Politiikka toimii

Olen joskus pohtinut kuinka politiikka oikein toimii. Nyt onkin hyvä hetki pohtia sitä ja katsoa kuinka kehitetyt säännönmukaisuudet toimivat käytännössä.
Puolueen pärjääminen Suomessa sillä, että hoitaa vain maan asioita on vaikeaa, vaikka sen tekisi kuinka hyvin. Koskaan eivät kaikki ole tyytyväisiä. Normaalimpaa on, että tyytymättömien määrä on suurin ja kasvaa koko ajan. Siksi kokoomuksella on mennyt yllättävän hyvin. Kataisella alkaa ilmeisesti olla tarvittavaa karismaa.
Suomessa on perinteisesti pärjännyt puolue, joka ei ole niinkään ajanut kannattajiensa etuja vaan leikannut muiden etuja. Eli täyttänyt kateellisten ihmisten toiveita: Koska mullakaan ei ole, niin ei muillakaan tarvii olla, eikä ainakaan noilla ökyrikkailla. Kateuden lietsomisella on Suomessa valtavan suuri voima. Toinen tärkeä asia on, että puolueella pitää olla joku, jota vastaan taistella. SDP on tällaisena, me vastaan rikkaat, puolueena pärjännyt hyvin jo pitkään, oikeastaan koko sotien jälkeisen ajan. Mutta nyt on SDP murrosvaiheessa ja yrittänyt muuttaa toimintatapaansa kateellisten puolueesta enemmän asioiden hoitaja puolueeksi ja siksi menestys on huono. Jan Vapaavuoren, vaikkakin kokoomuslaisena, menestykseen on varmasti vaikuttanut taistelu öky-Sukarin toimia vastaan. Tyypillinen me vastaan rikkaat tilanne.
Vihreät ovat kielto-, rangaistus-, rajoitus- sekä maksujen- ja verojen korotus puolueena valtaamassa SDP:n paikkaa. Itsekkäimmät ja häikäilemättömimmät kun-ei-mulle-niin-ei-muillekkaan tyypit ovat Vihreissä löytäneet oman puolueen. Ilmastonmuutos ja ympäristönsuojelu ovat vain keinoja millä ihmisiä hämätään ja syyllistetään puhumalla potaskaa maapallon lämpenemisen aiheuttamista katastrofeista ja maailmanlopusta.
Keskusta (Maalaisliitto) on mulle-sulle-mulle-mulle-mulle –jakopuolueena pärjännyt hyvin perinteisen kannatuksensa turvin. On kuitenkin kummallista, että Pohjanmaan jämäköille keskustalaisille on niin kauan kelvannut vihtahousu Vanhanen, joka on tavallisesti samaa mieltä sen kanssa, jonka kanssa on viimeksi puhunut. Ei ole kait ollut parempaakaan. Näyttää siltä, että Vanhanen on pian EU-parlamenttiehdokkaana.
Tämä on pieni riipaisu politiikan ja ihmisten välisestä suhteesta. Vaikka näkemykseni vaikuttavatkin pessimistisiltä ja sarkastisilta, odotan mielenkiinnolla rakentavaa ja hedelmällistä keskustelua.

0

164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
        Maailman menoa
        53
        5540
      2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
        Maailman menoa
        94
        3438
      3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
        Maailman menoa
        46
        3330
      4. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
        Maailman menoa
        76
        2527
      5. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
        Maailman menoa
        59
        2403
      6. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
        Maailman menoa
        75
        1907
      7. Persut palkkaavat verorahoilla

avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
        Maailman menoa
        303
        1742
      8. Anteeksi T

Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
        Ikävä
        7
        1206
      9. Ville Rajainmäki, 25, omaishoitaja

Hän on 65 eläkeikääntyneen avustajana 24/7 Kerrankin omaishoitajaa arvostetaan ja maksetaan asiaankuuluvaa, 3000€, pal
        Maailman menoa
        24
        1132
      10. Harmittaako että

Annoit niin paljon positiivista huomiota ja rakkautta kaivatullesi
        Ikävä
        138
        1088
      Aihe