SSRI ja sivuvaikutukset

neverSSRI

Eilisessä Helsingin sanomissa oli hyvä mielipideosaston kirjoitus SSRI -lääkkeiden sivuvaikutuksista, joista lääkärit eivät yleensä puhu mitään.

SSRI lääkkeet koukuttavat todella pahasti ja lopettamisesta voi tulla aivan karmeita oireita. Tutkimusten mukaan niiden teho on sama kuin jo 50-luvulta lähtien käytössä olevien trisyklisten masennuslääkkeiden. Eivät ole siis yhtään tehokkaampia mutta eivät aiheuta väsymystä niinkuin vanhemmat masennuslääkkeet. Mielestäni väsymys on kuitenkin pieni haitta verrattuna SSRI lääkkeiden sivuvaikutuksiin. Jos et nähnyt eilisen su hesarin kirjoitusta niin sitten vaan googlettamaan SSRI niin tarinoita noista sivuvaikutuksista löytyy.

19

3538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maanis-depressiivinen

      kuin tuolla mielipidekirjoittajalla. Kokeilin aikanaan kolmea erilaista SSRI-lääkettä. Ei niistä mitään sivuvaikutuksia tullut, eivätkä ne masennukseen auttaneet. Myöskään SNRI-lääke ja MAO-estäjä eivät toimineet. Nyt syön vanhanaikaista Triptyliä, ja olen ollut pari kuukautta kuin vanha oma itseni.Ainoa sivuvaikutus on suun kuivuminen. Lihoin aiemmin psykoosilääkkeen käytön yhteydessä. ja olin huolissani mahdollisesta ruokahalun lisääntymisestä, mutta niin ei käynyt ja aloinkin laihtua.

      Aikanaan kun sairastuin ja diagnoosini oli pelkkä masennus, minulle ehdotettiin nimenomaan terapiaa ensisijaiseksi hoidoksi. Joskus siitä oli hyötyä, varsinkin 5 vuotta sitten itsemurhayrityksen jälkeen. Nyt en ole pariin vuoteen käynyt yksilöterapiassa, koska en saa sieltä mitään irti. Asiani on puhuttu jo moneen kertaan läpi. Sen sijaan keväällä ryhmäterapia ja nykyisin mielenterveyskuntoutujien harrastusryhmät ovat hyödyllisiä. Tarvitsen tekemistä ja sosiaalisia kontakteja, en mitään terapialässytystä.

      P.S. Nykyinen psykiatrini sanoi, että trisykliset lääkkeet tehoavat masennukseen paremmin kuin SSRI-lääkkeet. Trisyklisiä käytetään nykyisin vähemmän , koska haittoina saattaa olla sydän- ja verenkiertohäiriöitä ja niiden yliannostus on vaarallisempi kuin uudempien lääkkeiden.

      • iiris.rukka

        Missä kokoontuu ryhmäterapia masentuneille jota kehuit? tekemistä tässä toisaankin kaipaisi ja vertaistukea...


    • Varjolilja

      Luin Akuutin sivuilta haitoista ja siellä kerrottiin ssri-lääkkeiden olevan pienihaittaisimpia kaikista masennuslääkkeistä. Olen käyttänyt venlafaksiinia ja mirtatsapinia. Edellinen rinnastetaan haitoiltaan ssri-lääkkeisiin. Jouduin manian kynsiin ja lääke oli vaihdettava väsyttävään mirtatsapiniin. Nyt nukun. Tiedän myös, mitä todella suuri väsymys on. Se on sellaista, ettei pääse sängystä ylös. Minulla ei ollut mitään vieroitusoireita lopettaessani venlafaksiinin. Niin suuri pelkuri en ole, että jättäisin lääkkeni syömättä. Pystynhän nyt edes nukkumaan.

      • ja päästä asioista läpi

        Minä en ainakaan käytä lääkkeitä. Aion käydä asiat tunteineen läpi sen verran kun alitajunta
        antaa periksi.
        Samalla käytän tavallaan kehoterapiaa lisäksi.
        Kehoon olen varastoinut kaiken tapahtuneen.
        Hengissä ollaan.
        Lääkkeistä menen tukkoon enkä saa mistään kiinni.


      • Anonyymi

        SSRI:t on pienihaittaisimpia masennuslääkkeistä. Mutta ilmeisesti myös jokseenkin tehottomia lumevaikutusta lukuunottamatta.

        Tänä vuonna (2022) esimerkiksi maailman kuuluisimmassa ja arvostetuimmassa tiedelehdessä Naturessa julkaistiin artikkeli "The serotonin theory of depression: a systematic review of the evidence", jonka johtopäätös oli että serotiniiniteorialta on lähtenyt uusimpien tutkimusten myötä tieteellinen perusta alta, ja sillä olettamalla ole enää kestävää tieteelliseen tietoon perustuvaa pohjaa, että serotiniinin määrää aivoissa kasvattamalla masennukset edes vähenisivät - vaikka SSRI eli serotiniinin takaisinoton estäjä -lääkkeet on tehty aiheuttamaan juuri sitä. Näitä lääkkeitä on syöty paljon Suomessakin. Sivuvaikutukset ovat varmoja ja tunnettuja, mutta hyötypuoli on kyseenalaistunut samalla kun lääketehtaista riippumattomiakin tutkimuksia on julkaistu yhä enemmän ja enemmän.

        Lääketehtaat rahoittivat alan ensimmäiset tutkimukset. Seurantatutkimuksista usein alkuun julkaistiin vain ne, joissa tuli positiivisia tuloksia ja jätettiin julkaisematta ne, joissa positiivisia vaikutuksia ei havaittu. Sen seurauksena oli pitkään julkaisuvinouma lääkkeen positiivisista vaikutuksista. Uudet tulokset ovat muuttaneet kuvan serotiniinin roolista masennuksessa, ja ne tiedot ovat ristiriidassa monen masennuslääkepurkin tuoteselosteen kanssa, joissa vaikuttavaksi mekanismiksi väitetään sellaista, jolla esimerkiksi tuon Nature-lehden koosteen mukaan ei ole enää nykyisin edes tieteellistä pohjaa, kun niin monet uudet tutkimustulokset ovat olleet väitteen kanssa ristiriidassa.


    • muutama vuosi sitten

      Söin aikoinaan juuri näitä lääkkeitä. HS:n kirjoitus oli mielestäni liian yleistävä. Siinä annettiin aivan väärä kuva näistä lääkkeistä. Nyt kaikki pelkäävät niitä. Kaikki lääkkeet vaikuttavat ihmisiin eri tavalla. Mulla auttoi hyvin, parannuin masennuksesta. Ei ollu mitään sivuvaikutuksia, eikä ollut hankaluuksia lopetettaessa lääkitystä. Voin suositella.

    • sivuvaikutuksia.

      niillä on vaikutuksia, joista osa on hyödyllisiä, osa haitallisia. Haittavaikutusten nimittäminen kiertoilmaisulla onn markkinointistrategiaa, sillä vältetään liittämästä tuotteeseen kielteisiä mielikuvia.

      Toinen tällainen kiertoilmaisu jota käytetään näiden "lääkkeiden" yhteydessä on vieroitusoireiden nimittäminen "lopetusoireiksi", en ole koskaan kuullut puhuttavan esim. heroiinin lopetusoireista.

      Yleisesti ottaen, SSRI-kemikaalit ovat pelkkää näennäistieteellistä humpuukia joiden tarkoituksena on rahastaa sairaalla ihmisellä mahdollisimman pitkään parantamatta häntä.

      • alkup.kirjoittaja

        Kirjoitat täyttä asiaa, etenkin toi viiminen kappale!


    • Maanis-depressiivinen

      Mielipidekirjoituksessa säikyttiin suurta sivuvaikutusten luetteloa. Tämä johtuu tietysti siitä, että sivuvaikutukset raportoidaan eteenpäin, ja vaikka jokin haittavaikutus tulisi yhdelle käyttäjälle miljoonasta, se on kirjoitettava tuoteselosteeseen.

    • päin

      Itse olen syönyt ssri lääkettä (fluoksetiinia) pari vuotta ja vaikutukset ovat olleet vain positiivisia. Olen todellakin saanut siitä helpotusta masennukseen, bulimiaan ja paniikkikohtauksiin. Haitallisia vaikutuksia en ole huomannut... Kaivan kyllä heti tuon artikkelin esiin, niin saan tästä lähtien pelätä tuota lääkettä hieman enemmän :D. Mutta hyvä kuva mulla on siitä tähän asti ollut.

      • alkup.kirjoittaja

        Ei pelkästään sivuvaikutukset vaan lääkkeen kun lopettaa niin vieroitusoireet voivat olla aivan kamalat.


      • allekirjootan

        Sama kokemus täällä. Ja tuo lopettamisen vieroitusoirejuttu nyt on pikku seikka monen muun pitkän kärsimyksen rinnalla! Joskus on niin tosi kamalaa tuskaa, so what. En sure nyt lopettamistani, vaan lähinnä eteenpäin elämistäni. Pitää lopettaa hitaasti, todella hitaasti. Lääkärit yleensä antavat liian nopean tahdin neuvoksi lopetukseen. Olen tämän kokenut, siis lopettamisen ja lääkärin 'ohjeen', diatso Xanorin kohdalla; erittäin pieni muru kerrallaan kerran viikossa tabusta pois. Ei se mitään kamalaa ollu. - On kuin tekosyy ja ainakin turha pelko tommonen vieroitusoirejuttu, on kai elämässä kärsimystä muutenkin, miksi tuosta niin haloota. - Terveyttä vaan kaikille.


    • koukkuun

      millään tavalla. Lääkityksen alussa sain lievän paniikkikohtauksen ja olin todella alamaissa, mutta sen jälkeen olo koheni vähäsen ja sivuoireet hävisi, paitsi että seksihalut katosi kokonaan.

      • .........

        ........


    • parjaajat olleet

      oikeasti/vaikeasti masentuneita koskaan? Silloin lääkkeiden sivuvaikutukset ovat yks lysti sen rinnalla.

      Itse olen käyttänyt mm. Triptyliä, Klotriptyliä, Pertriptyliä eli näitä ns. vanhoja ja olen vain nukkunut niiden kanssa ja suuta on kuivannut (Pertriptylillä lisäksi kauheat painajaiset). Näillä on ollut myös kätevä yrittää itsaria...

      Sen sijaan Seronil ja Efexor ovat aiheuttaneet sivuvaikutuksia vain isoilla annoksilla (60 mg ja 300 mg). Nämä ovat Seronilin kohdalla olleet väsymys ja joskus näön epätarkkuus, Efexorilla yöhikoilu ja voimakkaat unet. Siis PIENIÄ tunteita todellisen masennuksen rinnalla, jolloin mietitään vain poispääsyä kaikesta!!! Ja itsarin tehdäkseen näitä pitäisi syödä apteekin varastollinen...

      Ylläpitoannoksilla (Seronil 20-40 mg, Efexor 75-150 mg) eivät aiheuta mitään sivuoireita JA masennus todellakin lievittyy.

      - terv. muutaman kerran teholla maannut -

      • muakin pännii

        ihmisten 'mielipiteet', että ihminen muka voisi valita, mitä lääkettä pitää ja saa avukseen ottaa. Sitä lääkitystä joko määrätään tai toisin sanoen sitä saadaan, avuksi tarkoitettuna. Joka ei tarvitse, ei ota, ja poistukoon palstalta. Onnea matkaan, kun kerran pärjää.

        Tekevätkö ihmiset tämmöistä muka valintaa KYLLÄ/EI, otan lääkitystä/en ota, esimerkiksi sypöpälääkeiden, sokeritautilääkkeiden, sydänlääkkeiden, astmalääkkeiden, ihotautilääkkeiden, migreenilääkkeiden, tulehduskipulääkeiden (reumalääkkeiden), onnettomuuksien jälkeisten lääkitysten jne, jne. kanssa. Veikkaampa, että ei silloin pieksetä tuollaista. Joka on oikeasti kipeä, kuka milläkin laitta, tarvitsee ja ottaa lääkitystä, jota tämän hetken tietämyksen mukaan parhaiten ajatellaan tautiin sopivan. Vaihtoehtona usinkin aikainen kuolema, juu. Noh?


      • PMR

        Totta. Joistain kirjoituksista saa sen kuvan, etteivät niiden kirjoittajat ole koskaan oikeasti olleet masentuneita tai ahdistuneita.

        Itselläni Seronil toimii loistavasti ja vaikka pahin on jo takana aion jatkaa lääkkeen syömistä tasan niin kauan, että tiedän selättäneeni masennuksen kokonaan.

        Lääkkeen ainoat sivuvaikutukset itselläni ovat, etten enää ole masentunut enkä edes pysty olemaan ahdistunut, viinaakaan ei tee enää oikein mieli ja pystyn jälleen tuntemaan itseni ihmiseksi.

        Muistan vielä liian hyvin viime kesän, jolloin olin todella pohjilla enkä enää ikinä halua niitä tunteita takaisin. Jos lääkkeen lopettaminen sitten joskus aiheuttaa mitä tahansa, on se mitätöntä sen henkisen helvetin kanssa, jossa vuosia asuin ja josta pääsin ehdonalaiselle kesän lopussa.

        Pete


    • härkä

      Uudet masennuslääkkeistä olen maininnut jossain kirjoituksessa. Ne ovat teholtaa huonoja ja pieni osa hyötyy niistä, silloinkin masennus on kovin lievä tai onko edes masennusta. Nämä asiat ovat vaiettu suurelta yleisöltä. Vanhat trisykliset ovat tehokkaampia, mutta sivuvaikutuksia on jonkin verran aluksi, suun kuivuminen ja väsymys pahimmat, mutta häviää jossain vaiheessa. Uudet masennuslääkkeet ovat pitkän kehittelyn tulosta ja rahaa on palanut paljon lääketehtailta. Niinpä käytiin keksimään paljon uusia indikaatioita eli sairauksia mihin ne sopivat. Nyt puolueettomat tahot ja meidän osastonlääkäri on sitä mieltä, ettei kalliita lääkkeitä kannata syöttää, koska tulokset ovat huonoja. Niillä piti olla vain vähän haittavaikutuksia, mutta suurimmalta osalta ne joudutaa lopettamaan vaikeiden sivuoireiden ja tehottomuuden vuoksi. En pysty mitään prosentteja sanomaan, mutta osasto sekä avohoidon kokemukset ovat saman tyyppisiä ja perustuu kokemukseen. Tietenkin, jos lääke auttaa totta ihmeessä jatkakaa, sillä olen nähnyt myös joidenkin hyötyvän, mutta sitä en tiedä johtuuko se lääkkeestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe