"Halpa ja yksinkertainen", KATTIA

KANSSA....

Nyt puhutaan TELE-finlandista, soneran tytäryhtiöstä, sellaisena kun se todellisuudessa on.

Kun saat tarpeeksesi T-F:n liittymästä, vie asia suoraan Kuluttaja-RIITALAUTAKUNTAAN, se kuluttajavirasto ei johda mihinkään, siitä pitää T-F huolen.





Puhelinsoitolla saatavat muuttaa sopimustasi oleellisesti:

- puhepaketin laskutuskausi kaksinkertaistettiin. (ei voi seurata kertymää).

- laskutusrajaksi minulle asetettiin 20 euroa vaikka paketin hinta on 17.90 e/kk. Siis aina saldon ylitys, jotta lasku tulisi kerran kuussa.

- Suurin kusetus tässä on se, että vaikka lasku ylittää 20 euroa (kuten minulla) ei laskua tullut ilmoitetun 1 kk:n jaksossa. Kun pyysin 1 kkn erittelyn, en sitä saanut, vaan jouduin sen itse minuuttimääristä yhteenlaskemaan, tulos 24 euroa, kusettjakoneisto vahvisti itse tarkaksi luvuksi 23.9 euroa, mutta eivät sitä ensin suostuneet esittämään

- liittymä muutettiin ilman minun lupaa määräaikaiseksi.



Hinnankorotus on upotettu sekaviin laskutuskausiin, jotta et voisi seurata liittymäsi tapahtumia:

Tele Finlandilla (ja Soneralla) laskutuskausien pituudet vaihtelevat niin että helmikuun, toukokuun, elokuun ja marraskuun LASKUTUSKAUDET OVAT PITUUDELTAAN 35 PÄIVÄÄ KAIKISSA LASKUTUSRYHMISSÄ, muut ovat 28 päivää, eihän tuo poikkea paljoan normaalin kuukauden (30 pv) pituudesta.

Ideana on markkinoida puheaikaa minuutteina kuukaudessa, mutta laskutusjakson pituus ei olekkaan kuukausi vaan 28 tai 35 päivää ja toimitusehdoissa puhutaankin LASKUTUSKAUDESTA, jossa puhepaketin minuutit on käytettävä.

Käytännössä päivittäinen puheluiden aika vaihtelu tasoittuu viikkossa, esim. 500 minuutin puhepaketissa on puheaikaa vajaa kaksi tuntia viikossa (500 min / 30 pv * 7 pv = 117 min). Joten 4 viikossa (28 päivässä) asiakas käyttää 467 min ja 5 viikossa (35 päivässä) 583 min, koska pakettiin kuuluu vain 500 min nuo 83 min on ostettava rahalla 0,09 e/min eli 7,50 euroa 17,90 euron perusmaksun päälle.
KOROTUS ON VAATIMATTOMASTI 42 PROSENTTIA.

Sekä mainoksissa että laskuissa puhutaan kuukaudesta ja ehdoissa laskutuskaudesta, kolme perättäistä laskutuskautta (28 35 28=91 päivää) vastavat pituudeltaan kolmea kalenterikuukautta. Esimerkiksi 500 min/kk puhepaketti asiakas luulee ostaneensa 3 kuukaudessa 3 * 500 min hintaan 3 * 17,90 e, mutta pakettiminuutteja kuluikin 467 467 500 ja YLIMÄÄRÄISET 83 MINUUTTIA TARVITSEE OSTAA. Tuo 17 minuutin ylitys 1500 minuuttiin tulee koska 3 perättäistä laskutuskautta on 91 päivää eikä 90 päivää, Tele Finland käyttää huhtikuun 2008 tiedotteessaan 30 päivän kuukautta:

"Uutuus! Puhepaketti 1800
Ahkerasti puhuvien asiakkaidemme iloksi lisäsimme palettiimme myös erityisen muhkean puhepakettivaihtoehdon. Järeä liittymäuutuus sopii erityisesti sinulle, jolla on paljon asiaa – sisältäähän perusmaksu keskimäärin tunnin puhetta jokaiselle kuukauden päivälle!
Paketin perusmaksu 38,90 €/kk sisältää 1800 minuuttia puheaikaa hintaan 0 €/min."
Ja vähän alempana: "Kaikki pakettihinnat koskevat normaalihintaisia puheluita kotimaassa sekä normaalihintaisia tekstiviestejä. Puhepaketti-liittymissä puheluiden hinta paketin ylittävältä osalta on 0,09 €/min."

Jos käytää asiakastiedotteen mukaisesti keskimäärin tunnin päivässä tuota puhepaketti 1800, hän puhuu toukokuun laskutuskaudessa 35 tuntia ja ostaa 5 tuntia eli 300 minuuttia puheaikaa hintaan 27 euroa, kuukausimaksun 38,90 euron lisäksi, HINNANKOROTUS ON HUIKEAT 69 %.

Vastaavalla tavalla laskettuina muiden TeliaSonera Finlandin –liittymien piilotetut 35 päivän laskutuskausien hinnankorotukset:
TeleFinland Puhepaketti 250 min/kk korotus 27 %
TeleFinland Puhepaketti 500 min/kk korotus 42 %
TeleFinland Puhepaketti 1000 min/kk korotus 42 %
TeleFinland Puhepaketti 1800 min/kk korotus 69 %
TeleFinland Puhepaketti 2800 min/kk korotus 108 % YLI TUPLAA KUUKAUSIMAKSUN
Minun Sonera 50 min/kk korotus 11 %
Minun Sonera 100 min/kk korotus 13 %
Minun Sonera 200 min/kk korotus 17 %
Minun Sonera 350 min/kk korotus 23 %
Minun Sonera 500 min/kk korotus 28 %
Minun Sonera 800 min/kk korotus 32 %
Minun Sonera 1200 min/kk korotus 35 %
Minun Sonera 1500 min/kk korotus 36 %
Minun Sonera 2000 min/kk korotus 38 %
Minun Sonera 3000 min/kk korotus 40 %
Minun Sonera 4000 min/kk korotus 41 %

28 päivän kuukausina asiakas menettää 7 % (2/30-osaa) ostamastaan puheajasta.

Puhepaketit sisältävat vain normaalihintaisia puheluita kotimaahan, pakettiin ei kuulu yrityspuhelut joiden numerot alkavat ainakin 010 020 030 071 075, kaikki normaaleista lanka- ja kännykkänumeroista poikkeavien numeroiden hinta kannattaa selvittää.

Jotta jokainen pystyy itse tarkastamaan ylläolevan, niin tässä ovat laskutuskausi taulukoiden, hinnastojen ja toimitusehtojen osoitteet:
http://www.sonera.fi/files/Sonera.fi/Yksityisille/Asiak astuki/Laskutus/Matkapuhelinlaskujen_laskutustaulukko_2 008.pdf
http://www.tele.fi/files/Tele.fi/Asiakaspalvelu/Laskutu s/erapaivat_tf.pdf
http://www.sonera.fi/files/Sonera.fi/Footer/Yleiset%20e hdot/Uudet%20toimitusehdot.pdf
http://www.tele.fi/files/Tele.fi/Footer/TF_toimitusehdo t_0307_suomi.pdf
http://www.sonera.fi/files/Sonera.fi/Yksityisille/Puhel in%20ja%20liittyma/Hinnasto/Palveluhinnasto_Su010308_UL .pdf
http://www.tele.fi/files/Tele.fi/Liittymat/TF%20Hinnast o%20042008.pdf
Tele Finlandin huhtikuun 2008 asiakastiedoteen osoite on http://www.tele.fi/files/Tele.fi/Asiakaspalvelu/Asiakas tiedote/Asiakastiedote0408.pdf

Tämä vedätys ei vaikuta tavallisiin aikaveloituksellisiin liittymiin, joiden kuukausihintaan ei kuulu puheaikaa.


SELKEÄÄ JA YKSINKERTAISTA, EIKÖ TOTTA !!!

3

1503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pulinaa ja sorinaa

      Vai lasketko päivät pitkät vain teoreettisia mahdollisuuksia käyttää puheaika joka kuukausi minuutilleen ja päivälleen? Jos vastatsit jälkimmääiseen "kyllä", suosittelen hankkimaan jonkun muun harrastuksen ja vaihtamaan liittymäsi pulinaan, jossa maksat vain käyttämistäsi minuuteista. Tähän mennessä laskutkin ovat tulleet joka kuukausi, nyt tosin viimeisin oli n. 17€, joten se näkyy olevan siirretty seuraavaan laskuun.

      Mielestäni puhepaketin puheaika 500min/kk on ilmoitettu selkeästi ja normaalitapauksessa sen tulisi riittää koko laskutuskaudeksi, joka on käytännössä yksi kuukausi. Laskin, että päivitäinen puhemäärä 28 ja 35 päivän laskutuskauden välillä vaihtelee vajaan neljä minuuttia/päivä, siis yhden lyhyen puhelun verran. Onko se puhelu pakko soittaa? Entä jos kaverisi soittaakin sinulle 8 minuutin puhelun? Taas säästyy pari päivää.

      Älä pahastu kommentistani, mutta minusta tuntuu, että tälläkin asialla on kaksi puolta, joista olet tuonut esiin vasta sen toisen. Minä puolestaan yritän valottaa sitä toista puolta.

    • hankkia007

      ihan prepaid niin pääsee helpol ja murheet kaikkoo.. sinne lataat muutamia kymppejä kuussa ni ei tarvi mitään tulevaa postii ees ajatella liittymien suhteen..

    • vinkkarit_rutussa

      Olisit nyt laittanut edes oikeat linkit, etkä copypastennut vanhoja järinöitäsi. Laitan yhden linkeistä ajantasalle tässä:

      http://www.tele.fi/files/Tele.fi/Asiakaspalvelu/Laskutus/erapaivat_tf.pdf?LinkType=Static File

      Tuo on minulle tärkeä linkki.
      Puhelut eivät ole puhepaketeissa kallistuneet, ellet sitten tosiaan puhu tasaisesti ohjelmoituna kuin robotti, aina saman aikamäärän joka päivä.
      Ohjelmoi nyt puherobottisi uudelleen. Tarkoitan että opettele puhumaan hieman enemmän tai vähemmän riippuen laskutuskaudesta.
      Kaikki puhelut tulee laskutettua, ne tulevat laskutukseen vain hieman eripituisina kausina, jota on vaikeampi muistaa. Vuoden aikana kaikki tasoituu, vuosi on aina 365 tai 366 päivää.

      En usko että kenenkään muun operaattorin puhepaketteihin sisältyvät ns. yritysnumerot, jotka alkavat esim. 010, 020 ja 030:lla.

      Hankalammaksi tuo on nyt mennyt, kun TeliaSonera omistajana on laittanut TeleFinlandille käyttöön saman laskutusohjelmiston kuin se itsekin käyttää. Jotain säästöä on siitä omistajalle TeliaSoneralle selvästi tullut. Mitä nyt kuluttajia vähän vituttaa uudet, eripituiset lasutuskaudet. Olen kyllä jo tottunut niiden kanssa pelaamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe