Yrittäjälaina

anniina78

Suunnittelen konditoriayritystä.Olisko täälä joku viisas joka osaisi valottaa mulle miten te muut oottte rahoittaneet yrityksen perustamisen?Siis finnvera vaatii 20%omavastuun.jos lainaa tarvii 35 000-40 000 olis omavastuu jotain 10000!Mistä tälläset rahat saa?Tuntuu että taitaa kaatua haaveet omasta yrityksestä tähän.Pankki taas vaatii takaajat ja ei oikein huvita sukulaisia tähän sotkea.miten tämä järjestelmä voi olla näin per..eestä!

20

4443

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yrittäjä-Ykä

20% 40 000 eurosta on 8000 euroa. Jos yrittäjäurasi kaatuu tuon summan hankkimisen "mahdottomuuteen", niin se on varmaankin ihan omaksi parhaaksesi. Yrittäminen on harvoin rakettitiedettä, mutta ei nyt sentään ihan kaikkea kanneta valmiina eteen. Tee vaikka ylitöitä ja säästä, ota luottokortti tai kulutusluottoa, ota vanhemmat takaajiksi (8000 euroa 5 vuoden laina-ajalla on noin 200 euroa kuussa, ei kaada kenenkään taloutta), tai keksi ja YRITÄ jollain muulla tavalla raapia rahaa kokoon. Sitä taitoa tulet yrittäjänä tarvitsemaan.

• anniina78

yrittäjä-ykä puhuu kyllä asiaa vaikkakin kovin helpolta saat asiat tuntumaan.8000e on suuri summa tavalliselle duunarille, ylitöitä tehdään jo muutenkin elämiseen ja vanhempia on ikävä takaamisella kiusata.Kyllä musta se on silti liian suuri tuo omavastuu.yrittäjähän joutuu ottamaan jo muutenkin riskin aloittaessaan toiminnan.Sen pitäisi riittää ja lainaa pitäisi saada ilman omavastuutakin.

• Yrittäjä itsekin
        anniina78 kirjoitti:

yrittäjä-ykä puhuu kyllä asiaa vaikkakin kovin helpolta saat asiat tuntumaan.8000e on suuri summa tavalliselle duunarille, ylitöitä tehdään jo muutenkin elämiseen ja vanhempia on ikävä takaamisella kiusata.Kyllä musta se on silti liian suuri tuo omavastuu.yrittäjähän joutuu ottamaan jo muutenkin riskin aloittaessaan toiminnan.Sen pitäisi riittää ja lainaa pitäisi saada ilman omavastuutakin.

Jaatkos itse rahaa kelle vaan, ilman vakuutta?
        Kyllä Finnverastakin saa tapauskohtaisesti lainan ilman omaa sijoitusta. Mutta kohhallasi näyttää riski olevan tuon oman osuuden arvoinen.

• Yrittäjä-Ykä
        anniina78 kirjoitti:

Jos 10% tuntuisi sopivalta, niin sekin on 4000 euroa. Jos se on helppo hankkia, niin siihen toiset 4000 euroa päälle ei pitäisi olla mikään ongelma.

Mihin tarvitset 40 000 euroa? Koneet ja kaluston voit liisata, tilat vuokrata jne.

• anniina78
        Yrittäjä-Ykä kirjoitti:

Jos 10% tuntuisi sopivalta, niin sekin on 4000 euroa. Jos se on helppo hankkia, niin siihen toiset 4000 euroa päälle ei pitäisi olla mikään ongelma.

Mihin tarvitset 40 000 euroa? Koneet ja kaluston voit liisata, tilat vuokrata jne.

Luulisin että tällä palstalla on fiksuja aikusia ihmisiä jolta saa asiallisia neuvoja tai omakohtasta kokemusta..turha provosoitua tästä.Suurin määrä lainasta koostuu laitteista.Tutustu alaan niin tiedät.Sitten suuri osa on varastoa ja muutostöitäkin pitäisi tehdä.Taitaa olla kultalusikka suussa syntynyttä porukkaa täälä.Finnvera rahoittaa vain poikkeustapauksissa kuulemma tämän tyyppisiä yrityksiä.

• yritteliäs..
        anniina78 kirjoitti:

Luulisin että tällä palstalla on fiksuja aikusia ihmisiä jolta saa asiallisia neuvoja tai omakohtasta kokemusta..turha provosoitua tästä.Suurin määrä lainasta koostuu laitteista.Tutustu alaan niin tiedät.Sitten suuri osa on varastoa ja muutostöitäkin pitäisi tehdä.Taitaa olla kultalusikka suussa syntynyttä porukkaa täälä.Finnvera rahoittaa vain poikkeustapauksissa kuulemma tämän tyyppisiä yrityksiä.

No kyllä kai kultalusikka on niiden suussa, jotka meinaa että lainatkin firmalle pitäs saada vaan laittamalla hakemus ,ja rahat sitte vaa valuu tilille.

Osa yrittäjyyttä on myös se että "uskaltaa" hankkia rahotusta vaikka sitten vanhemmiltaan jos on pakko. Yrittäjällä pitää olla pokkaa!! Jos uskot omaan ideaasi, niin varmasti on helppo pyytää vanhemmilta nimi paperiin!!

Ja sanoisin kyllä että jos tuo summa menee pelkästään aloitukseen, ja omaa rahaa ei oiken ole siihenkään, niin miten yritys pysyy pystyssä??

Itse lähdin aikoinaan yrittäjäksi myymällä auton, joten se tietysti oli helppoa.

• mark'74
        anniina78 kirjoitti:

Kyllähän se näin on että vittuilua joutuu kuulemaan jatkuvalla syötöllä ja mitään ei saa saada helpolla. Suomen yrittäjäkulttuurissa on jumalattoman kivisen tien taakka niskasta ja osin siitä ei jotkut halua edes eroon.

Mut ite asiaan, moni pankki myöntää erilaisia "joustolainoja" ilman takaajia, veikkaan että melkein kaikki. Jos siis luottotiedot on kunnossa tsekkaa pankin vakuudettomat luotot, ehkä sieltä löytyy jotain. Ainakin Osuuspankissa moinen on. Ja laske vielä, voiko jossain asiassa säästää niin että alkutasetta sais pienemmäksi. Onko kaikki pakko hakkia heti? Voiko osan liisata?

• eri pankkeja

Kun itse aikoinani perustin yrityksen, finnvera rahoitti 30 000, pankista yrityslainaa 10 000 ja yhtiömiesten "oma sijoitus" piti olla yhteensä 12 000. Eihän sellaisia rahoja ollut. Otettiin pankista henk.kohtasta lainaa, se pankki ei vaatinut takaajia. Mutta kun myöhemmin vaihdoin pankkia, piti takaaja olla, ja mieheni laittoi sitten nimen paperiin. kannattaisko kysellä eri pankeista, minkälaisia vakuuksia vaatiivat?

• Anniina78

Kiitos vastauksestasi!Kiva että vähän saman tapaista kokemusta on muillakin..en aio antaa periksi ja katsastelen muita mahdollisuuksia ja pankkeja.Kuvittelin kai että lainan olisi saanut helpommallakin, mutta kantapään kautta oppii..:)

• turhaan
        Anniina78 kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi!Kiva että vähän saman tapaista kokemusta on muillakin..en aio antaa periksi ja katsastelen muita mahdollisuuksia ja pankkeja.Kuvittelin kai että lainan olisi saanut helpommallakin, mutta kantapään kautta oppii..:)

joo, kyllä omaisuutta joutui myymään kun rahaa ei ollut aloittamiseen. finnverassakin kävin. eivät antaneet muutamaa tuhatta edes (pyysin 9000e).
        opintolaina kun oli entuudestaan ei pankki antanut lisää. muut halusivat takuut tai 3v tuloslaskelmat.
        kaiken uhalla laitoin pystyyn, vaikka laskelmat näyttivät -900e aloittamista vastaan.

hankalaa ja pelottavaa, kun on tarjottava koti ja ruokaa myös toisille. palkka alkaa kuitenkin olla kohdallaan,
        ja olen tyytyväinen että velatta olen selvinnyt.
        pian näytän pitkää nenää sampolle ja finnveralle!!

p.s
        (kaiken maailman pankeille annetaan tukia yms.
        eikös pankkien pitäisi säilyttää talletuksia sen sijaan että rahaa "katoaa" kokoajan ja sitten voi taas valtio (eli kansa) maksaa vähän tukiaisia.
        tällaine pienyrittäjä kun pääsisi samaan asemaan joskus. pitää kai ensin kasvaa isoksi.

• tyhymä.....

Tyhmä kysymys, mutta...

Tuttavani ovat maahanmuuttajia ja haluaisivat ostaa tästä kylästämme toimivan yrityksen jota heille on tarjottu. Joku ihminen on kuulemma laskeskellut firman tietojen ym. muun perusteella että lainan saaminen on käytännössä mahdollista. Minun korvaani vain kuulostaa nuo summat aivan järkyttävän suurilta jos otetaan huomioon että tuttavaperheen isä on ainoa joka tällä hetkellä käy työssä. Tosin tarkoitushan olisikin että perheen nainen työllistäisi itsensä kyseisessä firmassa. Firmasta pyydetään siis 200000 euroa ja tietysti siihen olisi otettava jotain päälle, kun oli irtaimisto ja kaikki jo olemassa olevat ruuat ja muut haluttu myös myydä.
      Itse en siis tiedämitään firmoista tai niiden perustamisesta, mutta osaan laskea sujuvasti plus- ja miinuslaskuja enkä mitenkään ymmärrä kuinka ihmeessä joku myöntäisi lainan heille. Voin tietysti olla väärässäkin, eikä asia minulle kuulu, mutta ajattelin vaan. Ja todella iloinen olisin jos he saisivat firman ostettua.. :)

• JuSa

Yleensä yrityksen alkuinvestointeihin (laitteet, raaka-aineet yms.) kannattaa laskea n. 20% päälle. Tämä luku vastaa paremmin todellisuutta... täytyyhän laitteista maksaa päivästä yksi "sivukulujakin" esim. laitteen käyttäjän palkka, sähkö yms.

Naisena saat Finverasta helpoiten naisyrittäjä lainaa. Oma osuus on kyllä syytä olla, että liiketoiminta lähtee sujuvasti pyörimään. Oli sitä kultalusikkaa tai ei niin käyttöpääoma pitää olla (rahavara jolla selviätte ensimmäisistä kiinteistä maksuista esim. raaka-aine ostot, vuokrat, ensimmäiset palka) tulo uuteen yritykseen tulee kuitenkin viiveellä!

Paikalliset uusyrityskeskukset ovat loistava paikka aloittavalle yrittäjälle. Siellä mietitään asiantuntijan kanssa laskelmia (jotka tuntuvat turhauttavilta mutta ovat erinomainen tuki!!!). Samalla voit osallistua yrittäjäkurssille ja saada pienimuotoisen tuenkin (muistaakseni 600€)

Uusyrityskeskuksen papereiden kanssa sitten pankkiin keskustelemaan avoimesti haaveestaan. Etsi itsellesi osaava virkailija joka neuvoo samalla kun suorittaa laskentaa.

Tsemppiä haaveille!!!

• JuSa

Ja samaan syssyyn huomaa, että ketju on avattu 2008... heh! No jos vaikka joku hyötyisi vielä.

• Fabriikin duunia??

""Ja samaan syssyyn huomaa, että ketju on avattu 2008..""

Ota huomioon että myös Suomi-24:n omat "keskustelun avaajat" tekevät tätä avaushommaa.

Päiväduuninaan laittavat jonkun oman sekalaisen sepustuksensa tällaiseen vuosia vanhaan ketjuun. Ja sillä tavalla nostavat sen ikäänkuin tuoreena keskusteluna esille taas.

Kirjallinen analyysiohjelmani kävi tuon pvm:llä "29.3.2012 12:25" tehdyn tekstin lävitse. Se vertasi sitä aikaisempiin Suomi-24 itse viran puolesta tekemien avausten teksteihin ja kirjoitustyyleihin.

Analyysiohjelma löysi eräiden vertailukriteerien osalta 87% vastaavuuden. Eli aika todennäköisesti juttu oli juuri näitä viran puolesta fabrikoituja tuotoksia.

• JuSa

Oletko ajatellut kaupallistaa tuota Kirjallista analyysiohjelmaa?

• Muiden lisenssit

Noi on velipojan yliopistoajan aikaisia juttuja. Kun siellä haeskeltiin harjoitustöiden ja gradujen plagiaatteja ym. Minullakaan ei edes pitäisi olla ohjelmalisenssien CD-kopioita hallussani, mutta onpas vaan.

Siinä mielessä minä en voi julkistella yhtään mitään, muuta kuin pitää täysin matalaa profiilia tältä osin. Vastaavia ohjelmia löytää netistä hakukoneilla, mutta jos ne ovat Yliopistoille tarkoitettuja isoja versioita niin siinä on silloin hintalappua päällä kanssa.

• tyhymä taas.. :D

Niin.. Nyt sun ohjelmas oli väärässä.. Ja täällä on oikeasti ihminen joka uteliaisuuttaan laitto tuon viestin.. enkä ole palkattu esittämään tyhmää... :D Eli halusin oikeasti tietää onko heillä minkäänlaisia mahdollisuuksia saada lainaa n. 200000e ja se 20% (!??!) päälle.. eli siis 240000e?? Millä perusteella yrityslainat myönnetään? Onko siinä se yritys takuuna? Vai pitääkö kenties itsellä olla jotakin säästöjä (lue. rikkaita sukulaisia)? Koska mun mielestä tuon suuruisen lainan myöntäminen olisi silkkaa hulluutta ihmisille joiden kk-tulot on n. 1900e ja lapsiakin kolme..

• S24-bulshitit

> Ja täällä on oikeasti ihminen joka uteliaisuuttaan laitto tuon viestin.. enkä
      > ole palkattu esittämään tyhmää...

No en sitten viitsi sinua tyhmäksi haukkua, jos kerta varmana tiedät ettet sellainen ole.

Mutta et sinä kyllä miltään yrittäjältä tai edes sellaiseksi aikovaltakaan vaikuta!

Kyselysi on niin ulkopuolisen ihmisen kyselyn näköistä. En millään usko että olet tällaisia raha-asioita yrittäjän roolissa joutunut pohtimaan pätkääkään.

Toki kukin saa kysellä mitä huvittaa. Mutta tuollainen sinun tyyppisesi juttu vaan paistaa täällä mailien päähän.

Ja siksi se ulospanoltaan niin räikeästi muistuttaa noita palkkatöissä makoilevien S24-Ylläpidon itse väsäämiä raivostuttavia "aktivointiviestejä". Jotka ovat aivan kömpelöä bulshittiä sisällöltään.

• se sama tyhymä..

Suonette kaikki anteeksi kömpelön bullshittini. En tiedä miksi ihmeessä odotin saavani keskutelupalstalta vastauksen kysymykseeni. Minä itse en ole perustamassa yhtään mitään, vaan puhtaasta uteliaisuudesta kysyin sen typerän kysymykseni. Kiitos vastauksesta, olisikohan jollakulla aika hommata oikea elämä eikä kytätä keskustelupalstalla onko joku teksti kenties ylläpidon vai jonkun "oikean" ihmisen kirjoittama. Thanks for nothing.. :)

• Kysy noilta

>>Minä itse en ole perustamassa yhtään mitään, vaan puhtaasta uteliaisuudesta kysyin sen typerän kysymykseni.>>

Täällä palstalla etupäässä nyt vaan on vain sellaisia stressautuneita pas-kiaisyrittäjiä. Niitä jotka oikeasti valvovat yökautensa rahoitusta, markkinointia, henkilöstöä ym. koskevien asioiden kanssa. Ja laskeskelemassa noita kysymäsi suuruisia investointeja, ja aprikoimassa uskaltaako ottaako tuon riskin vai ei. Ym, ym.

Siksi ne voi helpolla ärähtää jos joku tuollainen utelias naapuri tulee kyselemään tollasia asioita juuri tälle palstalle. Joku jo tulkitsi kyselemisesi niin, että yrittäjänä tarvitset hiukan apua laskelmiisi, ja oli alkamassa opastaa. Mutta uteliashan sinä vaan olit.

Mutta onhan noita muita paikkoja, joissa voit kysellä:
      http://keskustelu.suomi24.fi/debate/5670
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10532118
      http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3353

Tuolla saat ehkä vähemmän stressautuneita ja parempia vastauksiakin, ja kiinnostuneempia naapuri-tason keskustelijoita löytyy myös.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7054
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3391
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe