Tee + maito

juojatar

Minkä teelatujen kanssa maito sopii yhteen? Juon maitoa mustan teen kanssa, mutta sopiiko se muihinkin?

7

2147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilaavat

      kunnon teen sotkemalla siihen maitoa.

      • asiassa

        "Vain hullut britit pilaavat kunnon teen sotkemalla siihen maitoa."

        Helena Petäistön juuri ilmestyneen teekirjan mukaan britit juovat useimmiten huonolaatuista teetä. Ehkäpä se maito tasaa makua, jos tee on kehnoa ja liian vahvaksi haudutettua.

        Aikoinaan Aasian puolessa työskennellessäni paikalliset kumppanimme pyrkivät tarjoamaan meillekin teetä brittityyliin - ja joivat ainakin silloin itsekin samantyylisesti. Arvelivat varmaan, että kaikki eurooppalaiset juovat teensä maidon kanssa. Ymmärtääkseni esim. Intiassa on aika yleistä juoda teetä maidon kanssa. Lienevätkö oppineet briteiltä vai britit heiltä.


    • ................

      Itse olen joskus juonut maidolla ryyditettyä mustaa teetä, se on ihan ok, vaikka mustana mustakin tee on paljon parempaa. Mutta en usko, että maito käy vihreän teen kanssa, vihreässä teessä kun on semmoinen - sanotaanko nyt - lehtimäinen maku(en osaa sitä paremmin kuvailla), voi olla aika ällö yhdistelmä. Mutta en tiedä, vois kai sitä kokeilla.

      Rooiboksen ja valkoisen teen kanssa maito voi käydäkin, ne kun on pehmeän makuisia teelaatuja, mutta maito estää teessä olevien terveydelle hyödyllisten flavonoidien toiminnan:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Tee#Tuotteen_terveysvaikutukset

      • juojatar

        Kiitos tosi paljon vastauksestasi! :)


      • ja maidosta

        Sellaista tietoa tosiaan levitellään, että maito blokkaisi teestä ne terveelliset aineet. Se ei kumminkaan pidä paikkaansa. En tähän hätään löytänyt asiasta tehtyä yliopistotason tutkintoa, sellainen on kuitenkin olemassa.

        Maito ei teessä tee juuri muuta kuin vähän taittaa karvautta. Miedoimpiin teelaatuihin en sitä laittaisi ollenkaan, ne tuppaavat käymään mauttomiksi muuten. Mutta voimakkaisiin, halvempilaatuisiin ja kitkeriksi haudutettuihin teelaatuihin maito käy hyvin, teen värillä ei ole merkitystä. Rooiboksessakin maito on oikein hyvää, muita haudukejuomia en ole itse kokeillut lantata sillä, vielä.

        Suomalaiset tietysti kippaavat teekuppeihinsa jääkaapista ensimmäisenä käteen osunutta laihdutusmaitoa, mutta oikeampi tapa olisi laittaa teehen rasvaisempaa tuotetta. Kerma olisi parasta, punainen maito menettelee. Aivan juotavaa tulee niillä kevyemmilläkin maidoilla, maku vaan on niin kovin ohut.


      • molemmat maidon kanssa
        ja maidosta kirjoitti:

        Sellaista tietoa tosiaan levitellään, että maito blokkaisi teestä ne terveelliset aineet. Se ei kumminkaan pidä paikkaansa. En tähän hätään löytänyt asiasta tehtyä yliopistotason tutkintoa, sellainen on kuitenkin olemassa.

        Maito ei teessä tee juuri muuta kuin vähän taittaa karvautta. Miedoimpiin teelaatuihin en sitä laittaisi ollenkaan, ne tuppaavat käymään mauttomiksi muuten. Mutta voimakkaisiin, halvempilaatuisiin ja kitkeriksi haudutettuihin teelaatuihin maito käy hyvin, teen värillä ei ole merkitystä. Rooiboksessakin maito on oikein hyvää, muita haudukejuomia en ole itse kokeillut lantata sillä, vielä.

        Suomalaiset tietysti kippaavat teekuppeihinsa jääkaapista ensimmäisenä käteen osunutta laihdutusmaitoa, mutta oikeampi tapa olisi laittaa teehen rasvaisempaa tuotetta. Kerma olisi parasta, punainen maito menettelee. Aivan juotavaa tulee niillä kevyemmilläkin maidoilla, maku vaan on niin kovin ohut.

        Kahviin punaista tai kevytmaitoa, teehen rasvatonta. Tuntuu paremmin mun suussa sopivan noin.
        Käytän maitoa mustassa teessä ja roiboksessa, olen kokeillut myös valkoisessa, mutta en pitänyt valkoisesta, joten enää en sitä osta. Muita kasvijuomahaudukkeita en harrasta, kun ovat liian teemäisiä olematta teetä. Kaapissa on kyllä odottamassa karkadeh-juomaa varten hibiscuksen kuivattuja kukkia.


    • LapinPete

      Kokeilin tänään jotain jännempää, eli tein teetä ilman vettä, eli teen maitoon. On muuten hyvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe