diagnoosin peruminen/muuttaminen

onnistuuko?

Sain vuosia sitten diagnoosin skitsotyyppinen häiriö, joka kuitenkin osoittautui vääräksi. Nyt haluaisin sen pois papereista. No, suurin osa varmaan kysyy että miksi se pitää saada pois, eihän psyykkisessä sairaudessa ole mitään hävettävää. Mutta kun minulla ei ole eikä ole koskaan ollut psyykkistä sairautta. Se, että lukuisista psyykelääkkeistä oli vain haittaa ja kilpirauhaslääkitys poisti lähes kaikki oireet puhuu sen puolesta. SCID-haastattelun pohjalta kirjoitetussa lausunnossa sanotaan "ainut enemmän esille nouseva osio on eristäytyvä persoonallisuus". (Lisäksi sanotaan, että "Jäämme miettimään mahdollista Asperger-oireyhtymää, mikä kuitenkin em. syiden vuoksi mahdollisesti jäänyt huomioimatta lapsuusiässä". Asia ei edennyt, eikä varmaan tule etenemään, mutta se ei ole nyt pääasia.)

Eikö ihan tilastoja ajatellen olisi mielekästä korjata väärät diagnoosit?

Asiaa kuitenkin mutkistaa pari seikkaa. Olisi tarkoitus syksyllä lähteä opiskelemaan kuntoutustuen turvin. Käytän myös unilääkkeenä Seroquelia, joka on kallis ilman erityiskorvattavuutta. Jokainen varmaan tietää, että epämääräisellä psykiatrisella diagnoosilla on paljon helpompi saada etuuksia kuin esim. kilpirauhassairaudella... Onko tähän mitään korrektia ratkaisua?

Käyn polilla n. kerran vuodessa. Tämänsuuntaisiin kysymyksiin joko vastataan ympäripyöreästi tai väitetään että olen kaikesta huolimatta mielisairas. Olisin kiitollinen jos joku saman kokenut osaisi neuvoa :)

20

7061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pois saa

lopun ikääsi tule olemaan leimautuneena pöpiksi!

• ja tässä miksi

Henkilökunnan mielestä tuollaiset pyynnöt ovat suurin osoitus siitä että olet ihan oikeasti hullu.

Jos olet normaali niin anna menneen olla ja jatka elämääsi. Ei sitä sairauskertomustasi Hesarin etusivulla julkaista (ainakaan toivottavasti).

• ...

Ei kai ole muuta vaihtoehtoa kuin unohtaa asia, ainakin toistaiseksi...

• mutta Seroquelin

voi pyytää ns geneerisesti reseptiin lääkäriltä, tai pyytää, että apteekista soitetaan lääkärillesi, joka kirjoittaa uuden reseptin samalle lääkeaineelle kuin Seroque = Ketipinor. Lääke kolmanneksen halvempi kela-korvattavuuden ansiosta. Mikset yrittäisi saada lääkäriä kirjoittamaan B-lausunto erikoiskorvattavuuteen ko lääkkeissä? Luulisi että kriteerit täyttyisivät noilla diagnooseilla. "Itse ek:n saanut"

• catha

Kyllä se pois otetaan jos lääkärit ovat sitä mieltä, ettei sinulla sitä ole. Mutta se pysyy siellä jos lääkärit taas ovat sitä mieltä että sinulla on se. Avopuolisoltanikin otettiin pois kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosi, kun lopulta tulivat siihen tulokseen ettei hän kärsikkään siitä. SCID-2 haastattelu taas ei ole diagnoosin peruste, vaan se on suuntaa antava haastattelu persoonallisuushäiriöden kohdalla. Eristäytyvä persoonallisuus taas on lähellä psykoosi piirteistä persoonallisuutta joka on siis sama asia kuin skitsotyyppinen häiriö.

• ...

mutta joka kerta vastaanotolla on eri lääkäri joka on eri mieltä kuin edellinen, joten kellään ei ole realistista kuvaa tilanteesta. Tiedäthän, että skitsotyyppistä häiriötä kutsutaan roskakoppadiagnoosiksi?

"Eristäytyvä persoonallisuus taas on lähellä psykoosi piirteistä persoonallisuutta joka on siis sama asia kuin skitsotyyppinen häiriö."

Ei pidä paikkaansa. Lisäksi minulla tämä "eristäytyminen" johtui vajaatoiminnasta - en kerta kaikkiaan jaksanut muuta kuin perusaskareet. Ja vaikka en saanut diagnoosia, omaan selviä Asperger-piirteitä.

• catha
        ... kirjoitti:

mutta joka kerta vastaanotolla on eri lääkäri joka on eri mieltä kuin edellinen, joten kellään ei ole realistista kuvaa tilanteesta. Tiedäthän, että skitsotyyppistä häiriötä kutsutaan roskakoppadiagnoosiksi?

"Eristäytyvä persoonallisuus taas on lähellä psykoosi piirteistä persoonallisuutta joka on siis sama asia kuin skitsotyyppinen häiriö."

Ei pidä paikkaansa. Lisäksi minulla tämä "eristäytyminen" johtui vajaatoiminnasta - en kerta kaikkiaan jaksanut muuta kuin perusaskareet. Ja vaikka en saanut diagnoosia, omaan selviä Asperger-piirteitä.

Eristäytyneeseen persoonallisuuteen ei liity jaksamattomuus tai vastaava. Ne sopivat paremminkin masennukseen, kuten myös jaksamattomuuteen liittyvä sosiaalinen eristäytyminen. Ja kilpi rauhasen vajaa toiminta taas aiheuttaa masennukselle tyypillisiä oireita.
        Eristäytyvä persoonallisuus taas ei ole millään tapaa koskaan kiinnostunut muista ihmisistä. Häntä kiinnostaa vain omissa oloissaan oleminen.

Tuosta roskakoppa diagnoosista en ole kuullut ja se taitaakin olla ihan katu nimitys. Psykiatrian kirjat taas sanovat psykoosipiirteisestä persoonallisuudesta niin että on skitsofrenian tyylinen, mutta ei omaa yhtä pahaa persoonallisuuden pirstaloitumista ja yhtä selviä psykoottisia oireita.

En yhtään ihmettele että diagnoosisi ovat päin persettä, jos aina on eri lääkäri.

• ...
        catha kirjoitti:

Eristäytyneeseen persoonallisuuteen ei liity jaksamattomuus tai vastaava. Ne sopivat paremminkin masennukseen, kuten myös jaksamattomuuteen liittyvä sosiaalinen eristäytyminen. Ja kilpi rauhasen vajaa toiminta taas aiheuttaa masennukselle tyypillisiä oireita.
        Eristäytyvä persoonallisuus taas ei ole millään tapaa koskaan kiinnostunut muista ihmisistä. Häntä kiinnostaa vain omissa oloissaan oleminen.

Tuosta roskakoppa diagnoosista en ole kuullut ja se taitaakin olla ihan katu nimitys. Psykiatrian kirjat taas sanovat psykoosipiirteisestä persoonallisuudesta niin että on skitsofrenian tyylinen, mutta ei omaa yhtä pahaa persoonallisuuden pirstaloitumista ja yhtä selviä psykoottisia oireita.

En yhtään ihmettele että diagnoosisi ovat päin persettä, jos aina on eri lääkäri.

Osalla on oma mielipiteensä ja toiset myötäilevät vaan edellistä. On käynyt myös niin että ymmärtävät edellisen lausunnon väärin ja kirjoittavat jotain mikä ei pidä lainkaan paikkansa.

"Tuosta roskakoppa diagnoosista en ole kuullut ja se taitaakin olla ihan katu nimitys."

Ainakin yksi lääkäri ja yksi hoitaja ovat käyttäneet sitä nimitystä.

Muuten pitää kyllä paikkansa tuo kuvaus eli skitsotyyppisen häiriön on tarkoitus olla lievä muoto skitsofreniasta. Mutta siis käytännössä se laitetaan usein silloin kun mikään muu ei sovi.

• ehdotus

Yritä saada diagnoosin kirjoittanutta lääkäriä korjaamaan diagnoosi. Yleensä toinen lääkäri ei puutu toisen lääkärin kirjoittamaan diagnoosiin.

• eivoimuuttaa

Minä en ole käynyt polilla lähes kymmeneen vuoteen ja en tule koskaan samaan skitsofreniadiagnoosiani pois, vaikka olen suorittanut kaksi maisterin tutkintoa ilman kuntoutustukea ja ollut työelämässä. Olen myös sitä mieltä, että täytin jossain vaiheessa elämääni skitsofrenian kriteerit reippaastikin. Ollut siis muutaman kuukauden psykoosissa ja vähän eristäytynyt, uskonut psykiatrin mielestä kummallisiin asioihin ja lamaantunut kaikesta kokemastani. Eräs psykiatri ehdotti, että minulla olisi ollut vain lyhytkestoisempi psykoottinen episodi nuorempana, mitä diagnoosin tehnyt psykiatri olisi tulkinnut väärin. Mutta hän ei voinut tietenkään poistaa diagnoosia, koska hänen mukaansa toisten psykiatrien tekemiä diagnooseja ei helposti kumota. . Olen myös saanut kuulla "valaisevan" luennon psykiatrilta, että tämä minun diagnoosini ei ole lääketieteellinen sairaus, ja siksi sitä ei voi objektiivisesti diagnosoida. Silti minä olen turvallisuusuhka koko loppuikäni tietyissä tilanteissa ja saan pelätä, että työnantajat saavat tietää diagnoosistani. Minä en häpeä tippaakaan "sairauttani", itse asiassa koen, että psykoosi pelasti henkeni. Ilman "sairauttani" en olisi siis elossa. Mutta tuo diagnoosi on varjostanut elämääni vuosikaudet ja saan elää pelossa, että sitä joskus käytetään minua vastaan.

• fenetre

Minä sain skitsofrenia-diagnoosin muiden diagnoosien lisäksi poliklinikan arviointijaksolla, jonka aikana he myös totaalisesti tuhosivat toimintakykyni ja terveyteni lääkityksellä. Sen koko parin vuoden aikana myös lopetin käytännössä kaikki lääkkeeni ja toinen psykiatri vaihtoi diagnoosin toiseksi, joka sekin on mielestäni väärä. Se on mahdollista, että joku toinen psykiatri vaihtaa roikkuvan diagnoosin toiseksi, mutta ne vanhat merkinnät pysyvät kirjauksissa. Minulla on sen skitsofrenia-diagnoosin lisäksi diagnooseina siltä samalta ajanjaksolta ainakin kaksisuuntainen mielialahäiriö, vakava psykoottinen masennus; ajatteluni on konkreettistä, epäkypsää; potilaalla oli paranoidista ajattelua liittyen esimerkiksi lääkitykseen. Käytännössä sain siis heiltä sen jakson aikana melkein kaikki pahimmat diagnoosit, joita heillä on. En ole nähnyt tai tarvinnut psykiatria tai oikeastaan ketään lääkäriä vuosikausiin, en käytä mitään lääkkeitä, toimin aika vastuullisessa ja vaativassa työssä. Minun tapauksessani nuo kaikki kirjaukset tehtiin ehkä onneksi ennen kuin niitä alettiin kirjata Kanta.fi:hin ja esimerkiksi työterveydessä niitä ei päästä katsomaan. Esimerkiksi se on mahdollista, että esimerkiksi työhöntulohaastattelussa vaaditaan, että he saavat tilata potilaskertomukset poliklinikalta.

Olen ollut niin monta vuotta ilman lääkitystä tai muuta kontaktia psykiatriaan ja samalla niin toimintakykyisenä, että sen skitsofrenia-diagnoosin väittäminen oikeaksi psykiatrian omien määritelmien mukaisesti tulee sitä vaikeammaksi mitä enemmän aikaa kuluu. Onhan minulla koko loppuelämän se riski, että joku taho alkaa tonkia ja tutkia niitä vanhoja kirjauksia. Jos olet esimerkiksi neuroleptilääkitysellä ja diagnoosina on skitsofrenia tai joku muu vakava mielenterveyden häiriö, niin lääkärillä on iso kynnys alkaa muuttamaan sitä diagnoosia. Entä jos pysyt jotenkin toimintakykyisenä juuri sen lääkityksen vuoksi? "Ei heiluteta venettä."

• fenetre

Lisään vielä sen verran, se on mahdollista, että joku uusi lääkäri tai psykiatri vaihtaa esimerkiksi skitsofrenia-diagnoosin toiseksi. Se on ehkä aika epätodennäköistä, että joku satunnainen uusi psykiatri alkaa omasta tahdostaan vaihtaa tuollaista vakavaa toisen lääkärin tekemää diagnoosia toiseksi. Sen diagnoosin muuttamiseen tarvitset omaa aktiivisuutta. Skitsofrenia on sairautena psykiatrian kaikista vaikein elinikäinen sairaus, johon sairastuneet pysyvät jotenkin toimintakykyisenä, mutta vain antipsykoottisen lääkityksen vuoksi. Hyvin suuri osa heistä on työkyvyttömiä, suuri osa sairaalassa, ym. Jos osaat selittää rauhallisesti ja asiallisesti sopivalle lääkärille sen, miten et sovi tuohon malliin, niin hän voi muuttaa diagnoosin toiseksi. Se ei ole välttämättä helppoa, mutta se on mahdollista.

• eivoimuuttaa

Sinun kokemustesi perusteella minäkään en tule koskaan saamaan mielestäni "oikeaa" diagnoosia. Olet kyllä kieltämättä saanut aikamoisen arsenaalin diagnooseja! Täytyy olla, että olet ollut psykiatrien mielestä jotenkin vaikeasti määriteltävä persoona, heh. Jos lukee taas minun potilasasiakirjojani, niin minulla on skitsofrenia. Täytin aikanaan skitsofrenian kriteerit paremmin kuin moni elämänmittaisella työkyvyttömyyseläkkeellä elävä skitso. Olin itse asiassa monella tavalla klassinen esimerkki nuorena skitsofreniaan sairastuneesta potilaasta. Jos menen vaatimaan diagnoosin vaihtoa, niin psykiatrin pitää olla aika joustava tulkitsessaan sairaushistoriaani, ettei hän tekisi samaa diagnoosia, kuin mitä minulla on. Tietenkin se on teoreettisesti mahdollista tällä toimintakyvyllä, jos haluaa nähdä vaivaa, mutta pidän psykiatriseen hoitoon sitoutumista vastenmielisenä. Pidän vastenmielisenä ajatuksena, että joudun nöyristelemään ammattikunnan edessä, jotta nämä puoskarit, joita en pidä oikeana tahona määrittelemään ketään, määrittelisivät minut vähän kauniimmin ihan vain siksi, kun olen ollut niin kunnon kansalainen ja kaikkea. Ainoa syy miksi olen elossa on se, että pääsin heistä eroon aikanaan. En ole heille mitään velkaa ja vähiten haluaisin antaa heille taas valtaa määritellä itseäni. Siksi pidän ajatusta taas uuden diagnoosin hankkimisesta niin vastenmielisenä, vaikka olen sitä kyllä suunnitellut ja tiedustellut psykiatreilta ihan vain siksi, että tuo diagnoosi häiritsee elämääni.

• fenetre
        eivoimuuttaa kirjoitti:

Sinun kokemustesi perusteella minäkään en tule koskaan saamaan mielestäni "oikeaa" diagnoosia. Olet kyllä kieltämättä saanut aikamoisen arsenaalin diagnooseja! Täytyy olla, että olet ollut psykiatrien mielestä jotenkin vaikeasti määriteltävä persoona, heh. Jos lukee taas minun potilasasiakirjojani, niin minulla on skitsofrenia. Täytin aikanaan skitsofrenian kriteerit paremmin kuin moni elämänmittaisella työkyvyttömyyseläkkeellä elävä skitso. Olin itse asiassa monella tavalla klassinen esimerkki nuorena skitsofreniaan sairastuneesta potilaasta. Jos menen vaatimaan diagnoosin vaihtoa, niin psykiatrin pitää olla aika joustava tulkitsessaan sairaushistoriaani, ettei hän tekisi samaa diagnoosia, kuin mitä minulla on. Tietenkin se on teoreettisesti mahdollista tällä toimintakyvyllä, jos haluaa nähdä vaivaa, mutta pidän psykiatriseen hoitoon sitoutumista vastenmielisenä. Pidän vastenmielisenä ajatuksena, että joudun nöyristelemään ammattikunnan edessä, jotta nämä puoskarit, joita en pidä oikeana tahona määrittelemään ketään, määrittelisivät minut vähän kauniimmin ihan vain siksi, kun olen ollut niin kunnon kansalainen ja kaikkea. Ainoa syy miksi olen elossa on se, että pääsin heistä eroon aikanaan. En ole heille mitään velkaa ja vähiten haluaisin antaa heille taas valtaa määritellä itseäni. Siksi pidän ajatusta taas uuden diagnoosin hankkimisesta niin vastenmielisenä, vaikka olen sitä kyllä suunnitellut ja tiedustellut psykiatreilta ihan vain siksi, että tuo diagnoosi häiritsee elämääni.

eivoimuuttaa, hyvää onnea mitä sitten teetkin!

Nuo minun diagnoosini ovat oikeasti vielä monimutkaisempi vyyhti kuin mitä kirjoitin tuossa yllä. Kun menin sinne, niin ehdotin heille, että ehkä minulla on jokin asperger-tyylinen sairaus. Alun hoitojakson jälkeen, kun alkujakson psykologi ja psykiatri olivat päättäneet, että minulla on skitsofrenia, sanoin heille selittäessäni tilannettani, että minulla on ollut "autistista" käytöstä lainausmerkeissä, psykologi käänsi ilmeisesti vihaisena päänsä sivulle ja sen jälkeen selitti, että ei sinulla mitään autismia ole. Lopetin koko aiheesta puhumisen sen jälkeen. Sen jälkeen kun minut siirrettiin psykoosilinjaan ja lopetin lääkkeeni, ainakin yksi hoitaja sanoi minulle, että hän oli ehdottanut silloiselle psykiatrille, että ehkä minulla on asperger, tms. Se psykiatri oli kuulemma sanonut, että ehkä, tms. "Kerää kaikki kortit".

• Anonyymi

Kuulostaa ihan minun kokemukseltani. Onko ap vielä linjoilla, mitä nyt kuuluu?

Roskakoppadiagnoosi kuulostaa aika osuvalta.

• Anonyymi

Usein näissä psykoosisairausdiagnooseissa taitaa olla kysymys asuinpaikasta ja rahasta. On helpompaa eristää ihmiset sairastamaan johonkin kaupunginosaan samaa sairautta, kun siten tilannetta on helppo hallita. Jos joku väärän diagnoosin saanut henkilö puhuu, että sairautta ei ole, on vastassa liuta ulkopuolisia ihmisiä, jotka jollakin tapaa kiusaamalla saattavat vastaanhangoittelevan tilanteeseen, jossa sairaus on ja pysyy. Nämä ihmiset soittavat esim. huoli-ilmoituksia sen jälkeen, kun ovat ensin itse ahdistelleet ja nöyryyttäneet. Heiltä voidaan kysyä esim. eristäytymisestä jne. Jos henkilö eristäytyy siksi, että ihmiset ovat vieraita ja samalla tunkeilevia, samoin siitä syystä, että ei ole hankkinut syystä tai toisesta ystäviä tai ei ole rahaa harrastaa ja olla suosittu, on diagnoosi eristäytyneelle persoonallisuudelle valmis. Sen purkaminen vie aikaa ja samalla energiaa, jolloin voi puhua kahdesta diagnoosista yhtä aikaa ja voi vaikuttaa sekavalta puheissaan ja lopulta voidaan alkaa puhua jopa jostakin puhehäiriöstä. Hämmentäminen ja hämääminen on nykypäivän terveydenhuollon juju. Siksi niitä puheterapeutteja haetaan niin kovasti, että saataisiin arkityöhön kyllästyneiden hoitajien uraa pidennettyä jollakin ns. siistimmällä sisätyöllä, joka vaikuttaa jopa lääkäritason vastuunkannolta.
      Aina uusia diagnooseja saa lukea sitten kannasta, jossa diagnooseja on valmisteltu nykyään jopa puhelinkeskustelujen varassa.
      Terveydenhuoltoa peesaavat huoli-ilmoittelujen tekijät ovat oikeasti monisairaita ja he tietävät, että heillä ei ole mahdollisuuksia elää syystä tai toisesta kuin pienessä yhteisössä ja siellä he tietenkin haluavat olla kukkona tunkiolla ja päättää kaikkien kohtalosta. Minkä tahansa kammottavan väärän diagnoosin ja sen aiheuttaman vahingon korvaaminen on kallista ja voi viedä jopa lääkärin luvan, koska virhediagnoosin tehnyt lääkäri otetaan tarkkailuun ja kaikki hänen tekemänsä diagnoosit menevät syyniin. Se on sama kuin valelääkärin paljastuminen, eli on tarkastettava koko valelääkärin potilasluettelo. Kun valelääkäri diagnosoi väärin esim. koronan, on sen korjaaminen helppoa, mutta kun jollekulle annetaan mielenterveysdiagnoosi, se vie pohjan henkilön omalta identiteetiltä pitkäksikin ajaksi, kun henkilö alkaa miettimään omaa itseään ja identiteettiään. Toimintakyky heikkenee siitä syystä, että kiinnittää huomiota omaan napaansa ja ihmiset diagnoosista kuultuaan kohtelee diagnoosin saanutta aivan eri tavalla kuin jos diagnoosia ei olisi koskaan saanut. Ei lääkäriin kannata mennä jos ei ole oikeasti pää kainalossa. Kaikki mikä liittyy pelkkien papereitten pyörittämiseen ja lääkejakeluun on todella helppoa ja siistiä sisätyötä. Tavallisen terveyskeskuslääkärin työ on rankkaa, kun siinä pitää oikeasti tehdä työtä ja tavata mitä ihmeellisempiä ihmisiä sairauksineen. Vallankäyttö on monille ihmisille nautinnollisinta. Yksi on onnellinen pienessä lähiössä eläkeläisenä muita kontrolloiden ja lääkäri voi olla onnellinen, kun saa mahdollisimman monta koukkuunsa miettimään mielivaltaisten päädiagnoosien jälkeen omaa identiteettiään. Tosin moni ryhtyy vasta silloin todella ajattelemaan mitä tekee ja miksi. Usein matalapalkka-alalla työskennelleet saavat diagnooseja helpoimmin, koska katsotaan, ettei heillä ole mitään menetettävää, eivätkä he voi lakiapua hankkia. Näin pyörät pyörii ja lääkäreillä ja hoitajille riittää urasuuntautumiseen tarvittavia uusia ammatteja, kuten mainittu puheterapeutti.

Kyllä moni lääkärikin on itse skitsofreeninen. Heille sairastaminen on helpompaa siinä viiteryhmässä missä he ovat, kun ei tarvitse olla yhtä aikaa sekä kipeä että köyhä. Köyhän työnsaanti diagnoosien jälkeen on vaikeaa jos ei mahdotonta ja työn teko ei-lääkäriporukassa on varmasti sietämätöntä yleisen tietämättömyyden vuoksi. Katkeroituneita on sitten helppo muokata esim. vaalikarjaksi. Kun köyhät mölyää jossakin populistipuolueessa keskustelupalstoilla, on rahapuolueissa helpompi olla, kun kukaan ei ole tekemässä hankalia kysymyksiä. Kaikkiin mielenterveysdiagnooseihin liittyy kognitiivisten kykyjen heikkeneminen, koska diagnoosin ylläpito pitää siitä huolen yllä mainituin keinoin, eli puskakradion keinoin ja diagnoosien kerrostamisen kerrosvoileiväksi uuvuttaa kenet tahansa, jopa lääkärin itsensä, kun hän lukee tietoja kannasta. Vuosien menettäminen huonon terveydenhuollon vuoksi on lannistavaa. Lannistunut tunnelma diagnosoidaan masentuneisuudeksi jne. Korvauksia ei heru, koska niitä hakiessa osataan nolata, koska on köyhä, jota pidetään rahallisen hyödyn hakijana. Oman elämän ja identiteetin menettäminen kun ei ole menetys muiden silmissä. Diagnoosin saaminen esim. korkeakoulutettuna pitää ihmisen köyhänä, kun ei ole itsetuntoa eikä vanhaa omaa identiteettiä jäljellä. Mikään ei nolaa ihmistä niin perusteellisesti kuin köyhäksi leimaaminen, ja se aiheuttaa myös sen että vaikuttaa henkisesti köyhältä, kun on koko ajan häntä koipien välissä. Roskakoppa on uskonut roskapuheisiin.

• Anonyymi

Summa summarum, vaikuttaa siltä, että skitsodiagnosointi on poliittista peliä, jolla testataan myös sananvapauden rajoja. Sananvapaus on hyvä asia, mutta terveydenhuollossa pitäisi olla enemmän vastuuta ihmisestä ja siitä mitä tapahtuu, kun huolimaton diagnoosi tehdään viranomaisten toimesta. Heikossa asemassa olevia kun on helppo jymäyttää missä tahansa asiassa, kun skitsodiagnoosilla ei voi olla vakuuttava kuin umpimielisissä salaliittoteoriapiireissä. Itselläni on ollut vain huono selkä ja vaikuttaa siltä, että minulle on pakotettu skitsodiagnoosi, jotta viihdyttäisin asuinpaikan osattomia eli olisin ilmainen hoitaja, tarkkailun ja mahdollisen kapinan kohde, kuin jossakin Vice-puistossa konsanaan. Kun on kipeä selkä ei jaksa kauan jauhaa samaa asiaa, eli voi olla kuminukke, joulupukki, Barbie, terroristi tms. kunhan saa levätä ja olla rauhassa silloin, kun kipukohtaus on pahimmillaan. Tärkeintä on se, että itse ei kapinoi eikä vahingoita toisia. Muille, eli osattomille on usein tärkeää se, että edes joku naapurustossa pyykkää joskus, ja käyttäytyy kuin ihminen eikä ole vetämässä viivoja ja örisemässä kännissä. Mielestäni parempi siviiliyhteiskunta voittaisi tämän terveydenhuolto-ongelmakriisin ja tekaistut diagnoosit.

• Anonyymi

Lähiöiden kontrolli on niin kovaa, että jos tietokoneessa ei ole tehosuojausta, on kaikki tietokoneeseen kirjoitettu data kiertänyt kaupungilla tosiajassa. Se taitaa ollakin tekoälyn idea: joillekin annettu välineet teho-seurata kommunikointia. Yllä kirjoittamani kommentit katsoakseni kuitattiin sillä, että mennessäni tupakoimaan ulos kirjoittamisen jälkeen ympärillä kiersi pari autoa ja jostakin alkoi kuulua ison auton peruutuspiippausta, vaikka on jo ilta ja aurausautot ja kuljettajat ovat menneet kotiin. Usein se huono-osaisuus varmistetaan juuri puskaradiolla. Kun on paljas kuin tuulessa heiluva alaston vinkuheinä, ei riitä enää resursseja eikä energiaa pyrkiä pois noidankehästä. Juuri siksi yksityisyydensuoja ja kotirauha on joskus keksitty, ettei ihmisen tarvitse jakaa kaikkea muiden kanssa. Keskustelupalstoille kirjoittaminen on luuserin hommaa, mutta se onkin ainoaa hommaa kun on skitsoksi leimattu luuseri. Ihmisille on turha puhua mistään suoraan, kun he eivät keskustele takaisin, vaan tosiaan piippaavat jotain laitetta tai katselevat älylaitetta. Siitä on vaikea palata minkäänlaiseen siviiliyhteiskuntaan ja kun tällainen käytös on yleistä ei lääkärit varmaan katso mitään vahinkoa tapahtuvan, mikäli kirjoittavat diagnooseja, oikeita tai vääriä toisensa perään. Joku lääkäri joskus innostui jostakin muusta asiasta, kuten esimerkiksi ihmisen luontaisesta hyvyydestä, mutta se lääkäri savustettiin ulos Suomesta jo aikaa sitten ja hän asuu Berliinissä, mikäli on vielä elossa.

• Anonyymi

Ehkä olet ihan aiheesta saanut diagnoosin.
        Kukaan ei lueskele sinun nettikirjoituksiasi, ja sen perusteella minkäänlaisista autoista, edes aura-autoista, tarkkaile juuri sinun toimiasi, jonkun kirjoittamasi takia.
        Tuollaista sanotaan vainoharhaisuudeksi, ja silloin annetaan diagnoosi.

• Anonyymi

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/asiantuntija-pegasus-ohjelmasta-mita-tahansa-puhelin-sinusta-tietaa-se-valittaa-eteenpain-tasta-voi-tunnistaa-milloin-kannykassa-tapahtuu-kummia/8780394#gs.5xe86q

Asiantuntija Pegasus-ohjelmasta: "Mitä tahansa puhelin sinusta tietää, se välittää eteenpäin" – tunnista, milloin kännykässä tapahtuu kummia

JULKAISTU 18.09.2023

Kybervakoilu on noussut Suomessa otsikoihin Microsoftin tuoreen raportin seurauksena. Raportin mukaan pohjoiskorealaiset kybertoimijat ovat "vaarantaneet" tai "haavoittaneet" operaatioissaan suomalaisia puolustusalan yrityksiä.

Kyberturvallisuuden työelämäprofessori Mikko Kiviharju Aalto-yliopistosta oli keskustelemassa MTV Uutiset Liven lähetyksessä kovan tason urkintahaittaohjelmasta, joka tunnetaan nimellä Pegasus. Muutama päivä sitten uutisoitiin, että erään Latviassa asuvan venäläistoimittajan puhelimesta löytyi kyseinen vakoiluohjelma.

Kiviharju kertoo, että Pegasus on valtiollinen viranomaisten käyttöön tarkoitettu vakoiluohjelma, joka on suunnattu henkilöseurantaan.

– Ohjelma on kehitetty Israelissa, hyvin todennäköisesti Israelin valtion tukemana. Tarkoitus on ollut, että vakoiluohjelmaa jaetaan vain tiettyjen maiden viranomaisille, viranomaiskäyttöön. Ei ole vielä viitteitä siitä, että se olisi vuotanut rikolliseen käyttöön.

Kiviharju kertoo, ettei Pegasuksen kanssa ole kuitenkaan juuri tehty valintaa sen suhteen, minkä maiden viranomaisten käyttöön ohjelma annetaan. Tällöin monet viranomaiset käyttävät sitä esimerkiksi sellaisissa maissa, joissa sananvapaus on kyseenalaista tai kansalaisaktivismi kiellettyä.

Kiviharjun mukaan Pegasus-haittaohjelmasta on tehty havaintoja monessa maassa.

Kallis, kokonaisvaltainen ja vaikeasti havaittava seurantatyökalu
      Kiviharju luettelee mittavan listan siitä, mitä kaikkea ohjelma pystyy puhelimesta keräämään.

– Sitä voi räätälöidä asiakkaan toiveesta aika monenlaiseen suuntaan. Periaatteessa sillä pystyy tekemään melkein mitä tahansa. Mitä tahansa puhelin sinusta tietää, se pystyy sen nauhoittamaan ja välittämään eteenpäin: Puhelut, tekstiviestit, chattilogit, sosiaalisen median sovellukset, sijaintitiedot ja videot – kaikki on mahdollista napata, Kiviharju luettelee.

Kiviharju kertoo, että tammikuussa 2022 ulkoministeriön raportissa sanottiin, että ulkomailla toimivilla Suomen ulkoministeriön diplomaateilla oli löydetty kyseistä vakoiluohjelmaa puhelimistaan.

Kiviharju toteaa, että Pegasusta ei ole suunnattu tavallisten kaduntallaajien seurantaan.

– On raportteja, joiden mukaan kyseisen vakoiluohjelman lisenssi maksaa satoja tuhansia euroja. Tarkoittaa, ettei sitä ihan tavallisten pikkurikollisten seurantaan välttämättä haluta käyttöön, vaan korkean profiilin kohteisiin.

Kiviharjun mukaan on mahdollista, että Pegasus-ohjelmaa on ollut Suomessakin, mutta asia ei vain ole tullut tietoon.

– Kyseinen ohjelma osaa piiloutua aika hyvin. Sitä kehitetään koko ajan. Se tarkoittaa, että jos siitä on tullut räätälöity uusi versio, niin sitä ei edes havaita.

Kiviharju kertoo, että Pegasuksen voi käyttöohjeiden mukaan tartuttaa vaikka sopivan langattoman lähettimen avulla, joten tartunnan torjuminen on hankalaa.

Kiviharju jatkaa, että on olemassa joitakin yleisiä merkkejä, mitkä kertovat, että puhelimessa saattaa olla tapahtumassa jotakin kummallista.

– Yleinen merkki on, että se käyttää akkua valtavan nopeasti ja kaatuilee useammin kuin normaalisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe