Virtolaista

vieraanvaraisuutta

Lauantaina olin perheeni kanssa Virroilla. Eräässä kahvilassa oli vaalitilaisuus. Ulkona oli ständi jossa ilmoitettiin että puolue tarjoaa vaalikahvit asiakkaille. Olemme vasta muuttaneet Virroille joten tällainen kahvitarjous ehdokkaiden kanssa tuntui mukavalta. Olisi mahdollisuus kysellä kunnan asioista jne.
Menimme kahvilaan ja jokainen ehdokas antoi pitkät katseet "ketäs nuo nyt ovat?" Odottelimme hetken tuleeko kukaan tervehtimään tai tarjoamaan kahvia.
Pälyilevät hijaiset katseen jatkuivat pöydistä.
Ostimme omat kahvimme ja siirryimme pöytään. Vieläkään kukaan ei tullut edes tervehtimään.
Lapsemme halusi ilmapallon ja itse pyysi oman pallonsa koska kukaan ei sitä vaivautunut tuomaan.
Kahvilaan tuli jatkuvasti uusia asiakkaita jotka selkään tuttavallisesti taputtaen saateltiin kahvien äärelle. Ruusuja myös jaettiin tilaisuudessa, tuttaville.
Joimme kahvimme ja poistuimme kahvilasta.

Nousimme ylös ja poistuimme.

40

3266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ko mie haastan:

Eikö tullut mieleesi tiedustella kahvinsaantimahdollisuutta vähän vieraammallekin sakille? Varmasti kahvit olisitte saaneet.
      Miksi asetitte itsenne siihen asemaan, että TEITÄ pitää pyytää kahville?
      Monesti pienemmillä paikkakunnilla on sitä sisäänlämpiävää, toisensa tuntevaa porukkaa, johon ulkopuolisen on vaikeahko päästä. Mutta omalla aktiivisuudella ja ulospäinsuuntautuneella asenteella voitetaan alkukankeudet, asiassa kuin asiassa :)

• haastamaan

Tosi on. Virroilla vie vuosikymmenet ennenkö täällä hyväksytään uusi ihminen. Ollaan siis todella sisäänlämpiäviä. Olen pahoillani kaikkien vietolaisten puolesta, että jälleen kerran kävi näin vieraalle perheelle. Taidan tietää mitä ryhmää tässä tarkoitettiin. Mielestäni isäntien tulee olla aina kohteliaita vieraita kohtaan olivatpa he sitten vaikka sattumalta vaalitilaisuuteen paikalle tulleita. Kokemusta asiasta on.

• tavoista vieläkin

>>Eikö tullut mieleesi tiedustella kahvinsaantimahdollisuutta vähän vieraammallekin sakille? Varmasti kahvit olisitte saaneet.>>
        Olen oppinut käytöstapoja jo kotona joten kahvin pyytäminen ei ole kohteliasta. Jos kaikki muut ihmiset ohjattiin kahvin ääreen niin hyviin tapoihin ei kuulu mennä pöytään pyytämättä.

>>Miksi asetitte itsenne siihen asemaan, että TEITÄ pitää pyytää kahville?>>
        Emme asettaneet itseämme mihinkään asemaan vaan odotimme samaa kohtelua kuin muut. Kahvikutsu oli kirjoitettu oven ulkopuolella. Noudatimme sitä ja mutta kassalla kahveistamme veloitettiin.

• jos mahdollista
        tavoista vieläkin kirjoitti:

>>Eikö tullut mieleesi tiedustella kahvinsaantimahdollisuutta vähän vieraammallekin sakille? Varmasti kahvit olisitte saaneet.>>
        Olen oppinut käytöstapoja jo kotona joten kahvin pyytäminen ei ole kohteliasta. Jos kaikki muut ihmiset ohjattiin kahvin ääreen niin hyviin tapoihin ei kuulu mennä pöytään pyytämättä.

Emme asettaneet itseämme mihinkään asemaan vaan odotimme samaa kohtelua kuin muut. Kahvikutsu oli kirjoitettu oven ulkopuolella. Noudatimme sitä ja mutta kassalla kahveistamme veloitettiin.

Olen syntynyt virroilla ja asunut siellä 18 vuotta.
        Vanhempani asuvat edelleen Virroilla joten olosuhteiden pakosta siellä käyn.
        Siis missään ei ole niin itseään täynnä olevia ihmisiä. Ja he ovat kuin maailman napoja, mutta eivät uskalla lähteä muualle isottelemaan, kun muualla ovat tuntemattomia.
        Jos jostain syystä jäät asumaan Virroille niin älä anna heidän hyppiä silmille ja alistaa. Ota oma paikkasi ja pidä puolesi, mukaan ei pyydetä mutta kai ne jossain vaiheessa hyväksyy.

Älä ole ihmeissäsi jos kaupan kassa säikähtää kun tervehdit.

M

• î->Y<-î

Arvostelemaan ainakin olet kova ja pikkunokkaisuutta näkyy löytyvän riittämiin.

Jos sen kahvin olisit saanukin, olisit varmasti kirjoittanut täällä, kuinka pahaa se oli...

• Kamala paikka
        î->Y<-î kirjoitti:

Jos sen kahvin olisit saanukin, olisit varmasti kirjoittanut täällä, kuinka pahaa se oli...

Ei sitä yksi ihminen pysty hyväksi puolustelemaan. Ei tarvitse katsoa kun asukasluvun kehitystä, niin se jo kertoo faktat. Kaikki minun rakkaat Virroilla ovat joko muuttaneet pois tai makaavat vanhan kaatopaikan vieressä. Kukaan ei sinne halua jäädä.

• Läpikulkija Tom
        î->Y<-î kirjoitti:

No nyt se kahvilanpitäjä loukkaantui kun asiakasta pikkunokkaiseksi haukkuu.
        Asiakaspalvelu on ammatinvalintakysymys.
        Mutta... samalla sinä kuten jokainen virtolainen luotte kuvaa omasta pitäjästänne ulkopuolisille. Hyvät elämykset lähtevät pienistä asioista.

• mutta toisenlaista
        jos mahdollista kirjoitti:

Siis missään ei ole niin itseään täynnä olevia ihmisiä. Ja he ovat kuin maailman napoja, mutta eivät uskalla lähteä muualle isottelemaan, kun muualla ovat tuntemattomia.
        Jos jostain syystä jäät asumaan Virroille niin älä anna heidän hyppiä silmille ja alistaa. Ota oma paikkasi ja pidä puolesi, mukaan ei pyydetä mutta kai ne jossain vaiheessa hyväksyy.

M

Niin, kyllä aina vieraalla paikkakunnalla on erinlaista mitä kotipaikkakunnalla.
        Kuitenkin olen sitä mieltä, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
        Näin olen kokenut Virroillakin niin kuin monessa muussa paikassa.
        Kokemustani olen saanut niin kotimaassamme kuin ulkomaillakin ja ylläoleva pätee yllättävän hyvin niissäkin.
        Kyllä Virroilla tervehditään ja tullaan jopa juttelemaankin ja vielä oma-aloitteisestikin.
        Joten yhteenvetona voin sanoa, että mielestäni ihan mukiinmenevä paikkakunta kokonaisuudessaan.

• ja näkemiin
        mutta toisenlaista kirjoitti:

Niin, kyllä aina vieraalla paikkakunnalla on erinlaista mitä kotipaikkakunnalla.
        Kuitenkin olen sitä mieltä, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
        Näin olen kokenut Virroillakin niin kuin monessa muussa paikassa.
        Kokemustani olen saanut niin kotimaassamme kuin ulkomaillakin ja ylläoleva pätee yllättävän hyvin niissäkin.
        Kyllä Virroilla tervehditään ja tullaan jopa juttelemaankin ja vielä oma-aloitteisestikin.
        Joten yhteenvetona voin sanoa, että mielestäni ihan mukiinmenevä paikkakunta kokonaisuudessaan.

Huomaan muutamassa vastauksessa missä syylistetään vieras kun hän ei tervehdi, ei pyydä kahviansa eikä muutenkaan käy seurustelemaan isäntien kanssa.
        Itse noudatan yleisiä käyttäytymiskoodeja.
        Tiedän kyllä että eri paikkakunnilla on omat tapansa.
        Sellainen sanonta että niin metsä vastaa miten sinne huutaa on hieman kehno vertaus tähän. Huutamallako se kahvi olisi pitänyt pyytää?
        En nyt oikein allekirjoita tuota muutenkaan. Itse olen sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut ihminen ja annan mielelläni annan palautetta niin hyvästä kuin pahasta. Asiat eivät muutu jos kukaan ei uskalla avata suutaan.
        Jos on

• Wikipedia

Vieraanvaraisuus viittaa siihen että ottaa vastaan vieraita ja on heitä kohtaan vieraanvarainen eli ystävällinen, avulias ja vastaanottavainen. Vieraanvaraisuuteen kuuluu tervehtiminen, kestitseminen ja yösijan antaminen tarvittaessa. Myös hyvät käytöstavat ja hymyileminen kuuluvat vieraanvaraisuuteen. Eri maissa on erilainen vieraskulttuuri.

• ymmärrän,
        Kamala paikka kirjoitti:

Ei sitä yksi ihminen pysty hyväksi puolustelemaan. Ei tarvitse katsoa kun asukasluvun kehitystä, niin se jo kertoo faktat. Kaikki minun rakkaat Virroilla ovat joko muuttaneet pois tai makaavat vanhan kaatopaikan vieressä. Kukaan ei sinne halua jäädä.

kukapa sitä kaatopaikan viereen haluaisikaan jäädä, ei edes vainajat.

• tässä on syyllistänyt ketää???

Olen toiminut Virroilla palveluammatissa muutaman
        vuosikymmenen. Muualta tulleet asiakkaat ovat ainakin meidän palvelupisteessämme kiittäneet, hyvin usein, ihan kädestä pitäen, hyvästä palvelusta. Pitkän urani aikana olen huomannut, että kaikkien ihmisten kemiat eivät vain kertakaikkiaan kohtaa toisiaan. Se on luonnon laki, jota emme pysty muuttamaan. Olen omalta kohdaltani hyväksynyt tämän asian. Hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi, TERVETULOA VIRROILLE.
        Kritiikki on aina hyväksi kunhan se otetaan kehittävänä elämään kuuluvana osana.

• vastaukseen
        tässä on syyllistänyt ketää??? kirjoitti:

vuosikymmenen. Muualta tulleet asiakkaat ovat ainakin meidän palvelupisteessämme kiittäneet, hyvin usein, ihan kädestä pitäen, hyvästä palvelusta. Pitkän urani aikana olen huomannut, että kaikkien ihmisten kemiat eivät vain kertakaikkiaan kohtaa toisiaan. Se on luonnon laki, jota emme pysty muuttamaan. Olen omalta kohdaltani hyväksynyt tämän asian. Hyvää jatkoa sinulle ja perheellesi, TERVETULOA VIRROILLE.
        Kritiikki on aina hyväksi kunhan se otetaan kehittävänä elämään kuuluvana osana.

Tässä nyt vastaan koska kommenttisi on asiallinen ja rakentava.
        Ensiksi haluan selvittää tämän syyllistämisasian.
        Kirjoituksessa johon vastasin oli elementtejä syyllistämisestä ja alentamisesta.
        Tapa jossa puhutellaan; >>Miksi asetitte itsenne siihen asemaan, että TEITÄ pitää pyytää kahville?>>
        tähän puutuin.
        Tiedostan hyvän asiakaspalvelun ja itse AINA pyrin antamaan positiivista palautetta kun siihen on aihetta. Virroilla olen löytänyt jo kaupat jossa saan asiallista ja ystävällistä palvelua.
        Palvelu on halvin tapa saada asiakkaat uudestaan palveltavaksi. Ei ole temppu eikä mikään saada asiakas kerran ovesta sisään. Temppu on siinä miten asiakas saadaan asiakas uudelleen.
        Minä teen kaikkeni että ostan vaikka kalliimmalla kunhan minua palvellaan. Asiakaspalveluun kuuluu tervehdys, ystävällinen ote ja asiantuntevuus työssään. Asiakaspalvelijan on kohdeltava asiakasta kuin kuningasta. Asiakas on se kuka palkan maksaa.
        Ikäväkseni on todettava että tällä kylällä on myös kauppiaita jotka eivät osaa asiakaspalvelua. Olen joutunut jättämään ostokseni kassalle koska kolmesta työntekijästä kukaan ei voinut tulla kassalle. Juteltiin kaverin kanssa naapurin maijasta, luettiin lehtiä tai aseteltiin tavaroita hyllylle. Jokainen henkilö katsoi minua ja jatkoi hommiaan. Odotin 10 min. ja kysyin ohikulkevalta työntekijältä että voisinko maksaa. Ei vastausta joten poistuin. Aivan varmasti en astu siihen rautaliikkeeseen enää.
        Tästä asiasta mistä alussa kirjoitin oli kyse vieraanvaraisuudesta vaalitilaisuudessa. Ei missään nimessa kritiikkiä ihastuttavan kahvilan pitäjälle. Hän palveli niinkuin piti. Kyse oli vaaliehdokkasta, jotka eivät noteeranneet meitä millään tasolla. Pointtina ehkä, kuinka voit ajaa asioitani jos et edes kehtaa tervehtiä?
        Tämä on muuttotappiokunta ja palvelut vähenevät jos niitä ei käytetä. Minun kriteerini on se hyvä palvelu ja siitä en tingi. Ikävää jos sitä ei tajuta.
        Kiitoksia, olen ollut tyytyväinen tänne muuttooni ja toivoisin että muitakin ihmisiä tänne saataisiin. Hymy pyllystä ja iloinen tervehdys niin tutuille kuin tuntemattomille.

• urpo upptukki
        vastaukseen kirjoitti:

Tässä nyt vastaan koska kommenttisi on asiallinen ja rakentava.
        Ensiksi haluan selvittää tämän syyllistämisasian.
        Kirjoituksessa johon vastasin oli elementtejä syyllistämisestä ja alentamisesta.
        Tapa jossa puhutellaan; >>Miksi asetitte itsenne siihen asemaan, että TEITÄ pitää pyytää kahville?>>
        tähän puutuin.
        Tiedostan hyvän asiakaspalvelun ja itse AINA pyrin antamaan positiivista palautetta kun siihen on aihetta. Virroilla olen löytänyt jo kaupat jossa saan asiallista ja ystävällistä palvelua.
        Palvelu on halvin tapa saada asiakkaat uudestaan palveltavaksi. Ei ole temppu eikä mikään saada asiakas kerran ovesta sisään. Temppu on siinä miten asiakas saadaan asiakas uudelleen.
        Minä teen kaikkeni että ostan vaikka kalliimmalla kunhan minua palvellaan. Asiakaspalveluun kuuluu tervehdys, ystävällinen ote ja asiantuntevuus työssään. Asiakaspalvelijan on kohdeltava asiakasta kuin kuningasta. Asiakas on se kuka palkan maksaa.
        Ikäväkseni on todettava että tällä kylällä on myös kauppiaita jotka eivät osaa asiakaspalvelua. Olen joutunut jättämään ostokseni kassalle koska kolmesta työntekijästä kukaan ei voinut tulla kassalle. Juteltiin kaverin kanssa naapurin maijasta, luettiin lehtiä tai aseteltiin tavaroita hyllylle. Jokainen henkilö katsoi minua ja jatkoi hommiaan. Odotin 10 min. ja kysyin ohikulkevalta työntekijältä että voisinko maksaa. Ei vastausta joten poistuin. Aivan varmasti en astu siihen rautaliikkeeseen enää.
        Tästä asiasta mistä alussa kirjoitin oli kyse vieraanvaraisuudesta vaalitilaisuudessa. Ei missään nimessa kritiikkiä ihastuttavan kahvilan pitäjälle. Hän palveli niinkuin piti. Kyse oli vaaliehdokkasta, jotka eivät noteeranneet meitä millään tasolla. Pointtina ehkä, kuinka voit ajaa asioitani jos et edes kehtaa tervehtiä?
        Tämä on muuttotappiokunta ja palvelut vähenevät jos niitä ei käytetä. Minun kriteerini on se hyvä palvelu ja siitä en tingi. Ikävää jos sitä ei tajuta.
        Kiitoksia, olen ollut tyytyväinen tänne muuttooni ja toivoisin että muitakin ihmisiä tänne saataisiin. Hymy pyllystä ja iloinen tervehdys niin tutuille kuin tuntemattomille.

kahvilanpitäjä taisi olla itse se ehdokas... ilmeisesti hänen työntekijänsä oli se joka osasi palvella...
        olen todella pahoillani, että olet saanut virroilla sellaista kohtelua...

• talipää
        urpo upptukki kirjoitti:

kahvilanpitäjä taisi olla itse se ehdokas... ilmeisesti hänen työntekijänsä oli se joka osasi palvella...
        olen todella pahoillani, että olet saanut virroilla sellaista kohtelua...

taisi olla ja ilmeisesti oli.. mitä oikein haluat sanoa? Kiirjoititko vain ivataksesi?

• Tynnyrissä kasvanut
        jos mahdollista kirjoitti:

M

Onpa lapsuutesi ollut kamala, eikö vanhemmistasi ollut sinulle apua kun koit muut ihmiset noin kauheiksi...toivottavsti takana ei ole koulukiusaamista tms. julmuutta? Maailma on kova, kun joutuu noin kärsimään toisten sosiaalisesta käyttäytymisestä. Onneksi olet löytänyt paremman paikan, toivottavasti et joudu kokemaan enää samaa ahdistusta tulevaisuudessa. Rakenna hyvä tukiverkosto, niin elämä on helpompaa kestää...

• ole hankalia asiakkaita
        tässä on syyllistänyt ketää??? kirjoitti:

Asiakaspalvelu ei ole kemioiden kohtaamista. Tottahan toki se vaikuttaa palvelutasoon.
        Pääsääntönä on se, että ei ole hankalia asiakkaita on vain ammattitaitoista tai -taidonta myyjää.
        Voittehan sanoa että on niitä hankalia asiakkaita joita ei voi yksinkertaisesti palvella mutta pääasiallisesti ei ole hankalia asiakkaita.

• mieltä
        ole hankalia asiakkaita kirjoitti:

Asiakaspalvelu ei ole kemioiden kohtaamista. Tottahan toki se vaikuttaa palvelutasoon.
        Pääsääntönä on se, että ei ole hankalia asiakkaita on vain ammattitaitoista tai -taidonta myyjää.
        Voittehan sanoa että on niitä hankalia asiakkaita joita ei voi yksinkertaisesti palvella mutta pääasiallisesti ei ole hankalia asiakkaita.

Että elämä on ainaista kohtaamista olkoon se sitten kemiaa
        tai mitä, mutta kaikkien kanssa ei vaan pääse samaan sävellajiin,vaikka kuinka yrittäisi, mutta siltikin voi palvella hyvin.
        Olen asunut Virroilla jo muutaman vuosikymmenen ja olen aina saanut Virroilla asiassa kuin asiassa hyvää palvelua, vaikka olen ihan tavallinen vanhalla autolla ajava asukas. Sain kotoa elämääni matkaevääksi vanhan käyttökelpoisen ohjeen: "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan."

• Läpikulkija2

Mikä virtolaisia oikein vaivaa?
      Miksi tällaisista tapauksista täytyy edes käydä keskustelua? Luulisi ystävällisyyden ja normaalin vieraanvaraisuuden olevan itsestäänselvyys kun palvelualalle on lähtenyt. Ja politiikkaan.

• Huh huh

Tulipa kamala ahdistus siitä, millaisessa paikassa olem elämäni ensimmäiset 50-vuotta asunut.Olen kyllä tiennyt, että meitä on moneksi ja sen olen kokenut päinvastoin rikkaudeksi. Kyllähän tänne Virroille ryppyotsaisia mahtuu ja onpa minunkin mielestä täällä liikeitä, joihin en mielelläni mene, koska olen siellä saannut joskus "töykeää" palvelua, mutta onneksi minä voin ratkaista itse, avaanko liikkeen oven uudestaan.Mutta yleensä olen saanut ystävällistä palvelua, on tervehditty, juttuakin on tullut ja kiitoskin on muistettu jne. Onko Virrat jotenkin muka epäystävällisempi kaupunki kuin muut kaupungit ? Väkiluku varmaan pienenee lähinnä kuolleilla, opiskelemaan lähtijöillä ja työn perässä juoksijoilla, eivät kai ne epäystävällisyyden takia ole täältä lähteneet! Enpä ymmärrä minäkään, mihin maailma on menossa jos ystävällisyys, toisten huomioiminen ei kuulu enää itsestäänselvyyksiin!
        Mutta kaikesta huolimatta jatketaan jokainen omaa elämää ja jaetaan sitä omaa positiivisuutta, eiköhän se ala jossain näkyä!

• virrantuoma
        Huh huh kirjoitti:

Tulipa kamala ahdistus siitä, millaisessa paikassa olem elämäni ensimmäiset 50-vuotta asunut.Olen kyllä tiennyt, että meitä on moneksi ja sen olen kokenut päinvastoin rikkaudeksi. Kyllähän tänne Virroille ryppyotsaisia mahtuu ja onpa minunkin mielestä täällä liikeitä, joihin en mielelläni mene, koska olen siellä saannut joskus "töykeää" palvelua, mutta onneksi minä voin ratkaista itse, avaanko liikkeen oven uudestaan.Mutta yleensä olen saanut ystävällistä palvelua, on tervehditty, juttuakin on tullut ja kiitoskin on muistettu jne. Onko Virrat jotenkin muka epäystävällisempi kaupunki kuin muut kaupungit ? Väkiluku varmaan pienenee lähinnä kuolleilla, opiskelemaan lähtijöillä ja työn perässä juoksijoilla, eivät kai ne epäystävällisyyden takia ole täältä lähteneet! Enpä ymmärrä minäkään, mihin maailma on menossa jos ystävällisyys, toisten huomioiminen ei kuulu enää itsestäänselvyyksiin!
        Mutta kaikesta huolimatta jatketaan jokainen omaa elämää ja jaetaan sitä omaa positiivisuutta, eiköhän se ala jossain näkyä!

Niin, olet tainnut asua tarpeeksi pitkään saadaksesi tervehdykseen vastauksen ym. Itse paikkakunnalla 5 vuotta asuneena en voi sanoa muuta kuin, että kerran toisensa jälkeen löydämme itsemme naapurikunnan liike-elämää rikastuttamasta. Ei Virroilla saa palvelua, ainakaan muualta muuttanut, jolla ei ole esi-isiä täällä.

• niinpä...
        virrantuoma kirjoitti:

Niin, olet tainnut asua tarpeeksi pitkään saadaksesi tervehdykseen vastauksen ym. Itse paikkakunnalla 5 vuotta asuneena en voi sanoa muuta kuin, että kerran toisensa jälkeen löydämme itsemme naapurikunnan liike-elämää rikastuttamasta. Ei Virroilla saa palvelua, ainakaan muualta muuttanut, jolla ei ole esi-isiä täällä.

Virrat on totisesti sarvikuonojen maata...

• lopullisesti virran viemä
        virrantuoma kirjoitti:

Ei Virroilla saa palvelua, vaikka koko ikänsä olisi paikkakunnan katukuvassa pyörinyt!!
        Pikkuputiikeissa kitistään asiakkaalle siitä, että on erehtynyt kauppaan vain katselemaan eikä ostakaan mitään. Tai vastaukseksi hyväntahtoiseen keskustelun aloitukseen tiuskitaan ja tuhahdellaan, tai pyöritellään silmiä.

Tervetuloa uudelleen?? No ei tulis mieleenkään!

Arvostaisitte asiakkaitanne, kiittämättömät hapannaamat!!

Rehellisesti voin kertoa, ettei omasta puolestani kiinnosta penniäkään "oman kylän" yrittäjien toimeentulo, kun tie vie useammin kuin usein kymmeniä kilometrejä reippaasti naapuripitäjän puolelle iloisten, hyväntahtoisten ja asiakaspalvelualttiiden ihmisten joukkoon.

Shoppailu on paitsi rahan tuhlausta ja ajanvietettä, myös mahtavaa stressinpoistoa ja omaa laatuaikaa! Ei siinä kaivata töykeitä töksäytteleviä, nirppanokkasia myyjiä pilaamaan tunnelmaa!

Eikä tästä kannata sydämistyä, tai tätä edes kommentoida "oman kylän" palveluiden katoamisen kannalta. Vahinko on jo tapahtunut. Ensivaikutelma on tärkein, niin on äiti opettanut. Siksi olenkin jo muuttanut pois. Tosin perhesuhteiden takia on käytävä säännöllisesti toteamassa, että onneksi tajusin lähteä ajoissa.

• !!!!!!!!
        lopullisesti virran viemä kirjoitti:

Ei Virroilla saa palvelua, vaikka koko ikänsä olisi paikkakunnan katukuvassa pyörinyt!!
        Pikkuputiikeissa kitistään asiakkaalle siitä, että on erehtynyt kauppaan vain katselemaan eikä ostakaan mitään. Tai vastaukseksi hyväntahtoiseen keskustelun aloitukseen tiuskitaan ja tuhahdellaan, tai pyöritellään silmiä.

Rehellisesti voin kertoa, ettei omasta puolestani kiinnosta penniäkään "oman kylän" yrittäjien toimeentulo, kun tie vie useammin kuin usein kymmeniä kilometrejä reippaasti naapuripitäjän puolelle iloisten, hyväntahtoisten ja asiakaspalvelualttiiden ihmisten joukkoon.

Shoppailu on paitsi rahan tuhlausta ja ajanvietettä, myös mahtavaa stressinpoistoa ja omaa laatuaikaa! Ei siinä kaivata töykeitä töksäytteleviä, nirppanokkasia myyjiä pilaamaan tunnelmaa!

Eikä tästä kannata sydämistyä, tai tätä edes kommentoida "oman kylän" palveluiden katoamisen kannalta. Vahinko on jo tapahtunut. Ensivaikutelma on tärkein, niin on äiti opettanut. Siksi olenkin jo muuttanut pois. Tosin perhesuhteiden takia on käytävä säännöllisesti toteamassa, että onneksi tajusin lähteä ajoissa.

No, ei liity mitenkään virtolaisuuteen, mutta mielstäni shoppailu on rahan tuhlausta ja sellaisten ihmisten harrastus, jotka eivät tulevia sukupolvia ajattele...ekologinen jalanjälki on suuri! =( Sressinpoistolääkkeenä turhan kallista ja laatu aikaa löytyy vaikkapa luonnosta ilmaiseksi!

• operaatiomaa!

Ps. eikä kannata sydämistyä tai kannata kommentoida tätä oman maapallon pelastamisyritykseksi! Tein jo oman ensivaikutelmani.... =)

• virtolainen?

IHMEELLISTÄ...että "kun tie vie useammin kuin usein kymmeniä kilometrejä reippaasti naapuripitäjän puolelle iloisten, hyväntahtoisten ja asiakaspalvelualttiiden ihmisten joukkoon. " vaikka et edes asu Virroilla??? Menee hieman ristiin tämä tarina, vai oliko satua koko juttu? Valheella on lyhyet jäljet...mites se opetuksen laita oli kotona?

• hyvää palvelua
        virtolainen? kirjoitti:

IHMEELLISTÄ...että "kun tie vie useammin kuin usein kymmeniä kilometrejä reippaasti naapuripitäjän puolelle iloisten, hyväntahtoisten ja asiakaspalvelualttiiden ihmisten joukkoon. " vaikka et edes asu Virroilla??? Menee hieman ristiin tämä tarina, vai oliko satua koko juttu? Valheella on lyhyet jäljet...mites se opetuksen laita oli kotona?

Olen veden tuoma virtolainen ja olen viihtynyt Virroilla erittäin hyvin. Saan ystävällistä palvelua liikkeissä, pankeissa ja virastoissa. Osaan tervehtiä ja kiittää ja aina saan samanlaisen vastauksen. En jää kyttäämään asiakaspalvelijan käytöstä vaan luon raamit tilanteelle omalla käytökselläni. Arvostan asiakaspalvelutyötä tekeviä, osaan vaatia palvelua ja annan kiitosta.Näin se menee. Joka puolella on ihmisiä, jotka pitävät elämäntehtävänään vahtia sitä kuinka heitä kohdellaan. Jo joku ei huomaa tervehtiä niin johan ollaan loukkaantuneita sen sijaan, että itse tervehdittäisiin ensin. Turhaan haukutaan virtolaisia epäkohteliaiksi ja töykeiksi. Kokeilkaapa muuttaa omaa asennettanne ihmisiin, olkaa avoimia ja ystävällisiä niin varmasti saatte samalla mitalla takaisin. Helppoa on provosoida omalla käytöksellä. Se vanha sananlasku "metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan" pitää monessa muussakin asiassa paikkansa. Ja erityisen kiitoksen haluan antaa nuorille ihmisille, joita on ilmestynyt paljon virtolaisiin liikkeisiin asiakaspalvelutyöhön. Onpa kiva asioida heidän kanssaan. He hallitsevat kassatekniikan ja pystyvät keskittymään asiakkaaseen. Iloinen kiitos helähtää vielä perään asiakkaan lähtiessä. Tästä hyvänä esimerkkinä Löytötexin nuoret kassat.

• HYMY!
        hyvää palvelua kirjoitti:

Olen veden tuoma virtolainen ja olen viihtynyt Virroilla erittäin hyvin. Saan ystävällistä palvelua liikkeissä, pankeissa ja virastoissa. Osaan tervehtiä ja kiittää ja aina saan samanlaisen vastauksen. En jää kyttäämään asiakaspalvelijan käytöstä vaan luon raamit tilanteelle omalla käytökselläni. Arvostan asiakaspalvelutyötä tekeviä, osaan vaatia palvelua ja annan kiitosta.Näin se menee. Joka puolella on ihmisiä, jotka pitävät elämäntehtävänään vahtia sitä kuinka heitä kohdellaan. Jo joku ei huomaa tervehtiä niin johan ollaan loukkaantuneita sen sijaan, että itse tervehdittäisiin ensin. Turhaan haukutaan virtolaisia epäkohteliaiksi ja töykeiksi. Kokeilkaapa muuttaa omaa asennettanne ihmisiin, olkaa avoimia ja ystävällisiä niin varmasti saatte samalla mitalla takaisin. Helppoa on provosoida omalla käytöksellä. Se vanha sananlasku "metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan" pitää monessa muussakin asiassa paikkansa. Ja erityisen kiitoksen haluan antaa nuorille ihmisille, joita on ilmestynyt paljon virtolaisiin liikkeisiin asiakaspalvelutyöhön. Onpa kiva asioida heidän kanssaan. He hallitsevat kassatekniikan ja pystyvät keskittymään asiakkaaseen. Iloinen kiitos helähtää vielä perään asiakkaan lähtiessä. Tästä hyvänä esimerkkinä Löytötexin nuoret kassat.

Luojan kiitos, joku ajattelee samalla tavalla kuin minäkin...tässä on jo hieman tuntenut itsensä kummajaiseksi, kun suurin osa vain haukkuu palveluja.Mielestäni jokaisen kannattaisi omalla asenteella ja esimerkillä luoda positiivista ilmapiiriä...Tuskin murinaa kuuluu jos vastassa on iloinen tervehdys tai aurinkoinen hymy!?Mutta sehän pian loppuu, jos sitä kaikille vieraille tarjoilee...vai miten se nyt oli? =)
        Kiitos reippaille nuorille, jotka ovat hyviä esimerkkejä erinomaisesta palvelusta!!

• tässäkin
        hyvää palvelua kirjoitti:

Nämä keskustelut ovat olleet mielestäni hyvä asia. Palvelua voi mielestäni kommentoida jos siihen on aihetta. Mitään muutosta ei tule mihinkään jos asioista ei keskustella.
        Se on tosi asia että on yritysksiä missä peruspalvelu tökkii ja aivan tavallista tervehtimistä ei hallita. Tämä nyt vain on totuus.
        Tuota "metsä vastaa jne. kyllä jaksetaan jankata mutta se ei muuta yhtään mitään.
        Tämä tilanne on tätä päivää ja ne jotka ovat sitten täällä syntyneet tai tänne kauan aikaa sitten tulleet ovat jo sisällä hommassa ja kulkeutuvat jo automaattisesti sinne missä palvellaan. Ne hassut, jotka eivät vielä tiedä missä ei palvella, joutuvat kokemaan sen omakohtaisesti.
        Minusta kauppaan tuleminen ei ole provosoimista ja totta totisesti jonkun on kaupassa tervehdittävä.
        Mielenkiintoista että otit nuo Löytötexin myyjättäret esimerkiksi. Miksi? Ehkä juuri sen takia koska he osaavat työnsä ja tekevät niinkuin pitää. Tuota esimerkkiä et olisi ottanut jos näin tehtäisi joka paikassa. Tätä asiakas haluaa, palvelua.

• palvelua.........
        tässäkin kirjoitti:

Nämä keskustelut ovat olleet mielestäni hyvä asia. Palvelua voi mielestäni kommentoida jos siihen on aihetta. Mitään muutosta ei tule mihinkään jos asioista ei keskustella.
        Se on tosi asia että on yritysksiä missä peruspalvelu tökkii ja aivan tavallista tervehtimistä ei hallita. Tämä nyt vain on totuus.
        Tuota "metsä vastaa jne. kyllä jaksetaan jankata mutta se ei muuta yhtään mitään.
        Tämä tilanne on tätä päivää ja ne jotka ovat sitten täällä syntyneet tai tänne kauan aikaa sitten tulleet ovat jo sisällä hommassa ja kulkeutuvat jo automaattisesti sinne missä palvellaan. Ne hassut, jotka eivät vielä tiedä missä ei palvella, joutuvat kokemaan sen omakohtaisesti.
        Minusta kauppaan tuleminen ei ole provosoimista ja totta totisesti jonkun on kaupassa tervehdittävä.
        Mielenkiintoista että otit nuo Löytötexin myyjättäret esimerkiksi. Miksi? Ehkä juuri sen takia koska he osaavat työnsä ja tekevät niinkuin pitää. Tuota esimerkkiä et olisi ottanut jos näin tehtäisi joka paikassa. Tätä asiakas haluaa, palvelua.

Saadakseen täytyy pystyä myös antamaan!!!!

• on palveltava?
        palvelua......... kirjoitti:

mitähän tuo tarkoittaa? Kun menee kauppaan niin on annettava palvelua myyjille vai mitä?
        En ihmettele että perusasiat on päin persettä jos näitä yksinkertaisuuksia ei ymmärretä.
        Asiakas antaa rahaa jolla maksetaan myyjän palkka. Eiköhän siinä ole aivan tarpeeksi.

• HUONOON PALVELUUN!
        palvelua......... kirjoitti:

Asiakkaan on nöyristeltävä että saa palvelua.
        Nyt en ihmettele yhtään miksi Virroilla joutuu etsimään hyvää palvelua.

• nyt marisematta
        HUONOON PALVELUUN! kirjoitti:

Asiakkaan on nöyristeltävä että saa palvelua.
        Nyt en ihmettele yhtään miksi Virroilla joutuu etsimään hyvää palvelua.

sen palvelunne kanssa. Ette enää itsekään ymmärrä mistä höpisette. Ostomaniaa potevien ihmisten tarpeita ei tyydytä mikään palvelu. Tavaraa haalitaa kaksin käsin ja maristaan ettei palvelu pelaa. Mitä muuta tarvitsette kuin kassakonetta käyttävän henkilön, jolle saatte roponne lyödä kouraan tai kortin höylättäväksi.
        Onnellinen olotila on se kun ei ole rahaa muuta kuin juuri ja juuri ruokaan. Ei tartte haikailla palveluiden perään kun ei ole rahaa ostaa mitään ylimääräistä. Turhaan ei kannata kaupoissa juosta haikailemassa.

• PALVELTAVA!!!
        on palveltava? kirjoitti:

mitähän tuo tarkoittaa? Kun menee kauppaan niin on annettava palvelua myyjille vai mitä?
        En ihmettele että perusasiat on päin persettä jos näitä yksinkertaisuuksia ei ymmärretä.
        Asiakas antaa rahaa jolla maksetaan myyjän palkka. Eiköhän siinä ole aivan tarpeeksi.

Heti, kun suostut päästämään irti, niin saat.
        Syvennypä tätän asiaan elämässäsi. Kukaan ei voi aina vaan vaatia, edes palvelua, eikä edes RAHALLA.

• ja joopa joo
        nyt marisematta kirjoitti:

sen palvelunne kanssa. Ette enää itsekään ymmärrä mistä höpisette. Ostomaniaa potevien ihmisten tarpeita ei tyydytä mikään palvelu. Tavaraa haalitaa kaksin käsin ja maristaan ettei palvelu pelaa. Mitä muuta tarvitsette kuin kassakonetta käyttävän henkilön, jolle saatte roponne lyödä kouraan tai kortin höylättäväksi.
        Onnellinen olotila on se kun ei ole rahaa muuta kuin juuri ja juuri ruokaan. Ei tartte haikailla palveluiden perään kun ei ole rahaa ostaa mitään ylimääräistä. Turhaan ei kannata kaupoissa juosta haikailemassa.

Marise sinä sitten kun töykeät myyjät ovat karkoittaneet asiakkaat kunnan rajojen ulkopuolelle.
        Virroilta saa vain välttämättömän joten shoppailemaan tänne ei kannata tulla.

• Surullista, nyyh!
        ja joopa joo kirjoitti:

Marise sinä sitten kun töykeät myyjät ovat karkoittaneet asiakkaat kunnan rajojen ulkopuolelle.
        Virroilta saa vain välttämättömän joten shoppailemaan tänne ei kannata tulla.

Ehkä se tosiaan on niin ettei kaikkien ihmisten pärstäkerroin miellytä!! Ainakin sellaista päättelisin ed. luetuista viesteistä, koska itse olen saanut erinomaista palvelua Virroilla. Iloista asiakasystävällisyyttä löytyy lähes joka kaupasta ja asiakas on oikeassa -periaate elää.Minun ei tarvitse lähteä muualle sen takia etten saisi täältä hyvää palvelua vaan siksi etten löydä täältä kaikkea mitä tarvitsen. Joten eipä voi muuta johtopäätöstä tehdä...Sori nyt vaan!

• Summarum
        Surullista, nyyh! kirjoitti:

Ehkä se tosiaan on niin ettei kaikkien ihmisten pärstäkerroin miellytä!! Ainakin sellaista päättelisin ed. luetuista viesteistä, koska itse olen saanut erinomaista palvelua Virroilla. Iloista asiakasystävällisyyttä löytyy lähes joka kaupasta ja asiakas on oikeassa -periaate elää.Minun ei tarvitse lähteä muualle sen takia etten saisi täältä hyvää palvelua vaan siksi etten löydä täältä kaikkea mitä tarvitsen. Joten eipä voi muuta johtopäätöstä tehdä...Sori nyt vaan!

Johtopäätös: palvelua vaan saavat he joiden pärstäkertoimet miellyttävät. Ympyrä on sulkeutunut.

• jokaiselle!
        Summarum kirjoitti:

Johtopäätös: palvelua vaan saavat he joiden pärstäkertoimet miellyttävät. Ympyrä on sulkeutunut.

Eli käynti kosmetologilla tai plastiikkakirurgilla riittää....sitten löytyy palvelua! TAI halvempi versio on vaikka pingottaa kuminauha pärstän ympärille hymynpoikaseksi tai ottaa se heinäseiväs sieltä p.... pois!

• virran tuoma ja kohta viemäkin
        jokaiselle! kirjoitti:

Eli käynti kosmetologilla tai plastiikkakirurgilla riittää....sitten löytyy palvelua! TAI halvempi versio on vaikka pingottaa kuminauha pärstän ympärille hymynpoikaseksi tai ottaa se heinäseiväs sieltä p.... pois!

palvelua? Näyttää siltä, että Virroilla käsitetään hyväksi palveluksi, kun myyjä vaivautuu sanomaan päivää ja kiitos. Hyvä palvelu tarkoittaa myös asiantuntemusta: tunnetaan tuotteet ja osataan opastaa sopivan valinnassa. Sitä palvelua haen naapurikunnista...

• tuoma
        virran tuoma ja kohta viemäkin kirjoitti:

palvelua? Näyttää siltä, että Virroilla käsitetään hyväksi palveluksi, kun myyjä vaivautuu sanomaan päivää ja kiitos. Hyvä palvelu tarkoittaa myös asiantuntemusta: tunnetaan tuotteet ja osataan opastaa sopivan valinnassa. Sitä palvelua haen naapurikunnista...

Olipa asiallinen kommentti. Palvelu on juuri sitä, että osaa lähestyä asiakasta asiakkaan lähtökohdista käsin. Oman kokemukseni mukaan väitän, että sellaistakin palvelua Virroilta löytyy, mutta valitettavasti myös sitä vastakkaista. Asiakaspalvelussa olevasta henkilöstä kyllä huomaa onko hän kiinnostunut omasta työstään. Hyvä asiakaspalvelija on mielestäni siisti, reipas, kohtelias, aloitteellinen ja asiantunteva, innostunut työstään ja saa sillätavoin asikkaankin kiinnostumaan tuotetta kohtaan. Yli-innokkuus ei ole hyväksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe