OTIN NASTAT POIS RENKAISTA

LAITON RENGAS?

OTIN NASTARENKAISTA (PINTAA 5MM) KAIKKI NASTAT POIS JA AJATTELIN AJAA TALVEN NIILLÄ.RENGASLIIKKEESSÄ SANOIVAT KUITENKIN RENKAIDEN NYT OLEVAN LAITTOMAT ILMAN NASTOJA,KOSKA NASTOISTA ON POIS YLI 25%! OLIN ERI MIELTÄ RENGASLIIKEEN KANSSA.MITÄ LAKI SANOO?

47

14396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ovat...

      Nastaeroa saa olla se 25 %. Eihän noissa renkaissa ole nastaeroa lainkaan eli lailliset ovat.

    • väitteen

      on rengasliike esittänyt.Se on jokaisen oma asia haluaako pitää nastat,vaiko poistaa ne jostain syystä.Meinasivatkohan että nyt se varmaan pelästyy ja ostaa heiltä uudet renkaat.

      • nastarengastelijaa

        asiakkaalle valehtelu ja kusetusyritys on rikollisluontoista. Nastojen poisto ei ole rikos.
        En tosin itse haluaisi poistaa niitä koska jäällä ei ole pitoa sitten juuri lainkaan, korkeintaan kesäajoon sitten ilman nastoja.
        Talvirenkaat on kyllä mielestäni semmoinen asia joissa ei kannata olla turhan nuuka, huonoilla renkailla on todella liukasta ja ajo muuttuu stressaavaksi kun joka risteyksessä auto meinaa luistella liikaa eikä liikkeellekään tahdo päästä.

        Nastarenkaat kestänevät pitempään jos paljaalla asfaltilla lähtee liikkeelle vähän rauhallisemmin eikä revittämällä, samoin jarrutukset jos mahdollista rauhallisesti hiljentämällä jo aiemmin eikä vasta lähes kohdalla jarruja pohjaan runttaamalla.


      • en vaan
        nastarengastelijaa kirjoitti:

        asiakkaalle valehtelu ja kusetusyritys on rikollisluontoista. Nastojen poisto ei ole rikos.
        En tosin itse haluaisi poistaa niitä koska jäällä ei ole pitoa sitten juuri lainkaan, korkeintaan kesäajoon sitten ilman nastoja.
        Talvirenkaat on kyllä mielestäni semmoinen asia joissa ei kannata olla turhan nuuka, huonoilla renkailla on todella liukasta ja ajo muuttuu stressaavaksi kun joka risteyksessä auto meinaa luistella liikaa eikä liikkeellekään tahdo päästä.

        Nastarenkaat kestänevät pitempään jos paljaalla asfaltilla lähtee liikkeelle vähän rauhallisemmin eikä revittämällä, samoin jarrutukset jos mahdollista rauhallisesti hiljentämällä jo aiemmin eikä vasta lähes kohdalla jarruja pohjaan runttaamalla.

        kehoita käyttämään talvirenkaita kesällä.Auto kulkee niillä kuin ajokoira,laidasta laitaan,oli se miten hyvä tahansa ajaa kesärenkailla.No,mielelläänhän tietysti talvirenkaat loppuun käyttää vaikka kesällä,kun tietää ettei niillä oikein talveen kehtaa lähteä.


      • kanssasi!
        nastarengastelijaa kirjoitti:

        asiakkaalle valehtelu ja kusetusyritys on rikollisluontoista. Nastojen poisto ei ole rikos.
        En tosin itse haluaisi poistaa niitä koska jäällä ei ole pitoa sitten juuri lainkaan, korkeintaan kesäajoon sitten ilman nastoja.
        Talvirenkaat on kyllä mielestäni semmoinen asia joissa ei kannata olla turhan nuuka, huonoilla renkailla on todella liukasta ja ajo muuttuu stressaavaksi kun joka risteyksessä auto meinaa luistella liikaa eikä liikkeellekään tahdo päästä.

        Nastarenkaat kestänevät pitempään jos paljaalla asfaltilla lähtee liikkeelle vähän rauhallisemmin eikä revittämällä, samoin jarrutukset jos mahdollista rauhallisesti hiljentämällä jo aiemmin eikä vasta lähes kohdalla jarruja pohjaan runttaamalla.

        Ei nastattomat entiset nastarenkaat ole TODELLAKAAN parhaat mahdolliset renkaat talvella! (eikä kesällä) Nyt oli vain kysymys renkaiden laillisuudesta.Keravalla todellakin yhden rengasliikkeen kaksi myyjää sanoivat kyseisten renkaiden olevan laittomat...


      • saksassa
        en vaan kirjoitti:

        kehoita käyttämään talvirenkaita kesällä.Auto kulkee niillä kuin ajokoira,laidasta laitaan,oli se miten hyvä tahansa ajaa kesärenkailla.No,mielelläänhän tietysti talvirenkaat loppuun käyttää vaikka kesällä,kun tietää ettei niillä oikein talveen kehtaa lähteä.

        mennään kitkarenkailla sulalla tiellä välillä kahtasataa ja ylikin eikä tunnu sen kummempaa huojumista kuin kesälläkään.


      • Berder
        saksassa kirjoitti:

        mennään kitkarenkailla sulalla tiellä välillä kahtasataa ja ylikin eikä tunnu sen kummempaa huojumista kuin kesälläkään.

        Täällä mennää välillä kitkarenkailla ylikin kahtasataa, mutta ei näillä täkäläisillä "talvirenkailla" ole mitään käyttöä talviolosuhteissa.


    • zimbawessa

      on vuodenajoista johtuvia mm talvirengas pakko ja nastarenkaitten käyttökielto.
      Nastarengas on talvirengas kun siitä otetaan nastat pois. Jos talvirenkaassa on vaikka kaksi nastaa on se periaatteessa parempi pitoinen kuin ilman nastoja.
      Ei siis ole pelkästään kieltoja on myöskin rajoituksia ja näitten asioitten tiimoilta saavat lakikirjanväliin jääneet byrokraatit orgasmeja, oikoessaan veronmaksajien käsityksiä terveestä järjenkäytöstä.

      • ajella

        nastarenkailla talvella,joista on otettu nastat pois,koska rengas on alunperin tarkoitettu ajettavaksi nastojen kanssa eikä ilma niitä... Kesärenkaana tällaisia saa kuitenkin käyttää jos pintaa löytyy vähintään 1.6mm. Kertoi tämän yksi Liikkuva Poliisi. Toinen poliisi,jos siltä kysyt,voi olla tietysti ihan eri mieltä...


      • ollu.....
        ajella kirjoitti:

        nastarenkailla talvella,joista on otettu nastat pois,koska rengas on alunperin tarkoitettu ajettavaksi nastojen kanssa eikä ilma niitä... Kesärenkaana tällaisia saa kuitenkin käyttää jos pintaa löytyy vähintään 1.6mm. Kertoi tämän yksi Liikkuva Poliisi. Toinen poliisi,jos siltä kysyt,voi olla tietysti ihan eri mieltä...

        se, joka osaa lukea, kirjoittava ei varmaankaan tiedä :)


    • Jurina

      NIMIMERKKISI KUVAA SINUA HYVIN.

      VOISIT AJAA KOKO TALVEN AUTON IKKUNAT AUKI JA JOKA KERRAN RENGASLIIKKEEN OHI KULKIESSASI, VOISIT KÄYDÄ OVELLA HUUTAMASSA, ETTÄ "MÄÄÄ EN PALELE ENKÄ OLE SAANUT SAKKOJA!"

      Sitten voisit jo ottaa sen CapsLockin pois päältä.

      • Ei vaikuta

        mitenkään keskusteluun ja varsinkaan aiheeseen, jos kirjoittaa pienillä tai ISOILLA KIRJAIMILLA! Itse aiheeseen:Ei kai rengas voi muuttua mitenkään laittomaksi,jos siitä ottaa nastat pois.Se tosin selviää varmasti vasta ensimmäisessä ratsiassa tai viimeistään katsastuksessa...


      • Antere
        Ei vaikuta kirjoitti:

        mitenkään keskusteluun ja varsinkaan aiheeseen, jos kirjoittaa pienillä tai ISOILLA KIRJAIMILLA! Itse aiheeseen:Ei kai rengas voi muuttua mitenkään laittomaksi,jos siitä ottaa nastat pois.Se tosin selviää varmasti vasta ensimmäisessä ratsiassa tai viimeistään katsastuksessa...

        Tuo isoilla kirjaimilla kirjoittaminen vaikuttaa keskusteluun; vaikuttihan se omaankin kommenttiisi.

        Ei nastarengas muutukaan laittomaksi, jos niistä kaikista auton alle asennettavista ottaa nastat pois. Typerää se kyllä on.


    • HD340

      M S merkinnällä olevat renkaat käy talvirenkaiksi. Oli sitten nastoja tai ei.

      • asian olevan

        Jos talvirenkaat on alunperin tehty nastallisiksi, niin nastat pitää löytyä. Jos nastat ottaa pois kokonaan, niin voi ajaa vain kesällä. Renkaat pitää olla m s renkaat, jos ilman nastoja aikoo ajella talvella. Käytännössähän kyseessä on tuolloin kitkat, joissa ei tietenkään ole nastoja uutenakaan. Ja eikös vielä valmisteta edellisten yhdistelmiäkin?


      • nastoja ei
        asian olevan kirjoitti:

        Jos talvirenkaat on alunperin tehty nastallisiksi, niin nastat pitää löytyä. Jos nastat ottaa pois kokonaan, niin voi ajaa vain kesällä. Renkaat pitää olla m s renkaat, jos ilman nastoja aikoo ajella talvella. Käytännössähän kyseessä on tuolloin kitkat, joissa ei tietenkään ole nastoja uutenakaan. Ja eikös vielä valmisteta edellisten yhdistelmiäkin?

        Määrätä missään pakolliseksi eli M S merkintä riittää täyttää lain ja tietenkin se kulutuspinnan vähimmäismäärä pitää täyttyä.
        On muuten ihan laillista ostaa nastarenkaat ilman nastoja ja ajella vain jos urheiluhenkisyyttä on (kokemusta moisista on )


      • koska myyvät
        nastoja ei kirjoitti:

        Määrätä missään pakolliseksi eli M S merkintä riittää täyttää lain ja tietenkin se kulutuspinnan vähimmäismäärä pitää täyttyä.
        On muuten ihan laillista ostaa nastarenkaat ilman nastoja ja ajella vain jos urheiluhenkisyyttä on (kokemusta moisista on )

        esim. pinnattuja renkaita ilman nastoja...


      • Olen useana
        asian olevan kirjoitti:

        Jos talvirenkaat on alunperin tehty nastallisiksi, niin nastat pitää löytyä. Jos nastat ottaa pois kokonaan, niin voi ajaa vain kesällä. Renkaat pitää olla m s renkaat, jos ilman nastoja aikoo ajella talvella. Käytännössähän kyseessä on tuolloin kitkat, joissa ei tietenkään ole nastoja uutenakaan. Ja eikös vielä valmisteta edellisten yhdistelmiäkin?

        vuonna vienyt auton katsastukseen kaivelemalla nastat pois.Paljon ajetuissa renkaissa kun nastaluku renkaiden välillä talven jälkeen ei aina täsmää.Tähän päivään mennessä ei kolmen eri omistajan katsastusasemilla ole muuta kuin tarkastettu renkaiden kulutuspinta,vaikka varmasti on huomattu nastojen poistaminen.


      • perustein!
        Olen useana kirjoitti:

        vuonna vienyt auton katsastukseen kaivelemalla nastat pois.Paljon ajetuissa renkaissa kun nastaluku renkaiden välillä talven jälkeen ei aina täsmää.Tähän päivään mennessä ei kolmen eri omistajan katsastusasemilla ole muuta kuin tarkastettu renkaiden kulutuspinta,vaikka varmasti on huomattu nastojen poistaminen.

        Rengas on hyväksytty nastoineen, ei ilman nastoja. Katso vaikka direktiiveistä!


      • direktiivit
        perustein! kirjoitti:

        Rengas on hyväksytty nastoineen, ei ilman nastoja. Katso vaikka direktiiveistä!

        tässä pitäisi katella.Se riittää aika monelle kun saa ropposensa katastuksesta läpi nastoilla tai ilman.Perskuta.


      • Että nastatomat
        perustein! kirjoitti:

        Rengas on hyväksytty nastoineen, ei ilman nastoja. Katso vaikka direktiiveistä!

        nastarenkaat muuttuvat laittomaksi talvirenkaiksi ilman nastoja? Taisit keksiä tuon ihan omasta päästäsi? Tai kerro,mistä kyseisen kohdan löytää, niin tämä asia saadaan selvään päätökseen...


      • Lehdessä
        Että nastatomat kirjoitti:

        nastarenkaat muuttuvat laittomaksi talvirenkaiksi ilman nastoja? Taisit keksiä tuon ihan omasta päästäsi? Tai kerro,mistä kyseisen kohdan löytää, niin tämä asia saadaan selvään päätökseen...

        oli maininta rengastestin yhteydessä,että nastat saa kyllä poistaa. Eli tällainen nastaton rengas on siten ihan laillinen,koska tuskin tuollainen lehti ihan omiaan kirjoittelee... Suora lainaus: "On myös sallittua ajaa nastat kokonaan poistetuna,mutta se ei ole suositeltavaa."


      • voidaan olla
        Lehdessä kirjoitti:

        oli maininta rengastestin yhteydessä,että nastat saa kyllä poistaa. Eli tällainen nastaton rengas on siten ihan laillinen,koska tuskin tuollainen lehti ihan omiaan kirjoittelee... Suora lainaus: "On myös sallittua ajaa nastat kokonaan poistetuna,mutta se ei ole suositeltavaa."

        montaakin mieltä,mutta tässä asiassa lehti lienee asialinjalla ja pysyy totuudessa.


      • ja 2001/43/EY
        Että nastatomat kirjoitti:

        nastarenkaat muuttuvat laittomaksi talvirenkaiksi ilman nastoja? Taisit keksiä tuon ihan omasta päästäsi? Tai kerro,mistä kyseisen kohdan löytää, niin tämä asia saadaan selvään päätökseen...

        Lue, sieltä asiat valkenevat.


      • renkaan muuttamisesta
        ja 2001/43/EY kirjoitti:

        Lue, sieltä asiat valkenevat.

        muttei nastoista mitään. Onko näin, että rengas muuttuu jos nastat poistetaan?


      • kansalliset
        renkaan muuttamisesta kirjoitti:

        muttei nastoista mitään. Onko näin, että rengas muuttuu jos nastat poistetaan?

        määräykset nastarenkaista. Ei niitä hyvänen aika
        direktiiveistä löydy.
        Taisi olla edellisen edellisellä kirjoittajalla pieni vedätys mielessä. Mainitut direktiivit käsittelevät kyllä renkaita, mutta vain uusia ja nastoista ei löydy direktiiveistä mitään.

        Mutta, mutta; suomipoika ajelee kotomaassaan nastoilla.
        Eipä ajele Saksassa! Mistä johtuu; kas kansalliset määräykset!
        Suomessa sallittu vaan eipä Saksassa!

        Aivan samoin Saksan kansalliset määräykset eivät pure Suomessa.

        Tuontiautojen hyväksynnöistä on aina silloin tällöin kädenvääntöä; sehän on ollut Saksan rekisterissä, pitää kelvata myös Suomeen!

        Meillä esim. muuttotavarana tuotu ajoneuvo hyväksytään Suomen rekisteriin kansallisten määrysten perusteella. Eipä sama auto välttämattä kolahda Saksan rekisteriin sillä perusteella, että autohan on ollut toisessa EU maassa jo rekisteröitynä.


      • edelliseen
        kansalliset kirjoitti:

        määräykset nastarenkaista. Ei niitä hyvänen aika
        direktiiveistä löydy.
        Taisi olla edellisen edellisellä kirjoittajalla pieni vedätys mielessä. Mainitut direktiivit käsittelevät kyllä renkaita, mutta vain uusia ja nastoista ei löydy direktiiveistä mitään.

        Mutta, mutta; suomipoika ajelee kotomaassaan nastoilla.
        Eipä ajele Saksassa! Mistä johtuu; kas kansalliset määräykset!
        Suomessa sallittu vaan eipä Saksassa!

        Aivan samoin Saksan kansalliset määräykset eivät pure Suomessa.

        Tuontiautojen hyväksynnöistä on aina silloin tällöin kädenvääntöä; sehän on ollut Saksan rekisterissä, pitää kelvata myös Suomeen!

        Meillä esim. muuttotavarana tuotu ajoneuvo hyväksytään Suomen rekisteriin kansallisten määrysten perusteella. Eipä sama auto välttämattä kolahda Saksan rekisteriin sillä perusteella, että autohan on ollut toisessa EU maassa jo rekisteröitynä.

        Jäi pois sana myöhemmin
        eli;
        Eipä sama auto välttämattä myöhemmin Suomessa olon jälkeen, kolahda Saksan rekisteriin sillä perusteella, että autohan on ollut toisessa EU maassa jo rekisteröitynä.


      • Kerde
        Lehdessä kirjoitti:

        oli maininta rengastestin yhteydessä,että nastat saa kyllä poistaa. Eli tällainen nastaton rengas on siten ihan laillinen,koska tuskin tuollainen lehti ihan omiaan kirjoittelee... Suora lainaus: "On myös sallittua ajaa nastat kokonaan poistetuna,mutta se ei ole suositeltavaa."

        Asia on sinänsä oikein, mutta oikeaksi sitä ei tee se, että sen kirjoitaa alan lehti.


      • VASTAUKSEN
        edelliseen kirjoitti:

        Jäi pois sana myöhemmin
        eli;
        Eipä sama auto välttämattä myöhemmin Suomessa olon jälkeen, kolahda Saksan rekisteriin sillä perusteella, että autohan on ollut toisessa EU maassa jo rekisteröitynä.

        ANTANEILLE. VAIN YKSI ASIATON AVOHOIDOSSA OLEVALTA IHMISELTÄ TULLUT KOMMENTTI!!! KYSYIN 5 KATSASTUSKONTTORILTA ASIAA JA KAIKILTA TULI SAMA VASTAUS: RENGAS JOSTA ON OTETTU KAIKKI NASTAT POIS,ON LAILLINEN RENGAS TALVELLA,JOS PINTAA ON VÄHINTÄÄN 3MM.


      • saa ihmetellä
        VASTAUKSEN kirjoitti:

        ANTANEILLE. VAIN YKSI ASIATON AVOHOIDOSSA OLEVALTA IHMISELTÄ TULLUT KOMMENTTI!!! KYSYIN 5 KATSASTUSKONTTORILTA ASIAA JA KAIKILTA TULI SAMA VASTAUS: RENGAS JOSTA ON OTETTU KAIKKI NASTAT POIS,ON LAILLINEN RENGAS TALVELLA,JOS PINTAA ON VÄHINTÄÄN 3MM.

        naapurini sai jouluaattona 24.12.2009 sakon ja ajokiellon poliisilta kun oli poistanu nastat rellun renkaista toimiko poliisi siis oikein?


      • "talvirenkaat?"
        saa ihmetellä kirjoitti:

        naapurini sai jouluaattona 24.12.2009 sakon ja ajokiellon poliisilta kun oli poistanu nastat rellun renkaista toimiko poliisi siis oikein?

        Ei tainnu toimmii oikein....

        Missään lain pykälässä ei ole sanottu, että renkassa pitää olla nastoja!! LAKI SANOO, että talviaikana 1.12-31.3 (tai pääsiäistä seuraavana arki maanantaina, myöhäisemmän ajankohdan ollessa määräävänä) pitää käyttää talvirenkaita. Talvirenkaan merkintä renkaan kyljessä on M S. TYFOON - renkaassa on kyseinen merkintä, mutta en kyllä missään tapauksessa itse suostuisi kyseistä kesärengasta käyttämään talvella. (on myös kokemusta lumikelissä ajosta ko. renkaalla). Joten jos jostai "oikeasta" talvirenkaasta poistaa kaikki nastat JA EHDOTTOMASTI KAIKISTA renkaista, niin silloin ne on "LAILLISET" talvirenkaat poliisin ja katsastussedän silmin katsottuna!! Toinen asia on kokonaan onko ne JÄRKEVÄT renkaat suomen talvessa?


      • Biner
        "talvirenkaat?" kirjoitti:

        Ei tainnu toimmii oikein....

        Missään lain pykälässä ei ole sanottu, että renkassa pitää olla nastoja!! LAKI SANOO, että talviaikana 1.12-31.3 (tai pääsiäistä seuraavana arki maanantaina, myöhäisemmän ajankohdan ollessa määräävänä) pitää käyttää talvirenkaita. Talvirenkaan merkintä renkaan kyljessä on M S. TYFOON - renkaassa on kyseinen merkintä, mutta en kyllä missään tapauksessa itse suostuisi kyseistä kesärengasta käyttämään talvella. (on myös kokemusta lumikelissä ajosta ko. renkaalla). Joten jos jostai "oikeasta" talvirenkaasta poistaa kaikki nastat JA EHDOTTOMASTI KAIKISTA renkaista, niin silloin ne on "LAILLISET" talvirenkaat poliisin ja katsastussedän silmin katsottuna!! Toinen asia on kokonaan onko ne JÄRKEVÄT renkaat suomen talvessa?

        Talvirengaspakko loppuu helmikuun lopussa. Kuvaamasi päättymisaika on se aika, johon asti nastarenkaita saa käyttää. Tämänkin jälkeen nastarenkaita saa käyttää, jos keli niitä edellyttää.


      • Biner
        saa ihmetellä kirjoitti:

        naapurini sai jouluaattona 24.12.2009 sakon ja ajokiellon poliisilta kun oli poistanu nastat rellun renkaista toimiko poliisi siis oikein?

        Todennäköisesti poliisi toimi oikein. Mitä ilmeisemmin sakko ja ajokielto on tullut jostain sellaisesta syystä jota naapurisi ei ole sinulle häpeissään kehdannut ilmoittaa.


      • KiKi.
        saa ihmetellä kirjoitti:

        naapurini sai jouluaattona 24.12.2009 sakon ja ajokiellon poliisilta kun oli poistanu nastat rellun renkaista toimiko poliisi siis oikein?

        Kyllä sakkoja ja muitakin seuraamuksia voi saada auolla josta on nastat poistettu, esim ylinopeudesta turvavyön käyttämättömyydestä yms.

        Mutta siitä et voi saada sakkoja, että ajaa nastattomilla talvirenkailla, koska silloinhan renkaiden nasamäärien ero on alle 25%


      • 46546
        asian olevan kirjoitti:

        Jos talvirenkaat on alunperin tehty nastallisiksi, niin nastat pitää löytyä. Jos nastat ottaa pois kokonaan, niin voi ajaa vain kesällä. Renkaat pitää olla m s renkaat, jos ilman nastoja aikoo ajella talvella. Käytännössähän kyseessä on tuolloin kitkat, joissa ei tietenkään ole nastoja uutenakaan. Ja eikös vielä valmisteta edellisten yhdistelmiäkin?

        Nastallisis ja nastattomissa talvirenkaissa kumimateriaali on aivan erilaista, jonka takia nastarenkaat, joista on revitty nastat pois ei vastaa pidoltaan nastattomia (kitka) renkaita.


    • hgdgdf

      Kitkarengas on ilman nastoja oleva talvirengas, ja tavallinen talvirengas ei muutu kitkarenkaaksi nastat poistamalla.

      • preesnevi

        merkintä ratkaisee onko rengas laillinen talvikäyttöön. Ei se merkintä siitä renkaasta mihinkään häviä vaikka nastat repii irti. Ja kuten sanottua, "nastarenkaita" myydään myös uutena nastoitettuna tai ilman nastoja (pelkät nastojen reiät renkaan kuviossa). On siinä nastarenkaassakin enemmän kitkarenkaan ominaisuuksia kuin kesärenkaassa. Olennaista nastarenkaissa on juuri tuo huonoimman ja parhaimman renkaan välinen nastaero


      • Biner
        preesnevi kirjoitti:

        merkintä ratkaisee onko rengas laillinen talvikäyttöön. Ei se merkintä siitä renkaasta mihinkään häviä vaikka nastat repii irti. Ja kuten sanottua, "nastarenkaita" myydään myös uutena nastoitettuna tai ilman nastoja (pelkät nastojen reiät renkaan kuviossa). On siinä nastarenkaassakin enemmän kitkarenkaan ominaisuuksia kuin kesärenkaassa. Olennaista nastarenkaissa on juuri tuo huonoimman ja parhaimman renkaan välinen nastaero

        Ei tuossa hgdgdf:n viestissä ollut kyse laillisuudesta tai laittomuudesta. M S merkintä ei tee renkaasta talvirengasta, vaikka laki sitä talvirenkaana pitääkin.

        Ferrari F430 Spiderilla saa laillisesti ajaa talvella vaikka kuinka kovassa pakkasessa ja lumisateessa, mutta ei se silti mikään talviauto ole.

        Nastoittamattomia "nastarenkaita" ei ole tarkoitettu myytäväksi ilman nastoja, vaikka ne laillisia talvirenkaita ovatkin. Muutama fiksu on ostanut niitä kesärenkaiksi, koska luulevat talvirenkaassa olevan paremmat ominaisuudet kesärenkaina kuin kesärenkaissa, koska luulevat niissä olevan paremman pidon.


      • oikeinpäin
        Biner kirjoitti:

        Ei tuossa hgdgdf:n viestissä ollut kyse laillisuudesta tai laittomuudesta. M S merkintä ei tee renkaasta talvirengasta, vaikka laki sitä talvirenkaana pitääkin.

        Ferrari F430 Spiderilla saa laillisesti ajaa talvella vaikka kuinka kovassa pakkasessa ja lumisateessa, mutta ei se silti mikään talviauto ole.

        Nastoittamattomia "nastarenkaita" ei ole tarkoitettu myytäväksi ilman nastoja, vaikka ne laillisia talvirenkaita ovatkin. Muutama fiksu on ostanut niitä kesärenkaiksi, koska luulevat talvirenkaassa olevan paremmat ominaisuudet kesärenkaina kuin kesärenkaissa, koska luulevat niissä olevan paremman pidon.

        Talvirenkaat käytetään kesällä loppuun koska talvella vaaditaan pintaa 3mm mutta kesällä riittää 1,6mm


      • sdfsdfsfd
        oikeinpäin kirjoitti:

        Talvirenkaat käytetään kesällä loppuun koska talvella vaaditaan pintaa 3mm mutta kesällä riittää 1,6mm

        Itse otin vanhoista Nokian Hakkapeliitoista nastat pois ennen Saksan reissua syksyllä. Ajoin lumisilla ja liukkailla keleillä nastattomilla M S renkailla T5 Transporterilla. Kyllä nämä nastattomat talvirenkaat toimivat aivan loistavasti. Nyt on tosin nastalliset uudet kummit.
        Ei M S merkintä renkaaseen tule sillä, että siihen lyödään nastat. Samoja renkaita tosiaan myydään nastallisena ja nastattomana.
        Ja jos jonkun auto ei meinaa kaistalla pysyä kesäkelillä talvirenkailla, ei kyse ole renkaista, vaan kuskista ja autosta, sillä talvellakin ajellaan varsin usein kesäkelillä.
        Jos useampi katsastusasema on renkaat hyväksynyt (talvirenkaiden käyttöaikaan) nastat poistettuna, on se varmempi luottaa siihen, kuin näihin kavereihin, jotka täällä kertovat uskovansa nastojen poiston olevan laitonta.


      • Biner
        oikeinpäin kirjoitti:

        Talvirenkaat käytetään kesällä loppuun koska talvella vaaditaan pintaa 3mm mutta kesällä riittää 1,6mm

        Siinä vaiheessa kun renkaassa on urasyvyyttä 3 mm, ovat ne loppu sekä kesä- että talvirenkaina, vaikka niillä saakin ajaa vielä toistaiseksi kesällä.


      • Biner
        sdfsdfsfd kirjoitti:

        Itse otin vanhoista Nokian Hakkapeliitoista nastat pois ennen Saksan reissua syksyllä. Ajoin lumisilla ja liukkailla keleillä nastattomilla M S renkailla T5 Transporterilla. Kyllä nämä nastattomat talvirenkaat toimivat aivan loistavasti. Nyt on tosin nastalliset uudet kummit.
        Ei M S merkintä renkaaseen tule sillä, että siihen lyödään nastat. Samoja renkaita tosiaan myydään nastallisena ja nastattomana.
        Ja jos jonkun auto ei meinaa kaistalla pysyä kesäkelillä talvirenkailla, ei kyse ole renkaista, vaan kuskista ja autosta, sillä talvellakin ajellaan varsin usein kesäkelillä.
        Jos useampi katsastusasema on renkaat hyväksynyt (talvirenkaiden käyttöaikaan) nastat poistettuna, on se varmempi luottaa siihen, kuin näihin kavereihin, jotka täällä kertovat uskovansa nastojen poiston olevan laitonta.

        Kyllä ne renkaat ovat varmaan siellä Saksassa toimineet siten, että et ole ajanut niillä kolaria. Suurilla kuormilla tilanne hieman tasoittuu renkaiden välillä Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ne olisivat turvalliset talvirenkaina tai että ne olisivat toimineet erinomaisesti. Väitteesi kertoo kyvyttömyydestäsi arvioida asiaa.

        On totta, että jos jonkun auto ei meinaa kaistalla pysyä kesäkelillä talvirenkailla on suurin syy yleensä kuskissa. Suurin osa riskiryhmästä ei kuitenkaan tunnusta/tunnista siihen kuuluvansa. Useimmiten vääränlainen rengastus ei aiheuta normaaliajossa tieltä suistumista, vaan jarrutusmatkan venymisen huomattavasti pidemmäksi.

        Se, että talvella Suomessa ajettaisiin usein "kesäkeleillä" ei pidä paikkaansa, koska lämpötila on merkittävästi eri kuin kesällä. Lämpötila vaikuttaa suuresti renkaan ominaisuuksiin. Talvirenkaat on tehty talvilämpötiloihin ja kesärenkaat kesälämpötiloihin.

        Onneksi todella harvat ihmiset ostavat nastarenkaiksi tarkoitettuja renkaita ilman nastoja nastoittamatta niitä ennen käyttöä.

        Tiedän kyllä nastojen poiston olevan laillista nastarenkaista, jos nastojen määrä renkaiden kesken pysyy saman suuruisena. Katsastusmiehetkin sen tietävät ja hyväksyvät usein renkaita tietäen ne vaarallisiksi myös urasyvyyden suhteen. Tämä johtuu siitä, että renkaiden urasyvyys laissa on määritetty muilla kuin liikenneturvallisuusperusteilla.


      • ibp¨
        Biner kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun renkaassa on urasyvyyttä 3 mm, ovat ne loppu sekä kesä- että talvirenkaina, vaikka niillä saakin ajaa vielä toistaiseksi kesällä.

        on rengas silloin kun ajaessa vyöt katkeaa. Tosin myös laiton, kannattaa pinnoittaa vähän ennen. Suksi suolle turvallisuushöpöttäjä


      • juuppeli
        ibp¨ kirjoitti:

        on rengas silloin kun ajaessa vyöt katkeaa. Tosin myös laiton, kannattaa pinnoittaa vähän ennen. Suksi suolle turvallisuushöpöttäjä

        Meneekö läpi katsastuksesta jos M S(kitkanasta) renkaat, mutta nastoja epätasaisesti. Pintaa riittävästi?


      • Anonyymi
        Biner kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun renkaassa on urasyvyyttä 3 mm, ovat ne loppu sekä kesä- että talvirenkaina, vaikka niillä saakin ajaa vielä toistaiseksi kesällä.

        Rengasmyyjäon taas vauhdissa. Kumma että Formula I renkaat ovat sileät jos ajetaan kuivalla kelillä.


    • Anonyymi

      Missäs on sanottu, että MS renkaassa saa kesällä olla alle 3 mm kulutuspinta

      • Anonyymi

        Kysymyksesi nurinkurinen: Missäs on sanottu, ettei saisi? Ei laki ota kantaa rengastyyppiin kesällä, kunhan ei nastoja ole alla ja 1,6mm uraa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe