pärjäisinkö/pääsisinkö

lady lady

heippa!
olen 20-vuotias työssä käyvä nainen. minulla ei ole varsinaista ammattia, olen opiskellut ammattiopistossa ajoneuvoasentajaksi, mutta en ole valmistunut vaan lopputyö puuttuu. eli minulla ei siis ole mitään ammattia tai papereita mistään.

olen kuitenkin kiinnostunut lukemaan psykologiaa avoimessa yliopistossa työn ohella, etäkursseina.

olen lukenut kaiken mahdollisen avoimen yliopiston sivuilta, mutta jotkin asiat ovat vielä epäselviä.

voinko minä, jolla ei mistään papereita ole, käydä avoimen yliopiston psykologian peruskurssin (25op) ja siitä jatkaa vielä muita kursseja? onko minulla sitten mahdollisuutta päästä yliopistoon, avoimessa suoritettujen kurssien perusteella?

pitääkö kaikki avoimen kurssit psykologiasta käydä, ennenkuin kannattaa edes yrittää hakea yliopistoon?

vaikuttaako se mitenkään, että käynkö kurssit etänä vai en?

kiitos valmiiksi vastauksista. typeriä kysymyksiä, mutta vastaus tulee auttamaan minua paljon viisaammaksi :)

18

2867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pääsykoeblogi

      Hei,

      Käsittääksen sinulla pitäisi olla paperit toisen asteen oppilaitoksesta, jotta voit pyrkiä yliopistoon. Voisitko tehdä sen lopputyön vielä amikseen, että saisit paperit?

      Mutta esim. Tampereen yliopistolle voi osittaa omaavansa tarvittavat tiedot ja taidot yliopisto-opiskeluun ja hakea erillistä oikeutta päästä pääsykokeisiin.

      Avoimen yliopiston väylän kautta voi yleensä hakea erillisvalinnassa kun on suorittanut noin 90op. Silloin ei ehkä tarvitse todistusta amiksesta/lukiosta, mutta varmuutta en tähän löytänyt.

      Avoimeen yliopistoon voi mennä kuka tahansa. Jos käy avointa etänä, niin se vaatinee enemmän itsekuria. Että varmasti opiskelee yhtä paljon kuin jos kävisi luennoilla.

    • jhhhlgkhghy

      Avoimeen yliopistoon ei ole pohjakoulutusvaatimuksia, vaan se on nimensä mukaisesti kaikille avoin. Avoimen väylän kautta on mahdollista päästä yliopistoon, mutta opintopisteitä pitää olla kasassa aika paljon (olisiko perus- ja aineopinnot?) ja käsittääkseni siinäkin on jokin kiintiö. Helpompaa varmasti on, jos teet lopputyösi ja haet ammattikoulun papereilla.

      • lady lady

        en voi/halua suorittaa ammattikoulua loppuun, koska olen allerginen öljylle jota joudun siellä paljon käsittelemään ja minulla ei ole tähän "aikaa". yritin sopia aikoinani ammattikoulun kanssa asiasta, mutta he olisivat vaatineet että käyn vielä joillakin teoriatunneilla, koska olen ollut niin kauan pois ja suorittaisin loppukokeen. olen työssäkäyvä, enkä pysty olemaan esim. 3päivää viikossa pois työstä. siksi tätä avointa ajattelinkin, että sitä voisi suorittaa työn ohella.

        eräs asia jonka kopioin avoimen sivuilta jäi myös vaivaamaan:

        Tenttiminen ja luentopäiväkirjan laatiminen edellyttävät aina englanninkielisen kirjallisuuden lukemista. Kun valitsee opiskelutavaksi oppimistehtävän tai lähiopetukseen osallistumisen, voi opiskella kokonaan suomen kielellä.

        eli englannin kieltä ei ole pakko osata opiskellakseen avoimessa?


      • cleabella
        lady lady kirjoitti:

        en voi/halua suorittaa ammattikoulua loppuun, koska olen allerginen öljylle jota joudun siellä paljon käsittelemään ja minulla ei ole tähän "aikaa". yritin sopia aikoinani ammattikoulun kanssa asiasta, mutta he olisivat vaatineet että käyn vielä joillakin teoriatunneilla, koska olen ollut niin kauan pois ja suorittaisin loppukokeen. olen työssäkäyvä, enkä pysty olemaan esim. 3päivää viikossa pois työstä. siksi tätä avointa ajattelinkin, että sitä voisi suorittaa työn ohella.

        eräs asia jonka kopioin avoimen sivuilta jäi myös vaivaamaan:

        Tenttiminen ja luentopäiväkirjan laatiminen edellyttävät aina englanninkielisen kirjallisuuden lukemista. Kun valitsee opiskelutavaksi oppimistehtävän tai lähiopetukseen osallistumisen, voi opiskella kokonaan suomen kielellä.

        eli englannin kieltä ei ole pakko osata opiskellakseen avoimessa?

        Psykassa on varmasti PALJON englanninkielistä kirjallisuutta. Muutoinkin yliopisto-opiskelussa pitää varautua siihen, että luettavaa on sekä toisella että kolmannella kotimaisella kielellä. Määrä riippuu sitten alasta.


      • Pääsykoeblogi
        lady lady kirjoitti:

        en voi/halua suorittaa ammattikoulua loppuun, koska olen allerginen öljylle jota joudun siellä paljon käsittelemään ja minulla ei ole tähän "aikaa". yritin sopia aikoinani ammattikoulun kanssa asiasta, mutta he olisivat vaatineet että käyn vielä joillakin teoriatunneilla, koska olen ollut niin kauan pois ja suorittaisin loppukokeen. olen työssäkäyvä, enkä pysty olemaan esim. 3päivää viikossa pois työstä. siksi tätä avointa ajattelinkin, että sitä voisi suorittaa työn ohella.

        eräs asia jonka kopioin avoimen sivuilta jäi myös vaivaamaan:

        Tenttiminen ja luentopäiväkirjan laatiminen edellyttävät aina englanninkielisen kirjallisuuden lukemista. Kun valitsee opiskelutavaksi oppimistehtävän tai lähiopetukseen osallistumisen, voi opiskella kokonaan suomen kielellä.

        eli englannin kieltä ei ole pakko osata opiskellakseen avoimessa?

        Voi hyvinkin olla, että perusopinnot voi suorittaa ilman englannin taitoa. Mutta jos aiot psykologiaa tulevaisuudessa opiskella, niin englannin hallitseminen on välttämätöntä.

        Kannattaa myös ottaa huomioon se, että paljonko sinulta jää avoimelle aikaa töiden ohella. Oletko kuinka monta tuntia viikossa töissä? Kun luentojen lisäksi tulee kirjallisten töiden tekemistä ja tentteihin lukua.

        Ihan kokemuksella vain kerron. Olin kerran 40h/vko töissä ja minä en ainakaan pystynyt sen lisäksi suoriutumaan avoimesta yliopistosta. Luinpa vielä samaan aikaan pääsykokeisiinkin.

        Toivottavasti sopiva ratkaisu sinulle kuitenkin löytyy. Jos aiot avoimen väylän kautta pyrkiä yliopistoon, niin joudut avoimessa rehkimään varmaan ainakin 3 vuotta, että saa sen 90op kasaan.


      • lady lady
        Pääsykoeblogi kirjoitti:

        Voi hyvinkin olla, että perusopinnot voi suorittaa ilman englannin taitoa. Mutta jos aiot psykologiaa tulevaisuudessa opiskella, niin englannin hallitseminen on välttämätöntä.

        Kannattaa myös ottaa huomioon se, että paljonko sinulta jää avoimelle aikaa töiden ohella. Oletko kuinka monta tuntia viikossa töissä? Kun luentojen lisäksi tulee kirjallisten töiden tekemistä ja tentteihin lukua.

        Ihan kokemuksella vain kerron. Olin kerran 40h/vko töissä ja minä en ainakaan pystynyt sen lisäksi suoriutumaan avoimesta yliopistosta. Luinpa vielä samaan aikaan pääsykokeisiinkin.

        Toivottavasti sopiva ratkaisu sinulle kuitenkin löytyy. Jos aiot avoimen väylän kautta pyrkiä yliopistoon, niin joudut avoimessa rehkimään varmaan ainakin 3 vuotta, että saa sen 90op kasaan.

        niin no olen töissä 40h/vko. opiskelujen pituus ei sinänsä haittaa, jos saan vain mahdollisuuden sovittaa ne nykyiseen elämäntilanteeseeni ja omaan jaksamiseeni. tietysti voisin käydä joitakin englanninkielen kursseja? osaan englantia vähän lukea, ääntäminen on aika hankalaa. ymmärrän kuitenkin suht. hyvin mutta en läheskään täydellisesti ja jos vielä on luettava ns. "alan termeillä" niin saattaa tuottaa ongelmia, mutta kai jotenkin senkin saa onnistumaan opiskelemalla? vai onko jo liian myöhäistä alkaa lukemaan englannin kieltä ja samalla yliopiston "kieltä"? :)


      • Pääsykoeblogi
        lady lady kirjoitti:

        niin no olen töissä 40h/vko. opiskelujen pituus ei sinänsä haittaa, jos saan vain mahdollisuuden sovittaa ne nykyiseen elämäntilanteeseeni ja omaan jaksamiseeni. tietysti voisin käydä joitakin englanninkielen kursseja? osaan englantia vähän lukea, ääntäminen on aika hankalaa. ymmärrän kuitenkin suht. hyvin mutta en läheskään täydellisesti ja jos vielä on luettava ns. "alan termeillä" niin saattaa tuottaa ongelmia, mutta kai jotenkin senkin saa onnistumaan opiskelemalla? vai onko jo liian myöhäistä alkaa lukemaan englannin kieltä ja samalla yliopiston "kieltä"? :)

        Tuo jaksaminen työn ja avoimen opiskelun kanssa on tietysti itsestä kiinni. Ja vähän työvuoroistakin, että saatko ne soviteltua hyvin, jos luennoilla käyt.

        Varmaan joku englannin kurssi voisi olla ihan hyväksi. Tosiaan tuo alan termit englanniksi tuo kyllä aika haastetta. Itsellänikin on suht hidasta lukea englanniksi tenttikirjoja. Se tosin vaihtelee aina kirjoittain, kuinka helppoja tai vaativia ovat. Tuskin on liian myöhäistä ollenkaan, että hyvin voit aloittaa englannin petraamisen vielä.

        Voihan sitä aloittaa ihan uudenkin kielen vaikka eläkeiässä :)

        Kannattaa jo nyt katsoa avoimen yliopiston sivuilta, että mitä opetusta se tarjoaa ensi keväälle. Tosin monet kokonaisuudet alkavat syksyllä ja keväällä jatkuvat. Mutta voi ehkä johonkin päästä mukaan jo tammikuusta lähtien. Sitten on tietysti kesäyliopistot, jos kesälläkin haluaa opiskella. Viimeistään ensi syksynä avoimeen pääsee ainakin. Psykologia on yleensä suosittua siellä, että hakuaikojen kanssa kannattaa olla tarkkana.


      • miettiväinen_22
        Pääsykoeblogi kirjoitti:

        Tuo jaksaminen työn ja avoimen opiskelun kanssa on tietysti itsestä kiinni. Ja vähän työvuoroistakin, että saatko ne soviteltua hyvin, jos luennoilla käyt.

        Varmaan joku englannin kurssi voisi olla ihan hyväksi. Tosiaan tuo alan termit englanniksi tuo kyllä aika haastetta. Itsellänikin on suht hidasta lukea englanniksi tenttikirjoja. Se tosin vaihtelee aina kirjoittain, kuinka helppoja tai vaativia ovat. Tuskin on liian myöhäistä ollenkaan, että hyvin voit aloittaa englannin petraamisen vielä.

        Voihan sitä aloittaa ihan uudenkin kielen vaikka eläkeiässä :)

        Kannattaa jo nyt katsoa avoimen yliopiston sivuilta, että mitä opetusta se tarjoaa ensi keväälle. Tosin monet kokonaisuudet alkavat syksyllä ja keväällä jatkuvat. Mutta voi ehkä johonkin päästä mukaan jo tammikuusta lähtien. Sitten on tietysti kesäyliopistot, jos kesälläkin haluaa opiskella. Viimeistään ensi syksynä avoimeen pääsee ainakin. Psykologia on yleensä suosittua siellä, että hakuaikojen kanssa kannattaa olla tarkkana.

        Olen itsekin miettinyt avoimessa yliopistossa opiskelua. Olen nyt joutunut pitämään sairaslomaa, kun pää ei kestä tuossa työssäni. Siksi mietinkin, jos olisin noin 15 tuntia viikossa töissä, kuinka paljon jäisi niin sanotusti omaa aikaa koulun ja työn ohella? Kuinka paljon opiskelu vie aikaa?
        Kyseessä olisi siis viestinnän perusopinnot.


      • Pääsykoeblogi
        miettiväinen_22 kirjoitti:

        Olen itsekin miettinyt avoimessa yliopistossa opiskelua. Olen nyt joutunut pitämään sairaslomaa, kun pää ei kestä tuossa työssäni. Siksi mietinkin, jos olisin noin 15 tuntia viikossa töissä, kuinka paljon jäisi niin sanotusti omaa aikaa koulun ja työn ohella? Kuinka paljon opiskelu vie aikaa?
        Kyseessä olisi siis viestinnän perusopinnot.

        Tuo 15h/vko kuulostaa omaan korvaani aika hyvältä. Noin yleisesti avoimessa on 1-2 kertaa luentoja viikossa. Kerrallaan kestää varmaan 2-4 tuntia. Nämä asiat selviää sieltä oman avoimen yliopiston nettisivuilta. Suorituksena voisi ehkä olla tenttiä ja esseetä. Vaikea tarkemmin sanoa, kuin vaihelevat yliopistottain ja pääaineittain. Tutustu siis tarkemmin avoimen yliopistosi nettisivuihin.

        Mitään tuntimääriä ei voi sanoa, paljon vapaa-aikaa jäisi. Riippuu vielä niin paljon mitä suorituksia on ja kuinka kauan itsellä niihin kestää.

        Mutta näin lähtökohtaisesti tuo 15 tuntia viikossa töitä kuulostaisi hyvältä. Itse taisin ensimmäiset puolivuotta olla töissä 25h/vko avoimen ohella, mutta kun ottaa tilanteesi huomioon, niin 15h/vko tuntuu sopivalta.


      • kahta työtä
        miettiväinen_22 kirjoitti:

        Olen itsekin miettinyt avoimessa yliopistossa opiskelua. Olen nyt joutunut pitämään sairaslomaa, kun pää ei kestä tuossa työssäni. Siksi mietinkin, jos olisin noin 15 tuntia viikossa töissä, kuinka paljon jäisi niin sanotusti omaa aikaa koulun ja työn ohella? Kuinka paljon opiskelu vie aikaa?
        Kyseessä olisi siis viestinnän perusopinnot.

        ja suoritin samalla avoimessa kursseja - ja myös tenttejä yliopistolla. Ihan mukavasti meni. Gradukin valmistui siinä sivussa.
        Mutta minä olenkin jo iso tyttö, kuusikymppinen.

        Opiskelu jos mikä on omaa aikaa.

        Sinulle neuvoksi: jos pääsi ei kestä nykyistä työtäsi, hanki jokin toisenlainen työ. Kyllä pää normaalisti kestää 40-60 tuntia työtä viikossa.


      • Pääsykoeblogi
        kahta työtä kirjoitti:

        ja suoritin samalla avoimessa kursseja - ja myös tenttejä yliopistolla. Ihan mukavasti meni. Gradukin valmistui siinä sivussa.
        Mutta minä olenkin jo iso tyttö, kuusikymppinen.

        Opiskelu jos mikä on omaa aikaa.

        Sinulle neuvoksi: jos pääsi ei kestä nykyistä työtäsi, hanki jokin toisenlainen työ. Kyllä pää normaalisti kestää 40-60 tuntia työtä viikossa.

        Hieno juttu, että olet tehnyt kaikkea yhtä aikaa. Monille se ei vain ole yhtä helppoa. Eikä kaikkien tarvitsekaan olle sallaisia superihmisiä.

        Minulle 40h/vko avoin yliopisto oli liikaa. Halusin nimittäin myös vapaa-aikaa.

        Ihan vain muistutuksena, ettei tarvitse kokea huonommuutta vaikka ei olisikaan 60h/vko töissä, opiskelisi ja vääntäisi gradua siinä samalla :)


      • kahta työtä
        Pääsykoeblogi kirjoitti:

        Hieno juttu, että olet tehnyt kaikkea yhtä aikaa. Monille se ei vain ole yhtä helppoa. Eikä kaikkien tarvitsekaan olle sallaisia superihmisiä.

        Minulle 40h/vko avoin yliopisto oli liikaa. Halusin nimittäin myös vapaa-aikaa.

        Ihan vain muistutuksena, ettei tarvitse kokea huonommuutta vaikka ei olisikaan 60h/vko töissä, opiskelisi ja vääntäisi gradua siinä samalla :)

        olen supertäti. Kiitos arvelusta. Mutta elämän varrella oppii kaikenlaista, sen tulet vielä huomaamaan.
        Yksi tärkeä opetus on se, että aivot ovat samanlaiset kuin lihakset, eli ne kehittyvät treenaamalla. Ei niitä tarvitse sääliä, liha tottelee kuria.
        Toinen opetus on se, että ihminen pystyy enempään kuin luuleekaan.
        Ja kolmas on se, että vierivä kivi ei sammaloidu. Minunkin on pakko ruveta jatko-opiskelemaan, etten ala sammaloitua ennenaikaisesti.
        Tietenkään en olisi pystynyt yhtä tehokkaaseen toimintaan, jos käyttäisin alkoholia ja istuskelisin illat baareissa. Se taitaa olla monella nuorella syynä siihen, että opinnot takkuavat.


      • Pääsykoeblogi
        kahta työtä kirjoitti:

        olen supertäti. Kiitos arvelusta. Mutta elämän varrella oppii kaikenlaista, sen tulet vielä huomaamaan.
        Yksi tärkeä opetus on se, että aivot ovat samanlaiset kuin lihakset, eli ne kehittyvät treenaamalla. Ei niitä tarvitse sääliä, liha tottelee kuria.
        Toinen opetus on se, että ihminen pystyy enempään kuin luuleekaan.
        Ja kolmas on se, että vierivä kivi ei sammaloidu. Minunkin on pakko ruveta jatko-opiskelemaan, etten ala sammaloitua ennenaikaisesti.
        Tietenkään en olisi pystynyt yhtä tehokkaaseen toimintaan, jos käyttäisin alkoholia ja istuskelisin illat baareissa. Se taitaa olla monella nuorella syynä siihen, että opinnot takkuavat.

        En millään pahalla tarkoittanut kutsuessani teitä supertädiksi. Superihmisiä löytyy joka ikäluokasta. Ja on todellakin hyväksi kehittää itseään koko ajan, läpi elämän. Olisin minäkin mielelläni supertyyppiä :)

        Kaikille ei vain sovi samat tyylit. Itse huomasin, että en pysty keskittymään avoimeen yliopistoon, pääsykokeisiin lukuun ja 40h työviikkoon yhtä aikaa. Minulle se oli liikaa. Ja ei, syynä ei ole se, että juon alkoholia ja istun illat baarissa. Joten ei tässä kannata ruveta liikaa yleistämään.

        Osa pystyy todellakin ylittämään itsensä ja pääsevät huippusuorituksiin. He saattavat tehdä montaa asiaa yhtäaikaa ja eivät ehkä tarvitse niin paljoa aikaa rentoutumiseen ja oleiluun kuin muut. Ihmiset ovat kuitenkin erilaisia.

        Haluan vain sanoa, että vaikka tämä Supertäti, joka tekee kahta työtä, pystyy tekemään sitä ja tätä. Niin kaikki eivät siihen välttämättä pysty. Kyse on omista voimavaroista.

        Ja minusta ei ole häpeä, vaikka tekisikin "vain" 15 tuntia viikossa töitä avoimen yliopiston rinnalla. Jos se onnistuu taloudellisesti, niin en näe siinä mitään väärää.


      • kahta työtä
        Pääsykoeblogi kirjoitti:

        En millään pahalla tarkoittanut kutsuessani teitä supertädiksi. Superihmisiä löytyy joka ikäluokasta. Ja on todellakin hyväksi kehittää itseään koko ajan, läpi elämän. Olisin minäkin mielelläni supertyyppiä :)

        Kaikille ei vain sovi samat tyylit. Itse huomasin, että en pysty keskittymään avoimeen yliopistoon, pääsykokeisiin lukuun ja 40h työviikkoon yhtä aikaa. Minulle se oli liikaa. Ja ei, syynä ei ole se, että juon alkoholia ja istun illat baarissa. Joten ei tässä kannata ruveta liikaa yleistämään.

        Osa pystyy todellakin ylittämään itsensä ja pääsevät huippusuorituksiin. He saattavat tehdä montaa asiaa yhtäaikaa ja eivät ehkä tarvitse niin paljoa aikaa rentoutumiseen ja oleiluun kuin muut. Ihmiset ovat kuitenkin erilaisia.

        Haluan vain sanoa, että vaikka tämä Supertäti, joka tekee kahta työtä, pystyy tekemään sitä ja tätä. Niin kaikki eivät siihen välttämättä pysty. Kyse on omista voimavaroista.

        Ja minusta ei ole häpeä, vaikka tekisikin "vain" 15 tuntia viikossa töitä avoimen yliopiston rinnalla. Jos se onnistuu taloudellisesti, niin en näe siinä mitään väärää.

        tapauksessa sano minäkään tätä millään pahalla, mutta monet ihmiset, luultavasti useimmat, ovat alisuoriutujia. Usein syynä on huono itseluottamus ja pelko, siis pelkät aivokummitukset. Joskus taas epätaloudellinen ajankäyttö, suunnitelman ja strategian puuttuminen tai vaikkapa ryyppääminen - ja liian vähäinen panostus eli laiskuus.
        Jokaisen kannattaisikin valita muutamia asioita, jotka haluaa ehdottomasti tehdä ja toteuttaa elämässään, vaikkapa ammatin hankkiminen, perheen perustaminen, tutkinnon suorittaminen tms., ja tehdä niiden eteen määrätietoista työtä. Se ei ole itseltä pois vaan itselle. Opiskelu on aina hyväksi.
        Tässä iässä huomaa jo tekemänsä virheet ja haluaa varoittaa niistä nuoria. Jokaisella on tietysti oikeus tehdä omat virheensä, mutta monet nuoret kärsivät kovasti tehottomuudestaan. Aivan hirmuinen määrä, oliko melkein puolet, graduvaiheessa olevista opiskelijoista on kuulemma mielenterveyspalveluitten tarpeessa. Jos niin ikävästi on, se ei läheskään aina johdu liiallisesta vaan liian vähäisestä työnteosta, jonka seurauksena opinnot ovat juuttuneet paikoilleen ja epäonnistumisen kokemukset kasautuvat.
        On sanottu, että tavoitteiden ja suoritusten välinen silta on ahkeruus. Toivonkin lukijoille, että asetatte hienoja tavoitteita ja rupeatte siten toteuttamaan niitä suomalaisella sisulla.
        Dream big!


      • miettiväinen_22
        Pääsykoeblogi kirjoitti:

        En millään pahalla tarkoittanut kutsuessani teitä supertädiksi. Superihmisiä löytyy joka ikäluokasta. Ja on todellakin hyväksi kehittää itseään koko ajan, läpi elämän. Olisin minäkin mielelläni supertyyppiä :)

        Kaikille ei vain sovi samat tyylit. Itse huomasin, että en pysty keskittymään avoimeen yliopistoon, pääsykokeisiin lukuun ja 40h työviikkoon yhtä aikaa. Minulle se oli liikaa. Ja ei, syynä ei ole se, että juon alkoholia ja istun illat baarissa. Joten ei tässä kannata ruveta liikaa yleistämään.

        Osa pystyy todellakin ylittämään itsensä ja pääsevät huippusuorituksiin. He saattavat tehdä montaa asiaa yhtäaikaa ja eivät ehkä tarvitse niin paljoa aikaa rentoutumiseen ja oleiluun kuin muut. Ihmiset ovat kuitenkin erilaisia.

        Haluan vain sanoa, että vaikka tämä Supertäti, joka tekee kahta työtä, pystyy tekemään sitä ja tätä. Niin kaikki eivät siihen välttämättä pysty. Kyse on omista voimavaroista.

        Ja minusta ei ole häpeä, vaikka tekisikin "vain" 15 tuntia viikossa töitä avoimen yliopiston rinnalla. Jos se onnistuu taloudellisesti, niin en näe siinä mitään väärää.

        Itse sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja epäsäännöllinen elämä on kyllä se huonoin vaihtoehto. Tiukkaa tulisi tuolla 15 h/vko, mutta se riski pitää kai sitten ottaa. Olen juuri pääsemässä yli valtavasta huonosta omastatunnosta kun en ole ihan niin täydellinen kuin tämä yhteiskunta odottaa.
        Pään sisällä on myös paljon sellaista jota edes kaikkivoipa lääketiede ei pysty selittämään.


      • työmyyrä_
        Pääsykoeblogi kirjoitti:

        Voi hyvinkin olla, että perusopinnot voi suorittaa ilman englannin taitoa. Mutta jos aiot psykologiaa tulevaisuudessa opiskella, niin englannin hallitseminen on välttämätöntä.

        Kannattaa myös ottaa huomioon se, että paljonko sinulta jää avoimelle aikaa töiden ohella. Oletko kuinka monta tuntia viikossa töissä? Kun luentojen lisäksi tulee kirjallisten töiden tekemistä ja tentteihin lukua.

        Ihan kokemuksella vain kerron. Olin kerran 40h/vko töissä ja minä en ainakaan pystynyt sen lisäksi suoriutumaan avoimesta yliopistosta. Luinpa vielä samaan aikaan pääsykokeisiinkin.

        Toivottavasti sopiva ratkaisu sinulle kuitenkin löytyy. Jos aiot avoimen väylän kautta pyrkiä yliopistoon, niin joudut avoimessa rehkimään varmaan ainakin 3 vuotta, että saa sen 90op kasaan.

        Tuo kurssien suorittaminen työn ohessa on aika yksilöllistä. Itse olin viime vuoden kokopäivätöissä ja suoritin siinä sivussa parit perusopintokokonaisuudet. Hyvällä pohjatyöllä ja suunnittelulla homma jakautui sopiviksi annoksiksi ja lopputulos oli stressitön hyvällä ja kiitettävällä arvosanalla. Riippuu siis varmasti hyvin pitkälti itsestäsi ja opinnoista miten niitä jaksaa ja ehtii suorittaa. Omistani sen verran, että toisessa oli jonkin verran luentoja ja isoja tenttejä, toinen oli verkkokurssi.


      • Paasykoeblogi
        miettiväinen_22 kirjoitti:

        Itse sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja epäsäännöllinen elämä on kyllä se huonoin vaihtoehto. Tiukkaa tulisi tuolla 15 h/vko, mutta se riski pitää kai sitten ottaa. Olen juuri pääsemässä yli valtavasta huonosta omastatunnosta kun en ole ihan niin täydellinen kuin tämä yhteiskunta odottaa.
        Pään sisällä on myös paljon sellaista jota edes kaikkivoipa lääketiede ei pysty selittämään.

        Tilannettasi paremmin tietämättä sanoisin, että älä ota liian suurta työsarkaa avoimen lisäksi. Oletko lääkärin tai muun kanssa jutellut aiheesta? Että onko hänellä mielipidettä jaksamisestasi?


      • Manalainen
        kahta työtä kirjoitti:

        tapauksessa sano minäkään tätä millään pahalla, mutta monet ihmiset, luultavasti useimmat, ovat alisuoriutujia. Usein syynä on huono itseluottamus ja pelko, siis pelkät aivokummitukset. Joskus taas epätaloudellinen ajankäyttö, suunnitelman ja strategian puuttuminen tai vaikkapa ryyppääminen - ja liian vähäinen panostus eli laiskuus.
        Jokaisen kannattaisikin valita muutamia asioita, jotka haluaa ehdottomasti tehdä ja toteuttaa elämässään, vaikkapa ammatin hankkiminen, perheen perustaminen, tutkinnon suorittaminen tms., ja tehdä niiden eteen määrätietoista työtä. Se ei ole itseltä pois vaan itselle. Opiskelu on aina hyväksi.
        Tässä iässä huomaa jo tekemänsä virheet ja haluaa varoittaa niistä nuoria. Jokaisella on tietysti oikeus tehdä omat virheensä, mutta monet nuoret kärsivät kovasti tehottomuudestaan. Aivan hirmuinen määrä, oliko melkein puolet, graduvaiheessa olevista opiskelijoista on kuulemma mielenterveyspalveluitten tarpeessa. Jos niin ikävästi on, se ei läheskään aina johdu liiallisesta vaan liian vähäisestä työnteosta, jonka seurauksena opinnot ovat juuttuneet paikoilleen ja epäonnistumisen kokemukset kasautuvat.
        On sanottu, että tavoitteiden ja suoritusten välinen silta on ahkeruus. Toivonkin lukijoille, että asetatte hienoja tavoitteita ja rupeatte siten toteuttamaan niitä suomalaisella sisulla.
        Dream big!

        Tässä yksi näkökulma lisää. Olen päälle kolmekymppinen, lapseton, työssäkäyvä avoimen yliopiston opiskelija. Olen opiskellut sekä normaalin viiden päivän työviikon lisäksi, että lyhennetyllä kolmen päivän työviikolla. Ehdottomasti kannatan opiskelun ohella lyhennettyä työviikkoa, jos se vain mahdollista on.

        Oma ongelmani on kaukana alisuoriutumisesta, olen pikemminkin perfektionisti. Kun ryhdyn johonkin, haluan tehdä sen hyvin. Kolmonen tentistä on minulle huono, nelonenkin vain välttävä. Haluan siis käyttää opiskeluun aikaa ja energiaa, mutten halua sen ajan olevan kokonaan pois ystävien tapaamisesta, matkustelusta ja muista harrastuksistani - vaikka toki olenkin noita joutunut pakosti opiskeluaikana vähentämään. Panostuksen puutteesta ei siis ole kohdallani kyse, vaan siitä, että elämässäni on niin paljon muutakin kuin vain opiskelu. Silti opiskelu on se "ykkösjuttu" tällä hetkellä - ja se on kivaa. Otan kuitenkin mieluummin hetkellisesti hieman pienempää palkkaa ja teen asiat oman aikatauluni mukaan, kuin lähden kenenkään muun vaatimusten mukaiselle "suorituslinjalle".

        Sanoisin, että jokainen tietää itse mikä aikataulu on paras - viimeistään kokeilemalla. On varmasti totta, että opiskelu voi olla myös tehotonta, jos se ei varsinaisesti innosta. Kaikella on kuitenkin aikansa ja jokainen keskittyköön siihen mikä tuntuu milloinkin siltä tärkeimmältä jutulta elämässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe