Mulla on 8-vuotias greippipuu

Greippimies

Mulla on 8-vuotias greippipuu ja olen kasvattanut sen siemenestä. Tökkäsin sen vaan multaan ja sitten olen heittänyt vettä päälle välillä ja jonkin verran kesällä biolanin niitä kakka tikkuja. Lehdet ovat hieman ihmeellisen muotoisia nimittäin niissä on juuressa ensin pienempi lehti ja sitten se kapenee ja sen jälkeen alkaa varsinainen iso lehti. ONKO TÄMÄ NORMAALI GREIPIN LEHTI? Piikkejä on runsaasti myös. Runko on nyt paksuimmillaan juuressa jo aika jykevä ehkä halkaisijaltaan 5-6 cm, joten mun puu ei ole enää mikään risu.

KYSYISIN NEUVOJA:

Miten kannattaa leikellä oksia jotta tulisi uusia oksia lisää ja tiheemmäksi? Ja milloin leikkaaminen pitäisi tehdä?

Miten kannattaa lannoittaa?

Miten kannattaa kastella?

Mikä on paras kasvu multa sitruspuille?

Olen tietenkin kasvattanut puuta aika pitkään ja osaan kyllä sen verran että lantaa pitää olla muuten lehdet alkaa tippumaan ja valoa pitää greipille antaa muuten tulee ongelmia ja kuolema alkaa lähestymään, joten olenkin kasvattanut sitä niin valoisalla paikalla kuin mahdollista (lounas ikkuna). Jos ravintoa ei ole riittävästi niin lehdet tippuvat ja väri lähtee ja lehdistä tulee keltaisia, mutta kun antaa lantaa niin lehdet pysyvät tumman vihreinä ja homma toimii taas. Kuitenkin jos lannoittaa liikaa niin lehdet voivat kasvaa ihan älyttömän kokoisiksi! Tämänkin olen testannut.

MULLA ON KUITENKIN ONGELMA!! Nimittäin tietääkö joku MIKSI JOTKUT LEHDET KIPRISTELEVÄT??? Ovat kyllä muten terveitä mutta kasvavat kippuraan?? Olen sitten nyppinyt huonoja lehtiä pois kun on ruvennyt nyppimään.

3

1563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Orvokki

Lehdet on ihan ok. Jos lehdet kipristyy, kurkista ensin lehden alle ja katso, ettei punnkiarmeija ole hyökännyt. Sitruspuut on aika herkkiä punkeille.

Leikkaamisen ajoittaisin varhaiselle keväälle. Saattaa kuitenkin olla, että haaromista ei tapahdu kuin ihan latvassa. Onnea greipin kasvatukseen!

• Greipin typistys

Greippipuu meillä rehottaa siihen malliin, että ajateltu leikata rungosta poikki ja antaa kasvaa sitten siitä uudelleen.

Mutta mistä kohdasta kannattaa leikata. Ja miten. Ja mikä vuodenaika on paras vai voiko leikkoa talvea vasten?

• puutarhuri_x

Kanan kakassa yleensä liian paljon typpeä puukasveille.
      Kannattaa varoa antamasta liikaa.
      Nutriforten- tomaatti/mansikkalannoite on hyvä, ammattilaisten käyttämä.

Ohuita risuja kannattaa harventaa myös syksyllä, jos on.
      Kuva kertoisi enemmän...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      3982
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2297
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1449
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      920
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      827
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      756
    Aihe