Mulla on 8-vuotias greippipuu

Greippimies

Mulla on 8-vuotias greippipuu ja olen kasvattanut sen siemenestä. Tökkäsin sen vaan multaan ja sitten olen heittänyt vettä päälle välillä ja jonkin verran kesällä biolanin niitä kakka tikkuja. Lehdet ovat hieman ihmeellisen muotoisia nimittäin niissä on juuressa ensin pienempi lehti ja sitten se kapenee ja sen jälkeen alkaa varsinainen iso lehti. ONKO TÄMÄ NORMAALI GREIPIN LEHTI? Piikkejä on runsaasti myös. Runko on nyt paksuimmillaan juuressa jo aika jykevä ehkä halkaisijaltaan 5-6 cm, joten mun puu ei ole enää mikään risu.

KYSYISIN NEUVOJA:

Miten kannattaa leikellä oksia jotta tulisi uusia oksia lisää ja tiheemmäksi? Ja milloin leikkaaminen pitäisi tehdä?

Miten kannattaa lannoittaa?

Miten kannattaa kastella?

Mikä on paras kasvu multa sitruspuille?

Olen tietenkin kasvattanut puuta aika pitkään ja osaan kyllä sen verran että lantaa pitää olla muuten lehdet alkaa tippumaan ja valoa pitää greipille antaa muuten tulee ongelmia ja kuolema alkaa lähestymään, joten olenkin kasvattanut sitä niin valoisalla paikalla kuin mahdollista (lounas ikkuna). Jos ravintoa ei ole riittävästi niin lehdet tippuvat ja väri lähtee ja lehdistä tulee keltaisia, mutta kun antaa lantaa niin lehdet pysyvät tumman vihreinä ja homma toimii taas. Kuitenkin jos lannoittaa liikaa niin lehdet voivat kasvaa ihan älyttömän kokoisiksi! Tämänkin olen testannut.

MULLA ON KUITENKIN ONGELMA!! Nimittäin tietääkö joku MIKSI JOTKUT LEHDET KIPRISTELEVÄT??? Ovat kyllä muten terveitä mutta kasvavat kippuraan?? Olen sitten nyppinyt huonoja lehtiä pois kun on ruvennyt nyppimään.

3

1378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Orvokki

Lehdet on ihan ok. Jos lehdet kipristyy, kurkista ensin lehden alle ja katso, ettei punnkiarmeija ole hyökännyt. Sitruspuut on aika herkkiä punkeille.

Leikkaamisen ajoittaisin varhaiselle keväälle. Saattaa kuitenkin olla, että haaromista ei tapahdu kuin ihan latvassa. Onnea greipin kasvatukseen!

• Greipin typistys

Greippipuu meillä rehottaa siihen malliin, että ajateltu leikata rungosta poikki ja antaa kasvaa sitten siitä uudelleen.

Mutta mistä kohdasta kannattaa leikata. Ja miten. Ja mikä vuodenaika on paras vai voiko leikkoa talvea vasten?

• puutarhuri_x

Kanan kakassa yleensä liian paljon typpeä puukasveille.
      Kannattaa varoa antamasta liikaa.
      Nutriforten- tomaatti/mansikkalannoite on hyvä, ammattilaisten käyttämä.

Ohuita risuja kannattaa harventaa myös syksyllä, jos on.
      Kuva kertoisi enemmän...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe