Biolan pikakompostorin lämpötilat jne.

Tukka74

Tervehdys
Ostettiin Biolanin pikakompostori tuossa keväällä ja kompostointi on ollut siitä alkaen aikamoista takkuamista. Ensin kompostori mätäni ja töistä polkupyörällä kotiin tullessa suunnistaminen onnistui loistavasti pelkästään karmivan hajun perusteella. Seuraavana Kuiviketta laitoin varmaan liikaa kun haju häipyi, mutta mitään muuta huomionarvoista ei tapahtunut. Nyt neljän kuukauden harjoittelun jälkeen olen saanut kompostorin toimimaan. Ohjekirja kertoo, että ensin tulee vaihe, jossa pieneliökanta muodostuu ja lämpötila hiipii 30-40C:n välillä, jonka jälkeen alkaa kuumavaihe, jossa lämpötila on 40C. No kompostori on pöhissyt nyt yli kuukauden, mutta lämpötila ei ole kivunnut kertaakaan yli 40C:n. Toisaalla kerrotaan, että kompostori toimii hyvin jos lämpötila on yli 20C. Kysymys kuuluukin voiko kompostoria tyhjentää, vaikka lämpötilat ovat olleet edellä kuvatulla tasolla, ja mistä sen tietää milloin komposti on sopivaa tyhjennettäväksi? Lisäksi kiinnostaisi tietää voiko tuota ns. katekompostia käyttää nurmikolle esimerkiksi tasoittamaan epätasaisuuksia. Ja sekin vielä, että voiko katekompostia säilyttää kesään asti jätesäkeissä? Onko katekomposti hajutonta tai siedettävän tuoksuista?

2

1131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....onneton biolanin kanssa

      Hei! Toiva saat viestejä heiltä joilla kompostointi onnistunut. Itsellä nyt parin vuoden tausta biolanin kanssa. Netistä löytyy aiheesta monenlaista tietoa, toiv ratkaisuja sinullekin. Itselläni Globe ollut pitkään -- sen kanssa pärjäilee vähällä työllä. Biolania saa seurata aktiivisesti ja haju aikamoisen vaihteleva. Kuiviketta kannattaa käyttää. Ongelma ollut ilmastointiputkien tiimoille helposti muodostuva tukos; helposti tulee alue jonne happi ei pääse. Kun sekoittelee niin prosessi jotenkin pysyy hengissä. Tyhjentelen alakautta pikuhiljaa mutta jälkikompostoinnin olen nähnyt tarpeelliseksi. Hinta-laatu eivät mielestäni kohtaa -- jos olisin älynnyt ostaa globelle kaveriksi toisen tai kaksikin samanlaista olisi kompostointi helppoa. Nyt olen pyrkinyt vuorottelemaan biolania ja globea mutta käyt on globe toiminut myös jälkikompostorina. Puille olen levittänyt katetta biolanista, myyrien innostuminen asia joka pelottaa, kukkapenkeille en ole uskaltanut...

      Biolanin koen haasteeksi -- kun investoi siihen on akateemisen se joskus saatava pelaamaankin... Työpaikallani olen kohtalotovereiden kanssabiolanin toimivuudesta eri vuodenaikoina saanut mukavasti jutunjuurta....

    • maisa..

      Kyllä sitä voi tyhjentää .Tyhjennän n.6 vko välein. Aukaise luukku ja jos se ei hohka kuumalta niin pois vaan . Vedä koukulla levylle ja vie katteeksi tai kuten minä siirrän jälkikompostoitumaan eristämättömään kompostoriin. Voi kai ne laittaa vaikka muovisäkkiin ja käyttää vaikka alkukesästä katteena. Ota luukun syvyisesti n. 2-3 levyllistä.Sitten atramella karhot atrain pohjalle ylös jne kunnes tipahtaa seos alas ilmavasti. Ja siten uutta sopii paremmin. Tuota lämpötilaa ei kannata niin vakavasti ottaa. Se kun riippuu siitä mitä sinne pistetäänkin . Kokeilemalla sen ajan kans sitten tietää millä nousee nopeasti ja silmälläkin oppii näkemään minkälaista on sopiva seos. Meillä kun suurin osa jätteestä on kahvinporoja niin ei voi odottaakaan että lämmöt olisi paljon yli 30 nen. Itse olen siirtynyt käyttämään omien kuivikkeiden lisäksi eläimille tarkoitettua turvekuiviketta . Huomattavasti edullisempaa kuin vartavasten tuohon tehdyt . Eikä kannata ostella herätteitä ne on myyntimiesten kikka saada tulosta.Eikannata ressata eikun kokeilla pääasia ettei se ole kaatopaikkaa kuormittamassa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2359
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      166
      1494
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      57
      1360
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1085
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1069
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      970
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      865
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      680
    Aihe