TM:n kaukovalotestissä 90-luvun alussa Bosch Touring 190 oli Hellan 1000:sta parempi. Onkohan uusi 1000FF Boschin tasolla tai jopa parempi? Onko kokemuksia? Toisaalta Hellan sivuilla vertailemalla Hellan 200FF ei jää juurikaan 1000FF:stä. 200FF:ssä näyttäs olevan leveämpi, mutta lyhempi kuvio.
Olen ollut vähän Bosch kannalla, mutta toisaalta uudet Hellatkin kiinnostaisi.
Bosch 190 vs Hella 1000FF
11
11613
Vastaukset
- Automies
Oulun säästökuopassa oli tarjouksessa Bosch 225 rallyet. Kirkaslasisen hinta 45.90 ja sinilasisen hinta 61.90, ainakin täälläpäin ovat muissa liikkeissä maksaneet paljon enemmän..
- PeterPan
Niin näytti Kalevassa taannoin mainostava. Noissa vaan on referenssi 37,5 eli jos haluaa lain puitteissa pysyä pitäs auton omat pitkät kytkee pois. Auton omat valot on uusilla releillä ja johdoilla terästettynä jo varsin kohtuulliset. Jännite nousi polttimon kannalla 12,5 voltista 14 volttiin. Ja eron kyllä huomaa. Nyt vaan pitäs saada hyvät 17,5 ref. lisäpitkät ikäänkuin loppusilaukseksi. Toisaalta on aika epätodennäköistä on että virkavalta huomaisi että lisävaloissa on liikaa referenssiä, mutta ei viitsi kokeilla tuuriaan...
- tdi
Itse olen hankkinut kyseisiä valoja torniolaisesta varaosaliikkeestä.Ilmeisesti rajan läheisyys on laskenyt hinnat siellä alas,225 maksoi viime syksynä siellä n. 42 euroa kpl.Valoja voi myös tiedustella haaparannan puolelta huoltoasemilta.Hinta riippuu vähän kruunun kurssista,mut kannattaa kysellä!
- tdi
Kyllä toi Bosch:in 190:nen on toiseksi paras pyöreä lisäkaukovalo.Paras on Bosch rallye 225:nen,mut ne ei oikein sovellu tieliikenteeseen suuren ref.luvun takia.Lsäksi Bosch:in lamput ovat peltikuorisia,jolloin tehokkaampien polttimoiden käyttö on hyvin mahdollista!
Hyvä vaihtoehto on myös suorakaiteen muotoinen Bosch profi 210.- 42thkm/v
Normaali kulkijalle ja lain puitteissa ajavalle on Bosch ilman muuta paras vaihtoehto. 3 vuotta on ollut keulalla enkä voi moittia ( olen kokeillu NBB:tä ja Hellaa)
- pekka 2
42thkm/v kirjoitti:
Normaali kulkijalle ja lain puitteissa ajavalle on Bosch ilman muuta paras vaihtoehto. 3 vuotta on ollut keulalla enkä voi moittia ( olen kokeillu NBB:tä ja Hellaa)
Onko käsitystä kuinka paljon tuo 165 on 190 heikompi? Siinä on muovikotelo, joten ei varmaan kestä isoja polttimoita. Entäs tuo Hella 1000 FF:n ja Bosch 165 ero.
Mulla oli Ventossa noi 190 mutta Passatin nokalle
ne ei enää mahdu / sovi / tulee mauton.
Tuo Hella lisää Passatin pituutta aika paljon...
Siitä olen ihan samaa mieltä teidän kanssa, että jos on 190, niin on hyvät valot! - PeterPan
pekka 2 kirjoitti:
Onko käsitystä kuinka paljon tuo 165 on 190 heikompi? Siinä on muovikotelo, joten ei varmaan kestä isoja polttimoita. Entäs tuo Hella 1000 FF:n ja Bosch 165 ero.
Mulla oli Ventossa noi 190 mutta Passatin nokalle
ne ei enää mahdu / sovi / tulee mauton.
Tuo Hella lisää Passatin pituutta aika paljon...
Siitä olen ihan samaa mieltä teidän kanssa, että jos on 190, niin on hyvät valot!TM 15/91 lisävalotestin valokuviomittauksen tulokset:
pituus; 165:210m, 190:210m, Hella1000:194m
leveys
80m;165: 17m, 190: 18m, Hella1000: 18m
120m;165: 22m, 190: 22m, Hella1000: 20m
180m;165: 20m, 190: 20m, Hella1000: 16m
Jos tuosta taulukosta selvän ottaa...
Eli 165 ja 190 ero vain valokuvion leveydessä 80 m kohdalla. Vaikka valoaukon halkasija on 190 29mm isompi.
Hella 1000 jää vähän pituudessa kuin leveydessäkin.
Ostin itse juuri 190 Lagunan keulaan. Jos sais lähipäivinä paikalleenkin. Aikaisemmin mulla oli Peugeot 205 ja Primerassa 165 ja valoa kyllä riitti. 165:n muovikuori ei tosin ole kovin tyylikäs. Lasin kiertävä musta muovireunus tarttui jotenkin aina silmään. Nyt otin 190 metallikuoren ja paremman ulkonäön vuoksi, vaikka isompi onkin. Yksi tuttu laittoi uuteen Passattiin 190, mutta ei ne ainakaan kauempaa katsoen pahalta näyttäneet. Mutta makuasia tuo ulkonäkökysymys. Uudet Hella 1000FF taisivat jäädä tällä kertaa vielä arvoitukseksi kun kellään ei ollut heitää niistä kommenttia. - pekka 2
PeterPan kirjoitti:
TM 15/91 lisävalotestin valokuviomittauksen tulokset:
pituus; 165:210m, 190:210m, Hella1000:194m
leveys
80m;165: 17m, 190: 18m, Hella1000: 18m
120m;165: 22m, 190: 22m, Hella1000: 20m
180m;165: 20m, 190: 20m, Hella1000: 16m
Jos tuosta taulukosta selvän ottaa...
Eli 165 ja 190 ero vain valokuvion leveydessä 80 m kohdalla. Vaikka valoaukon halkasija on 190 29mm isompi.
Hella 1000 jää vähän pituudessa kuin leveydessäkin.
Ostin itse juuri 190 Lagunan keulaan. Jos sais lähipäivinä paikalleenkin. Aikaisemmin mulla oli Peugeot 205 ja Primerassa 165 ja valoa kyllä riitti. 165:n muovikuori ei tosin ole kovin tyylikäs. Lasin kiertävä musta muovireunus tarttui jotenkin aina silmään. Nyt otin 190 metallikuoren ja paremman ulkonäön vuoksi, vaikka isompi onkin. Yksi tuttu laittoi uuteen Passattiin 190, mutta ei ne ainakaan kauempaa katsoen pahalta näyttäneet. Mutta makuasia tuo ulkonäkökysymys. Uudet Hella 1000FF taisivat jäädä tällä kertaa vielä arvoitukseksi kun kellään ei ollut heitää niistä kommenttia.No eipä ole valtavaa eroa...
Tuli ne 165 ostettua, eikä ainakaan tuon perustella kaduta. Olisi ollut muyös joku 160 Bosh Pilot saatavilla, mutta päädyin Touringiin.
Kyllä ne 190 olisi Passatiin sopineet, mutta minun henkilökohtainen ongelma oli, että tuli sellaiset porausta tarvitsemattomat asennusraudat hankittua, jossa tuo lamppuun tuleva reikä jää vähän ylös... Huono selitys mutta??? Sellaisen
"rekisterikilven taakse" levyllä olisi hienosti toiminut.
Kiitos selvityksestä. - sähkömiäs
pekka 2 kirjoitti:
No eipä ole valtavaa eroa...
Tuli ne 165 ostettua, eikä ainakaan tuon perustella kaduta. Olisi ollut muyös joku 160 Bosh Pilot saatavilla, mutta päädyin Touringiin.
Kyllä ne 190 olisi Passatiin sopineet, mutta minun henkilökohtainen ongelma oli, että tuli sellaiset porausta tarvitsemattomat asennusraudat hankittua, jossa tuo lamppuun tuleva reikä jää vähän ylös... Huono selitys mutta??? Sellaisen
"rekisterikilven taakse" levyllä olisi hienosti toiminut.
Kiitos selvityksestä.Ittellä noi hella 1000ff primeran keulilla. Ref 17,5 ja molemmilla polttimoilla 55 ja 100w kokeiltu. Nyt tosin 55w ku pidän reissussa kolmea hellaa keulilla ja valoteho ihan eri luokkaa kuin kahdella. Puhun nyt vertailun vuoksi kahdesta lisävalosta.
Hella suosittelee 55-100w polttimoita noihin. Takana on muovikuori mutta sillä ei merkitystä. Valon sisärakenne koostuu valetusta alumiinimöntistä. Se jäähdyttää ja jakaa lämpöä aika hyvin. Lasi on lasia ja kestää!!! nimimerkillä kaks autoa peruuttanut keulaan ja toinen aika vauhdilla vielä. Raudat väänty mut valoissa ei jälkeäkään (paitsi toisen valon takamuovi lohkes 5cm..
1000ff:n valokeila on suht levee ja suht pitkä mut ei sillä kuuhun mennä. 200ff:n ero ei iso muut kuitenkin aika näkyvä (kaverilla 200ff:t)
Kyllä suosittelen mielummin 1000ff:iä. Turvallisempi olo näillä on. Polttimon vaihto on suolesta. Nyt sen alkaa vasta osaamaan kun 3kertaa vaihtanut. Hermot menee aluksi.
Mutta täytyy myöntää että nälkä kasvaa syödessä ja vaimon huomaamatta aion hankkia 225:t tulevaisuudessa tai luminaattorit.
Jos jotakuta kiinnostaa 3kpl hella 1000ff ref17,5 ni eiku tarjouksia. Myyn vain 3kpl yhdessä. - kyllä
sähkömiäs kirjoitti:
Ittellä noi hella 1000ff primeran keulilla. Ref 17,5 ja molemmilla polttimoilla 55 ja 100w kokeiltu. Nyt tosin 55w ku pidän reissussa kolmea hellaa keulilla ja valoteho ihan eri luokkaa kuin kahdella. Puhun nyt vertailun vuoksi kahdesta lisävalosta.
Hella suosittelee 55-100w polttimoita noihin. Takana on muovikuori mutta sillä ei merkitystä. Valon sisärakenne koostuu valetusta alumiinimöntistä. Se jäähdyttää ja jakaa lämpöä aika hyvin. Lasi on lasia ja kestää!!! nimimerkillä kaks autoa peruuttanut keulaan ja toinen aika vauhdilla vielä. Raudat väänty mut valoissa ei jälkeäkään (paitsi toisen valon takamuovi lohkes 5cm..
1000ff:n valokeila on suht levee ja suht pitkä mut ei sillä kuuhun mennä. 200ff:n ero ei iso muut kuitenkin aika näkyvä (kaverilla 200ff:t)
Kyllä suosittelen mielummin 1000ff:iä. Turvallisempi olo näillä on. Polttimon vaihto on suolesta. Nyt sen alkaa vasta osaamaan kun 3kertaa vaihtanut. Hermot menee aluksi.
Mutta täytyy myöntää että nälkä kasvaa syödessä ja vaimon huomaamatta aion hankkia 225:t tulevaisuudessa tai luminaattorit.
Jos jotakuta kiinnostaa 3kpl hella 1000ff ref17,5 ni eiku tarjouksia. Myyn vain 3kpl yhdessä.laitatko jotain hintaa.
[email protected] - istoo
sähkömiäs kirjoitti:
Ittellä noi hella 1000ff primeran keulilla. Ref 17,5 ja molemmilla polttimoilla 55 ja 100w kokeiltu. Nyt tosin 55w ku pidän reissussa kolmea hellaa keulilla ja valoteho ihan eri luokkaa kuin kahdella. Puhun nyt vertailun vuoksi kahdesta lisävalosta.
Jos jotakuta kiinnostaa 3kpl hella 1000ff ref17,5 ni eiku tarjouksia. Myyn vain 3kpl yhdessä.moi,jos viitsit niin laita vähän vinkkiä miten sen polttimon saa vaihdettu,kun yritin sitä itse niin ei siittä tullu mitään,todella hankalaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693