Satunnaisluvun

arvopominen

väliltä 1-100. Käyttäjä arvaa koneen arpomaa lukua enintään 5 kertaa. Jos arvaus liian suuri, tulostetaan "suurempi". Jos arvaus liian pieni, tulostetaan "pienempi". Arvaus jatkuu kunnes arvaa oikein ("Oikein") tai arvauskerrat täynnä ("Liikaa arvauksia"). Ohjelma myös tulostaa käytetyt arvauskerrat.

Ihan hepreaa mulle JavaScript, vähän alkua olen yrittänyt... Voisko joku antaa lisävinkkejä?

Tässä kaikki mitä olen saanut aikaiseksi:
(Eli puuttuu se että kone pyytää arvaamaan lukua, arvaukerojen määrä, käytetyt arvauskerrat jne. Mitähän muutakin tosta puuttuu???)

function arvonta()
{
   var i, numero;
   for(i=1 i< 99; i )
   numero = Math.round(Math.random() * 101 i )
      document.write(numero " ");

if (numero > luku)
   document.write("High");
else
   if (numero < luku)
      document.write("Low");
else
   if (numero == luku)
      document.write("Arvasit oikein");
   else
      document.write("Sorry, arvasit jo viisi kertaa");
}

5

802

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuttuu

>Mitähän muutakin tosta puuttuu?

Se että testaaminen pitää tehdä muualla kuin samassa paikassa missä satunnaisluku arvotaan.

Muuten annetuilla vihjeillä ei ole merkitystä koska luku arvotaan aina uusiksi arvausten välillä ja tilanne muuttuu koko ajan.

• arpominen

eli mitä se käytännössä tarkoittaa? Pitääkö nuo if-else lasueet olla omassa silmukassa? Mielelläni otan suoraan scriptikoodiakin vastaan...Kiitos :)

• varmaan!
        arpominen kirjoitti:

eli mitä se käytännössä tarkoittaa? Pitääkö nuo if-else lasueet olla omassa silmukassa? Mielelläni otan suoraan scriptikoodiakin vastaan...Kiitos :)

>...otan suoraan scriptikoodiakin vastaan...

Teettäisit mielelläsi kotitehtäväsi meillä? ;)

Se on vähän kieroa ja tuottaa itsellesi vaan vahinkoa jos kopsit jonkun toisen tekemän, noinkin alkeellisen softanpätkän miettimättä sitä yhtään itse.

• arpominen
        varmaan! kirjoitti:

>...otan suoraan scriptikoodiakin vastaan...

Teettäisit mielelläsi kotitehtäväsi meillä? ;)

Se on vähän kieroa ja tuottaa itsellesi vaan vahinkoa jos kopsit jonkun toisen tekemän, noinkin alkeellisen softanpätkän miettimättä sitä yhtään itse.

Taisin kertoa että en paljon ymmärrä vielä scriptin päälle eli joo olen ALKEELLINEN. Toivottavasti koodi avautuu minulle, eikö sitä yleensä kun ALKEITA opetellaan neuvoja tarvita... ellei ole sinunlaisesi nero?

• syntyykö?
        arpominen kirjoitti:

Taisin kertoa että en paljon ymmärrä vielä scriptin päälle eli joo olen ALKEELLINEN. Toivottavasti koodi avautuu minulle, eikö sitä yleensä kun ALKEITA opetellaan neuvoja tarvita... ellei ole sinunlaisesi nero?

>...nero?

Ei ohjelmoinnissa mitään "neroutta" tarvitse vaan opettelua. Olethan sinä oppinut lukemaan ja kirjoittamaankin. Ohjelmoimaan oppii samalla tavalla, harjoittelemalla.

Olisko tästä apua?

function arvonta()
        {
        var luku,numero;
        var laskuri=0;
        var osui=false;
        var lkm=3;

numero = Math.round(Math.random() * 100 1) ;

do
        {
        laskuri=laskuri 1;
        luku = prompt("Arvaus n:o " laskuri, "0");

if (numero > luku) alert("Pitäis olla isompi");
        else
        if (numero < luku) alert("Pitäis olla pienempi");
        else
        if (numero == luku)
           {alert("Niin olikin");
           osui=true;
           }
        }while ((laskuri

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      76
      4263
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      190
      3479
    3. 194
      2804
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      66
      2716
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      40
      2626
    6. 57
      1156
    7. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      76
      1027
    8. Aitolehti Capital

HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      1002
    9. MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t
      Maailman menoa
      107
      866
    10. Missä kuussa

Rakkaasi on syntynyt?
      Ikävä
      55
      860
    Aihe