Olisi muutama kysymys!!

sande_87

Olen harkinnut fretin ostamista jo vuosien ajan.. mulla vain ei oikeastaan mitään kokemusta, en ole koskaan nähnyt frettiä "elivänä"
eli minkälainen eläin se oikeastaan on? Soveltuuko perheeseen jossa pieniä lapsia?
Entä miten pitemmät automatkat sujuvat fretin kanssa?
Ja kumpi kannattaisi ensimmäisenä ottaa uros vaiko naaras?
Minkälaista ruokaa niillä täytyy olla? Vitamiineja?
Joitain erikois juttuja?
Entä hoito ohjeita?
Onko fretti kuinka vaativa eläin?
Oppiiko tottelemaan?
Kuinka pitkä on fretin elinikä suurinpiirtein?
Jyrsijöitä on ollut moneen lähtöön Kanista kesyhiiriin ja rottiin..
Sen olen ymmärtänyt että jos perheessä on esimerkiksi muita eläimiä tai jyrsyjöitä ei kannata sillon hankkia frettiä..
Jos joku kokeneempi ihminen voisi pikkusen antaa vinkkejä vaikka omista kokemuksistaan tai muista niin olisi todella ihanaa :)

1

2213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heinykkä

      heippa, toivottavasti näistä on jotain apua :)

      Soveltuuko fretti lapsiperheeseen?
      Vastaisin, että kyllä ja ei. Fretit saattavat purra pentuna aivan hirveästi, joten pieniä lapsia tämä tietysti saattaa pelottaa ja fretin purema todellakin tekee kipeää. Tiedän kuitenkin monia lähipiirissäni jolla on sekä lapsia että frettejä, ja yhteiselo sujuu ihan hyvin. Esim. vauvaa ja frettiä ei kuitenkaan kannata pitää lattialla samaan aikaan jne. ja täytyy vähän vahtia sekä fretin että lasten touhuja.

      Pitkät automatkat?
      Fretille iso kantokoppa tai matkahäkki, minne saa hiekkalaatikon ja pesän tai riippukeinun, plus tietysti sapuskaa ja vettä matkan ajaksi niin hyvin sujuu. Pitkillä matkoilla voi esim. jossain vaiheessa pysähtyä ja antaa fretin jaloitella valjaissa. Itse olen mennyt junalla ~5 tunnin matkoja ja hyvin ollaan pärjätty.

      Uros vai naaras?
      Tämä on oikeastaan mieltymyskysymys, ei niinkään että toinen sukupuoli olisi helpompi ensimmäisenä frettinä kuin toinen. Urosfretit ovat yleensä vähän hutilompia vessakäyttäytymisen suhteen mutta toisaalta taas yleensä omaavat enemmän lötkö-pötkön ominaisuuksia. Urokset myös haisevat aivan _hirveiltä_ kun hormonit lähtevät jylläämään, mutta homma hoituu leikkauttamalla :). Myös naarasfretti pitää leikata.

      Ruoka?
      Itse suosittelen esim. Totally Ferret Baby Formulaa / Active Formulaa, Eagle Packin fretinruokaa tai Hill's Kitten Chicken -kissanpennunruokaa. Fretin ruuassa rasvaa pitää olla minimissään 19%, mutta ehdottomasti mieluummin lähellä 25%. Proteiineja vähintään 30%. Vitamiineja fretti ei tarvitse mikäli ruokavalio on kohdallaan, tosin Nutri-Plus Cat geeliä (saa apteekista) voi fretille antaa, se on useimpien suurta herkkua. Kananmunan keltuaista voi antaa 1/viikko/fretti.

      Hoito-ohjeita?
      Löytyy hyvin paljon, käypäs lukemassa vs-frettien foorumia: http://vs-fretit.com/bb/index.php

      Vaativa eläin?
      Erittäin! Ei todellakaan voi verrata esim. kaniin, kissaan tai koiraan. Fretti on mukava lemmikki kunhan sen saa ensin yhteiskuntakelpoiseksi, joka ei aina ole ihan helppoa.

      Oppiiko tottelemaan?
      Todennäköisesti ei. Fretti oppii kyllä nimensä jne. mutta tottelevuus on samaa luokkaa kuin kissoilla, eli jos huvittaa, niin sitten ehkä, muuten ei.

      Elinikä?
      ~8 vuotta, joskus alle, joskus elävät jopa yli 10-vuotiaksi. Suolitukos on frettien yleisin kuolinsyy.

      Jyrsijät ja fretti eivät sovi saman katon alle ollenkaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4902
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      288
      3019
    3. 134
      1787
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1607
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1149
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1109
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    Aihe