukoo toisillee päätään et bmw on parempi ku sun toyotas ja sun pösös samaa paskaa nää kaikki on eri paketis! Ps olen auto alan ammattilainen korjaan autoja päivittäin leipäni eteen... Itse valitsen auton kilometrien vuosimallin ja hinnan perusteella.. Ja varaosien hintakin vaikuttaa sekä kulutus.. Tällähetkellä volvo v40 ja toimii kun kello. Ja uskon että pösöt citikat, fiatit yms toimii vaikka kaikki niitä tuntuu haukkuvat. Ei mullla muuta.

    • Fiat-Allis 1108

      Piruuttani jotain kirjailen jatkoksi.

      Fiatin sähköt ovat legendaarisen surkeat, oli kyseessä sitten puskutraktori, lentokone tai auto. Bravan valot on surkeet. Kytkin ja jarrut tuntumaltaan hirveet. Muuten tyypillisesti Fiateille kampe on ikiliikkuja ja yksinkertaista perustekniikkaa, ellei ole niin uusi, että on väylätekniikalla. Semmoiseen en itse koskisi. En tosin suostuisi ajamaan itse fiatilla yleensäkään, mutta noin yleisesti ottaen.

      Bavassa on muutama perusvika, liittyen merkkivaloihin ja joutuu kasastukseen tekemään virityksiä. Jos hankkii fiatin, on syytä tietää nämä kikat.

      • F.I.A.T

        Kirjoitat vikalistaa vaikka et suostuisi ajamaan itse fiatilla yleensäkään. Mistä tämä "tietomäärä" kumpuaa? Varsinkin kytkimen ja jarrujen tuntumasta.
        Essonbaarit ovat aukaisseet ovensa.


      • 5Bravaa
        F.I.A.T kirjoitti:

        Kirjoitat vikalistaa vaikka et suostuisi ajamaan itse fiatilla yleensäkään. Mistä tämä "tietomäärä" kumpuaa? Varsinkin kytkimen ja jarrujen tuntumasta.
        Essonbaarit ovat aukaisseet ovensa.

        Nyt on hallussa 5 Fiat Bravaa. Vm 2001-2002. 3 1.2 koneella, 2 1.6 koneella. Ollut n. 25 erilaista autoa, monenlaista. Koskaan en ole ollut niin tyytyväinen ja onnellinen kuin nyt. Hinta/laatusuhde/ajettavuus/edullisuus huippuluokkaa. Toivottavasti ehdin ostamaan vielä 2-5 lisää, ennenkuin muuttuvat kulttiautoiksi - myös hinnoittelu!


    • Corolla DX

      Esson baarin edessä on Corollat rivissä ja sisällä olijat tietää mm. italialaisista autoista kaiken. Hämmästyttävää.

    • bravo2000

      Jos teillä on ongelmia tyhjäkäynnin kanssa siinä saattaa olla koodit sekaisin. Mulla ainaki kävi näin ja sitä oli helppoo korjata. Makso 60 euroo eikä oo sittemmin ongelmia ilmestyny. Hassua tässä asiassa oli se et niinsanotut "hyvät " autohuollot eivät tienneet mikä siinä on vikana. Täys idiootteja kyllä. Yrittivät jopa ottaa multa rahaa ja ne eivät edes tehneet autolle mitään enkä muuten maksanu heille pennin penniäkää. Vihdoin löysin yhden tyypin joka sai sen heti korjattua. Koodit vaa kuntoon ja se oli siinä. Bravosta voin sanoa et on kyl hyvä auto. Sitä on todella mukavaa ajaa ja kulkee hyvin. Näyttää pieneltä, mutta yllättävän tilava. Toki niitä vikoja ilmestyy, mutta uudet osat ei onneks maksa paljon.

    • Autotohtori12

      En tajua mikä ihmisiä vaivaa... kokemiksia bravasta niin useimmat vaan kertoo neuvoja eikä autosta juuri mitään.. itsellä bravo toiminut moitteettomasti monta vuotta jo eikä siinä ole ruostettakaan jos sitä pitää hyvänä. Mikävaan auto vaikka olisi kuinka turvallinen on tappava ja vaarallinen niin kauan kunnes keksitään auto joka ei annna kolarin sattua joka taas on mahdotonta. Tekniikka muuttuu kokoajan vaan lisää ja lisää eikä missään ole järkeä.. toki uusissa autoissa on turvallisenoi tunne maantiellä kun esim volvo 142 vm81 mutta nekin hajoaa ajanmittaa. Ei mikään laitr joka käy bensalla kestä ikuisesti ellei kuluvia osia poisteta joka on mahdotonta toteuttaa. Esim 2016 vm bmw liikkeestä ajettu ulos ostajalle hajosi 30km jälkeen, sähkövika jonka seurauksena aivolaatikon kärähtäminen teki pahaa joka boksille autossa. Uusi auto, ajettu 40 tkm hajosi periaatteessa heti. Mun neuvo on että kokeilkaa joka autoa ja päättäkää itse mistä pidätte ja mikä toimii parhaiten mielestänne, kun sopiva löytyy ostakaa uudempi herkuilla ja paremmilla turvajutuilla jos jollekkin välttämätön tuo turvallisuus. Kun se oikea auto osuu kohdalleen on harhaluulot ja muiden mielipiteet ohimenevää. Toki saa kysyä muiden mielipiteitä mutta ei kaikkea kannata uskoa

    • Anonyymi

      Vuosimallin 1999 Brava 1.2 :ni kävi tänään katsastuksessa. Viime vuonna siihen vaihdettiin tuoreet jarrulevyt, tänä vuonna ei sitäkään. Eturekisterikilven valo kuljettajan puolelta oli palanut. Kohtuullisen siedettävää 20-vuotiaalta pikkuautolta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe