Tarkastusmaksu

öaöaöaöaöaöaöa

Sain sitten tänään tarkastusmaksun. Juoksin junaan ja tarkastaja kysyi lippua, hyvällä mielin näytin koska mielestäni se oli voimassa...yleensä bussissa laite varoittaa punaista kun on muutama pvä jäljellä mutta viime päivät kortti oli tarjonnut vaan arvoa ( sitäkin on) päivien sijaan. Junassa sitten selkisi että kortti oli mennyt eilen umpeen!! Sakkohan siitä tuli vaikka kuinka koitin sanoa että täysi vahinko, helvetti opiskelijahinnoilla vielä kun menee niin en ikinä tietoisesti riskeeraisi... Fine sakko on ja itku pääsi. Ostin sakon jälkeen taas kuukauden lisää päiviä. Mitä pitäisi tehdä? Maksaa 80 euroa, en kykene enkä halua. Voisinko valituksessa väittää että kortti oli unohtunut kotiin ja näyttää että sakkopvänä se kortti oli voimassa?? Vai selittää tuo stoori ja nolla symppikset päälle?

82

22362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viratonveteraani

      Mikään ei estä suorittamasta sakkoa tai tarkastusmaksua itselle sopivalla kuukausi erällä.

      Esim. 10 € kk ja merkintä osasuoritus, viimeiseen erään merkintä loppusuoritus.

      Uhkauskirjeitä saattaa tulla, mutta kyseinen maksuasia on kokoajan hoidossa.

    • harmi homma

      Ikävä tapaus.

      Mielenkiinnosta, missä tämä tapahtui/millä asemalla tai linjalla?

      Olen laskentatavasta riippuen kulkenut säännöllisesti 10-15 vuotta vähintään 2 kertaa päivässä espoon lähijunissa, enkä ole joutunut kyseisessä liikennevälineessä tarkastukseen kun muistaakseni viimeksi 90-luvulla. Todella ikävä sattuma, matkustan itsekin aina matkakortin umpeuduttua yhden pysäkinvälin lataamaan sitä.

      • öäöäöäööäöäöäö

        Tapahtui Pasilan asemalla... Tosi ärsyttävää! Kiitokset sympatioista.


      • smurffit iskee melkein
        öäöäöäööäöäöäö kirjoitti:

        Tapahtui Pasilan asemalla... Tosi ärsyttävää! Kiitokset sympatioista.

        aina Pasilasta. Jos ne eivät ole junassa, suurin riski on Pasilan asema. Siellä 2krs smurffitoimisto, joka hieman sivussa piilossa.

        Varokaa Pasilaa ja olkaa tarkkoina.

        Osan matkoista kuljen ilmaiseksi.


      • Anonyymi
        smurffit iskee melkein kirjoitti:

        aina Pasilasta. Jos ne eivät ole junassa, suurin riski on Pasilan asema. Siellä 2krs smurffitoimisto, joka hieman sivussa piilossa.

        Varokaa Pasilaa ja olkaa tarkkoina.

        Osan matkoista kuljen ilmaiseksi.

        joo iteki matkustan vaan pummilla

        enkä ikinä mee pasilaan

        ei työttömällä muutenkaa oo varaa lippuja ostella

        muuten on kyllä kiva matkustella

        siinä jotenki niinku tienaa ku ei maksa lippuu


    • mutta mihin?

      Ilmeisesti tarkastusmaksua saamaan. Huonot on sullakin selitykset.
      Ensinnäkin "kiire" juosta junaan,
      Oli sitten niin "kiire" junassakin ettet ehtinyt näyttämään matkakorttiasi lukijalle , josta olisi heti selvinnyt että kautesi on loppu. Ja se että rahaa on kortilla jolla olisit voinut matkasi maksaa.
      Mutta todellisuudessa ajattelit että ei se nyt haittaa vaikka en maksakaan kun menen vain tämän lyhyen välin. Ja eihän tässä nyt mitään tarkastajia minun kohdalle satu.Kun se on aikaisemminkin onnistunut.
      Täältä ei sympatioita heru , senkin yhteiskunnan loinen ja PUMMI. Ettäs kehtaat! Vielä opiskelijahinnalla saat (saisit) matkat. Tarkastusmaksu meni taas , jälleen kerran, oikeaan osoitteeseen. Toivottavasti otit opiksesi ja rupeat maksamaan matkustuksestasi.

      • hnry

        Hah hah hah, siitäs sai taas pummipaskiainen. Minun kukkarolle ei pummit tule. Kaikista typerin on tämä smurffitarrojen liimailu julkisiin, jossa kehotetaan varoittamaan lipuntarkastajista. Minä olen repinyt niitä jo kymmenittäin pois, ja tulen repimään, sillä en halua että me maksavat asiakkaat joudutaan joka vuosi yhä suurempiin lipunhinnan korotuksiin, vain ja ainoastaan pummien eli yhteiskunnan syövän takia.


      • fsfsgsgf

        Juurihan hän sai 80euron maksumuistutuksen joten miksi haukut pummiksi. Maksoi itseasiassa enemmän lipusta kuin kanssaihmiset. Julkiset ovat muutenkin niin sikakalliita että saa siinä pariin otteeseen mennä saman reitin samalla lipulla.


      • Anonyymi

        TÄLLAISESTA PEPPUKIVUSTA MINÄ NAUTIN!


    • rosegarnet

      Kun ostat kautta korttiin pidä kuitti aina mukana. Jos kortti (tai lukija) ei toimi, saat matkustaa kuitin perusteella jolla todistat että kautta on voimassa. Samoin näet itse koska kausi päättyy.
      Tarkastusmaksun voi pyytää mitätöimään jos voi todistaa että on ostanut lisää kautta samana päivänä, silloinhan kellonajoilla ei enää ole merkitystä. Pätee siis vain jos kausi on päättynyt edellisenä päivänä. Tarkastajan olisi pitänyt tässä ohjeistaa tarkemmin. Mitään selityksiä on turha yrittää kehittää.

      • kille

        Jos saat aamulla tarkastusmaksun ja ostat iltapäivällä sen jälkeen kautta lippuusi, et tietenkään saa anteeksi tarkastusmaksua. Joudut sen kuitenkin maksamaan. Muutenhan kaikki kävis ostaa kautta tarkastusmaksun saatuaan. Tottakai kellonajalla on väliä.


      • ettämiten
        kille kirjoitti:

        Jos saat aamulla tarkastusmaksun ja ostat iltapäivällä sen jälkeen kautta lippuusi, et tietenkään saa anteeksi tarkastusmaksua. Joudut sen kuitenkin maksamaan. Muutenhan kaikki kävis ostaa kautta tarkastusmaksun saatuaan. Tottakai kellonajalla on väliä.

        Sain tarkastusmaksun josta tein oikaisuvaatimuksen. En ole maksanut sitä vielä ja ilmeisesti se pitäis maksaa vaikka siitä on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

        Miten hkl menettelee maksamattomien maksujen suhteen? Tuleeko ensin joku lasku, ulosottokirje vai meneekö se jo seuraavasta palkasta?

        Kai se pakko on maksaa mutta tuleeko siitä muistutuslasku vai onko jo kohta luottotiedot menny?


      • aplikaatio
        ettämiten kirjoitti:

        Sain tarkastusmaksun josta tein oikaisuvaatimuksen. En ole maksanut sitä vielä ja ilmeisesti se pitäis maksaa vaikka siitä on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

        Miten hkl menettelee maksamattomien maksujen suhteen? Tuleeko ensin joku lasku, ulosottokirje vai meneekö se jo seuraavasta palkasta?

        Kai se pakko on maksaa mutta tuleeko siitä muistutuslasku vai onko jo kohta luottotiedot menny?

        Ohjeissa siellä lapun takana sanotaan että se on maksettava vaikka tekee oikaisuvaatimuksen. Jos vaatimus menee läpi niin rahat palautetaan. Ei tule muistutus laskua vaan parin kuukauden sisällä tulee kirje suoraan ulosottovirastosta perintäkulujen kanssa. Ei se kuitenkaan sun luottotietoihin vaikuta jos maksat joskus pois.


      • hassashahahaa
        aplikaatio kirjoitti:

        Ohjeissa siellä lapun takana sanotaan että se on maksettava vaikka tekee oikaisuvaatimuksen. Jos vaatimus menee läpi niin rahat palautetaan. Ei tule muistutus laskua vaan parin kuukauden sisällä tulee kirje suoraan ulosottovirastosta perintäkulujen kanssa. Ei se kuitenkaan sun luottotietoihin vaikuta jos maksat joskus pois.

        MAKSAKAA SE MATKANNE, NIIN EI TULE ONGELMIA. ÄLKÄÄ MENKÖ JULKISIIN LIIKENNEVÄLINEISIIN, ELLETTE OLE VARMOJA MAKSUKYVYSTÄNNE. EI SE LIPPU MONTAA EUROA MAKSA. TARKASTUSMAKSUN SAAMINEN JOHTUU AINA OMASTA MOKASTA, SE ON JOKO TAI. LIPUTTOMAT SAA SAKON JA LIPULLISET EI SAA SAKKOA.


      • KUN KULJEN
        hassashahahaa kirjoitti:

        MAKSAKAA SE MATKANNE, NIIN EI TULE ONGELMIA. ÄLKÄÄ MENKÖ JULKISIIN LIIKENNEVÄLINEISIIN, ELLETTE OLE VARMOJA MAKSUKYVYSTÄNNE. EI SE LIPPU MONTAA EUROA MAKSA. TARKASTUSMAKSUN SAAMINEN JOHTUU AINA OMASTA MOKASTA, SE ON JOKO TAI. LIPUTTOMAT SAA SAKON JA LIPULLISET EI SAA SAKKOA.

        ILMAISEKSI. ILMAISEKSI KULJEN AINA KLO 19.00 JÄLKEEN. VARSINKIN SPÅRALLA VOI MENNÄ POISPÄIN KESKUSTASTA ILMAISEKSI.

        SÄÄSTÖÄ JO 100€, LISÄÄ TULEE JOKA MATKASTA!


      • ja ketale
        KUN KULJEN kirjoitti:

        ILMAISEKSI. ILMAISEKSI KULJEN AINA KLO 19.00 JÄLKEEN. VARSINKIN SPÅRALLA VOI MENNÄ POISPÄIN KESKUSTASTA ILMAISEKSI.

        SÄÄSTÖÄ JO 100€, LISÄÄ TULEE JOKA MATKASTA!

        Se, mitä sinä kutsut "säästöksi", on varkautta. Sinun - varkaan - maksuvelvoite vain siirtyy rehellisille ihmisille.


      • EN OLE VARAS - SÄÄSTÄN
        ja ketale kirjoitti:

        Se, mitä sinä kutsut "säästöksi", on varkautta. Sinun - varkaan - maksuvelvoite vain siirtyy rehellisille ihmisille.

        Opiskelijana minulla ei ole paljon rahaa, joten kuljen myös siksi ilmaiseksi. Lisäksi, koska säästöä on yli satanen, ja vaikka saisin smurffeilta sakon, olen vielä 20€ plussalla.

        Jokaisesta matkasta puhdasta SÄÄSTÖÄ!

        JOKAINEN MATKA TUO LISÄSÄÄSTÖJÄ!

        MUISTA SE, ETTÄ SPÅRA KULKEE MYÖS ILMAN MINUA. SE, ETTÄ SÄÄSTÄN PARIN EUROA MATKASTA EI OLE PALJOA, KUN VERRATAAN JUOPPOJEN KULUJEN SIIRTOA SOSSULLE. JUOPOT SAAVAT KAIKEN, VUOKRASTA KALJARAHOIHIN


      • Saat osan kakustas
        EN OLE VARAS - SÄÄSTÄN kirjoitti:

        Opiskelijana minulla ei ole paljon rahaa, joten kuljen myös siksi ilmaiseksi. Lisäksi, koska säästöä on yli satanen, ja vaikka saisin smurffeilta sakon, olen vielä 20€ plussalla.

        Jokaisesta matkasta puhdasta SÄÄSTÖÄ!

        JOKAINEN MATKA TUO LISÄSÄÄSTÖJÄ!

        MUISTA SE, ETTÄ SPÅRA KULKEE MYÖS ILMAN MINUA. SE, ETTÄ SÄÄSTÄN PARIN EUROA MATKASTA EI OLE PALJOA, KUN VERRATAAN JUOPPOJEN KULUJEN SIIRTOA SOSSULLE. JUOPOT SAAVAT KAIKEN, VUOKRASTA KALJARAHOIHIN

        "EN OLE VARAS - SÄÄSTÄN"

        Jotain niin naurettavaa. Viet rahaa Suomen, ehkä tärkeimmältä yhtiöltä ja sanot sitä typerästi "säästöksi." "SÄÄSTÖ!" On sulla vitun hyvät "säästöt"... Sun 2€ on luultavasti -muiden kaltaistes ajattelemattomien kanssa- ehkä just se syy miks ylipäänsä matkustaminen on tänä päivänä niin kallista. Mätkyjen hinta nousee siinä missä matkalippujenkin. Odota vaan kun kohta jysähtää ja saat ansios mukaan. Varastat valtion rahoja, tiedät sen ja pääset joku kaunis päivä vielä itku kurkussa pulittamaan typeryydestäs. "Karmapoliisi iskee" ja
        "Sitä niität mitä kylvät!"

        Muuta tota asennettas. Ennemmin spurguille antaisin 80e kaljarahoja, kun sun typerän sakon maksaisin. Toivottavasti oikeus on jo tapahtunu. Omaa typeryyttäs sä oot sen saanu.


      • ratikka-asiakas
        EN OLE VARAS - SÄÄSTÄN kirjoitti:

        Opiskelijana minulla ei ole paljon rahaa, joten kuljen myös siksi ilmaiseksi. Lisäksi, koska säästöä on yli satanen, ja vaikka saisin smurffeilta sakon, olen vielä 20€ plussalla.

        Jokaisesta matkasta puhdasta SÄÄSTÖÄ!

        JOKAINEN MATKA TUO LISÄSÄÄSTÖJÄ!

        MUISTA SE, ETTÄ SPÅRA KULKEE MYÖS ILMAN MINUA. SE, ETTÄ SÄÄSTÄN PARIN EUROA MATKASTA EI OLE PALJOA, KUN VERRATAAN JUOPPOJEN KULUJEN SIIRTOA SOSSULLE. JUOPOT SAAVAT KAIKEN, VUOKRASTA KALJARAHOIHIN

        "MUISTA SE, ETTÄ SPÅRA KULKEE MYÖS ILMAN MINUA."
        Toi on kyllä aika kreisi kommentti. Jos kaikki (vaikka kaikki opiskelijat) ajattelisivat niin, niin eipähän pian ratikat kulkisi niin tiheään. Tämä puolestaan tarkoittaisi, että ne olisivat jatkuvasti täynnä jne.

        Mitä edes opiskelet ja minne rahat menee? Itse en ole koskaan tajunnut, että miten ei opiskelijalla rahat riitä. Käy hyvä mies/nainen kesällä töissä. Itse elän pelkällä opinto( asumis)tuella kesäpalkalla eikä ole sen suurempia ongelmia. Ei ainakaan lipun oston suhteen.


      • P.Erkele
        EN OLE VARAS - SÄÄSTÄN kirjoitti:

        Opiskelijana minulla ei ole paljon rahaa, joten kuljen myös siksi ilmaiseksi. Lisäksi, koska säästöä on yli satanen, ja vaikka saisin smurffeilta sakon, olen vielä 20€ plussalla.

        Jokaisesta matkasta puhdasta SÄÄSTÖÄ!

        JOKAINEN MATKA TUO LISÄSÄÄSTÖJÄ!

        MUISTA SE, ETTÄ SPÅRA KULKEE MYÖS ILMAN MINUA. SE, ETTÄ SÄÄSTÄN PARIN EUROA MATKASTA EI OLE PALJOA, KUN VERRATAAN JUOPPOJEN KULUJEN SIIRTOA SOSSULLE. JUOPOT SAAVAT KAIKEN, VUOKRASTA KALJARAHOIHIN

        silti se oli rike ja rikkeestä joutuu maksaan huomo tuuri.Ja paljonkos ns, vahinkoja sattuu vuodessa pääkaupunki seudulla (ketään ei koskaan myönnä tahallisuutta) summa taidetaan laskea jo sadoissa tuhansissa ellei jopa miljoonissa. Jokainen liputon tai vahingossa maksamatta jättävä syyllistyy veron kiertoon tai aiheuttaa ainakin lipun hinnan nosto tarvetta tai kaupungin veroäyrin korotus painetta (me muut joudutaan maksaan pummien kulkemiset loppujen lopuksi. ELI OTA HATTU KAUNIISEEN KÄTEEN JA MAKSA (VELKASI YHTEISKUNNALLE) SAKKOSI KOSKA SE OLI AINOASTAAN SINUN OMA MOKASI!!!


      • sulle NM

        rosegarnet. Jos sä saat tarkastusmaksun klo.07.47 aamulla ja menet ostamaan lippuusi aikaa vaikka ruokatunnilla klo. 11.12 niin maksat tarkastusmaksun että heilahtaa. Ihan turha heittää väite että vielä samana päivänä lunastettu uusi aika korttiin mitätöisi maksun, jos kortinlukuhetkellä sitä aikaa/arvoa ei ole ollut.


      • Vastaus vinkkiin
        hassashahahaa kirjoitti:

        MAKSAKAA SE MATKANNE, NIIN EI TULE ONGELMIA. ÄLKÄÄ MENKÖ JULKISIIN LIIKENNEVÄLINEISIIN, ELLETTE OLE VARMOJA MAKSUKYVYSTÄNNE. EI SE LIPPU MONTAA EUROA MAKSA. TARKASTUSMAKSUN SAAMINEN JOHTUU AINA OMASTA MOKASTA, SE ON JOKO TAI. LIPUTTOMAT SAA SAKON JA LIPULLISET EI SAA SAKKOA.

        KYLLÄ MINULLA ON VARAA MAKSAA MATKANI JULKISILLA; JA TEEN SEN SIKSI KÄTEISELLÄ. EN ALA MILLÄÄN KORTILLA MAKSELEMAAN. SETELI KÄTEEN, JA SE RIITTÄÄ. JOSKUS MUSSUTTAVAT LIIAN ISOSTA RAHASTA, MUTTA EN MINÄ KOLIKOITA KANTELE.


      • bbbb320
        ettämiten kirjoitti:

        Sain tarkastusmaksun josta tein oikaisuvaatimuksen. En ole maksanut sitä vielä ja ilmeisesti se pitäis maksaa vaikka siitä on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

        Miten hkl menettelee maksamattomien maksujen suhteen? Tuleeko ensin joku lasku, ulosottokirje vai meneekö se jo seuraavasta palkasta?

        Kai se pakko on maksaa mutta tuleeko siitä muistutuslasku vai onko jo kohta luottotiedot menny?

        menee suoraan ulosottoon


      • Anonyymi
        hassashahahaa kirjoitti:

        MAKSAKAA SE MATKANNE, NIIN EI TULE ONGELMIA. ÄLKÄÄ MENKÖ JULKISIIN LIIKENNEVÄLINEISIIN, ELLETTE OLE VARMOJA MAKSUKYVYSTÄNNE. EI SE LIPPU MONTAA EUROA MAKSA. TARKASTUSMAKSUN SAAMINEN JOHTUU AINA OMASTA MOKASTA, SE ON JOKO TAI. LIPUTTOMAT SAA SAKON JA LIPULLISET EI SAA SAKKOA.

        Lipuntarkastaja Ei koskaan kirjoita SAKKOA, se on Rangaistusmaksu.
        Ei edes Poliisi kirjoita SAKKOA, EI KOSKAAN.
        Poliisi - jos on aiheellista - kirjoittaa RANGAISTUSVAATIMUKSEN; Kansankielessä sakko.
        Ainoa instanssi Suomessa joka VOI MÄÄRÄTÄ, JA KIRJOITTA SAKKOA, ON OIKEUSISTUIN!!!
        Että tiedoksi, JUNTIT!


      • Anonyymi
        ratikka-asiakas kirjoitti:

        "MUISTA SE, ETTÄ SPÅRA KULKEE MYÖS ILMAN MINUA."
        Toi on kyllä aika kreisi kommentti. Jos kaikki (vaikka kaikki opiskelijat) ajattelisivat niin, niin eipähän pian ratikat kulkisi niin tiheään. Tämä puolestaan tarkoittaisi, että ne olisivat jatkuvasti täynnä jne.

        Mitä edes opiskelet ja minne rahat menee? Itse en ole koskaan tajunnut, että miten ei opiskelijalla rahat riitä. Käy hyvä mies/nainen kesällä töissä. Itse elän pelkällä opinto( asumis)tuella kesäpalkalla eikä ole sen suurempia ongelmia. Ei ainakaan lipun oston suhteen.

        Ei ole varaa ostaa lippuja, kun kaikki rahat menee kaljaan ja kitaroihin.

        t. Mahe aka Oolofi-669 Tr00 heavy medal KVLT rangga N.A.B.B.O.-miesh


    • Kiki.

      On se ihme miten vaikeaa on asua siellä Hellussa, kun pitää jousta juniin kuin mielipuoli, ja kauhistella sitä jos joku ei maksa lippuja, ei se nyt junan kuluja jumalauta monttaa senttiä nosta jos yksi ylimääräinen on kyydissä.

      Ja tottakai jos jokus satutte saamaan sitten jonkin "sakon" niin tottakai te annatte siihen OMAT tiedot, ja maksatte kiltisti.


      Ei jumalauta mitä idiootteja siellä asuu.

      • Stadilaine

        MIKÄ VITUN "HELLU" ? Ps päivän naurut


    • siivoojakonnari

      ihan oikein että sait sakon. Asiahan on yksinkertaisen mustavalkoinen. Ei voimassaolevaa lippua--> sakko. Ei leimattu lippu--> sakko. Ihan turha siinä on mitään selitellä. Parempi vaan maksaa.. Sakko on ulosottokelpoista tavaraa.

      • Nuorirovaniemeltä

        Hei! mulle kävi näin: sain sakon, mutta sakossa ollut päiväys oli kuukauden vanha ja eräpäivä oli sama päivä kuin mikä oli merkitty myös kyseiseksi päiväksi. Nyt tuli neljän kuukauden jälkeen ulosottovirastotsta viesti että pitäis maksaa tämmöinen summa. Ajattelin silloin kun sain laskun että ei tätä voi maksaa kun päivät vääriä, ja kun sakossa oli mukana myös kaikki osat, se osa joku olisi pitänyt repiä minulle irti ja se tarkastajalle kuuluva osa. Joten mitä voin tehdä jos niillä ei ole tositetta siitä että olen ollut paikanpäällä? soitin kyseiselle ulosottovirkailijalle ja hän sanoi, ettei heillä ole näyttää mitään tositetta...
        Vastatkaa tähän niin tiiän mitä teen.


      • ostoskomero
        Nuorirovaniemeltä kirjoitti:

        Hei! mulle kävi näin: sain sakon, mutta sakossa ollut päiväys oli kuukauden vanha ja eräpäivä oli sama päivä kuin mikä oli merkitty myös kyseiseksi päiväksi. Nyt tuli neljän kuukauden jälkeen ulosottovirastotsta viesti että pitäis maksaa tämmöinen summa. Ajattelin silloin kun sain laskun että ei tätä voi maksaa kun päivät vääriä, ja kun sakossa oli mukana myös kaikki osat, se osa joku olisi pitänyt repiä minulle irti ja se tarkastajalle kuuluva osa. Joten mitä voin tehdä jos niillä ei ole tositetta siitä että olen ollut paikanpäällä? soitin kyseiselle ulosottovirkailijalle ja hän sanoi, ettei heillä ole näyttää mitään tositetta...
        Vastatkaa tähän niin tiiän mitä teen.

        Ensiksi, se ei ole sakko vaan tarkastusmaksu. Toiseksi siinä pankkisiirto lapussa on kolme (3) osaa joista kaksi jää maksajalle ja yksi tarkastajalle. Jos mielestäsi siinä oli päiväyksissä jotain outoa niin, olisiko ollut järkevämpää soittaa ja kysyä kuin jättää vaan maksamatta? Ota yhteyttä paikkaan josta sen sait hkl tai ytv ja selvitä tilanne ja tee maksu aikataulu. Ja jos todella olet rovaniemeltä kuten nimimerkkisi kertoo olisit varmaan heti maksun saatuasi soittamalla ja kertomalla mitä tapahtui niin selvinnyt ilman maksamista. Näin käy kun jättää asiat roikkumaan.


    • ei ongelmaa

      Itselläni ei ole ollut koskaan ongelmaa lippujen kanssa, koska maksan matkani ja huolehdin, että lippu on voimassa. Eiköhän se olisi fiksua meitä muita kohtaan, että maksat vaan tarkastusmaksusi. Jäät kuitenkin vielä voiton puolelle, sillä olet maksattanut matkojasi muilla yli kahdeksan kympin edestä, eiks jep?

      • erokoko

        Valtiolle rahaa ja haistakaa vittu ne menee kuitenkin johonki paskaan mikä ei johda mihinkään?
        Maksan lipun joskus ja joskus en maksa ja vaikka saisin jonkun vitun tarkastusmaksun siniseltä smurffilta se olen minä joka jää voitolle rahallisesti niiden ilmaisten matkojen kautta mitä kuljen hahaha. Sain tänäänkin tuon 80 euroa enkä yhtään kuumotellut kunhan mainitsin muutaman tosiseikan ja loppujen lopuksi vien pidemmän korven eikä tuon maksun maksaminen tunnu missään.


      • tynnyrinratsastaja
        erokoko kirjoitti:

        Valtiolle rahaa ja haistakaa vittu ne menee kuitenkin johonki paskaan mikä ei johda mihinkään?
        Maksan lipun joskus ja joskus en maksa ja vaikka saisin jonkun vitun tarkastusmaksun siniseltä smurffilta se olen minä joka jää voitolle rahallisesti niiden ilmaisten matkojen kautta mitä kuljen hahaha. Sain tänäänkin tuon 80 euroa enkä yhtään kuumotellut kunhan mainitsin muutaman tosiseikan ja loppujen lopuksi vien pidemmän korven eikä tuon maksun maksaminen tunnu missään.

        Tarkastusmaksu tulee nousemaan yli kipurajan. 80e ei ole summa eikä mikään jos kulkee jatkuvasti vaikka tampere-helsinki väliä pummilla. Katotaas sitten kun tarkastusmaksu tulee olemaan pari sataa euroa. Voipi asenne vähän muuttua.


      • entinen työntekijä
        tynnyrinratsastaja kirjoitti:

        Tarkastusmaksu tulee nousemaan yli kipurajan. 80e ei ole summa eikä mikään jos kulkee jatkuvasti vaikka tampere-helsinki väliä pummilla. Katotaas sitten kun tarkastusmaksu tulee olemaan pari sataa euroa. Voipi asenne vähän muuttua.

        Olin kolme vuotta VR:llä töissä ja sinä aikana opin itsekkin, että loppupeleissä koko VR on pelkkää
        rahastusta. Monet sadat tuhannet ihmiset käyttää junaa päivittäin ja siitä tulee ihan tolkuttoman paljon tuloja päivässä, paljon enemmän kuin junien ja radan ylläpitäminen maksaisi. Ottaen vielä huomioon sen
        miten surkea suomen rautatiesysteemi onkaan verrattuna moneen muuhun maahan, niin en yhtää ihmettele ettei ihmisiä huvita maksaa. Kaikesta peritään vielä roimasti lisämaksua. Kyllähän lähikaupunkeihin pääsee ihan halvalla, mutta kukapa haluaa maksaa 80 euroa vaikka siitä että menee Järvenpäästä Punkaharjulle? Autolla pääsee paljon halvemmalla ja sitten samaa aikaa kuulutetaan, että käyttäkää julkisia se säästää luontoa. Surkeaan laatuunsa nähden VR:n hinnat pitäisivät olla puolet siitä mitä ne nykyään on, mutta minkäs raha-ahneille päättäjille mahtaa?


      • tynnyrinratsastaja
        entinen työntekijä kirjoitti:

        Olin kolme vuotta VR:llä töissä ja sinä aikana opin itsekkin, että loppupeleissä koko VR on pelkkää
        rahastusta. Monet sadat tuhannet ihmiset käyttää junaa päivittäin ja siitä tulee ihan tolkuttoman paljon tuloja päivässä, paljon enemmän kuin junien ja radan ylläpitäminen maksaisi. Ottaen vielä huomioon sen
        miten surkea suomen rautatiesysteemi onkaan verrattuna moneen muuhun maahan, niin en yhtää ihmettele ettei ihmisiä huvita maksaa. Kaikesta peritään vielä roimasti lisämaksua. Kyllähän lähikaupunkeihin pääsee ihan halvalla, mutta kukapa haluaa maksaa 80 euroa vaikka siitä että menee Järvenpäästä Punkaharjulle? Autolla pääsee paljon halvemmalla ja sitten samaa aikaa kuulutetaan, että käyttäkää julkisia se säästää luontoa. Surkeaan laatuunsa nähden VR:n hinnat pitäisivät olla puolet siitä mitä ne nykyään on, mutta minkäs raha-ahneille päättäjille mahtaa?

        Aikuisen kertalippu on kallis joo. 87e rovaniemelle helsingistä jos menee Pendolla ouluun ja vaihtaa siellä taajamajunaan. 43.5e maksaa opiskelijalle mikä ei todellakaan ole mikään paha hinta. Samahan se tietenkin on eläkeläiselle. 39.10e jos menee Kemijärven yöjunalla. Ei paha?

        Jos matkustaja vaan osaa ostaa lippunsa oikeasta paikasta ja sillä on joku alennus niin kyllä mun mielestä voidaan puhua ihan sopuhinnasta. Mutta eipä siitä opiskelijakortista oo mitään hyötyä jos hyppää pendon kyytiin asemalta missä on lipunmyynti auki ja yrittää konnarilta ostaa lippua electronilla. Se tekee sen 16e ylimääräistä kiitos (6e palvelumaksu 10e electron laskutuslisä) :) *tässä vaiheessa asiakas rupeaa mussuttamaan ja selittelemään kaikkea mahdollista*.

        Jos multa kysytään niin electron laskutuslisä sais olla vähintään 50e.


      • rehellinen_op
        tynnyrinratsastaja kirjoitti:

        Aikuisen kertalippu on kallis joo. 87e rovaniemelle helsingistä jos menee Pendolla ouluun ja vaihtaa siellä taajamajunaan. 43.5e maksaa opiskelijalle mikä ei todellakaan ole mikään paha hinta. Samahan se tietenkin on eläkeläiselle. 39.10e jos menee Kemijärven yöjunalla. Ei paha?

        Jos matkustaja vaan osaa ostaa lippunsa oikeasta paikasta ja sillä on joku alennus niin kyllä mun mielestä voidaan puhua ihan sopuhinnasta. Mutta eipä siitä opiskelijakortista oo mitään hyötyä jos hyppää pendon kyytiin asemalta missä on lipunmyynti auki ja yrittää konnarilta ostaa lippua electronilla. Se tekee sen 16e ylimääräistä kiitos (6e palvelumaksu 10e electron laskutuslisä) :) *tässä vaiheessa asiakas rupeaa mussuttamaan ja selittelemään kaikkea mahdollista*.

        Jos multa kysytään niin electron laskutuslisä sais olla vähintään 50e.

        Sain tarkastusmaksun, vaikka lippuni oli ostettu kyseiselle matkalle. Konduktöörin kiertäessä vaunussa olin joko unessa tai vessassa, mutta minulla ei ollut hajua koska kiertänyt. Matkustaessani Tampere-Seinäjoki väliä tarkistajat iskivät ja löin lippuni ja opiskelijakorttini hänelle käteen (luullen että konduktööri kyselee lippua). Mutta tarkistaja sanoi "että lipusta puuttuu leima, joten joudun kirjoittamaan tarkistusmaksun." Olin ihmeissäni sillä lipun päiväys ja kelvollisuus oli kunnossa. Kysyinkin vain, että eikö se riitä että lippu on kelvollinen. Mutta ei. Saman maksun olisin saanut matkustatteassa ilman lippua. Nyt vain vältyin lipun maksamista junassa. Vituttaa aika paljon olla rehellinen. Aion valittaa asiasta.

        Onko vastaavia kokemuksia?


      • Tynnyrinratsastaja
        rehellinen_op kirjoitti:

        Sain tarkastusmaksun, vaikka lippuni oli ostettu kyseiselle matkalle. Konduktöörin kiertäessä vaunussa olin joko unessa tai vessassa, mutta minulla ei ollut hajua koska kiertänyt. Matkustaessani Tampere-Seinäjoki väliä tarkistajat iskivät ja löin lippuni ja opiskelijakorttini hänelle käteen (luullen että konduktööri kyselee lippua). Mutta tarkistaja sanoi "että lipusta puuttuu leima, joten joudun kirjoittamaan tarkistusmaksun." Olin ihmeissäni sillä lipun päiväys ja kelvollisuus oli kunnossa. Kysyinkin vain, että eikö se riitä että lippu on kelvollinen. Mutta ei. Saman maksun olisin saanut matkustatteassa ilman lippua. Nyt vain vältyin lipun maksamista junassa. Vituttaa aika paljon olla rehellinen. Aion valittaa asiasta.

        Onko vastaavia kokemuksia?

        Ihan turhaan valitat, ei auta. Sinun pitäisi tietää että lipun leimauttaminen/ostaminen on 100% SUN VASTUULLA. Eli jos nukut, olet vessassa, puhelinkopissa tms paikassa ja konnari menee ohi niin se on SUN VELVOLLISUUS mennä perässä leimauttamaan lippu. Muistaakseni lukee jopa lipun takapuolella että "leimauttaminen ja ostaminen on asiakkaan vastuulla". Tämän nojalla sun valitukses ei todellakaan tule menemään läpi.

        Konnarin ei tarvittis edes huudella vaunuissa mitään että "Tampereelta tulleiden liput!" Riittää ku kävelee vaan osaston läpi että ihmiset näkee että nyt on mahdollisuus leimauttaa/ostaa. En tiedä miks/mistä on moinen tapa tullut että konnarit kailottaa asemat.

        Tämmösiä pummiyrityksiä ettei leimauteta lippua siinä toivossa että saa rahaa hiukan takas on jatkuvasti. Ihan oikein että sait tarkastusmaksun. Ei kuule auta ku maksella vaan! :D

        T: Kaukoliikennekonduktööri


      • SA
        erokoko kirjoitti:

        Valtiolle rahaa ja haistakaa vittu ne menee kuitenkin johonki paskaan mikä ei johda mihinkään?
        Maksan lipun joskus ja joskus en maksa ja vaikka saisin jonkun vitun tarkastusmaksun siniseltä smurffilta se olen minä joka jää voitolle rahallisesti niiden ilmaisten matkojen kautta mitä kuljen hahaha. Sain tänäänkin tuon 80 euroa enkä yhtään kuumotellut kunhan mainitsin muutaman tosiseikan ja loppujen lopuksi vien pidemmän korven eikä tuon maksun maksaminen tunnu missään.

        SAIN SAKON EILEN NIIN HALUAISIN TIETÄÄ JOS SITÄ EI MAKSA KOSKA TULEE KORKOA JA PALJONN SITÄ TULEE ?


      • primosta
        SA kirjoitti:

        SAIN SAKON EILEN NIIN HALUAISIN TIETÄÄ JOS SITÄ EI MAKSA KOSKA TULEE KORKOA JA PALJONN SITÄ TULEE ?

        Lähtee suoraan ulosottoviranomaisille jotka alkavat sitä sinulta periä, korot on normaalit ulosottomaksut. voinet siis odotella kirjettä paikkakuntasi oikeuslaitokselta jos et maksa. Hsl ei lähetä erillistä muistutus laskua.


    • tuota öaöaöaöaöaöaöa

      sillä kortinlukulaite näyttää sulle jotakuinkin 3-5 päivää aikaisemmin keltaisella valolla että joko arvo/aika on umpeutumassa. Ja kun olet kortin hankkinut, niin olet saanut sen yhteydessä selkeät toiminta/käyttöohjeet joihin tutustumalla, eli lukemalla olisit tiedostanut ko. asian.

      Todellisuudessa vain luotit siihen ettei tarkastaja satu samaan junaan tai samaan vaunuun, eli otit tietoisen riskin toimistasi. äin ollen olet selkeästi vain ja ainoastaa itsesyypää tarkastusmaksuun joten maksa pois. (jokatapauksessase sulta veloitetaan). Toivottavasti tämä ko. tapaus opetti sulle sen, että pienestä ei kannata tinkiä ja huijaus tulee aina joskus maksettavaksi. Sun kaltaisten takia menetetään vuosittain miljoonia euroja, ja sen sitten maksavat ne oikeasti vastuulliset rehelliset matkustajat.

      ps. viratonveteraani. On melkoisen epäeettistä ja moraalitonta lähteä tuolle polulle, ettäopastaa maksamaan vaikka euron kuukaudessa, sillä se kaikki kostaantuu meidän veronmaksajien ja muiden käyttäjien kustannuksissa. Sympatia on hyväksi, mutta ei väärässä kohdassa.

      • Annasopuli

        Olettepa te täällä agressiivisia. Kyllähän ihmiset unohtelevat kaikkia asiota. Joten miksi lipun leimaamisen unohtaminen tekee ihmisesta pummin. Onko ihminen joka unohtaa ostaa kaupasta maitoa mielipuoli dementikko? Itse latasin metroasemalla kortille arvoa mutten ajatuksissani muistanut sen jälkeen leimata korttia. Liukuportaissa tajusin asian ja tilasin txt lipun, mutten tietenkään ehtinyt saada paluuviestiä kun alhaalla olikin tarkastajat. Sain sakot. Oma inhimillinen moka,ärsytti tietysti, mutten valita. Eihän tarkastajat voi tietää kukaa oikeasti unohtaa ja kuka yrittää pummilla. Armahduksia tarkastajat antavat kuitenkin usein päivässä. Nyt maksan sakkoni hitaasti mutta varmasti. Eikä ole sieltä päästä mtn kuulunut.


      • ghjghghj
        Annasopuli kirjoitti:

        Olettepa te täällä agressiivisia. Kyllähän ihmiset unohtelevat kaikkia asiota. Joten miksi lipun leimaamisen unohtaminen tekee ihmisesta pummin. Onko ihminen joka unohtaa ostaa kaupasta maitoa mielipuoli dementikko? Itse latasin metroasemalla kortille arvoa mutten ajatuksissani muistanut sen jälkeen leimata korttia. Liukuportaissa tajusin asian ja tilasin txt lipun, mutten tietenkään ehtinyt saada paluuviestiä kun alhaalla olikin tarkastajat. Sain sakot. Oma inhimillinen moka,ärsytti tietysti, mutten valita. Eihän tarkastajat voi tietää kukaa oikeasti unohtaa ja kuka yrittää pummilla. Armahduksia tarkastajat antavat kuitenkin usein päivässä. Nyt maksan sakkoni hitaasti mutta varmasti. Eikä ole sieltä päästä mtn kuulunut.

        Tarkastajat yllätti, ja sakko tuli, mutta ei hetkauta, sillä sen päätöksen tein jo etten stressaa turhaa tarkastajista kun aloin matkustamaan pummilla vaikka silmät auki saakin olla. Matkani maksaisin kyllä ihan mielelläni, jos lippujen hinnat olisi edes puolet nykyisestä ja tarkastusmaksussa yksi nolla lisää.

        Kuinka monta kertaa esim. pääsen Vantaalta Helsinkiin ja takaisin tarkastusmaksun hinnalla - 10 kertaa. Ja paljonko maksaa esim kuukaden seutulippu, eikös sekin melkein 90 e aikuiselta (opiskelijana vielä viitin maksaa matkani kun hinta oli vain puolet). Ja jos et maksa niin sehän on oikeastaan sama kuin että sulla olisi kuukausilippu koska voit matkustaa rajattomasti. Ja jos esim kerran kahdessa kuukaudessa tarkastaja yllättää (mikä on hieman liioiteltua) niin onhan tuo liputta matkustaminen puolet halvempaa (ja todellisuudessa enemmänkin) kuin lipun maksaminen.

        Ajattele nyt, yksi asemanväli Vantaan ja Helsingin rajalla 4 euroa (vai onks se peräti 4,5 euroa). Eihän tossa hinnoittelussa ole mitään järkeä. Täytyshän toi hinta olla edes jossain suhteessa matkan pituuteen.

        Jos ei hinnat putoa puoleen, en maksa. Varmaan maksaisi silloin moni muukin.


    • TASAN näin

      Tuttu sai 80 eur tarkastusmaksun. Muistaakseni joukkoliikennelain mukaan, jos matkustaa liputta junassa niin siitä seuraa tarkastusmaksu. Teoriassa (ja myös käytännössä) jos hyppää junaan ja tarkastaja on vastassa, niin ehto täyttyy. Virkamiehiä sitoo laillisuusperiaate, joten tarkastajan tulee kirjoittaa tarkastusmaksu.

      Paikallisjunissa on lipunmyyntivaunu, joka tarkoittaa että junaan on noustava ennen kuin voi maksaa matkan. Velvoiteoikeutta soveltaen, junaan astuessaan sosiaalisen käyttäytymisen perusteella syntyy VR:n kanssa kuljeussopimus. Sopimuksessa matkustajan velvolisuus on maksaa rahasuoritus matkasta. Velkakirjalakia soveltaen viemävelkaperiaatteen mukaisesti maksu tapahtuu myyjän liiketilassa. Jos maksun eräpäivää ei ole määrätty, se on maksettava vaadittaessa. Maksun saajalla on myötävaikutusvelvollisuus maksajaa kohtaan edesauttaa maksamisessa.

      Hiljattain tehty KKO:n Parkcom -ratkaisussa HO perusteli ratkaisua pysäköintivirhemaksu kuuluu rangaistusluontoisena seuraamuksena viranomaistehtäviin. KKO katsoi asian toisin velvoiteoikeudellisin perustein.

      Palataan tuttuuni, joka oli siis noussut junaan (kuljetussopimus syntyi), mennyt lipunmyyntivaunuun (myyjän liikepaikkaan= oikea paikka), varannut rahat käteen (oikeanmukainen suoritus; ellei muuta sovittu maksun voi suorittaa aina käteisellä). Nyt kuitenkin konduktööri kulki lipunmyyntiosaston läpi ilman että tuttuni havaitsi hänet. Konnari ei vaatinut suoritusta ja myötävaikutti maksamiseen vain kulkemalla lipunmyyntivaunun läpi. Minkäänlaista ääntä konnari ei päästänyt. Perusteluna jälkeenpäin oli että asiakkaat ovat valittaneet kun sanoo jotain. No pian sen jälkeen tuli tarkastaja ja 80 eur henkilökohtainen tarkastusmaksu. Ei auttanut selitys että työnantaja maksaa matkakulut matkalippujen perusteella, jolloin motiivia jättää maksamatta ei tosiaan ole.

      Mielestäni tässä tilanteessa tarkastaja toimii täysin lain mukaan määrätessään tarkastusmaksun. Sen sijaan väitän että konduktööri laiminlöi myötävaikutusvelvollisuutensa maksun vastaanottamisessa. Jos laiminlyönti on lievä, isännänvastuun perusteella aiheutuneesta vahingosta vastaa konnarin työnantaja eli VR. Koska kyseessä on sopimustilanne, sopimusrikkomuksen seuraamusjärjestelmän mukaisesti vahingonkorvauksessa näyttötaakka tulisi siten olla VR:llä, että he ovat toimineet kaikin puolin huolellisesti.

      Miltä kuulostaa, olisikohan tässä ainesta vaatia VR:lt'ä rahoja takaisin.

      • Anti-Smurffi

      • KunnonKansalainen
        Anti-Smurffi kirjoitti:

        http://www.aijaa.com/v.php?i=6312809.jpg

        Juttelivat vain toisilleen, kun mulla ei ollut lippua. Onneksi opiskelijana säästyin tarkastusmaksulta :)
        Tämä todistaa sen, että smurffit ovat tyhmiä.

        Kuulkaas kaikki innokkaasti maksavat julkisten käyttäjät. Pummilla liikkuminen on ainoa vaihtoehto kulkea. Maksakaa te matkustamisesta. Minä kuljen pummilla ja laitan rahani vaikka ruokaan. Hahahaa


      • 15 v ja vituttaa
        KunnonKansalainen kirjoitti:

        Kuulkaas kaikki innokkaasti maksavat julkisten käyttäjät. Pummilla liikkuminen on ainoa vaihtoehto kulkea. Maksakaa te matkustamisesta. Minä kuljen pummilla ja laitan rahani vaikka ruokaan. Hahahaa

        Juu tota lipuntarkastaja käräytti metrossa eilen illalla.80 euron sakot tuli. On toi mun mielestä törkeetä rahastusta.Asun vantaalla josta menen mellunmäkeen aina bussilla ja sieltä PUMMILLA metrolla, mennessäni helsinkiin. Metriksellä missä jään menee vantaa-helsinki raja.En ole hommannut kuin vantaan sisäistä ja käteistä ei ollut. Ok myönnän tehneeni virheen enkä selittele mutta tällänen 15v. tekis tolla summalla vaikka mitä nyt menee viikkorahat tollasee paskaa.Siis maksan 78.80e ylimääräistä mutta otan tästä opikseni!!!


      • Stadilainen jore
        KunnonKansalainen kirjoitti:

        Kuulkaas kaikki innokkaasti maksavat julkisten käyttäjät. Pummilla liikkuminen on ainoa vaihtoehto kulkea. Maksakaa te matkustamisesta. Minä kuljen pummilla ja laitan rahani vaikka ruokaan. Hahahaa

        ..Että pummilla matkustaminen johtaa vain vuorotarjonnan pienenemiseen, kun luullaan että ei ole matkustajia! Jääkää persaukiset kotiinne sinne laitakaupungin ghettoon jos ei ole varaa ostaa lippua! Vastenmielisiä luusereita!


      • Vinnare
        Stadilainen jore kirjoitti:

        ..Että pummilla matkustaminen johtaa vain vuorotarjonnan pienenemiseen, kun luullaan että ei ole matkustajia! Jääkää persaukiset kotiinne sinne laitakaupungin ghettoon jos ei ole varaa ostaa lippua! Vastenmielisiä luusereita!

        Laskin, että olen kulkenut kolme vuotta paikallisjunilla n.20 matkaa kuukaudessa. Jos olisin ostanut lippuja, olisin maksanut tästä ilosta 960 euroa vuodessa seutulippuina, mikä tekee 2880 egeä vuodessa. Tarkastajat ovat osuneet kohdalle kahdesti, mikä maksoi 160 euroa. Olen siis 2720 euroa voitolla! Annan ajokortin kiltisti, enkä selittele turhaan.

        Silloin kun hyppään junaan, en osta lippuja, koska ne ovat ylihinnoiteltua kusetusta. Suosittelen muillekin samaa metodia. Valitsisin kyllä ympäristöystävällisen vaihtoehdon liikkumiseen, ellei se olisi kaikista hitain, epävarmin ja kallein. Useimmiten kuljen omalla autolla, koska se on paitsi helppoa, myös edullisempaa kuin mikään joukkoliikenne. Pitäkää tunkkinne.


      • pummi ?
        Vinnare kirjoitti:

        Laskin, että olen kulkenut kolme vuotta paikallisjunilla n.20 matkaa kuukaudessa. Jos olisin ostanut lippuja, olisin maksanut tästä ilosta 960 euroa vuodessa seutulippuina, mikä tekee 2880 egeä vuodessa. Tarkastajat ovat osuneet kohdalle kahdesti, mikä maksoi 160 euroa. Olen siis 2720 euroa voitolla! Annan ajokortin kiltisti, enkä selittele turhaan.

        Silloin kun hyppään junaan, en osta lippuja, koska ne ovat ylihinnoiteltua kusetusta. Suosittelen muillekin samaa metodia. Valitsisin kyllä ympäristöystävällisen vaihtoehdon liikkumiseen, ellei se olisi kaikista hitain, epävarmin ja kallein. Useimmiten kuljen omalla autolla, koska se on paitsi helppoa, myös edullisempaa kuin mikään joukkoliikenne. Pitäkää tunkkinne.

        Nih sama kuin tekis autoa tankatessa tempun maksaa 20€:lla kylmällä automaatilla ja kun raha loppuu pumppaa letkun tyhjäksi nostelemalla sieltä tulee 0,5L kerta jolloin saa säästöä 20£:n tankkauksella 0,85€.

        Toiset kuulemma hivenen keventää hedelmä osastolle vaakaa kun punnitsee tuotetta silläkin säästää S-/K-kaupassa, no löytyyhän näitä keinoja pummeille ;)


    • Lisälasku

      www.maksoitkolipustaliikaa.fi

    • kraken5

      Sain tarkastusmaksun Hakaniemen metroasemalla vaikka olin ostanut kännykkälipun. Saavuin tarkastukseen liukuportaiden alatasanteelle mutta edessäni tullut henkilö oli ilman lippua. Siinä kesti hetken ennen kuin pääsin näyttämään kännykkääni tarkastajalle, joka väitti minun ostaneen lipun tarkastustilanteessa vedoten siihen että lippu oli saapununt puhelimeeni kuluvan minuutin aikana.. ..no varmaan se olikin, ne liukuportaat ovat sellaiset lyhyet, ei niissä kestä kuin 10 sekuntia. Laiturialue alkaa portaiden yläpäässä. Harmittaa, koska mitään huijausta en yrittänyt vaikka viime tingassa lipun ostinkin. Tarkastaja ei uskonut minua vaikka yritin selittää.

      Maksoin sen 80€ ja lähetin oikaisuvaatimuksen, nähtäväksi jää saanko rahani takaisin.

    • huuhaaata taas

      kortti varoittaa vihreä/keltaisella valolla, kun aikaa on jäljellä 3 pv. joten tiesit hyvin, että sulla ei ole kortti voimassa, jos kerran jo punainen valo oli syttynyt. Arvokortissa sama valokoodi toimii kun on 5€ jäljellä. Joten ansaitsit tarkastusmaksun, joten älä valita vaan maksa pois senkin pummi.

    • Pientä joustoa

      "kortti varoittaa vihreä/keltaisella valolla," Tarkenna vähän selityksesi tuntuu ontuvan tietysti jos vihreäkeltainen valo on jokin uusi systeemi jota en tiennyt.
      Muutenkin nämä tarkastajat tuntuu olevan töissä kun on jokin sunnuntai päivä josta saa 100% lisäpalkkaa tunti.
      Eli kerran junassa kun tarkastajia paukahti 8kpl niin laskin että kyseisellä palkkasummalla saisi jo aika montaa lipua, no tosin eihän niitä nyt ikinä aamulla työhönmenoaikana näy.
      Myöskin itselleni on korti vaihdettu kun se ei toiminut oikein onneksi tarkastaja seiso just takana kun yritin maksaa matkaa, ai niin joo pitää mennä toimivalle leimauslaitteelle, mutta kun se tarkastaja alkaa väittää että yritän huijata.
      Pitää muistaa että nämä automaatit ei aina toimi oikein sen tietää ne ainakin jotka niitä huoltaa.

    • kusoooo shimatta

      vittu tarkastusmaksu heilahti perhana

    • itku ja parku

      Eli mulle sattu tuossa torstain hieman inhottava tilanne ja haluaisin kysyä mielipidetänne ja apua. Olen 16- vuotias ja halusin matkustaa Kilosta Helsinkiin. Minulla on Espoon sisäisen lipun aika (((ottaen huomioon että espoon sisäisen ajan kortin hinta on kalliimpi kuin helsingin sisäinen)))ja kortillani oli arvoa n. 5 euroa. Kilossa menin sitten lähimpään vaunuun ja katsoin sen olevan lipunmyyntivaunu. Maksoin ajalla että pääsisin tavallaan leppävaaraan asti. otin 2,30e käteeni ja odotin siinä sitten kiltisti että konduktööri tulisi ja ostan lipun koska halusin säästää ne 5e kortilla sitten myöhempiä tilanteita varten ja samoin ajattelin että maksan koulumatkani jälkeisen reissun niillä rahoilla. Nooh istuin sitten junassa ja pasilan kohdalla olin juuri nousemassa sitten sinne lippukoneelle että maksan matkan mutta siinä vaiheessa tulivat tarkastajat. Sanoin heille että konduktööri ei tullut ja haluaisin maksaa lipun nyt että minulla on rahaa ja haluan maksaa arvolla koska muuten menisin pummilla. Olen aina maksanut lippuni ja aionkin rehellisesti tälläkin kertaa maksaa vaikka olikin enää yksi pysäkki jäljellä ja olisin säästänyt rahaa ja päässyt pummilla. Tarkastaja sitten väitti että valehtelin ja että tämä on vaunu jossa ei myydä lippuja. no sanoin sitten että eihän ole että konduktööri ei ole tästä mennyt ja että tämä on vaunu jossa ei myydä lippuja niin ei ihme että ei konduktööri ole kävellyt ohi. Sanoin sitten rehellisesti että en oikeasti tiennyt ja että voinko maksaa matkan ku minulla on maksettu siis se espoon maksu ja hän sitten sanoi että tämä masiina mikä ihme tarkastaakaa onko lippu maksettu ni että SIINÄ EI NÄY ETTÄ OLISIN MAKSANUT! pyysin että voinko maksaa nyt arvolla ja jos hän päästäisi minut varoituksella ja että seuraavalla kerralla tarkastan viisikymmentä kertaa että ostan varmasti lipun ja muutenki että kaikki on kunnossa. EI! hän jämäytti minulle 80e tarkastusmaksun ja sanoi että istut väärässä vaunussa ja että hän ei usko että olisin maksanut lipun (ymmärrän että tämä on hänen työtään ja että ihmisestä ei näy päälle päin onko tämä rehellinen tai muuta!), mutta minusta oli typerää antaa sakko siitä että jos hän näkee että voin maksaa lipun ja olinkin menossa sinne koska tajusin että tämähän ei ole lipunmyyntivaunu niin miksei hän voinut päästää minut maksamaan vaan piti sitten antaa heti se sakko! haluaisin tietää että mitä minun pitää nyt tehdä ja miten voin tehdä valituksen? kiitos paljon..

    • SAGSA

      EI KANNATA VALITTAA JA KUTEN NÄEN NIIN REHELLISYYS EI KANNATA. KANNATTAA VAAN ENSI KERRALLA VAROO NOITA WANNABE POLIISEJA JA ANTAA NIIDEN KUULLA KUNNIANSA. IHME PORUKKAA KUN HALUU VAIN METSÄSTÄÄ JOTAIN LIPUTTOMIA. LUULISI OLEVAN IHMISELLÄ AIVOJA MUUHUNKIN TOIMINTAAN.

    • näinteen

      Kannattaa vaan mennä ratikalla, näkee kun "smurffit" seisoo seuraavalla pysäkillä ja voi sitten hypätä ulos siinä ja kävellä loppumatkan/venata seuraavaa :)

    • Henna

      Vittu, se kuvaa tän hetkistä olotilaa. Sain 80e sakot bussissa ku maksoin lastenlipun. Sit se vei mun lipun pois ja sit ku piti vaihtaa bussii ni piti maksaa uus lippu. Elikkä tavallaa yks aikuisten sisäinen matka tuli maksaa 83e.......voi vitunvittu!!!!!!! Yleensä kaikkee laitonta tekee siihen asti ku jää kiinni.

    • ei pliis ulosottoa

      kuinka nopeesti maksamaton tarkastusmaksu menee ulostottoon ja kuinka paljon siihen tulee lisää maksua ?

      • benbenbenben

        1 päivän sisällä, noin 50 euroa.


    • sfdfsfsdfsd

      Tämä keskustelu taas osoittaa, kuinka hienoja ihmisiä me ihmiset ollaan.

      Toiset matkustaa pummilla.... toiset hihittelee verisuonet paukkuen omassa pirtissä, kun sakkoja näpsähtää.

      Ah, vahingonilo... kuinka mahtava ja katkeransuolainen tunne!

    • xsx

      Kävin Lontoossa ja siellä muistia virkistetåån 1200 punnan sakolla, eikä liputtomia ollut. Sitä lippua ei tartte näyttää sisääntullessa, mutta jos kiinni jää liputtomuudesta, niin selitykset ei auta. Jos kortissa ei ole voimaa, niin voit maksaa kuljettajalle, mutta tasarahalle - vaihtorahaa ei tipu, vaikka miten suurella rahalla maksaisit. Pistää varmaan miettimään sekin, miten valmistaudut bussimatkaan...

    • mehilainen1

      Hei!
      Matkalippujen tarkastaja antoi minulle kaksi laskua: yhden on alkuperäiskappale ja toinen on kopio. En ymmärrän, miksi hän antoi minulle kaksi paperia? Onko se oikein? Onko matkalippujen tarkastajilla tietoa minusta?

      • mou9

        Niin sain minäkin. Todennäköisesti eivät unohtaneet mitään. Sillä joku kirjoitti tuolla alkupuolella, että tilanteessa jaetaan kuulemma yhteensä kolme lappua: yksi tarkastajalle, kaksi maksajalle...


    • oikeest?

      Ite sain just tarkastus maksun...
      klo 19.29 lähti juna
      klo. 19.30 maksoin lipun
      klo. 19.31 tuli tarkastaja ja sanoi että liian myöhään ostettu lippu...

      Tietenkin juna on jo liikkessä niin lippu on myöhään ostettu, mutta hei haloo!!!
      vähän järkeä saa käyttää sakkoa antaessa, onhan se 80€, mistä 15v. saa sellaiset rahat jos saan kysyä?

      ps. mun vanhemmat ei oo sitä rikasta porvariluokka, elikkä 80€ on aika vaikeeta saada kerättyä

    • NO OIKEESTIHAN

      tuo lukija näyttää keltaista jo kun 3 päivää on jäljellä, joten kyllä sun olisi pitänyt itse huomioida, että korttin käyttökelpoisuus menee umpeen. Älä edes selitä, sulla käi vaan huono flaksi, ku sattu olemaan tarkastajat junassa ja sä pummi kärähdit!

    • Linjuri kuski

      Matkalipun hintojen korotuksiin vaikuttaa hyvin paljon pummilla matkustaminen sekä yleensä hintojen korkea nousu mm. polttoaine

      Suurin osa matkustajista maksaa matkansa asiallisesti, joten meikäläisen kuljettamaan autoon ei tule yksikään pummi kyytiin. Yleisimmät yritykset tapahtuvat päiviä vanhalla paperilipulla. Kaikenlaisia kikkoja porukka yrittää, välillä rupee itteensä oikeen naurattamaan. Sitten kokeillaan matkustaa alueen sisäisellä lipulla toiseen kaupunkiin. Kaupunkien rajalla sitten ihmetellään miksi kuski heitti pihalle? Okei ymmärrän, se saattaa hiukan hävettää pummia siinä vaiheessa kun kaikki 70 matkustajaa katsoo häntä, mutta mielestäni se on oikein rehellisiä matkustajia kohtaan.

      Linjalla ollesani autoon olen laskenut pummeja kyyttiin, mutta olen ollut varma että seuraavalla pysäkillä on tarkastajat ja soppa on valmis :)

    • Hyvitystä

      Latasin arvokortille 50e jotta voin maksaa sillä kun kuljen julkisilla. Nousin ratikkaan muun ihmisvirran mukana ja ajatuksissani unohdin leimata lipun. Minulla on aiemmin ollut jo 30 vuoden ajan voimassa oleva kausilippu. Havahduin siihen kun tarkastajat olivat Hakaniemen torilla tulossa kyytiin. Muistin että unohdin lipun leimaamisen tullessani, joten säntäsin rivakasti lukijalle ja leimasin sen. Etuoven kautta tullut tarkastaja luki laitteella lippuni että kaikki oli kunnossa, mutta takaovesta tullut tarkastaja oli huomannut reaktioni ja kertoi lippuni tarkastajalle että olin jo kyydissä ennen lipun leimaamista. Sain siis 80e tarkastusmaksun. Maksoin sen heti käteisellä pois ja hävetti koko loppu matkan. Nyt mielessä ottaa riski ja kulkea pummilla ainakin 80e edestä.

    • olen mennyt monta kertaa pummilla eikä ole vieläkään tullut tarkastusmaksua ;)

      • Voitollayöhön12

        Kirjanpidon mukaan voitolla jo yli 13k euroa ;) ei koskaan tarkastusmaksua vielä, joka päivä pummilla lukuisia kertoja.


    • knummelainen

      siis tuleeko sieltä ulosotto paikasta mistutusta vai uusi lasku vai häh? mitä tapahtuu jos vaan maksaa tarkistusmaksun myöhässä? tuleeko sieltä kuitenkin se 15 vuode ulosootto rekisteri?

    • miwatyttö

      Mulle tuli 80 e tarkastusmaksu tänään vr lähijunassa matkalla lahteen järvelästä. (olen aina ostanut lipun konnarilta käteisellä) En voi käsittää miksi näin kävi.. astuin junaan, istahdin ja odotin konnaria. Ei mennyt kuin vajaa minuutti kun ajatukset katkesivat hetkeksi ja olin aivan muissa maailmoissa. sit viimeinen asia jonka muistin oli se kun 2 lipuntarkastajaa tuli kyselee lippua. sanoin että ei oo lippua että ootankin konnaria jotta voin ostaa lipun. sitten se yks sano että konnari oli mennyt siitä ohitseni jo hetki sitten. säikähdin hämilläni että kuinka siinä nyt niin kävi.. En ollut huomannut hetkeen yhtään mitään mitä ympärilläni oli tapahtunut. Ihan kuin poissaolo kohtaus tai jotain vastaavaa.. Sitten se kysy henkarit ja kirjoitti tarkastusmaksun. Oli itku tulla kurkkuun kun yritin selittää tilannetta mut se vain sano että pitäis olla tarkkaavaisempi. ja sitten vähän myöhemmin se konnari tuli ja sain ostettua lipun.

      Tää on kyl ihan väärin! Se oli ihan puhdas vahinko... oon 28 v Enkä oo koskaan elin aikanani yrittänyt matkustaa missään ilmaiseksi pummin tavoin. Sehän on väärin ja lain vastaista jonka tiedän varsin hyvin. Mitä pitäis tehdä? Maksaa suosiolla vai tehdä valitus?

      • Anonyymi

        Pummilla matkustaja on vähän kuin , eikä niin vähääkään, vaan samanlainen sika kuin lakkorikkuri joka joutais ruiskuttaa sianlietteellä. Sika kun on itsekin.

        Talkoo-Taavetti


    • Anonyymi

      Miks ihmeessä puhutaan tarkastusmaksun saamisesta?
      Ei se saamiselta tunnu kun joutuu maksamaan. Ainut joka saa on se tarkastaja jota vetäisen lättyyn jos tarjoaa minulle tuollaista tarkastusmaskulappua, jos olen hyvällä päällä (tosi harvoin) en syötä sitä maksualappua sille tarkastajaruipelolle.

      Terveisin GorillaKingKong

    • Anonyymi

      Se oli kaltaisellesi PUMMILLE OIKEIN!

    • Anonyymi

      ETTÄ VR JUNAVUOROT VÄHENEE ITÄ - LÄNSI SUUNNASSA MITEN VOI 2 VUOROSTA VÄHENTÄÄ HÄH ? ? ? LAKKAUTA VR TÄÄ IDÄSSÄ OLEVA ASEMA RULLAA KISKOT OVAKOLLE KYSYKÄÄ NEUVOA LENTO HARAKALTA.

    • Anonyymi

      Ämm mitä mä teen jos mä sain sakon ja mul on sunnuntaihin asti maksaa mut mä hävitin mun sakkopaperin
      Ja en tiedä mihin ilmoittaa tai mistä kysyä apua

      • Anonyymi

        Tarvisin pahasti apua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvisin pahasti apua

        Pääsin duunist aikoinaa meen lipun ostoo enne 17,asema kii.Pakko nousta junaan.Tulee tarkastaja,ei antan sakkoo oli vanha kk.lippu sitä ihmetteli,soitti asemal,tuhlas aikaa..sano mis jäät pois,olin koton,sano saat mennä anto ohjeet mee ostaa lippu heti maan.sanoin todelkakin meen!kiitos ystäväll.tarkastajalle


      • Anonyymi

        Soita asiakaspalveluun, eiköhän sieltä kerrota tilinumero ellei nettisivuilta löydy.


    • Saanko sakon mitätöityä, kun voimassa oleva kuukausilippu jäi kotiin. Eivät uskoneet.

      Seniili

    • Anonyymi

      Itse yritin ostaa ärrältä kahvin ja hodarin, mutta eivät myyneet kun ei ollut lompakkoa mukana.

      Sanoin myyjälle että minulla on lompakko, mutta se unohtui kotiin.

      Jäin ilman kahvia ja hodaria, nälkä jäi ja väsytti kun en saanut kahvia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4894
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3217
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1365
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1196
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      865
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe