ADSL motukan sessiot

vajaat

Meillä on taloyhtiössä jaettu ADSL-yhteys ollut jo 5 vuotta, modeemina on Zyxcelin prestige 660H-61.
Ilmeisesti yhtiön kersat ovat kasvaneet jo isommiksi ja imuttavat tuutintäydeltä netistä, joten nyt on alkanut selailut tökkimään.

Modeemin logista näkyy että sessiolimiitti paukkuu harva se päivä. Ilmeisesti sessioita on tarjolla 256 kpl / LAN portti (2 käytössä, yhden portin takana n.14 konetta).

Mikä on tämän päivän ADSL-modeemi, jota asennetaan taloyhtiöverkkoihin ja jossa riittää sessioiden määrä paremmin kuin tuossa zyxcelissä?

2

618

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ddjd

Eikös se mene niin, että se liikenne jumittaa niillä, joilla se sessiolimitti ylittyy? Eli se ei jumita kellään muulla. Tietysti muillahan se liikenne hidastuu merkittävästi, jos jotkut lataavat netistä jatkuvasti P2P-softalla kamaa.

ZyXELissä voi vaihtaa asetuksista sen limitin arvoa. Hae googlella IP NAT SESSION.

Jossain kyllä neuvottiin laittamaan siihen pienehkö arvo (50-200), joka rajoittaisi tai jopa estäisi taloyhtiössä P2P-ohjelmien käyttöä, jolloin muut saisivat enemmän kaistaa.

Sen sijaan kotikäyttäjä, jolla oma laajakaistaliittymä, voi laittaa omaan modeemiinsa siihen ison arvon (muistaakseni minulla on 2048 ja oletus oli ollut 512, jolla netin käyttö oli hyvin hidasta latauksen aikana). Uudemmassa ZyXELissä tuo arvo on kai jo oletuksena riittävä 2048, joten sitä ei tarvitse muuttaa isommaksi.

Taloyhtiössä oikeasti pitäisi kieltää P2P-ohjelmien käyttö. Ne jotka tarvitsevat P2P:tä, hankkivat oman laajakaistan.

• jholpain

Ei taida tänäpäivänä sellaista adsl-motukkaa ollakaan. Sessioiden määrän rajoittaminen jokaista sisäverkon konetta kohden voisi auttaa, mutta sitäkään ominaisuutta ei taida adsl:stä löytyä. Taikalaatikkoa voisi koittaa: esim: Taicom MH-121A tai vaikka Linux-purkki adsl:n ja sisäverkon väliin, jälkimmäinen olisi vanhahkosta pc:stä tehtynä edullinen, mutta luotettavuutta haettaessa tulee nopeasti kalliimmaksi kuin tuo Taicom tai vastaavat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      167
      2784
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      201
      2047
    3. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      50
      1792
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1766
    5. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1648
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1501
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1070
    9. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1029
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      196
      1000
    Aihe