Kuskin onni helpkuskin epäonni

Reetu

1.1.09 alkaen helbin linjoilla ajaa asiallista ALT/AKT työehtosopimuksen mukaista palkkaa saavia kuljettajia, mutta vain niillä linjoilla jotka Helsingin Bussiliikenne Oy on antanut alihankinta toisten suoritettavaksi.

Sopimuksiin on päntätty pykälä joka kieltää kilpailijoita, sanktion uhalla, palkkaamasta helbin kuljetajia, joten ne ressukar pysyvät alipalkattuina hamaan ikuisuuteen

16

1391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viratonveteraani

      Vaikka työstään saa parempaa palkkaa kuin toiset, silti on tuntemus, että jää elintasokilpailussa toiseksi.

      Pidä Reetu pintasi elintasosta kilpailtaessa!

    • siistijä

      bussikuskit tienaa aivan liikaa ja on liian pitkät lomatkin. Joillakin on jopa varaa ostaa auto joilla ajaa työmatkoja.
      Tähän saatava ehdottomasti muutos. Aluksi palkasta pois -20% tai vähintään lisät pois.
      Loppuu tämä "elvistely". Ja jos ei muuten lopu niin heitän paskasella rätillä päin lärviä.

    • hebin mies

      Ottaako HELBIN kilpailutusvoitot noin koville? Yhtenä vaihtoehtona sinulle voisi olla masennuslääkkeet, vahvat sellaiset!

      Alipalkatut? 1.1.-31.12.08 bruttoansio 40.940,33 minulla, pistäppä ressukka, kiva nimi!, omasi julkisesti näkyviin. Kovalla työllä ansaitut, ressukka olisi joutunut AKT:n lepokotiin jo neljän viikon jälkeen.

      HELBIlläkin näitä maailman parhaita AKT sopimukseen kuuluvia muutama, kävelevät niskat körmyssä seiniä pitkin, yrittävät kaikin puolin pysyä tuntemattomina. Mina kyllä tunnistan heidät, hajun perusteella!

      Verotettava vuosiansio kestää päivän valon vaikka saman pöydän ympärillä, jos sinne asti uskaltaudut RESSUKKA!

      • viratonveteraani

        Tämä on perusta nykyiselle joukkoliikenteen tuottavuudelle ja liikenteen hoidon tasoon.

        Kuljettajat kilpailevat keskenään kuka on nopein, paras, ahkerin ja ansaitsee eniten.

        Liikenteen hoidon tehokkuus edellyttää kiivaita aikatauluja, eli auton pitää liikkua ripeästi tuottoa haettaessa. Aikataulun mukaiset ajoajat perustuvat toteutuneisiin ajoaikoihin. On hyvä, että kuljettajilla on kilpailuvietti ajamiseen säilynyt, tuottavuuden kannalta.

        Vihreitten kuntavaali ehdokkaan vaalimainos lupaili Vantaalle ripeästi liikkuvia joukkoliikenne busseja. Tulisiko niihin hälytysajoneuvo varustus, miten hidastustöyssyt ylitettäisiin ja miten turvattaisiin pienten koululaisten turvallisuus koulujen lähistön 30 km/t nopeusrajoituksen laiminlyömisestä johtuen. Mitenkäs kävisi polttoaineen kulutukselle. Nyttenkin olen nähnyt liikenteessä niin ripeästi liikkuvia busseja, ettei ne ehdi ottamaan välipysäkeiltä aina asiakkaitaan kyytiin.

        Malttamattomien matkustajienkin mielestä, jos kuljettaja hosuu työssään, toimii rikollisella tavalla liikennesääntöjä rikkomalla, ajaa joka tilanteessa vähintään 10 km/t ylinopeutta, on kyseessä hyvä ripeä kuljettaja. Onhan joittenkin asiakkaittenkin lapsuuden enssimmäinen lelu ollut todennäköisesti auto ja haaveammatti autonkuljettaja. Näin toimivien kuljettajien vahinkolistassa on useinkin runsaasti merkintöjä. Ajoaika seurannasta johtuen, voidaan sanoa että näintoimien kuljettaja "paskantaa omaan pesäänsä"

        Kuljettaja joka tekee työnsä määrätietoisesti, pyrkii joka tilanteessa toimimaan turvallisesti lakien puitteissa, noudattaa nopeusrajoituksia, onkin malttamattomien mielestä hidasteleva kuljettaja ja kehoittavat tyylikästä kuljettajaa vaihtamaan alaa, vaikka hän tykkää työstään.

        Etuasemassa pitäen liikennesääntöjä ja turvallisuutta toiminallaan, kuljettajat saisivat aikaan todella oikeat ajoajat, joilla saataisiin aikataulunmukainen liikenne paremmin hoidettua.

        Turvallista liikennöintiä kilpailuvietistä huolimatta, liukkaita kelijä on tiedossa ja liukkaasti ohi vaan.


      • lukemaansa ymmärtävä

        "Alipalkatut? 1.1.-31.12.08 bruttoansio 40.940,33 minulla..."

        Taidat ola johtaja tietäessäsi tämän vuoden ansiosi etukäteen kuukaudessa 3275,27 euroa lomaraha.

        Ei kai liikennejohtajakaan noin vähän saa, vaikka se olisikin linjassa helpin paikallisen työehtosopimuksen mukaisiin kuljettajien palkkoihin, siten sinun täytyy olla päivävuoron työnjohtaja jolle lisiä ei juuri kerry.

        Jos kuitenkin olet yksinkertainen kuljettaja, niin paljonko päivittäinen lisätyö ja vapaapäivä työ on kerryttänyt ilmoittamaasi ansiota ja tuntimäärääsi?


      • helbin mies
        lukemaansa ymmärtävä kirjoitti:

        "Alipalkatut? 1.1.-31.12.08 bruttoansio 40.940,33 minulla..."

        Taidat ola johtaja tietäessäsi tämän vuoden ansiosi etukäteen kuukaudessa 3275,27 euroa lomaraha.

        Ei kai liikennejohtajakaan noin vähän saa, vaikka se olisikin linjassa helpin paikallisen työehtosopimuksen mukaisiin kuljettajien palkkoihin, siten sinun täytyy olla päivävuoron työnjohtaja jolle lisiä ei juuri kerry.

        Jos kuitenkin olet yksinkertainen kuljettaja, niin paljonko päivittäinen lisätyö ja vapaapäivä työ on kerryttänyt ilmoittamaasi ansiota ja tuntimäärääsi?

        Tarkoitin ajanjaksoa 1.1.-31.10.08, tässä alkaa jo verenpaine nousta ja hermot kiristyä, kun lukee noita AKT:n miesten törkeitä trulleja ja vedätyksiä.

        Mutta toisaalta, jos ei ole mitään omaa "elämää", niin onhan se kiva sekaantua muiden tekemisiin.

        Kyllä rahtareilla ja taksisuhareilla on hauskaa, jos sattuvat lukemaan näitä "tarinoita" ja kommentteja. Eri liitoissa ja firmoissa olevat, mutta täysin samaa työtä tekevät käyvät törkysotaa toisiaan vastaan.


      • lsilmään kustu

        "1.1.-31.10.08 bruttoansio 40.940,33" Helbin piäluottamusmiehet saavatnuo tuota palkkaa kevyiellä piäivätyöillä jos silmiän kusemista edes työksi saapi sanova.
        Mee helpmiäs = piäluottamusmiäs pomojein kans saunaa ja kittaa kaljaa.


    • Entinen Akt:läinen

      Itse ajoin Akt.n sopimuksella aikaisemmin ja väsyin, ihan älyttömiä päiviä, ajopäivä oli yleensä 10 tuntia ja 1.5-2. tunnin tauko päälle, kaupunkiliikenteessä se söi terveyttä, vaihdoin Helbille ja sain aiemman kokemuksen perusteella pitkän loman ja palkanlisät, bussikokemusta on 20 vuotta ja en ikinä enään palaa AKt:n kusetus-sopimukseen ajan Helbillä tai vaihdan muihin töihin mutta muut bussifirmat kiitos ei!

      • hulppihelppi

        toi akt kuskien paskanjauhanta taitaa olla vaan kateutta.tollasilla tumpuloilla ei oo mittän puhumista,nähään se jo steissillä kun parkkeeraavat romunsa niin ettei muut mahdu ohi ja pääse laituriin.


      • sivusta seurannut
        hulppihelppi kirjoitti:

        toi akt kuskien paskanjauhanta taitaa olla vaan kateutta.tollasilla tumpuloilla ei oo mittän puhumista,nähään se jo steissillä kun parkkeeraavat romunsa niin ettei muut mahdu ohi ja pääse laituriin.

        mestarikuljettajat ole niitä, jotka ainakin rautatientorilla seisovat pitkin, poikin, poikittain ja vaikeuttavat muiden laituriinpääsyä, esim. linja 68n auto poikittain lähtölaiturissa ja hyvin usein kuski kahvilla.


    • aaakkkttt

      sun pitää ajaa hebulissa puolitoista vuotta saadaksesi palkkaa 40 tonnia ! sory vaan ! Vai vääntää kedbulin mies vitsiä

      • helbin mies

        Centit ja eurot suoraan palkkalaskelmasta, sorry vaan! Siis 31.10.08 maksetusta tilistä.

        Asia voidaan varmistaa saman pöydän ympärillä. AKT:n miehet piiloutuvat nimimerkin taakse, anonyymeiksi, ehkä parempi niin. Sinne he minun puolesta saavatkin jäädä!


    • ressukka

      Voi Harmi kun ei pääse nauttimaan niistä Akt:n asiallissista 12 tunnin työpäivistä, sen sijaan nautin Helbillä 13 työpäivää pitemmästä vuosilomasta kuin AKT:n sopimuksella ajavat kuljettajat.

    • Wanha Gusgi

      Sama pirun virsi jaaaaaaaaatkuuuuuuuuu...

      Kumma on, että johonkin sopimukseen ollaan niin pirun tyytyväisiä!

      Eikö ole yhtään parantamista missään, kun on sentäs "lyhyet päivät ja hk-kuljetus" ?????????

      Menkää itteenne ja ajatelkaa! Lopettakaa lapsellinen väittely. Teemmehän sentään samaa hommaa!!!!

      Katsokaa nyt tilannetta. Paljon olisi parannettavaa kun homma ei suomalaisille kelpaa. On huutava työvoimapula päällä. Ulkomaalaisia värvätään rattia vääntään.

      Jos vielä pisteeksi In päälle nämä ulkomaalaiset menevät loimaan kassaan, eivätkä järjestäydy, on tilanne siinä mallissa, ettei MITÄÄN parannuksia koskaan tulekaan.

      Sääliksi käy porukkaa ja nuoria, jotka alalle ovat tulossa ja jääneet. Onneksi olen silloin jo vapaaherra.

      Paras tilanne olisi SE, että kaikki kuskit olisivat samassa järjestössä. Vasta silloin saisimme jotain parannuksia aikaiseksi. Se joukkovoima nääs.

    • Anonyymi

      Joukkovoimaa nähdään jälleen talven kuluessa kun ne TES lakot alkavat ja kestävät.
      Itse kuuluin aikoinani kunnallisen sopimuksen piiriin, missä oli lyhyemmät työajat ja pitemmät lomat ja alempi, 55 vuotiaana eläkkeelle pääsyikä. Minä sain sitä hedelmää nauttia, vaan nyt kun ei sitä ole , niin sääliksi käy jotka jouduitte luopumaan niistä ja vuositasolla enemmän töitä ja pitempiä päiviä ja lyhyempiä lomia.
      Ai että pekkaspäivät ? -No tyhjää parempi sekin, mutta miettikää vähän... ne on niistä pitkistä työpäivistä tasinkoa. Ennen oli joka päivä pekkaspäivä kun 7h 39min päivät.
      Sitten ne pitemmät lomat. 4 viikkoa talvellakin.
      Henkilökuntakuljetukset ja omille autoille parkkipaikat jopa lämpötolpilla varutettuina. Fillareilla ani harva kulki. Helbinäijän kaltaisia nuoleskelijoita ja homoja ei hyväksytty.

      Karju Heinolasta

    • Anonyymi

      Pari kolme viikkoa vielä niin sitten alkaa ruutat laulamaan...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2726
    2. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      24
      2042
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      112
      1548
    4. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1309
    5. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1218
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1176
    7. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1026
    8. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      944
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

      Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      891
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

      väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      877
    Aihe