Kelan ohjeiden mukaan - petossyyte

Masunnunko

Kysyisin teiltä onko kellään muulla ollut vastaavaa tilannetta. Olette käyneet pätkötöissä opiskelun ohella, olette oikeutettuina perhesuhteiden vuoksi yleiseen asumistukeen. Työt ovat olleet vaihtelevia ja kausittaisia, työhön tarvittaessa kutsuttavia. Olette toimittaneet kelaan välitarkastuksia varten palkkakuitteja ja virkailija on moneen otteeseen sanonut että kuitenkin tulot tarkistetaan vuositarkastuksessa verottajalta. Näin on ollut muutaman vuoden, kunnes kaunis päivä tulee kelalta kirje, että epäillään tukien väärinkäytöstä! Asiasta valitetaan ja jankataan ja kela lähettää kirjeen, jossa kertoo, että saa tulla puhumaan henkilökohtaisesti asiasta ja että pitää siihen varata aika omasta kelasta. Kun soitatte ajanvarausta toisessa päässä huudetaan ettei tällästä ole ja mitä helv. oikein ajattelette, lähettäkää kirjallinen valitus. Paperisodan jälkeen lopulta maksatte kiltisti osissa tukea takaisin kun tälläiseen yhteispäätökseen olette kelan kanssa tulleet. Oletatte että asia on siinä, Kela kuitenkin tekee asiasta tutkintapyynnön poliisille, käytte siellä selvittämässä asiaa ja lopulta tulee haaste oikeuteen. Kaikki tämä vain kelasta saamanne informaation vuoksi, että tulot tarkistetaan vuosittain verottajalta, jos on edellisvuonna maksettu liikaa se korjataan.. Näin on siis ollut monta vuotta, kela on myöntänyt aina vaan tarkistuksessa uudet tuet, olette eläneet uskossa että kaikki on kunnossa KUNNES selviää, että olettekin saaneet n. 50e kuussa liikaa tukea kuin mihin olette oikeutettu ja saatte syyte-epäilyn tukien väärinkäytöstä ja petoksesta.

Missä on oikeus? Missä on kohtuus? Ja poliisilta kuulin, että meitä on monta, joita syytetään väärinperustein. Kiitos heidän, jotka oikeasti huijaavat tukia itselleen!

17

5614

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Hei!!

Minulla samankaltainen tilanne ja ottaa todella kovin päähä kyseinen asia koska olen asiasta sopinut kelan kanssa ja sitten tuleekin puhelu poliisilta että pitää mennä kuulusteluihin. Miten sinulla loppupeleissä kävi asian suhteen?

• sählääminen

Valtion verovaroja haaskataan sähläämiseen.Ei tunnu kyllä kohtuulliselta. Minä olen myös osani kärsinyt viranomaisten sähläämisestä, että meinasi mielenterveys siinä romahtaa. Suomi on joskus vaikea maa asua. Onkohan täältä kukaan joutunut lähtemään pakolaiseksi tuollaisten asioiden takia.

• Suullisetkin

Sopimukset ja muut asiointien tuloksena päätetyt asiat pitää ja kannattaa pyytää kuitenkin kirjallisina ja säilyttää vähintään viisi vuotta sellaisessa paikassa että löytää ne sitten kun kela alkaa vaatimaan ja haastamaan oikeuteen oman möhläilynsä vuoksi. Muuten olemme vailla oikeusturvaa kun asioimme virkamiestä vastaan oikeusteitse. Kuulopuheita kun ei huomioida vaan pitää olla dokumentteja todisteeksi.

• surusilmä.itken

voi itku, nyt ite samassa liemessä ja vain ja ainoastaan kelan vääryyden takia, eli valheen.

• ----------------

Pyytäkää kaikki päätökset kirjallisina.
      Itseltäni on mennyt yli vuosi sitten usko kelan virkailijoiden suulliseen ilmaisuun. Tämän vuoksi maksan pienestä osa-aikatyö palkasta joka kk takaisinpereintää, asumistuesta.
      Joinakin huonompina työ kk jää laskujen jälkeen alle 150 euroa seuraavaan tiliin asti- näissä velkaa vain tuo takaisinperintä.
      Olisin tulojeni takia käsittääkseni oikeutettu soviteltuun työttömyysturvaankin. eli- oikein inhaksi jos käyn, kela maksaa minulle enempi kuin minä sinne!

lisäksi olen ollut nyt yli 1,5 v. duunissa. koko aikana kela on halunnut työssäoloehtoa laskea vajaan vuoden ajalta, vaikka Kelalla on joka ikinen määräaik. sopimukseni.
      olen kaksi erillistä kertaa hakenut työttömyysturvaa: kun oli jäänyt tosivähän laskujen jälkeen.
      Nyt joulukuun tulot tulee noin 65 tunnista. Netto pienehkö...

• Riesakeko

tämän kirjoittanut vielä lisäilee. KKela sitten laski viime vuoden ansioiden perusteella as.tuen tälle vuodelle. Päätös on ihka oikeresti paperilla...
        Nyt sitten olen kausittain(ta:n hioljaiset ajat) hakenut soviteltua pv rahaakin... Sen verta kettuunnuin itse, kun suullisesti voivat huuhaata antaa, mutta nythän tilanteeni on labiilin stabiili- oli tulot mitä vaan, as.tukea tulee 41 egeä joka kk. Jos missä kuussa tuloni ovat alle minkään... asiallisen, kuten Heinäk. netto kokonaista 350 egeä oli, on kyllä silkkaa ihmettä että selviydyin siitä kuusta hakematta muuta... Lomalla olin.

Kelalla ei osata monestikaan laskea heti, kun kyse on henkilöstä joka tekee tuottotöitä- ihan oikeita duuneja, mutta työaikaa ei ole etukäteen voitu määritellä, ja kun pomo pistää palkkalaskelmiin kk tunnit, ei viikkotunteja. Eli- ei oletettuja vaan tehdyt, ja as.laskutetut tunnit, jotka on palkan peruste.
        Kävinpä taas Kelan tstossa. Ootan viikon pari kauhulla päätöstä tai liitepyyntöjä. Kysyin tiskillä, tarvitaanko jos ei hae, joltain ajalta tiettyä tukea, sen ajan viikkotunteja- hakemani ajan tunnit on, samoin palkkalaskelma. Huonot kokemukset... Todenn. puuttuu jokin liite ö, tai tieto a. Käyn päivittämässä miten kävi sitten.
        Ja menkää vaan töihin, mutta kokoaikatöihin, ihmiset... Tuottotuntilaisena voi tietenkin selviytyä muusta hyvällä alueella, mutta sisäsuomessa pikkupitäjässä tuottoja ei vaan ole töikisi asti aina hyvin!

• tupu

Mulla sama tilanne nyt. Huomenna poliisin kuulusteluun petos syytteestä. Ihan paniikissa. Mitä siitä voi koitua?

• törkeä laitos

Tää on tutuua aika monelle tänä päivänä. Minulle myös opiskeluaikana tuli jotain ongelmia kelan tukien kanssa ja kävin sopimassa ne ja tein maksusuunnitelman jota nyt maksan. Luulin asian olevan selvä mutta tulikin tutkintapyyntö poliisilta ja nyt menossa oikeuteen petossyyte-epäiltynä.
      Tosi kiva juttu kun vielä työskentelen raha-alalla.

• katunvillis

Ajatelkaa millaista väkeä mahtuu Kelan 6000:een työntekijään. Aina heistä joku voi tehdä tällaista eli käyttää valtaansa teitä kohtaan jos vain huvittaa. Jos vaikka sattuu olemaan nipontarkka päivä menossa ja juuri teidän paperinne sattuu kohdalle.. Kelan asiakkailla ei ole samoja oikeuksia kuin kelaväellä vaikka mitä tapahtuisi. Kyllä kannattaisi miettiä, mitä tämän hölmön kelasysteemin tilalle voisi rakentaa, ettei ihmiset olisi alituisesti huolissaan omasta elämisestään.

• janebond1

petossyytteissä pitäisi syytetyn vedota siihen että Afrikasta saapui musta-ihoinen
      nainen 7 lapsen kanssa jotka eivät olleetkaan hänen lapsiaan, nainen ei ollutkaan
      aviossa lainkaan vaikka esitti maahantullessaan vihkitodistuksen, joka olikin jokin
      somaliensikäläinen tullausilmoitus,

nainen nosti kelalta 56.000e sosiaalitukia väärennetyillä asiakirjoilla mutta kko
      vapautti hänet korvaamasta petoksella saatua hyötyä,

nekru siis saa huijata mutta valkoihoinen ei saa petostella, niin väärin

• ankkenström

Kelan virkailija kirjaa asiakkaan tietoihin kaikki yhteydenotot ja mitä niissä on sovittu. Kannattaa pyytää kopiot kaikista asumistuen asiakirjoista ja yhteydenotosta. Jos niistä olisi apua puolustukseksi

• Virkamies ex

Kela.poliisi.rikoseuraamus.verotoimistot ja muut turhan raskaasti miehitetyt instituutiot..sosiaalitoimistoa unohtamatta perustavat työ ja toimintansa vain ja ainoastaan tavis kansalaisen nöyryyttämisen edistämiseen jotta tämä syrjäytyisi ja uskokaa pois moiseen touhuun menee suurin osa muutoin budjetoiduista varoista.

tähän jatkoksi halintooikeudet ja ministeriöt n.20.kpl..niin..näin vähäväkisessä maassa on noin paljon ministeriöitä..joiden menot on jokaisella useita miljaardeja..huh huh..sitte eduskunta eri virastoineen ..kylllä siinä tavsi kyykkyyn menee kun tuolaisen herra/akka lauman tarpeelisuutta turvattaa vero varoin kansaa kyykyttämällä..se on pieni raha mikä sosun asikas saa tuossa paletissa..

• Anonyymi

50 e kk tekee 600 e vuosi
      Onhan sekin jo raha mutta viekö kela poliisile tosiaan noin pienestä ?

• Anonyymi

Kyllä vie. Minulla oli joskus tuloa 60e yhden kuukauden aikana, ei muuta. Kela vei oikeuteen ja tuli tuomio petoksesta.

Tui 60e tuli siitä miten palkka laskettiin kahdelle eri kuukaudelle. Se oli siis ainoa tuloylitys koko vuonna.

• Anonyymi

Vanha ketju, mutta huomasin, ettei Kelan tekemisiin ja neuvoihin voi nykyäänkään 100% luottaa. Joutuu varmistamaan ne itse kuitenkin. Näin kannattaa toimia. Työntekijät voivat sählätä tms. ja antaa ristiriitaisia neuvoja.

• Anonyymi

Sitten kun kysyt viesteillä, niin tulee anonyymejä työntekijöitä kuittauksella "Kela". Siis koko Kela? Et tiedä onko sama neuvojen antaja. Kaikkeen ei edes vastata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitten kun kysyt viesteillä, niin tulee anonyymejä työntekijöitä kuittauksella "Kela". Siis koko Kela? Et tiedä onko sama neuvojen antaja. Kaikkeen ei edes vastata.

Nii ja nykyään kuulemma myös tekoäly hoitaaa joitain viestityksiä. Mulla itellä on ollut vain pieniä ongelmia Kelan kanssa (mm. kerran meinattiin tehdä hurjat pääomatulot, oikeesti jotain parisataa) mut onpa pöyristyttävä juttu toi mitä aloituksessa on ja ketjussa muuten. Kelan pitäis rekrytä sellasia, jotka hallitsee kapulakieltä ja lakitekstiä ja on numeropäätä.

lajijasuris

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2490
    2. Mitä ajattelit ensimmäisenä kaivatustasi

kun näit hänet?
      Ikävä
      148
      2224
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2152
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1684
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1593
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1516
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      279
      1394
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1379
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1356
    Aihe