Terapian keskeyttäminen?

kiukkuinen

Onko kellään kokemuksia yksilö/ryhmäterapian keskeyttämisestä?
Itsellä vuosi ryhmäterapiaa takana ja olen kurkkua myöten täynnä. Ja terapeutin kanssa menee sukset ristiin jatkuvasti.
Kuinka terapeuttisi reagoi, kun keskeytit?
Saiko raivarin?

10

1063

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naapurin juho

ÄÄLIÖ vittuako se sille kuuluu käytkö siellä vai et ite en kävis vaikka maksettais... just sellaset terapiahinttitohtorit tekee teistä hulluja.. jos sua vituttaa vaa mennä ja meet vaa ku joku tahtoo nii sitte lopetat.. tai jos oot nysvä joka ei uskalla sanoo ku itestä ei tunnu oikeelta nii sillo et lopeta

• Tapsa K

raivarin, kun Kela keskeytti terapian kolmantena vuonna.
      Kun ei tullut työkuntosta, niin rahahana kiinni ja tervemenoa. Pärjää miten osaat.

• huhuh

Ei kai kukaan sellaisille vapaaehtoisesti mene puhumaan ? Oletko pakolla siellä vai miksi sinne menet ? Minut pakotettiin parille psykologille puhumaan ja olivat niin hemmetin yksinkertaisia että eivät varmasti olisi osanneet minkäänlaista oikeaa työtä tehdä. Paperilta sovelsivat kaikkiin samaa sairautta jota suurimmalla osalla ei takuulla ollut. Sinänsä ei siis eroa psykiatreihin jotka tekevät ihan samaa sillä erolla että nehän tajuavat ettei se niin voi olla, silti niin tekevät.

• Sappi

Mikset kokeile terapeutin vaihtamista? Terapeuttienkin ammattitaito vaihtelee, eikä kahden ihmisen kemiat aina loksahda yhteen niin että hyvinkin vaikeista asioista puhuminen kävisi laatuun. Jos käyt Kelan kustantamassa terapiassa, asiaan kuuluu se että voit käydä "koeistunnolla" useankin terapeutin luona ennen lopullista valintaa.

Eikä terapeuttia voisi vähempää liikuttaa, jos vaihdat toiseen... Varmaankin on hyvillään asiasta, jos ei asiat teidän kahden välillä kerran ota sujuakseen.

Ryhmäterapia taas on luku sinänsä... en ole ikinä voinut käsittää mitä hyötyä siitä voisi kenellekään olla. Itse en voisi kuvitellakaan.

• Pitkä aika sitten

>Onko kellään kokemuksia yksilö/ryhmäterapian keskeyttämisestä?

Kyllä. Ja siitä on niin pitkä aika, että siihen osaa suhtautua objektiivisesti. Homma meni puihin kun minä en tajunnut, missä mennään, eikä terapeuttikaan. Lisäksi terapeuttia kiinnosti kohtuuttomasti oman bisneksen pyörittäminen. Jos terapeutit ihan oikeasti ottaisivat vastuuta niin ne katkaisisivat paikallaan junnaavia terapioita. Mutta yksityisellä terapeutilla on intressiristiriita toimeentulonsa ja potilaan edun välillä.

Emmä tiedä. Terapian organisointimallit on mun mielestä outoja. Tulosvastuu on tahallaan minimoitu. Näissä terapioissa sillä terapeutilla on ihan liikaa vastuuta ja päätäntävaltaa terapian suunnasta. Siinä tartteis olla lisäksi joku kolmas ammattilainen, joka kerran kuukaudessa tai kahdessa tarkistaisi sen terapian suunnan ja tuloksellisuuden.

Terveydenhoidon ammatit on perinteisesti sulkeutuneita ja salamyhkäisiä, kuten huomaatte, jos vähän mietitte asiaa. Taustallahan siinä on rahavirrat ja halu pysyä kontrollin ulkopuolella potilaiden edun vastaisesti.

>Itsellä vuosi ryhmäterapiaa takana ja olen kurkkua myöten täynnä. Ja terapeutin kanssa menee sukset ristiin jatkuvasti.

Joo. Entä sitten. Nuo on sekundäärisiä asioita, mutta ETENEEKÖ se sun terapiasi? Pitkällä ajalla katsottuna?

Kyllähän se olet todennäköisesti sinä, joka heittäytyy terapiassa hankalaksi, kun ei tajua, mihin suuntaan edetä. Nyt sitten vaan pitäisi saada selville, että tietääkö se terapeuttisi yhtään paremmin, mistä sinun tapauksessasi on kyse ja miten pitäisi edetä.

>Kuinka terapeuttisi reagoi, kun keskeytit?
      >Saiko raivarin?

Hmm. Nuo sun huolet kuvastaa enemmän sun psyykkistä tilaa kuin todellisuutta. Ei se terapeutti saa raivaria, koska se tekee vaan duuniaan. Sä erehdyt pitämään vähän kylmää ja neutraalia "työsuhdetta" jonain hankalana riippuvuussuhteena omista historiallisista tai persoonallisuus syistä. Tuskinpa tuo sun näkemys on todellisuudesta. Sä et siis osaa tunnistaa etukäteen, kuka ja millaisissa olosuhteissa alkaa leikkiä raivaria.

Jos sä tajuat vasta nyt, että sulla on vähän harhainen suhde terapeuttiisi, niin yksi tapa ottaa siitä terapeutista selvää olisi, että kysyisit sitä, miksi asia selvisi sinulle vasta internetin keskustelupalstalla, eikä terapiassa?

• Nikki1235

"Sä erehdyt pitämään vähän kylmää ja neutraalia "työsuhdetta" jonain hankalana riippuvuussuhteena omista historiallisista tai persoonallisuus syistä. Tuskinpa tuo sun näkemys on todellisuudesta. Sä et siis osaa tunnistaa etukäteen, kuka ja millaisissa olosuhteissa alkaa leikkiä raivaria."

Heh, kyllä ne tykittää, latistaa, mitätöi ja leikkii " raivarin / tiukan (terapeutin) totuuden laukomisessa".

Tarkoitus on juuri saada tuo ongelmasi terapeutin ja sinun väliin, analuyttiset uskovat että terapuetin ollessa nautraali ja pidättäytyvän vuorovaikutussuhteen rakentamisesta, on hyvää "hoitoa" jossa potilas tekee työn ja ongelma lähtee elämään potilaan ja terapeutin välissä, terapeutti tekee sen näkyväksi ja voit itse siis terapoida ja parantaa itsesi. Oman ymmärrykseni mukaa jos sanot kauniisti, että lopetat ne leikkivät asialla niin kauan kunnes suutut, sitten terapeutti kertoo oman mielipiteensä sinusta ja aggressiostasi, näin opit tuntemaan itsesi epämiellyttävissä tilanteissa.

Nyt kysymys vaan kuuluu, haluatko tuollaista terapiaa. Minusta tietyn suuntaiset terapeutit vasta harhaisia ovatkin, mutta he ovatkin käyneet pitkän oman terapian ja uskovat, kuten myös moni pitkän terapian käyneet potilaat analyyttisen suunteuksen olevan suunnilleen parasta maanpäällä.

Mutta sinulla on täysi oikeus päättää mikä sinulle on hyvää terapiaa. Minusta tässäkin ketjussa näkyy syyllistävää ja piiloaggressiivista sekä ylimielistä kommentointia. Olen päättänyt, että en salli yhdenkään ihmise puhutella minua noin live elämässä, jos törmään tuollaiseen terapeuttiin tai lääkäriin, niin valitus valviraan jotta saadaan asiattomat "ammattilaiset" pois pahentamasta "potilaitaan".

• Matti Wigelius,Kotka

Iltalehdessä ruinataan taas (jälleen kerran) rahaa lasten kiusaamiseen.

http://www.iltalehti.fi/2003/11/05/1179906_uu.shtml

Valitettava tosiasia on että laitos syrjäyttää lapsen. Psyykelääkintä aiheuttaa lääkeaineriippuvuuden ja sitä kautta huumeongelman.

Moni taparikollinen on ollut lapsena laitoksessa ja laitoskierre se senkuin vain jatkuu kunnes kuolema (usein väkivaltainen) saapuu varhain.

• ....

hakeudu hoitoon pelle!

• iltalehdenluuseri

Mä olen nähnyt miehen tissit. Omani.

• SaaraAaltoonniinseksikäs

Saara-hullu on mun suurin voittajasuosikki Vuoden hulluksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      304
      11676
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5319
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4299
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe