Kofeiinista, kahvista

Vatsavaivainen

Sairastan paniikkihäiriötä ja oma epäilykseni oli että panikointi johtui kahvista. Lääkäri sanoi myös että voi kokeilla että jättäisin kahvin pois, jos vaivat vähenisivät.

Nyt on kuitenkin käynyt niin että olen saanut pahan ummetuksen kun lopetin kahvin käytön, ja vointini on huonontunut, joten minun oli pakko palata kahvin juomiseen jolloin oloni selvästi kohentui ja vatsa alkoi toimimaan. Mitkään ummetuslääkkeetkään eivät auttaneet.

Näin tapahtui minulla, en tarkoita ettäkö kaikilla olisi näin, mutta minun paniikkihäiriöni paheni kun lopetin kahvin käytön, ja olo huimasti parani kun aloin juomaan taas kahvia. Kahvia käytän vain aamuisin, 3 kupillista aamulla.

Kahvin lopettamisen jälkeen en saanut myös unta, minun piti hankkia nukahtamislääkkeitä että sain unta. Nyt kun juon taas kahvia, olen pystynyt jättämään nukahtamislääkkeetkin pois.

Voiko tosiaan olla että joillekin kahvi voi vaikuttaa näin positiivisesti? En todellakaan tarkoita ettäkö näin kävisi kaikilla.

26

4174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollut....

vain tilapäistä olon huononemista, ja vieroitusoireita nuo ummetukset ja muut?? kestää aikansa ennen kuin kofeiini poistuu elimistöstä.
      jos olisit sitkeästi jatkanut ilman kahvia, niin olo varmasti olisi parantunut.... näin mulla tuli mieleen.
      t. nainen, joka itsekin suunnittelee kahvin lopettamista samasta syystä kuin sinäkin:)

• Vatsavaivainen

ilman kahvia, lääkäri meinasi että kahvilla on suotuisa vaikutus ruuansulatukseeni, ja paniikkihäiriökin selvästi vähentyi. En uskalla enää olla ilman kahvia, sillä ummetus oli todella hankalaa.

• että olet pahasti riippuvai...

oireet pahenevat tosiaan kun lopettaa, niitä sanotaan vieroitusoireiksi. Kun kahvi rauhoittaa piristämisen sijaan, on riippuvuus edennyt todella pahaksi, tyypillisiä fyysisiä oireita tässä vaiheessa ovat mm. niskan jäykkyys, paineentunne päässä, puristus ohimoilla, päänsärky, korvien soiminen, käsien ja jalkojen voimakas hikoilu, lihas- ja hermokipujen paheneminen jne.

Paniikkien pitäisin kadota ensimmäiseksi, noin 1-2 kk kuluessa, sitten ahdistuneisuuden ja masennuksen. Kaikkia oireita esiintyy vieroitusaikana kun kudoksiin kertynyttä kofeiinia irtoaa ajoittain takaisin verenkiertoon. Jos kofeiinia irtoaa kerralla suuria määriä, on olemassa vaara joutua psykoosiin.

Vieroitukseen voi mennä kuukausia, itselläni oireita esiintyi vielä 8kk lopettamiosen jälkeen mutta ne lievenevät kaiken aikaa ja kaikki psyykkiset oireet ovat jo kaukana takanapäin.

Vatsan saa toimimaan syömällä kuitupitoista ravintoa, suolen toiminnalliset häiriöt aiheutuvat kofeiinin vaikutuksesta keskushermostojn niihin osiin, jotka säätelevät suolen toimintaa.

Täältä löytyy tietoa asian tiimoilta.

http://qmies.blogit.fi/

• Vatsavaivainen

ei liikunta, ei ummetuslääkkeet kuten ei mitkään muutkaan lääkäreiden konstit eikä omatkaan. Ravitsemusterapeutinkaan ohjeet eivät auttaneet.

Noita mainitsemiasi lopetusoireita minulla ei ollut lainkaan.

Merkillistä tässä kaikessa oli se että kun olin ilman kahvia, nukuin ja voin erittäin huonosti, kun aloin taas juomaan kahvia, vointini parani, ja nyt pystyn olemaan jopa ilman lääkkeitä.

• ennen kuin
        Vatsavaivainen kirjoitti:

ei liikunta, ei ummetuslääkkeet kuten ei mitkään muutkaan lääkäreiden konstit eikä omatkaan. Ravitsemusterapeutinkaan ohjeet eivät auttaneet.

Noita mainitsemiasi lopetusoireita minulla ei ollut lainkaan.

Merkillistä tässä kaikessa oli se että kun olin ilman kahvia, nukuin ja voin erittäin huonosti, kun aloin taas juomaan kahvia, vointini parani, ja nyt pystyn olemaan jopa ilman lääkkeitä.

vatsan toiminta tasoittuu, kuidut ja riittävä vesimäärä (1,5-2L) kyllä tekevät tehtävänsä ajan mittaan. Kaikille ei tule samoja oireita, joillekin saattaa tulla pelkästään fyysisiä tai psyykkisiä oireita, vaikka usein ne esiintyvätkin yhdessä.

Minulla alkaa unensaanti palautua normaaliksi vasta nyt, kahvinjuonnin lopetin jo Helmikuussa. Ottaa aikansa, ennen kuin aivojen kemiallinen tasapaino palautuu kaikissa aivojen osissa.

Upeinta on, että tunnen saavani omaa persoonallisuuttani takaisin yli 20 vuoden maanpäällisen helvetin jälkeen, mitään masennusta, ahdistusta tai paniikkia ei enää ole jäljellä vähäisimmässäkään määrin vaan saan kokea erilaisia normaaleja tunteita ilman että ne "jäävät päälle".

• jaazaa

Kahvi on jollekin hyvästä, jollekin pahasta.

Kahvista on myös lääkäripiireissä kahdenlaistakin arvioita, eräiden mielestä se tosiaankin ehkäisee sairauksia, toisten mielestä se taas pahentaa paniikkihäiriötä jos sellainen sattuu olemaan.

Kaikki eivät saa kahvista oireita, jotkut niitä saavat eli elämän reseptinä olkoon se, että jokainen elää sen "ruokavalion" mukaan mikä itselle on paras mahdollinen. Kannattaa kuunnella omaa kroppaansa.

Itse olen vähentänyt kahvin käyttöä radikaalisti, kun pienempikin määrä riittää. Jos siis kahvi auttoi vaivoihisi, käytä mutta niin pieniä määriä jolla saat sen hyödyn mitä vatsavaivojen kannaltasi tarvitset.

Myös minulla vatsa toimii sellaisina päivinä paremmin kun käytän aamulla kahvia. Kahvia en itse käytä joka päivä.

Kyllä se mahdollista kohdallasi on että kahvi vaikuttaa sinulla näin positiivisesti, aivan kaikilla se ei sitä tee.

• edullisiakin

terveysvaikutuksia, kofeiinilla ei ainuttakaan. Kofeiini on huumausaine ja sellaisena siitä vaarallisemmasta päästä, paljonn vaarallisempaa kuin heroiini ja kokaiini, jotka ovat kemiallisesti kofeiinin lähisukulaisia.

Kofeiini nimenomaan *aiheuttaa* masennusta, ahdistuneisuutta ja paniikkihäiriötä, siksi nämä vaivat ovat lisääntyneet tasaisesti 1800 luvulta asti kofeiininkäytön yleistyttyä. Nyt ovat suurimmassa vaarassa lapset, nuoriso ja nuoret aikuiset jotka apinoivat amerikkalaista tyyliä särpimällä "energiajuomia".

Kahvi auttaa vatsan toimintaa siksi, että se vaikuttaa aivojen kautta suolen lihaksiin. Kupillinen kahvia aiheuttaa suolessa liikettä yhtä paljon kuin kunnon ateria, parempi topsin olisi syödä terveellisesti, juoda tarpeeksi vettä ja liikkua sen verran että saa vatsan toimimaan normaalisti.

• Tarkennusta
        edullisiakin kirjoitti:

terveysvaikutuksia, kofeiinilla ei ainuttakaan. Kofeiini on huumausaine ja sellaisena siitä vaarallisemmasta päästä, paljonn vaarallisempaa kuin heroiini ja kokaiini, jotka ovat kemiallisesti kofeiinin lähisukulaisia.

Kofeiini nimenomaan *aiheuttaa* masennusta, ahdistuneisuutta ja paniikkihäiriötä, siksi nämä vaivat ovat lisääntyneet tasaisesti 1800 luvulta asti kofeiininkäytön yleistyttyä. Nyt ovat suurimmassa vaarassa lapset, nuoriso ja nuoret aikuiset jotka apinoivat amerikkalaista tyyliä särpimällä "energiajuomia".

Kahvi auttaa vatsan toimintaa siksi, että se vaikuttaa aivojen kautta suolen lihaksiin. Kupillinen kahvia aiheuttaa suolessa liikettä yhtä paljon kuin kunnon ateria, parempi topsin olisi syödä terveellisesti, juoda tarpeeksi vettä ja liikkua sen verran että saa vatsan toimimaan normaalisti.

muistaa että syömällä terveellisesti, mm. kuitupitoisia ruokia ei suurinosa ihmisistä, jotka kärsivät ärtyneestä paksusuolesta, saa vaivoihinsa tälläkään konstilla mitään helpotusta, koskaan.

Kofeiini aiheuttaa masennusta ym. psyykkisiä häiriöitä vain murto-osalle niistä kärsivistä ja huomausainelain mukaan kofeiini ei ole huume tai päihde. Myös ns. kofeiinikuolemia ei ole maailmalla raportoitu.

Paniikkihäiriövaivat ovat lisääntyneet kylläkin vasta 1980-luvulta lähtien ja syy on yksinkertaisesti tässä elämänmenossa ja kiireessä, siitä ei sovi esimerkiksi kahvia tai vaikkapa teen juontia syyttää. Syy on meissä ihmisissä jotka olemme suostuneet omaksumaan tämän elämäntapamme. Colajuomat, Spritet sun muut jenkkiläistuotteet ovat siinä mielessä epäterveellisiä että sisältävät paljon haitallisia väriaineita.

• pysty vatsa kunnossa
        Tarkennusta kirjoitti:

muistaa että syömällä terveellisesti, mm. kuitupitoisia ruokia ei suurinosa ihmisistä, jotka kärsivät ärtyneestä paksusuolesta, saa vaivoihinsa tälläkään konstilla mitään helpotusta, koskaan.

Kofeiini aiheuttaa masennusta ym. psyykkisiä häiriöitä vain murto-osalle niistä kärsivistä ja huomausainelain mukaan kofeiini ei ole huume tai päihde. Myös ns. kofeiinikuolemia ei ole maailmalla raportoitu.

Paniikkihäiriövaivat ovat lisääntyneet kylläkin vasta 1980-luvulta lähtien ja syy on yksinkertaisesti tässä elämänmenossa ja kiireessä, siitä ei sovi esimerkiksi kahvia tai vaikkapa teen juontia syyttää. Syy on meissä ihmisissä jotka olemme suostuneet omaksumaan tämän elämäntapamme. Colajuomat, Spritet sun muut jenkkiläistuotteet ovat siinä mielessä epäterveellisiä että sisältävät paljon haitallisia väriaineita.

niin kaipa ne sitten ovat täysin turhia ja pitää käyttää huumeita.

Kofeiini aiheuttaa jonkin asteisia psyykkisiä ongelmia noin 10-20 prosentille käyttäjistä, tämä on suuri määrä ihmisiä, kun ottaa huomioon, että Suomessakin kofeiinia käyttää jossakin muodossa lähes koko kansa.

Kofeiini on lääkeaineopillisesti huumausaine siinä missä heroiinikin, aivot eivät reagoi aineisiin sen perusteella mikä on niiden laillinen status.

Kofeiinin aiheuttamia kuolemantapauksia on kyllä raportoitu mutta se ei ole asian ydin, ydin on se, että tuhannet suomalaiset elävät kofeiinin aiheuttamien terveysongelmien takia vuosikausia syrjäytyneenä työ- ja sosiaalisesta elämästyä.

Elämänmeno ja kiire eivät riitä yksin selittämään näiden häiriöiden lisääntymistä, riippumattomat asiantuntijat kyllä yhdistävät ne siihen psykoaktiiviseen aineeseen, joka tunnetusti *aiheuttaa* näitä häiriöitä ja jonka käytön yleistyminen korreloi ongelmien kasvuun.

• Lainkuuliainen
        pysty vatsa kunnossa kirjoitti:

niin kaipa ne sitten ovat täysin turhia ja pitää käyttää huumeita.

Kofeiini aiheuttaa jonkin asteisia psyykkisiä ongelmia noin 10-20 prosentille käyttäjistä, tämä on suuri määrä ihmisiä, kun ottaa huomioon, että Suomessakin kofeiinia käyttää jossakin muodossa lähes koko kansa.

Kofeiini on lääkeaineopillisesti huumausaine siinä missä heroiinikin, aivot eivät reagoi aineisiin sen perusteella mikä on niiden laillinen status.

Kofeiinin aiheuttamia kuolemantapauksia on kyllä raportoitu mutta se ei ole asian ydin, ydin on se, että tuhannet suomalaiset elävät kofeiinin aiheuttamien terveysongelmien takia vuosikausia syrjäytyneenä työ- ja sosiaalisesta elämästyä.

Elämänmeno ja kiire eivät riitä yksin selittämään näiden häiriöiden lisääntymistä, riippumattomat asiantuntijat kyllä yhdistävät ne siihen psykoaktiiviseen aineeseen, joka tunnetusti *aiheuttaa* näitä häiriöitä ja jonka käytön yleistyminen korreloi ongelmien kasvuun.

vanginnut vielä kahvin (kofeiinin) käytöstä mutta vangitsisi jos käyttäisin HUUMEITA.

• minuakaan mutta
        Lainkuuliainen kirjoitti:

vanginnut vielä kahvin (kofeiinin) käytöstä mutta vangitsisi jos käyttäisin HUUMEITA.

sain kofeiinista yli 20 vuotta kestäneen vaikean masennus/ahdistuneisuus/paniikkihäiriön ja sen lisäksi lihas- ja neurologiset kivut, jotka invalidisoivat minut ajoittain sänkypotilaaksi. Pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle jouduin kofeiinin aiheuttamien vaivojen vuoksi jo 32 vuotiaana. Lisäksi sain aivovaurioita, joiden vuoksi en osaa enää laskea ja osa fyysisistä oireista ilmeisesti jää pysyväksi.

Neurologin kanssa keskusteltuani totesi lääkäri, että en voi käyttää synteettisiä kipu- tai muita lääkkeitä vaan, että ainoa sopiva lääke laillisen huumeen aiheuttamiin vaurioihin olisi lääkekannabis jonka on todettu korjaavan sellaisiakin aivovaurioita, joita kofeiini aiheuttaa.

Nyt on vain niin, että väärien diagnoosien vuoksi en saa Suomessa mitään hoitoa, vaan minun on muutettava ulkomaille aivan perusterveydenhuollon varmistamiseksi.

Todellisuus on joskus propagandaa ja rahvaan mututietoa ihmeellisempi.

• rousk rousk

Tee ei tärisytä samalla lailla kuin kahvi, kokeile sitäkin.

Etupäässä vieroitusoireilta tuo kertomasi kuulostaa.

• jootanoin

Kuin seinään ja mitään vierotus oireita ei ole tullut, Olotila on kohentunut aivan hirveästi, eli ahdistuskohtaukset on historiaa. olen nyt kuukauden verran ollut ilman kofeiinia ja todella tyytyväinen olooni. Kahvia ilman en voi olla mutta kofeiiniton ajaa saman asian :)

• jaazaa
        jootanoin kirjoitti:

Kuin seinään ja mitään vierotus oireita ei ole tullut, Olotila on kohentunut aivan hirveästi, eli ahdistuskohtaukset on historiaa. olen nyt kuukauden verran ollut ilman kofeiinia ja todella tyytyväinen olooni. Kahvia ilman en voi olla mutta kofeiiniton ajaa saman asian :)

kahvinkäytön, en sen vuoksi että epäilisin kahvin aiheuttavan vaivoja, mutta lopetin kahvin käytön sen vuoksi että haluan testata, voiko kofeiinittomuus viedä "oireita" mahdollisesti pois.

Kahvia olen käyttänyt pahimpina aikoina 5-6 kupillista, ennen lopettamista 3-4 kupillista päivässä. Mitään vieroitusoireita en kohdannut, en mm. päänsärkyä mistä varoitettiin. Valitettavasti myöskään kahvin lopettaminen ei ole tuonut mitään postiivista muutosta (palan tunne kurkussa mm. edelleen) aikaiseksi, mutta enpäs heitä pyyhettä vielä kehiin, kun kerran olen ollut vieroitusoireista vapaa. Myös muun kofeiinin käytön olen lopettanut.

Uteliaisuuttani kysyn, mitä maksaa kofeiiniton kahvi kaupassa? Myydäänkö sitä kaupassa? Ja miltä se maistuu kofeiiniseen kahviin verrettuna?

• qmies.blogit.fi
        jaazaa kirjoitti:

kahvinkäytön, en sen vuoksi että epäilisin kahvin aiheuttavan vaivoja, mutta lopetin kahvin käytön sen vuoksi että haluan testata, voiko kofeiinittomuus viedä "oireita" mahdollisesti pois.

Kahvia olen käyttänyt pahimpina aikoina 5-6 kupillista, ennen lopettamista 3-4 kupillista päivässä. Mitään vieroitusoireita en kohdannut, en mm. päänsärkyä mistä varoitettiin. Valitettavasti myöskään kahvin lopettaminen ei ole tuonut mitään postiivista muutosta (palan tunne kurkussa mm. edelleen) aikaiseksi, mutta enpäs heitä pyyhettä vielä kehiin, kun kerran olen ollut vieroitusoireista vapaa. Myös muun kofeiinin käytön olen lopettanut.

Uteliaisuuttani kysyn, mitä maksaa kofeiiniton kahvi kaupassa? Myydäänkö sitä kaupassa? Ja miltä se maistuu kofeiiniseen kahviin verrettuna?

saattaa mennä kuukausia, ennen kuin oireet helpottavat. Tähän vaikuttaa sekä kudoksiin kertynyt ja sieltä vapautuva kofeiini, että aivojen kemiallisen tasapainon hidas palautuminen kofeiinialtistuksen jälkeen.

Kofeiini muuttaa aika rajusti aivosoluja ja niiden toimitaa ja nämä muutokset täytyy purkaa, ennen kuin psyyke palaa normaalin oloiseksi. Jotkut oireet saattavat jäädä pysyviksi jos jonkun tietyn alueen vauriot aivoissa ovat laajat.

Vaimoni on ryhtynyt käyttämään kofeiinitonta pikakahvia, itse juon vain yrttiteetä.

• jaazaa
        qmies.blogit.fi kirjoitti:

saattaa mennä kuukausia, ennen kuin oireet helpottavat. Tähän vaikuttaa sekä kudoksiin kertynyt ja sieltä vapautuva kofeiini, että aivojen kemiallisen tasapainon hidas palautuminen kofeiinialtistuksen jälkeen.

Kofeiini muuttaa aika rajusti aivosoluja ja niiden toimitaa ja nämä muutokset täytyy purkaa, ennen kuin psyyke palaa normaalin oloiseksi. Jotkut oireet saattavat jäädä pysyviksi jos jonkun tietyn alueen vauriot aivoissa ovat laajat.

Vaimoni on ryhtynyt käyttämään kofeiinitonta pikakahvia, itse juon vain yrttiteetä.

jää pysyviksi, kahvin käytön lopettamisella ei ole merkitystä, taikka sitten kahvin käyttö ei aiheuta minulle mitään oireita. Kaikillahan kahvi ei vaikuta negatiivisesti, vain jollakin tietyllä määrällä. Kahvin käytöstä kun tiedetään olevan myös hyötyä, ainakin eräiden lääkärikunnassakin olevien mielipiteiden mukaan.

• qmies.blogit.fi
        jaazaa kirjoitti:

jää pysyviksi, kahvin käytön lopettamisella ei ole merkitystä, taikka sitten kahvin käyttö ei aiheuta minulle mitään oireita. Kaikillahan kahvi ei vaikuta negatiivisesti, vain jollakin tietyllä määrällä. Kahvin käytöstä kun tiedetään olevan myös hyötyä, ainakin eräiden lääkärikunnassakin olevien mielipiteiden mukaan.

puolessa vuodessa lainkaan, ne todennäköisesti johtuvat muusta kuin kofeiinista, jos oireista jää vain osa, se kertoo keskus- tai ääreishermoston pysyvistä vaurioista.

Kofeiinilla ei ole ainuttakaan terveyttä edistävää vaikutusta ja se aiheuttaa jatkuvassa käytössä aivosolujen muutoksia sekä solukuolemaa siinäkin tapauksessa, että havaittavia oireita ei esiinny. Se muuttaa myös persoonallisuutta, vaikka oireita ei esiinny, muutos tapahtuu niin bhitaasti, että sitä ei huomaa.

Noin 10-20% käyttäjistä saa jonkinasteisia psyykkisiä oireita kofeiinista

Kahvilla saattaa olla edullisiakin terveysvaikutuksia, kofeiinilla ei. Täytyy aina perehtyä kahvia mainostaviin tutkimuksiin hyvin tarkasti, kaikki, jotka olen tähän mennessä lukenut, ovat olleet näennäistieteellistä propagandakäyttöön teetettyä tilaustavaraa, joka on alunperin suunniteltu toteutettavaksi siten, että se antaa ennakolrta asetetun tuloksen, joka sitten vielä tulkitaan ja esitetään väärin.

Esimerkiksi kun kofeiinia annettiin koe-eläimelle, jolle oli aiheutettu ms-oireita muistuttavia oireita kehittävä dna-vaurio, ei ms-oireita esiintynyt. Tästä vedettiin suora johtopäätös, että kofeiini ehkäisee ms-tautia ja esiteltiin tavan mukaan näyttävästi juuri näin.

Tosiasiassa kofeiini aiheuttaa juuri niitä ms-oireita ja tuhoaa aivosoluja.

• jaazaa

puolessa vuodessa lainkaan, ne todennäköisesti johtuvat muusta kuin kofeiinista, jos oireista jää vain osa, se kertoo keskus- tai ääreishermoston pysyvistä vaurioista.

Kofeiinilla ei ole ainuttakaan terveyttä edistävää vaikutusta ja se aiheuttaa jatkuvassa käytössä aivosolujen muutoksia sekä solukuolemaa siinäkin tapauksessa, että havaittavia oireita ei esiinny. Se muuttaa myös persoonallisuutta, vaikka oireita ei esiinny, muutos tapahtuu niin bhitaasti, että sitä ei huomaa.

Noin 10-20% käyttäjistä saa jonkinasteisia psyykkisiä oireita kofeiinista

Kahvilla saattaa olla edullisiakin terveysvaikutuksia, kofeiinilla ei. Täytyy aina perehtyä kahvia mainostaviin tutkimuksiin hyvin tarkasti, kaikki, jotka olen tähän mennessä lukenut, ovat olleet näennäistieteellistä propagandakäyttöön teetettyä tilaustavaraa, joka on alunperin suunniteltu toteutettavaksi siten, että se antaa ennakolrta asetetun tuloksen, joka sitten vielä tulkitaan ja esitetään väärin.

Esimerkiksi kun kofeiinia annettiin koe-eläimelle, jolle oli aiheutettu ms-oireita muistuttavia oireita kehittävä dna-vaurio, ei ms-oireita esiintynyt. Tästä vedettiin suora johtopäätös, että kofeiini ehkäisee ms-tautia ja esiteltiin tavan mukaan näyttävästi juuri näin.

Tosiasiassa kofeiini aiheuttaa juuri niitä ms-oireita ja tuhoaa aivosoluja.

noin jyrkkä, olen asiassa hieman eri mieltä, kahvi ja mm. tee aiheuttavat toisille niin positiivisia kuin negatiivisiakin vaikutuksia.

Minun osalta oirekuvio johtuu muusta kuin kofeiinista, ja en muutoinkaan ole juonut kofeiinipitoisia juomia määrällisesti kovin suuria määriä enkä kovin montaa vuotta.

Mutta noin se varmasti onkin että noin 10-20% saavat kofeiinista vaivoja, itse en valitettavasti kuulu siihen ryhmään; Olisikin liian helppoa kun löytyisi vain yksi syy ja seuraus...

Toisaalta kun kaikki ruuat, juomat, elämäntavat ja lääkkeet otettaisiin tarkkaan syyniin, kaikki todennäköisesti on tappavaa, eli nautitaan niistä mitkä tuottavat itse kullekin nautintoa, tyytyväisyyttä ja iloa. Elämä on kuitenkin varsin lyhyt.

Täysin "steriiliä" ihmistä ei ikävä kyllä kenestäkään saa.

• qmies.blogit.fi
        jaazaa kirjoitti:

noin jyrkkä, olen asiassa hieman eri mieltä, kahvi ja mm. tee aiheuttavat toisille niin positiivisia kuin negatiivisiakin vaikutuksia.

Minun osalta oirekuvio johtuu muusta kuin kofeiinista, ja en muutoinkaan ole juonut kofeiinipitoisia juomia määrällisesti kovin suuria määriä enkä kovin montaa vuotta.

Mutta noin se varmasti onkin että noin 10-20% saavat kofeiinista vaivoja, itse en valitettavasti kuulu siihen ryhmään; Olisikin liian helppoa kun löytyisi vain yksi syy ja seuraus...

Toisaalta kun kaikki ruuat, juomat, elämäntavat ja lääkkeet otettaisiin tarkkaan syyniin, kaikki todennäköisesti on tappavaa, eli nautitaan niistä mitkä tuottavat itse kullekin nautintoa, tyytyväisyyttä ja iloa. Elämä on kuitenkin varsin lyhyt.

Täysin "steriiliä" ihmistä ei ikävä kyllä kenestäkään saa.

sellaisen tutkimuksen, jossa todetaan kofeiinilla terveydelle edullisia vaikutuksia, olen perehtynyt kofeiinia koskevaan lääketieteelliseen tutkimukseen viime talvesta asti, mutta toistaiseksi en ole löytänyt ainuttakaan luotettavaa, positiivisista vaikutuksista kertovaa tutkimusta.

Linkki tutkimustietoon löytyy blogistani, tutkimuksia on tässä vaiheessa yli 22000, mutta niistä voi etsiä eri aiheisiin liittyviä tutkimuksia hakusanojen käytöllä.

Kofeiini ja ahdistuneisuus.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=DetailsSearch&term=caffeine anxiety&log$=activity

Kofeiini ja masennus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=DetailsSearch&term=caffeine depression&log$=activity

Kofeiini ja paniikkihäiriö

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=DetailsSearch&term=caffeine panic&log$=activity

Jos olet pidättäytynyt kofeiinista täysin kaikissa muodoissaan yli 6kk ilman, että oireet ovat helpottuneet lainkaan, oireesi johtuvat todennäköisesti muusta.

• jaazaa

sellaisen tutkimuksen, jossa todetaan kofeiinilla terveydelle edullisia vaikutuksia, olen perehtynyt kofeiinia koskevaan lääketieteelliseen tutkimukseen viime talvesta asti, mutta toistaiseksi en ole löytänyt ainuttakaan luotettavaa, positiivisista vaikutuksista kertovaa tutkimusta.

Linkki tutkimustietoon löytyy blogistani, tutkimuksia on tässä vaiheessa yli 22000, mutta niistä voi etsiä eri aiheisiin liittyviä tutkimuksia hakusanojen käytöllä.

Kofeiini ja ahdistuneisuus.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=DetailsSearch&term=caffeine anxiety&log$=activity

Kofeiini ja masennus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=DetailsSearch&term=caffeine depression&log$=activity

Kofeiini ja paniikkihäiriö

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=DetailsSearch&term=caffeine panic&log$=activity

Jos olet pidättäytynyt kofeiinista täysin kaikissa muodoissaan yli 6kk ilman, että oireet ovat helpottuneet lainkaan, oireesi johtuvat todennäköisesti muusta.

juttu jos löytyisi vaivoihin vain yksi tekijä; Kofeiini.

Sillä pelastettaisiin monta miljoonaa ihmistä!

Tiedän että moni muukin kokeillut "täyskofeiinitonta elämää", koska sitä mm. psykiatrisen puolen lääkärit ja jotkut yleislääkäritkin suosittelevat, kaikenlaisiin vaivoihin, mutta se mikä sopii yhdelle, ei valitettavasti sovi kaikille.

• qmies.blogit.fi
        jaazaa kirjoitti:

juttu jos löytyisi vaivoihin vain yksi tekijä; Kofeiini.

Sillä pelastettaisiin monta miljoonaa ihmistä!

Tiedän että moni muukin kokeillut "täyskofeiinitonta elämää", koska sitä mm. psykiatrisen puolen lääkärit ja jotkut yleislääkäritkin suosittelevat, kaikenlaisiin vaivoihin, mutta se mikä sopii yhdelle, ei valitettavasti sovi kaikille.

väärä kuva koko asiasta, ei ole mitään yhtä aiheuttajaa, joka selittäisi jokaisen paniikkihäiriötapauksen.

Paniikkihäiriön taustalla ovat aivojen kohonneet kiihdyttävien välittäjäaineiden pitoisuudet, kofeiini on ainoastaan yksi tällaista vaikutusta aikaansaava aine. Kofeiini on myös yleisin paniikkihäiriön aiheuttaja mutta ei jokaisessa tapauksessa.

Kofeiinittomuus sopii jokaiselle aivan yhtä hyvin kuin heroiinittomuus tai kokaiinittomuus, nehän ovat kemiallisesti sisarusmolekyylejä.

• jaazaa

väärä kuva koko asiasta, ei ole mitään yhtä aiheuttajaa, joka selittäisi jokaisen paniikkihäiriötapauksen.

Paniikkihäiriön taustalla ovat aivojen kohonneet kiihdyttävien välittäjäaineiden pitoisuudet, kofeiini on ainoastaan yksi tällaista vaikutusta aikaansaava aine. Kofeiini on myös yleisin paniikkihäiriön aiheuttaja mutta ei jokaisessa tapauksessa.

Kofeiinittomuus sopii jokaiselle aivan yhtä hyvin kuin heroiinittomuus tai kokaiinittomuus, nehän ovat kemiallisesti sisarusmolekyylejä.

Tarkoitin siis tietysti sitä että sinä jankuttamalla tuot kaikkiin ongelmiin tämän kofeiinin mukaan.

Edistystä on että korjailit nyt lausuntojasi ja totesit itsekin että kofeiini ei ole syy ongelmiin jokaisessa tapauksessa.

Ei kofeiinittomuudella maailma pelasteta, joitakin tapauksia voidaan pelastaa kofeiinittomuudella, ja sekin on hyvä se.

Ei kaikki ongelmat tosiaankaan johdu kofeiinista kun on paljon ihmisiä jotka eivät käytä kofeiinipitoisia tuotteita lainkaan, ja silti saavat kaikennäköisiä ja kokoisia ongelmia, ja taas toisaalta on miljoonia ihmisiä jotka käyttävät kofeiinipitoisia tuotteita ja heillä ei ole mitään ongelmia.

Eli tämä keskustelu minun kohdaltani päättyy tähän.

Hyviä kofeiinittomia hetkiä kuitenkin sinulle.

• Ammuli

tuohon ummetukseen.Pari desiä päivässä riitänee.Mulla ne toinii kaikkein parhaiten kuin mikään muu.
      Kahvista koettasin päästä eroon vaikka pikkuhiljaan.

• qmies.blogit.fi

En ole missään vaiheessa väittänyt, että kofeiini olisi ainoa aiheuttaja, en ole myöskään väittänyt, että kofeiinista luopuminen auttaisi jokaista.

Tilastolliset arviot perustuvat lääketieteelliseen tietoon, sen perusteella noin 50% ahdistuneisuushäiriöisistä pääsisi oireistaan pidättäytymällä kofeiinista.

Eräs masennuksen ja lisämunuaisen toimintahäiriön yhteys taas yhdistää masennuksen ja kofeiinin 50-75% tapauksissa.

Jos kofeiinin osuus todella on noin suuri, siitä kannattaa puhua ja siitä täytyy puhua sillä jos suhteuttaa tuon osuuden itsemurhatilastoihin, kofeiini aiheuttaa satoja itsemurhia vuodessa.

• koffeenisti
    • Yuka2

Olin aikanaan juomatta kahvia. Vaikutus silloiseen pahaan paniikkiin oli nolla.
      Kahvin olen huomannut jossain määrin pahentavan oireita JOS sitä juo selvästi liikaa. Siis sen verran, että ilman paniikkioireitakin sydän takoisi ja kädet tärisisivät.

Kahvin, teen tai muun kofeiinipitoisen ja paniikkialttiuden yhteys piillee lähinnä eli toimintojen vilkastumisesta. Jos paniikki on luonteeltaan enemmän fyysistä kuin henkistä, niin laukeaahan se helpommin kofeiinin kiihdyttäessä pulssia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16563
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      38
      4457
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2587
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      135
      1898
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1533
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      392
      1492
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      14
      1319
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1273
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      982
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      955
    Aihe