keuhkojen kudosvaurio,

pesäkemäisistä sidekudosmuu...

"Lähetetty: 05.09.2008 klo 10:42
Postaan tähän väliin HELI:n sivuilta löytynyttä tietoa.
-----------------------------------------------

Tavallinen interstitiaalinen pneumonia (UIP) on keuhkojen kudosvaurio, jonka sairausnimenä on tuntemattomasta syystä kehittynyt itsesyntyinen keuhkofibroosi (IPF). Aikaisemmin sairautta on kutsuttu fibrosoivaksi alveoliitiksi tai kryptogeeniseksi fibrosoivaksi alveoliitiksi (CFA). UIP:ssä muutokset keuhkokudoksessa koostuvat ajallisesti eri-ikäisistä pesäkemäisistä sidekudosmuutoksista, jotka johtavat keuhkokudoksen ja keuhkorakkuloiden seinämien tuhoutumiseen ja aktiiviseen sidekudosmuodostukseen.

IPF-tyypistä poikkeavia keuhkofibrooseja ovat epäspesifinen interstitiaalinen keuhkokuume (NSIP), joka jaetaan kahteen tyyppiin, sillä näillä on sairauden kulkuun liittyen merkittävää eroa. Sellulaarisen NSIP:n ennuste on parempi kuin fibroottisen NSIP:n.

Kryptogeeninen organisoituva pneumonia (COP) tunnettiin aikaisemmin nimellä idiopaattinen organisoituva pneumonia (BOOP). COP:n syytä ei tunneta ja oireiltaan se muistuttaa tuntemattoman keuhkokuumeen taudinkuvaa. Se esiintyy useiden erilaisten keuhkovaurioiden yhteydessä, infektioissa, autoimmuunisairauksissa, allergisessa alveoliitissa, inhalaatiovaurioissa, sädevaurioissa ja vaskulaarisissa sairauksissa. Näiden lisäksi löytyy deskvamatiivinen interstitiaalinen pneumonia (DIP), jossa ei esiinny varsinaista fibroosia ja sen ennuste onkin hyvä. Lymfosyyttinen interstitiaalinen pneumonia (LIP) on keuhkojen reaktiivinen kudosvaurio. LIP liittyy usein virusinfektioihin tai immunologisiin häiriöihin, mm. Sjögrenin syndroomaan.

Keuhkojen pienten ilmatiehyeiden sairauksiin luetaan erilaiset bronkioliitit esim. obliteroiva bronkioliitti (O. Akuutteja keuhkokudoksen sairauksia ovat diffuusi alveolaarinen vaurio (DAD), jonka itsesyntyisenä muotona on akuutti interstitiaalinen pneumonia (AIP). AIP on harvinainen, nopeasti etenevä muoto ja sitä kutsutaan myös Hamman-Richin oireyhtymäksi.

Ulkoisten tekijöiden aiheuttamia keuhkojen sairauksia on lukuisia ja suuri osa varsin yleisiä. Aspergillus-sienen tai sen itiöiden aiheuttamia keuhkosairauksia on useita: astma, allerginen bronkopulmonaalinen aspergilloosi (APBA), aspergillooma sekä invasiivinen aspergilloosi. Edellä mainittuihin sairauksiin liittyy myös keuhkokudoksen allerginen sairaus, allerginen alveoliitti, johon liittyy yleisoireita. Sitä aiheuttavat erilaiset pölyt ja homesienet. Eräs sairauden muoto on viljelijöiden homepölykeuhkosairaus tai orgaanisten pölyjen aiheuttama oireyhtymä ODTS. Näiden kaikkien pääasiallinen hoito on kortisonihoito.

Eosinofiilisten valkosolujen kertyminen keuhkokudokseen voi olla itsenäinen sairaus, mutta se voi liittyä myös moneen oireyhtymään, esim. Löffnerin tai Churg-Straussin oireyhtymät. Sairaudesta käytetään useita nimityksiä: eosinofiilinen keuhkokuume, keuhkojen eosinofilia tai PIE-oireyhtymä (eosinofilia ja keuhkoinfiltraatio). Eosinofiilisen keuhkokuumeen aiheuttajina voivat olla myös edellä mainittu APBA tai monet lääkeaineet. Oppaat
Harvinaiset hengityssairaudet pähkinänkuoressa

Harvinaiset hengityssairaudet - Hoidon, kuntoutuksen ja vertaistuen haasteena "

http://www.verkkoklinikka.fi/keskustelut/&m=9412541&t=9061910&c=1753197&tree=1&sid=c8b77987cf6c980e686721946d10d3b3

3

3541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko näitä sairauksia tullut homealtistuneille?

    • Anonyymi

      Suurkiitos tuosta jatkopostauksesta. Olen altistunut aiemmin mm. Aspergillukselle ja muutamalle muulle homeelle, jotka siis löydetty ihan mittauksissakin. Nykyään tuntuu että mikä tahansa pöly (katupöly, siitepöly) aiheuttaa jo oireilua, vaikkei ennen aiheuttaneet mitään. Ikään kuin jokun suojamekanismi keuhkoissa olisi tuhoutunut, Homeet tai niiden toksiinit aiheuttivat itselleni aikoinaan mm.nivelsärkyä ja -turvotusta. Nyt olen havainnut että joistakin kemikaaleista voikin tulla samoja reaktioita. Ilmeisesti niitäkin "molekyylejä" pääsee esteittä homealtistuneen kroppaan..
      Itse homealtistumista ei enää tapahdu eli olen pysyvästi pois niistä tiloista, nyt jo 6kk.Kemikaali- ja pölyoireilu tuntuu siitä huolimatta jatkuvan ja jopa pahenevan, mikä on pelottavaa.
      Suurkiitos näistä tiedoista ja asiallisista vastauksista täällä palstalla.

    • Anonyymi

      Mulla todettiin tuo kryptogeeninen organisoituva pneumonia (COP) reilu kuukausi sitten, keuhkokuumeen jälkeen. Nyt syön kortisonia puoli vuotta, kontrollikuvaus puolivälissä. Kukaan ei osaa kertoa mistä kyseinen sairaus on tullut, yksi vaihtoehto on asuntoni huono sisäilma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe