Sydämen ultraääni tähystyksenä

Kääk!

Voisiko joku kys. tutkimuksen läpikäynyt kertoa kokemuksestaan. Kyse siis ruokatorven kautta tehtävästä ultraäänitutkimuksesta. Eli minkälainen operaatio, millainen laite, meneekö helposti alas, tuntuiko kovinkin tukalalta, mahdolliset komplikaatiot jne.? Itsellä tämä tutkimus edessä ja jännittää aivan kamalasti!

7

6325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hätää

      Minulla oli hiljattain tämä kokemus. Annettiin lusikalla puudutetta kurkkua varten, eli sen nielaisin,vähän aikaa odoteltiin ja sitten nielaisu kun se tökättiin kurkkuun. Ihan hyvin meni alas, ei tullut yhden yhtä yökkäystä,koska sitä ei työnnetty niin alas kuin vatsatähystyksessä.

      En tuntenut ultra-anturin liikettä juuri ollenkaan ja tohtori sanoikin, että on just hiippaläpän kohdalla,hyvin näkyy.

      Katseli sitä aikansa ja sitten pois. Jonkin aikaa piti olla syömättä,ja sillä siisti.

      En etukäteen sitäpelännyt kun minulla oli ollut noita vatsatähystyksiä useampiakin. Tsemppiä!Kyllä se hyvin menee, yritä ottaa rennosti.

      • Kääk!

        Kiitos rohkaisusta! Sitäkin tässä mietin että minkälaisia riskejä tällaiseen juttuun voi liittyä. Kun se vekotin menee ihan siihen sydämen viereen, niin voiko se aiheuttaa vaikka rytmihäiriöitä. Ja jos vaikka yskiessään sattuu vetämään jotain "materiaalia" keuhkoihin. Että kaikenlaisia hirvityksiä tässä nyt pohdiskelen. Vaikka juuri tämä menetelmä tarkka varmasti onkin, niin luulisi löytyvän muitakin vähän iisimpiä konsteja tutkia näitä sydänjuttuja.


    • \\\

      Mitä, tehdäänkö tätäkin tuollaisena tähystyksenä...en ollut ennen kuullutkaan!
      Eikö tavallinen ultra sitten riitä? Mitä tässä sitten näkyy enemmän kuin toisenlaisessa ultrassa?

      • Kääk!

        Kyllä näitä näköjään tehdään juu. Meitsillä tutkittu tätä ennen kaikenlaisilla konsteilla (useampi EKG, holter, ultra päältä) eikä missään mitään erikoista.
        Tällä vekottimella ilmeisesti nähdään paremmin sydämen rakenteet ja läpät, ehkä siksi kun sillä päästään lähemmäs sydäntä eikä rintalasta ole tiellä (näin olen itse päätellyt).
        Koskaan missään tähystyksissä ikinä olleena jännittää mm. itse se laite, joka liitetään tähystysletkuun, eli on tavallista tähystintä isompi. Että kuinka iso se on ja mahtuuko se sinne minne se olisi tarkoitus saada!


      • ja sisältä

        Päältä,sii ulkopuolelta ultrattaessa näkymät ovat siitä suunnasta. Esim.minulla tarkasteltiin hiippa- eli mitraaliläpän vuotoa. Kun ultrauspää viedään ruokatorveen, sydämeen saadaa toinen näkökulma. Sydänhän ei "pyöri" ultratessa.

        Sivuseikkana mainitsen,että minulta otettiin myös tähän vuoto-tarkasteluun thorax, eli keuhko-sydänröntgen sekä magneettikuvia. Vuoto näytti merkittävimmältä magneettikuvaushetkellä sekä päältä ultrattuna. Ruokatorven ultran jälkeen se ei ollut niin merkittävä,että olisi vaatinut välittömiä toimenpiteitä. Toistaiseksi seurataan.


      • lisäystä
        ja sisältä kirjoitti:

        Päältä,sii ulkopuolelta ultrattaessa näkymät ovat siitä suunnasta. Esim.minulla tarkasteltiin hiippa- eli mitraaliläpän vuotoa. Kun ultrauspää viedään ruokatorveen, sydämeen saadaa toinen näkökulma. Sydänhän ei "pyöri" ultratessa.

        Sivuseikkana mainitsen,että minulta otettiin myös tähän vuoto-tarkasteluun thorax, eli keuhko-sydänröntgen sekä magneettikuvia. Vuoto näytti merkittävimmältä magneettikuvaushetkellä sekä päältä ultrattuna. Ruokatorven ultran jälkeen se ei ollut niin merkittävä,että olisi vaatinut välittömiä toimenpiteitä. Toistaiseksi seurataan.

        Ei se laite minusta tuntunut siinäpäässä mitenkään suuremmalta kuin itse putki - kyllä mahtuu! Ruokatorvihan on tyhjä putki,ei kai siitä mitään irtoile. Se puudutusaine varmaan myös auttoi asiaa.
        Kyllä minusta tämä on ihan iisi tutkimus ja ajattele kuinka hyvä! Lääkäri saa ihan "paikan päältä" kuvat talteen tietsikalle! Jälkeenpäinkään puudutusaineen poistuessa ei jäänyt mitään kivuliasta tunnetta. Edelleen rohkeutta vaan ja mitä vähemmän sitä etukäteen jännität, sen helpompaa on. Ja kuinka monet ennen sinua sen ovat kestäneet ja kuinka monet ovat saaneet avun juuri tästä tutkimuksesta.


    • Anonyymi

      Kävin tänään 19.3.2024 kyseisessä tutkimuksessa eikä ollut aikaisemmin tehty ja tietysti tutkimus jännitti etukäteen,sain suonensisäisesti jotain rauhottavaa kun olin sen etukäteen pyytänyt. Itse tutkimus ei sen jälkeen kun "letkun" oli saanut niin sanotusti nieltyä sisään ei tuntunut miltään toki muutamia kertoja kakotutti mutta sen jälkeen tuntui vain kurkussa vähän epämielyttävältä ei missään muualla eikä satu ainakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      333
      3125
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2315
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      88
      1696
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      200
      1642
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      70
      1424
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1313
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1073
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      162
      964
    Aihe